Ferrari, BMW Sauber en Toyota zijn voor een hevige zandstorm moeten gaan lopen in Bahrein. De andere teams, Renault, Mc Laren-Mercedes, Williams-Toyota FW31, Red Bull RB5 en Toro Rosso Ferrari hadden de wind vanachter en de zon boven in Jerez. Wereldkmpioen Lewis Hamilton, terug van even vakantie, was quasi direct de snelste op de piste.In de 23ste van de 93 ronden die hij afhaspelde liet hij 1'20"737 opschrijven. Snelste tijd, maar...met een achtervleugel van 2008 ! Het is logisch dat de ingenieurs zoeken waar de zwakke punten zitten, waar op mechanische én aerodynamische grip kan worden verbeterd. Maar in een jaar dat een nieuw reglement geldt zouden ook in de testen allen maar de 2009-configuratie op de baan worden toegelaten. Nu heerst er verwarring alom en chrono's geven geen juiste analyse voor de stand van zaken op te maken eer op 29 maart 2009 de GP van Australië alle gissingen de kop indrukt met een nooit eerder uitgegeven, onvoorspelbare race.(wr)
Kovalainen eist snelste tijd in 2009-configuratie op.
De weergoden zijn wispelturig. Ferrari, BMW en Toyota die speciaal naar Bahrein waren gegaan om de zonnige kant te beleven hebben hun testen moeten onderbreken wegens...het slechte weer aldaar. Ze zijn op weg naar Europa om in het Zuiden de gezellige kliek van Toro Rosso, Red Bull, Williams, Mc Laren en Renault te vervoegen.
Sebastien Buemi zette met de "interim" Toro Rosso Ferrari de snelste tijd. Maar omdat de auto weer een mixe was van 2008/2009 kunnen we eigenlijk die 1'17"591 niet aanrekenen als de snelste tijd van de dag. De eer kwam gisteren Heikki Kovalainen toe die met de Mc Laren MP4-24 over 110 ronden een besttijd van 1'20"799 realiseerde. Eevn monteerde Williams ook de achterste spoiler van vorig jaar die meer downforce gaf. Maar het was niet duidelijk waaom dit enkele ronden werd geëxperimenteerd. De Fin zette hogergenoemde snelle tijd in zijn tiende ronde. Hij was 1"4 sneller dan vergelijkbare 2009 cars op de piste.
Mark Webber in de Red Bull Renault reed voor het eerst sinds zijn gebroken dijbeen, vorig jaar opgelopen bij een fietsongeval. Hij reed 83 ronden eer hij blijkbaar problemen kreeg en "strandde" op 0"5 van Kovalainen. Teameigenaar Dieter Mateschitz en "bezoeker" David Coulthard, de vroegere ploegmaat van Webber, bleken best tevreden met dit eerste optreden. Kazuki Nakajima die het Williams-Toyota-werk van Hulkenberg overnam reed 125 ronden en zette een 1'21"451 vast op de klokken. Nelson Piquet in de Renault 29 tenslotte bleef vijfde met 1'21"908.(wr)
Sebastien Vettel in RB5 snelst in eerste trainingsdag Jerez
Op een regenbui rond de middag na was het op de eerste trainingsdag in de Spaanse Sherrystreek een gezellige boel. Sebastien Buemi zette de trend met de Toro Rosso Ferrari, maar dan wel in de 2008-configuratie. Dus wekte zijn tijd van 1'19"660 in één van zijn 104 gereden ronden van 4,428 km geen verwondering bij de "boys" die in hun 2009 cars hun best deden. BMW Sauber, Ferrari en Toyota waren niet aanwezig. Die gaven de voorkeur aan het weerbestendige Bahrein om hun KERS, brede voorvleugels, smalle achterspoiler en slicks aan een nieuwe realiteit te toetsen.
Snelste man van de dag werd Sebastien Vettel in de nieuwe Red Bull RB5. Hij liet de chrono's 1'22"117 vastpinnen en bleef de hele dag voor Nico Hulkenberg (Williams-Toyota FW31), Heikki Kovalainen (Mc Laren-Mercedes MP4-24) en Nelson Piquet (Renault 29). Kovalainen testte met het KERS-systeem en meende dat "het werkte". Niemand is de overtuiging toegedaan dat de teams daadwerkelijk in Australië (27,28 en 29 maart 2009) met het Kinetic Energy Recovery System zullen starten.
Na Mugello gaf Kimi Raikkonen rond KERS de volgende commentaar. "Het geeft ièts, maar niet echt veel. Veel beter zou zijn het vermogen van de elekromotor te verdubbelen. Van 58 kW (80 pk) naar 117 kW (160 pk), dat zou pas iets geven." Geweldenaar Kimi, dringend aan een paar kilogram vermageren toe, vergeet in zijn ongeinteresseerdheid rond alles wat niet met echt rijden te maken heeft, dat ondertussen het basisuitgangspunt van KERS blijkbaar vergeten is: brandstofbesparing. Vandaar dat de FIA het over een nabije groene F1 had... Die brandstofbesparing is nu miniem en zou met de visie van het verdubbelen van het vermogen van de elektromotor inderdaad groter worden omdat de elektrische aandrijving langer en meer "push" zou geven dan de huidige 6"77 per ronde. De kracht wordt "afgeroepen" door de couerur door op een knop te drukken.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
De Chevrolet Spark zal zijn werelddebuut beleven tijdens de Autoshow van Genève in maart 2009. Het nieuwe model van Chevrolet in het A-segment zal begin 2010 in Europa leverbaar worden. De Spark wordt in het vierde kwartaal van 2011 tevens in het modelprogramma van Chevrolet in Amerika opgenomen. Dit is bekendgemaakt door Troy Clarke, President GM North America, op de persconferentie van Chevrolet tijdens de North American International Auto Show in Detroit.
De Chevrolet Spark zal een fraaie styling, ruimte en verscheidenheid toevoegen aan het marktsegment van zeer zuinige, kleine autos in de Verenigde Staten, zei Clarke. De beslissing om de Spark toe te voegen aan de portefeuille van Chevrolet in Noord Amerika weerspiegelt het vaste voornemen van Chevrolet om in de Amerikaanse auto-industrie marktleider te worden op het gebied van zuinige autos. Dat zei de man onvervaard terwijl nu heel GM met de daver op het lijf zit want op 17 februari moet een dynamisch herstelplan worden voorgelegd. Als dat niet bevalt zou GM de 13 miljard overheidssteun moeten terugbetalen. Overmoed zakt dan wellicht.
De vijfdeurs Spark is ontwikkeld op basis van de Chevrolet Beat conceptauto en biedt veel verscheidenheid met een fris, jeugdig uiterlijk en een interieurontwerp dat wordt versterkt door de keuze van de kleuren en de materialen. De productieversie van de Chevrolet Spark zal in maart 2009 zijn werelddebuut beleven tijdens de Autosalon van Geneve. De verkoop in Europa start begin 2010, later gevolgd door andere markten in de rest van de wereld...
Deze twee stijlvolle modellen geven een sterk en belangrijk signaal, zegt Wayne Brannon, Executive Director, Chevrolet Europe. Wij zijn overtuigd dat de Spark en de Orlando (Conceptcar die als MPV in 2010 zou worden geproduceerd) door hun verfrissende, strakke verschijning een brede groep klanten aan zullen trekken die op zoek zijn naar een gunstig brandstofverbruik, functionaliteit en een fraai design, gecombineerd met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Aan zo'n straffe uitspraken van macho-managers van zo goed als failliete bedrijven kunnen we niets toevoegen. We proberen te denken, te zwijgen, zuinig en nederig te zijn.(wr)
De mooiste Red Bull "ooit" in Jerez-de-la-Frontera voorgesteld
De gruwelbeelden die ons werden voorgeschoteld bij de aankondiging van de geheel nieuwe F1-regels veranderden sinds de eerste testen in een weldoend kleurrijk gevoel van pure éénzitters. Alleen de dreiging van de standaardisering hangt nog aan een zijden draadje. De FIA is al wel zover van de motoren (- en hun constructeurs) met rust te laten en de wens tot drukken van het kostenplaatje te beperken tot de transmissies, KERS, ophangingen en remmen. Die componenten zouden voor standaardisering nog worden overwogen.
Tijdens de presentatie vanochtend in Jerez in het zalige Andalousië was het nog koud als Sebastien Vettel en Mark Webber de cover afnamen van de nieuwe RB5. Er kwam een prachtige bolide te voorschijn. Hij is ontworpen door Adrien Newey en teambaas Horner aarzelde geen seconde om de motorkap weg te nemen zodat iedereen de plaatsing van het KERS-systeem kon zien. Het composietomhulsel, waarin het vliegwiel huist, was opengewerkt. Dat wiel draait tegen 60.000 t/m en het zit zo gepantserd omdat niemand weet wat ermee zal gebeuren als de heren op de piste eens aan het botsen slaan. Renault, Ferrari, Red Bull en dus ook Toro Rosso hebben hun KERS-vertrouwen gegeven aan het Italiaanse Magneti Marelli. In feite komt het "pakje", donderdag of vrijdag toe, moet het maar worden geopend, gemonteerd en Klaar-is-Kees. Dat is een zorg om kersentaarten minder. De coureurs, opnieuw jockey's geworden, moeten de mogelijke bokkensprongen van het systeem op de piste maar zien te bedwingen.
In afspraak met de FIA heeft Renault de motor van de R27 (toen de "bevriezing" is ingegaan) bewerkt. De cathografie werd zo veranderd dat de V8 tegen het maximumregime van 18.000 t/m precies evenveel vermogen aflevert dan de concurrenten. Voordien keek Renault aan tegen een handicap van 18 tot 22 KW's of 25 à 30 pk. Het verzoek van Flavio Briatore aan de FIA was dus gegrond en het verstand won. Sebastien Vettel neem vandaag en morgen de eerste testdagen voor zijn rekening. Woensdag komt dan Mark Webber aan de beurt. Dat is de eerste keer sinds hij zijn been brak in 2008 dat hij het stuur neemt. Vorig seizoen oogstte het team 27 WK-punten, goed voor een zevende plaats in de WK-stand. Het mag niet verwonderen dat Red Bull op een GP-zege jaagt en daarvoor speciaal op Sebastien Vettel rekent.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
Sebastien Bourdais met Peugeot zevende keer in Le Mans
Sebastien Bourdais (29) is vrijdag bevestigd bij Toro Rosso aan de zijde van roockie Sebastien Buemi. De Frans-Zwitserse tansem lijkt beloftevol op een seizoen vol met nieuwe regels af te stevenen. Bourdais, die vier keer ChampCar-kampioen was, is geboren in Le Mans en het kan niet anders dan dat de "24 Uren van Le Mans" al een leven lang op hem werkt als een magneet. Dit jaar combineert hij zijn F1-activiteiten met een zitje in de Peugeot 908 HDi om voor de overwinning te gaan. Het zal de zevende maal zijn dat de gebrilde piloot deel neemt aan de etmaal race.(wr)
Ondanks het moeilijke economische klimaat heeft Peugeot besloten alle sportieve programmas voor 2009 voort te zetten, zowel wat de hoogstaande Endurance-competitie als de sportieve promotieprogrammasvoor de producten betreft. De crisis heeft de directie van Peugeot aangezet om de synergieën binnen de groep PSA Peugeot Citroën op te drijven door Olivier Quesnel de leiding over Peugeot Sport te geven.
Vorig jaar was de ontgoocheling groot toen de zege in de 24 Uren van Le Mans aan Peugeot's neus voorbijging. De 908 HDi FAP was nochtans krachtig genoeg, zoals bleek uit de vier zeges in vijf races in de Le Mans Series. Sindsdien heeft het hele team van Peugeot Sport zijn inspanningen voortgezet, met een bijzondere focus op de zwakke punten die de wagen in de titelstrijd in Le Mans in de problemen hebben gebracht: optimalisering van de tractiecontrole, vermindering van de vervuiling van de radiatoren en verbetering van dewielmontage om bij vervanging door de mecaniciens de klus te vereenvoudigen.
Daarnaast werd de 908 aangepast aan het nieuwe reglement van ACO, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de prestaties van de wagens. Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft uitleg bij de voornaamste wijzigingen: We hebben de hele afstelling van de motor gewijzigd om rekening te houden met de turbo-inlaten en de reductie van de turbodruk, die het vermogen met ongeveer 10% naar beneden haalt. We hebben ook hard gewerkt aan de aërodynamica om de wagen terug in evenwicht te brengen na de aanzienlijke versmalling van de achterspoiler (1,60 meter in plaats van 2 meter).Tot slot hebben we hard gewerkt om en airco te installeren in het interieur om de temperatuur onder het toegelaten maximum te houden. Parallel daarmee zijn we ook blijven werken aan de prestaties van de wagen: constant werken aan het gewicht van de wagen om te proberen het minimumgewicht, in weerwil van de airco, zo dicht mogelijk te benaderen.
"Verder natuurlijk een optimalisatie van de dieselverbranding, de roetfilters (Dow) en het injectiesysteem (Bosch) en zoektocht naar de best mogelijke verhouding tussen chassis en banden (Michelin). De 24 Uren van Le Mans blijven het hoofddoel voor het seizoen 2009 en zoals Olivier Quesnel uitlegt, kijkt het Team Peugeot Total tegen een zwaar voorbereidingsprogramma aan: We hebben een doorgedreven testprogramma opgezet met onder meer Endurance-simulaties op verschillende circuits en we zullen bij wijze van praktijktest en generale repetitie voor het hele team deelnemen aan twee races die gepland staan vóór de 24 Uren van Le Mans. We hebben daarvoor gekozen voor de 12 Uren van Sebring, de eerste test in de Amerikaanse Le Mans Series in maart, met 2 autos en zes piloten. De tweede voorbereidingsrace is de 1000 km van Spa-Francorchamps in de maand mei met de drie autos die ook in Le Mans aan de start verschijnen.
"Wat er na de 24 Uren van Le Mans nog op het programma zal staan, is nog niet beslist. We bestuderen de beste races die het merk de grootste publiciteit kunnen opleveren. Van belang hierbij zijn de promotie, mediatisering en uiteraard de concurrentie in deze races. En tot slot evolueert ook het uiterlijk van de 908 HDi FAP, met een blauwe kleur voor alle wagens en een reflecterend aluminium met chroomlook in het interieur om de omgevingstemperatuur te drukken. Het Endurance-programma is alleen mogelijk dankzij de hulp van onze partners.Peugeot Sport doet een beroep op negen piloten en geeft vertrouwen aandegenen die hun sporen in de eerste Endurance-seizoenen hebben verdiend.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:Peugeot)
· Sébastien Bourdais (Frankrijk), 30 jaar · David Brabham (Australië), 43 jaar · Marc Gené (Spanje), 35 jaar · Christian Klien (Oostenrijk), 26 jaar · Pedro Lamy (Portugal), 37 jaar · Nicolas Minassian (Frankrijk), 36 jaar · Franck Montagny (Frankrijk), 31 jaar · Stéphane Sarrazin (Frankrijk), 33 jaar · Alexander Wurz (Oostenrijk), 35 jaar
Voor Sebring op 21 maart is al beslist over de teams voor de twee wagens: 908 HDi FAP n° 07 Nicolas Minassian Pedro Lamy Sébastien Bourdais 908 HDi FAP n° 08 Franck Montagny Stéphane Sarrazin Christian