Mazda Motor Corporation zal op het Autosalon van Tokio 2017 twee conceptcars voorstellen: een model dat een glimp oplicht van de producten van de volgende generatie van het historische bedrijf uit Hiroshima, en een ander model dat de richting van de designtaal van de volgende generatie gestalte geeft. Ook de technologie achter de SKYACTIV-X-benzinemotor van Mazda zal aanwezig zijn op het salon. De Tokio Motor Show is open voor het publiek van 28 oktober tot 5 november na de persdagen van 25 en 26 oktober.
Het productconcept, een compacte hatchback die technologie én design van de volgende generatie verenigt, beleeft in Tokio zijn wereldpremière. Het concept kenmerkt zich vooral doordat het is uitgerust met de SKYACTIV-voertuig-architectuur. Deze technologieën van de volgende generatie zijn gebaseerd op de mensgerichte designfilosofie van Mazda dewelke een optimale functionaliteit op alle gebied verzekert. Hij wordt aangedreven door de SKYACTIV-X, 's werelds eerste gecommercialiseerde benzinemotor met compressie-ontsteking ! Het resultaat is een aanzienlijk verfijnde dynamische prestatie, verpakt in een opvallend koetswerk.
Het designconcept dan onthult de nieuwe blik op de interpretatie van de wereldwijd geprezen KODO-vormgevingstaal die in 2012 voor het eerst werd toegepast op de toen al fascinerende Mazda CX-5.
Ook de Mazda CX-8 zal aanwezig zijn op de stand. De nieuwe SUV-Crossover met drie zitrijen en belangrijke verbeteringen aan de milieu-schone SKYACTIV-D 2,2 dieselmotor zal er zij aan zij staan met de MX-5 "Red Top". De Mazda CX-8 zal vanaf december te koop zijn in Japan. De Mazda MX-5 wordt getooid met een kersenrood dak en een binnenbekleding van kastanjebruin nappaleder.
Mazda's Representative Director, President en CEO Masamichi Kogai vertelt er het volgende over: "In augustus j.l. kondigden we Sustainable Zoom-Zoom 2030 aan. In deze langetermijnvisie voor de product-ontwikkeling hebben we uitgewerkt hoe Mazda ernaar streeft om aan de hand van rijplezier - de fundamentele aantrekkingskracht van de auto - problemen te helpen oplossen wat de mens, de aarde en de maatschappij betreft. De visie engageert Mazda om de CO2-uitstoot aanzienlijk terug te dringen."
Verdergaand zegt Masamichi Kogai nog het volgende: "We zijn ervan overtuigd dat de beste manier om dat te doen erin bestaat om de uitstoot te verminderen in reële omstandigheden, in combinatie met een mix van verbrandingsmotoren en elektronische technologieën, rekening houdend met de specifieke energiesituatie van iedere regio. Onze stand in Tokio luidt dit jaar het begin in van een nieuw tijdperk voor Mazda. We zullen er een concept tentoonstellen met het design en de technologieën die een hele nieuwe generatie Mazda-modellen zullen definiëren. Eén daarvan is de SKYACTIV-X, een benzinemotor die met de onuitgegeven benzine compressie-ontsteking waarmaakt waar de wereldwijde auto-industrie al lang van droomt." Om het in Mazdataal te zeggen "Zoom-Zoom" of snorren naar een betere autowereld.(wr)
VETTEL DANKT CATASTROFE IN GP VAN JAPAN AAN NGK-BOUGIES
Het is een beetje bizar dat een Italiaans merk als Ferrari, onderdeel van de Fiatgroep, gebruik maakt van Japanse NGK-bougies van een leverancier uit Nagoya. Toch is dat de versie die het management verspreidde na de catastrofe die Sebastien Vettel overkwam. Het was niet enkel een ontstekingskaars die geen mengsel ontbrandde, er waren ook andere factoren. Zoals de hele luchtinlaatkap die moet worden verwijderd om aan de bougies te geraken. Een tijdrovend iets.
In ieder geval kan Sebastien Vettel met 59 punten achterstand op Lewis Hamilton zijn vijfde wereldtitel vergeten. Terwijl de Brit juist zijn vierde titel gestalte ziet aannemen. Theoretisch heeft Vettel nog kansen, maar praktisch is dat zogoed als onmogelijk. Iets meer dan zes weken geleden voerde de Ferraripiloot nog de WK-stand aan. Tot die noodlottige start in Singapore waar hij als pole-sitter en snelst gestartte geheel reglementair zijn lijn bepaalde en Max Verstappen's voet niet van de gasplank afging...(Walter Rombauts)
ZOMAAR LUKRAKE BEELDEN UIT DE VW FUN CUP TOT EN MET ADRIA
De VW Fun Cup blijft één van de leukste autosportbezigheden. Het gaat er onzacht tegen hard aan toe. Spektakel is er altijd en alleen de kleurrijke mengelmoes van de Kevers op zich levert al de mooiste plaatjes op.