Vrijdagochtend starten de eerste vrije oefeningen om de vierde F1 WK-race van het seizoen. Het is de GP van Rusland in de Sochi Autodrom. In de voorlopige stand om de werelditel leidt Sebastien Vettel in zijn Ferrari met 68 punten tot grote ergernis van Mercedes wiens nummer één, Lewis Hamilton, tweede staat met 61 eenheden. Derde is Valtteri Bottas met 38 punten. Ferrari heeft dus twee van de drie gereden races gewonnen. Het is bekend dat de bandenstrategie doorslaggevend is voor de resultaten. Supersofts, softs, mediums en hards.
Viervoudig wereldkampioen Alain Prost, adviseur bij Renault zoals Niki Lauda bij Mercedes, is met een oud idee van Force India op de proppen gekomen. Het is een verzoek een complete vrije bandenkeuze toe te laten. Extreem zelfs de rechterwielen "hard", de linker "soft", of een voortrein met zachte en een achteras met mediums (toegelaten door FIA-sportreglement). Je kan de combinaties zo gek niet bedenken of de coureur zou er gebruik mogen van maken. Nario Isola van Pirelli wordt gek van de voorstellen, want nu is het al een heksentoer om iedere race drie van de vijf "compounds" ter beschikking te hebben.
Prost's voorstel wordt eigenlijk door Pirelli afgeschoten en ook enigszins door de ingenieurs. Die zeggen ronduit dat verschillende rubbersamenstellingen op één auto de kist onstabiel maken, de zo moeilijk te bereiken balans al helemaal niet te halen is. Prost's idee is echter dat iemand die het waagt op harde rubbers te rijden mogelijk de hele race-afstand - telkens iets meer dan 300 km - ermee af te leggen. Die gok zou winstgevend kunnen zijn tegenover hen die mediums, softs of supersofts zouden gaan wisselen. Er is iets voor te zeggen.
Harde rubbers van vandaag zijn 2" trager per ronde maar leggen minstens 60% van de race-afstand af. Mediums geraken aan 30% en Supersofts slechts aan 15% van de wedstrijdkilometers. Toch is de idee dat de coureur die "Russische roulette" naar zijn hand en zinnen kan zetten, een pikante toevoeging aan zijn rijvaardigheid. Hij moet letterlijke hoeder zijn over de staat van zijn banden. Niet schrikken, het komt in deze GP van Rusland nog niet echt aan bod.
Net zo min als Fernando Alonso naar Renault zou verhuizen in 2018. De terecht gefrustreerde Spanjaard won de wereldtitel in 2005 en 2006 met Renault (de tweede titel met een reukje aan door de "crashgate" in Singapore - apart verhaal). Maar dat is al tien jaar geleden en in die tijd is de wereld én de Formule 1 veranderd. Zelfs zo dat de nieuwe eigenaar van de F1 voor volgend jaar heeft aangekondigd dat de namen en nummers van de coureurs levensgroot zichtbaar moeten zijn. Naar "IndyCar"-voorbeeld zal ook een ledverlichting updates en de plaats van de renner op ieder moment aangeven.
Fernando Alonso kiest mogelijk op tijd voor Amerika waar hij op 28 mei 2017 in het Andretti-team deelneemt aan de sinds 1911 fabuleuze 500 Mijlen van Indianapolis". Direct na zijn thuis-GP in Barcelona op 14 mei a.s. vliegt hij naar ginder. Maar hij zal op 3 mei al privé-testen hebben om de auto en het ovaal gewoon te worden. Met respect voor de hypergetalenteerde Spaanse coureur hoop ik dat hij daar niet in een echte "crashgate" geraakt, de rol die Nelson Piquet als figurant en op bevel van Flavio Briatore moest spelen in Singapore... Vrijdag moet hij eerst de GP van Rusland beginnen. Met een Mc Laren-Honda die tijdens de Bahrein-testen een beter karakter liet zien. Ook Stoffel Vandoorne is erdoor begeesterd.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
|