Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    09-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Le Mans blijft hoofddoel voor Peugeot Sport
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ondanks het moeilijke economische klimaat heeft Peugeot besloten alle sportieve programma’s voor 2009 voort te zetten, zowel wat de hoogstaande Endurance-competitie als de sportieve promotieprogramma’svoor de producten betreft. De crisis heeft de directie van Peugeot aangezet om de synergieën binnen de groep PSA Peugeot Citroën op te drijven door Olivier Quesnel de leiding over Peugeot Sport te geven.

    Vorig jaar was de ontgoocheling groot toen de zege in de 24 Uren van Le Mans aan Peugeot's neus voorbijging. De 908 HDi FAP was nochtans krachtig genoeg, zoals bleek uit de vier zeges in vijf races in de Le Mans Series. Sindsdien heeft het hele team van Peugeot Sport zijn inspanningen voortgezet, met een bijzondere focus op de zwakke punten die de wagen in de titelstrijd in Le Mans in de problemen hebben gebracht: optimalisering van de tractiecontrole, vermindering van de vervuiling van de radiatoren en verbetering van dewielmontage om bij vervanging door de mecaniciens de klus te vereenvoudigen.

    Daarnaast werd de 908 aangepast aan het nieuwe reglement van ACO, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van de prestaties van de wagens. Bruno Famin, technisch directeur van Peugeot Sport, geeft uitleg bij de voornaamste wijzigingen: “We hebben de hele afstelling van de motor gewijzigd om rekening te houden met de turbo-inlaten en de reductie van de turbodruk, die het vermogen met ongeveer 10% naar beneden haalt. We hebben ook hard gewerkt aan de aërodynamica om de wagen terug in evenwicht te brengen na de aanzienlijke versmalling van de achterspoiler (1,60 meter in plaats van 2 meter).Tot slot hebben we hard gewerkt om en airco te installeren in het interieur om de temperatuur onder het toegelaten maximum te houden. Parallel daarmee zijn we ook blijven werken aan de prestaties van de wagen: constant werken aan het gewicht van de wagen om te proberen het minimumgewicht, in weerwil van de airco, zo dicht mogelijk te benaderen.

    "Verder natuurlijk een optimalisatie van de dieselverbranding, de roetfilters (Dow) en het injectiesysteem (Bosch) en zoektocht naar de best mogelijke verhouding tussen chassis en banden (Michelin).” De 24 Uren van Le Mans blijven het hoofddoel voor het seizoen 2009 en zoals Olivier Quesnel uitlegt, kijkt het Team Peugeot Total tegen een zwaar voorbereidingsprogramma aan: “We hebben een doorgedreven testprogramma opgezet met onder meer Endurance-simulaties op verschillende circuits en we zullen bij wijze van praktijktest en generale repetitie voor het hele team deelnemen aan twee races die gepland staan vóór de 24 Uren van Le Mans. We hebben daarvoor gekozen voor de 12 Uren van Sebring, de eerste test in de Amerikaanse Le Mans Series in maart, met 2 auto’s en zes piloten. De tweede voorbereidingsrace is de 1000 km van Spa-Francorchamps in de maand mei met de drie auto’s die ook in Le Mans aan de start verschijnen.

    "Wat er na de 24 Uren van Le Mans nog op het programma zal staan, is nog niet beslist. We bestuderen de beste races die het merk de grootste publiciteit kunnen opleveren. Van belang hierbij zijn de promotie, mediatisering en uiteraard de concurrentie in deze races. En tot slot evolueert ook het uiterlijk van de 908 HDi FAP, met een blauwe kleur voor alle wagens en een reflecterend aluminium met chroomlook in het interieur om de omgevingstemperatuur te drukken. Het Endurance-programma is alleen mogelijk dankzij de hulp van onze partners.”Peugeot Sport doet een beroep op negen piloten en geeft vertrouwen aandegenen die hun sporen in de eerste Endurance-seizoenen hebben verdiend.(Tekst:Wout Christiaenssen/Foto:Peugeot)

    · Sébastien Bourdais (Frankrijk), 30 jaar
    · David Brabham (Australië), 43 jaar
    · Marc Gené (Spanje), 35 jaar
    · Christian Klien (Oostenrijk), 26 jaar
    · Pedro Lamy (Portugal), 37 jaar
    · Nicolas Minassian (Frankrijk), 36 jaar
    · Franck Montagny (Frankrijk), 31 jaar
    · Stéphane Sarrazin (Frankrijk), 33 jaar
    · Alexander Wurz (Oostenrijk), 35 jaar

    Voor Sebring op 21 maart is al beslist over de teams voor de twee wagens:
    908 HDi FAP n° 07
    Nicolas Minassian – Pedro Lamy – Sébastien Bourdais
    908 HDi FAP n° 08
    Franck Montagny – Stéphane Sarrazin – Christian

    09-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan 370 Z als Europese primeur in Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nissan's gloednieuwe Z neemt de relais over van de fantastische 350 Z. De nieuwste die na 40 jaar rijke Z-historie als Europese primeur op het komende Salon de l'Automobile de Genève wordt getoond, breder, korter en krachtiger en met kortere wielbasis dan de 350 Z. Met 243 kW of 331 pk uit de V6 die naar de achterwielen worden gestuurd via een geheel nieuwe zevenstrapsautomaat, is het net als de GT-R een auto die Porsche afgunst bezorgd. De versnellingsbak kan via schakelhendeltjs worden bediend en is volgens Nissan de eerste auto ter wereld die van een gesynchroniseerde schaletoerentalregeling is voorzien. Naast deze absolute blikvanger toont Nissan (het enige merk dat Europees in 2008 méér verkocht) de Qazana als Concept Car. Er is ook de Cube en de Pixo. De eerste is ook een Europese primeur, de tweede was in Brussel al te zien en werd met succes onthaald. De Qazana wil Nissan's positie als pionier in de crossovers versterken en is een vijfdeurs concept. De achterdeuren kunnen pas worden geopend als de voordeuren zijn geopend. Kwestie van geen zelfmoordacties tijdens een rit te hebben. Een constructeur moet aan alles denken in deze toch wel sombere tijden.(wr)

    08-02-2009 om 18:48 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan's waterstofauto rijdt al lang
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op het eerste gezicht zou BMW met de 7-serie als waterstofpionier kunnen worden genoemd, of Mercedes die natuurlijk de brandstoftechnologie perfect onder controle heeft. Feit is dat alle autoconstructeurs eraan werken en GM volgend jaar (2010) met de Volt een productierijp model wil hebben. Maar terwijl Nissan in augustus aankondigde tegen 2015 een eerste" Fuel Cell Vehicle" te commercialiseren, zoefden we toch maar rond in België met zo'n elektrische auto die door waterstof wordt aangedreven. De rem is daarbij belangrijk. Want als de auto in "Drive" staat flits hij van zijn startplaats als was hij door een boog afgeschoten. Dus moet je zachtjes de gaspedaal beroeren, in feite een potentiometer, die de elektromotor meer of minder vermogen doet afgeven. Het vooraf gewilde koppel blijft altijd hetzelfde en is al vanaf de eerste toer die de elektromotor/generator maakt maximaal beschikbaar. Daarom dat de cijfers van 0 naar 100 km/h (in zoverre belangrijk) zo indrukwekkend zijn.

    De brandstofceltechnologie is natuurlijk nog het voorwerp van een - snelle - evolutie. Maar een feit is het. Toevallig liep ik gisteren nog een groep mensen tegen het lijf, intellectuelen volgens zichzelf, die niet beseffen dat de elektrische auto niet voor de deur staat, maar dat die al een feit is ! Toegegeven, men weet niet goed raad met het prijskaartje zoals Mitsubishi, de twijfel over de standtijd van een batterij en de daarvoor uitgekiende waarborg voor de klant blijft nog een eikel punt. Maar de dag dat de overheid niet zwetst maar concreet een tegemoetkoming doet rijden we elektrisch ! De jongste elektrische auto waarmee ik reed was de Mitsubishi i-MieV. Dat is gewoon een volwaardige auto waarop niets aan te merken valt van rijcomfort, zit- en uitrustingscomfort, wegligging enzovoort. Een gewone, degelijke auto, die momenteel in Japan 30.000 dollar kost. Hij heeft een lithium-ion-batterij die je aan het gewone stroomnet kan opladen tegen nachttarief. Of met een snellader in dertig minuten voor 80% kunt vullen. Hoe subliem en praktisch ook, héél concreet staat deze bruikbare auto al achter op een "Fuel Cell Vehicle" of op een voertuig dat op pure waterstof rijdt.

    Waarom staat dan die waterstofauto van Nissan in de titel. Om een pogng te doen om een juiste toedracht te doen. Stel U voor dat je in een huis woont. Op het dak heb je zonne-panelen liggen die via de foto-voltaïsche techniek zonnelicht in electriciteit omzetten. Met die stroom kan je in een brandstofcel water in waterstof en zuurstof splitsen. Waterstof bestaat uit één kern en één elektron. Het is het eenvoudigste en lichtste chemische element. Het is veertien keer lichter dan lucht. het bevriest bij - 259,14 °C, en kookt bij 252,87°C. In een brandstofcel worden waterstof en zuurstof aan elke zijde met elkaar verbonden door een polymeermembraan, eigenlijk de elektrolyt. Zij gaan een verbinding aan om water te vormen waarbij elektrische energie - en warmte - worden vrijgegeven. Het is deze elektrische energie die de elektromotor/generator van een voertuig zal voeden. Bijgevolg produceert de auto zijn eigen energie op voorwaarde dat de brandstofcel op haar beurt gevoed wordt door bij voorkeur electriciteit uit zonne-energie. Als foto-voltaïsche cellen bijvoorbeeld in het autodak zoals bij de Nisssan Nuvu (Parijs 2008) geïntegreerd zijn kunnen die een brandstofcel aan het werk zetten.

    Op de voorbije Los Angeles Auto Show waren zes prototypes die meededen aan "Race20025", een wedstrijd om het meest pientere toekomstmodel met ZERO-emissie te ontwerpen.Mazda won die wedstrijd met Kanaan. Maar de formule voor de zes was eensluidend: zonne-schubben op de auto's-brandstofcel-elektromotor=rijden zonder uitstoot. uit de uitlaat komt dan allen waterdamp. De techniek is zo dicht bij  dat allen de vraag rijst hoe we in die korte tijd een distributienet voor waterstof kunnen hebben (in ons land is er één, Ruisbroek, voor wie van Brussel richting Parijs neemt) en hoe we de zonnencellen in aanvaardbare, practische modellen sierlijk op een auto aanbrengen. Met practische modellen bedoel ik dan auto's waarin vier personen en enkele koffers kunnen worden meegenomen. Want Tante Net en Nonkel Jan zullen altijd wel mee willen. "Very Soon" ! Want als besluit kan ik stellen dat de auto-industrie praktisch klaar is maar de politieke catacomben van de wereld die vooruitgang niet kunnen slikken. Tot zolang wordt gezeurd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)



    07-02-2009 om 13:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De nieuwe Renault Clio III en zijn referentiekader
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds 1990 rijdt en schrijft de Renault Clio een succesverhaal. De Auto van het Jaar 2006 beschikt over alle troeven als binnenruimte veiligheid, comfort en een bijna magnetische wegvastheid. Zj design neemt de pennentrekken over van de nieuwste Mégane en de GT-versie in de gamma laat ruimte om over sport te dromen. Renault ondersteunt als niemand de droomwereld van Sport met een hoofdletter. Het begint bij de ondertussen legendarische Clio Cup, loopt verder via de promotieformules die kampioenen kneedt en bereikt het summum in de Formle 1 waar de nieuwe R29 zich weer onder de wereldkampioenen zal rollen. Daarom biedt die GT-versie een gespierde look en een plezante handling.

    Vandaag is in Parijs een persconferentie doorgegaan rond het "Carminat Tom Tom"-systeem. Het betreft en geïntegreerd systeem, toegankelijk voor meer mensen omdat het "slechts" €500 kost maar ook een opmerkelijk bedieningscomfort biedt. De bezitter hoeft zich niet door bijbelse handleidingen te wroeten eer hij de juiste weg krijgt voorgeschoteld. Directeur Verdeglas (je zal zo maar heten...) wist daarover nog te vertellen dat buiten de juiste weg vinden ook nog verkeersinformatie, snelheidsbeperkingen en radarwaarschuwingen op het grote kleurenscherm (5,8" of 14,7 cm) verschijnen. Dus als je een Clio III in Fase 2 koopt kan je nooit zeggen dat je iets niet wist. Puristenvoer.

    Het publiek kan de nieuwe Renault meer in detail ontdekken tijdens het volgende Salon van Genève. Op onze markt wordt de auto vanaf 24 april gecommercialiseerd. Direct zal opvallen dat deze compacte berline nauw verwant is met de nieuwe Renault Mégane. De Clio kreeg een ranker profiel, met koplampen die doorlopen tot aan de uitsnijding van de luchtinlaten. De sportief gelijnde bumper heeft een ruim bemeten luchtinlaat onderaan met zwarte glanzende beschermschilden. Achteraan sluit het nieuwe design van de lichten perfect aan bij de straklijnigheid van het geheel. De mist- en achteruitrijlichten werden naar de onderste hoeken verplaatst. Binnenin bepaalt waarneembare kwaliteit van uitrusting en gebruikte materialen de behaaglijkheid die het zitcomfort meegeeft. Het navigatiesysteem van Carminat Tom Tom is perfect geïntegreerd bovenaan de middenconsole.

    De GT krijgt een exclusieve kleur: Blue Malta Blauw. Zijn agressievere neus heeft een glanzend zwart radiatorrooster. De wielkasten laten dynamische rijkwaliteiten vermoeden van het onderstel, zijn afvering en schokdemping. Wat stugger dan de andere leden van de familie wegens precieze sturing op ideale lijnen van veilig genomen bochten. De achterzijde tooit zich met een dubbele uitlaat en een spoiler. In het interieur vallen de sportieve accenten direct op: pedalen uit geperforeerd aluminium, zetels met een hogere zijsteun en GT-logo's op de voorzetels. Een stressloze auto die andermaal zijn weg zal vinden naar een breed publiek. eerste afspraak: Genève van 5 tot 15 maart 2009 in de Palexpo aldaar. Straks dus. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Renault)



    05-02-2009 om 17:47 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo was al pionier met WHIPS en SIPS mààr nu...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "De veiligste Volvo ooit", zo wordt de nieuwe Volvo XC60 alom omschreven. Reden hiervoor is de standaard montage van het unieke City Safety systeem dat bij snelheden tot 30 km/uur volautomatisch remt bij een naderende aanrijding. Op basis van onderzoeksresultaten in Zweden durft verzekeraar Volvo Car Insurance het aan een korting van 10 procent te geven op de verzekeringspremie van de XC60. Indien de auto wordt voorzien van de optionele Driver Support Line zelfs 20 procent.

    City Safety werd eerder dit jaar al getest door de gerenommeerde Britse verzekerings-onderzoeksorganisatie Thatcham. Volvo's City Safety systeem wekte daarbij grote bewondering. Het lukte de onderzoekers niet de auto te laten botsen op zijn voorganger. Onderzoeken wijzen uit dat 75 procent van alle gerapporteerde ongevallen plaatsvindt bij rijsnelheden tot 30 km/uur. In de helft van de gevallen heeft de bestuurder helemaal niet geremd voor de botsing (!), meestal vanwege het feit dat hij was afgeleid. In deze gevallen kan City Safety een cruciaal verschil maken. City Safety remt de auto automatisch af zodra de bestuurder op het punt staat achterop de voorligger te botsen. Op die manier is een botsing wellicht geheel te voorkomen of, indien dit niet mogelijk is, zijn materiaalschade en letselschade te beperken. Dus minder kosten, iets wat verzekeraars doet kwijlen. Want zelfs bij een lage snelheid kan een botsing al tot aanzienlijke herstellingskosten leiden. In het buitenland hebben al diverse verzekeraars aangekondigd korting te zullen geven op de premie van een Volvo XC60.

    City Safety houdt de verkeerssituatie voor de auto in de gaten met behulp van een lasersensor die ter hoogte van de binnenspiegel in de voorruit is gemonteerd. De sensor kan voertuigen en andere objecten detecteren die zich op een afstand van maximaal 10 meter van de voorbumper van de auto bevinden. Het gaat dan om voorliggers die ofwel stilstaan ofwel in dezelfde rijrichting rijden als de Volvo. Het systeem is actief bij rijsnelheden tot 30 km/uur. Wanneer de voorligger plotseling moet remmen en City Safety de kans op een botsing groot acht, zet het systeem de remmen stand-by. Indien de bestuurder geen actie onderneemt, worden de remmen automatisch bediend. Als het snelheidsverschil tussen beide auto's kleiner is dan 15 km/uur, kan City Safety ervoor zorgen dat een botsing wordt voorkomen. Bij een rijtempo tussen 15 en 30 km/uur geeft het systeem prioriteit aan het zoveel mogelijk verlagen van de snelheid tot aan het moment van de botsing.

    City Safety is niet alleen nuttig voor de berijder van de Volvo. Ook de voorligger wordt beschermd. Uiteraard biedt het voorkomen van de botsing de allerbeste bescherming aan alle betrokkenen, iets wat met City Safety vaak mogelijk is. Echter, in die gevallen waar een botsing onvermijdelijk is, helpt City Safety de optredende botskrachten te verkleinen. Het gevolg is dat de inzittenden in de voorligger een minder zware klap te verduren krijgen en er wellicht zelfs zonder verwondingen zoals een whiplash afkomen.

    Indien bij de aanschaf van een Volvo XC60 wordt gekozen voor de optionele Driver Support Line wordt de auto af fabriek voorzien van alle beschikbare veiligheidssnufjes van Volvo: Driver Alert, Lane Departure Warning, Adaptive Cruise Control, Distance Alert, Collision Warning, Auto Brake en het onvolprezen dodehoekwaarschuwingssysteem BLIS. Door de combinatie van Auto Brake en City Safety beschikt de XC60 dan over een automatische remfunctie op alle snelheden. De meerprijs voor dit optiepakket bedraagt 2850 euro.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Volvo)


    04-02-2009 om 16:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Peugeot 308 HDi 110 BMRP, het fijnst gesneden maatpak
    Nu het gewicht van autocoureurs sinds de komst van KERS weer mee bepalend is in de Formule 1 dwaalden mijn gedachten af naar auto's die aan het lichaam passen als fijngesneden maatpakken. In dat beperkt lijstje is er één blijven hangen. Het is de Peugeot 308 HDi 110 met gerobotiseerde versnellingsbak en die met "paddles" bedienbaar is vanaf het stuur. Hij kan ook in een automatische stand worden gezet. Die positie is raadzaam om in het stads- en file-verkeer comfort te genieten. Maar in de vrije wegeltjes geraakt iemand die op- en afschakelen via de hendels beheerst ronduit in extase. Ik reed de auto over meer dan 1500 km. Het was geweldig ! Bovendien paste hij me als mijn eerste communiekostuum. Fijn gesneden door een vakman, een onbetaalbaar gevoel. Waarom dat gevoel zo belangrijk is om goed auto te rijden, zal ik nu trachten te beschrijven.

    Autorijden is eerder een geestelijk proces dan wel een fysisch gebeuren. Het tweede vloeit voort uit het eerste, maar determinerend is de snelheid waarmee de hersenen van een mens waarnemen door de ogen, die informatie verwerken en bevelen geeft tot motorische bewegingen als remmen, gas geven en sturen.
     

    04-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo in januari 2009 min 31,05 % verkoop
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het eens zo prestigieuze merk Alfa Romeo dat soms zelfs alleen werd gekocht omwille van zijn motorsound en de voorgeschiedenis die Enzo Ferrari bij het merk beleefde toen hij eerst coureur en later teamchef was, heeft in januari 2009 31,05 % ingeboet op de verkoop ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het merk mist duidelijk een link naar de toekomst. In producten en in mentaliteit. Behorend tot de Fiatgroep kunnen ze "l'orgeuille" niet laten en zijn de meesten van de hoofdzetel ééntalig. In onze global economy wordt het dan een moeilijke klus om uit te leggen hoe goed je wel bent.

    Bovendien reflekteert het jongste model MiTo niets van de grandeur van het merk. Mytisch is er zeker niets aan. De auto rijdt kwakkelend onstabiel, biedt een doordeweeks interieur en mist zijn doel: de zoveelste heropleving van het merk mee waarmaken. Dus als je duur bent, arrogante verkopers hebt, showrooms waar bezoekers al in hun flikker staan eer ze bij de modellen zijn geraakt, dan is van dat resultaat niet te verschieten. De gruwel overvalt je als je een Alfa-showroom binnenstapt. Of het management zich hiervan bewust is, maag zeer in vraag worden gesteld. Public Relations is onbestaand, ook naar de pers toe en de crisis die nu pas echt goed begint zal dat niet ten goede veranderen. Alfa Romeo heeft net als andere verliezers nog elf maanden tijd om realiteitszin terug te vinden. En daarmee meer kopers natuurlijk. (Tekst en foto: Walter Rombauts)



    03-02-2009 om 17:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi, Nissan, Mazda, Jaguar en Subaru komen best uit januari 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Brussels autofeest is voorbij. De eerste blik van ontnuchtering laat ontreddering zien. Allemaal mintekens voor de verkoop van januari 2009. Maar het is waar, de echte "boom" na een Salon wordt pas voelbaar in maart. Dan worden verkopen en offertes - hopelijk - geconcretiseerd. VW voert de lijst aan met 5.528 verkochte eenheden, wat in de huidige context 11,59% betekent op een totale teruggelopen markt tegenover 2008 met 16,11%. Citroën volgt manmoedig op de tweede plaats met 10,04% van de koek.

    Vanaf de derde plaats begint het Danteske scenario. Peugeot blijft met 9,09% nog wel derde maar duikelt met...-28,82% tegenover de eerste maand van 2008. Renault, op de vierde plaats beperkt de vrije val tot -1,03%. Opel verliest -18,43%, Ford verliest maar -7,06% hetzij 263 auto's minder verkocht. BMW, dat weldra een nieuwe - Duitse - Belgische directeur krijgt die gentlemen-driver uit de sport-prototypes Philippe de Hennin aflost. Onze landgenoot neemt binnenkort BMW France waar. BMW verloor in deze trieste januarimaand -29,40% Alfa Romeo, mooi maar futloos wat management betreft scoorde - 31,05. Toyota verloor -32,98%. We kunnen zo nog een poos doorgaan tot een toppunt van Saab op de dertigste plaats met -40,78%.

    Maar er is ook goed nieuws. Audi op de achtste plaats heeft 458 auto's meer of +23,39% meer verkocht. Nog straffer is Nissan die met de Qahsqai, de vijfentwintihjarie Micra en de nieuwe Pixo + 19,93% steeg. Algemeen directeur van Nissan België, Koen Maes, is zowat de enige geweest tijdens het salon die de pers geen blaasjes probeerde wijs te maken maar naar waarheid sprak. Een kunst op zich vandaag. De heer Sermeus van Mazda kon dat ook doen: stijgen met + 28,30% voor Mazda, nog wel niet binnen de eerste tien (die op Audi na overigens allemaal -% te kennen gaven, maar wel ondubbelzinnig in opmars. Subaru steeg met +113,79% door hun instapmodel met Front Wheel Drive aan te bieden in plaats van met een permanente vierwielaandrijving. Mensen hebben die boodschap begrepen en lieten twee aangedreven wielen voor wat ze waren. Daardoor werden er 62 eenheden verkocht. Rolls Royce verkocht vorig jaar twee stuks. In januari staat er geen in de statistieken. Het drama van Cadillac wordt het best geillustreerd met een verlies van -88,24% of een verkoop van 2 exemplaren tegenover januari 2008 waarin er nog 17 aan de begoede man werden gebracht. Het is gewoon triest nieuws. We hebben dan nog gezwegen over drama's als Chrysler (-29,46%), Volvo (-16,75%) en Hyundai (-29,47%). Gelukkig resten er nog elf maanden om daar nog iets ten goede aan te veranderen. Met of zonder steun van de belastingbetaler.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    De toptien in januari 2009

    01. Volkswagen                       5.528 verkocht                      (-5,97%)
    02. Citroën                              4.789                                     (-15,76)
    03. Peugeot                             4.335                                     (-28,82)
    04. Renault                              4.039                                     (-1,03)
    05. Opel                                  3.721                                     (-18,43)
    06. Ford                                  3.463                                     (-7,06)
    07. BMW                                2.569                                     (-29,40)
    08. Audi                                  2.416                                      (+23,39)
    09. Mercedes                          2.082                                      (-24,84)
    10. Toyota                              1.937                                      (-32,98)
                   


    02-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opeldesigner Mark Adams vestigt aandacht op Insignia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "GM gomt opnieuw 2000 jobs weg." Dat bericht verscheen lakoniek op 27 januari 2009 in zowat alle binnen- en buitenlandse kranten. In Amerika werd de productie in dertien fabrieken teruggeschroefd en het te koop staande Saturn heeft laten weten dat het de Antwerpse Astra's niet meer moet hebben wegens niet populair op de markt. Alleen dat feit kan zorgen voor een productiedaling van 30.000 auto's in Antwerpen waar Opel wordt geassembleerd.

    De naam is gevallen: Opel, niet schuldig aan de grootste ineenstorting van de economie sinds 80 jaar. Wél mee slachtoffer van de hoogmoed van Amerikaanse managers die buiten hun loonzakje niet meer zo goed schenen te weten wat er in de wereld te gebeuren stond. Met name zuiniger en kleinere auto's maken. Toekomstauto's met elektriciteit, zonne-energie die brandstofcellen voeden die op hun beurt elktromotoren/generatoren aandrijven die de voertuigen hun uitstootloze beweging geven. Daar zijn de bonzen niet echt mee bezig geweest.

    Opel Antwerpen is afhankelijk van Duitsland door het moederbedrijf in Russelsheim. Dus ook afhankelijk van wat kanselier Merkel zal doen naar de auto-industrie toe. Vanuit de Vlaamse regering is alvast €300 miljoen belastinggeld toegezegd en dat is toch minstens al een pleister op een houten been. Maar nu héél ernstig: Opel heeft dringend nieuwe Europese markten nodig. Landen waar nog wel werkgelegenheid is én goedkoper wordt geproduceerd. Zoals de landen uit Midden- en Oost Europa die een potentieel kunnen vertegenwoordigen van 300 miljoen mensen. Waar nog voor de boterham en een spaarcentje kan worden gewerkt en die arbeid ook iets over laat voor het individu die hem heeft verricht.

    In die optiek moet AutoBest hebben gedacht die ieder jaar via 15 juryleden uit evenveel landen de "DesignBest" uitreikt. Dit jaar voor 2009. Het is Opel die voor de design van de Insignia die vorige donderdag in Istanboel  die onderscheiding ontving uit handen van het Turkse jurylid Okan Altan. De prijs werd gepersonaliseerd voor Opel in de persoon van Mark Adams (47) die Vice-President GM Europe Design is. Zoals gebruikelijk dankte deze mijnheer heel het team én de jury voor een nogal terechte keuze. De Opel Insignia is met zijn Cx-waarde van 0,27 en een dominerende vleugelvorm van de passagiersruimte in 4- en 5-deurs of als Sport Tourer Break in zijn klasse beslist één van de sierlijkste wagens. Vergelijkbare Ford- en Audi-producten verbleken erbij. Bij de Insignia gaan krachtuitstraling en elegantie hand in hand. Industriêle atletiek dus.

    Door de herrie die de crisis heeft veroorzaakt gaat zo'n auto wel eens de mist in door de hutsepot van aanbiedingen. Met desgintaal heeft die mijnheer Mark Aadams de aandacht toch op die Opel Insignia kunnen trekken. Een ander publiek - anders dan wij hier, de klassieken - belooft dat in de nabije toekomst te waarderen met een mogelijke aankoop. Precies wat Opel nodig heeft. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)

    01-02-2009 om 15:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een moment van bezinning bij Jean Manuel Fangio
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste keer dat ik Juan Manuel Fangio mocht ontmoeten was in 1971 tijdens de GP van Monaco. Jan Hendrickx, een jeugdvriend en later gezien sportcommissaris van de RACB, vergezelde me. We tuften samen in zijn Simca Rally I naar het Prinsdom. Hoe we in de pits beland zijn weet niet één van beiden nog. Op één of andere mysterieuze manier waren we ongemerkt opgenomen in het tableau van de straten van het belastingparadijsje, met zijn blauwe zee voor de deur, de jachten, het kasteel dat domineert boven op de rotsen.

    Juan Manuel Fangio, Argentijn en vijf keer wereldkampioen Formule 1, was in gesprek met Ronnie Peterson die toen voor March reed. Dat was die STP-March, helrood, met die grote schotelvormige voorvleugel en een hogere, brede achterwing. Grote Ronnie was aangedaan door het bezoek van de Maestro. De Grootmeester was gekleed in een simpel donker polootje, een stijlvolle, geklede grijze broek en zwarte sandalen. Hij luisterde aandachtig naar wat Ronnie zei. Het ging over de auto. De man die na een absolute climax op de Nürburgring in 1957 met een Maserati zijn vijfde wereldtitel realiseerde werd in nooit eerder gezien triomf op de schouders rondgedragen. Mercedes stopte in 1955 met F1 na het verschrikkelijke ongeval tijdens de "24 Uren van Le Mans" waarin Pierre Levegh in de tribune vloog en 82 mensen het leven lieten. Héwel, dié man had nooit met een mid-rear engine gereden. Ronnie Peterson stelde het hem voor.

    De uitnodiging om in die March te rijden kreeg een complete andere wending. Fangio deed zijn schoenen uit alvorens hij instapte en achter het stuur plaatsnam. Niemand begreep het goed. Er was een conversatie met Ronnie Peterson waarbij ook de teamchef betrokken werd. Buiten Jan en ik was er niemand anders in de stand dan die drie personaliteiten. Aan Fangio's gelaatsuitdrukking was te zien dat hij weigerde. Durfde hij niet ? Hij kende Monaco toch als niemand, niet ? Na alles goed te hebben bestudeerd stapte hij uit de March-Ford en deed zijn schoenen terug aan. Toen de grote mijnheer in de eenvoud die hem altijd eigen was en is gebleven verder wandelde, werd Peterson gevraagd waarom de Meester had geweigerd. "Dit is niet van mij", had Juan Manuel hem vaderlijk geantwoord, "het is niet goed andermans werktuig te gebruiken zonder doorslaggevende reden. Ik zou hem kunnen crashen..." 's Anderendaags werd Ronnie Peterson tweede achter Jackie Stewart in een Tyrrell Ford in de GP van Monaco op 25"6. Juan Manuel Fangio stond "anoniem" langs de kant, niemand zag hem bij wijze van spreken. Hij zag dat het goed was, die jaren nà hem. De levensles van respect te hebben voor andermans bezit, werktuigen en arbeid is verwaterd.

    Grote coureurs zijn niet noodzakelijk nog grote mensen. Of kunnen het mischien niet meer zijn door onze opgeklopte wereld. De onnoemlijke talrijke discipline's maken profilering ook moeilijker. Michaël Schumacher, met wie ik eens op de Nürburgring mocht rondzoeven in een Ferrari Maranello was kil. Hij deed wat hem was gevraagd voor veel geld. Een robotcoureur met vissenbloed in de aderen. De zevenvoudige wereldkampioen is volgens iedere insider de beste aller tijden. Wie zou ik zijn om dat tegen te spreken ? Hij zal echter nooit de eenvoudige warmte kunnen benutten die Fangio eigen was. Na Monaco heb ik het monument Fangio nog vele malen mogen ontmoeten. Ook op zijn tachtigste verjaardag. Hij zei altijd "Mi amigo". Gelukkig zei hij dat niet alleen tegen mij. Gastheer van dat moment van bezinning Ronnie Peterson stierf op 11 september 1978 als gevolg van een verschrikkelijke crash in Monza waar Riccardo Patrese, verdacht en later gezuiverd van schuld, alles van weet. Juan Manuel Fangio overleed in 1995. Hij was juist 84 jaar jong geworden. Het eeuwig leven in de pure autosport bestaat dus.(Walter Rombauts)


    01-02-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bij Ray Mallock
    Klik op de afbeelding om de link te volgen RML staat voor Ray Mallock Limited en is de fima die de Chevrolet's Lacetti's voorheen en nu de Cruze's voor Alain Menu, Nicola Larini en Robert Huff prepareert. Van een geheel naakte carrosserie bouwt hij een racewagen op waarmee dit jaar de WTCC-titel zou moeten worden gewonnen. Maar naast die belangrijke opdracht die hij voor Chevrolet invult is Ray Mallock ook actief in Le Mans. In zijn werkplaatsen werken vakmannen aan de auto's. Het is uit de kunst wat ze doen. Ieder detail komt onder de loupe. Bij Ray Mallock in Engeland is het stil, er wordt niet gerookt, mensen werken er niet onder stress. Anders zou vakmanschap worden vertrappeld. Daarom is pure autosport meer dan aanstellerij.

    De "auto" die op het fotootje is te zien is een MG-Lola. Tussen 2003 en 2008 koerste het RML-team met MG om in 2005 - in samenwerking met MG en Lola de toen geheel nieuwe Juddmotor te gebruiken. Met Mike Newton en Thomas Erdos werd in 2005 en 2006 de LMP2 gewonnen. Eind 2008 werd de band met MG verbroken en in 2009 werkt de AD Group RML in een partnerschap met Mazda, maar de Japanse firma ontkent in alle toonaarden dat ze officieel ook maar iets met het programma te maken hebben. Eigenlijk logisch, want als Mazda terug naar Le Mans komt moet dat met een rotary-engine zijn om de zege van 1991 over te doen. Toen wonnen Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert met de Mazda 787B. De eerste zege van een Japanse auto in Le Mans.(Tekst en foto:Walter Rombauts)

    31-01-2009 om 16:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Isabelle Sartieaux won de Nissn Micra rond het eco-rijden
    Met de klasse die hem eigen is heeft Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, tijdens een geziene persconferentie de resultaten bekend gemaakt van zijn strijd tegen de vooroordelen die rond de automobiel bestaan. Met een programma ECO-rijden werden liefst vijftien punten van onbegrip naar de auto weerlegd. De daaraan verbonden wedstrijd gaf een lichte motorfiets, een elektrische motorfiets en een Nissan Micra "25" als prijzen. De Micra houdt al een kwarteeuw stand en is nog steeds een goede koop wegens zunig, ruim en zéér goed uitgerust. Vijfentwintig jaar geleden blokletterde Gazet van Antwerpen "De Micra is de Rolls onder de micromobielen" Met een modelverandering halverwege is de huidige Micra weggegroeid van de "piep"kleine, hoekige auto, uit het verleden.

    De trotse winnares van de auto was ene Mevrouw Isabelle Sartieaux die uit handen van de Heer Koen Maes, Algemeen Directeur van Nissan België, de sleutels mocht ontvangen. Zowel de glunderende laureaat als Nissan waren apentrots op de vierwieler die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Dat ECO-rijden is een affaire op zich. Het is een moeilijk overdraagbare materie omdat enige technische kennis van de werking van een auto inzicht kan doen verwerven. De meeste automobilisten hebben die niet en dat is hen ook niet kwalijk te nemen. Ons wordt toch ook niet gevraagd de werking van ons televisietoestel te kennen. Als we al goed beeld hebben is dat al mooi op zich. Maar bijvoorbeeld sneller een versnelling hoger schakelen zodat je niet hoog in toeren gaat is al iets. Van het rempedaal afblijven is een andere zaak. Met vooruitziend te rijden hoeft men niet altijd op het laatst alles dicht te gooien. Brandstofbesparing is bij deze twee simpele dingen al verzekerd. Febiac is in die materie toonaangevend. Maar natuurlijk ook de automobielclubs als RACB, VAB en TW trachten die boodschap duidelijk te maken. Soms is er sneeuw op het scherm van de communicatie. 's Mens moeilijkste oefening.(wr)






    30-01-2009 om 17:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een Chevrolet Matiz uit 2005 met V8 motor sneller dan Corvette
    Klik op de afbeelding om de link te volgen General Motors heeft in de woelige geschiedenis van enkele van hun merken een paar sportwagens gebouwd die mensen hebben beroerd. Het is niet de Camaro of de Opel Speedster die tot de verbeelding spreken, maar wel de enige echte Corvette. De Amerikaanse Camaro rijdt minder leuk dan de Opel Speedster, maar ook deze laatste moet het afleggen tegen een auto wiens koppel zo soepel en bestuurbaar op de weg wordt overgebracht als de Chevrolet Corvette.

    Gelukkig niet met belastinggeld wordt ter gelegenheid van de Racing Show van Luik (30 januari tot 1 februari) wordt een buitenbeentje getoond: een Chevrolet Matiz - behorend tot de vroegere Daewoo-familie - met een V8 Corvette-motor ingebouwd met een longinhoud van 7 liter die 404 kW (550 pk) uitbraakt. Genoeg om het vederlichte autootje van 0 naar 100 km/h te laten accelereren in 3"7. Het is Yves Fourdin van "Fourdin Auto Sport" die deze "stunt" uithaalde. In Engeland bij Ray Mallock worden ook Nissan Micra's met een V6 uitgerust en die maakt hen tot de snelste hemelbeestjes ter wereld. In het geval van de authentieke Matiz 1.0 is het een auto uit 2005 die tijdens 1500 werkuren omgebouwd werd tot een kleine dragster.

    Hij is op die manier sneller dan Posche's en Ferrari's en laat een topsnelheid toe van 260 km/h. Toch zijn de lichten, het dashboard en de carrosserie. Daarin verdoken zit de gigantische motor van de Corvette Z06. Volgens Chevrolet is de auto gemaakt door een groep hechte vrienden. Volgens Yves Fourdin behoren zij niet tot de echte ingenieursklasse en is er in geen enkel opzicht Computer Aided Design gebruikt. Om dat geweld aan de straatstenen kwijt te kunnen én bestuurbaar te houden zijn vooraan 275/30/18" voetzolen geplaatst en achteraan 335/35/18" rubbers waarmee "het ding" zijn agressiviteit kwijt kan. Die kan worden gestopt met fikse schijfremmen waarvan de diameter, afkomst en aard  niet door de technische fiche wordt vermeld., evenmin als het maximum koppel. Dat kan interessant zijn om de verhoudingen van de sequentiële zesversnellingsbak beter te begrijpen. Maar dat zal wel helemaal hetzelfde zijn als in de specificaties van de Corvette Z06.

    Deze extreme Matiz V8 is te zien op de hogergenoemde Racing Show van Luik. Het is de tweede keer dat deze sportieve autotentoonstelling plaats vindt. In dat wereldje van chip- en optische tuning is Yves Fourdin geen onbekende. Zijn samenwerking met Chevrolet gaat dan ook jaren terug in het verleden. Alvorens zijn echte passie, het tunen en opmaken van auto's, de vrije loop te laten was hij concessiehouder van Chevrolet en heeft dus de volle metamorfose van de Koreaanse Daewoo's nar de huidige Chevrolet's als de Cruze en Aveo kunnen meemaken vanop de eerste rij. Teamgenie Eric Nève, eigenlijk de onvolprezen tegenhanger van Bart Mampaey, bezorgde Yves Fourdin een eerste grote opdracht binnen het kader van het World Touring Car Championship. De man herinnert zich nog dat met de Kalos een rit van Londen naar Seoul over 20.000 km als experiment feilloos verliep. "Spielerei" met micromobielen die, tenzij Chevrolet een zoveelste "Cup" zou kreëren, nergens inzetbaar zijn. Of toch, in Top Gear. Niet zonder risico natuurlijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Chevrolet)

    29-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Michelin kreeg prijs FuturAuto 2009 voor ingenieus Active Wheel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zo'n vijftien jaar geleden pakte Franco Sbarro op het Salon van Genève uit met een geheel andere benadering van een autowiel. Het aangrijpingspunt van de zwaartekracht werd op het onderste van de velg gelegd in plaats van op een as in het middelpunt van de wielomtrek. Later hoorden we niets meer van dat wiel. Franco Sbarro, geniaal uitvinder en designer van sportwagens, is altijd wat verguisd en teveel centen zal de technische kunstenaar ook niet hebben gehad. Dat was de eerste keer dat sinds de 7000 jaar dat het wiel bestaat publiekelijk een wiel "anders" werd voorgesteld.

    Twaalf jaar geleden begon Michelin te werken aan een nieuw wiel. De nakende komst van de elektrische auto is daar niet vreemd aan geweest. De pienterste in de industrie wisten en weten ook vandaag nog dat de aandrijving van de wielen binnen de veld moet komen. Volvo heeft daar al mooie staaltjes van getoond in zijn plug-ins. Michelin ging nog een stap verder. Niet alleen bevindt de aandrijving zich in de velg-binnenkant, maar ook de afvering en schokdemping en dan nog eens de rem !

    Dit concept dat op de Venturi Volage (Parijs 2008) werd getoond heeft verstrekkende gevolgen voor het concept van een auto. Versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen kunnen weggelaten worden ! De ogenschijnlijk onwezenlijke voordelen resulteren als geen zwaarwegende motor meer voor- of achterin waardoor bij ongeval geen componenten meer kunnen binnendringen in de passagiersruimte. Bovendien biedt het wiel een compleet verlaagd zwaartepunt waardoor een magnetische wegligging is verzekerd. Het Active Wheel van Michelin wordt gestuurd door sensoren die de omtreksnelheid van de wielen onderling synchroon houden en de demping van de veerbeweging wordt geregeld door een elektromotor die in 3/1000ste van een seconde duik- en rolbewegingen neutraliseert.

    Door het weglaten van die zware componenten compenseert men - in het geval van de Venturi Volage - het gewicht van plusminus 350 kg van de Polymeer-Lithium batterijen die doen denken aan de Tesla omdat deze auto minder snel maar toch in 5" van 0 naar 100 flitst. In elk van de vier "Active Wheels" zit een motor van 55 kW, zijnde 295 pk in het totaal ! De Venturi Volage (Venturi nam in 1995 deel aan de 24 Uren van Le Mans) weegt maar 1075 kg en het Franse merk is zinnens hem tegen 2012 in productie te brengen.

    De FuturAuto onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest vindingrijke autocomponent of geheel door de Beroepsbond van de Belgische Automobielpers (BJAP/UJPA) die voorgezeten wordt door de Heer Jan Muylaert, journalist bij het Nieuwsblad die daar de autorubriek verzorgt. Overbodig te zeggen dat het schoeisel dat op het Active Wheel een...Michelinband is. Een begrip in autosport- en in eerste montage zowel als op de vervangingsmarkt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Michelin)

    27-01-2009 om 15:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Ampera, weerom een elektrische auto voor Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgestouwd met technologie uit de Chevrolet Volt zal Opel in Genève (5-15 maart 2009) de Ampera showen. Het gaat om een vijfdeursauto met vier zitplaatsen. Dat is voor een elektrisch aangedreven voertuig al straf. De ongeschreven, niet meegedeelde, achterliggende gedachte is naturlijk om zo snel mogelijk de Insignia, het nieuwe boegbeeld van Opel, een link naar de toekomst mee te geven. De naam van de Ampera is voluit E-REV - extended-range-electric-vehicle. Als die naam wordt geanalyseerd blijkt al snel dat het om een hybride auto gaat.

    De baanbrekende Voltec-technologie laat toe om korte ritten te rijden, plusminus 60 km, zoals het geval is met de Chevrolet Volt (zonder dat de vergelijking geheel opgaat). Dat gebeurt met een Lithium-Ionen-batterij die aan een gewoon stopcontact van het 230V-net kan worden aangsloten. Voor een grotere actieradius zal de auto op elektriciteit blijven rijden die door een kleine verbrandingsmotor zal worden opgewekt. Dus heel licht hybride op z'n minst. Maar Chief Marketing Officer bij GM Europe, Alain Visser is overtuigd: "Met de Ampera bieden wij onze Europese klanten een normale auto (niet onbelangrijk !) die een actieradius van meerdere honderden kilometers aankan.

    De Ampera zal goed ontvangen worden (afhankelijk van zijn toekomstige kostprijs) als men bedenkt dat volgens statistieken in Duitsland 80% van d automobilisten dagelijks slechts 50 km rijdt. Dat is realiteit die ook voor andere landen geldt, iets meer of iets minder. De Ampera wordt een blikvanger in Genève waar de constructeurs elkaar meerdere elektroschocken zullen toedienen. Zoveel is duidelijk in die wereld van "Electric Vehicles" (EV) waar de wonderen de wereld niet uit zijn. Ze komen pas op aarde. Zoals ooit water in wijn werd veranderd, worden nu wind, water en zon tot een hoogspanningsleven veroordeeld. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Opel)

    27-01-2009 om 14:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aston Martin brengt twee Lola's LMP1 in lijn in Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vijftig jaar geleden won Aston Martin de 24 Uren van le Mans. Aan het stuur zaten respectievelijk Carol Shelby en Roy Salvadori die in dat etmaal 4.347,900 km afmaalden tegen een gemiddelde snelheid van 175,730 km/h. Voor de komende etmaalrace in juni brengt de legendarische constructeur twee LMP 1's aan de start. In tegenstelling tot vijftig jaar geleden toen twee coureurs mans genoeg waren om de race af te ronden is nu een hele familie geêngageerd.

    Het zijn de heren Darren Turner, Harold Primat, Stefan Mücke, Jan Charouz van het team dat ook zijn naam draagt, Tomas Enge en een coureur die nog moet worden aangeduid. De Lola-Aston Martin LMP1 is in de oranje-blauwe kleuren van Gulf gekleurd. Dat zijn de kleuren waarmee Gulf en het John Weyer Racing Team destijds grote overwinningen behaalden met de Ford's GT 40's die werden bestuurd door o.a. Jacky Ickx, Jacky Oliver en Lucien Bianchi. De auto die het in juni moet gaan waarmaken is geconcretiseerd door Carouz Racing Systems Lola en wordt aangedreven door dezelfde V12 motor als vorig jaar te zien is geweest.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Gulf)

    27-01-2009 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fernando Alonso doet vermageringskuur voor afgod KERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe F1's zijn zo licht mogelijk ontworpen en geconstrueerd. Zitten ze onder het minimumgewicht dan wordt bestudeerd waar mogelijk ballast kan worden toegevoegd. Momenteel is geen enkel team overtuigd van bij de openingsrace van 29 maart 2009 in Melbourne in Australië dat KERS zal worden gebruikt. Is dat toch zo dan betekent dat een directe gewichtstoename van 25 à 30 kg. Dan wordt de gewichtsverdeling niet alleen moeilijker maar ook het gewicht van de coureur gaat een rol spelen.

    Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005 en 2006) is in die optiek een vermageringskuur begonnen. Die bracht zijn meer dan 70 kg aan het eind van 2008 naar momenteel 67 kg op de weegschaal. Dat is toch al iets gecompenseerd aan het Kinetic Energy Recovery System, gesteld dat het zou/zal worden aangewend. De vermageringskuur voorziet dat Fernando tot 65 kg moet geraken. De persoonlijke physiotherapeut van de 27-jarige Spanjaard echter in de Spaanse krant Diario AS zegt dat "de levensgenieter niet nog meer kan/mag vermageren omdat hij dan zo zou verzwakken en niet energiek genoeg zou kunnen koersen."
     
    Zoals eerder geschreven wordt het - in geval van KERS gebruik - een seizoen van de vetten tegen de mageren. Jonge, graatmagere piloten doen de teambazen likkebaarden. In het verleden was het "geraamte" Alain Prost, klein én mager de grote doorn in het oog van de flamboyante Nigel Mansell die 85 kg haalde, graag frieten met mayonnaise lustte en leefde als een Bourgondiër. Hij werd daarvoor bij Ferrari vaak op de vingers getikt wegens 3/10-de seconde trager omwille van "overgewicht". Nigel trok het zich nooit aan en weerlegde de kritiek met vaak bloedstollende racefeiten tijdens de GP's.

    Sebastien Vettel's en Sebastien Buemi's, de mageren genoemd, stellen dus de vetten, waartoe Alonso behoort in vraag. Ze hebben net als de jockey's uit de paardenrennen wel "zittend werk" maar hun levensstijl zal mee hard doorslag geven op de wijzerstanden van de chrono's. Vanaf de GP van Australië moet alle afstelwerk vrijdags gebeuren omdat de tussentijdse trainingen dan reglementair verboden zijn. Het zal voor grote chaos zorgen en verschillende piloten vrezen dat er weinige ronden zullen worden gereden. De weegschalen aan de kant vertellen die dag misschien meer dan de chrono's aan de circuitrand.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Renault)

    26-01-2009 om 21:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi met elektrische i MiEV Sport Air op Salon van Genève
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De European Motor Show Brussels is gisteren succesvol afgesloten. Liefst 325.000 bezoekers vereerden organisator Febiac in weerwil dat het een "Hutsepotsalon" was waar alle trends en lichte vrachtwagens kriskras door elkaar stonden. Ook de merken zijn tevreden over de verkoopscijfers en de gemaakte offertes. Na de bankavonturen en de kapriolen die nog moeten komen heeft de bedrogen Belg een "je m'en fou" mentaliteit aangenomen. Als de grote heren met onze centen spelen mogen de kabouters van dit land zichzelf ook niets meer te kort doen. Na het recordjaar 2008 resulteert dit Salon door gigantische kortingen in een heropstanding, een aanzwengeling op zijn minst, van de Belgische autoverkoop die de twee laatste maanden van vorig jaar was stilgevallen.

    Sterren waren beslist de Nissan Quasqai en de nieuwe Pixo omwille van hun uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding en als dromer voor binnenkort een GT-R waarvan de helft was opengewerkt zodat je de componenten tot in detail kon bekijken. Sterren waren ook zeker de Mitsubishi i MiEV die volledig elektrisch rijdt en nu al in Japan te koop is en ook in Engeland furore begint te maken. De elektrische auto duwt aan de poorten van de toekomst. Mitsubishi is er klaar mee. Andere constructeurs tijfelen nog omwille van de levensduur en de kostprijs van de batterijen. Toch is elektrisch rijden niet meer tegen te houden. De Mitsubishi i-MiEV rijdt als een gewone auto, zonder enig onaangenaam gevoel. Geluid is er alleen als je op de autobaan 120 à 130 km/h rijdt. Wind - waar we nog veel energie zullen uithalen - beukt dan op de lange oplopende voorruit.

    Mitsubishi met zijn  rijk sportverleden wil in de sporen rijden van Camiel Jenatzy die in 1899 voor het eerst met een elektrische auto 105 km/h reed. Het Salon van Brussel met de i-MiEV als onbetwistbaar hoogtepunt naar de toekomst, die show is nog maar net gedaan of die van Genève biedt zich aan. Dat Zwitsers flirten met glitter, inventiviteit en samen met Tokio hèt contactpunt van de wereld, wordt door Mitsubishi aangegrepen om een elektrische sportwagen te lanceren: de i-MiEV Sport Air Concept. Het is dus een steekproef naar het publiek toe. Zoals ook die Californische Tesla de wereld naar beoordeling aftast. Onze mening is daarover simpel. Niets staat een scherp rijdende elektrische auto in de weg, maar het woord sportief moet door een ander woord worden vervangen. Sport in de auto op de openbare weg is voorbij. Het is onfatsoenlijk ergernis te geven. Als we die schitterende elektromotoren en hun bewonderenswaardige Lithium-Ion batterijen naar een krachtmeting van autobouwers onder elkaar willen laten evolueren dan moeten we als in Amerika zo'n kampioenschap ineenknutselen: "The European Lightning Championship" of zo iets...Voorwaar een uitdaging. In Amerika is ze al 25 jaar ingevuld en...geen mens komt er naar kijken. Geen lawaai, dus geen opwinding...Denkwerk.

    De i-MiEV in Genève heeft vanzelfsprekend geen enkele schadelijke uitstoot. Volgens Mitsubishi combineert hij door het direct aanwezige hoge koppel dat inherent is aan elektromotoren flitsende acceleraties met een verwennende handling en wegligging door de zeer laag geplaatste batterijen. Daarmee zuigt het zwaartepunt zich als het ware vast aan de weg en verstoort het gewicht van de "pillen" lateraal het weggedrag niet. In tegenstelling tot de Tesla die (zonder een echte vergelijking te kunnen of te willen maken) noemt Mistubishi het een sportwagen in pocketformaat. Wat de Tesla en de i-MiEV gemeen hebben is een cabriodak. Verdere is iedere vergelijking tussen een Amerikaanse en Japanse auto compleet toeval wegens verschillende visies. Zakformaat omdat hij natuurlijk de afmetingen van de huidige sublieme i-MiEV heeft. Hij wordt het mikpunt van de concurrentie die even straffe eyeopeners wil opvoeren in maart 2009. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mitsubihi)




     

    26-01-2009 om 15:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan GT-R verslaat Audi R8 en Ferrari 430 Scuderia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vrijdagavond zijn in Londen de "What Car ?" Awards uitgereikt. Het is titel van de meest "Performance Car of the Year 2009". Hij won voor de Audi R8 en de Ferrai Scuderia en wel omdat hij vooral de meest handelbare auto is die iedere wens van zijn bestuurder involgt en voor 56.795 Britse ponden eveneens een "doordeweekse" auto kan zijn. De 3.8 liter V6 twinturbo motor levert 485 pk en een koppel van 588 Nm, verdeeld over de permanent vier aangedreven wielen.De motor  brengt zijn vermogen en koppel over via de eerste dubbele koppeling die in transaxle-vorm (dus achteraan) is gemonteerd. Deze koppeling - ooit door Porsche in Le Mans voor het eerst gebruikt op de 956 - kan vanaf het stuurwiel worden bediend door hendeltjes. De electronica is van zo'n fuzzy-logic-gehalte dat rijplezier voor de bestuurder nooit verstoord wordt door voelbare ingrepen van de "elektronische hersenen" Dit is de tiende onderscheiding die de Nissan GT-R te beurt valt. In Japan draaide een race-versie al rondjes op de omloop van Fuji.(wr)

    26-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het stuur van de elektrische Mitsubishi i-Miev
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Elektrische voertuigen gaan het straatbeeld tegen 2025 drastisch veranderen. Mitsubishi is daarin mogelijk vooruit op zijn tijd want de i-Miev is nu in Japan te koop voor...30.000 dollar. De compacte auto die met vier zitplaatsen een meerwaarde heeft tegenover de Smart met twee plaatsen stond in Brussel. Hij genoot niet zo veel belangstelling want de "change" in de geest van de mensen is er niet rijp voor. Die van de overheid nog veel minder. Politici zwetsen rond het milieu en denken er vooral niet aan dat de 15% tegemoetkoming op de aankoopprijs niet voldoende is om een structurele verandering van het wagenpark naar "Groen Rijden" te bewerkstelligen.

    Momenteel wikt en weegt Mitsubishi om de i-Miev ook bij ons te commercialiseren. Vraagtekens rond dat thema zijn de prijs en de standtijd van de Lithium-Ion batterijen gezien in jaren. De derde grote vraag rijst rond de recyclage van de batterijmaterialen. Maar de complexe antwoorden daarop resumeren we later in een andere bijdrage omdat ze niets te maken hebben met de essentie van de Mitsubishi i-Miev. Op dit ogenblik is die auto een feit: hij bestaat en rijdt als een gewone auto. Hij is snel, héél handelbaar, stil uiteraard buiten het geluid dat de vakuumpomp nu en dan maakt, en kan met een snellader in een half uur voor 80% worden opgeladen. tegen nachttarief zou een lading die dan 7 à 8 uur duurt slechts €3 kosten.

    De aankoopprijs is beslist een doorslaggevende factor. Ook dat er een actieradius is van 130 km eer er weer moet worden "geplugd" is een vraagteken. Als je in Oostende beland en geen bevoorradingsstekker vindt, zoals Duitsland al wel kent in o.a. Berlijn om Smartjes op te wekken, tja dan zou je met de trein naar huis moeten of een tweede auto moeten meenemen...Het gebruik van een elektrische "plug-in"-auto zal dus sterk afhankelijk worden van de "tankpunten" waar je met je bankkaart afrekent zoals nu aan een gewoon tankstation. In Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons, in het Bokrijk van Europa, niet natuurlijk.

    De Mitsubishi i-Miev heeft uitstoot ZERO. Speciaal in hoofdletters getikt omdat daarmee is gezegd dat al het geleuter over CO2 dan verleden tijd is. Het zondebegrip rond de auto als boosdoener voor de aarde wordt dan verlegd naar de vliegtuigen , de huisverwarming, de industriële uitstoot, de schepen en oorlogen maar niet meer naar het "ding" dat de mens nooit voordien een grotere bewegingsvrijheid gaf. Raar genoeg reed de Belg Camiel Jenatzy meer dan honderd jaar geleden het eerst door de muur van 100 km/h. De "La Jamais Contente" die hij reed was elektrisch. De eerste Lohner-Porsche ook. We zworen elektriciteit af omdat aardolie mateloos voorhanden leek...

    Achter het stuur van de Mitsubishi i-Miev zie je een klok waarin een blauw en een groen veld is. Met de voet op de rempedaal zoals in de Toyota Prius en de Nissan FCV start je de auto. De automaat zet in "D"-rive. Je hoort niets. Je moet wéten dat als je de rem lost het 1080 kg kleine wonder vooruit kruipt en als je "gas" geeft de acceleratie volledig verloopt naar wns van de bestuurder. Echt als in een gewone auto, of beter zoals we gewoon zijn te rijden. Omdat de batterij laag onder de - in twee delen neerklapbare - achterbank zit is het zwaartepunt zeer laag en is er een bochtengedrag dat geen last heeft van zijdelingse "zwaarte". Achteraan zijnn wel grotere wielen gemonteerd als vooraan. Net als bij de Smart. Het kleine - rechtse - stuurwiel laat toe precies en stabiel te rijden. De tweede stand van de automaat is een "Eco"-stand die maakt dat je 30% zuiniger met de batterijlading omspringt. Het is zichtbaar op de dashboardklok voor je. Zodra je de acceleratiepedaal lost slaat de wijzer direct in het onderste blauwe veld en verandert de elektromotor in een generator (wisselstroom) die de batterij weer oplaadt. Dat is de remenergie. Die eigenlijk niet met de remmen te maken heeft. Afremmen is trouwens ondermaats in die i-Miev. Achteraan zijn er trommelremmetjes en die kunnen samen met de voorste schijfremmetjes dat meergewicht door de batterij die onder de achterbank zit niet echt geruststellend vertragen. Anders wordt het in de derde stand van de automaat. Van zodra je daarin de potentiometer lost ("gaspedaal") gaat de motor zo sterk mee afremmen dat de echte remmen minder werk hebben. In de bergen betekent dat ook dat je een bergrem hebt tijdens de afdalingen.

    De batterij werkt op een hoogspanning van 330 Volt en de twee transformatoren met daarnaast de vakuumpomp zitten onder de vloer van de beperkte bagegruimte, die met vijzen goed is afgeschermd voor nieuwsgierige handelingen die tot gevaarlijke schokreacties kunnen leiden. In de F1 is bij BMW al eens in het beginstadium van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een mecanicien al eens door de lucht gevonkt door verkeerde handelingen. het liep goed af voor de man maar zijn tikker draait nog altijd wat sneller. Van heel die Lithium-Ion merk je eigenlijk niets en volgens de eerste antwoorden van Mitsubishi is de batterij ook niet gekoeld. Dat is opmerkelijk want Lithium met atoomnummer 3 en een onvlammingstemperatuur van 83°C zou uit de aard van het materieel zelf gevoelig moeten zijn voor oververhitting.

    Voor de werking van de lichtinstallatie en de accessoires zorgt een gewone 12V batterij die voorin staat en door de hoofdbatterij wordt gevoed. Dat Mitsubishi er nog niet aan heeft gedacht zonnenpaneeltjes te gebruiken om elektrische accesoires te voeden zoals Nissan in de Nuvu in Parijs 2008 en ook al in 1991 in de FEV demonstreerde komt wellicht omdat de drang om direct in de spots te staan heel groot was. De Smart die in Londen al twee jaar elektrisch paradeert, nu ook in Berlijn, heeft de uitdaging scherper gesteld. De tijd dringt. Maar andere constructeurs zijn dan weer de mening toegedaan dat voor alles batterijzekerheid moet worden verworven eer je garanties kunt geven aan de modale koper. Wie er welke mening dan ook mag over hebben, Mitsubishi heeft in plaats van geleuter wel iets concreet voor de deur staan. Dat werkt, aangenaam is maar wellicht in eerste instantie te duur zal kosten. De fiscaal  uitgemolken burger zal moeten ontlast worden eer hij weer oog kan hebben voor de bloemetjes, de bijtjes en vogeltjes. We stikken in onze eigen smog en we kunnen de oplossing niet betalen. Er rest dus nog een probleem. Maar dat ligt niet meer bij de constructeurs.

    De vraag of aanmaak van elektriciteit dan niet schadelijk is, is terecht. Maar als we zonne-energie gebruiken, wind- en water (-tof) inschakelen of golfslagenergie aanwenden dan valt het gebruik van fossiele brandstoffen verder weg. Enkele honderden vierkante kilometer zonnepanelen in de Sahara bijvoorbeeld zouden al wonderen doen. Meer dan botsende, vechtende religies, moordend levensritme en overheersende politieke domheid verhinderen dat nu. Nochtans is alles voorhandig als we echt willen om letterlijk de zon te laten schijnen voor de mensen. Misschien gaan we dan terug de zon aanbidden. Maar dat is heidens.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)

    25-01-2009 om 20:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!