Een Chevrolet Matiz uit 2005 met V8 motor sneller dan Corvette
General Motors heeft in de woelige geschiedenis van enkele van hun merken een paar sportwagens gebouwd die mensen hebben beroerd. Het is niet de Camaro of de Opel Speedster die tot de verbeelding spreken, maar wel de enige echte Corvette. De Amerikaanse Camaro rijdt minder leuk dan de Opel Speedster, maar ook deze laatste moet het afleggen tegen een auto wiens koppel zo soepel en bestuurbaar op de weg wordt overgebracht als de Chevrolet Corvette.
Gelukkig niet met belastinggeld wordt ter gelegenheid van de Racing Show van Luik (30 januari tot 1 februari) wordt een buitenbeentje getoond: een Chevrolet Matiz - behorend tot de vroegere Daewoo-familie - met een V8 Corvette-motor ingebouwd met een longinhoud van 7 liter die 404 kW (550 pk) uitbraakt. Genoeg om het vederlichte autootje van 0 naar 100 km/h te laten accelereren in 3"7. Het is Yves Fourdin van "Fourdin Auto Sport" die deze "stunt" uithaalde. In Engeland bij Ray Mallock worden ook Nissan Micra's met een V6 uitgerust en die maakt hen tot de snelste hemelbeestjes ter wereld. In het geval van de authentieke Matiz 1.0 is het een auto uit 2005 die tijdens 1500 werkuren omgebouwd werd tot een kleine dragster.
Hij is op die manier sneller dan Posche's en Ferrari's en laat een topsnelheid toe van 260 km/h. Toch zijn de lichten, het dashboard en de carrosserie. Daarin verdoken zit de gigantische motor van de Corvette Z06. Volgens Chevrolet is de auto gemaakt door een groep hechte vrienden. Volgens Yves Fourdin behoren zij niet tot de echte ingenieursklasse en is er in geen enkel opzicht Computer Aided Design gebruikt. Om dat geweld aan de straatstenen kwijt te kunnen én bestuurbaar te houden zijn vooraan 275/30/18" voetzolen geplaatst en achteraan 335/35/18" rubbers waarmee "het ding" zijn agressiviteit kwijt kan. Die kan worden gestopt met fikse schijfremmen waarvan de diameter, afkomst en aard niet door de technische fiche wordt vermeld., evenmin als het maximum koppel. Dat kan interessant zijn om de verhoudingen van de sequentiële zesversnellingsbak beter te begrijpen. Maar dat zal wel helemaal hetzelfde zijn als in de specificaties van de Corvette Z06.
Deze extreme Matiz V8 is te zien op de hogergenoemde Racing Show van Luik. Het is de tweede keer dat deze sportieve autotentoonstelling plaats vindt. In dat wereldje van chip- en optische tuning is Yves Fourdin geen onbekende. Zijn samenwerking met Chevrolet gaat dan ook jaren terug in het verleden. Alvorens zijn echte passie, het tunen en opmaken van auto's, de vrije loop te laten was hij concessiehouder van Chevrolet en heeft dus de volle metamorfose van de Koreaanse Daewoo's nar de huidige Chevrolet's als de Cruze en Aveo kunnen meemaken vanop de eerste rij. Teamgenie Eric Nève, eigenlijk de onvolprezen tegenhanger van Bart Mampaey, bezorgde Yves Fourdin een eerste grote opdracht binnen het kader van het World Touring Car Championship. De man herinnert zich nog dat met de Kalos een rit van Londen naar Seoul over 20.000 km als experiment feilloos verliep. "Spielerei" met micromobielen die, tenzij Chevrolet een zoveelste "Cup" zou kreëren, nergens inzetbaar zijn. Of toch, in Top Gear. Niet zonder risico natuurlijk.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Chevrolet)
Michelin kreeg prijs FuturAuto 2009 voor ingenieus Active Wheel
Zo'n vijftien jaar geleden pakte Franco Sbarro op het Salon van Genève uit met een geheel andere benadering van een autowiel. Het aangrijpingspunt van de zwaartekracht werd op het onderste van de velg gelegd in plaats van op een as in het middelpunt van de wielomtrek. Later hoorden we niets meer van dat wiel. Franco Sbarro, geniaal uitvinder en designer van sportwagens, is altijd wat verguisd en teveel centen zal de technische kunstenaar ook niet hebben gehad. Dat was de eerste keer dat sinds de 7000 jaar dat het wiel bestaat publiekelijk een wiel "anders" werd voorgesteld.
Twaalf jaar geleden begon Michelin te werken aan een nieuw wiel. De nakende komst van de elektrische auto is daar niet vreemd aan geweest. De pienterste in de industrie wisten en weten ook vandaag nog dat de aandrijving van de wielen binnen de veld moet komen. Volvo heeft daar al mooie staaltjes van getoond in zijn plug-ins. Michelin ging nog een stap verder. Niet alleen bevindt de aandrijving zich in de velg-binnenkant, maar ook de afvering en schokdemping en dan nog eens de rem !
Dit concept dat op de Venturi Volage (Parijs 2008) werd getoond heeft verstrekkende gevolgen voor het concept van een auto. Versnellingsbak, differentieel en aandrijfassen kunnen weggelaten worden ! De ogenschijnlijk onwezenlijke voordelen resulteren als geen zwaarwegende motor meer voor- of achterin waardoor bij ongeval geen componenten meer kunnen binnendringen in de passagiersruimte. Bovendien biedt het wiel een compleet verlaagd zwaartepunt waardoor een magnetische wegligging is verzekerd. Het Active Wheel van Michelin wordt gestuurd door sensoren die de omtreksnelheid van de wielen onderling synchroon houden en de demping van de veerbeweging wordt geregeld door een elektromotor die in 3/1000ste van een seconde duik- en rolbewegingen neutraliseert.
Door het weglaten van die zware componenten compenseert men - in het geval van de Venturi Volage - het gewicht van plusminus 350 kg van de Polymeer-Lithium batterijen die doen denken aan de Tesla omdat deze auto minder snel maar toch in 5" van 0 naar 100 flitst. In elk van de vier "Active Wheels" zit een motor van 55 kW, zijnde 295 pk in het totaal ! De Venturi Volage (Venturi nam in 1995 deel aan de 24 Uren van Le Mans) weegt maar 1075 kg en het Franse merk is zinnens hem tegen 2012 in productie te brengen.
De FuturAuto onderscheiding wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest vindingrijke autocomponent of geheel door de Beroepsbond van de Belgische Automobielpers (BJAP/UJPA) die voorgezeten wordt door de Heer Jan Muylaert, journalist bij het Nieuwsblad die daar de autorubriek verzorgt. Overbodig te zeggen dat het schoeisel dat op het Active Wheel een...Michelinband is. Een begrip in autosport- en in eerste montage zowel als op de vervangingsmarkt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Michelin)
Opel Ampera, weerom een elektrische auto voor Genève
Volgestouwd met technologie uit de Chevrolet Volt zal Opel in Genève (5-15 maart 2009) de Ampera showen. Het gaat om een vijfdeursauto met vier zitplaatsen. Dat is voor een elektrisch aangedreven voertuig al straf. De ongeschreven, niet meegedeelde, achterliggende gedachte is naturlijk om zo snel mogelijk de Insignia, het nieuwe boegbeeld van Opel, een link naar de toekomst mee te geven. De naam van de Ampera is voluit E-REV - extended-range-electric-vehicle. Als die naam wordt geanalyseerd blijkt al snel dat het om een hybride auto gaat.
De baanbrekende Voltec-technologie laat toe om korte ritten te rijden, plusminus 60 km, zoals het geval is met de Chevrolet Volt (zonder dat de vergelijking geheel opgaat). Dat gebeurt met een Lithium-Ionen-batterij die aan een gewoon stopcontact van het 230V-net kan worden aangsloten. Voor een grotere actieradius zal de auto op elektriciteit blijven rijden die door een kleine verbrandingsmotor zal worden opgewekt. Dus heel licht hybride op z'n minst. Maar Chief Marketing Officer bij GM Europe, Alain Visser is overtuigd: "Met de Ampera bieden wij onze Europese klanten een normale auto (niet onbelangrijk !) die een actieradius van meerdere honderden kilometers aankan.
De Ampera zal goed ontvangen worden (afhankelijk van zijn toekomstige kostprijs) als men bedenkt dat volgens statistieken in Duitsland 80% van d automobilisten dagelijks slechts 50 km rijdt. Dat is realiteit die ook voor andere landen geldt, iets meer of iets minder. De Ampera wordt een blikvanger in Genève waar de constructeurs elkaar meerdere elektroschocken zullen toedienen. Zoveel is duidelijk in die wereld van "Electric Vehicles" (EV) waar de wonderen de wereld niet uit zijn. Ze komen pas op aarde. Zoals ooit water in wijn werd veranderd, worden nu wind, water en zon tot een hoogspanningsleven veroordeeld. (Tekst: Walter Rombauts/Foto: Opel)
Aston Martin brengt twee Lola's LMP1 in lijn in Le Mans
Vijftig jaar geleden won Aston Martin de 24 Uren van le Mans. Aan het stuur zaten respectievelijk Carol Shelby en Roy Salvadori die in dat etmaal 4.347,900 km afmaalden tegen een gemiddelde snelheid van 175,730 km/h. Voor de komende etmaalrace in juni brengt de legendarische constructeur twee LMP 1's aan de start. In tegenstelling tot vijftig jaar geleden toen twee coureurs mans genoeg waren om de race af te ronden is nu een hele familie geêngageerd.
Het zijn de heren Darren Turner, Harold Primat, Stefan Mücke, Jan Charouz van het team dat ook zijn naam draagt, Tomas Enge en een coureur die nog moet worden aangeduid. De Lola-Aston Martin LMP1 is in de oranje-blauwe kleuren van Gulf gekleurd. Dat zijn de kleuren waarmee Gulf en het John Weyer Racing Team destijds grote overwinningen behaalden met de Ford's GT 40's die werden bestuurd door o.a. Jacky Ickx, Jacky Oliver en Lucien Bianchi. De auto die het in juni moet gaan waarmaken is geconcretiseerd door Carouz Racing Systems Lola en wordt aangedreven door dezelfde V12 motor als vorig jaar te zien is geweest.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Gulf)
Fernando Alonso doet vermageringskuur voor afgod KERS
De nieuwe F1's zijn zo licht mogelijk ontworpen en geconstrueerd. Zitten ze onder het minimumgewicht dan wordt bestudeerd waar mogelijk ballast kan worden toegevoegd. Momenteel is geen enkel team overtuigd van bij de openingsrace van 29 maart 2009 in Melbourne in Australië dat KERS zal worden gebruikt. Is dat toch zo dan betekent dat een directe gewichtstoename van 25 à 30 kg. Dan wordt de gewichtsverdeling niet alleen moeilijker maar ook het gewicht van de coureur gaat een rol spelen.
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso (2005 en 2006) is in die optiek een vermageringskuur begonnen. Die bracht zijn meer dan 70 kg aan het eind van 2008 naar momenteel 67 kg op de weegschaal. Dat is toch al iets gecompenseerd aan het Kinetic Energy Recovery System, gesteld dat het zou/zal worden aangewend. De vermageringskuur voorziet dat Fernando tot 65 kg moet geraken. De persoonlijke physiotherapeut van de 27-jarige Spanjaard echter in de Spaanse krant Diario AS zegt dat "de levensgenieter niet nog meer kan/mag vermageren omdat hij dan zo zou verzwakken en niet energiek genoeg zou kunnen koersen."
Zoals eerder geschreven wordt het - in geval van KERS gebruik - een seizoen van de vetten tegen de mageren. Jonge, graatmagere piloten doen de teambazen likkebaarden. In het verleden was het "geraamte" Alain Prost, klein én mager de grote doorn in het oog van de flamboyante Nigel Mansell die 85 kg haalde, graag frieten met mayonnaise lustte en leefde als een Bourgondiër. Hij werd daarvoor bij Ferrari vaak op de vingers getikt wegens 3/10-de seconde trager omwille van "overgewicht". Nigel trok het zich nooit aan en weerlegde de kritiek met vaak bloedstollende racefeiten tijdens de GP's.
Sebastien Vettel's en Sebastien Buemi's, de mageren genoemd, stellen dus de vetten, waartoe Alonso behoort in vraag. Ze hebben net als de jockey's uit de paardenrennen wel "zittend werk" maar hun levensstijl zal mee hard doorslag geven op de wijzerstanden van de chrono's. Vanaf de GP van Australië moet alle afstelwerk vrijdags gebeuren omdat de tussentijdse trainingen dan reglementair verboden zijn. Het zal voor grote chaos zorgen en verschillende piloten vrezen dat er weinige ronden zullen worden gereden. De weegschalen aan de kant vertellen die dag misschien meer dan de chrono's aan de circuitrand.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Renault)
Mitsubishi met elektrische i MiEV Sport Air op Salon van Genève
De European Motor Show Brussels is gisteren succesvol afgesloten. Liefst 325.000 bezoekers vereerden organisator Febiac in weerwil dat het een "Hutsepotsalon" was waar alle trends en lichte vrachtwagens kriskras door elkaar stonden. Ook de merken zijn tevreden over de verkoopscijfers en de gemaakte offertes. Na de bankavonturen en de kapriolen die nog moeten komen heeft de bedrogen Belg een "je m'en fou" mentaliteit aangenomen. Als de grote heren met onze centen spelen mogen de kabouters van dit land zichzelf ook niets meer te kort doen. Na het recordjaar 2008 resulteert dit Salon door gigantische kortingen in een heropstanding, een aanzwengeling op zijn minst, van de Belgische autoverkoop die de twee laatste maanden van vorig jaar was stilgevallen.
Sterren waren beslist de Nissan Quasqai en de nieuwe Pixo omwille van hun uitstekende kwaliteit/prijs-verhouding en als dromer voor binnenkort een GT-R waarvan de helft was opengewerkt zodat je de componenten tot in detail kon bekijken. Sterren waren ook zeker de Mitsubishi i MiEV die volledig elektrisch rijdt en nu al in Japan te koop is en ook in Engeland furore begint te maken. De elektrische auto duwt aan de poorten van de toekomst. Mitsubishi is er klaar mee. Andere constructeurs tijfelen nog omwille van de levensduur en de kostprijs van de batterijen. Toch is elektrisch rijden niet meer tegen te houden. De Mitsubishi i-MiEV rijdt als een gewone auto, zonder enig onaangenaam gevoel. Geluid is er alleen als je op de autobaan 120 à 130 km/h rijdt. Wind - waar we nog veel energie zullen uithalen - beukt dan op de lange oplopende voorruit.
Mitsubishi met zijn rijk sportverleden wil in de sporen rijden van Camiel Jenatzy die in 1899 voor het eerst met een elektrische auto 105 km/h reed. Het Salon van Brussel met de i-MiEV als onbetwistbaar hoogtepunt naar de toekomst, die show is nog maar net gedaan of die van Genève biedt zich aan. Dat Zwitsers flirten met glitter, inventiviteit en samen met Tokio hèt contactpunt van de wereld, wordt door Mitsubishi aangegrepen om een elektrische sportwagen te lanceren: de i-MiEV Sport Air Concept. Het is dus een steekproef naar het publiek toe. Zoals ook die Californische Tesla de wereld naar beoordeling aftast. Onze mening is daarover simpel. Niets staat een scherp rijdende elektrische auto in de weg, maar het woord sportief moet door een ander woord worden vervangen. Sport in de auto op de openbare weg is voorbij. Het is onfatsoenlijk ergernis te geven. Als we die schitterende elektromotoren en hun bewonderenswaardige Lithium-Ion batterijen naar een krachtmeting van autobouwers onder elkaar willen laten evolueren dan moeten we als in Amerika zo'n kampioenschap ineenknutselen: "The European Lightning Championship" of zo iets...Voorwaar een uitdaging. In Amerika is ze al 25 jaar ingevuld en...geen mens komt er naar kijken. Geen lawaai, dus geen opwinding...Denkwerk.
De i-MiEV in Genève heeft vanzelfsprekend geen enkele schadelijke uitstoot. Volgens Mitsubishi combineert hij door het direct aanwezige hoge koppel dat inherent is aan elektromotoren flitsende acceleraties met een verwennende handling en wegligging door de zeer laag geplaatste batterijen. Daarmee zuigt het zwaartepunt zich als het ware vast aan de weg en verstoort het gewicht van de "pillen" lateraal het weggedrag niet. In tegenstelling tot de Tesla die (zonder een echte vergelijking te kunnen of te willen maken) noemt Mistubishi het een sportwagen in pocketformaat. Wat de Tesla en de i-MiEV gemeen hebben is een cabriodak. Verdere is iedere vergelijking tussen een Amerikaanse en Japanse auto compleet toeval wegens verschillende visies. Zakformaat omdat hij natuurlijk de afmetingen van de huidige sublieme i-MiEV heeft. Hij wordt het mikpunt van de concurrentie die even straffe eyeopeners wil opvoeren in maart 2009. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mitsubihi)
Nissan GT-R verslaat Audi R8 en Ferrari 430 Scuderia
Vrijdagavond zijn in Londen de "What Car ?" Awards uitgereikt. Het is titel van de meest "Performance Car of the Year 2009". Hij won voor de Audi R8 en de Ferrai Scuderia en wel omdat hij vooral de meest handelbare auto is die iedere wens van zijn bestuurder involgt en voor 56.795 Britse ponden eveneens een "doordeweekse" auto kan zijn. De 3.8 liter V6 twinturbo motor levert 485 pk en een koppel van 588 Nm, verdeeld over de permanent vier aangedreven wielen.De motor brengt zijn vermogen en koppel over via de eerste dubbele koppeling die in transaxle-vorm (dus achteraan) is gemonteerd. Deze koppeling - ooit door Porsche in Le Mans voor het eerst gebruikt op de 956 - kan vanaf het stuurwiel worden bediend door hendeltjes. De electronica is van zo'n fuzzy-logic-gehalte dat rijplezier voor de bestuurder nooit verstoord wordt door voelbare ingrepen van de "elektronische hersenen" Dit is de tiende onderscheiding die de Nissan GT-R te beurt valt. In Japan draaide een race-versie al rondjes op de omloop van Fuji.(wr)
Aan het stuur van de elektrische Mitsubishi i-Miev
Elektrische voertuigen gaan het straatbeeld tegen 2025 drastisch veranderen. Mitsubishi is daarin mogelijk vooruit op zijn tijd want de i-Miev is nu in Japan te koop voor...30.000 dollar. De compacte auto die met vier zitplaatsen een meerwaarde heeft tegenover de Smart met twee plaatsen stond in Brussel. Hij genoot niet zo veel belangstelling want de "change" in de geest van de mensen is er niet rijp voor. Die van de overheid nog veel minder. Politici zwetsen rond het milieu en denken er vooral niet aan dat de 15% tegemoetkoming op de aankoopprijs niet voldoende is om een structurele verandering van het wagenpark naar "Groen Rijden" te bewerkstelligen.
Momenteel wikt en weegt Mitsubishi om de i-Miev ook bij ons te commercialiseren. Vraagtekens rond dat thema zijn de prijs en de standtijd van de Lithium-Ion batterijen gezien in jaren. De derde grote vraag rijst rond de recyclage van de batterijmaterialen. Maar de complexe antwoorden daarop resumeren we later in een andere bijdrage omdat ze niets te maken hebben met de essentie van de Mitsubishi i-Miev. Op dit ogenblik is die auto een feit: hij bestaat en rijdt als een gewone auto. Hij is snel, héél handelbaar, stil uiteraard buiten het geluid dat de vakuumpomp nu en dan maakt, en kan met een snellader in een half uur voor 80% worden opgeladen. tegen nachttarief zou een lading die dan 7 à 8 uur duurt slechts 3 kosten.
De aankoopprijs is beslist een doorslaggevende factor. Ook dat er een actieradius is van 130 km eer er weer moet worden "geplugd" is een vraagteken. Als je in Oostende beland en geen bevoorradingsstekker vindt, zoals Duitsland al wel kent in o.a. Berlijn om Smartjes op te wekken, tja dan zou je met de trein naar huis moeten of een tweede auto moeten meenemen...Het gebruik van een elektrische "plug-in"-auto zal dus sterk afhankelijk worden van de "tankpunten" waar je met je bankkaart afrekent zoals nu aan een gewoon tankstation. In Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons, in het Bokrijk van Europa, niet natuurlijk.
De Mitsubishi i-Miev heeft uitstoot ZERO. Speciaal in hoofdletters getikt omdat daarmee is gezegd dat al het geleuter over CO2 dan verleden tijd is. Het zondebegrip rond de auto als boosdoener voor de aarde wordt dan verlegd naar de vliegtuigen , de huisverwarming, de industriële uitstoot, de schepen en oorlogen maar niet meer naar het "ding" dat de mens nooit voordien een grotere bewegingsvrijheid gaf. Raar genoeg reed de Belg Camiel Jenatzy meer dan honderd jaar geleden het eerst door de muur van 100 km/h. De "La Jamais Contente" die hij reed was elektrisch. De eerste Lohner-Porsche ook. We zworen elektriciteit af omdat aardolie mateloos voorhanden leek...
Achter het stuur van de Mitsubishi i-Miev zie je een klok waarin een blauw en een groen veld is. Met de voet op de rempedaal zoals in de Toyota Prius en de Nissan FCV start je de auto. De automaat zet in "D"-rive. Je hoort niets. Je moet wéten dat als je de rem lost het 1080 kg kleine wonder vooruit kruipt en als je "gas" geeft de acceleratie volledig verloopt naar wns van de bestuurder. Echt als in een gewone auto, of beter zoals we gewoon zijn te rijden. Omdat de batterij laag onder de - in twee delen neerklapbare - achterbank zit is het zwaartepunt zeer laag en is er een bochtengedrag dat geen last heeft van zijdelingse "zwaarte". Achteraan zijnn wel grotere wielen gemonteerd als vooraan. Net als bij de Smart. Het kleine - rechtse - stuurwiel laat toe precies en stabiel te rijden. De tweede stand van de automaat is een "Eco"-stand die maakt dat je 30% zuiniger met de batterijlading omspringt. Het is zichtbaar op de dashboardklok voor je. Zodra je de acceleratiepedaal lost slaat de wijzer direct in het onderste blauwe veld en verandert de elektromotor in een generator (wisselstroom) die de batterij weer oplaadt. Dat is de remenergie. Die eigenlijk niet met de remmen te maken heeft. Afremmen is trouwens ondermaats in die i-Miev. Achteraan zijn er trommelremmetjes en die kunnen samen met de voorste schijfremmetjes dat meergewicht door de batterij die onder de achterbank zit niet echt geruststellend vertragen. Anders wordt het in de derde stand van de automaat. Van zodra je daarin de potentiometer lost ("gaspedaal") gaat de motor zo sterk mee afremmen dat de echte remmen minder werk hebben. In de bergen betekent dat ook dat je een bergrem hebt tijdens de afdalingen.
De batterij werkt op een hoogspanning van 330 Volt en de twee transformatoren met daarnaast de vakuumpomp zitten onder de vloer van de beperkte bagegruimte, die met vijzen goed is afgeschermd voor nieuwsgierige handelingen die tot gevaarlijke schokreacties kunnen leiden. In de F1 is bij BMW al eens in het beginstadium van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een mecanicien al eens door de lucht gevonkt door verkeerde handelingen. het liep goed af voor de man maar zijn tikker draait nog altijd wat sneller. Van heel die Lithium-Ion merk je eigenlijk niets en volgens de eerste antwoorden van Mitsubishi is de batterij ook niet gekoeld. Dat is opmerkelijk want Lithium met atoomnummer 3 en een onvlammingstemperatuur van 83°C zou uit de aard van het materieel zelf gevoelig moeten zijn voor oververhitting.
Voor de werking van de lichtinstallatie en de accessoires zorgt een gewone 12V batterij die voorin staat en door de hoofdbatterij wordt gevoed. Dat Mitsubishi er nog niet aan heeft gedacht zonnenpaneeltjes te gebruiken om elektrische accesoires te voeden zoals Nissan in de Nuvu in Parijs 2008 en ook al in 1991 in de FEV demonstreerde komt wellicht omdat de drang om direct in de spots te staan heel groot was. De Smart die in Londen al twee jaar elektrisch paradeert, nu ook in Berlijn, heeft de uitdaging scherper gesteld. De tijd dringt. Maar andere constructeurs zijn dan weer de mening toegedaan dat voor alles batterijzekerheid moet worden verworven eer je garanties kunt geven aan de modale koper. Wie er welke mening dan ook mag over hebben, Mitsubishi heeft in plaats van geleuter wel iets concreet voor de deur staan. Dat werkt, aangenaam is maar wellicht in eerste instantie te duur zal kosten. De fiscaal uitgemolken burger zal moeten ontlast worden eer hij weer oog kan hebben voor de bloemetjes, de bijtjes en vogeltjes. We stikken in onze eigen smog en we kunnen de oplossing niet betalen. Er rest dus nog een probleem. Maar dat ligt niet meer bij de constructeurs.
De vraag of aanmaak van elektriciteit dan niet schadelijk is, is terecht. Maar als we zonne-energie gebruiken, wind- en water (-tof) inschakelen of golfslagenergie aanwenden dan valt het gebruik van fossiele brandstoffen verder weg. Enkele honderden vierkante kilometer zonnepanelen in de Sahara bijvoorbeeld zouden al wonderen doen. Meer dan botsende, vechtende religies, moordend levensritme en overheersende politieke domheid verhinderen dat nu. Nochtans is alles voorhandig als we echt willen om letterlijk de zon te laten schijnen voor de mensen. Misschien gaan we dan terug de zon aanbidden. Maar dat is heidens.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Dinsdagavond is het feest in zwembad Dolfijntje in Willebroek
De Rotary Club van Boom zal dinsdagavond een cheque van 10.000 uitreiken aan het "IE"- Zwembad in Willebroek (Infantiele NCEfalopathie) die een harde kern in het Hoge Noorden in het postkantoor van de Kerstman in Rovaniemi is gaan deponeren. De gulle man die daar in zijn blokhut temidden van rendieren, besneeuwde sparren, bevroren meren en ijzel- en sneeuwwegen woont, heeft die allemaal verwerkt en de "Napapiri-Expeditie" (Noordpoolcirkel is Napapiri in het Fins) zoals de actie bestempeld werd is daarmee geslaagd en brengt feest in dat hartelijke zwembad "Het Dolfijntje" in Willebroek nabij Boom.
Naar Rovaniemi rijden is natuurlijk niet zo simpel. Daarvoor werd een VW Touareg en een sublieme Volvo XC 70 Cross Country ingezet. Eén van de bestuurders was Guy Van Kelst. Dat hij naast zijn teamgenoten Dirk De Jonghe en Marc Van Gucht iets meer wordt beklemtoond tijdens die lange gladde weg naar de verjongingsplaats van de wereld komt omdat hij één van de markantste figuren is die destijds "De Minirijders" van het Edegem Rally Team heeft groot gemaakt. Hij reed rally en circuit met Volvo's en wilde nu - niet meer piep - nog eens voor dat goede doel een Maxirijder zijn. Waar Ramlösa het beste bronwater is, de zalmen in de zomer uit de stromen op je bord springen en de mensen zichtbaar verjongen door de magnetische krachten die de Noordpool over hen uitzendt, daar woont die Kerstman. In een landschap met mooie mensen die het goede doen om het goede.
Rotary-voorzitter ark Van Gucht, bijrijder Dirk De Jongh in de VW Touareg en Guy Van Kelst en bijrijder Johan Rooms is een reislustig gezelschap die niet opkeken om naar het postkantoor van de Kertsman te rijden. Toch zijn ze naarmate de tocht vorderde verschoten van de wisseling va de ondergrond waarop ze reden. Het begint met wat softe sneeuw, die verderop al wat harder is om tenslotte met een vaart van 80 km/h tussen de elands die op de wegen staan tussendoor te sturen. Het is een aanrader die dieren niet aan te rijden. Niet alleen om het drama op zich maar misschien wel speciaal omdat je eigenhandig met een groot - verplicht - vlijmscherp mes een gekwetst dier de keel moet oversnijden.
De "boys" van de Napapiri Expeditie, verenigd in die dynamische Rotary van Boom, zijn echter zo wijs dat het ijsballet over bijna 300 km zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. In hun gedachten reden al die kinderen die nu dinsdag worden gesteund in het Zwembad Dolfijntje aan de Rupellaan in Willebroek met hen mee. Wat Rotary Boom uit het Hoge Noorden, uit die fascinerende Poolcirkel, heeft meegebracht is niet alleen die cheque van 10.000 maar ook een stuk schoonheid uit dat nog ongerept gebied. Schoonheid die dinsdagavond van hart tot hart gaat. Want de Kerstman bestaat en is een warm goed mens in een koude wereld.
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton keerde gisteren voor het eerst terug naar de racetrack sinds hij wereldkampioen werd in 2008. In de namiddag droogde de 4,7 km lange omloop in Algarve op en de Mc Laren-Mercedes coureur slaagde erin 81 ronden te rijden alvorens met een mechanisch defect te stranden. In de voorlaatste van 128 ronden liet de jonge Zwitser Sebastien Buemi (20) en nieuweling dit jaar in de hoogste autosportbedoening weerom de snelste tijd afdrukken: 1'27"979. Hoe zeer Nico Rosberg met de Williams-Toyota FW31 ook zijn best deed om het tempo van de Toro Rosso Ferrari te volgen, hij strandde na liefst 143 ronden op 1"7
Timo Glock nam het testwerk over van een al vermoeide Jarno Trulli en maakte daarmee voor het eerst echt kennis met de Toyota TF109. Hij geraakte geen ronde ver want de Toyota viel stil in een klein brandje - snel geblust - en verdween i n het niet voor de rest van de dag. Fernando Alonso toerde 85 ronden lang en raakte in de 2009 configuratie van de Renault R29 niet onder 1'31"743. Echt ontgoochelt was de Spanjaard niet, maar droogjes kan worden opgemerkt dat Renault nog ver van de glitter afstaat die tijdens de presentatie kwistig werd rondgestrooid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.
Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.
Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.
General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.
De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.
Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Sebastien Buemi met Toro Rosso trainingsnelst in Algarve
Tijdens de tweede testdag in het Portugese Portimao dwong d Zwitser Sebastien Buemi (20) met de Toro Rosso Ferrari in 1'34"429 de snelst tijd af van de vijf teams die daar voor de tweede dag in actie waren op het 4,7 km lange circuit. De testen verliepen 's morgens onder ziedende regenvlagen en de wind blies zo hard dat zelfs de motorhome van Mc Laren schade opliep. Of dat de reden is dat Pedro de la Rosa in de Mc Laren MP4-24 slechts auteur werd van de tweede tijd is zeer de vraag. De reden mag/kan eerder worden gezocht in de rare combinatie van de achtervleugel uit 2008 met de frontwing van 2009.
Pedro de la Rosa legde 62 ronden af en zijn besttijd was 1'37"512, hetzij ruim drie seconden trager dan Buemi. Nog trager was Jarno Trulli die voor het eerst de Toyota TF109 reed. Hij legde maar dertig ronden af. Misschien daarom kwam hij niet onder 1'42"399. Toyota verlaagde zijn autoproductie voor 2009 van quasi 11 miljoen eenheden naar 9 miljoen wegens de crisis. Als het merk in zijn achtste F1 seizoen opnieuw een zwak sezioen kent en geen GP wint dan is de kans groot dat het management beslist om Honda achterna te gaan dat eind 200 de handdoek in de ring gooide. Gezien Jarno Trulli een prater is en geen doener buiten de wijngaarden heeft één van de vaardigste autoconstructeurs van de aardbol alle hoop op Timo Glock gezet...Nog minder goed deed Nelson Piquet: 1'45"860 maar hij kreeg maar negen ronden de tijd en Nico Rosberg deed over 31 ronden het minst goed in de Williams-Toyota FW31: 1'51"580.
Maar nogmaals, regen en wind gaven geen beter testverloop. BMW in Valencia was beter af in Valencia. Ferrari in Mugello bleken gisteren niet beter af dan Wiliams, Toro Rosso, Renault, Mc Laren-Mercedes en Toyota in Portugal. Toch zette Kimi Raikkonen een kanontijd neer in natte omstandigheden 1'33"920 in de nieuwe Ferrari F60 daar in Italië. Natuurlijk mijlenver weg van het ronderecord daar van Rubens Barrichello op 9 februari 2004. Dat was 1'18"704. Maar gisteren was het in Mugello ook geen weer om een hond door te jagen. Daarom stuurden ze maar die Kimi, wie niets iets kan schelen buiten zijn job.
Ongelukkigst in doorregend Portimao was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wiens nieuwe Renault R 29 er na negen ronden de mechanische brui aan gaf. De bolide, getooid met ING én Total op de flanken van de achtervleugel, werd met een banaal sleepdienstvoertuig getakeld en weer naar de pits gebracht. Het is duidelijk dat niemand zeker van zijn zaak is en koortsachtig naar de juiste configuraties wordt gezocht.
De achteruit geschoven diffusers zorgen voor minder stabilitiet onder de auto en verhogen volgens de coureurs het risico op een crash. Dat zei in ieder geval Robert Kubica (BMW Sauber). Zorg ook en misschien wel speciaal om KERS een plaats te geven. Het is duidelijk dat frele, jonge autocoureurs met een minimumgewicht als jockey's worden gegeerd. Ze kunnen immers die 25 à 30 kg die KERS nu opeist compenseren. Dat kan van 1 tot 3/10-de van een seconde schelen. Het wordt een jaar van de mageren tegen de vetten.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
BMW Sauber heeft zijn F1 2009 voorgesteld in Valencia
Na hun voornaamste concurrenten heeft BMW Sauber vanochtend iets na 9 uur de F1 auto voor 2009 voorgesteld in Valencia. Van alle tot nu toe gepresenteerde bolides maakte deze van Robert Kubica (24) en Nick Heidfeld (31) de minst optische indruk. Dat komt omdat het merk uit Munchen al vroeg in het kleedje van 2009 testen deed en waarnemers dus al aan die vorm gewoon zijn. Ook is het BMW die het eerst met het KERS-systeem testte en het betreurt dat het voor dit jaar niet verplicht is. De discussies in de teams om al dan niet de eerste GP aan te vangen met KERS lopen hoog op. Onzekerheid is troef. Het is mogelijk twntig jaar geleden dat de teambazen niet echt weten wat de nieuwe technische cocktail zal brengen. Opnieuw slicks na elf jaar, vereenvoudigde aerodynamica, geen testen meer, soms KERS en dan weer geen KERS en acht motoren voor het hele seizoen.
Dat Kinetic Energy Recovery System brengt ook zijn probleem van 30 kg gewicht met zich. Dat moet een plaats vinden in de layout van de hele auto. Vervolgens wacht Markus Duesmann, hoofd van de motorenlijn, de moeilijke taak om de BMW's V8 zo te redigeren dat ze het drie wedstrijden uithouden en toch competitief blijven om snelle rondetijden neer te zetten. Aangezien het toerental tot 18.000 t/m is verlaagd wordt daarmee ook het vermogen wat afgezwakt. BMW behaalde vorig jaar een dubbelzege (Canada) en stond elf keer op het podium. Zoals gebruikelijk voor een seizoen behelsde de stoere taal met zekerheid de grote kansen om wereldkampioen te worden. De Oostenrijker Christian Klien (26) is reservepiloot voor de 17 races die het seizoen 2009 telt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: BMW Sauber)
Williams-Toyota FW31 reed eerste 84 km in Portimao
Op dezelfde daf voorgesteld als de Renault R29 koos Frank Williams het 4,7 km lange circuit van Portimao in Portugal om zijn 2009 F1 auto voor te stellen. De Williams was nog niet in de kleuren die pas in Australië definitief zullen te zien zijn. Wel is bekend dat Randstad Holding nv een bijkomende sponsor is geworden. Kazui Nakajima en Nico Rosberg zijn de jockey's en Nico Hulkenberg de testrijder.(wr)
Omdat Renault vorig seizoen bewijsbaar met ongeveer 30 pk minder moest voortboeren ten aanzien van de concurrentie heeft de FIA toelating gegeven aan Pat Symonds om de "bevriezingsfase" even los te laten en de 2,4 liter V8 bij te werken. Zeer tot tevredenheid van Directeur-Generaal Flavio Briatore die vandaag in gezelschap van Fernando Alonso en Nelson Piquet de nieuwe R 29 voorstelde. Opvallend aan de auto is dat de haaienvin in de nieuwe aerodynamika werd behouden en dat Total zich als sponsor aansluit bij ING.
Renault kwam in de moderne F1 in 1977 en verzamelde in iets meer dan dertig jaar 8 wereldtitels bij de constructeurs en 7 bij de coureurs. In 2005 en 2006 zorgde Alonso ervoor dat beide titels werden binnengehaald. De ontwikkeling, het concipiëren en logistiek ondersteunen van het team gebeurt in drie "centra". In Viry-Châtillon nabij Parijs worden de V8 motoren ontworpen, getest en bestudeerd. Daar zijn 180 personen fulltime mee gemoeid. Dan gaan de krachtbronnen naar Enstone in Engeland waar ze in de chassis' worden gemonteerd. In die fabriek kunnen 550 mensen 15.000 onderdelen per jaar vervaardigen. Tot slot is er het technocenter van Guyancourt waar 10.000 mensen werken die mee voor logistieke steun zorgen. Uiteraard zijn ze niet allemaal bij de F1 betrokken.
Renault was de eerste in de na-oorlogse geschiedenis van de F1 die een 1,5 liter turbomotor aandurfde. Daarmee luidde het merk een tumultueus hoofdstuk in de autogeschiedenis in. BMW kwam met een viercilinder turbo die op zeker moment - in handen van Nelson Piquet - 1000 pk uitbraakte als kwalificatiemotor. Jean Pierre Jabouille schreef met de Renault RS01 dan weer geschiedenis door de GP van Frankrijk in Dijon te winnen en aldus de eerste turbozege op zijn actief te zetten. Met de nieuwe R 29 rolt Renault zich weer onder de wereldkampioenen. De startgrid op 29 maart 2009 - nog 69 dagen - voor de GP van Australië zou wel eens geelgekleurd kunnen zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)
Cor Bezemer (Man Truck F2000) op 33ste eindplaats in Dakar
Het moet zijn dat de "Dakar" in Argentinië toch vreugde heeft opeleverd voor het grote aantal deelnemers. Publicitair is het voor winnaar VW en recordverdediger Mitsubishi geen vette publicitaire kluif geweest. Je kan nu éénmaal niet een Course de Côte op de Ventoux vervangen door één op de Piottenberg. Maar als je Cor Bezemer hoort is alles fantastisch geweest. het is de 16de keer dat de Antwerpenaar in zo'n monsterrit meedoet. Dit jaar was dat met een Man Truck F2000 met het nummer 528. Na 9547 km keerden Cor Bezemer-Daniël Cnudde-Geert Raes terug in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als 33ste op een totaal van 52 trucks.
Cor Bezemer: " We hebben niet één probleem moeten oplossen, zelfs geen lekke band gehad. Het enige wat ons is overkomen is onze uitschuiver in de twaalfde étappe toen onze Man op zijn zijde ging. Dank zij het Oostenrijkse team van Peter Reif raakten we weer op onze wielen. Zonder hen hadden we de finish niet gehaald. Ik stond sceptisch tegenover die Dakar in Argentinië en Chili. Voor mij was Dakar synoniem met Afrika. Maar uiteindelijk is het een meevaller geworden. Voor de trucks was het parkoers extra moeilijk omdat de auto's en moto's de "weg" al hadden kapot gereden. Soms was er geen doorkomen meer aan. Bezemer-Cnudde-Raes stapelden 95 uur16 minuten en 58 seconden tegen de chrono op. Op dit moment is het groot feest in Buenos Aires. Tango van het hoogste gehalte.(wr/ Foto: Willy Weyens)
Subaru, het Japanse merk van Fuji Heavy Industries dat sinds mensenheugnis vasthoudt aan permanente vierwielaandrijving stelt nu een voorwielaangedreven versie voor van de schitterende Impreza. Die trend is niet nieuw. Eerder stelden fabrikanten van 4 x4 -wagens deze mogelijkheid al "verdoken" op in hun gamma. De reden is nogal logisch: een fikse prijsverlaging als wordt afgestapt van het meestal nutteloze, brandstofwretende AWD (All Wheel Drive) systeem. Men bewaart het uiterlijk, de snoeverij ervan en machogevoel. 't Is zoals een body-builder maar dan met een niet zichtbaar klein piemeltje.
Maar bij Subaru liggen die zaken niet zo. Het zo goed als pretentieloze merk dat heel bescheiden een halve eeuw al toonaagevend is geweest heeft geen bluf nodig. Ze zeggen logisch dat onder druk van de crisis dat alternatief een "must" is geworden. Overigens zijn die twee nieuwe Subaru's Impreza rijkelijk uitgerust met twee, overigens rijk uitgeruste versies: de Impreza 1.5R Comfort manueel of automaat. Met de komst van deze varianten is de 'instapdrempel voor de Impreza-lijn verlaagd tot slechts 15.995 euro.
De koper kan in het geval van deze nieuwe Subaru Impreza 1.5R rekenen op nagenoeg dezelfde rijke uitrusting zoals die ook voor de gelijknamige AWD-uitvoering geldt. De verschillen zijn dat deze variante via de voorwielen wordt aangedreven en daardoor natuurlijk de "dual range" van de hele 4x4-winkel is komen te vervallen en achteraan zijn trommelremmen voorzien. Zoals diverse andere merken biedt Subaru hiermee nu ook de mogelijkheid om op basis van één uitvoering te kiezen uit meerdere aandrijvingsvormen, al naar gelang de klant dat wenst.
Wenst de klant extra economie én een nog gunstigere aanschafprijs, dan kan de nieuwe Impreza 1.5R Comfort een prima uitkomst zijn. Ten opzichte van de al langer leverbare Impreza 1.5R Comfort AWD noteert de voorwielaangedreven variant een 70 kg lager rijklaar gewicht, een bescheidener verbruik met de daaraan verbonden lagere CO2-uitstoot (173 ipv 176 g/km) en dus een nóg aantrekkelijker prijsniveau. Uiteraard kan de koper desondanks rekenen op de bekende Subaru-kenmerken, zoals topkwaliteit, optimale betrouwbaarheid en een onverwoestbare boxermotor die gezien zijn configuratie bijdraagt tot een laag zwaartepunt en dus voortreffelijke rijeigenschappen.
Toen de Brabançonne gisteren speelde als prins Philip de European Brussels Motor Show omstreeks 16 uur inhuldigde was de hutsepot van lichte bedrijfswagens, vrije-tijdsvoertuigen, cabrio's, squads en niet te vergeten de indrukwekkende motorfietsen al gaar. Vrolijk België verstarde even. Frans, Vlaams en Duits (allen Engelstalig) droomden nog één minuutje van die "grandeur" die zo mooi was en had kunnen blijven. Maar we hebben het te grabbel gegooid.
Vandaag en dit tot 25 januari 2009 is het grote publiek massaal welkom. Voor wie op zoek is naar een personenwagen, die zal wat aandachtiger moeten kijken. Maar ze staan er. Het verlieslatende en in verkoop staande Saab aanleunend tegen de beloftevolle Insignia van Opel. Aan deze auto zullen weldra elektrische eigenschappen worden toegedicht zodat zijn futuristisch karakter naar de nabije verbijsterende werkelijkheid groeit. Brussel is voor minstens één keer nog een swingende stad. Op de Heyzel, getekend Febiac. Met klasse. De verkoopscijfers van dit salon zullen de barometer zijn voor onze economie. In zoverre we daar nog kunnen van spreken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)
Hamilton en Kovalainen onthullen de nieuwe Mc Laren MP4-24
Volgende maandag worden de nieuwe Renault F1en Williams F1 in hun respectievelijke bases voorgesteld. Gisteren was dat het geval voor Mc Laren in Woking. Daar trokken regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn ploegmaat Heikki Kovalainen het doek vanover de nieuwe MP4-24 weg. Wat te zien was kennen we al. Een eenvoudiger stroomlijn, brede voorvleugel en smalle achtervleugel en plaats voor het KERS-systeem in geval het nodig zou zijn...Opmerkelijk aan de MP4-24 is dat de auto pas vanaf september tot heuse ontwikkeling kwam. Dat is een bijzonder korte tijd. Maandag en dinsdag zal Pedro de la Rosa in de "Autodromo do Algarve" in Portugal de eerste openbare testen afleggen met de auto alvorens Lewis Hamilton (woensdag) en Heikki Kovalainen (donderdag) de bolide elks een dag voor het eerst vanachter het stuurtje zullen beleven. "Voor een wereldkampioen is de komst van een nieuwe auto een heel emotioneel moment", wist Hamilton de pers te vertellen. Heikki Koalainen, die eveneens een statement verplicht was zei "dat hij zeer goed besefte in welke bevoorrechte positie hij zich wel bevinbdt en heel goed nota nam hoe hard men in Woking, Brixworth en Stuttgart heeft gewerkt. Wat hem noopt het beste van zichzelf te geven vanaf de eerste race op 29 maart 2009 in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mc Laren)
Toyota TF109 moet na zeven jaar voor eerste GP-zege zorgen
Na de Ferrari F60 vorige maandag is vandaag de nieuwe Toyota TF109 aan de pers voorgesteld. Een auto die dit seizoen zal worden bestuurd door Jarno Trulli en Timo Glock. Zoals de FIA het heeft voorgeschreven heeft Toyota's nieuwste een 1800 mm brede voorvleugel en een 750 mm brede achterspoiler. Voor we het vergeten is de motor RVX-09 die ook in combinatie met KERS kan worden gebruikt nog steeds een 2,4 lter V8 waarvan het toerental evenwel zoals bij de anderen is gelimiteerd tot 18.000 t/m. Dat is 1000 t/m minder. Daardoor hoopt men een motor drie GP's aan de praat te houden. Voor één seizoen kan een coureur nu beschikken over acht motoren. Normaliter moet dat de globale kost drukken.
Panasonic blijft de hoofdsponsor van het team en op 19 januari a.s. worden de eerste oefenritten voorzien in het Algarve Motor Park in Portugal, waar gisteren ook Ferrari al met KERS-ontgoocheling reed. Chairman van het team, de Japanner Tadashi Yamashina zegde op de presentatie "dat het doel tijdens het achtste F1 seizoen van Toyota nu is van de eerste race te winnen" (sic !). In de voorbije zeven seizoenen sprokkelde Toyota 2 podiums, één start vanaf de eerste rij en finishte 12 keer in de punten. Na Ferrari en Toyota is het morgen vrijdag de beurt aan Mc Laren om zijn nieuwe racewagen met vereenvoudigde aerodynamika voor te stellen.
Timo Glock die één van de hoofdrolspelers was in de unieke WK finale vorig jaar in Sao Paulo op de omloop van Interlagos, die tot de eerste WK-titel van Lewis Hamilton leidde, meende op de persconferentie "dat hij zich snel thuis zal voelen in de TF109. IK heb veel keren moeten wisselen van autoconcept in mijn loopbaan", zei de 26 jarige Duitser. "Na Champcar en de GP2 was het de F1 in zijn vorige gedaante. Ik vertrouw erop dat ik met de nieuwe configuratie en slicks snel zal wennen en in de voorste gelederen zal figureren."(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)
De "European Brussels Motor Show" zal geen Salon als een ander worden. Lichte vrachtwagens, doorspekt met SUV's, Breaks en Cabrio's, maken er een hutsepotje van. Die toch nog lekkere en stevige kost wodt gekruid met een piste voor terreinauto's waarop hun eigenschappen kunnen worden "getest". We missen een beetje de speelse wereld van de "plug-ins" en - nabije - toekomstauto's die vonken slaan door hun elektrische aandrijving. Nàtuurlijk staan er, maar ze vallen in de plooien van een verwaterde show.Om toch maar zeker die 300.000 bezoekers vanaf 17 januari t/m 25 januari te lokken verlaagde prestigieuze organisator Febiac de prijs van 12,5 naar 10. De crisis is voelbaar, niemand voelt zich nog happy en zeker van zijn zaak. Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen. Van het "landje-van-beloften" na WO II op een halve eeuw naar de complete ontreddering van datzelfde land, méér nog, van het hele Oude Continent ! En het was al zo oud na al die oorlogswonden die wezenlijk nooit echt zijn geheeld. Hutsepot in Brussel.
Er zal wel een glaasje champagne vloeien op de persdag vrijdag 16 januari 2009. Maar ook cava, minder grote flatscreens bij Hyundai, minder pitpoezen bij Mercedes en meer media. Want dat is het goede nieuws voor de organisatoren en alle betrokken constructeurs: iedereen is journalist, iedereen is fotograaf, artiest, kunstenaar, trendwatcher, ervaringsdeskundige, futuroloog en voorspeller van niet veel goeds. Daar zit nu het venijn. Er is een spreekwoord dat zegt "als niets meer kan, kan opnieuw àlles". Het verdoken optimisme in die uitlating werd vorige week bij de uitreiking van de prestigieuze prijs "Fleetmanager of the Year 2009" aan Stijn Blanckaert van Citroën met veel bravour beklemtoond door Philippe Quatennes, uitgever van o.a. "Fleet". Hij legde de klemtoon dat in 2008 uiteindelijk een recordverkoop in ons land plaatsvond. Hij pleitte voor optimisme. Ook al zijn de standen soberder, blijft DAF weg wegens economische redenen en is de hele winkel met minder franje omfloerst. Het is het Grote Symbolische Moment van Bezinning.
Bij Opel kan het publiek flirten met die kloeke Insignia. Bij Chevrolet met de nieuwe Cruze. Bij Mercedes en hun vrachtwagens met de meest vooruitstrevende technieken in dat speciale vakgebied. Daarin zijn maar enkele journalisten bekwaamd. Tussen die giganten van Nissan, Hyundai, Renault en Mann lopen is als zich suf wandelen in Tokio, New York of Shangai. Torenhoog steken de mastodonten van de weg boven de vaak belachelijke "Sportly Utility Vehicle's" uit. Je moet die benaming eens goed analyseren. Oorlogsgeboren Hummer staat te koop, Saab ook en Saturn die de Astra infiltreert in Amerika ook. Cadillac verkoopt nog 3500 voertuigen doorheen Europa, van Pontiac zullen nog enkele modellen overblijven. Van de nu 6600 GM-dealers tegen 2012 nog 4700. De tijd dat de dealers op kosten van de fabriek naar de meisjes van plezier gingen is lang geleden. Arrogantie en hoogmoed hebben onze autoindustrie kapot gemaakt. Want ook dat moet gezegd: iedereen is Schumacher, Hamilton, Carlos Sainz of Sebastien Loeb. Iedereen raast over de straat en door de stad. Met van die "bakken" die bestemd zijn voor de woestijnen, de daken van de wereld, maar niet om in het Krabbenstraatje in Antwerpen waar Jan zonder Vrees is geboren. Neen, niet de hertog van Bourgondië, maar die magische figuur uit het boek van Charles De Kinder.
Porsche's Cayenne Audi's met heel veel g/km uitstoot aan koolstofdioxyde bekampen elkaar. Ze gaan de weg op van de Hummers en andere idiote Range Rover's. Je hoort bijzonder weinig over het milieu dit jaar. 't Lijkt allemaal wel stilgelegd. De wereld is bevroren. Ontdooiing kan alleen komen uit de warmte die brandstofcellen uitstoten, die litium-ion batterijen tot voorwerp van koeling maken. Tot elektromotoren weer stilte in de steden hebben gebracht en warmte van mensen onderling weer voelbaar kan worden. Het is dàt optimisme dat in Brussel te zien zal zijn. In duizenden details, maar je moet er wel op letten. Daarom wordt de "European Brussels Motor Show" een knal-evenement. Een onuitputtelijke bron van nieuwigheden, niet noodzakelijk spectaculair, maar veelzeggend. Zoals de verkoop van Mini het voorbije jaar met 105% steeg, Dacia met 80%, de Peugeot 207 de best verkochte is in ons land en Ferrari ook meer verkocht. Citroën's Berlingo is opnieuw "Best Selling Van of the Year" en Mazda heeft "The Pick-Up of the Year". Deugdelijke tekenen aan de wand dat het niet allemaal kommer en kwel moet zijn.
Kanselier Angela Merkel heeft 50 miljard Euro toegzegd om Duitsland niet te laten wegzinken uit het wereldbeeld. Wie een nieuwe auto koopt krijgt 2500 tegemoetkoming. BMW maakt zich op voor de Grote Parade naar de Toekomst met waterstofauto's, Mercedes laat Smart's tanken aan elektrische bevoorradingspunten, de Formule 1 ontvangt - met tegenzin - KERS, een elektrisch systeem dat bewegingsenergie regenereert. In België heeft men het nog over de vraag of parkeerboetes wettig zijn of niet. Of een mens mag werken zo lang hij wil of niet. Of er "uberhaüpt" werk is...? Of de gevangenispoorten moeten worden opengezet om misdadigers naar het Walhalla van het Profitariaat te begeleiden. Gas geven zal binnen kort alleen Rusland nog kunnen. Om zoveel redenen is Brussel een hutsepot. Maar hij zal smaken. In 1991 had de auto-industrie het nog over "zure regen". Nu over de Global Warming. Opgewarmde kost dus. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)