ALONSO HEEFT ZIJN INDYCAR VAN ANDRETTI AUTOSPORT VOORGESTELD
Samen met Zak Brawn van Mc Laren heeft Andretti Autosport vandaag de Indycar voorgesteld waarmee de Spanjaard Fernando Alonso de komende 500 Mijlen van Indianapolis zal rijden. Alonso's bolide draagt het nummer 29. De "14" uit de F1 kan hij niet opeisen omdat die is toegekend aan de viervoudige winnaar van de Indy 500, A.J.Foyt. Althans rijden nu zijn coureurs met dat nummer.
Daarvoor moet Alonso de GP van Monaco overslaan. Aldaar wordt hij vervangen door Jenson Button die de Mc Laren-Honda naast Stoffel Vandoorne zal besturen. Opmerkelijk is dat de Britse wereldkampioen 2009 nog geen enkele geweten training heeft gedaan met het oog op die Monegaskse race, de vijfde van het WK 2017.
De auto's in de Indycar hebben een Dallara-chassis en ook een Hondamotor. De auto van Alonso is in Papaya Oranje gekleurd, om eer te bewijzen aan de stichter van het merk, de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren. Die verongelukte tijdens privé-trainingen op 2 juni 1970 op 34-jarige leeftijd. Hoewel hij slechts vier GP's won (USA 1959, Argentinië 1960, Monaco 1962 en België 1968) werd hij samen met Jack Brabham, Graham Hill, Stirling Moss en John Surtees tot de grootsten van dat tijdperk gerekend.
Het van Mc Laren en Honda "gegunde" uitstapje van Alonso in Indianapolis is minstens riskant te noemen al geloven de meeste van zijn naaste vrienden dat hij er een goede beurt zal maken. De 500 Mijlen van Indianapolis zijn sinds 1911 net als de 24 Uren van Le Mans, de twee race-evenementen die een echte autocoureur wil winnen. De race op het 4 km lange ovaal in Amerika wordt tegen ongeveer 360 km/h gemiddeld afgehaspeld. De "brickyard" vergeeft geen enkele fout en de muur die op enkele centimeters uitnodigt kan dodelijk zijn. De piloot moet een groot hart hebben en feilloos de ideale lijn berijden.
Dat moet in Le Mans ook, maar daar is het altijd een wereldwijd industrieel treffen van autogiganten en hun toeleveranciers geweest. Dit jaar 17 en 18 juni andermaal Porsche tegen Toyota. In de moderne geschiedenis van de etmaalrace wordt de auto gedeeld door drie coureurs. Een derde van de 180 starters kan dan ook als minstens amateurs worden genoemd. In Indy is het alleen de piloot die naar zichzelf in de spiegel kijkt en zich bezint. Vooral of hij zichzelf niets voorliegt in de ambitie daar te winnen. Boeiend.(Walter Rombauts/foto:AA)