Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JALOERSHEID ?
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    21-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Volt in 2010 in productie in Michigan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.

    Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.

    Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.

    General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.

    De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.

    Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    21-01-2009 om 19:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Buemi met Toro Rosso trainingsnelst in Algarve
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de tweede testdag in het Portugese Portimao dwong d Zwitser Sebastien Buemi (20) met de Toro Rosso Ferrari in 1'34"429 de snelst tijd af van de vijf teams die daar voor de tweede dag in actie waren op het 4,7 km lange circuit. De testen verliepen 's morgens onder ziedende regenvlagen en de wind blies zo hard dat zelfs de motorhome van Mc Laren schade opliep. Of dat de reden is dat Pedro de la Rosa in de Mc Laren MP4-24 slechts auteur werd van de tweede tijd is zeer de vraag. De reden mag/kan eerder worden gezocht in de rare combinatie van de achtervleugel uit 2008 met de frontwing van 2009.

    Pedro de la Rosa legde 62 ronden af en zijn besttijd was 1'37"512, hetzij ruim drie seconden trager dan Buemi. Nog trager was Jarno Trulli die voor het eerst de Toyota TF109 reed. Hij legde maar dertig ronden af. Misschien daarom kwam hij niet onder 1'42"399.  Toyota verlaagde zijn autoproductie voor 2009 van quasi 11 miljoen eenheden naar 9 miljoen wegens de crisis. Als het merk in zijn achtste F1 seizoen opnieuw een zwak sezioen kent en geen GP wint dan is de kans groot dat het management beslist om Honda achterna te gaan dat eind 200 de handdoek in de ring gooide. Gezien Jarno Trulli een prater is en geen doener buiten de wijngaarden heeft één van de vaardigste autoconstructeurs van de aardbol alle hoop op Timo Glock gezet...Nog minder goed deed Nelson Piquet: 1'45"860 maar hij kreeg maar negen ronden de tijd en Nico Rosberg deed over 31 ronden het minst goed in de Williams-Toyota FW31: 1'51"580.

    Maar nogmaals, regen en wind gaven geen beter testverloop. BMW in Valencia was beter af in Valencia. Ferrari in Mugello bleken gisteren niet beter af dan Wiliams, Toro Rosso, Renault, Mc Laren-Mercedes en Toyota in Portugal. Toch zette Kimi Raikkonen een kanontijd neer in natte omstandigheden 1'33"920 in de nieuwe Ferrari F60 daar in Italië. Natuurlijk mijlenver weg van het ronderecord daar van Rubens Barrichello op 9 februari 2004. Dat was 1'18"704. Maar gisteren was het in Mugello ook geen weer om een hond door te jagen. Daarom stuurden ze maar die Kimi, wie niets iets kan schelen buiten zijn job. 

    Ongelukkigst in doorregend Portimao was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wiens nieuwe Renault R 29 er na negen ronden de mechanische brui aan gaf. De bolide, getooid met ING én Total op de flanken van de achtervleugel, werd met een banaal sleepdienstvoertuig getakeld en weer naar de pits gebracht. Het is duidelijk dat niemand zeker van zijn zaak is en koortsachtig naar de juiste configuraties wordt gezocht.

    De achteruit geschoven diffusers zorgen voor minder stabilitiet onder de auto en verhogen volgens de coureurs het risico op een crash. Dat zei in ieder geval Robert Kubica (BMW Sauber). Zorg ook en misschien wel speciaal om KERS een plaats te geven. Het is duidelijk dat frele, jonge autocoureurs met een minimumgewicht als jockey's worden gegeerd. Ze kunnen immers die 25 à 30 kg die KERS nu opeist compenseren. Dat kan van 1 tot 3/10-de van een seconde schelen. Het wordt een jaar van de mageren tegen de vetten.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)

    21-01-2009 om 12:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW Sauber heeft zijn F1 2009 voorgesteld in Valencia
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na hun voornaamste concurrenten heeft BMW Sauber vanochtend iets na 9 uur de F1 auto voor 2009 voorgesteld in Valencia. Van alle tot nu toe gepresenteerde bolides maakte deze van Robert Kubica (24) en Nick Heidfeld (31) de minst optische indruk. Dat komt omdat het merk uit Munchen al vroeg in het kleedje van 2009 testen deed en waarnemers dus al aan die vorm gewoon zijn. Ook is het BMW die het eerst met het KERS-systeem testte en het betreurt dat het voor dit jaar niet verplicht is. De discussies in de teams om al dan niet de eerste GP aan te vangen met KERS lopen hoog op. Onzekerheid is troef. Het is mogelijk twntig jaar geleden dat de teambazen niet echt weten wat de nieuwe technische cocktail zal brengen. Opnieuw slicks na elf jaar, vereenvoudigde aerodynamica, geen testen meer, soms KERS en dan weer geen KERS en acht motoren voor het hele seizoen.

    Dat Kinetic Energy Recovery System brengt ook zijn probleem van 30 kg gewicht met zich. Dat moet een plaats vinden in de layout van de hele auto. Vervolgens wacht Markus Duesmann, hoofd van de motorenlijn, de moeilijke taak om de BMW's V8 zo te redigeren dat ze het drie wedstrijden uithouden en toch competitief blijven om snelle rondetijden neer te zetten. Aangezien het toerental tot 18.000 t/m is verlaagd wordt daarmee ook het vermogen wat afgezwakt. BMW behaalde vorig jaar een dubbelzege (Canada) en stond elf keer op het podium. Zoals gebruikelijk voor een seizoen behelsde de stoere taal met zekerheid de grote kansen om wereldkampioen te worden. De Oostenrijker Christian Klien (26) is reservepiloot voor de 17 races die het seizoen 2009 telt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: BMW Sauber)
     

    20-01-2009 om 13:06 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Williams-Toyota FW31 reed eerste 84 km in Portimao
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op dezelfde daf voorgesteld als de Renault R29 koos Frank Williams het 4,7 km lange circuit van Portimao in Portugal om zijn 2009 F1 auto voor te stellen. De Williams was nog niet in de kleuren die pas in Australië definitief zullen te zien zijn. Wel is bekend dat Randstad Holding nv een bijkomende sponsor is geworden. Kazui Nakajima en Nico Rosberg zijn de jockey's en Nico Hulkenberg de testrijder.(wr)

    19-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe R 29 rolt zich weer onder wereldkampioenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Omdat Renault vorig seizoen bewijsbaar met ongeveer 30 pk minder moest voortboeren ten aanzien van de concurrentie heeft de FIA toelating gegeven aan Pat Symonds om de "bevriezingsfase" even los te laten en de 2,4 liter V8 bij te werken. Zeer tot tevredenheid van Directeur-Generaal Flavio Briatore die vandaag in gezelschap van Fernando Alonso en Nelson Piquet de nieuwe R 29 voorstelde. Opvallend aan de auto is dat de haaienvin in de nieuwe aerodynamika werd behouden en dat Total zich als sponsor aansluit bij ING.

    Renault kwam in de moderne F1 in 1977 en verzamelde in iets meer dan dertig jaar 8 wereldtitels bij de constructeurs en 7 bij de coureurs. In 2005 en 2006 zorgde Alonso ervoor dat beide titels werden binnengehaald. De ontwikkeling, het concipiëren en logistiek ondersteunen van het team gebeurt in drie "centra". In Viry-Châtillon nabij Parijs worden de V8 motoren ontworpen, getest en bestudeerd. Daar zijn 180 personen fulltime mee gemoeid. Dan gaan de krachtbronnen naar Enstone in Engeland waar ze in de chassis' worden gemonteerd. In die fabriek kunnen 550 mensen 15.000 onderdelen per jaar vervaardigen. Tot slot is er het technocenter van Guyancourt waar 10.000 mensen werken die mee voor logistieke steun zorgen. Uiteraard zijn ze niet allemaal bij de F1 betrokken.

    Renault was de eerste in de na-oorlogse geschiedenis van de F1 die een 1,5 liter turbomotor aandurfde. Daarmee luidde het merk een tumultueus hoofdstuk in de autogeschiedenis in. BMW kwam met een viercilinder turbo die op zeker moment - in handen van Nelson Piquet - 1000 pk uitbraakte als kwalificatiemotor. Jean Pierre Jabouille schreef met de Renault RS01 dan weer geschiedenis door de GP van Frankrijk in Dijon te winnen en aldus de eerste turbozege op zijn actief te zetten. Met de nieuwe R 29 rolt Renault zich weer onder de wereldkampioenen. De startgrid op 29 maart 2009 - nog 69 dagen - voor de GP van Australië zou wel eens geelgekleurd kunnen zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)












    19-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cor Bezemer (Man Truck F2000) op 33ste eindplaats in Dakar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het moet zijn dat de "Dakar" in Argentinië toch vreugde heeft opeleverd voor het grote aantal deelnemers. Publicitair is het voor winnaar VW en recordverdediger Mitsubishi geen vette publicitaire kluif geweest. Je kan nu éénmaal niet een Course de Côte op de Ventoux vervangen door één op de Piottenberg. Maar als je Cor Bezemer hoort is alles fantastisch geweest. het is de 16de keer dat de Antwerpenaar in zo'n monsterrit meedoet. Dit jaar was dat met een Man Truck F2000 met het nummer 528. Na 9547 km keerden Cor Bezemer-Daniël Cnudde-Geert Raes terug in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als 33ste op een totaal van 52 trucks.

    Cor Bezemer: " We hebben niet één probleem moeten oplossen, zelfs geen lekke band gehad. Het enige wat ons is overkomen is onze uitschuiver in de twaalfde étappe toen onze Man op zijn zijde ging. Dank zij het Oostenrijkse team van Peter Reif raakten we weer op onze wielen. Zonder hen hadden we de finish niet gehaald. Ik stond sceptisch tegenover die Dakar in Argentinië en Chili. Voor mij was Dakar synoniem met Afrika. Maar uiteindelijk is het een meevaller geworden. Voor de trucks was het parkoers extra moeilijk omdat de auto's en moto's de "weg" al hadden kapot gereden. Soms was er geen doorkomen meer aan. Bezemer-Cnudde-Raes stapelden 95 uur16 minuten en 58 seconden tegen de chrono op. Op dit moment is het groot feest in Buenos Aires. Tango van het hoogste gehalte.(wr/ Foto: Willy Weyens)

    18-01-2009 om 17:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Subaru verlaagt instapdrempel (€15.995) met FWD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Subaru, het Japanse merk van Fuji Heavy Industries dat sinds mensenheugnis vasthoudt aan permanente vierwielaandrijving stelt nu een voorwielaangedreven versie voor van de schitterende Impreza. Die trend is niet nieuw. Eerder stelden fabrikanten van 4 x4 -wagens deze mogelijkheid al "verdoken" op in hun gamma. De reden is nogal logisch: een fikse prijsverlaging als wordt afgestapt van het meestal nutteloze, brandstofwretende AWD (All Wheel Drive) systeem. Men bewaart het uiterlijk, de snoeverij ervan en machogevoel. 't Is zoals een body-builder maar dan met een niet zichtbaar klein piemeltje.

    Maar bij Subaru liggen die zaken niet zo. Het zo goed als pretentieloze merk dat heel bescheiden een halve eeuw al toonaagevend is geweest heeft geen bluf nodig. Ze zeggen logisch dat onder druk van de crisis dat alternatief een "must" is geworden. Overigens zijn die twee nieuwe Subaru's Impreza rijkelijk uitgerust met twee, overigens rijk uitgeruste versies: de Impreza 1.5R Comfort manueel of automaat. Met de komst van deze varianten is de 'instapdrempel voor de Impreza-lijn verlaagd tot slechts 15.995 euro.

    De koper kan in het geval van deze nieuwe Subaru Impreza 1.5R rekenen op nagenoeg dezelfde rijke uitrusting zoals die ook voor de gelijknamige AWD-uitvoering geldt. De verschillen zijn dat deze variante via de voorwielen wordt aangedreven en daardoor natuurlijk de "dual range" van de hele 4x4-winkel is komen te vervallen en achteraan zijn trommelremmen voorzien. Zoals diverse andere merken biedt Subaru hiermee nu ook de mogelijkheid om op basis van één uitvoering te kiezen uit meerdere aandrijvingsvormen, al naar gelang de klant dat wenst.

    Wenst de klant extra economie én een nog gunstigere aanschafprijs, dan kan de nieuwe Impreza 1.5R Comfort een prima uitkomst zijn. Ten opzichte van de al langer leverbare Impreza 1.5R Comfort AWD noteert de voorwielaangedreven variant een 70 kg lager rijklaar gewicht, een bescheidener verbruik met de daaraan verbonden lagere CO2-uitstoot (173 ipv 176 g/km) en dus een nóg aantrekkelijker prijsniveau. Uiteraard kan de koper desondanks rekenen op de bekende Subaru-kenmerken, zoals topkwaliteit, optimale betrouwbaarheid en een onverwoestbare boxermotor die gezien zijn configuratie bijdraagt tot een laag zwaartepunt en dus voortreffelijke rijeigenschappen.

    Toen de Brabançonne gisteren speelde als prins Philip de European Brussels Motor Show omstreeks 16 uur inhuldigde was de hutsepot van lichte bedrijfswagens, vrije-tijdsvoertuigen, cabrio's, squads en niet te vergeten de indrukwekkende motorfietsen al gaar. Vrolijk België verstarde even. Frans, Vlaams en Duits (allen Engelstalig) droomden nog één minuutje van die "grandeur" die zo mooi was en had kunnen blijven. Maar we hebben het te grabbel gegooid.

    Vandaag en dit tot 25 januari 2009 is het grote publiek massaal welkom. Voor wie op zoek is naar een personenwagen, die zal wat aandachtiger moeten kijken. Maar ze staan er. Het verlieslatende en in verkoop staande Saab aanleunend tegen de beloftevolle Insignia van Opel. Aan deze auto zullen weldra elektrische eigenschappen worden toegedicht zodat zijn futuristisch karakter naar de nabije verbijsterende werkelijkheid groeit. Brussel is voor minstens één keer nog een swingende stad. Op de Heyzel, getekend Febiac. Met klasse. De verkoopscijfers van dit salon zullen de barometer zijn voor onze economie. In zoverre we daar nog kunnen van spreken. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Subaru)

    17-01-2009 om 14:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hamilton en Kovalainen onthullen de nieuwe Mc Laren MP4-24
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volgende maandag worden de nieuwe Renault F1en Williams F1 in hun respectievelijke bases voorgesteld. Gisteren was dat het geval voor Mc Laren in Woking. Daar trokken regerend wereldkampioen Lewis Hamilton en zijn ploegmaat Heikki Kovalainen het doek vanover de nieuwe MP4-24 weg. Wat te zien was kennen we al. Een eenvoudiger stroomlijn, brede voorvleugel en smalle achtervleugel en plaats voor het KERS-systeem in geval het nodig zou zijn...Opmerkelijk aan de MP4-24 is dat de auto pas vanaf september tot heuse ontwikkeling kwam. Dat is een bijzonder korte tijd. Maandag en dinsdag zal Pedro de la Rosa in de "Autodromo do Algarve" in Portugal de eerste openbare testen afleggen met de auto alvorens Lewis Hamilton (woensdag) en Heikki Kovalainen (donderdag) de bolide elks een dag voor het eerst vanachter het stuurtje zullen beleven. "Voor een wereldkampioen is de komst van een nieuwe auto een heel emotioneel moment", wist Hamilton de pers te vertellen. Heikki Koalainen, die eveneens een statement verplicht was zei "dat hij zeer goed besefte in welke bevoorrechte positie hij zich wel bevinbdt en heel goed nota nam hoe hard men in Woking, Brixworth en Stuttgart heeft gewerkt. Wat hem noopt het beste van zichzelf te geven vanaf de eerste race op 29 maart 2009 in Australië.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mc Laren)
     

    17-01-2009 om 13:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota TF109 moet na zeven jaar voor eerste GP-zege zorgen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de Ferrari F60 vorige maandag is vandaag de nieuwe Toyota TF109 aan de pers voorgesteld. Een auto die dit seizoen zal worden bestuurd door Jarno Trulli en Timo Glock. Zoals de FIA het heeft voorgeschreven heeft Toyota's nieuwste een 1800 mm brede voorvleugel en een 750 mm brede achterspoiler. Voor we het vergeten is de motor RVX-09 die ook in combinatie met KERS kan worden gebruikt nog steeds een 2,4 lter V8 waarvan het toerental evenwel zoals bij de anderen is gelimiteerd tot 18.000 t/m. Dat is 1000 t/m minder. Daardoor hoopt men een motor drie GP's aan de praat te houden. Voor één seizoen kan een coureur nu beschikken over acht motoren. Normaliter moet dat de globale kost drukken.

    Panasonic blijft de hoofdsponsor van het team en op 19 januari a.s. worden de eerste oefenritten voorzien in het Algarve Motor Park in Portugal, waar gisteren ook Ferrari al met KERS-ontgoocheling reed. Chairman van het team, de Japanner Tadashi Yamashina zegde op de presentatie "dat het doel tijdens het achtste F1 seizoen van Toyota nu is van de eerste race te winnen" (sic !). In de voorbije zeven seizoenen sprokkelde Toyota 2 podiums, één start vanaf de eerste rij en finishte 12 keer in de punten. Na Ferrari en Toyota is het morgen vrijdag de beurt aan Mc Laren om zijn nieuwe racewagen met vereenvoudigde aerodynamika voor te stellen.

    Timo Glock die één van de hoofdrolspelers was in de unieke WK finale vorig jaar in Sao Paulo op de omloop van Interlagos, die tot de eerste WK-titel van Lewis Hamilton leidde, meende op de persconferentie "dat hij zich snel thuis zal voelen in de TF109. IK heb veel keren moeten wisselen van autoconcept in mijn loopbaan", zei de 26 jarige Duitser. "Na Champcar en de GP2 was het de F1 in zijn vorige gedaante. Ik vertrouw erop dat ik met de nieuwe configuratie en slicks snel zal wennen en in de voorste gelederen zal figureren."(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toyota)


    15-01-2009 om 13:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hutsepot in Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "European Brussels Motor Show" zal geen Salon als een ander worden. Lichte vrachtwagens, doorspekt met SUV's, Breaks en Cabrio's, maken er een hutsepotje van. Die toch nog lekkere en stevige kost wodt gekruid met een piste voor terreinauto's waarop hun eigenschappen kunnen worden "getest". We missen een beetje de speelse wereld van de "plug-ins" en - nabije - toekomstauto's die vonken slaan door hun elektrische aandrijving.  Nàtuurlijk staan er, maar ze vallen in de plooien van een verwaterde show.Om toch maar zeker die 300.000 bezoekers vanaf 17 januari t/m 25 januari te lokken verlaagde prestigieuze organisator Febiac de prijs van €12,5 naar €10. De crisis is voelbaar, niemand voelt zich nog happy en zeker van zijn zaak. Hoe is het in godsnaam zover kunnen komen. Van het "landje-van-beloften" na WO II op een halve eeuw naar de complete ontreddering van datzelfde land, méér nog, van het hele Oude Continent ! En het was al zo oud na al die oorlogswonden die wezenlijk nooit echt zijn geheeld. Hutsepot in Brussel.

    Er zal wel een glaasje champagne vloeien op de persdag vrijdag 16 januari 2009. Maar ook cava, minder grote flatscreens bij Hyundai, minder pitpoezen bij Mercedes en meer media. Want dat is het goede nieuws voor de organisatoren en alle betrokken constructeurs: iedereen is journalist, iedereen is fotograaf, artiest, kunstenaar, trendwatcher, ervaringsdeskundige, futuroloog en voorspeller van niet veel goeds. Daar zit nu het venijn. Er is een spreekwoord dat zegt "als niets meer kan, kan opnieuw àlles". Het verdoken optimisme in die uitlating werd vorige week bij de uitreiking van de prestigieuze prijs "Fleetmanager of the Year 2009" aan Stijn Blanckaert van Citroën met veel bravour beklemtoond door Philippe Quatennes, uitgever van o.a. "Fleet". Hij legde de klemtoon dat in 2008 uiteindelijk een recordverkoop in ons land plaatsvond. Hij pleitte voor optimisme. Ook al zijn de standen soberder, blijft DAF weg wegens economische redenen en is de hele winkel met minder franje omfloerst. Het is het Grote Symbolische Moment van Bezinning.

    Bij Opel kan het publiek flirten met die kloeke Insignia. Bij Chevrolet met de nieuwe Cruze. Bij Mercedes en hun vrachtwagens met de meest vooruitstrevende technieken in dat speciale vakgebied. Daarin zijn maar enkele journalisten bekwaamd. Tussen die giganten van Nissan, Hyundai, Renault en Mann lopen is als zich suf wandelen in Tokio, New York of Shangai. Torenhoog steken de mastodonten van de weg boven de vaak belachelijke "Sportly Utility Vehicle's" uit. Je moet die benaming eens goed analyseren. Oorlogsgeboren Hummer staat te koop, Saab ook en Saturn die de Astra infiltreert in Amerika ook. Cadillac verkoopt nog 3500 voertuigen doorheen Europa, van Pontiac zullen nog enkele modellen overblijven. Van de nu 6600 GM-dealers tegen 2012 nog 4700. De tijd dat de dealers op kosten van de fabriek naar de meisjes van plezier gingen is lang geleden. Arrogantie en hoogmoed hebben onze autoindustrie kapot gemaakt. Want ook dat moet gezegd: iedereen is Schumacher, Hamilton, Carlos Sainz of Sebastien Loeb. Iedereen raast over de straat en door de stad. Met van die "bakken" die bestemd zijn voor de woestijnen, de daken van de wereld, maar niet om in het Krabbenstraatje in Antwerpen waar Jan zonder Vrees is geboren. Neen, niet de hertog van Bourgondië, maar die magische figuur uit het boek van Charles De Kinder.

    Porsche's Cayenne Audi's met heel veel g/km uitstoot aan koolstofdioxyde bekampen elkaar. Ze gaan de weg op van de Hummers en andere idiote Range Rover's. Je hoort bijzonder weinig over het milieu dit jaar. 't Lijkt allemaal wel stilgelegd. De wereld is bevroren. Ontdooiing kan alleen komen uit de warmte die brandstofcellen uitstoten, die litium-ion batterijen tot voorwerp van koeling maken. Tot elektromotoren weer stilte in de steden hebben gebracht en warmte van mensen onderling weer voelbaar kan worden. Het is dàt optimisme dat in Brussel te zien zal zijn. In duizenden details, maar je moet er wel op letten. Daarom wordt de "European Brussels Motor Show" een knal-evenement. Een onuitputtelijke bron van nieuwigheden, niet noodzakelijk spectaculair, maar veelzeggend. Zoals de verkoop van Mini het voorbije jaar met 105% steeg, Dacia met 80%, de Peugeot 207 de best verkochte is in ons land en Ferrari ook meer verkocht. Citroën's Berlingo is opnieuw "Best Selling Van of the Year" en Mazda heeft "The Pick-Up of the Year". Deugdelijke tekenen aan de wand dat het niet allemaal kommer en kwel moet zijn.

    Kanselier Angela Merkel heeft 50 miljard Euro toegzegd om Duitsland niet te laten wegzinken uit het wereldbeeld. Wie een nieuwe auto koopt krijgt €2500 tegemoetkoming. BMW maakt zich op voor de Grote Parade naar de Toekomst met waterstofauto's, Mercedes laat Smart's tanken aan elektrische bevoorradingspunten, de Formule 1 ontvangt - met tegenzin - KERS, een elektrisch systeem dat bewegingsenergie regenereert. In België heeft men het nog over de vraag of parkeerboetes wettig zijn of niet. Of een mens mag werken zo lang hij wil of niet. Of er "uberhaüpt" werk is...? Of de gevangenispoorten moeten worden opengezet om misdadigers naar het Walhalla van het Profitariaat te begeleiden. Gas geven zal binnen kort alleen Rusland nog kunnen. Om zoveel redenen is Brussel een hutsepot. Maar hij zal smaken. In 1991 had de auto-industrie het nog over "zure regen". Nu over de Global Warming. Opgewarmde kost dus. (Tekst:Walter Rombauts/Foto: Nissan)



    14-01-2009 om 20:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari F60, de eerste in de rij van negen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren heeft Ferrari op zijn testcircuit Mugello het nieuwe F1-wapen voorgesteld aan de internationale pers. Dat het daar gebeurde komt omdat het team na de voorstelling ter plekke verdere testen heeft gepland. Felipe Massa reed de "shake down" en de auto maakte - vanzelfsprekend - indruk. De brede, 7 cm lagere voorvleugel, oogde als een snor voor de brede slicks. Profielloze banden die achteraan, imposant breed, de smalle en hogere achtervleugel accentueren. Al bij al zal de anvankelijk rare look van de "nieuwe F1" wel meevallen. Op het Salon van Birmingham heeft Ron Dennis van Mc Laren al laten weten zelfs als "purist" achter iedere verandering ten gunste van het show-element in de F1 te staan. Inclusief het medaille-systeem van Bernie, eventueel omgekeerde startgrid, punten verbonden aan de kwalificaties en andere intrinsiek veranderde wijze van het bepalen van die startgrid. Over KERS struikelen de meesten voor 2009 en het is zeer de vraag of het voor 2010 op punt geraakt. Red Bull is van die zorg al vanaf want Renault heeft besloten het systeem toe te leveren. Iets wat de Franse constructeur op zijn beurt weer van een derde zal betrekken. Er zijn een drietal firma's die zich als "specialist terzake" profileren. Ze kunnen later het hele veld bevoorraden.

    Terug naar de Ferrari F60. De nummerwijziging is af te leiden van het feit dat Ferrari - en laat ons dan even aan de enige echte "Il Commendatore" denken - zestig jaar (!) betrokken is in de Formule 1 sinds die in 1950 als enig echt WK Autorijden door de FIA is ingesteld. Tijdens het zes maanden durende ontwikkelingsproces van de F60 kreeg de auto het codenummer "660". Stefano Domenicali onderlijnde nog eens de achtergronden die hebben aangezet tot de door de FIA opgedrongen aerodynamische wijzigingen. "Het is hun bedoeling", zo zei hij, "dat het quasi uniforme bodywork leidt tot meerdere inhaalmaneuvers. Het spektakel moet ermee worden opgevoerd." Een uitleg in de lijn van Ron Dennis waarbij de vraag rijst of de "Formule One Team Association" de initiële kostenreducering al is vergeten...Luca di Montezemola was daarvoor in Mugello te gelukkig en fier om zich over zo'n pietluttige vraag uit te laten.

    Door de veranderde aerodynamika is heel het concept van ophanging, respectievelijke afvering en schokdemping moeten herzien worden. Dat heeft dan weer geleid tot een complete nieuwe lay-out van de éénzittercomponenten die naar een nieuwe gewichtsbalans snakten.  De nieuwe design laat ook de mogelijkheid open om op ieder gewenst ogenblik het KERS-systeem te integreren en staat ook in functie van de slicks die na elf jaar weer hun intrede doen. Die zorgen voor een grotere adhesie en het basiscompound ervan is zo geconcipieerd dat een langere standtijd bij hogere rubbertemperatuur is gewaarborgd. De verwarmingshoezen die aanvankelijk verboden waren voor de nieuwe banden zijn nu door de FIA een jaartje langer toegelaten.

    Ten slotte altijd weer die KERS op de F1-taart dit en de komende jaren. Het Kinetic Energy Recovery System van Ferrari is ontworpen door Magneti Marelli en is onder het achterste deel van de carrosserie gemonteerd. De software om dit onderdeel te laten functioneren wordt echter in Maranello zelf ontwikkeld en verder-ontwikkeld. Ferrari is de eerste in een reeks van tien presentaties teneinde de aanloop te nemen naar 29 maart 2009 als met de GP van Australië in Melbourne de eerste concrete antwoorden komen op tientallen open liggende vragen. De volgende presentatie is die van Toyota; overmorgen 15 januari 2009. Na zeven jaar zonder overwinning in weerwil van gigantische investeringen vindt het Japanse management dat men niet het voorbeeld van Honda moet volgen. Een keuze tussen passie, hoogmoed en wijsheid. Harakiri is overigens officieel gebannen uit de Japanse grondwet.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Ferrari)


    13-01-2009 om 18:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stijn Blankaert (Citroën) is Fleet Manager of the Year 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Brussel. - Met een nooit eerder geziene klasse heeft Philippe Quatennes, bezieler van Fleetmagazine, in het Brusselse "Théâtre National" de Fleet Manager of the Year 2009 bekendgemaakt. Zoals ieder jaar is die uitslag gebaseerd op een keuze die 27.000 wagenparkbeheerders en lezers van het magazine FLEET bekendmaken. Ze doen dat via een stemformulier dat ieder jaar het septembernummer van het hoogst actuele blad vergezelt.

    De lezers daarvan hebben de fleetmanager Stijn Blankaert van Citroën als beste Manager of the Year 2009 uitgekozen. Citroën is in de voorbije jaren auteur van een stevige opmars in de vlootmarkt van de autowereld. Op zowat vier jaar tijd groeide het marktaandeel van de Franse constructeur met enkele procenten en voor 2009 ambieert het merk met de "Double Chevron" zelfs voor een "double digit"-marktaandeel.

    Deze sterke prestatie is duidelijk niet ontsnapt aan de aandacht van de autosector. Stijn Blankaert, de kersverse laureaat gaat vier genomineerden vooraf: Kris Verleye (BMWMini), Wim Rommel (Mercedes-Benz), titelverdediger Alain Frenay (D'Ieteren) en Paul-Hervé Polet (Peugeot). Citroe¨n won in 2008 al de titel "Lease-auto van het jaar", waarin de zelfs door de Duitsers als sublieme aangestipte C5 een cruciale rol speelde. De huldiging van Stijn Blankaert ging gepaard met leuke én bloedstollende videobeelden van o.a. Jeffrey Van Hooydonk in een Subaru WRX Sti op de omloop van Zolder en korte humoristische interviews van Philippe Quatennes die bewees hoe hij op iets meer dan tien jaar van Effective Media een vooraanstaand begrip wist te maken. Onder de genodigden bevonden zich de belangrijkste vertegenwoordigers van de betrokken merken, maar ook enkele autocoureurs van formaat zoals Nico Verdonck.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Citroën)

    12-01-2009 om 10:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tesla voor het eerst met een stand in Detroit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In december leverde het Californische merk Tesla, de elektrische Amerikaanse sportwagen, zijn honderste auto. Het merk dat de meeste testrijders verbaast door zijn acceleratie van 0 naar 96 km/h in 3"9 is nu een volwaardig automerk. Later in de maand staat het op de North American International Auto Show in Detroit. Op dit ogenblik worden 15 Roadsters per week gemaakt en er is hoop dat tegen de tweede jaarhelft 30 stuks per week worden gehaald. Met één lading van de Lithium-Ion-batterij kan iets meer dan 400 km worden gereden. Een "vulling" zou slechts €10 kosten. 

    Die raketsnelheid waarmee de honderd procent elektrische auto uit de startblokken schiet heeft alles te maken met het  technische feit dat een elektromotor van de eerste omwenteling zijn volle koppel levert en dat in het geval van de Tesla blijft doen tot aan 14.000 t/m. Begrijpelijk dat de eerste zorgen van de technici de soliditeit van de transmissie was. Sinds de opening van het tweede agentschap in Los Angeles in juni zou aan dit probleem een oplossing zijn gegeven. Tesla's rijden fier rond want zij zijn compleet onafhankelijk van fosiele brandstoffen. Staatssteun zoals de Grote Drie hebben ze dan ook niet moeten gaan vragen.

    Als op 20 januari 2009 Barak Obama als president van de USA is geïnstalleerd dan wordt het spannend. Hij krijgt daarmee zijn zeg mede over o.a. de autoindustrie. Amerikaanse autoconstructeurs zullen aangemaand worden binnen drie maanden - dat is ontzettend kort - minstens nieuwe zinnige concepten voor te leggen. Tesla dat aanvankelijk ontsnapt aan het strenge meestervingertje zal er toch evenzeer goed aan doen aan kleinere "plug-ins" te denken. Want al is Californië rijk, geeft toe, zo'n mastodont van een elektrische sportwagen, is dat wel degelijk een "must" ? Dus is ook de Tesla met zijn gigantische batterij achter de voorstoeltjes een object dat niet meer zal passen in een nieuwe denkcultuur rond het fenomeen auto.

    Tegen 2020 zal het er niet meer over gaan of de de rijke mensen hun speeltje nog gunnen. Overheden die door het politieke wapen dat aardolie, aardgas en weldra ook al water nu al is en nog prangender zal worden in de voor ons liggende tien jaar, zullen moeten zwichten voor een nieuwe ethiek rond het zich verplaatsen van mensen. Voor de fun of voor de job. Grote autodenkers van vandaag zoals Mercedes-Benz, GM, Nissan's en Mazda's, Samsung's en andere Citroën's zullen nu met de denkers uit de wereld van de hernieuwbare energiebronnen een "vormgeving" op zijn snelst moeten klaar hebben. Anders is er niet alleen oorlog om religies en hun varianten maar gaan we mogelijk nog op elkaar schieten om een straaltje zon, een vleugje wind en een plasje water. Total maakt er geen geheim van dat ze in de diepste oceanen nieuwe olievelden vinden en die beginnen te ontginnen. Onder water. Wie goed oplet ziet de spanning om de heerschappij over en vooral onder de Noordpool toenemen. Zelfs met een schitterende Tesla kunnen we daar niet meer langsheen. De auto van 2020 moet vandaag worden geboren.(wr)



    07-01-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan opent Brussels Salon met héél goed nieuws
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De wereld kruipt kreunend recht en tracht zich te herstellen van katers allerhande. Wat daaraan zo opmerkelijk is dat een mens altijd moet vooruitkijken. Vlak voor onze neus speelt zich in het kille Detroit het drama én het Salon af van de Grote Drie. De sneeuw is daar nog niet gesmolten of in ons eigenste Brussel is er van velerzijde ook goed nieuws. Van Nissan bijvoorbeeld. Ze zijn nog niet bekomen van het goede nieuws dat de 370 Z Audi en Porsche - andermaal - nog eens onwel deden worden. De kortere, gebaldere en sterkere Nissan 370 Z (al te zien in Los Angeles) zit de twee foeteraars dicht op de snelle hielen.

    De plug-ins, de waterstofauto's, de zonnencellen en brandstofcellen die missen we een beetje expliciet in Brussel Natuurlijk staat het milieu en de crisis centraal. Maar toch wat doet ge met een ingezakte wereld ? Met logo's allerhande uitpakken om toch tenminst het gezicht te redden. Laat ons voor de duidelijkheid zeggen: het zijn niet de minstens die door de knieën zijn gegaan. Mercedes-Benz schijnt er zowat het beste door te komen. Vanaf nu introduceert Nissan in Europa en Japan de "Pure Drive"-badge op de auto's in de gamma die het minst schadelijke uitlaatgassen produceren. Voor wat de CO2
    betreft zijn dat voertuigen die lager dan 140 g/km uitstoten. In Brussel zijn dat:

    ° Pixo 1,0 liter benzine
    ° Micra 1,2 liter benzine (manueel)
    ° Micra 1,5 liter diesel (manueel)
    ° Note 1,4 liter benzine (manueel)
    ° Note 1,5 liter diesel (manueel)
    ° Qashqai 1,5 liter diesel (manueel)

    Maar nu komt pas het echte heuglijke nieuws. De Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2 met 2,0 liter benzinemotor krijgen er vanaf nu een Continu Variabele Transmissie bovenop. Wat beduidt dat bij eender welke gasklepstand het enig juiste en altijd juiste toerental ter beschikking komt met het daarbij horend koppel natuurlijk. In mensentaal kiest de motor altijd zijn zuinigste en compleetste cilindervulling. Minder verbruik betekent minder uitstoot. Dus als Nissan die boodschap goed overbrengt kan het zijn dat ze 3000 Qashqai's die ze dit jaar méér verkochten tegenover VW Touareg en Audi Q7 (- 30% !) ze die stijging van liefst 60% nog zou kunnen verhogen. Eerlijkheidshalve moet worden gezegd de afkeer van de zware terreinauto's (omwille van verbruik, uitstoot nog het minst en ook nog de plaats die zo'n voertuig in de stad beneemt) Nissan een handje heeft geholpen. Het lot, of is het visie. We laten de keuze aan de lezer.

    Feit is dat de CVT - een zeker honderd jaar oud industrieel variatorprincipe - door de gebroeders van Doorne met hun Dafkes doorheen de turbulente autogeschiedenis gesleept, en dat een moderne CVT een juweeltje van hoogstaande technologie is. Alleen het afwikkelprincipe van de duwband die de rubber trekriem(-en) al een kwarteeuw vervangt is een epos in de transmissiegeschiedenis. Daar prijkt Nissan toch maar mee in Brussel. Vanaf 17 januari 2009, als tranen gedroogd zijn en nieuwe trends opborrelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan)

    03-01-2009 om 23:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.François Duval, RACB-piloot van het jaar

    François Duval RACB-piloot van 2008

    Het is geenszins de bedoeling een resultaat van een verkiezing in vraag te stellen. Er is genoeg heissa in ons Belgenland om de RACB-keuze niet te verbreken zoals de voorzitter van een Hof van Cassatie zou kunnen doen. Maar in dit land is men nog net zo vrij om er bedenkingen over te maken. "Een jury bestaande uit vertegenwoordigers van de belangrijkste gespecialiseerde media (kranten, magazines, televisie) heeft François Duval voor de vierde keer de fel begeerde titel "Belgian Champion RACB Driver of the Year" toegekend. Twee keer in de loop van het jaar, in juli en november, stellen de 19 juryleden hun top 15 op. Door telling van de stemmen wordt de laureaat alle categorieën gekozen.Dat is dus allemaal dik in orde.

    Penibele vraag is wie die gespecialiseerde media eigenlijk zijn...? Zijn dat blaadjes die dank zij de genereuze steun van autoconstructeurs in leven worden gehouden en letterlijk bedelen om publiciteit ? De kranten, zijn dat die "newspapers" die 's maandags geen letter over een World Touring Car Championship kunnen brengen maar met dank aan het eind van het jaar langsgaan bij BMW, Chevrolet en SEAT om hun eindejaarsgeschenk in ontvangst te nemen. De televisie geeft het automilieu al van hetzelfde laken een broek. Buiten RTBF en Guietan Vigneron, geassisteerd door vakkundigheid van Jean-Michel Martin, Eric Van de Poele, Bas Leinders en recent ook Jerôme d'Ambrosio, is er op een andere zender (TF1 niet te na gesproken) geen fluit te zien om het maar eens echt plat te zeggen. Onbetaalde sukkelaars die zeggen wat mogelijk in de gunst kan vallen bij de adverteerder. Het zou zin hebben de lijst van de jury eens te publiceren. Als daar namen als Jacky Ickx, Bas Leinders, Eddy Joosen en andere Thierry Boutsen's zouden in figureren dan was weer alles dik in orde. Het kan echter worden betwijfeld of het gehalte zo hoog is.

    François Duval werd al in 2004, 2005 en 2006 verkozen tot "Driver of the Year". Vorig jaar ging Jérôme D’Ambrosio aan de haal met de RACB-kroon. Duval heeft deze overwinning te danken aan zijn prestaties in het WK Rally en vooral de 3de plaats in de Deutschland Rally. Freddy Loix is 2de, op enkele punten van zijn collega-rallyrijder. Hij tekende voor een uitzonderlijk seizoen in de Intercontinental Rally Challenge, waar hij drie overwinningen behaalde, vice-kampioen werd en, niet op zijn minst, met vijf zeges de recordman is in de Belgium Ypres Westhoek Rally. Jérôme D’Ambrosio vervoegt het eindpodium. De winnaar van 2007 overtuigde de jury met een zeer sterke tweede helft van het seizoen in de GP2.

    Hier komen we op het punt waarop we eens zullen moeten gaan weten wat we willen ! Er is het RACB National Team waarvan nu ook Laurens Vanthoor deel uitmaakt en ook Bertrand Baquette. Recent raakte bekend dat het Force India gaat samenwerken met Draco. De hoop groeit dan dat Baguette eens een testrit zou mogen maken. Maar waarom ook eens niet Frédéric Vervisch die een verdienstelijk sezioen achter de rug heeft...? Vergeten we niet dat ook een ganse schare jonge Indiërs voor die klus staan aan te schuiven. Waar ik wil op neerkomen is de vraag waarom we niet àlles op onze Jérôme D'Ambrosio zetten ? Hij heeft het meeste krediet. Niet alleen omdat hij de kampioen in de Formula Masters is geworden die door N-Technology in 2006 in het leven is geroepen. Neen, ook omdat hij de beste "entourage" heeft. Dat speelt mee, dat geeft vaak de doorslag. De industriële ruggensteun is de smalle lijn naar de top. Autorijden kunnen ze allemaal. Bravo Duval, maar wat doen we d'r mee? Is het een tweede Loeb ? Neen, laten we ernstig blijven. Als we één Belg in de hoogste discipline krijgen is het goed. Laat ons niet onderling nog eens aan belangenvermenging gaan doen en iedere categorie uitziften.

    De titel van "Rookie of the Year" werd toegekend aan de jonge Laurens Vanthoor, na een schitterend debuut in de Duitse Formule 3 en een prachtprestatie in Macao. Kronos Racing, kampioen en vice-kampioen in IRC met Vouilloz en Loix, werd uitgeroepen tot "Team of the Year". De Speciale Vermelding van de jury gaat naar Eric van de Poele voor het geheel van zijn carrière en de 5de overwinning in de 24 Uren van Francorchamps, waardoor hij recordman werd in de Ardense klassieker. Allemaal zeer terecht. We zijn benieuwd wie er als enige zal uitkomen om zijn poep in een F1 te zetten. Kenners zeggen, Vanthoor.(wr) 

    Belgian Champion RACB Driver of the Year 2008 & Top 15

    1. François Duval, 568

    2. Freddy Loix, 543

    3. Jérôme D'Ambrosio, 375

    4. Bertrand Baguette, 356

    5. Maxime Martin, 329

    6. Laurens Vanthoor, 286

    7. Frédéric Vervisch, 263

    8. Eric van de Poele, 183

    9. Fred Bouvy, 178

    10. Patrick Snijers, 170

    11. Vanina Ickx, 165

    12. Pierre-Yves Corthals, 164

    13. Maxime Soulet, 158

    14. Marc Goossens, 156

    15. Hubert Deferm, 96

    Rookie of The Year:

    Laurens Vanthoor

    Team of The Year:

    Kronos Racing

    Special Mention of The Jury:

    Eric van de Poele

    27-12-2008 om 18:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes en Mc Laren bekronen SLR met een Moss-versie
    De SLR's sportwagens van Mercedes-Benz hebben een superbekroning gekregen in samenwerking met Mc Laren. Ten aanzien van de auto's die bij Ray Mallock Limited worden geprepareerd en onderhouden heeft de versie "Stirling Moss" geen dak en geen windscherm. Dit om de 75 toekomstige bezitters die dit "tribute-object" tegen €750.000 Euro kunnen kopen , hetzelfde gevoel te geven als Stirling Moss en Denis Jenkinson moeten hebben gehad in de Mille Miglia van 1955. Met het nummer "722" wonnen ze die race en Stirling Moss moet zo hard hebben gereden dat Denis - later F1-verslaggever - eens toegaf dat hij het letterlijk in zijn broek deed en niet meer over het windschermpje heen durfde te kijken...

    De Mercedes SLR Stirling Moss heeft een 478 kW (650 pk) sterke turbo V8 motor die toelaat vanuit stilstand in 3,5" tot 100 km/h te accelereren en een topsnelheid van 350 km/h te bereiken. The SLR Roadster zal in juni 2009 in productie gaan. De Britse racelegende heeft met 10 uur, zeven minuten en achtenveertig seconden over die 1669 km met Denis Jenkinson nog steeds het record op zijn naam staan. Stirling Moss werd geboren op 17 september 1929. Hij reed 66 GP's en won er daarvan 16. In 1951 debuteerde hij met een HWM, maar reed later ook ERA, Connaught, Cooper, Maseratie, Vanwall en Lotus Climax. Met deze laatste auto versloeg hij in 1961 Ritchie Ginther en Phil Hill in een onvergetelijke GP van Monaco. Het was de eerste keer dat Ferrari zijn mid-achter-engine inzette naar voorbeeld van John Cooper. Zowel Ritchie Ginther als Stirling Moss reden de snelste wedstrijdronde in 1'36"3. Ook het jaar voordien eistte Stirling Moss met die Lotus Climax veel eer op. Pole en zege, maar de snelste wedstrijdronde moest hij aan...Bruce Mc Laren in een Cooper Climax laten.

    In 1955, het jaar dat hij voor Mercedes achter Jean Manuel Fangio moest rijden, zoals Barrichello lang deed voor Schumacher bij ferrari, won Stirling Moss de GP van Engeland. Wellicht omdat de vijfvoudige Argentijnse wereldkampioen het onfatsoenlijk zou hebben gevonden dat "de man die sneller reed dan zijn schaduw" die eer niet zou hebben mogen smaken. Als Stirling Moss volgend jaar in september 80 wordt mag hij een SLR Stirling Moss voor zijn deur verwachten. Op het begeleidend kaartje zal staan "Sir, this is your birthday-car. Remember Mercedes-Benz and ... Mc Laren. De Brit zal dan terugblikken op een passionele carrière waarin alleen namen als Tazio Nuvolari, Niki Lauda en Henri Pescarolo het gelijke dramagehalte hebben kunnen bereiken.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Mercedes-Benz)

    19-12-2008 om 14:01 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Insignia Sports Tourer heeft aantrekkelijke instapprijs
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het derde model van de Opel Insignia familie, de Sports Tourer, pakt niet alleen uit met de hoogstaande technologie van de berline en een uniek design, ook zijn prijs oogt aantrekkelijk. Het instapmodel (1.6 ECOTEC-benzinemotor van 84 kW(115 pk) wordt aangeboden voor €24.800. Deze auto kan nu al worden besteld en zal komende lente in de toonzalen staan.

    Hiermee vat de Insignia Sports Tourer post in het lagere prijssegment van zijn klasse, hoewel hij voorzien is van een uitgebreide standaarduitrusting met airconditioning, CD-radio, cruise control, ESP en tractiecontrole. Voor slechts 1.100 euro extra ten opzichte van de vierdeurs berline biedt de breakversie een grote en flexibele laadruimte en een opvallend design van de achterzijde. Naast de instapversie Edition zijn er ook een Sport-versie en het vlaggenschip, de Cosmo.

    De Insignia Sports Tourer integreert net zoals de berline nieuwe technologieën die de veiligheid, de rijdynamiek en de ergonomie optimaliseren. Opvallend zijn vooral het camerasysteem ‘Opel Eye’, de AFL+ koplampen (Adaptive Forward Lighting), de ‘Adaptive 4x4’ vierwielaandrijving, het FlexRide mechatronisch chassis en de orthopedisch geoptimaliseerde sportzetels voor bestuurder en voorpassagier. Specifieke uitrustingskenmerken voor de break zijn de elektrische achterklep met programmeerbare openingshoogte, automatische niveauregeling en het FlexOrganizer systeem voor de indeling van de laadruimte.

    De Insignia Sports Tourer is ontworpen als een volwaardig nieuw model, zoals duidelijk blijkt uit zijn karakteristieke koetswerk en deuren achter de B-stijl. De ontwerpers gaven de achterzijde een karaktervolle uitstraling door de "hoekomvattende" achterklep tot ver in de flanken te laten doorlopen en dit design te benadrukken met kenmerkende, volledig geïntegreerde achterlichten. Dit dynamische koetswerk omvat een ruim interieur voor vijf inzittenden en een bagageruimte van 540 liter.

    Met de lancering van de Sports Tourer introduceert Opel twee nieuwe motoren voor de volledige Insignia familie: de 1,6-liter turbobenzine van 132 kW(180 pk) zal vanaf maart beschikbaar zijn en wordt later gevolgd door de nieuw ontwikkelde 2,0-liter BiTurbo-diesel van 139 kW (190 pk.) De in totaal vijf benzinemotoren hebben vermogens van 84 Kw(115 pk) tot 191 kW(260 pk), terwijl de vier diesels van 80 kW (110 pk) tot 139 kW(190 pk) onder de motorkap hebben. Alle motoren voldoen nu al aan de toekomstige Euro 5-emissienorm.(wr)

    18-12-2008 om 12:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Vettel eindigt 2008 het snelst in Jerez
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Portugal nam Pedro de la Rosa het KERS-testwerk over van Gary Paffett. Op de 4,687 km lange nieuwe autodroom in Algarve reed hij 68 ronden met een besttijd van 1'30"080. De chrono bewees dat de Spaanse "veteraan" snel het tracé onder controle had. Luca Badoer en Marc Gené maalden met de Ferrari F2008 respectievelijk 71 en 51 ronden af. Hun chrono's bedroegen 1'31"320 en 1'33"076. Nogmaals de tijden hebben geen bindende waarden omdat constant met een mixed van 2008/2009 elementen wordt getest. Niemand lijkt echt zeker van zijn zaak.

    De derde dag zette seizoenrevelatie Sebastien Vettel - hoeveel Seb's zijn er nu ? - de boel op stelten in Jerez. Hij reed één van de 107 ronden in 1'16"617 in de Redbulle en was snelste aan het eind van 2008. Hij ging Buemi vooraf, die twee van de drie dagen schitterde en 1'16"998 reed. Robert Kubica, zonder KERS, reed in de BMW-Sauber 1'19"066 en Christian Klien, wel met KERS en de daar nog bijhorende moeilijkheden stelde zich tevreden met een vierde plaats en 1'19"066. Vijfde was Kazuki Nakajima met de Williams die niet de beste tijd reed maar met 131 ronden wel de langste afstand.

    Mercedes is het zekerst van zijn zaak. De crisis raakt de Ster blijkbaar heel weinig. Vanaf nu tot 2012 heeft het concerm een investering gepland van €14 miljard. Gevraagd of sinds het akkoord tussen FIA en FOTA nu de ongenadige wedloop naar de leveranties van een standaardmotor tot 2013 opgeschort waren, kwam een ontwijkend antwoord. Binnen de FOTA is het nogal wiedes dat noch Renault, noch Ferrari en Toyota een dominantie willen zien vanuit de Engels/Duitse hoek.

    De dreigende eenheidsworst van de F1 na 2012 zal helemaal realiteit worden indien inderdaad iedereen met een X-Trac-versnellingsbak moet rijden, een standaar-KERS moet hebben en een identieke standaardmotor. Momenteel is de laatste testdag in zowel Jerez als Portimao afgesloten en daarmee het F1-jaar 2008 . Hariografen en biografen kunnen beginnen schrijven.(wr)

    17-12-2008 om 21:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sebastien Buemi zet scherpe tijden verder met Red Bull
    Zowel in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera als in Portimao in Portugal zijn de laatste F1 trainingen voor volgend jaar bezig. Gisteren reed Sebastien Buemi met 1'17"704 in de Red Bull-Renault tijdens zijn 64ste van 71 ronden de snelste tijd voor Nick Heidfeld in de BMW Sauber. Gedurende 75 ronden zette de Duitser 1'19"223 als kloekste chrono neer. De Nieuw-Zeelander Brendon Hartley, bekend uit de F3,  verving Mark Webber die hersteld van een gebroken dijbeen. De man die dit jaar Derde finishte in het Brits F3-kampioenschap zette ook de derde tijd op de klokken in de Red Bull-Renault: 1'19"586, dit voor Christian Klien in de BMW Sauber F1.08.

    Ook vandaag waren rare combinaties te zien. Slicks, verplicht in 2009, en voor- en achtervleugels van de "ouwe stempel", d.w.z. van 2008. De nieuwe brede voorvleugels die de F1's voor 2009 al de bijnaam sneeuwruimers meegaf, blijft nu en dan in de kast. Daarom dat de tijden die in dat "overgangskostuumpje" worden gereden niet veelzeggend zijn. Wat coureurs over die nieuwe vleugel al wel zeggen is dat de neerwaartse druk op de voorbanden met 20% zou zijn gestegen en het hun "een zalig gevoel van insturen" geeft. De slicks hebben maximale grip eens ze op temperatuur zijn. Dus wordt het oppassen geblazen in de eerste ronde(n) want de piloten vertrekken er koud mee. De verwarmingshoezen zijn immers ook naar de archieven.

    Ondertussen reed in de nieuwe indrukwekkende "Autodromo International do Algarve" in Portugal Mc Laren-Mercedes. Gary Paffett, bekend uit DTM, wél met de 2009 configuratie én zelfs met de KERS erop en eraan. Dat is de MP4-23K, ja, natuurlijk de "K" van Kriek of Kers op de taart...De wijzers gaven 1'31"788 aan in één van de 63 ronden die de Mc Laren reed. Dat was 1"1 sneller dan Massa die er zowaar onwel van werd en de oefeningen voortijdig staakte.

    Na de testen in Spanje en Portugal is het jaar afgesloten, net zoals autofabrieken Ford, Volvo, GM en andere BMW's tijdelijk hun productie verminderen onder druk van de crisis. Het is tevens initieel overeengekomen tussen FIA en FOTA dat er zes weken sluitingstijd komt - als de wet dat toestaat binnen de lokale gemeenschappen - voor de F1-factory's. Men wil eens heel even tot rust komen. De stress even afleggen en arbeid bevriezen. Zoals eigenlijk de motoren tot 2013 in hun configuratie zijn bevroren. Alleen voor Renault is uitzondering gemaakt omdat die gegronde redenen hadden de wijzigingen aan te vragen. Het jaar wordt triest afgesloten. Honda dat afpikt. Als het zijn verplichtingen tegenover het Formule One Management (FOM-lees:Ecclestone) zal voldaan hebben is de tijd om aan de start te komen in maart in Australië verstreken. Het terugtrekken van Honda uit de F1 betekent 750 arbeidsplaatsen die verdwijnen. Engelse en Japanse. Global.(wr)



    16-12-2008 om 17:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het nieuwe gezicht van de F1 in 2009 en daarna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bovenop de veranderingen die nu al zichtbaar zijn op de F1's voor 2009 heeft de "World Motor Sport Council" de hoofdlijnen vastgelegd voor de kostenvermindering tot 30% en zelfs meer voor de onafhankelijke teams. Er is een visie tot 2013 uitgewerkt, jaar waarin een complete nieuwe aandrijflijn in het FIA-reglement zal moeten staan. De F1's die volgende week een laatste keer testrijden met het oog op de aanvang van het seizoen in maart 2009, verschillen drastisch van wat tot nu toe is opgevoerd.

    De wanverhouding tussen de bredere (1800 mm tegenover 1400 in 08) en de smallere en lagere achtervleugel (van 1000 mm naar 750 mm). De tussenafstand tussen de bovenste en lagere secties van de vleugel is vergroot. De voorvleugel is dichter tegen de grond (75 mm tegenover 150 mm daarvoor) Een KERS-systeem kan maar moet nog niet in 2009. Over dat "Kinetic Energy Recovery System" is overigens het laatste woord nog niet gezegd. De FOTA - die unaniem achter de besparende FIA-maatregelen staat - vindt dat er een standaard KERS-systeem moet komen. Dat zou pas eind 2010 defintief vorm aannemen en de coureur in staat stellen om 80 pk gedurende net geen 7" per ronde af te roepen om inhaalmaneuvers "flitsend" te laten verlopen.

    Het recupereren van rem- en warmte-energie die een batterij weer oplaadt zodat stroom op overschot voorradig blijft riep aanvankelijk een "groen" idee op. In tegenstelling tot een minder verbruik dient het nu alleen om spektakel aan te maken. Over minde specifiek verbruik zal het pas echt gaan als die nieuwe motorbepalingen er in 2013 komen. Tot zolang zijn het paniekingrepen zoals de verlaging van het maximum toerental (18.000 t/m), twintig motoren voor een seizoen (16 voor de races en 4 voor de testen). Alle toegelaten "arbeid" zou betrekking hebben op de injectors en de inlaatspruitstukken, populair gezegd de "trompetten". Voor wie enig technisch inzicht heeft is het duidelijk dat in deze details het verschil tussen de teams zal worden gemaakt.

    In het seizoen zelf mogen geen testen meer worden gedaan. Alleen tijdens de geplande trainingen daarvoor voor een race zal dat nog kunnen. De banden zijn terug slicks, de eerste keer weer sinds 1997, en de velgbekleding die warmte enigszins kan vasthouden is verboden, net zoals de elektrische warmtedekens die rubbers op temperatuur houden. Algemeen genomen wordt de klok in de tijd terug gezet en wordt de aerodynamika steeds eenvoudiger. Die zal nog maar mogen worden uitgetest in windtunnels die tot 60% van de ware grootte van de bolide mogen zijn en een maximum debiet hebben van 50 m/s. Dit gaat al in vanaf Nieuwjaar.

    Op gebied van de standaardmotor blijft onduidelijkheid. Wie opteert om een krachtbron van een "derde" te betrekken moet de deal voor 20 december 2008 afsluiten. Dat is een heel korte termijn...Misschien eens gaan kijken bij Aldi, Lidl of Colruyt, want het WMSC heeft beslist - maar toen was het al later, slaapkestijd, dat motoren minder dan 5 miljoen mochten kosten. Het geeuwen was al zo ingrijpend dat er niet werd bijvermeld of het dollars of Euro's waren. We veronderstellen dollars. De geliefde munt bij uitstek van Bernie Ecclestone. Principieel zouden de huidige veranderingen tot een besparing in 2009 leiden van 50% t.a.v. 2008. Realistischer is te geloven in die 30% en als het waar is dat allen met dezelfde transmissie gaan rijden, dan kan er nog wat van worden afgeknabbeld.

    Vanaf 2010 mag niet meer worden getankt tijdens de race en het rumoer dat GP's nog maar 260 km lang zullen zijn groeit. Dat is een gevaarlijke evolutie inzake prestige van de sportman en zijn prestaties. Het WK F1 moet natuurlijk niet opnieuw een strafkamp van coureurs worden die geradbraakt uit de sigaren kruipen of eruit worden getild na een afmattende race. De GP van Monaco telde ooit 100 ronden, dan 80 en voor wie goed kan tellen nu nog minder. De kunst van "autoën" zoals het in de oude encyclopedieën staat, die kunst, die neemt af. Lang zo snel mogelijk foutloos rijden en geconcentreerd blijven. Dat is een onderdeel van de sport. Alleen de grootsten hebben dat gekund. En dan nog. Ayrton Senna was in Monaco eens slachtoffer van een duizendste van een seconde onoplettendheid en boorde zich in de vangrails. Zo ook Jack Brabham in leidende positie...Misschien moet de afstand beter op TV-ritmes worden afgestemd en dan stopt alle filosofie. Dan zitten we bij marketing. Die zijn al aan het werk voor 2011 en 2012. Het aanzicht van de F1 zal nog meer verrimpelen. Het zal heel moeilijk zijn het historische element van een gentlemensport te bewaren. Of men nu met medailles of punten wordt beloond. En of de marketingjongens de F1 de veronderstelde (zo zei Max Mosley toch altijd) bijdrage aan het concept van de auto van morgen zal leveren mag zéér worden betwijfeld.

    Tegen 2015 zou volgens Mosley de F1 nog maar 50% mogen verbruiken aan brandstof tegenover vandaag. Dat zou kunnen worden behaald met downsizing van motoren en gebruik van turbo's of tweetrapsturbo's. Tegen dat die dingen daar staan is de wereld helemaal van aangezicht veranderd. Water, zon en wind hebben daartegen zogoed als alles overgenomen. Verbijsterend ! Waar nu op een Ferrari een waarschuwingsteken staat voor de "high voltage" van de KERS zal dan misschien een zonnetje staan...KERS wordt beslist niet de kers op de taart van de F1. Wie durft al het goed en het slechte wat we tot nu toe hebben gedaan in vraag stellen en dat voor altijd vergeten. De wereldcrisis heeft aangetoond dat we honderd jaar hebben geslapen. Wakker worden en beter doen dan voorheen is het enige verweer dat bestaat. Ook in de F1 die is aanbeland bij een gedaanteverandering zonder voorgaande.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota, designstudie)

    15-12-2008 om 14:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!