Een Chevrolet Matiz uit 2005 met V8 motor sneller dan Corvette
General Motors heeft in de woelige geschiedenis van enkele van hun merken een paar sportwagens gebouwd die mensen hebben beroerd. Het is niet de Camaro of de Opel Speedster die tot de verbeelding spreken, maar wel de enige echte Corvette. De Amerikaanse Camaro rijdt minder leuk dan de Opel Speedster, maar ook deze laatste moet het afleggen tegen een auto wiens koppel zo soepel en bestuurbaar op de weg wordt overgebracht als de Chevrolet Corvette.
Gelukkig niet met belastinggeld wordt ter gelegenheid van de Racing Show van Luik (30 januari tot 1 februari) wordt een buitenbeentje getoond: een Chevrolet Matiz - behorend tot de vroegere Daewoo-familie - met een V8 Corvette-motor ingebouwd met een longinhoud van 7 liter die 404 kW (550 pk) uitbraakt. Genoeg om het vederlichte autootje van 0 naar 100 km/h te laten accelereren in 3"7. Het is Yves Fourdin van "Fourdin Auto Sport" die deze "stunt" uithaalde. In Engeland bij Ray Mallock worden ook Nissan Micra's met een V6 uitgerust en die maakt hen tot de snelste hemelbeestjes ter wereld. In het geval van de authentieke Matiz 1.0 is het een auto uit 2005 die tijdens 1500 werkuren omgebouwd werd tot een kleine dragster.
Hij is op die manier sneller dan Posche's en Ferrari's en laat een topsnelheid toe van 260 km/h. Toch zijn de lichten, het dashboard en de carrosserie. Daarin verdoken zit de gigantische motor van de Corvette Z06. Volgens Chevrolet is de auto gemaakt door een groep hechte vrienden. Volgens Yves Fourdin behoren zij niet tot de echte ingenieursklasse en is er in geen enkel opzicht Computer Aided Design gebruikt. Om dat geweld aan de straatstenen kwijt te kunnen én bestuurbaar te houden zijn vooraan 275/30/18" voetzolen geplaatst en achteraan 335/35/18" rubbers waarmee "het ding" zijn agressiviteit kwijt kan. Die kan worden gestopt met fikse schijfremmen waarvan de diameter, afkomst en aard niet door de technische fiche wordt vermeld., evenmin als het maximum koppel. Dat kan interessant zijn om de verhoudingen van de sequentiële zesversnellingsbak beter te begrijpen. Maar dat zal wel helemaal hetzelfde zijn als in de specificaties van de Corvette Z06.
Deze extreme Matiz V8 is te zien op de hogergenoemde Racing Show van Luik. Het is de tweede keer dat deze sportieve autotentoonstelling plaats vindt. In dat wereldje van chip- en optische tuning is Yves Fourdin geen onbekende. Zijn samenwerking met Chevrolet gaat dan ook jaren terug in het verleden. Alvorens zijn echte passie, het tunen en opmaken van auto's, de vrije loop te laten was hij concessiehouder van Chevrolet en heeft dus de volle metamorfose van de Koreaanse Daewoo's nar de huidige Chevrolet's als de Cruze en Aveo kunnen meemaken vanop de eerste rij. Teamgenie Eric Nève, eigenlijk de onvolprezen tegenhanger van Bart Mampaey, bezorgde Yves Fourdin een eerste grote opdracht binnen het kader van het World Touring Car Championship. De man herinnert zich nog dat met de Kalos een rit van Londen naar Seoul over 20.000 km als experiment feilloos verliep. "Spielerei" met micromobielen die, tenzij Chevrolet een zoveelste "Cup" zou kreëren, nergens inzetbaar zijn. Of toch, in Top Gear. Niet zonder risico natuurlijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Chevrolet)