Mercedes en Mc Laren bekronen SLR met een Moss-versie
De SLR's sportwagens van Mercedes-Benz hebben een superbekroning gekregen in samenwerking met Mc Laren. Ten aanzien van de auto's die bij Ray Mallock Limited worden geprepareerd en onderhouden heeft de versie "Stirling Moss" geen dak en geen windscherm. Dit om de 75 toekomstige bezitters die dit "tribute-object" tegen 750.000 Euro kunnen kopen , hetzelfde gevoel te geven als Stirling Moss en Denis Jenkinson moeten hebben gehad in de Mille Miglia van 1955. Met het nummer "722" wonnen ze die race en Stirling Moss moet zo hard hebben gereden dat Denis - later F1-verslaggever - eens toegaf dat hij het letterlijk in zijn broek deed en niet meer over het windschermpje heen durfde te kijken...
De Mercedes SLR Stirling Moss heeft een 478 kW (650 pk) sterke turbo V8 motor die toelaat vanuit stilstand in 3,5" tot 100 km/h te accelereren en een topsnelheid van 350 km/h te bereiken. The SLR Roadster zal in juni 2009 in productie gaan. De Britse racelegende heeft met 10 uur, zeven minuten en achtenveertig seconden over die 1669 km met Denis Jenkinson nog steeds het record op zijn naam staan. Stirling Moss werd geboren op 17 september 1929. Hij reed 66 GP's en won er daarvan 16. In 1951 debuteerde hij met een HWM, maar reed later ook ERA, Connaught, Cooper, Maseratie, Vanwall en Lotus Climax. Met deze laatste auto versloeg hij in 1961 Ritchie Ginther en Phil Hill in een onvergetelijke GP van Monaco. Het was de eerste keer dat Ferrari zijn mid-achter-engine inzette naar voorbeeld van John Cooper. Zowel Ritchie Ginther als Stirling Moss reden de snelste wedstrijdronde in 1'36"3. Ook het jaar voordien eistte Stirling Moss met die Lotus Climax veel eer op. Pole en zege, maar de snelste wedstrijdronde moest hij aan...Bruce Mc Laren in een Cooper Climax laten.
In 1955, het jaar dat hij voor Mercedes achter Jean Manuel Fangio moest rijden, zoals Barrichello lang deed voor Schumacher bij ferrari, won Stirling Moss de GP van Engeland. Wellicht omdat de vijfvoudige Argentijnse wereldkampioen het onfatsoenlijk zou hebben gevonden dat "de man die sneller reed dan zijn schaduw" die eer niet zou hebben mogen smaken. Als Stirling Moss volgend jaar in september 80 wordt mag hij een SLR Stirling Moss voor zijn deur verwachten. Op het begeleidend kaartje zal staan "Sir, this is your birthday-car. Remember Mercedes-Benz and ... Mc Laren. De Brit zal dan terugblikken op een passionele carrière waarin alleen namen als Tazio Nuvolari, Niki Lauda en Henri Pescarolo het gelijke dramagehalte hebben kunnen bereiken.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Mercedes-Benz)
Opel Insignia Sports Tourer heeft aantrekkelijke instapprijs
Het derde model van de Opel Insignia familie, de Sports Tourer, pakt niet alleen uit met de hoogstaande technologie van de berline en een uniek design, ook zijn prijs oogt aantrekkelijk. Het instapmodel (1.6 ECOTEC-benzinemotor van 84 kW(115 pk) wordt aangeboden voor 24.800. Deze auto kan nu al worden besteld en zal komende lente in de toonzalen staan.
Hiermee vat de Insignia Sports Tourer post in het lagere prijssegment van zijn klasse, hoewel hij voorzien is van een uitgebreide standaarduitrusting met airconditioning, CD-radio, cruise control, ESP en tractiecontrole. Voor slechts 1.100 euro extra ten opzichte van de vierdeurs berline biedt de breakversie een grote en flexibele laadruimte en een opvallend design van de achterzijde. Naast de instapversie Edition zijn er ook een Sport-versie en het vlaggenschip, de Cosmo.
De Insignia Sports Tourer integreert net zoals de berline nieuwe technologieën die de veiligheid, de rijdynamiek en de ergonomie optimaliseren. Opvallend zijn vooral het camerasysteem Opel Eye, de AFL+ koplampen (Adaptive Forward Lighting), de Adaptive 4x4 vierwielaandrijving, het FlexRide mechatronisch chassis en de orthopedisch geoptimaliseerde sportzetels voor bestuurder en voorpassagier. Specifieke uitrustingskenmerken voor de break zijn de elektrische achterklep met programmeerbare openingshoogte, automatische niveauregeling en het FlexOrganizer systeem voor de indeling van de laadruimte.
De Insignia Sports Tourer is ontworpen als een volwaardig nieuw model, zoals duidelijk blijkt uit zijn karakteristieke koetswerk en deuren achter de B-stijl. De ontwerpers gaven de achterzijde een karaktervolle uitstraling door de "hoekomvattende" achterklep tot ver in de flanken te laten doorlopen en dit design te benadrukken met kenmerkende, volledig geïntegreerde achterlichten. Dit dynamische koetswerk omvat een ruim interieur voor vijf inzittenden en een bagageruimte van 540 liter.
Met de lancering van de Sports Tourer introduceert Opel twee nieuwe motoren voor de volledige Insignia familie: de 1,6-liter turbobenzine van 132 kW(180 pk) zal vanaf maart beschikbaar zijn en wordt later gevolgd door de nieuw ontwikkelde 2,0-liter BiTurbo-diesel van 139 kW (190 pk.) De in totaal vijf benzinemotoren hebben vermogens van 84 Kw(115 pk) tot 191 kW(260 pk), terwijl de vier diesels van 80 kW (110 pk) tot 139 kW(190 pk) onder de motorkap hebben. Alle motoren voldoen nu al aan de toekomstige Euro 5-emissienorm.(wr)
In Portugal nam Pedro de la Rosa het KERS-testwerk over van Gary Paffett. Op de 4,687 km lange nieuwe autodroom in Algarve reed hij 68 ronden met een besttijd van 1'30"080. De chrono bewees dat de Spaanse "veteraan" snel het tracé onder controle had. Luca Badoer en Marc Gené maalden met de Ferrari F2008 respectievelijk 71 en 51 ronden af. Hun chrono's bedroegen 1'31"320 en 1'33"076. Nogmaals de tijden hebben geen bindende waarden omdat constant met een mixed van 2008/2009 elementen wordt getest. Niemand lijkt echt zeker van zijn zaak.
De derde dag zette seizoenrevelatie Sebastien Vettel - hoeveel Seb's zijn er nu ? - de boel op stelten in Jerez. Hij reed één van de 107 ronden in 1'16"617 in de Redbulle en was snelste aan het eind van 2008. Hij ging Buemi vooraf, die twee van de drie dagen schitterde en 1'16"998 reed. Robert Kubica, zonder KERS, reed in de BMW-Sauber 1'19"066 en Christian Klien, wel met KERS en de daar nog bijhorende moeilijkheden stelde zich tevreden met een vierde plaats en 1'19"066. Vijfde was Kazuki Nakajima met de Williams die niet de beste tijd reed maar met 131 ronden wel de langste afstand.
Mercedes is het zekerst van zijn zaak. De crisis raakt de Ster blijkbaar heel weinig. Vanaf nu tot 2012 heeft het concerm een investering gepland van 14 miljard. Gevraagd of sinds het akkoord tussen FIA en FOTA nu de ongenadige wedloop naar de leveranties van een standaardmotor tot 2013 opgeschort waren, kwam een ontwijkend antwoord. Binnen de FOTA is het nogal wiedes dat noch Renault, noch Ferrari en Toyota een dominantie willen zien vanuit de Engels/Duitse hoek.
De dreigende eenheidsworst van de F1 na 2012 zal helemaal realiteit worden indien inderdaad iedereen met een X-Trac-versnellingsbak moet rijden, een standaar-KERS moet hebben en een identieke standaardmotor. Momenteel is de laatste testdag in zowel Jerez als Portimao afgesloten en daarmee het F1-jaar 2008 . Hariografen en biografen kunnen beginnen schrijven.(wr)
Sebastien Buemi zet scherpe tijden verder met Red Bull
Zowel in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera als in Portimao in Portugal zijn de laatste F1 trainingen voor volgend jaar bezig. Gisteren reed Sebastien Buemi met 1'17"704 in de Red Bull-Renault tijdens zijn 64ste van 71 ronden de snelste tijd voor Nick Heidfeld in de BMW Sauber. Gedurende 75 ronden zette de Duitser 1'19"223 als kloekste chrono neer. De Nieuw-Zeelander Brendon Hartley, bekend uit de F3, verving Mark Webber die hersteld van een gebroken dijbeen. De man die dit jaar Derde finishte in het Brits F3-kampioenschap zette ook de derde tijd op de klokken in de Red Bull-Renault: 1'19"586, dit voor Christian Klien in de BMW Sauber F1.08.
Ook vandaag waren rare combinaties te zien. Slicks, verplicht in 2009, en voor- en achtervleugels van de "ouwe stempel", d.w.z. van 2008. De nieuwe brede voorvleugels die de F1's voor 2009 al de bijnaam sneeuwruimers meegaf, blijft nu en dan in de kast. Daarom dat de tijden die in dat "overgangskostuumpje" worden gereden niet veelzeggend zijn. Wat coureurs over die nieuwe vleugel al wel zeggen is dat de neerwaartse druk op de voorbanden met 20% zou zijn gestegen en het hun "een zalig gevoel van insturen" geeft. De slicks hebben maximale grip eens ze op temperatuur zijn. Dus wordt het oppassen geblazen in de eerste ronde(n) want de piloten vertrekken er koud mee. De verwarmingshoezen zijn immers ook naar de archieven.
Ondertussen reed in de nieuwe indrukwekkende "Autodromo International do Algarve" in Portugal Mc Laren-Mercedes. Gary Paffett, bekend uit DTM, wél met de 2009 configuratie én zelfs met de KERS erop en eraan. Dat is de MP4-23K, ja, natuurlijk de "K" van Kriek of Kers op de taart...De wijzers gaven 1'31"788 aan in één van de 63 ronden die de Mc Laren reed. Dat was 1"1 sneller dan Massa die er zowaar onwel van werd en de oefeningen voortijdig staakte.
Na de testen in Spanje en Portugal is het jaar afgesloten, net zoals autofabrieken Ford, Volvo, GM en andere BMW's tijdelijk hun productie verminderen onder druk van de crisis. Het is tevens initieel overeengekomen tussen FIA en FOTA dat er zes weken sluitingstijd komt - als de wet dat toestaat binnen de lokale gemeenschappen - voor de F1-factory's. Men wil eens heel even tot rust komen. De stress even afleggen en arbeid bevriezen. Zoals eigenlijk de motoren tot 2013 in hun configuratie zijn bevroren. Alleen voor Renault is uitzondering gemaakt omdat die gegronde redenen hadden de wijzigingen aan te vragen. Het jaar wordt triest afgesloten. Honda dat afpikt. Als het zijn verplichtingen tegenover het Formule One Management (FOM-lees:Ecclestone) zal voldaan hebben is de tijd om aan de start te komen in maart in Australië verstreken. Het terugtrekken van Honda uit de F1 betekent 750 arbeidsplaatsen die verdwijnen. Engelse en Japanse. Global.(wr)
Bovenop de veranderingen die nu al zichtbaar zijn op de F1's voor 2009 heeft de "World Motor Sport Council" de hoofdlijnen vastgelegd voor de kostenvermindering tot 30% en zelfs meer voor de onafhankelijke teams. Er is een visie tot 2013 uitgewerkt, jaar waarin een complete nieuwe aandrijflijn in het FIA-reglement zal moeten staan. De F1's die volgende week een laatste keer testrijden met het oog op de aanvang van het seizoen in maart 2009, verschillen drastisch van wat tot nu toe is opgevoerd.
De wanverhouding tussen de bredere (1800 mm tegenover 1400 in 08) en de smallere en lagere achtervleugel (van 1000 mm naar 750 mm). De tussenafstand tussen de bovenste en lagere secties van de vleugel is vergroot. De voorvleugel is dichter tegen de grond (75 mm tegenover 150 mm daarvoor) Een KERS-systeem kan maar moet nog niet in 2009. Over dat "Kinetic Energy Recovery System" is overigens het laatste woord nog niet gezegd. De FOTA - die unaniem achter de besparende FIA-maatregelen staat - vindt dat er een standaard KERS-systeem moet komen. Dat zou pas eind 2010 defintief vorm aannemen en de coureur in staat stellen om 80 pk gedurende net geen 7" per ronde af te roepen om inhaalmaneuvers "flitsend" te laten verlopen.
Het recupereren van rem- en warmte-energie die een batterij weer oplaadt zodat stroom op overschot voorradig blijft riep aanvankelijk een "groen" idee op. In tegenstelling tot een minder verbruik dient het nu alleen om spektakel aan te maken. Over minde specifiek verbruik zal het pas echt gaan als die nieuwe motorbepalingen er in 2013 komen. Tot zolang zijn het paniekingrepen zoals de verlaging van het maximum toerental (18.000 t/m), twintig motoren voor een seizoen (16 voor de races en 4 voor de testen). Alle toegelaten "arbeid" zou betrekking hebben op de injectors en de inlaatspruitstukken, populair gezegd de "trompetten". Voor wie enig technisch inzicht heeft is het duidelijk dat in deze details het verschil tussen de teams zal worden gemaakt.
In het seizoen zelf mogen geen testen meer worden gedaan. Alleen tijdens de geplande trainingen daarvoor voor een race zal dat nog kunnen. De banden zijn terug slicks, de eerste keer weer sinds 1997, en de velgbekleding die warmte enigszins kan vasthouden is verboden, net zoals de elektrische warmtedekens die rubbers op temperatuur houden. Algemeen genomen wordt de klok in de tijd terug gezet en wordt de aerodynamika steeds eenvoudiger. Die zal nog maar mogen worden uitgetest in windtunnels die tot 60% van de ware grootte van de bolide mogen zijn en een maximum debiet hebben van 50 m/s. Dit gaat al in vanaf Nieuwjaar.
Op gebied van de standaardmotor blijft onduidelijkheid. Wie opteert om een krachtbron van een "derde" te betrekken moet de deal voor 20 december 2008 afsluiten. Dat is een heel korte termijn...Misschien eens gaan kijken bij Aldi, Lidl of Colruyt, want het WMSC heeft beslist - maar toen was het al later, slaapkestijd, dat motoren minder dan 5 miljoen mochten kosten. Het geeuwen was al zo ingrijpend dat er niet werd bijvermeld of het dollars of Euro's waren. We veronderstellen dollars. De geliefde munt bij uitstek van Bernie Ecclestone. Principieel zouden de huidige veranderingen tot een besparing in 2009 leiden van 50% t.a.v. 2008. Realistischer is te geloven in die 30% en als het waar is dat allen met dezelfde transmissie gaan rijden, dan kan er nog wat van worden afgeknabbeld.
Vanaf 2010 mag niet meer worden getankt tijdens de race en het rumoer dat GP's nog maar 260 km lang zullen zijn groeit. Dat is een gevaarlijke evolutie inzake prestige van de sportman en zijn prestaties. Het WK F1 moet natuurlijk niet opnieuw een strafkamp van coureurs worden die geradbraakt uit de sigaren kruipen of eruit worden getild na een afmattende race. De GP van Monaco telde ooit 100 ronden, dan 80 en voor wie goed kan tellen nu nog minder. De kunst van "autoën" zoals het in de oude encyclopedieën staat, die kunst, die neemt af. Lang zo snel mogelijk foutloos rijden en geconcentreerd blijven. Dat is een onderdeel van de sport. Alleen de grootsten hebben dat gekund. En dan nog. Ayrton Senna was in Monaco eens slachtoffer van een duizendste van een seconde onoplettendheid en boorde zich in de vangrails. Zo ook Jack Brabham in leidende positie...Misschien moet de afstand beter op TV-ritmes worden afgestemd en dan stopt alle filosofie. Dan zitten we bij marketing. Die zijn al aan het werk voor 2011 en 2012. Het aanzicht van de F1 zal nog meer verrimpelen. Het zal heel moeilijk zijn het historische element van een gentlemensport te bewaren. Of men nu met medailles of punten wordt beloond. En of de marketingjongens de F1 de veronderstelde (zo zei Max Mosley toch altijd) bijdrage aan het concept van de auto van morgen zal leveren mag zéér worden betwijfeld.
Tegen 2015 zou volgens Mosley de F1 nog maar 50% mogen verbruiken aan brandstof tegenover vandaag. Dat zou kunnen worden behaald met downsizing van motoren en gebruik van turbo's of tweetrapsturbo's. Tegen dat die dingen daar staan is de wereld helemaal van aangezicht veranderd. Water, zon en wind hebben daartegen zogoed als alles overgenomen. Verbijsterend ! Waar nu op een Ferrari een waarschuwingsteken staat voor de "high voltage" van de KERS zal dan misschien een zonnetje staan...KERS wordt beslist niet de kers op de taart van de F1. Wie durft al het goed en het slechte wat we tot nu toe hebben gedaan in vraag stellen en dat voor altijd vergeten. De wereldcrisis heeft aangetoond dat we honderd jaar hebben geslapen. Wakker worden en beter doen dan voorheen is het enige verweer dat bestaat. Ook in de F1 die is aanbeland bij een gedaanteverandering zonder voorgaande.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota, designstudie)
Sebastien Buemi met Toro Rosso snelst in driedaagse in Jerez
Tijdens de laatste van drie testdagen in het Spaanse Jerez-de-la-Frontera bleef Sebastien Buemi met de Toro Rosso Ferrari de snelste tijd behouden. In zonnige condities verbeterde hij zijn tijd van woensdag met 0,8" op het 4,428 km lange circuit. In de 34ste van de 139 ronden die Buemi aflegde liet hij de chrono's 1'17"256 noteren, nog steeds 0,2" sneller dan Takumo Sato die er alles aan doet om Sebastien Bourdais zijn zitje voor 2009 te ontfutselen. Maar de Fransman heeft al laten weten persoonlijke sponsoring aan te spreken om dat alsnog te redden.
Waar Alonso met de R28 met beperkte aerodynamika al uitprobeerde voor volgend jaar kon hij maar beslag leggen op een zesde tijd. Massa en Raikkonen reden respectievelijk de vijfde en vierde tijd en Kovalainen in de Mc Laren-Mercedes MP4-23 stopte de trainingen op de derde plaats met 1'18"019. Volgende week komt de laatste testsessie van het jaar. Die wordt zowel gereden in Jerez als in het nieuwe Algarve Motor Park in Portugal.(wr)
01. S.Buemi - Toro Rosso Ferrari STR3 - 1'17"258 139 ronden 02. T. Sato - Toro Rosso Ferrari STR3 1'17"520 119 " 03. H.Kovalainen - Mc Laren-Mercedes MP4-23 1'18"049 96 " 04. K.Raikkonen - Ferrari 2008 1'18"782 82 " 05. F.Massa - Ferrari F2008 1'19"050 72 " 06. F.Alonso - Renault R28 1'19"319 130 " 07. N.Rosberg - Williams-Toyota FW30 1'19"388 130 " 08. P.de la Rosa - Mc Laren-Mercedes MP4-23 1'19"499 47 " 09. R.Kubica - BMW Sauber F1 08 1'19"559 134 " 10. C.Klien - BMW Sauber F1 08 1'19"738 101 "
Tweevoudig (2005-2006) wereldkampioen Fernando Alonso (27) heeft in een recent interview op een sponsormeeting in Spanje gezegd dat als de "eenheidsmotor" er door komt, hij overweegt om de F1 te verlaten. "In de tijd van de V10 motoren (straks 20 jaar geleden) zaten we dicht tegen 1000 pk aan en de piloot had alle fun "to drive". Nu evolueren we terug in de tijd. De F1's van 2009 hebben een aftandse look, alle elektronikahulp is verdwenen en we kunnen ons dan vergelijken met de promotieformules die nu overvloedig bestaan. Het "zijn" van de F1 is dan compleet verdwenen, hoewel ik alle begrip heb dat de FIA ernaar streeft de F1 goedkoper te maken."
De uniforme motor zou tegen 2010 worden ingevoerd maar niet alle partijen binnen de FOTA vinden dat even leuk. De naam Ilmor is al gevallen en zoals bekend is dat de man die Mercedes krachtbronnen voor Mc Laren ineensleutelt. Mensen bij Renault vinden dat ook niet het leukste idee. Bij Ferrari vindt Luca di Montezemolo dat nog het minst van al. Een "naamloze" krachtbron die een Ferrari aandrijft...Puristen draaien zich om in hun graf. Daarom staan FOTA en FIA in hun visie lijnrecht tegenover elkaar. Het laatste woord is daarover ook niet gezegd.(wr)
De Mazda 3 in vijfdeurs uitvoering en de nieuwe raceversie van de Chevrolet Cruze die de Lacetti vervangt in het WTCC behoren tot de trekpleisters van de 33 ste Bologna Motorshow die één dag voor Sinterklaas zijn deuren opent. Liefst 8 wereld- en 11 Europese primeurs zijn er tot 13 dezer te zien. Door de Italiaanse zwier is die autoshow altijd volgestouwd met design en de nieuwste Lamborghini Gallardo Spyder - al te zien in Los Angeles - is ronduit hét hoogtepunt. Chevrolet tooide de Cruze in de ondertussen legendarische blauwwitte racekleuren en met de naam Nico Larini erop. Nicola is net als Gabriele Tarquini nog een Italiaans troetelkind door de korte maar intense F1 carrière. Toen in 1994 Ayrton Senna in Imola het leven liet, behaalde Nicola Larini met een tweede plaats zijn beste resultaat in de hoogste autosportklasse.(wr)
Tijdens onbewaakte ogenblikken kan je bij Ray Mallock Limited opmerkelijke dingen zien. De naam is een Britse standaard voor tuning en houdt een ruim zeventig jarige familietraditie in stand. Bij Ray Mallock worden de Chevrolet's Cruze voor het World Touring Car Championship vanaf een naakte carrosserie opgebouwd tot winnende racewagens. Daarnaast worden er nog Mercedessen SRL's getuned voor een kampioenschap van rijke mensen die, als ze zelf niet de vaardigheid bezitten, hun auto laten sturen door bijvoorbeeld een Jochen Mass. Die Mercedessen staan in een voor hen voorbehouden hall en zijn een verhaal op zich.
Snuffelen in kleine hoekjes in plaats van grote werkplaatsen levert een Nissan Micra op die uitgerust is met een V6 en waarmee exclusief in Engeland een door Nissan betaald kampioenschap wordt gehouden. Deze Micra's 350 SR gelijken op hemelbeestjes die met een vaart van jewelste over de omlopen vliegen. De 3498 cm3 V6 motor is dwars mid-achter geplaatst en levert liefst 310 pk tegen 6200 t/m. Daarmee kan je een top bereiken van - U leest goed - 254 km/h en vanuit stilstand snort het ding naar ... 96 km/h (60 m/ph) in 4,5". Het verloop van de verbranding, de gaswissel en variabele kleppentiming worden beheerd door een blikken trommel van Nismo. Daarin zitten de hersenen, de chips, het bijna onstoffelijke waarnaar de motor luistert.
Natuurlijk is het de piloot die de gewenste power krijgt en via de zesversnellingsbak keuze maakt in de verschillende situaties. Mits hij de motor zo rond de 4800 t/m houdt heeft hij met het maximum koppel van 363 Nm genoeg om te driften, als een scheurijzer limieten op te zoeken en plezier aan het racen te beleven.Mc Pherson veerpoten en regelbare schokdempers voor- en achteraan geven stabiliteit aan de indrukwekkende RAYS-velgen die vooraan 8JJ x 18 zijn en achteraan 8,5JJ x 18 meten en geschoeid zijn met Toyo -banden. Vooraan 225/35 H R18 en achteraan 245/35 R18. Indrukwekkend hoe die kleine machientjes op grote voet leven.
Om het gewicht van 1275 kg uit stomende snelheid naar stabiel bochtengedrag te dwingen zijn er vier Brembo remschijven met elks vier remzuigers. De doormeter vooraan is 355 mm en 325 mm achteraan. Doordat de spoorbreedte voor 1500 mm is en achter 1530 mm wordt de gebalde vorm die een hemelbeestje heeft nog geaccentueerd. Als je d'r een coureur in zet, dan rijdt die precies met een rugzak energie rond. De vonken vliegen eraf en aan het interieur en de gebezigde benzinetank (met geintegreerde veilighiedscell) heeft de FIA zijn zegen gegeven. Mallock volgde daarin die homologatievoorschriften.
De Nissan Micra bestaat 25 jaar en zijn verkoop stijgt nog. Het was een avant-garde voertuig dat veel navolging kreeg en eigenlijk als laureaat uit verschillende conceptkarretjes in Japan werd gekozen. Anderen waren o.a. de "Chapeau" die herinnerde aan het gentlemen's hoofdeksels uit de Belle Epoque die de Franse zanger Louis Chevalier wereldberoemd maakte. Nissan's Chapeau werd enkel lokaal in een klein aantal gemaakt. Net zoals Mallock zijn hemelbeestjes niet mateloos laat geboren worden. Mallock is geen malle kerel. Hij weet hoe je de kassa laat rinkelen.
We zullen ze bij ons niet zien. Nissan is te bezig met de voorbereiding van de Pixo 1,0, de Cube (Los Angeles en Europese première in Genève) en met die drie andere modellen en motorvarianten die allemaal onder de 140 g/km aan CO2-uitstoot opleveren. Ze krijgen de Pure-Drive"-badge. De Continu Variabele Transmissie (CVT) gaat bij Nissan een nieuwe rol spelen. Op het Salon van Brussel zullen we die kunnen zien op de Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2, met dezelfde motorisatie. Dat alles schoot door het hoofd door rond te neuzen in een heiligdom waar die dag bij de voorstelling van de fonkelnieuwe WTCC-Chevrolet Cruze kon afgeslenterd worden van de voorziene paden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan en WR)
In de USA bestaat al vijfentwintig jaar een kampioenschap van elektrische eenzitters die de silhouette van een F3 hebben. Universiteiten doorheen heel de USA nemen er aan deel om de beste te zijn en hun coureurs hebben vaak klinkende namen als Mark Schonkert en dame Gil St.James die overigens ooit deelnam aan de "500 Mijlen van Indianapolis". De elektrische auto is nu een realiteit en denkers vragen zich af of autosport "elektrisch" zal worden beoefend. Voor degenen die bij deze gedachte ineenkrimpen is er maar één zorg: de elektrische racewagens produceren geen "sound". In de F1 volgend jaar is het KERS-systeem (Kinetic Eenergy Recovery System) toegelaten maar nog niet verplicht. Het dient om een door recuperatie van remenergie opgeslagen vermogen (plusminus 60 kW/81 pk) voor korte tijd (6 à 7") per ronde weer op te roepen voor een "push to pass". Lawaai van de verbrandingsmotor blijft dus bestaan en het daarmee gepaard gaande emotionele gevoel ook.
Visionisten zien verder. Elektrische autosport zal voor hen de logica zelf zijn. Zelfs met elektricieit uit hernieuwbare energie als wind, water en zon. Op de Autoshow van Los Angeles die vandaag sluit is Mazda met de "Kaan" uitgeroepen als winnaar van de "Motor Sports 2025", een designwedstrijd waaraan negen studies werden toegeleverd. De Kaan heeft een elektronisch systeem in de banden die door een elektrogeleidend polymeer worden aangedreven en het wagentje een snelheid van 400 km/h kunnen geven. Het geleidend contact voedt de elektromotoren binnen de wielen. De cockpit is eigenlijk eerder een overlevingscel zoals we kennen in de autosport.
Een andere studie was de "Ultimate Le Mans Racer" van Toyota. Ook dit project heeft elektromotoren in de wielen en "schubben" van zonnecellen die batterijen laden en/of de motoren voeden. Naast deze Toyota toonden we u al de Mercedes Formula Zero, de Mitsubishi MMR25 en de Chaparral Volt van General Motors. Die mikken alemaal op een zonnige toekomst met de wind letterlijk en figuurlijk mee. Het is dus nog niet voor morgen maar de ACO zet wel het reglement 2009 open voor wie het al eens met een hybride wil proberen. Als naast wind, zon en water ook nog de aarde met de gravitatiewetten van Newton erbij wordt geteld zitten we aan het begin der dingen, honderd jaar geleden, toen Camiel Jenatzy met de elektrische la Jamais Contente eerste was om door de "muur" van 100 km/h te gaan en Ferdinand Porsche zijn eerste Porsche bouwde; een elektrische. Ook zij waren visionisten, maar niemand lette op hen. De wereld wilde vuurwerk. Verbrandingsmotoren. Ze zijn nu in de ogen van de visionisten al industriële archeologie.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Mazda en Toyota)
Als op 8 maart 2009 in het Braziliaanse Curitiba het vijfde World Touring Car Championship aanvangt is Chevrolet gewapend als nooit te voren. De wereldtitel is dit keer de absolute inzet en de nieuwe Cruze is uitverkoren om de Lacetti's/Nubira's in de archieven te laten pronken. Per weekend wordt 12 ton materiaal meegenomen. Het wordt afhankelijk van de plaats van racen over de weg, het water of door de lucht vervoerd. Per vliegtuig is het laatste maar als de tijd tussen twee races kort is, zit er niets anders op. Als de teams neerstrijken in Zuid-Amerika is het Carnaval van Rio alweer voorbij. Maar eigenlijk blijft de nieuwe Cruze een feestneus dragen. Vanaf de eerste succesvolle testen in Estoril over de presentatie een goede week geleden naar de...wereldtitel toe einde 2009. Dat is in ieder geval het opzet van Chevrolet, onderdeel van de GM-gigant die Hummer, Cadillac, Saab en Saturn wil verkopen om weer cashflow te hebben. Eric Nève, begenadigd teammanager, moet alles inzetten om de aanzienlijke budgetten voor het WTCC te blijven verdedigen bij de krententellers.
Die "feestneus" is symbolish de honinggraat radiator die op de gewone Cruze staat en die is overgenomen op de wedstrijdwagen en wel in de vorm van een "inlegrooster" die de radiator symboliseert. De echte koelbox zit in de WTCC Cruze veel lager. Daarmee wint de bolle vorm van de neus aan stroomlijn en is motorkoelling en luchttoevoer voor de races efficiënter. Dat is broodnodig om de 2 liter viercilinder zestienklepsmotor en zijn aggregaten af te koelen. Tegen 8.500 t/m levert de krachtbron 198 kW(270 pk), een vermogen dat ook de concurrentie opvoert.
De Chevrolet Cruze World Touring Car is vergeleken bij het volume-model veel breder. De gewone passagiersauto zal in 130 landen worden aangeboden en bepaalt mee de toekomst van het merk en als onderdeel ook dat van GM. Daarom hangt van de sportieve resultaten zoveel af. De oudevuistregel dat winnen op zondag verkopen op maandag is, blijft onveranderd van kracht. De imago-overdracht naar vooral jonge mensen, de kopers van morgen, is van kapitaal belang. Daarom mogen de piloten Alain Menu, Rob Huff en Nicola Larini zich best die vedetten allures aanmeten. De jeugd wil opkijken naar mannen die iets uitstralen.
In de eerste testen met de Work-Cruze in Estoril is gebleken dat die coureurs nog niets van hun pluimen hebben verloren, net zo min als de andere niet meer zo "piep" WTCC-drivers overigens. Kenmerkend is dat als een hoogste doel - F1 - over is of gemist is er nog een hele visvijver overblijft om in te zwemmen en aan de haak geslagen te worden naar disciplines die op z'n minst nog een stevige broodwinning verzekeren. Je moet dan wel steengoed zijn. Anders ga je je snel blauw betalen voor een stuurtje om te mogn rijden. Dat is geen optie om wereldkampioen te worden in het WTCC. Dit jaar was dat Yvan Muller met SEAT.
Winst en verlies worden dus vooral bepaald door de eeuwige probleemmakers: de remmen en de banden. Yokohama levert die banden zonder een probleem mee te leveren. Het zijn vooral de (weers-) omstandigheden die het probleem bepalen. Een regenrace bijvoorbeeld koelt de banden te hard af en doet grip verliezen. De WTCC-auto's kunnen niet zoals bijvoorbeeld in de F1 remhitte gevangen houden in de velg en zo de banden mee laten profiteren van de omgevingswarmte.Gelukkig worden de meeste races gereden in zonovergoten landen en is dit probleem - bijna - van tweede orde. De remmen zijn natuurlijk ook gekoeld. Vooraan imposante 332 x 32 geventileerde stalen schijven met vier remzuigers in het zadel. Achteraan - omdat daar minder gewcht is - 280 x 7 schijven die maar twee "pistons" hebben en niet geventileerd zijn. Althans de schijven op zich niet. In de praktijk geschiedt door de voorwielaandrijving alles in het front van de Cruze. Het geheel weegt 1170 kg, inclusief de piloot, maar de gewichtsconcentratie ligt natuurlijk rondom de dwarsgeplaatste motor, versnellingsbak en voortrein.
Alles wordt minutieus voorbereid bij Ray Mallock Limited in Wellingborough nabij het Engelse Birmingham. Vanaf een naakte carrosserie wordt in 600 uren een racewagen gemaakt. Alleen de beste onderdelen worden gebruikt. Koggellagers van Timken maar ook scharnierlagers van Asahi zijn te zien in het lichtluchtige atelier. X-Trac versnellingsbakken, oliekeerringen, koppelingen en ander mechanisch fraai's ademen die onvervangbare geur van competitie uit die draait rond het beste van het beste. De inzet is dan ook zéér hoog. De (feest-) neus van de Cruze verdoezelt enigszins het keiharde industriële spel dat om industriële macht gaat.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: WR en Chevrolet)
Wellingborough - Een doorvermoeide maar gelukkige Eric Nève heeft gisteren samen met Ray Mallock met grote klasse de nieuwe Chevrolet Cruze voorgesteld aan de internationale pers. Hij kwam juist terug van Macao waar Alain Menu in regel en Robert Huff met een tikkeltje meeval de meest prestigieuze straatrace ter wereld aan Chevrolet hebben geschonken. Een seizoenafsluiter en afscheid aan de Lacetti die kan tellen en Yvan Muller met Seat wereldkampioen zag worden.
Vanaf vandaag tot aan de start op 8 maart in Curitiba in Brazilië zal het RML-team 45 testdagen afwerken en zal iedere nieuwe Cruze als een maatpak gsnedn worden naar de wensen van de "boy's" die weerom het vertrouwen hebben: de bijna sacrale Alain Menu, de speelse Rob Huff en de legendarische, eeuwige playboy Nicola Larini. Samen goed voor 14 overwinningen sinds het merk de uitdaging aanging van het "World Touring Car Championship" dat een stijgende populariteit krijgt en volgend jaar ook Marokko aandoet, terwijl Honda, BMW, Lada, Seat en misschien ook Volvo overtuigder aanschuiven om de wereldwijde TV-aandacht van Europsort met meer constructeurs te delen.
Gemakkelijk zal het niet zijn want met de nieuwe Cruze zet Chevrolet zijn schouders onder een wereldtitel. Podiums waren in 2007 al schering en inslag, overwinningen rolden dit jaar over de meet en 2009 wordt het jaar van de Cruze-tocht naar de titel. De nieuwste van Chevrolet die in 130 landen zal worden verkocht is breder dan de Lacetti. De drie coureurs reden hem al in Estoril, héél stug afgesteld, waardoor de 280 pk sterke tweeliter viercilinder zestienklepsmotor zelfs stabiel blijft als één van de wielen zich in een scherpe bocht de grond lost. Het zal zaaks zijn de auto voor te zijn in de start, vooral op smalle circuits, want de schouderbreedte is van die aard dat eens aan de leiding in Macau geen mens meer voorbij kan. De auto's worden getuned bij Ray Mallock Limited (RML) Motosport die ook een deelname in de 24 Uren van Le Mans en LMS vooropstelt met een Mazda in de LMP2 klasse. Stof tot schrijven en nadenken. Teveel om ineens te vertellen. Daarom gaan we, zéér vroeg, op en vermoeid als onze gastheren vandaag slapen om dan voor enkele dagen op Cruze te gaan.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Opel kreeg de titel "Auto van het Jaar 2009" toegewezen door de persjury die de Insignia precies één punt voor de nieuwe Ford Fiesta liet eindigen. De Insignia die de Vectra opvolgt is een mijlpaal in de geschiedenis van Opel. De Insignia is het basisplatform van waarop de nieuwste technologieën naar de zeer nabije toekomst zullen worden verspreid. In steeds sneller tempo overigens, want al is de brandstofprijs wat geluwd, de dreiging van de olie-afhankelijheid blijft. In de USA zal nieuwbakken president Barak Obama staatssteun aan de autosector moeten toekennen zoals dat met de banken is gebeurd. Kanselier Merkel in Duitsland beslist voor Kerstmis over staatssubsidies voor Opel. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Geruchten doen immers de ronde dat Opel zich zou "losmaken" uit het hevig verlieslatende GM-concern. Een eigen leven gaan leiden dus.
Opel zal niet aarzelen de nieuwste stand van zaken zoals die met de Chevrolet Volt op andere modellen toe te passen. Morgen opent de Los Angeles Autoshow voor de pers. Op 21 november 2008 stroomt het grote publiek binnen en zal de nieuwe Nissan 370 Z als één van de grootste van meer dan honderd nieuwigheden zien. Op basis van de Volt-technologie is de Chaparral van Jim Hall weer tot leven gewekt via een designwedstrijd die water, wind en zon als vernieuwbare energie promoot. Ook Opel zal daar in de kortste keren gebruik van maken.
Als Sinterklaas is geweest opent in Italië het Salon van Bologna (5 tot 14 december 2008) en daar toont Opel al zijn biceps met de krachtigste aardagsauto (Compressed Natural Gas). Het betreft de Zafira 1,6 CNG Monovolume met turbo die 110 kW (150 pk) levert en de bjkomstige snelheid van 200 km/h haalt. Uit 5,3 kg aardgas per 100 km (MVEG-cyclus) wordt 144 g/km aan koolstofdioxyde uitgestoten. Opel zegt letterlijk "Dat betekent 60% extra vermogen voor een verschil van slechts zes gram CO2 ten opzichte van de atmosferische versie." Vraag daarbij moet zijn of daarbij niet moest worden gestreefd naar - 120 g/km aan CO2 en iets minder vermogen...dat toch iedere dag op zich onbelangrijker wordt. De combinatie van het geheel is natuurlijk opmerkelijk als liefst het Flex7-zetelsysteem kan worden gebruikt. Comfort binnenin troef en opgewektheid aan de pomp want die CNG kost maar 5,3 per 100 km rijden. Opel preciseert wel dat die brandstofprijs voor Duitsland geldt. Vanaf maart 2009 verschijnt de Opel Zafira in de Belgische showrooms. In Genève gaat hij dan al op in de veelheid van andere nieuwe technologieën die Opel in petto heeft.
Stelt U zich voor: de Auto van het Jaar 2009 met brandstofcel, gevoed door waterstof. Voltachtig zoals van Chevrolet. Misschien een voorwaarde om die subsisdies van vadertje Duitsland los te krijgen. Een tank met waterstof, de brandstofcel en elektrische motor, of beter nog de elektromotoren binnen de velgen. Voor- of achterwielaandrijving, vierwielaandrijving, doe maar. Alles kan. Als BMW en Mercedes dat kunnen dan kan Opel dat evengoed. Trouwens ièdere autobouwer kan dat want het gaat over een toegepaste techniek en niet over een model of naam. Als Opel de begeerde titel wil uitbuiten zijn ze zoiets aan zichzelf verplicht. Een "Insignia" ingeplugd in de hersenpan van de autowaarnemer. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's Opel)
Dunlop's Zolderoogst: Frederic Van Hoof wint voor Quinten Devreker
Zolder. - Uit 2600 vooraf geselecteerde kandidaten voor de Dunlop Drivers Cup 2008 hebben vorige woensdag de beste 20 de finale proeven afgelegd waaruit één man is naar voren gekomen die onder de vakkundigheid van Bas Leinders volgend jaar deelneemt aan één race van de Dunlop Endurance Cup. Ik heb daar zowat vertoefd en veel gezien en geleerd. Teveel om in één bijdrage kwijt te kunnen. Toen ik aan de voet van de steile startzijde van de nieuwe BMX-piste vier jonge gasten als lemmings naar beneden zag duiken, flitste het door mijn hoofd dat de 17-jarige Laurens Vanthoor in Macau daar deze weekeinde de 55ste GP F3 reed. Zijn eerste optreden daar in de jungle van de Chinese enclave die de Portugezen nalieten.
Casino's, seksbommen, drugs en misdaad druipen en kruipen er van en rond de sjieke gevels. Macao winnen is als wereldkampioen F1 worden. Het is de vrijgeleide naar de hoogste roem. Daar moest ik aan denken als ik die BMX-kes zag. Een beetje ongerijmd binnen de "Dunlop Drivers Cup 2008". Ongerijmd omdat de fietsjes de berijders ervan dwingen als mismaakte kereltjes over berg en dal te rijden Om snel te rijden kan je niet gaan zitten. Als je dat wel doet geven je knieën uppercuts tegen je kin. Goed voor in het circus, maar niet echt iets om snelle autocoureurs van anderen te onderscheiden. Op een Mountain Bike zou het nog een verschil hebben gemaakt. Maar nu, ik probeerde het ook eens als niemand keek. Het voelde aan als de dag dat je die eerste keer op je potje ging. Ik zette het snel weg. Wat kwam dat in die DDC doen ?
Het antwoord is simpel. Die nieuwe BMX-piste in Zolder moest onder de media-aandacht worden gebracht. Er waren twee journalisten als dusdanig herkenbaar. Omdat Zolder - wellicht terecht - de kaart van de wielersport mee heeft getrokken om het nogal ongewisse autogedeelte te ondersteunen, moest en zou die BMX daar doorgaan. Het was leuk om zien, maar bracht niet de aarde aan de dijk die daar overvloedig nat lag te wezen. Tom Vanderheyden (28), die zevende algeeen werd, heeft op dat pistje met zijn gebroken en gekneusde ribben door een val met zijn "Vélo Tout Terrain" behoorlijk afgezien. Maar stoere Tom beet door want eens in de JCW Mini Cooper kon hij zitten en aan een stuurtje draaien kan die gast beslist. "Als ik niet win heb ik toch nog een alternatief volgend seizoen met een BMW", zegde hij zo langs zijn neusje weg. Als "Fleet Sales Advisor" van BMW Concessiehouder van Osch in Hasselt kan dat niet onmogellijk zijn. Vanthoor, elf jaar jonger, finishte 12de in Macau in de kwalicatierace. De ene zijn hobby wordt de ander zijn brood. Tot daar wat ik van de BMX-piste binnen de Dunlop Drivers Cup heb onthouden. 't Is niet veel, maar wel een paar essenties, getrokken uit twee uiteraard niet vergelijkbare gebeurtenissen. Gelijkingspunten met enige bestaande werkelijkheid is louter toeval.
Nu even de realiteit in Zolder. Die is dat het een scherpe strijd werd in die finale tussen Frederic Van Hoof en Quinten Devreker. De wedstrijd was onderverdeeld in zes items. 1. Car Control, een slalomoefening, 2. Een circuitproef op Zolder, 3. Die gewraakte BMX-oefening 4. Driften, eigenlijk een nieuwe discipline/specialiteit die niet écht meer aanleunt tegen circuitrijden 5. PR-Media-vaardigheid, moeilijk te bepalen en 6. Lopen als een hazewind... Frederic Van Hoof won met 3 punten van Quinten Devreker en totaliseerde 86,5 eenheden tegenover 83,5 voor Quinten Devreker.
De puntenopbouw verliep als volgt, voortgaande op een uitslag die Dunlop naar de deelnemers zond. Van Hoof snoepte Devreker 1,5 p. af in de Car Control, maar op de omloop (waar coureurs normaal gesproken winnen) nam Devreker 1 p. terug. In de BMX-proef overklaste Frederic Van Hoof met 4 p. Devreker. In het Driften liet Quinten Devreker ook een steekje vallen en dat maakte dat Van Hoof weer 2 p. afpikte. Devreker won 3 p. terug in zijn sociale vaardigheid met de pers. In zowat alle populaire media, GVA, De Zondag, HLN en Streekkrant werd "Q" zoals hij binnen Renstal Excelsior wordt genoemd, ruime aandacht als coureur-in-spé. Frederic kan de pers ogenschijnlijk minder vlot benaderen en dat kostte 3 p. Hij liet me soms denken aan de jongens uit bijvoorbeeld de BTCS die al lang geen pub meer nodig hebben en de pers al lang zijn ontgroeid. Nochtans ging het in de DDC alleen over neofieten in de autosport. En dan in het lopen ten slotte, iets dat zowat alle autocoureurs doen, was QD 0,5 p. beter dan de winnaar van de DDC. Voor de volledigheid geven we de eerste tien zoals Dunlop die aan de deelnemers overmaakte:
01. Frederic Van Hoof 86,5 punten 02. Quinten Devreker 83,5 " 03. Johan Lambregs 82 " 04. Pieter Slaus 80,5 " 05. Jan Bruneel 79,5 " 06. Gregory Laporte 77 " 07. Tom Vanderheyden 73 " 08. Dirk Noyaert 72 " 09. Evert Verhelst 72 " 10. Frederic Van den Bossche 71,5 "
In september bracht Autosport.be het portret van de Californische Tesla. De elektrische roadster wekte toen al verbazing en de lichte loftrompet die opgestoken werd meende de heer Jan De Borre terecht wat te dempen. Hij zei in zijn reactie op 20 september 2008 om precies te zijn om 17.43 "dat die auto kompleet is achterhaald, net zoals de Toyota Prius." Die Prius verbruikt 5,5 l/100 km en dat is heel wat minder dan auto's van vergelijkbaar allure. De elektromotor(-en) moet(-en) in de wielen zitten. Volgens hem "is de hele hutsekluts van schijfremmen, cardans, versnellingsbakken of andere vertragingskasten dan kompleet overbodig." Hij verwijst daarbij naar de C30 Hybride van Volvo en Volvo's "plug-in"-auto die inderdaad elektromotoren in de wielen heeft. Nogmaals: deze mijnheer heeft gelijk.
Meteen is er een groot probleem. De Fédération Internationale de l'Automobile (Max Mosley), de Formule One Teams Association (Ron Dennis op kop) en in mindere mate het Formule One Management (Bernie Ecclestone) zoeken zich suf om de reglementen voor 2010, 2012 en zelfs tegen 2015 vast te leggen. Nu zou het eigenlijk verschrikkelijk gemakkelijk zijn te stellen dat men lege kisten met een batterij voorziet van motorgedreven wielen, of een waterstoftank monteert en de hele historie van de autosport vergeet. Trouwens de dienaren van de autosport zijn aan hun laatste levensjaren toen en het zal hun een zorg wezen wat er zich nog afspeelt. Bernie Ecclestone heeft het hoogste levensdoel bereikt: de armoedzaaiers van de F1 van knoeiers naar rijkemans-status gebracht. Max Mosley heeft daaraan geholpen, is met enige gelijkgezindheid Jean-Marie Balestre opgevolgd en Rond Dennis heeft zopas een staaltje van menslievendheid volbracht door een tienjarige Lewis Hamilton van kartbroekventje naar wereldkampioen F1 te brengen. Je zou het de norse Dennis niet aangeven maar hij heeft het wel gedààn !
Om nu terug te komen naar die hamvraag. Hoe moet het nu verder ? Niemand weet het echt. Dat KERS-systeem kwakkelt al wat voort. Voor 2009 hebben teams een chassis voor mét en één zonder KERS. Het gewicht zal tussen 25 à 65 kg bedragen, afhankelijk van configuraties van circuit tot circuit en als het minimumgewicht op 600 kg wordt gehandhaafd, inclusief dat van de coureur, dan snappen we waarom Bruno Senna meer kans maakt om in dienst te komen bij Honda dan de lijverige Rubens Barrichello. Anthony Davidson die met zijn 56 kg één van de lichtste is heeft beslist werkzekerheid binnenkort en de lange Nick Heidfeld vormt dan weer een probleem voor de gewichtsverdeling... Net zoals voor Nigel Mansell indertijd zal er opnieuw kritiek zijn op de vadsige lijven. Fernando mag wat afvallen en Kimi ook een pintje minder. Tien kilogram teveel staat alras voor 0,3" trager op een ronde.
Stellen we ons voor dat elektromotoren binnen de velgen (Michelin heeft zo'n Active-Wheel al lang klaar, met zelfs de schokdempers erin) onze racewagens gaan aandrijven. Dat licht gezoem het koor van sounds uit de essentie van een interne verbranding gaat vervangen, gaan we dan nog gelukkig zijn ? Gaan mensen nog kunnen dwepen met emoties, kan een voetbalmatch zonder die woelige meute...? Of gaan we robotten maken die de 22 spelers op het veld vervangen. Het kan eigenlijk allemaal. Maar is het zo noodzakelijk om zolang oorlogen woeden om grondstoffen we heiliger moeten worden dan de paus ? De crisis die de autoindustrie doormaakt is zo ontmoedigend dat journalistiek met vraagtekens ze niet zal oplossen. Dat Hummer's met -65% staan in de verkoop kan er nog in, dat Mercedes zinnens zou zijn een BMW V12 in zijn big-cars is gewoon onheilspellend. Smart, letterlijk en figuurlijk, krijgt de overhand. De elektromotoren in de wielen ook. Gelijk heb je Heer Jan De Borre. Maar wat doen we dan met die SUV's en Hummer's die straks overgenomen zijn door Tata en het zogoed als ontontgonnen binnenland van Indië doorkruisen ? Natuurlijk beter die halve tanks dan de hele pantsers. Maar toch, geef ons dan maar, nog effe een Tesla, een Mitsubishi iMiev of zo'n X-trail van Nissan in 2010 op een brandstofcel. Maar het gelijk blijft bestaan. We kunnen het alleen door onze directe onmacht tegen de olie-afhankelijkheid niet snel genoeg veranderen. "We have a missing link in our brain" en daardoor kunnen we die gigantische afstand tussen individuën onderling en hun wereld daarbuiten niet veranderen zoals integere denkers dat zouden willen. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Laurier blijft voor Peugeot in autoverkoop na oktober
De momentopname van de autoverkoop in oktober 2008 in ons land geeft een daling aan van -6,8%. Citroën verkocht in die maand het best en wel 4.664 voertuigen. Maar in de cumul van de eerste tien maanden van dit jaar blijft de laurier voor Peugeot met 47.436 auto's, weliswaar nipt gevolgd door Volkswagen, Renault, Citroën en Opel. Als men bedenkt dat de autoverkoop als gevolg van de crisis helemaal ingestort is - de slechtste maand sinds WO II - dan valt het bij ons nog mee...
Over die tien eerste maanden genomen zijn de grootste dalers Toyota (-13,20%), Land Rover (-13,74%), Saab (-12,43%) en Porsche (-15,96%). Uitschieter in de dalers is Alfa Romeo met (-24,73%) waarmee is duidelijk gemaakt dat de MiTo geen verf heeft gepakt wegens het gemis aan duidelijkheid in de gamma en het niet up-to-date zijn naar de toekomst toe, nog eens aangevuld voor wat België betreft met weinig competente medewerkers. Stijgers blijven Mazda en Nissan wegens toekomstgerichtheid en dan moet zeker Mini worden vermeld die - steeds over 10 maanden - een stijging laat noteren van 105,90%. Als de Mini "E" en de "CrossOver" die in Parijs is voorgesteld daar nog mee een rol gaan in spelen is het hek van de dam voor de jeugd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
De eerste tien maanden van 2008:
01. Peugeot 47.436 02. VW 47.060 03. Renault 44.055 04. Citroën 43.702 05. Opel 41.523 06. Ford 35.446 07. BMW 28.075 08. Audi 24.342 09. Toyota 21.933 10. Mercedes 21.344
Mercedes laat vanaf de lente engelbewaarder meerijden
De wetenschappers die bij Mercedes-Benz verkeersongevallen onderzoeken, beseffen maar al te goed hoe gevaarlijk het is om aan het stuurwiel in te dommelen (het één-seconde-dutje). Volgens die specialisten houden lange vakantietrips zonder tussenstops een groot risico van oververmoeidheid in. Bovendien merken de bestuurders vaak de signalen daarvan niet tijdig op. Om die reden heeft Mercedes-Benz het innovatieve hulpsysteem Attention Assist ontwikkeld. Dat merkt al in een vroeg stadium op dat de bestuurder vermoeid raakt en maakt hem duidelijk dat een rustpauze aangewezen is. Het systeem wordt vanaf de lente 2009 in de serieproductie ingevoerd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ongeveer 25% van alle zware ongevallen op snelwegen veroorzaakt worden door oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat die oorzaak van ongevallen nog belangrijker is dan het rijden onder invloed van alcohol.
Tijdens lange ritten in het donker, of bij gelijkblijvende omstandigheden en een constante kruissnelheid, is het risico van het één-seconde-dutje het grootst. De reden daarvoor is dat de aandacht van de bestuurder verslapt en dat de eentonigheid de kans om in slaap te vallen nog verhoogt. Onderzoek heeft aangetoond dat bestuurders na vier uur onafgebroken rijden, tot 50% trager reageren. Het risico van een ongeval is dan dubbel zo groot. En na zes uur rijden is de kans op een ongeval niet minder dan acht keer groter.
Attention Assist, dat het rijgedrag van de bestuurder in het oog houdt, stelt een individueel bestuurdersprofiel op dat permanent met een hele reeks van sensorgegevens vergeleken wordt. Die constante controle is belangrijk opdat het systeem zou kunnen merken wanneer de bestuurder zijn alertheid verliest en slaperig wordt. De bestuurder kan dan tijdig gewaarschuwd worden.
Het stuurgedrag is de belangrijkste aanwijzing van vermoeidheid. Naast de voertuigsnelheid en de lineaire/laterale acceleratie registreert het systeem van Mercedes bijv. ook de bewegingen van het stuurwiel, de bediening van de richtingaanwijzers en pedalen, en de bediening van een aantal specifieke regelknoppen. Tegelijkertijd worden ook externe invloeden gemeten, zoals zijwind of een oneffen wegdek. Het rijgedrag van de bestuurder in het oog houden, is bijzonder relevant om zijn alertheid te beoordelen. Een oververmoeide bestuurder heeft het immers moeilijk om de auto precies in het spoor te houden. Hij maakt kleine stuurfouten die vaak snel op een kenmerkende manier gecorrigeerd worden. Doorgedreven tests die ingenieurs van Mercedes bij meer dan 550 mannelijke en vrouwelijke bestuurders uitgevoerd hebben, hebben aangetoond dat dit gedrag al in een vroegtijdig stadium bij de opkomst van vermoeidheid te merken is - gewoonlijk nog voor het bijzonder gevaarlijke "één-seconde-dutje".
Attention Assist: hoe het hulpsysteem van Mercedes vermoeidheid opmerkt:
Detectie van de persoonlijke rijstijl Detectie van de rijomstandigheden zoals het moment van de dag en de duur van de rit Detectie van het gebruik dat de bestuurder van bedieningsknoppen maakt Detectie van een wijziging in de houding van de bestuurder Detectie van het stuurgedrag Detectie van rijstrookwissels op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuurwiel en de laterale acceleratie
Het hart van het systeem van Mercedes-Benz is een extreem gevoelige sensor die de stuurbewegingen en de snelheid daarvan heel precies registreert. Tijdens de eerste minuten van elke rit maakt Attention Assist gebruik van die gegevens om een individueel gedragspatroon van de bestuurder op te stellen. Een elektronische regeleenheid vergelijkt vervolgens dat patroon met het feitelijke stuurgedrag en de rijsituatie. Dat stelt het systeem in staat om de kenmerkende signalen van oververmoeidheid op te merken en de bestuurder te waarschuwen. Dat gebeurt met een geluidssignaal, terwijl op een display in het combi-instrument het duidelijke advies "Attention Assist. Break!" verschijnt.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Yokohama stelt nieuwe Advan-band voor in Las Vegas
Gisteren is op de excentrieke SEMA-Show in Las Vegas voor het grote publiek geopend. Naast de Mercedes "Pikes Peak" haalt ook bandenconstructeur Yokohama ruim de publiciteit. Yokohama is het Japanse merk dat sinds 2006 het "World Toring Car Championship" bevoorraadt met hoogstaande racebanden. Minstens tot eind 2009 zal Yokohama dit blijven doen. In Vegas stelde de bandenreus de nieuwe "Advan Neova AD08" voor die de degelijke kwaliteiten van de "AD07" nog verscherpt. Bijzondere eigenschappen van de band komen vooral tot uiting op glad wegdek door regen, ijzel of sneeuw. Hij is overwegend bestemd voor sterke sportwagens. De band is verkrijgbaar in velgenmaten van 15" tot 19" en in die waaier zitten 39 verschillende maten.(wr)
Geboren uit een "Environment Initiative Program 2010" dat Mitsubishi op 14 juli 2006 voorstelde staat vanaf 1 januari 2009 een eerste knap resultaat in de Japanse showrooms: de "i MieV". Een compleet elektrische auto met uitstoot zero. De letters van de benaming staan voor "Mitsubishi Innovative Electric Vehicle". De ingrediënten zijn degenen waartoe momenteel iedereen is verplicht: een compacte, realtief lichte elektromotor, een lithium-ionenbatterij met compacte afmetingen. "Lithium Energy Japan" is een bedrijf dat werd opgericht om zich zot te denken over de evolutie van materialen voor batterijen.
Zoals iedereen komen ze ook vandaag nog steeds uit op op Lithium, een alkalisch materiaal met atoomnummer "3" en met als grootste nadeel de lage ontvlammingstemperatuur (86° C). Maar voor de rest kan je d'r niet rond. In Kusatsu (Shiga) in Japan op de voor Japan symbolische datum 6 augustus 2008 (atoombom in 1945 op Hiroshima) is een bedrijf opgestart dat 200.000 cellen voor de "Low Emission Vehicles" zal fabriceren. De batterijen zullen 2000 i MieV's aandrijven.
De i MieV is gebouwd op basis van de "i". De conventionele benzinemotor en de onder de vloer gemonteerde brandstoftank zijn vervangen door een pakket lithium-ion-batterijen, een elektromotor, een koppelomvormer en software voor de elektrische goede gang van zaken. Die batterij zelf bestaat uit 22 modules van 4 cellen per module. De actieradius van de i MieV bedraagt 160 km en hij kan vie een gewone stekker op het klassieke elektricieitsnet opgeladen worden. Bij 220 V duurt ht opladen 7 uur en bij een spanningsnet van 110 V vergt het 14 uur, het dubbele dus. Er is ook een snelllader voorzien die in een half uur de accu voor 80% oplaadt.
Deze architectuur maakt dat de auto een laag zwaartepunt heeft, binnenin een "ruimtewonder" is, en hij een vinnige wegsprinter is zoals alle elektro-aangedreven autootjes. De elektromotor levert 180 Nm. De Japanners beweren dat elektrisch rijden één derde goedkoper is dan op benzine rijden. Tegen nachttarief opladen zou zelfs één negende van de kilometerkost tegenover benzine opleveren. We wachten met "hoogspanning" op de eerste consumentenberichten uit het land van de Rijzende Zon. Eén ding staat vast: Mitsubishi scoort met die "i MieV" al was het maar om met weinig woorden veel te realiseren.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's:Mitsubishi)
Mitsubishi doorbreekt fantasiegrenzen met de MMR25
Met het oog op de Desingwedstrijd die altijd is verbonden aan de Los Angeles Auto Show (21 november) heeft Mitsubishi een alle-terrein en alle-richting auto voorgesteld. Het is een schokkend vehicle dat als je het met zijn acht onafhankelijke elektromotoren ziet rijden direct doet denken aan het gedrag van krabbenpoten. Geen terrein is te ruw, geen hindernis te verrassend of ze kan worden ontweken. De 8" x 4" wielen kunnen gelijktig en ook apart in alle richtingen draaien. Een wiel bestaat nog eens uit afzonderlijke rollen, een soort pletwalsjes.
De centrale spoiler die pneumatisch wordt bediend is ontworpen door Memory Metal Alloy. De voor- en achterspoilers geven niet alleen een stroomlijnondersteuning maar bezorgen het voertuig ook de stijfheid die het nodig heeft om de kapriolen te kunnen uitvoeren. De dubbele veringen aan de wielen maken dat de MMR25 moeiteloos hoogteverschillen in het terrein kan nemen. Dit extravagante idee is gerealiseerd door Mitsubishi Research & Design of North America onder de leiding van John Hull (Tekst:wr/Foto: Mitsubishi)