Tweevoudig (2005-2006) wereldkampioen Fernando Alonso (27) heeft in een recent interview op een sponsormeeting in Spanje gezegd dat als de "eenheidsmotor" er door komt, hij overweegt om de F1 te verlaten. "In de tijd van de V10 motoren (straks 20 jaar geleden) zaten we dicht tegen 1000 pk aan en de piloot had alle fun "to drive". Nu evolueren we terug in de tijd. De F1's van 2009 hebben een aftandse look, alle elektronikahulp is verdwenen en we kunnen ons dan vergelijken met de promotieformules die nu overvloedig bestaan. Het "zijn" van de F1 is dan compleet verdwenen, hoewel ik alle begrip heb dat de FIA ernaar streeft de F1 goedkoper te maken."
De uniforme motor zou tegen 2010 worden ingevoerd maar niet alle partijen binnen de FOTA vinden dat even leuk. De naam Ilmor is al gevallen en zoals bekend is dat de man die Mercedes krachtbronnen voor Mc Laren ineensleutelt. Mensen bij Renault vinden dat ook niet het leukste idee. Bij Ferrari vindt Luca di Montezemolo dat nog het minst van al. Een "naamloze" krachtbron die een Ferrari aandrijft...Puristen draaien zich om in hun graf. Daarom staan FOTA en FIA in hun visie lijnrecht tegenover elkaar. Het laatste woord is daarover ook niet gezegd.(wr)
De Mazda 3 in vijfdeurs uitvoering en de nieuwe raceversie van de Chevrolet Cruze die de Lacetti vervangt in het WTCC behoren tot de trekpleisters van de 33 ste Bologna Motorshow die één dag voor Sinterklaas zijn deuren opent. Liefst 8 wereld- en 11 Europese primeurs zijn er tot 13 dezer te zien. Door de Italiaanse zwier is die autoshow altijd volgestouwd met design en de nieuwste Lamborghini Gallardo Spyder - al te zien in Los Angeles - is ronduit hét hoogtepunt. Chevrolet tooide de Cruze in de ondertussen legendarische blauwwitte racekleuren en met de naam Nico Larini erop. Nicola is net als Gabriele Tarquini nog een Italiaans troetelkind door de korte maar intense F1 carrière. Toen in 1994 Ayrton Senna in Imola het leven liet, behaalde Nicola Larini met een tweede plaats zijn beste resultaat in de hoogste autosportklasse.(wr)
Tijdens onbewaakte ogenblikken kan je bij Ray Mallock Limited opmerkelijke dingen zien. De naam is een Britse standaard voor tuning en houdt een ruim zeventig jarige familietraditie in stand. Bij Ray Mallock worden de Chevrolet's Cruze voor het World Touring Car Championship vanaf een naakte carrosserie opgebouwd tot winnende racewagens. Daarnaast worden er nog Mercedessen SRL's getuned voor een kampioenschap van rijke mensen die, als ze zelf niet de vaardigheid bezitten, hun auto laten sturen door bijvoorbeeld een Jochen Mass. Die Mercedessen staan in een voor hen voorbehouden hall en zijn een verhaal op zich.
Snuffelen in kleine hoekjes in plaats van grote werkplaatsen levert een Nissan Micra op die uitgerust is met een V6 en waarmee exclusief in Engeland een door Nissan betaald kampioenschap wordt gehouden. Deze Micra's 350 SR gelijken op hemelbeestjes die met een vaart van jewelste over de omlopen vliegen. De 3498 cm3 V6 motor is dwars mid-achter geplaatst en levert liefst 310 pk tegen 6200 t/m. Daarmee kan je een top bereiken van - U leest goed - 254 km/h en vanuit stilstand snort het ding naar ... 96 km/h (60 m/ph) in 4,5". Het verloop van de verbranding, de gaswissel en variabele kleppentiming worden beheerd door een blikken trommel van Nismo. Daarin zitten de hersenen, de chips, het bijna onstoffelijke waarnaar de motor luistert.
Natuurlijk is het de piloot die de gewenste power krijgt en via de zesversnellingsbak keuze maakt in de verschillende situaties. Mits hij de motor zo rond de 4800 t/m houdt heeft hij met het maximum koppel van 363 Nm genoeg om te driften, als een scheurijzer limieten op te zoeken en plezier aan het racen te beleven.Mc Pherson veerpoten en regelbare schokdempers voor- en achteraan geven stabiliteit aan de indrukwekkende RAYS-velgen die vooraan 8JJ x 18 zijn en achteraan 8,5JJ x 18 meten en geschoeid zijn met Toyo -banden. Vooraan 225/35 H R18 en achteraan 245/35 R18. Indrukwekkend hoe die kleine machientjes op grote voet leven.
Om het gewicht van 1275 kg uit stomende snelheid naar stabiel bochtengedrag te dwingen zijn er vier Brembo remschijven met elks vier remzuigers. De doormeter vooraan is 355 mm en 325 mm achteraan. Doordat de spoorbreedte voor 1500 mm is en achter 1530 mm wordt de gebalde vorm die een hemelbeestje heeft nog geaccentueerd. Als je d'r een coureur in zet, dan rijdt die precies met een rugzak energie rond. De vonken vliegen eraf en aan het interieur en de gebezigde benzinetank (met geintegreerde veilighiedscell) heeft de FIA zijn zegen gegeven. Mallock volgde daarin die homologatievoorschriften.
De Nissan Micra bestaat 25 jaar en zijn verkoop stijgt nog. Het was een avant-garde voertuig dat veel navolging kreeg en eigenlijk als laureaat uit verschillende conceptkarretjes in Japan werd gekozen. Anderen waren o.a. de "Chapeau" die herinnerde aan het gentlemen's hoofdeksels uit de Belle Epoque die de Franse zanger Louis Chevalier wereldberoemd maakte. Nissan's Chapeau werd enkel lokaal in een klein aantal gemaakt. Net zoals Mallock zijn hemelbeestjes niet mateloos laat geboren worden. Mallock is geen malle kerel. Hij weet hoe je de kassa laat rinkelen.
We zullen ze bij ons niet zien. Nissan is te bezig met de voorbereiding van de Pixo 1,0, de Cube (Los Angeles en Europese première in Genève) en met die drie andere modellen en motorvarianten die allemaal onder de 140 g/km aan CO2-uitstoot opleveren. Ze krijgen de Pure-Drive"-badge. De Continu Variabele Transmissie (CVT) gaat bij Nissan een nieuwe rol spelen. Op het Salon van Brussel zullen we die kunnen zien op de Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2, met dezelfde motorisatie. Dat alles schoot door het hoofd door rond te neuzen in een heiligdom waar die dag bij de voorstelling van de fonkelnieuwe WTCC-Chevrolet Cruze kon afgeslenterd worden van de voorziene paden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan en WR)
In de USA bestaat al vijfentwintig jaar een kampioenschap van elektrische eenzitters die de silhouette van een F3 hebben. Universiteiten doorheen heel de USA nemen er aan deel om de beste te zijn en hun coureurs hebben vaak klinkende namen als Mark Schonkert en dame Gil St.James die overigens ooit deelnam aan de "500 Mijlen van Indianapolis". De elektrische auto is nu een realiteit en denkers vragen zich af of autosport "elektrisch" zal worden beoefend. Voor degenen die bij deze gedachte ineenkrimpen is er maar één zorg: de elektrische racewagens produceren geen "sound". In de F1 volgend jaar is het KERS-systeem (Kinetic Eenergy Recovery System) toegelaten maar nog niet verplicht. Het dient om een door recuperatie van remenergie opgeslagen vermogen (plusminus 60 kW/81 pk) voor korte tijd (6 à 7") per ronde weer op te roepen voor een "push to pass". Lawaai van de verbrandingsmotor blijft dus bestaan en het daarmee gepaard gaande emotionele gevoel ook.
Visionisten zien verder. Elektrische autosport zal voor hen de logica zelf zijn. Zelfs met elektricieit uit hernieuwbare energie als wind, water en zon. Op de Autoshow van Los Angeles die vandaag sluit is Mazda met de "Kaan" uitgeroepen als winnaar van de "Motor Sports 2025", een designwedstrijd waaraan negen studies werden toegeleverd. De Kaan heeft een elektronisch systeem in de banden die door een elektrogeleidend polymeer worden aangedreven en het wagentje een snelheid van 400 km/h kunnen geven. Het geleidend contact voedt de elektromotoren binnen de wielen. De cockpit is eigenlijk eerder een overlevingscel zoals we kennen in de autosport.
Een andere studie was de "Ultimate Le Mans Racer" van Toyota. Ook dit project heeft elektromotoren in de wielen en "schubben" van zonnecellen die batterijen laden en/of de motoren voeden. Naast deze Toyota toonden we u al de Mercedes Formula Zero, de Mitsubishi MMR25 en de Chaparral Volt van General Motors. Die mikken alemaal op een zonnige toekomst met de wind letterlijk en figuurlijk mee. Het is dus nog niet voor morgen maar de ACO zet wel het reglement 2009 open voor wie het al eens met een hybride wil proberen. Als naast wind, zon en water ook nog de aarde met de gravitatiewetten van Newton erbij wordt geteld zitten we aan het begin der dingen, honderd jaar geleden, toen Camiel Jenatzy met de elektrische la Jamais Contente eerste was om door de "muur" van 100 km/h te gaan en Ferdinand Porsche zijn eerste Porsche bouwde; een elektrische. Ook zij waren visionisten, maar niemand lette op hen. De wereld wilde vuurwerk. Verbrandingsmotoren. Ze zijn nu in de ogen van de visionisten al industriële archeologie.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Mazda en Toyota)
Als op 8 maart 2009 in het Braziliaanse Curitiba het vijfde World Touring Car Championship aanvangt is Chevrolet gewapend als nooit te voren. De wereldtitel is dit keer de absolute inzet en de nieuwe Cruze is uitverkoren om de Lacetti's/Nubira's in de archieven te laten pronken. Per weekend wordt 12 ton materiaal meegenomen. Het wordt afhankelijk van de plaats van racen over de weg, het water of door de lucht vervoerd. Per vliegtuig is het laatste maar als de tijd tussen twee races kort is, zit er niets anders op. Als de teams neerstrijken in Zuid-Amerika is het Carnaval van Rio alweer voorbij. Maar eigenlijk blijft de nieuwe Cruze een feestneus dragen. Vanaf de eerste succesvolle testen in Estoril over de presentatie een goede week geleden naar de...wereldtitel toe einde 2009. Dat is in ieder geval het opzet van Chevrolet, onderdeel van de GM-gigant die Hummer, Cadillac, Saab en Saturn wil verkopen om weer cashflow te hebben. Eric Nève, begenadigd teammanager, moet alles inzetten om de aanzienlijke budgetten voor het WTCC te blijven verdedigen bij de krententellers.
Die "feestneus" is symbolish de honinggraat radiator die op de gewone Cruze staat en die is overgenomen op de wedstrijdwagen en wel in de vorm van een "inlegrooster" die de radiator symboliseert. De echte koelbox zit in de WTCC Cruze veel lager. Daarmee wint de bolle vorm van de neus aan stroomlijn en is motorkoelling en luchttoevoer voor de races efficiënter. Dat is broodnodig om de 2 liter viercilinder zestienklepsmotor en zijn aggregaten af te koelen. Tegen 8.500 t/m levert de krachtbron 198 kW(270 pk), een vermogen dat ook de concurrentie opvoert.
De Chevrolet Cruze World Touring Car is vergeleken bij het volume-model veel breder. De gewone passagiersauto zal in 130 landen worden aangeboden en bepaalt mee de toekomst van het merk en als onderdeel ook dat van GM. Daarom hangt van de sportieve resultaten zoveel af. De oudevuistregel dat winnen op zondag verkopen op maandag is, blijft onveranderd van kracht. De imago-overdracht naar vooral jonge mensen, de kopers van morgen, is van kapitaal belang. Daarom mogen de piloten Alain Menu, Rob Huff en Nicola Larini zich best die vedetten allures aanmeten. De jeugd wil opkijken naar mannen die iets uitstralen.
In de eerste testen met de Work-Cruze in Estoril is gebleken dat die coureurs nog niets van hun pluimen hebben verloren, net zo min als de andere niet meer zo "piep" WTCC-drivers overigens. Kenmerkend is dat als een hoogste doel - F1 - over is of gemist is er nog een hele visvijver overblijft om in te zwemmen en aan de haak geslagen te worden naar disciplines die op z'n minst nog een stevige broodwinning verzekeren. Je moet dan wel steengoed zijn. Anders ga je je snel blauw betalen voor een stuurtje om te mogn rijden. Dat is geen optie om wereldkampioen te worden in het WTCC. Dit jaar was dat Yvan Muller met SEAT.
Winst en verlies worden dus vooral bepaald door de eeuwige probleemmakers: de remmen en de banden. Yokohama levert die banden zonder een probleem mee te leveren. Het zijn vooral de (weers-) omstandigheden die het probleem bepalen. Een regenrace bijvoorbeeld koelt de banden te hard af en doet grip verliezen. De WTCC-auto's kunnen niet zoals bijvoorbeeld in de F1 remhitte gevangen houden in de velg en zo de banden mee laten profiteren van de omgevingswarmte.Gelukkig worden de meeste races gereden in zonovergoten landen en is dit probleem - bijna - van tweede orde. De remmen zijn natuurlijk ook gekoeld. Vooraan imposante 332 x 32 geventileerde stalen schijven met vier remzuigers in het zadel. Achteraan - omdat daar minder gewcht is - 280 x 7 schijven die maar twee "pistons" hebben en niet geventileerd zijn. Althans de schijven op zich niet. In de praktijk geschiedt door de voorwielaandrijving alles in het front van de Cruze. Het geheel weegt 1170 kg, inclusief de piloot, maar de gewichtsconcentratie ligt natuurlijk rondom de dwarsgeplaatste motor, versnellingsbak en voortrein.
Alles wordt minutieus voorbereid bij Ray Mallock Limited in Wellingborough nabij het Engelse Birmingham. Vanaf een naakte carrosserie wordt in 600 uren een racewagen gemaakt. Alleen de beste onderdelen worden gebruikt. Koggellagers van Timken maar ook scharnierlagers van Asahi zijn te zien in het lichtluchtige atelier. X-Trac versnellingsbakken, oliekeerringen, koppelingen en ander mechanisch fraai's ademen die onvervangbare geur van competitie uit die draait rond het beste van het beste. De inzet is dan ook zéér hoog. De (feest-) neus van de Cruze verdoezelt enigszins het keiharde industriële spel dat om industriële macht gaat.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's: WR en Chevrolet)
Wellingborough - Een doorvermoeide maar gelukkige Eric Nève heeft gisteren samen met Ray Mallock met grote klasse de nieuwe Chevrolet Cruze voorgesteld aan de internationale pers. Hij kwam juist terug van Macao waar Alain Menu in regel en Robert Huff met een tikkeltje meeval de meest prestigieuze straatrace ter wereld aan Chevrolet hebben geschonken. Een seizoenafsluiter en afscheid aan de Lacetti die kan tellen en Yvan Muller met Seat wereldkampioen zag worden.
Vanaf vandaag tot aan de start op 8 maart in Curitiba in Brazilië zal het RML-team 45 testdagen afwerken en zal iedere nieuwe Cruze als een maatpak gsnedn worden naar de wensen van de "boy's" die weerom het vertrouwen hebben: de bijna sacrale Alain Menu, de speelse Rob Huff en de legendarische, eeuwige playboy Nicola Larini. Samen goed voor 14 overwinningen sinds het merk de uitdaging aanging van het "World Touring Car Championship" dat een stijgende populariteit krijgt en volgend jaar ook Marokko aandoet, terwijl Honda, BMW, Lada, Seat en misschien ook Volvo overtuigder aanschuiven om de wereldwijde TV-aandacht van Europsort met meer constructeurs te delen.
Gemakkelijk zal het niet zijn want met de nieuwe Cruze zet Chevrolet zijn schouders onder een wereldtitel. Podiums waren in 2007 al schering en inslag, overwinningen rolden dit jaar over de meet en 2009 wordt het jaar van de Cruze-tocht naar de titel. De nieuwste van Chevrolet die in 130 landen zal worden verkocht is breder dan de Lacetti. De drie coureurs reden hem al in Estoril, héél stug afgesteld, waardoor de 280 pk sterke tweeliter viercilinder zestienklepsmotor zelfs stabiel blijft als één van de wielen zich in een scherpe bocht de grond lost. Het zal zaaks zijn de auto voor te zijn in de start, vooral op smalle circuits, want de schouderbreedte is van die aard dat eens aan de leiding in Macau geen mens meer voorbij kan. De auto's worden getuned bij Ray Mallock Limited (RML) Motosport die ook een deelname in de 24 Uren van Le Mans en LMS vooropstelt met een Mazda in de LMP2 klasse. Stof tot schrijven en nadenken. Teveel om ineens te vertellen. Daarom gaan we, zéér vroeg, op en vermoeid als onze gastheren vandaag slapen om dan voor enkele dagen op Cruze te gaan.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Opel kreeg de titel "Auto van het Jaar 2009" toegewezen door de persjury die de Insignia precies één punt voor de nieuwe Ford Fiesta liet eindigen. De Insignia die de Vectra opvolgt is een mijlpaal in de geschiedenis van Opel. De Insignia is het basisplatform van waarop de nieuwste technologieën naar de zeer nabije toekomst zullen worden verspreid. In steeds sneller tempo overigens, want al is de brandstofprijs wat geluwd, de dreiging van de olie-afhankelijheid blijft. In de USA zal nieuwbakken president Barak Obama staatssteun aan de autosector moeten toekennen zoals dat met de banken is gebeurd. Kanselier Merkel in Duitsland beslist voor Kerstmis over staatssubsidies voor Opel. Daarover is het laatste woord nog niet gezegd. Geruchten doen immers de ronde dat Opel zich zou "losmaken" uit het hevig verlieslatende GM-concern. Een eigen leven gaan leiden dus.
Opel zal niet aarzelen de nieuwste stand van zaken zoals die met de Chevrolet Volt op andere modellen toe te passen. Morgen opent de Los Angeles Autoshow voor de pers. Op 21 november 2008 stroomt het grote publiek binnen en zal de nieuwe Nissan 370 Z als één van de grootste van meer dan honderd nieuwigheden zien. Op basis van de Volt-technologie is de Chaparral van Jim Hall weer tot leven gewekt via een designwedstrijd die water, wind en zon als vernieuwbare energie promoot. Ook Opel zal daar in de kortste keren gebruik van maken.
Als Sinterklaas is geweest opent in Italië het Salon van Bologna (5 tot 14 december 2008) en daar toont Opel al zijn biceps met de krachtigste aardagsauto (Compressed Natural Gas). Het betreft de Zafira 1,6 CNG Monovolume met turbo die 110 kW (150 pk) levert en de bjkomstige snelheid van 200 km/h haalt. Uit 5,3 kg aardgas per 100 km (MVEG-cyclus) wordt 144 g/km aan koolstofdioxyde uitgestoten. Opel zegt letterlijk "Dat betekent 60% extra vermogen voor een verschil van slechts zes gram CO2 ten opzichte van de atmosferische versie." Vraag daarbij moet zijn of daarbij niet moest worden gestreefd naar - 120 g/km aan CO2 en iets minder vermogen...dat toch iedere dag op zich onbelangrijker wordt. De combinatie van het geheel is natuurlijk opmerkelijk als liefst het Flex7-zetelsysteem kan worden gebruikt. Comfort binnenin troef en opgewektheid aan de pomp want die CNG kost maar 5,3 per 100 km rijden. Opel preciseert wel dat die brandstofprijs voor Duitsland geldt. Vanaf maart 2009 verschijnt de Opel Zafira in de Belgische showrooms. In Genève gaat hij dan al op in de veelheid van andere nieuwe technologieën die Opel in petto heeft.
Stelt U zich voor: de Auto van het Jaar 2009 met brandstofcel, gevoed door waterstof. Voltachtig zoals van Chevrolet. Misschien een voorwaarde om die subsisdies van vadertje Duitsland los te krijgen. Een tank met waterstof, de brandstofcel en elektrische motor, of beter nog de elektromotoren binnen de velgen. Voor- of achterwielaandrijving, vierwielaandrijving, doe maar. Alles kan. Als BMW en Mercedes dat kunnen dan kan Opel dat evengoed. Trouwens ièdere autobouwer kan dat want het gaat over een toegepaste techniek en niet over een model of naam. Als Opel de begeerde titel wil uitbuiten zijn ze zoiets aan zichzelf verplicht. Een "Insignia" ingeplugd in de hersenpan van de autowaarnemer. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's Opel)
Dunlop's Zolderoogst: Frederic Van Hoof wint voor Quinten Devreker
Zolder. - Uit 2600 vooraf geselecteerde kandidaten voor de Dunlop Drivers Cup 2008 hebben vorige woensdag de beste 20 de finale proeven afgelegd waaruit één man is naar voren gekomen die onder de vakkundigheid van Bas Leinders volgend jaar deelneemt aan één race van de Dunlop Endurance Cup. Ik heb daar zowat vertoefd en veel gezien en geleerd. Teveel om in één bijdrage kwijt te kunnen. Toen ik aan de voet van de steile startzijde van de nieuwe BMX-piste vier jonge gasten als lemmings naar beneden zag duiken, flitste het door mijn hoofd dat de 17-jarige Laurens Vanthoor in Macau daar deze weekeinde de 55ste GP F3 reed. Zijn eerste optreden daar in de jungle van de Chinese enclave die de Portugezen nalieten.
Casino's, seksbommen, drugs en misdaad druipen en kruipen er van en rond de sjieke gevels. Macao winnen is als wereldkampioen F1 worden. Het is de vrijgeleide naar de hoogste roem. Daar moest ik aan denken als ik die BMX-kes zag. Een beetje ongerijmd binnen de "Dunlop Drivers Cup 2008". Ongerijmd omdat de fietsjes de berijders ervan dwingen als mismaakte kereltjes over berg en dal te rijden Om snel te rijden kan je niet gaan zitten. Als je dat wel doet geven je knieën uppercuts tegen je kin. Goed voor in het circus, maar niet echt iets om snelle autocoureurs van anderen te onderscheiden. Op een Mountain Bike zou het nog een verschil hebben gemaakt. Maar nu, ik probeerde het ook eens als niemand keek. Het voelde aan als de dag dat je die eerste keer op je potje ging. Ik zette het snel weg. Wat kwam dat in die DDC doen ?
Het antwoord is simpel. Die nieuwe BMX-piste in Zolder moest onder de media-aandacht worden gebracht. Er waren twee journalisten als dusdanig herkenbaar. Omdat Zolder - wellicht terecht - de kaart van de wielersport mee heeft getrokken om het nogal ongewisse autogedeelte te ondersteunen, moest en zou die BMX daar doorgaan. Het was leuk om zien, maar bracht niet de aarde aan de dijk die daar overvloedig nat lag te wezen. Tom Vanderheyden (28), die zevende algeeen werd, heeft op dat pistje met zijn gebroken en gekneusde ribben door een val met zijn "Vélo Tout Terrain" behoorlijk afgezien. Maar stoere Tom beet door want eens in de JCW Mini Cooper kon hij zitten en aan een stuurtje draaien kan die gast beslist. "Als ik niet win heb ik toch nog een alternatief volgend seizoen met een BMW", zegde hij zo langs zijn neusje weg. Als "Fleet Sales Advisor" van BMW Concessiehouder van Osch in Hasselt kan dat niet onmogellijk zijn. Vanthoor, elf jaar jonger, finishte 12de in Macau in de kwalicatierace. De ene zijn hobby wordt de ander zijn brood. Tot daar wat ik van de BMX-piste binnen de Dunlop Drivers Cup heb onthouden. 't Is niet veel, maar wel een paar essenties, getrokken uit twee uiteraard niet vergelijkbare gebeurtenissen. Gelijkingspunten met enige bestaande werkelijkheid is louter toeval.
Nu even de realiteit in Zolder. Die is dat het een scherpe strijd werd in die finale tussen Frederic Van Hoof en Quinten Devreker. De wedstrijd was onderverdeeld in zes items. 1. Car Control, een slalomoefening, 2. Een circuitproef op Zolder, 3. Die gewraakte BMX-oefening 4. Driften, eigenlijk een nieuwe discipline/specialiteit die niet écht meer aanleunt tegen circuitrijden 5. PR-Media-vaardigheid, moeilijk te bepalen en 6. Lopen als een hazewind... Frederic Van Hoof won met 3 punten van Quinten Devreker en totaliseerde 86,5 eenheden tegenover 83,5 voor Quinten Devreker.
De puntenopbouw verliep als volgt, voortgaande op een uitslag die Dunlop naar de deelnemers zond. Van Hoof snoepte Devreker 1,5 p. af in de Car Control, maar op de omloop (waar coureurs normaal gesproken winnen) nam Devreker 1 p. terug. In de BMX-proef overklaste Frederic Van Hoof met 4 p. Devreker. In het Driften liet Quinten Devreker ook een steekje vallen en dat maakte dat Van Hoof weer 2 p. afpikte. Devreker won 3 p. terug in zijn sociale vaardigheid met de pers. In zowat alle populaire media, GVA, De Zondag, HLN en Streekkrant werd "Q" zoals hij binnen Renstal Excelsior wordt genoemd, ruime aandacht als coureur-in-spé. Frederic kan de pers ogenschijnlijk minder vlot benaderen en dat kostte 3 p. Hij liet me soms denken aan de jongens uit bijvoorbeeld de BTCS die al lang geen pub meer nodig hebben en de pers al lang zijn ontgroeid. Nochtans ging het in de DDC alleen over neofieten in de autosport. En dan in het lopen ten slotte, iets dat zowat alle autocoureurs doen, was QD 0,5 p. beter dan de winnaar van de DDC. Voor de volledigheid geven we de eerste tien zoals Dunlop die aan de deelnemers overmaakte:
01. Frederic Van Hoof 86,5 punten 02. Quinten Devreker 83,5 " 03. Johan Lambregs 82 " 04. Pieter Slaus 80,5 " 05. Jan Bruneel 79,5 " 06. Gregory Laporte 77 " 07. Tom Vanderheyden 73 " 08. Dirk Noyaert 72 " 09. Evert Verhelst 72 " 10. Frederic Van den Bossche 71,5 "
In september bracht Autosport.be het portret van de Californische Tesla. De elektrische roadster wekte toen al verbazing en de lichte loftrompet die opgestoken werd meende de heer Jan De Borre terecht wat te dempen. Hij zei in zijn reactie op 20 september 2008 om precies te zijn om 17.43 "dat die auto kompleet is achterhaald, net zoals de Toyota Prius." Die Prius verbruikt 5,5 l/100 km en dat is heel wat minder dan auto's van vergelijkbaar allure. De elektromotor(-en) moet(-en) in de wielen zitten. Volgens hem "is de hele hutsekluts van schijfremmen, cardans, versnellingsbakken of andere vertragingskasten dan kompleet overbodig." Hij verwijst daarbij naar de C30 Hybride van Volvo en Volvo's "plug-in"-auto die inderdaad elektromotoren in de wielen heeft. Nogmaals: deze mijnheer heeft gelijk.
Meteen is er een groot probleem. De Fédération Internationale de l'Automobile (Max Mosley), de Formule One Teams Association (Ron Dennis op kop) en in mindere mate het Formule One Management (Bernie Ecclestone) zoeken zich suf om de reglementen voor 2010, 2012 en zelfs tegen 2015 vast te leggen. Nu zou het eigenlijk verschrikkelijk gemakkelijk zijn te stellen dat men lege kisten met een batterij voorziet van motorgedreven wielen, of een waterstoftank monteert en de hele historie van de autosport vergeet. Trouwens de dienaren van de autosport zijn aan hun laatste levensjaren toen en het zal hun een zorg wezen wat er zich nog afspeelt. Bernie Ecclestone heeft het hoogste levensdoel bereikt: de armoedzaaiers van de F1 van knoeiers naar rijkemans-status gebracht. Max Mosley heeft daaraan geholpen, is met enige gelijkgezindheid Jean-Marie Balestre opgevolgd en Rond Dennis heeft zopas een staaltje van menslievendheid volbracht door een tienjarige Lewis Hamilton van kartbroekventje naar wereldkampioen F1 te brengen. Je zou het de norse Dennis niet aangeven maar hij heeft het wel gedààn !
Om nu terug te komen naar die hamvraag. Hoe moet het nu verder ? Niemand weet het echt. Dat KERS-systeem kwakkelt al wat voort. Voor 2009 hebben teams een chassis voor mét en één zonder KERS. Het gewicht zal tussen 25 à 65 kg bedragen, afhankelijk van configuraties van circuit tot circuit en als het minimumgewicht op 600 kg wordt gehandhaafd, inclusief dat van de coureur, dan snappen we waarom Bruno Senna meer kans maakt om in dienst te komen bij Honda dan de lijverige Rubens Barrichello. Anthony Davidson die met zijn 56 kg één van de lichtste is heeft beslist werkzekerheid binnenkort en de lange Nick Heidfeld vormt dan weer een probleem voor de gewichtsverdeling... Net zoals voor Nigel Mansell indertijd zal er opnieuw kritiek zijn op de vadsige lijven. Fernando mag wat afvallen en Kimi ook een pintje minder. Tien kilogram teveel staat alras voor 0,3" trager op een ronde.
Stellen we ons voor dat elektromotoren binnen de velgen (Michelin heeft zo'n Active-Wheel al lang klaar, met zelfs de schokdempers erin) onze racewagens gaan aandrijven. Dat licht gezoem het koor van sounds uit de essentie van een interne verbranding gaat vervangen, gaan we dan nog gelukkig zijn ? Gaan mensen nog kunnen dwepen met emoties, kan een voetbalmatch zonder die woelige meute...? Of gaan we robotten maken die de 22 spelers op het veld vervangen. Het kan eigenlijk allemaal. Maar is het zo noodzakelijk om zolang oorlogen woeden om grondstoffen we heiliger moeten worden dan de paus ? De crisis die de autoindustrie doormaakt is zo ontmoedigend dat journalistiek met vraagtekens ze niet zal oplossen. Dat Hummer's met -65% staan in de verkoop kan er nog in, dat Mercedes zinnens zou zijn een BMW V12 in zijn big-cars is gewoon onheilspellend. Smart, letterlijk en figuurlijk, krijgt de overhand. De elektromotoren in de wielen ook. Gelijk heb je Heer Jan De Borre. Maar wat doen we dan met die SUV's en Hummer's die straks overgenomen zijn door Tata en het zogoed als ontontgonnen binnenland van Indië doorkruisen ? Natuurlijk beter die halve tanks dan de hele pantsers. Maar toch, geef ons dan maar, nog effe een Tesla, een Mitsubishi iMiev of zo'n X-trail van Nissan in 2010 op een brandstofcel. Maar het gelijk blijft bestaan. We kunnen het alleen door onze directe onmacht tegen de olie-afhankelijkheid niet snel genoeg veranderen. "We have a missing link in our brain" en daardoor kunnen we die gigantische afstand tussen individuën onderling en hun wereld daarbuiten niet veranderen zoals integere denkers dat zouden willen. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Laurier blijft voor Peugeot in autoverkoop na oktober
De momentopname van de autoverkoop in oktober 2008 in ons land geeft een daling aan van -6,8%. Citroën verkocht in die maand het best en wel 4.664 voertuigen. Maar in de cumul van de eerste tien maanden van dit jaar blijft de laurier voor Peugeot met 47.436 auto's, weliswaar nipt gevolgd door Volkswagen, Renault, Citroën en Opel. Als men bedenkt dat de autoverkoop als gevolg van de crisis helemaal ingestort is - de slechtste maand sinds WO II - dan valt het bij ons nog mee...
Over die tien eerste maanden genomen zijn de grootste dalers Toyota (-13,20%), Land Rover (-13,74%), Saab (-12,43%) en Porsche (-15,96%). Uitschieter in de dalers is Alfa Romeo met (-24,73%) waarmee is duidelijk gemaakt dat de MiTo geen verf heeft gepakt wegens het gemis aan duidelijkheid in de gamma en het niet up-to-date zijn naar de toekomst toe, nog eens aangevuld voor wat België betreft met weinig competente medewerkers. Stijgers blijven Mazda en Nissan wegens toekomstgerichtheid en dan moet zeker Mini worden vermeld die - steeds over 10 maanden - een stijging laat noteren van 105,90%. Als de Mini "E" en de "CrossOver" die in Parijs is voorgesteld daar nog mee een rol gaan in spelen is het hek van de dam voor de jeugd.(Tekst en foto: Walter Rombauts)
De eerste tien maanden van 2008:
01. Peugeot 47.436 02. VW 47.060 03. Renault 44.055 04. Citroën 43.702 05. Opel 41.523 06. Ford 35.446 07. BMW 28.075 08. Audi 24.342 09. Toyota 21.933 10. Mercedes 21.344
Mercedes laat vanaf de lente engelbewaarder meerijden
De wetenschappers die bij Mercedes-Benz verkeersongevallen onderzoeken, beseffen maar al te goed hoe gevaarlijk het is om aan het stuurwiel in te dommelen (het één-seconde-dutje). Volgens die specialisten houden lange vakantietrips zonder tussenstops een groot risico van oververmoeidheid in. Bovendien merken de bestuurders vaak de signalen daarvan niet tijdig op. Om die reden heeft Mercedes-Benz het innovatieve hulpsysteem Attention Assist ontwikkeld. Dat merkt al in een vroeg stadium op dat de bestuurder vermoeid raakt en maakt hem duidelijk dat een rustpauze aangewezen is. Het systeem wordt vanaf de lente 2009 in de serieproductie ingevoerd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat ongeveer 25% van alle zware ongevallen op snelwegen veroorzaakt worden door oververmoeide bestuurders. Dat betekent dat die oorzaak van ongevallen nog belangrijker is dan het rijden onder invloed van alcohol.
Tijdens lange ritten in het donker, of bij gelijkblijvende omstandigheden en een constante kruissnelheid, is het risico van het één-seconde-dutje het grootst. De reden daarvoor is dat de aandacht van de bestuurder verslapt en dat de eentonigheid de kans om in slaap te vallen nog verhoogt. Onderzoek heeft aangetoond dat bestuurders na vier uur onafgebroken rijden, tot 50% trager reageren. Het risico van een ongeval is dan dubbel zo groot. En na zes uur rijden is de kans op een ongeval niet minder dan acht keer groter.
Attention Assist, dat het rijgedrag van de bestuurder in het oog houdt, stelt een individueel bestuurdersprofiel op dat permanent met een hele reeks van sensorgegevens vergeleken wordt. Die constante controle is belangrijk opdat het systeem zou kunnen merken wanneer de bestuurder zijn alertheid verliest en slaperig wordt. De bestuurder kan dan tijdig gewaarschuwd worden.
Het stuurgedrag is de belangrijkste aanwijzing van vermoeidheid. Naast de voertuigsnelheid en de lineaire/laterale acceleratie registreert het systeem van Mercedes bijv. ook de bewegingen van het stuurwiel, de bediening van de richtingaanwijzers en pedalen, en de bediening van een aantal specifieke regelknoppen. Tegelijkertijd worden ook externe invloeden gemeten, zoals zijwind of een oneffen wegdek. Het rijgedrag van de bestuurder in het oog houden, is bijzonder relevant om zijn alertheid te beoordelen. Een oververmoeide bestuurder heeft het immers moeilijk om de auto precies in het spoor te houden. Hij maakt kleine stuurfouten die vaak snel op een kenmerkende manier gecorrigeerd worden. Doorgedreven tests die ingenieurs van Mercedes bij meer dan 550 mannelijke en vrouwelijke bestuurders uitgevoerd hebben, hebben aangetoond dat dit gedrag al in een vroegtijdig stadium bij de opkomst van vermoeidheid te merken is - gewoonlijk nog voor het bijzonder gevaarlijke "één-seconde-dutje".
Attention Assist: hoe het hulpsysteem van Mercedes vermoeidheid opmerkt:
Detectie van de persoonlijke rijstijl Detectie van de rijomstandigheden zoals het moment van de dag en de duur van de rit Detectie van het gebruik dat de bestuurder van bedieningsknoppen maakt Detectie van een wijziging in de houding van de bestuurder Detectie van het stuurgedrag Detectie van rijstrookwissels op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuurwiel en de laterale acceleratie
Het hart van het systeem van Mercedes-Benz is een extreem gevoelige sensor die de stuurbewegingen en de snelheid daarvan heel precies registreert. Tijdens de eerste minuten van elke rit maakt Attention Assist gebruik van die gegevens om een individueel gedragspatroon van de bestuurder op te stellen. Een elektronische regeleenheid vergelijkt vervolgens dat patroon met het feitelijke stuurgedrag en de rijsituatie. Dat stelt het systeem in staat om de kenmerkende signalen van oververmoeidheid op te merken en de bestuurder te waarschuwen. Dat gebeurt met een geluidssignaal, terwijl op een display in het combi-instrument het duidelijke advies "Attention Assist. Break!" verschijnt.(Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Yokohama stelt nieuwe Advan-band voor in Las Vegas
Gisteren is op de excentrieke SEMA-Show in Las Vegas voor het grote publiek geopend. Naast de Mercedes "Pikes Peak" haalt ook bandenconstructeur Yokohama ruim de publiciteit. Yokohama is het Japanse merk dat sinds 2006 het "World Toring Car Championship" bevoorraadt met hoogstaande racebanden. Minstens tot eind 2009 zal Yokohama dit blijven doen. In Vegas stelde de bandenreus de nieuwe "Advan Neova AD08" voor die de degelijke kwaliteiten van de "AD07" nog verscherpt. Bijzondere eigenschappen van de band komen vooral tot uiting op glad wegdek door regen, ijzel of sneeuw. Hij is overwegend bestemd voor sterke sportwagens. De band is verkrijgbaar in velgenmaten van 15" tot 19" en in die waaier zitten 39 verschillende maten.(wr)
Geboren uit een "Environment Initiative Program 2010" dat Mitsubishi op 14 juli 2006 voorstelde staat vanaf 1 januari 2009 een eerste knap resultaat in de Japanse showrooms: de "i MieV". Een compleet elektrische auto met uitstoot zero. De letters van de benaming staan voor "Mitsubishi Innovative Electric Vehicle". De ingrediënten zijn degenen waartoe momenteel iedereen is verplicht: een compacte, realtief lichte elektromotor, een lithium-ionenbatterij met compacte afmetingen. "Lithium Energy Japan" is een bedrijf dat werd opgericht om zich zot te denken over de evolutie van materialen voor batterijen.
Zoals iedereen komen ze ook vandaag nog steeds uit op op Lithium, een alkalisch materiaal met atoomnummer "3" en met als grootste nadeel de lage ontvlammingstemperatuur (86° C). Maar voor de rest kan je d'r niet rond. In Kusatsu (Shiga) in Japan op de voor Japan symbolische datum 6 augustus 2008 (atoombom in 1945 op Hiroshima) is een bedrijf opgestart dat 200.000 cellen voor de "Low Emission Vehicles" zal fabriceren. De batterijen zullen 2000 i MieV's aandrijven.
De i MieV is gebouwd op basis van de "i". De conventionele benzinemotor en de onder de vloer gemonteerde brandstoftank zijn vervangen door een pakket lithium-ion-batterijen, een elektromotor, een koppelomvormer en software voor de elektrische goede gang van zaken. Die batterij zelf bestaat uit 22 modules van 4 cellen per module. De actieradius van de i MieV bedraagt 160 km en hij kan vie een gewone stekker op het klassieke elektricieitsnet opgeladen worden. Bij 220 V duurt ht opladen 7 uur en bij een spanningsnet van 110 V vergt het 14 uur, het dubbele dus. Er is ook een snelllader voorzien die in een half uur de accu voor 80% oplaadt.
Deze architectuur maakt dat de auto een laag zwaartepunt heeft, binnenin een "ruimtewonder" is, en hij een vinnige wegsprinter is zoals alle elektro-aangedreven autootjes. De elektromotor levert 180 Nm. De Japanners beweren dat elektrisch rijden één derde goedkoper is dan op benzine rijden. Tegen nachttarief opladen zou zelfs één negende van de kilometerkost tegenover benzine opleveren. We wachten met "hoogspanning" op de eerste consumentenberichten uit het land van de Rijzende Zon. Eén ding staat vast: Mitsubishi scoort met die "i MieV" al was het maar om met weinig woorden veel te realiseren.(Tekst: Walter Rombauts/Foto's:Mitsubishi)
Mitsubishi doorbreekt fantasiegrenzen met de MMR25
Met het oog op de Desingwedstrijd die altijd is verbonden aan de Los Angeles Auto Show (21 november) heeft Mitsubishi een alle-terrein en alle-richting auto voorgesteld. Het is een schokkend vehicle dat als je het met zijn acht onafhankelijke elektromotoren ziet rijden direct doet denken aan het gedrag van krabbenpoten. Geen terrein is te ruw, geen hindernis te verrassend of ze kan worden ontweken. De 8" x 4" wielen kunnen gelijktig en ook apart in alle richtingen draaien. Een wiel bestaat nog eens uit afzonderlijke rollen, een soort pletwalsjes.
De centrale spoiler die pneumatisch wordt bediend is ontworpen door Memory Metal Alloy. De voor- en achterspoilers geven niet alleen een stroomlijnondersteuning maar bezorgen het voertuig ook de stijfheid die het nodig heeft om de kapriolen te kunnen uitvoeren. De dubbele veringen aan de wielen maken dat de MMR25 moeiteloos hoogteverschillen in het terrein kan nemen. Dit extravagante idee is gerealiseerd door Mitsubishi Research & Design of North America onder de leiding van John Hull (Tekst:wr/Foto: Mitsubishi)
GM laat Jim Hall's Chaparral herleven in Los Angeles
In de aanloop naar de Los Angeles Autoshow is er altijd een designwedstrijd die zoals de "Toyota Olympics" destijds in het Japanse Nagoya opmerkelijke creaties laat zien. De "LA 2025 Times Grand Prix" legt daarin accenten die verleden en toekomst in één concept samenbrengen. Het ontwerp van Mercedes doet denken aan de zeilwagens die Simon Stevin (°1548 - +1620) over de stranden liet blazen. Zwaartekracht, wind, water en zon zijn de actuele hernieuwbare energieleveranciers. Iedereen heeft het over zero uitstoot en er is al een herrie van belang aan de gang om wie er de eerste is mee geweest... Het gezonde verstand herinnert raan dat Camiel Jenatzy (°1868 - +1913), een Belg en fabriekscoureur bij Mercedes die de Gordon Bennet Trophee won, de eerste was die de muur van 100 km/h doorbrak. Op 29 april 1899 reed hij 105,88 km/h ! Met de "La Jamais Contente", elektrisch aangedreven met uitstoot zero. Nog uit de oerhistorie van de auto is bewezen dat de eerste Porsche een elektrische was...
In de tweede helft van vorige eeuw begonnen de Japanners te geloven in elektrische voertuigen. De inspanningen van Datsun - het latere Nissan - liggen nog vers in het geheugen. Maar de batterij-technologie verkeerde toen nog in het ongewisse van juiste materiaalkeuze's. De brandstofcel was wel bekend maar nog absoluut theoretisch voer en waterstof deed mensen alleen maar ontploffingen denken. De bekendsten Hiroshima en Nagasaki. Waterstof kan je nu tanken in België aan het Totalstation in Ruisbroek. Als je Brussel uit rijdt richting Parijs aan de rechtse kant. Bij de opening ervan was BMW daar present. De 7-serie heeft het bruikbare ervan aangetoond. Nog maar kort geleden reden we met een "Fuel Cell Vehicle" van Nissan. Uitstoot Zero en ook Renault is er straks mee klaar.
Dé blikvanger in die designwedstrijd in Los Angeles dat zijn deuren opent voor het publiek op 21 november 2008, is de Chaparral van coureur/ontwerper Jim Hall. De auto kreeg de techniek mee van Chevrolet's Volt die voor 2009 productieklaar zal zijn. De wereldcrisis zal maken dat de waterstofauto's sneller zullen worden gerealiseerd dan verwacht. Voor giganten als GM kan het de uitkomst uit zware crisissen zijn en het zou niet verwonderlijk zijn dat middenklassers straks op grotere schaal die technologie bieden. Als BMW met zijn 7 dat kan waarom zou Russelsheim dan niet beslissen om dringend een Insignia - de nieuwe parel aan de kroon van Opel - er ook mee uit te rusten. "Change we need", zeggen ze vandaag in Amerika. Maar die uitspraak geldt op zijn minst ook voor Europa.
Die legendarische Chaparral reed ook in Le Mans en was de snelste van het lot. Naar het goede voorbeeld van Mercedes bedacht Jim Hal een gigantische luchtrem. Een vleugel - zoals er later vaste vleugels in de F1 verschenen - hoog achteraan boven de auto die zich bij het remmen dwars op de luchtstroom zette. Resultaat een ongeziene vertraging. De Chaparral remde het laatst van al. De ACO verbood achteraf beweegbare vleugels en de Chaparral verdween maar bleef legendarisch. Met toelating van Jim Hall van Chaparral Cars mag General Motors het authentieke logo ervan gebruiken. Op het model dat in Los Angeles zal te zien zijn staat ook het nummer"66" waarmee Chaparral zo vaak te zien was. Jim Hall, geboren in 1935 in Texas en reed in 1963 zo goed als het hele WK F1maar boekte middelmatige resultaten. In 1965 won hij met ploegmaat Hap Sharp in een Chaparral de "12 Uren van Sebring".
De techniek van de Chaparral Volt die door negen designers is geconcipieerd is gebaseerd op de Chevrolet Volt. Een T-vormige tank waterstof voedt een brandstofcel die elektromotoren/generators aandrijft en de auto doet rijden. In de achterkant liggen twee turbines verscholen die zorgen voor de afkoeling van de lithium-ionenbatterij.Op de bovenzijde dan weer ligt een zonnepaneel dat "verse" waterstof kan aanmaken. Daarmee zitten we bijna (er zijn nog wat hinderpalen) aan de ideaal gesloten cirkel. Op het jongste Salon van Parijs toonde Nissan naast de Qashqai +2 ook de pittige NUVU die in het dak eveneen zonnepanelen heeft. Dat men daar niet honderd jaar eerder heeft aan gedacht...Of liet de oliewinning/verkoop dat toen niet toe om zo te denken...? Minstens 25 jaar geleden bezochten we in Phoenix (Arizona) een tescentrum van Volvo midden de woestijn. Enkele Volvo's waren op het kofferdeksel voorzien van een bescheiden zonnepaneel dat toen voldoende elektriciteit collecteerde om de randapparatuur van stroom te voorzien en natuurlijk mee de batterij laadde. In Arizona worden in juni de hoogste temperaturen van + 55° C genoteerd. We plaatsten eens een thermometer achter de voorruit toen we in een "saloon" een coke gingen drinken. Na één drink gingen we kijken en de thermometer was stuk gesprongen. Nochtans kon ie tot 140° C. Zon, wind en water worden nu onze partners.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: GM en Nissan)
Straks om 18uur onze tijd start de achttiende en laatste F1 race van het seizoen op het circuit van Interlagos nabij Sao Paulo in Brazilië. De startfeiten zijn bekend: Massa in pole, Hamilton vierde maar wel met 7 punten voorsprong op lokaal troetelkind Felipe Massa. De Ferrari-coureur wordt wereldkampioen als hij wint en Hamilton eindigt zesde. De Brit die de jongste wereldkampioen ooit kan worden heeft dus genoeg aan een vijfde plaats aan de eindmeet. Principieel heeft hij dus maar één tegenstander. Dat is zichzelf. Opletten bij de startchaos die er zeker zal zijn en zich emotioneel onder controle houden. Winnen, snelste tijden en wiel-in-wiel duels uit zijn hoofd zetten. Alleen dan kan Interlagos een "promenade" worden naar een nooit eerder gezien succes in de F1.
Maar er spelen ook de niet zichtbare factoren mee. Opgehitst door de duizenden Brazilianen heeft Felipe Massa zich naar een pole-position gedragen gevoeld. Kimi Raikkonen staat op de derde plaats, voor Hamilton en achter Jarno Trulli. Beiden kunnen een barrière voor de Mc Laren-Mercedes-coureur opwerpen. Hamilton mag zich niet laten verleiden dat obstakel in de start "te nemen". De omloop van Interlagos is zeer hobbelig, bumpy, en de iets langere wielbasis van de Ferrari's dan de Mc Laren's hebben Massa en Raikkonen een supplement aan comfort gegeven om hun scherpe tijden neer te zetten. In de race zal dat ook spelen. Toyota, de nu wel degelijk grootste autoconstructeur ter wereld, rijdt zeven jaar lang mee zonder één GP te winnen. De hoop dat tweede snelste op de grid Jarno Trulli voor het achtste seizoen dit verandert is ijdel. Hoewel, Interlagos, je weet maar nooit...
De weerman is er grillig. De banden warm houden is geen moeilijke oefening als de zon schijnt, maar in geval van een lagere temperatuur ligt dat anders. Dan wordt getracht de warmte die van de remmen wordt afgevoerd mee te laten dienen om de rubbers warm te laten blijven. Bij Mc Laren kan men zelfs als leek goed zien voor wat is geopteerd. Zijn de geventileerde schijfremmen goed te zien dan telt men op een "warme" race. Liggen ze mee verdoken in de wielnaaf, dan is dat om warmte te vangen en die door de wielnaaf te laten opnemen en zo de banden te behoeden tegen sterke, ongewenste afkoeling, door bijvoorbeeld een plotse zondvloed.
Interlagos ligt bezaaid met "wolfijzers en schietgeweren". Van een top van 320 km/h (tweemaal in één ronde) moet men naar 85 km/h afremmen om niet in moeilijkheden te geraken in de eerste knik na de meet maar vooral in de rechtse stuurbeweging naar de "Curva do Sol". Om de eerder genoemde 320 km/h top te halen voor die afremzone moet men al "clean" uit bocht "14" komen en tegen een zo hoog mogelijke snelheid naar de "rechtlijnige" knik voor de aankomst duiken. Wie de ideale lijnen verliest in het labyrint van moeilijke kronkels voor die bocht "14" komt topsnelheid te kort voorbij de aankomst waar de piste ook wat bergop loopt en "turn 1" een beetje aan het gezichtsveld wordt onttrokken en dus met veel feeling moet worden aangesneden.
Emoties genoeg dus om deze laatste GP te bekijken. Hamilton moet ook nog verduren dat de Brazilianen hun Felipe Massa scanderen als de nieuwe titelhouder. Ook dat Rubens Barrichello - ter discussie bij Honda - een symblische ereronde rijdt voor eigen publieken ploegmaat Jenson Button vooraf gaat op de startgrid, en dat Nelson Piquet vader's voorbeeld kan trachten te volgen voor eigen publiek. David Coulthard rijdt zijn laatste race Omdat het de tijd is om doden ter herdenken moeten onze gedachten gaan naar het kerkhof daar in Sao Paulo. Ayrton Senna ligt daar begraven. Verongelukt op 1 mei 1994 in Imola. Posthuum overklast door Michaël Schumacher die inschat dat zijn record van zeven wereldtitels kan worden gebroken door Lewis Hamilton. Interlagos, waar vaak duiveltjeskermis is, sluit dit ongemeen boeiend WK af. Dinsdag 4 november (en niet vrijdag 7 in Parijs zoals eerder gemeld) 2008 vergaderen de FIA, de FOM en de FOTA in Londen om de toekomst van de F1 te bepalen. Daaruit zal de F1 van de éénentwintigste eeuw een gezicht krijgen, los van de historische en heroïsche jaren vanaf 1950. Change we need. Jonge mensen zullen hopelijk voor een nieuwe toekomst op wielen zorgen. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
Honda F1 heeft momenteel een vacature voor een ingenieur die zich specifiek met het Kinetic Energy Recovery System zou moeten bezig houden. Kennis uiteraard en flexibiliteit plus het strikt respecteren van "dead-lines" is vereist. Over die KERS is maar weinig geweten. Dat het systeem kinetische energie bij het remmen aanwendt om een batterijn te voeden die op haar beurt een elektromotor stroom zou geven waarmee die de verbrandingsmotor ter hulp komt met plusminus 80 pk gedurende 6 à 7". Zo kan een "push-to-pass" worden gegeven. eel meer is er niet over geweten. Oh ja, ook nog dat een BMW-mecanicien er in Jerez bij testen een flinke elektroschock van kreeg, dat de batterijen kwalijke dampen kunnen verspreiden en geen eensgezindheid bestaat over wie ze zal leveren, waar en wanneer ze moeten geplaatst/vervangen worden en of de F1 daar eigenijk behoefte aan heeft. Luik één waar niet veel meer over wordt gezegd. Degene die solliciteert bij Ross Brawn zal het daarover natuurlijk in Keulen niet mogen horen donderen. Hij zal iets zinnigs moeten meebrengen voor de centjes die Honda voor hem zal overhebben.
Rond 29 mei in 2007 nog - een eeuwigheid geleden al - opperde Max Mosley in Parijs een economisering van de kosten in de F1. Een 2,2 liter V6 Turbo motor werd gesuggereerd. Die maximum 10.000 t/m zou mogen draaien, dus iets over de helft van de 19.000 t/m vandaag. Het vermogen zou evenwel moeten blijven schommelen rond de 750 pk die we vandaag uit de 2,4 liter V8's puren. KERS zou worden ingevoerd en biobrandstof E85 of E100 misschien zou worden verplicht. In 2015 moest het verbruik van een F1 motor met 50% zijn verminderd en vanaf 2012 zal een brandstofbeperking worden ingevoerd. Dat was mei 2007.
Volgende week op vrijdag 7 november 2008 zien de FIA en de FOTA Formule One Team Associations" elkaar - vermoedelijk in Parijs wegens daar altijd gezellig - en die ontmoeting is brandnodig. De enige echte Max liet de jongste dagen namelijk weten dat alle teams met één aangeduide motor zouden moeten rijden. Maxke had daar al een uitbesteding voor gedaan...Luca Di Montezemolo moest bij het lezen ervan direct gaan kotsen op het toilet. Zag hij daar zijn rode pijlen al rijden met een Sodemo-krachtbron ? Om maar iets te zeggen. Er vertrok een communiqué bij Ferrari dat onomwonden liet verstaan dat de Scuderia, ononderbroken betrokken in de F1 sinds de instelling van het WK in 1950, zich uit de F1 zou terugtrekken en zich weer naar de Sport-Prototypes en GT's zou keren. Max Mosley haastte zich te melden dat er misschien een misverstand was. Dat de remmen en transmissies en elektronika misschien gezamelijk kon worden. Maar ook Toyota regaeerde boos. Een vetrek uit de F1 na zeven jaar zonder overwinning is niet ondenkbaar als standaardmotoren worden opgedrongen.
Er roert wat. Ooit is 2008 vooropgesteld als het jaar waarin het "gedaan zou zijn" met de F1. Dat is twijfelachtig. Maar een fatale botsing tussen de FIA en de teams is niet uitgesloten. Ten slotte zijn het de constructeurs die investeren en de federatie is op de keeper beschouwd alleen regelgevend. De reglementenmakers hollen altijd achter de technici aan. Tegen dat ze in de "Le Tour d'Argent" rond een schitterende Peking Duke achter iets achter zijn gekomen en er een beperkend regeltje hebben opgeplakt nog voor de cognac en de sigaar komt, heeft die "simpele" ingenieur alweer iets bedacht waarvoor bij de FIA weer een volgend onderonsje moet worden afgesproken. Ja, KERS is nu éénmaal niet hetzelfde als Kriek-op-de-Taart. Duidelijk wordt wel dat Max en Bernie er een potje van het maken zijn. Geen GP van Frankrijk dit jaar in Magny-Cours, een avondrace om geen kijkcijfers in Europa te missen, de onmiskenbare verschuiving naar het Verre Oosten. De sjeiks van het A1-kampioenschap dat het stelt met de V8-motoren van Ferrari uit 2004 lachen misschien in hun vuistje. Aan centjes geen gebrek en aan olie ook niet. Dus die zuinigheidsoefening die de F1 nu een groen label tracht te geven hoeft niet écht voor hen. Max Mosley en Bernie Ecclestone zijn niet meer van de jongsten. Jean Todt is daarbij vergeleken een "jonge gast". Hij is de meest aanvaardbare opvolger van de FIA- en FOM-mannen. Volgende week op die 7de november zal er een hartig woordje worden geklapt. F1 eenheidsworst inzake motoren ?
Vergeet het. Tenzij men geen zier geeft om de industriële achtergrond van een competitie die in het leven is geroepen om juist nieuwe, erg van elkaar gescheiden ideeën, zich met elkaar te laten meten. Wel binnen een reglement, maar mét daarin de vrijheid de uithoeken van de techniek af te tasten. Zoals we nu kennen dat iedereen met een 2,4 liter V8 rijdt is al op het randje. Toch konden Raikkonen en Massa Mc Larenrivaal Hamilton in China niet volgen. Niet echt logisch zal worden opgemerkt. Och, niet echt, het gefoefel zit hem dan weer in additieven in de brandstof, in kleine mirakeltjes van ingenieurs die vaak niet eens de belangstelling halen. Laat de techniek gewoon weer vrij. Dan komen ingenieurs weer met spectaculaire dingen. Zoals Renault de eerste was om in 1978 het aan te durven de 3 liter atmosferische motoren te ruilen voor een 1,5 liter V6 met turbocompressor en er een nieuw tijdperk mee inluidde. Jean-Pierre Jabouille won er op 1 juli 1979 in Dijon de eerste GP (die van Frankrijk) mee. Het is verleden, zeker.
Maar F1 moet een mixe van ideeën blijven. Er moet een groen tintje aan gegeven worden. Daarmee stijgt de geloofwaardigheid. Maar om nu zomaar ineens te willen beslissen dat Mercedes (Mc Laren) maar met een boxertje van Porsche of een Judd of Aston Martin als eenheidsmotor moet gaan rijden lijkt ons een brug te ver. Enkel als voorbeeld natuurlijk. Op7 november zal vooral de FOTA voorzitter Mosley eraan herinneren dat zij het veldwerk doen en daardor een verregaande beslissingsrecht hebben. Ook paus Bernie zal er aandachtig naar luisteren. Hij weet dat een fatale botsing tussen de twee het einde van de F1 kan betekenen. Kan leiden naar twee kampioenschappen, één van de rijke teams en één van de "armoezaaiers", zoals hij dezelfde dreiging al heeft meegemaakt begin de jaren '80. Precies Ecclestone (FOM) heeft er het grootste belang bij dat een wijze beslissing uit de bus komt. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Hans van Onsem)
De Nissan 350 Z krijgt een opvolger. Het is de 370 Z die een kortere wielbasis heeft, breder is en een groter vermogen en motorkoppel (366 Nm) heeft. Door de slaglengte iets te vergroten en de variabele kleptiming aan te passen is men tot die 3,7 liter motor gekomen. Echt nieuw is dat niet want die V6 zit ook al in de Infiniti G37 net zoals ook het navigatiesysteem uit die bij ons nu aan VIP's voorgestelde auto. De autopers heeft de Infiniti nog niet echt gehaald. Hopelijk herinnert men zich Detroit 1989 waar de eerste Lexus gelijktijdig met de Infiniti is voorgesteld en waar laatstegenoemde geheel zijn Amerikaanse start miste door in dezelfde anonimiteit te blijven zoals nu opnieuw gebeurt, althans in Antwerpen. Maar zoals een nogal goed autocoureur ons onlangs zei heeft "de autosport en de autoindustrie de pers niet meer nodig..." Dat klopt want er zijn ook geen journalisten meer. De meeste autobladen en zeker huis-aan-huis-bladen worden gemaakt met "kopiëren"/"plakken". Zelfs dagbladen wagen zich eraan.Terug naar die 370 Z die bij de honderd nieuwigheden behoort die in Los Angeles vanaf 21 november 2008 te zien zullen zijn. Dat de Nissan 370 Z agressiever oogt dan de elegante 350 Z komt omdat hij gebalder is en een dikke kont heeft. Wie goed kijkt merkt trends uit de GT-R. De lichtblokken doen daar aan denken en ook de oplopende lijn van de voorruit. Gefluisterd wordt dat een roadster al op het Salon van new York zal te zien zijn Die autoshow gaat door van 10 tot 19 april 2009. (wr)
Quinten Devreker op zoek naar vader's spoor in Zolder
Quinten Devreker is één van de twintig finalisten die op 12 november in Zolder de Dunlop Drivers Cup zal betwisten op het Circuit van Zolder. Uit de 2600 kandidaten werden 20 finalisten weerhouden op basis van hun rij-eigenschappen en hun sociale vaardigheden rondom autosport. Dunlop heeft in samenwerking met John Cooper Works Mini, de Dunlop Drivers Cup 2008 georganiseerd om één jonge wolf de unieke kans te geven de eerste stappen naar een autosportloopbaan te zetten. De winnaar van de Dunlop Drivers Cup zal na een intensieve en professionele race-opleiding met F1-symbool Bas Leinders als coach, aan het stuur van een JCW Mini Cooper S mogen deelnemen aan een wedstrijd van de "Dunlop Sportmaxx Endurance Cup 2009", eveneens op het circuit van Zolder.
Tijdens die finale zal Quinten verscheidene fysieke-, media- en wagenbeheersingsproeven moeten afleggen. Ook aan het stuur van de sakkerse JCW Mini Cooper S Challenge uit het Duits kampioenschap, zal hij het beste van zichzelf moeten geven. Die autootjes zijn bezige bijtjes, deze speciaal voor het circuit ontworpen Mini's zijn met hun kleine wielen en voortraktie bijzonder emotioneel om te rijden. Voornamelijk omdat het een hele kunst is die 155 kW (211 pk) p de weg te houden. Als je - zoals Quinten - 25 lentes telt, weet je dat als je nog in de autosport wil stappen, het de hoogste tijd is je kaartje af te geven aan de eindmeet. De gemoederen zijn dan ook hoog gespannen ! Zijn dynamisch leven is tot de nok gevuld met auto's en vooral autosport.
"De hele dag spookt autosport door mijn hoofd, soms zover dat ik ideale lijnen door een gebouw of huis loop", zegt de IT Consultant die iegenlijk nog niet echt zicht heeft op die ene ultieme ideale lijn op dat wijdse asfalt van dat historisch lintje daar in Limburg. "Er is maar één lijn waarop je de auto op z'n snelst rond jaagt. Die zo snel mogelijk vinden tijdens de finale en constant perfect aanhouden is het objectief. Niet alleen voor mij, maar evengoed voor de collega's tegenstanders."
Quinten is natuurlijk gesterkt door de figuur van vader Guy die in 1989 derde werd aan het stuur van een Volvo in de "24 Uren van Zolder". Vader trok Quinten mentaal even mee op de derde stek van het posium tijdens de aankomstviering. Het duizelde in Quinten's hoofd. Hij zag een blauwdruk van een leven binnen autosport. Net zoals duizenden anderen, onverklaarbaar, gegrepen werden door de fascinatie van het ongrijpbare. Jacky Eeckelaert, Belgisch topingenieur bij Honda F1, is op dezelfde manier naar dat kleurrijke, ongenadige en veeleisende milieu getrokken. Hij zat met Pa op de tribunes en plots zei hij deel te willen uitmaken van wat hij zag: de pits, de mecaniciens, de auto's, de geur van rubber en benzine en olie, heel die cocktail waarvoor velen letterlijk of figuurlijk hun leven hebben gegeven.
Even moeten we het gedroom opzij zetten. Het "ongrijpbare" is niet zo hard als het klinkt. Wat ermee wordt bedoeld is dat de hoogste disciplines gewoon buiten bereik zijn vanaf een zekere leeftijd. Ook al heb je kart ervaring, dé basis van alle groten, dan nog moet Vrouwe Fortuna je genadig zijn. Letterlijk alles moet meezitten om via F3, GP2, F2 ook weldra, die F1 te bereiken. Zelfs in zéér ernstige vakbladen wodrt de wens van heel veel talentvolle namen verzucht als "de F1 blijft mijn opperste doel..." Als iemand dat beroep wil uitoefenen moeten alle financieel-politieke-nationaliteitsgebonden voorwaarden kloppen als een bus. Anders is de kans op slagen ven groot als op de Euromillions spelen. Maar beroepscoureur worden in de toerwagens, de sport-protoype's of GT's is voor meer volk haalbaar. Een valies boordevol dollars kan teambazen vaak overtuigen. Als je alleen maar talent en geen geld in huis hebt, en sneller bent dan de man met dollars of euro's, kan je misschien aanbieden de snelle wijzerstanden voor hen op het bord te zetten. Te jong en te oud, verklaard met een voorbeeld.
De beste rallyrijder ooit, Sebastien Loeb, die binnenkort zijn vijfde wereldtitel binnen haalt met Citroën, die zal wellicht geen zesde wereldkroon beogen maar eerder iets anders willen doen. Formule 1 is uitgesloten. Maar door Henri Pescarolo of Peugeot worden binnengehaald om in Le Mans of de LMS andere zegetochten te proberen, dat is andere koek. Raar maar waar. Die disciplines kan je voor wat centjes haast tot aan je pensioen volhouden. De voorbeelden zijn legio. Dus is het nodig de jeugd goed voor te lichten. Je maakt je niet populair door te stellen dat het verkeerd is F1 direct als hoogste objectief te stellen. Maar het behoedt links en rechts wel iemand voor trauma's. Natuurlijk stelt Quinten Devreker zich geen F1 voor. Maar zoals vader een podium bestijgen in de 24 Uren van Zolder, dàt is beslist een integere jongensdroom. Die ka volgende maand misschien al een beetje in vervulling gaan.
Op zijn elfde jaar zat Quinten al in de karts en won onder andere de "12 Uren van Inkart" in de gelijknamige autosporttempel van Mike Van Hooydonk in Puurs, waar hij bijna 15 jaar geleden zijn eerste rondjes draaide. Bij gebrek aan geld koos hij na de karting snel voor oldtimer regelmatigheidsrally's en rittensportwedstrijden binnen PAK en VAS en behaalde daar in 2007 respectievelijk een tweede en een zesde plaats in de eindstand. Hij bestuurde daarin een VW Golf 2 1800 maar soms ook een TE 2800, de auto die door "ons" genie Vic Heylen werd ontworpen en gebouwd, én gecommercialiseerd op uiteindelijk 79 exemplaren. Ook een Daf 55 Marathon zal binnenkort regelmatig uit de garage rollen. Dat is een auto waar Excelsior coureur Eduard De Sitter destijds mee stuntte in rally- en rallycross. Jean-Louis Haxhe/Christian Delferrier wonnen er "Les Routes Blanches" mee (de voorloper van de Boucles de Spa). Dit op een ijs- en sneeuwtapijt.
Maar de snelheidsprikken kwamen pas echt in de eerste test op circuit met de Autosport.be Toyota Yaris Cup van Philippe Leybaert,nu ruim zes jaar geleden. Dan kwam het besturen van een Formule Super Ford TIGA ui 1976 op het circuit van Chimay, enkele Fun-Cups, en vooral - meer recent - het onvergetelijke avontuur met een JCW Mini Cooper S over het historische circuit van Bathurst (Australië) op de proppen. Daar kreeg Quinten een "magic moment" en voelde hij de figuur van Peter Brock als opperste voorbeeld in zijn denkwereld binnenglijden. Het overlijden van zijn held in dat eigenste jaar 2006 tijdens een rally - domweg op een boom - maakte op hem veel indruk. Toen hij ter plaatse een Ford Falcon BA V8 Supercar met 367 kW (500 pk) over het testcircuit van Holden in Queensland mocht jagen, besefte hij maar al te goed wat die Peter Brock aan talent in huis had: Negen keer met zo'n gelijkaardige kist de beruchte "1000 km van Bathurst" op je naam schrijven...petje af !
Recent kon Quinten -dankzij Mini-ambassadrice bij uitstek, Shanna Bükszegi van Mini Sneyers uit Herentals - deelnemen aan testsessies van de JCW's autobommetjes in het Luxemburgse Colmarberg en leerde daar veel uit. "Vooral die hoekige stuurstijl die iedereen erfde uit de karts, die heb ik leren ombuige naar een meer vloeiende lijn van bocht naar bocht", zegt Quinten bescheiden. Hij weet zeer goed dat op 12 november a.s. zich een unieke kans voordoet om nog met professionele autosport aan te knopen. Daar komt die ene ideale lijn als opperste betrachting aan bod. Koorddansers en purist-autocoureurs hebben er een leven op uitgebouwd. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's: Dunlop & QD)
Quinten is natuurlijk gesterkt door de figuur van vader Guy die in 1989 derde werd aan het stuur van een Volvo in de "24 Uren van Zolder" Vader trok Quinten even mee op de derde stek van het podium tijdens de aankomstviering. Het duizelde in Quinten's hoofd. Hij zag een blauwdruk van een leven binnen autosport. Net zoals duizenden anderen, onverklaarbaar, gegrepen werden door de fascinatie van het ongrijpbare. Jacky Eeckelaert, Belgisch top-ingenieur bij Honda F1, is op dezelfde manier naar dat kleurrijke, ongenadige en veeleisende milieu getrokken. Hij zat met zijn Pa op de tribunes en plots zei ie tegen zijn vader dat hij deel wilde uitmaken van wat hij zag: de pits, de mecaniciens, de auto's, heel die cocktail waarvoor velen letterlijk of figuurlijk hun leven hebben gegeven.
Even moeten we het gedroom opzij zetten. Het "ongrijpbare" is niet zo hard als het klinkt. Wat ermee wordt bedoeld is dat de hoogste disciplines gewoon buiten bereik zijn vanaf een zekere leeftijd. Ook al heb je kart-ervaring, dé
Mitsubishi studeerde vanaf 2004 op de (R-) Evolution
Bijgaande foto toont de eerste naakte versie van de Mitsubishi Lancer (R-) Evolution die normaal volgend jaar in de rally's in groep N alvast zal te zien zijn. De ingenieurs begonnen er in 2004 aan te werken. Deze sedan die een combinatie is van een pure rallywagen en bruikbare familiewagen is een concurrent voor Subaru. Hij is het neusje van de zalm van wat nu met vierwielaandrijving mogelijk is. In tegenstelling tot de Subaru die erg onderstuurd is door een 50/50 koppelverdeling tussen voor- en achterwielen rijdt deze Mitsubishi van neutraal tot licht overstuurd. De auto neutraliseert perfect de mogelijke rijdersfouten. Die waren bij de voorstelling in Zolder nogal talrijk. Dus leverde Mitsubishi knap werk. Iedereen achtte zich een puik rijder. Dat goed gevoel kost wel wat geld. Vergeet niet er tijdens het Brusselse Salon in januari 2009 eens langs te lopen. In België is rally-legende Guy Colsoul de bekendste tuner die zich met het rijdend goud zal bezig houden.(t/f:wr)