Het Californische merk Tesla mag dan al wel ruim duizend puur elektrische autos aan de rijke man of vrouw hebben gebracht, feit is dat het expanderende bedrijf sinds zijn ontstaan in 2003 altijd met verlies heeft gewerkt. Dat geld wil ceo Elan Musk nu via de beursgang ophalen bij beleggers. Dat doet geen enkele afbreuk aan de verdienste om als enige EV sportwagenbouwer zijn faam gestand te doen. Fisker Karma die zich als enige concurrent aanbood laat op zich wachten. Tesla is in reikwijdte met één batterijlading (Sanyo) ferm geklopt door Daihatsu dat met een ouwe Mira méér dan duizend kilometer aflegde. Tesla bereikt vandaag in het beste geval een autonomie van iets meer dan 500 km, wat gezien de prestaties (200 km/h als top) niet slecht is. Dat de roadster snoefde van 0 naar 100 km/h sneller te zijn als de snelste Porsche is door laatstegenoemde ondertussen recht gezet.(T/F:Walter Rombauts)
Göteborg Energi en Volvo gaan samenwerken om na de zomer tien elektrische C30s te leveren. Volvo hoopt begin volgend jaar ook de eerste Plug-In EVs (PEVs) in onze kontreien in het verkeer te brengen. Zon auto maakt het EV-rijden al een stuk flexibeler omdat je die gewoon in welk huiselijk stopkontakt kan opladen. Het principe ervan is niet nieuw. Volvo toonde dat al op de Brussels Motor Show van 2007. Maar die auto had naafmotoren in de wielen en daar wordt voorlopig niet meer over gesproken. Mogelijk wegens zo snel mogelijk mee eerst op de markt zijn. Naafmotoren bieden nochtans voordelen zoals een complete designvrijheid van de carrosserie, een goede tractie en een lay-outvrijheid van de auto in zijn geheel. Maar de tijd dringt. Er is al zoveel gezwetst over de pure EVs dat ze nu wel ten tonele moge verschijnen. We schrijven dan per slot van rekening al over het modeljaar 2011 ! (wr)
Wie gewoon www.toekomstopwielen.be intikt kan inschrijven op de bijzonder goed verzorgde magazine Garagasten Ieder nummer heeft een ander thema. Het laatste ging over de Formule, maar het nieuwste zwengelt het geloof weer aan in de hybride- EN elektrische auto. We zijn het erover eens dat de EV aanvankelijk alleen voor stadsgebruik zal zijn. Tenzij men de extended range toepast. Maar dat is een verhaal op zich.
Een Daihatsu Mira met een Sanyobatterij bestaaande uit 8320 laptopcellen heeft 1004,016 km gereden heeft zijn eigen record gebroken door op die éne lading zich in het Guiness Book of Records te rijden. Weliswaar werd voor de beste omstandigheden gezorgd. Maar toch, zoiets begint al te tellen. Het was overigens nog maar kort geleden dat het merk tussen Tokio en Osaka voor een 550 km record zorgde. Daarmee stuurde het de Tesla ingenieurs, alleszins die van Panasonic, weer naar de schoolbanken. In het jongste nummer van de Garagasten lees je de fijne knepen van rolweerstanden, zacht en harde banden die zon prestaties mee mogelijk maken.(wr)