Valtteri Bottas nam een kanonstart die de twee Ferrari's op de eerste rij verastten. In de remstrook na 1.025 meter (de langste van het seizoen), ging Bottas Vettel nog voorbij alsof die stilstond. Dan waren er achtenveertig ronden saaiheid. In de finale was het een scherpe aanval van Vettel (Ferrrari) naar het eind van de race toe. Maar "nieuwkomer" Valtteri Bottas verzilverde toch zijn ambities in een eerste GP-zege. Vettel verloor met 0,6". Stoffel Vandoorne die laatst startte werd veertiende terwijl ploegmaat Fernando Alonso nog voor de start moest opgeven.(wr)
VETTEL - FERRARI - BLIJFT BAAS IN SOCHI, VANDOORNE ZEVENTIENDE
De kwalificaties om de GP van Rusland zijn snel verteld. In de Q1 viel Stoffel Vandoorne door die manke Mc Laren-Honda op de zeventiende plaats. Maar door de bestraffing voor de nieuwe motor moet hij...vijftien plaatsen terug. Hij start vanop de laatste plaats want er zijn er maar twintig. Jolyon Palmer knalde zijn Renault tegen de bandenmuur. Ook de Duitse overroepen Pascal Wehrlein ging rond in zijn Sauber door een geblokkeerde achteras. Althans was dat zijn commentaar.
Fernando Alonso had zich zowaar uit de klauwen van de trage chrono's weten te rijden en nam de Mc Laren-Honda mee in de Q2. De auto beledigde hem opnieuw want het stuurgenie geraakte niet verder dan een vijftiende plaats en het voor de rest vergeten. Magnussen (Haas), Sainz jr (Toro Rosso), Kvyat (Toro Rosso) en Stroll (Williams) gingen hem in die volgorde vooraf.
De Q3 - beslissende 12' voor de pole - lieten lang de fel en onterecht bekritiseerde Kimi Räikkönen als snelste op de tabellen zien: 1'33"263, alles en iedereen op ultrasofts. Die extra gripbanden schaatsten over het Sochi asfalt dat glijdt als de sneeuw daar op de bergen aan de Zwarte zee. Valtteri Bottas en Lewis Hamilton in de Mercedessen reden zich de geest uit de motor maar beiden moesten het afleggen tegen een in de laatste minuut bazigsnelste Sebastien Vettel (Ferrari). Zijn tijd: 1'33"174.
Zo liggen de kaarten morgen voor de vierde race van het WK F1 2017. Er moeten 53 ronden van 5,848 km worden afgelegd. Gedurende die afstand kunnen alle wonderen en alle drama's gebeuren die het WK 2017 toch wel ongemeen boeiend maken. Los van alle sportpolitieke onderliggende spanningen.(Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - BLIJFT SNELST IN FP3 IN RUSLAND
Zoals gisteren in FP2 is de Duitser Sebastien Vettel in de Ferrari met 1'34"001 snelste gebleven in de derde vrije oefeningen om de GP van Rusland. Eerdere gegadigden voor de snelste tijd waren in willekeurige volgorde Max Verstappen, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen. Maar de tweede steigering van "Gina", Vettel's Ferrari zoals hij hem noemt, zette de viervoudige wereldkampioen aan de top van de "timetables".
Enige onrust is ondertussen wel te merken in het Mercedes-kamp. Teamleider Toto Wolff en adviseur Niki Lauda kijken wat beteuterd naar het spektakel dat Ferrari in het feeërieke Kaukasusgebergte opvoert. Bernie Ecclestone was al eens gedag komen zeggen, Jean Todt ook, maar Vladimir Poetin wordt pas morgen verwacht. Als ie dan al zou komen, want zijn vriend Bernie is niet meer de baas, maar wel het Amerikaanse Liberty Media. Het is dan mogelijk een "trompeuse" keuze te komen in deze verwarde tijden.
Maar er wordt nog gezocht naar een andere geheimnis van het - plotse ? - succes van Ferrari t.o.v. Mercedes. De "W08" van het stermerk heeft dit seizoen de langste wielbasis van het hele lot auto's. Normaal maakt een langere wielbasis een auto stabieler, maar ook gecompliceerder om hem in korte bochten vlot te doen "happen".
Mercedes-ingenieurs zijn er ook van uitgegaan dat de lange wielbasis een lange onderbodem toelaat. Die is dan weer de bron om een maximale "downforce" te oogsten. Het is samen met een 5 kg hoger gewicht, dat Mercedes' rijders Hamilton en Bottas het moeilijjker hebben dan de kortere Ferrari's.
Straks in de kwalificaties zullen we zien of deze technische invalshoek van autobouw steek houdt. Alle auto's zijn dit seizoen breder, maar niet allen hebben een zo lange wielbasis. Omdat ook de Mercedes breder is doet het geheel wat "zwaarder" aan. Meningen erover lopen uiteen. Niet over Mc Laren-Honda waar "drama" voortduurt. Niet zoals bij Ferrari al zesenzestig jaar, maar neen, zéér acuut vandaag.
Het drama van de Spanjaard Fernando Alonso en onze landgenoot Stoffel Vandoorne zet Honda in een kwalijk daglicht dat enige negatieve impact kan hebben op de dagdagelijkse verkoop. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" is wel wat achterhaald, maar een Steigerend Paard (Ferrari) of een "Wegwijzende Ster" (Mercedes) spreken op 1 mei wel meer mensen aan dan een auto waarin ezelskrachten in plaats van paardenkrachten zitten. Straks weten we voor de "pole" wie uit dit labyrint morgen glunderend op de eerste plaats staat.(Walter Rombauts)
VETTEL SPRINGT OVER FERRARIPAARD VAN RAÏKKÖNEN IN FP2
Een half uur lang van de tweede vrije oefeningen (FP2) voor de GP van Rusland in Sochi heeft de Fin Kimi Räikkönen zijn beste ochtendtijd in stand kunnen houden. Dan steigerde ploegmaat Sebastien Vettel over het Ferraripaard van zijn ploegmaat met 1'34"20, terwijl Kimi - wereldkampioen 2007 - met 1'34"383 zijn landgenoot Valtteri Bottas in de Mercedes W08 achter hem kon houden. Die hield dan weer de drievoudige wereldkampioen Lewis Hamilton achter zich terwijl Max Verstappen hem opjoeg vanop een vijfde plaats. "Fast Max" kon de FP2 niet uitrijden omdat de motor van zijn Red Bull alle fut verloor en aan de kant moest.
Alle snelle tijden werden op de klok geprikt met ultra-softrubbers van Pirelli die voor morgen en zondag ook supersofts en mediums ter beschikking heeft. Omdat de omloop van Sochi zo bandvriendelijk is zal de bandenstrategie zondag bijzonder ingewikkeld zijn. De iets meer dan 300 km ronden met één wissel is zogoed als uitgesloten. Het bandvriendelijk karakter van het asfalt daar heeft ook als nadeel dat gemakkelijk tractie wordt verloren. Achteraan in de snedige bochten, vooraan in de lange, zéér snelle bochten. Het ziet ernaar uit dat de FP3 van morgen en de kwalificaties van morgennamiddag een "onderonsje" zullen worden van Ferrari en Mercedes. Hoewel die sakkerse Max met die Red Bull toch niet is te onderschatten.
Ferrari won dit seizoen twee van de drie GP's. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is in de Ferrari aan de leiding en neemt verbeten een optie op een vijfde titel. Lewis Hamilton, tweede in de voorlopige stand, jaagt een vierde titel na. Ieder coureur heeft zo zijn eigen doelstellingen. Valtteri Bottas een eerste GP winnen en trachten Mercedes te dwingen tot het vernieuwen van zijn contract eind dit seizoen. Max Verstappen gewoonweg winnen. Stoffel Vandoorne, zestiende vandaag, hoopt de race minstens te kunnen starten en liefst uit te rijden. Tja, dan is er nog die Fernando Alonso, twaalfde vandaag, die dit jaar de GP van Monaco laat vallen om zijn nek te gaan riskeren in de 500 Mijlen van Indianapolis...waar tegen plusminus 370 km/h wordt geraced. Hopelijk doet de Spanjaard dit alles niet onbezonnen. Morgen begint de dag met de derde vrije oefeningen in het Russische Sochi.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat en Renault)
Anderhalf uur rijden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Rusland heeft zeven keer de chrono scherper gezet. Nadat Valtteri Bottas zich in de kijker reed, gaf Vettel met de Ferrari na 25' snorren een antwoord met 1'38"709. De wijzerstand volstond niet want de Finse Mercedes rijder zette eerste 1'36"998 en daarna 1'36"119 na ruim een half uur zoeken naar de ultieme ideale lijn op het 5,848 km lange circuit van Sochi dat een zo bandensparend kille asfalt heeft (36°C) dat het oog weinig grip biedt. De Rus Sirotkin die vanochtend de Renault van Nico Hülkenberg mocht gebruiken, bracht er niets van terecht. Na twee ronden verdween hij voor zijn eigen publiek.
Na 65' FP1 zette Ferraririjder Kimi Räikkönen orde op zaken met 1'36"074 en bleef voor de rest van de sessie aan de top van de tabellen. Ploegmaat Sebastien Vettel poogde nog sneller te gaan, maar lukt eerder in harlekijnslippertjes dan in prikkende wijzerstanden. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne kreeg weer motorproblemen, vermogenverlies, en strandde op de zeventiende plaats. Even, om 11.06, werd de rode vlag gegeven omdat Esteban Ocon's Force India zijn roze motorkap, inclusief haaienvin verloren had en die lag midden op de baan. Het toeval dat twee Finnen, Räikkönen en Bottas, op de eerste twee plaatsen staan heeft niets met vodkagebruik te maken. Eerder met staalkoud autorijden.(Walter Rombauts)
Op 2 april 2017 was het precies 10 jaar geleden dat Mazda Motor Belux (MMB) werd opgericht als filiaal van Mazda Motor Europe voor de verkoop en distributie van wagens en onderdelen in België en Luxemburg. Voordien was deze activiteit in handen van de privé-invoerder Beherman Group.
Op 10 jaar tijd is MMB erin geslaagd het marktaandeel te laten groeien van 0,8% naar 1,36% of 7.342 auto's, de Luxemburgse markt - goed voor nog eens ongeveer 600 wagens - niet inbegrepen. Uiteraard is de lancering van het fel gesmaakte Kodo-design dat is gekoppeld aan de vooruitstrevende SKYACTIV-technologie daar niet vreemd aan.
De design én de avant-garde technologie deden Mazda meerdere keren in de prijzen vallen. Recentelijk nog met de Red Dot Award voor de Mazda MX-5 RF. De SKYACTIV-technologie combineert goeie prestaties met een lage uitstoot (rightsizing i.p.v.downsizing). Mazda is daarmee een technologisch buitenbeentje dat wellicht in 2020 spierballengerol zal laten zien met een seriewagen op waterstof die de elektrische evenknieën mogelijk in vraag kan stellen.
Het fiscale jaar dat afliep einde maart 2017 werd overigens afgesloten met een retailvolume van 7.982 eenheden, wat niet alleen 110% van het objectief was, maar jaar op jaar alweer een stijging van 14% impliceert. Ondertussen is ook het Mazda-dealernet sterk geëvolueerd, met o.a. nieuwe verkoopspunten en een nieuwe "visual identity" die een sterkere uitstraling verzekert. Belangrijk is dat Mazda Motor Belux 41 personen tewerk stelt in de vestiging in Willebroek en is gevrestigd op dezelfde locatie als Mazda Logistics Europe, de Europese logistieke hub.(wr)
Vrijdagochtend starten de eerste vrije oefeningen om de vierde F1 WK-race van het seizoen. Het is de GP van Rusland in de Sochi Autodrom. In de voorlopige stand om de werelditel leidt Sebastien Vettel in zijn Ferrari met 68 punten tot grote ergernis van Mercedes wiens nummer één, Lewis Hamilton, tweede staat met 61 eenheden. Derde is Valtteri Bottas met 38 punten. Ferrari heeft dus twee van de drie gereden races gewonnen. Het is bekend dat de bandenstrategie doorslaggevend is voor de resultaten. Supersofts, softs, mediums en hards.
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, adviseur bij Renault zoals Niki Lauda bij Mercedes, is met een oud idee van Force India op de proppen gekomen. Het is een verzoek een complete vrije bandenkeuze toe te laten. Extreem zelfs de rechterwielen "hard", de linker "soft", of een voortrein met zachte en een achteras met mediums (toegelaten door FIA-sportreglement). Je kan de combinaties zo gek niet bedenken of de coureur zou er gebruik mogen van maken. Nario Isola van Pirelli wordt gek van de voorstellen, want nu is het al een heksentoer om iedere race drie van de vijf "compounds" ter beschikking te hebben.
Prost's voorstel wordt eigenlijk door Pirelli afgeschoten en ook enigszins door de ingenieurs. Die zeggen ronduit dat verschillende rubbersamenstellingen op één auto de kist onstabiel maken, de zo moeilijk te bereiken balans al helemaal niet te halen is. Prost's idee is echter dat iemand die het waagt op harde rubbers te rijden mogelijk de hele race-afstand - telkens iets meer dan 300 km - ermee af te leggen. Die gok zou winstgevend kunnen zijn tegenover hen die mediums, softs of supersofts zouden gaan wisselen. Er is iets voor te zeggen.
Harde rubbers van vandaag zijn 2" trager per ronde maar leggen minstens 60% van de race-afstand af. Mediums geraken aan 30% en Supersofts slechts aan 15% van de wedstrijdkilometers. Toch is de idee dat de coureur die "Russische roulette" naar zijn hand en zinnen kan zetten, een pikante toevoeging aan zijn rijvaardigheid. Hij moet letterlijke hoeder zijn over de staat van zijn banden. Niet schrikken, het komt in deze GP van Rusland nog niet echt aan bod.
Net zo min als Fernando Alonso naar Renault zou verhuizen in 2018. De terecht gefrustreerde Spanjaard won de wereldtitel in 2005 en 2006 met Renault (de tweede titel met een reukje aan door de "crashgate" in Singapore - apart verhaal). Maar dat is al tien jaar geleden en in die tijd is de wereld én de Formule 1 veranderd. Zelfs zo dat de nieuwe eigenaar van de F1 voor volgend jaar heeft aangekondigd dat de namen en nummers van de coureurs levensgroot zichtbaar moeten zijn. Naar "IndyCar"-voorbeeld zal ook een ledverlichting updates en de plaats van de renner op ieder moment aangeven.
Fernando Alonso kiest mogelijk op tijd voor Amerika waar hij op 28 mei 2017 in het Andretti-team deelneemt aan de sinds 1911 fabuleuze 500 Mijlen van Indianapolis". Direct na zijn thuis-GP in Barcelona op 14 mei a.s. vliegt hij naar ginder. Maar hij zal op 3 mei al privé-testen hebben om de auto en het ovaal gewoon te worden. Met respect voor de hypergetalenteerde Spaanse coureur hoop ik dat hij daar niet in een echte "crashgate" geraakt, de rol die Nelson Piquet als figurant en op bevel van Flavio Briatore moest spelen in Singapore... Vrijdag moet hij eerst de GP van Rusland beginnen. Met een Mc Laren-Honda die tijdens de Bahrein-testen een beter karakter liet zien. Ook Stoffel Vandoorne is erdoor begeesterd.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)