Minder dan een dag na de beslissing om het Mustang GT3 programma voorlopig te staken, maakt het Marc VDS Racing Team bekend dat het twee Ford GTs in GT3 configuratie aan de start brengt van de nakende 24 Uren van Francorchamps, de tegenhanger van Le Mans voor GT-wagens.
Martin Bartek, onze partner en constructeur van onze twee Fords GT uit het GT1-wereldkampioenschap, is ons na de melding van de forfait van de Mustang spontaan komen opzoeken, lacht Marc van der Straten. Hij stelde ons twee Fords in GT3-versie ter beschikking. Die zullen weldra in onze basis in Gosselies moeten aankomen en één ervan zal volgende woensdag al tijdens de Test Day in Francorchamps in actie komen.
Natuurlijk is dit goed nieuws ! roept een enthousiaste Eric De Doncker uit. Ons team zat danig in de put, maar nu zijn we weer helemaal gemotiveerd. Dit was een mooie geste van Martin Bartek en Marc van der Straten stelt het zeer op prijs. Hij is ook opgelucht, want zo kunnen we onze beloften tegenover iedereen invullen. Hij zal zich deze niet betreuren, maar we blijven ongeduldig wachten op een nieuwe kans met de Mustang !
Niet onbelangrijk is te weten dat de twee autos in Spa worden bestuurd door Eric De Doncker, Renaud Kuppens en Markus Palttala. Dit trio zit in de nummer 98 en Mister Bas Leinders, Maxime Martin en Professor Marc Duez kruipen in de 99. Op zn minst beloftevol.(wr)
Zowel op de Zolderse blog Clean Week 2020 als op Walters Auto Cahiers werd op 30 november 2009 bericht over een eerste vliegende auto. Hij beantwoordde geheel aan de stoutste jongensdromen uit de vermaarde boeken Jongens & Wetenschap uit de vijftiger jaren. Met inklapbare vleugels, zodat hij in het rijdend verkeer maar de oppervlakte inneemt van een gemiddelde auto. Met gespreide vleugels om als een meeuw zo fier boven het geroezemoes uit te vliegen. Vandaag meldt "De Morgen" dat de Terrafugia in productie gaat en $160.000 zal kosten. Excentriekelingen zullen hem zeker aanschaffen. En gezien die categorie van mensen nogal talrijk aanwezig is in de maatschappij bestaat er een kans dat er veel vliegende autos boven de files zullen snorren. Althans hebben er zeventig zich al via een bestelling kenbaar gemaakt. Waarmee dan weer de kans groeit dat ze elkaar als vliegen zullen neermeppen Mochten ze massaal botsen en neerstorten zal de lol er gauw af zijn.
Maar goed, het is een idee om uit de files te geraken. Files die door de mengelmoes van personenwagens, lichte bestelwagens als racewagens en zware vrachtwagens, ook steeds gevaarlijker worden. In mijn kleine Peugeootje zie ik iedere keer opnieuw met stijgende angst een mastodont-met-olifantenvaart op me afkomen. Een schietgebedje maakt dat mijn engelbewaarder de wegreus doet stoppen. Mirakuleus, want negen van de tien keer is de bestuurder aan het internetten, de krant aan het lezen of in zijn neus aan het peuteren. Meestal met alles bezig behalve verantwoord deelnemen aan het verkeer.
Van auto naar vliegtuig ombouwen en vice-versa is een ombouwtijd van 30 nodig. De tijd die die je bij vele cabrios moet geven om het elektrisch bediende dan open of dicht te leggen. In vliegtuigconfiguratie kan het toestel/auto 725 km vliegen tegen een snelheid van 115 km/h. Dus beslist over de meeste files heen. Vraag rijst dan al direct of er genoeg landingstrips zullen zijn ? Want als die ook vol staan met files blijft er een probleem. De aandrijving geschiedt door een klassieke verbrandingsmotor. Niet direct CO2 gunstig. Maar als die vuile motor zou worden vervangen door één met een brandstofcel die een elektromotor aandrijft en zo de schroef is de factor groen direct ingevoerd. De ingrediënten die men daarvoor nodig heeft zijn: een waterstoftank die waterstofgas levert aan de brandstofcel en een elektromotor-met-schroefbevestiging. Het kan natuurlijk ook met zon elektromotor die door een Li-Ion accu wordt aangedreven en aan de stekker kan. De green Plug-In Flying Car zou dan een feit kunnen zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Terrafugia)
In deze tijd van het jaar is het rond Phoenix in de woestenij van Arizona 55° C. Het is de uitgelezen plek op aarde om hittetesten te doen met autos. Uit eigen ervaring hebben wij onthouden dat we eens in een Volvo een thermometer achter de voorruit legden en een Cola gingen drinken in een Saloon. De thermometer kon het tot 140°C uithouden, dus dronken we op ons gemak. Toen we weer aan de Volvo kwamen was de thermometer in duizend stukjes gesprongen ! Satanische hitte. Gelukkig was die Volvo uitgerust met een schitterende airco die het interieur van de geroosterde auto in geen tijd tot een aangename 22°C bracht.
Momenteel overdoet Chevrolet die oefening met de Volt wiens serieproductie steeds dichterbij komt. GM gaat daarin erg ver. Want hoewel de Volt niet is bedoeld om een aanhangwagen te trekken, testen de ingenieurs hem toch met een trekdynamo die hellingen tot 10% simuleert. Dat dient om de reacties te zien van motor en chassis als hellingen worden opgereden als het meer dan 38°C warm is. De accu krijgt het extra te verduren in helse vagevuurgevechten. Tot vandaag heeft de Volt volgens GM geen kick gegeven.
Testingenieur Steve Pratt voegt er aan toe dat de airco een interieurhitte van 50°C in zeer korte tijd afkoelt naar uiterst aangename waarden. En het is nog niet anders dan dat men de testingenieurs nog altijd de absolutie geeft zonder biecht. Pas als later de klanten met de wagen omgaan, er de ongelooflijkste dingen mee doen, zelfs die in de stoutste fantasieën niet kunnen worden bedacht, dat de kist kraakt, in panne valt, uiteenvalt alsof het een legobouwstukje was, dat de echte ziel van de auto naar buiten breekt. De consument blijft de opperrechter voor een product.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Chevrolet)
Siemens Hybrid Drives toonaangevend voor stadsbussen
Omdat in de miljoenensteden van de wereld het personenvervoer in comfortabele bussen alsmaar belangrijker wordt, heeft industriereus Siemens via het ELFA-concept imposante stadsbussen met het systeem stiller gemaakt, een lagere CO2-uitstoot gegeven en een ongezien gebruikscomfort meegegeven.
Het ELFA-concept bestaat uit een zeer compacte motor en een dito software-besturingsdoos. Op energieverbruik wordt meer dan 40% bespaard terwijl de uitstoot van ongewenste gassen in dezelfde orde van grootte ligt. Tevens biedt het de mogelijkheid om in de stadskernen emissievrij te rijden. Siemens heeft het systeem ook uitgebreid naar de marinesector. Bijzonder naar de plezierjachten toe. Het biedt tot meer dan 40.000 zorgeloze gebruiksuren.
De Siemens Hybrid Drives eist een minimum aan onderhoud terwijl de bedrijfszekerheid tot meer dan 40.000 km is gewaarborgd. Een storingvrije werking in het dagelijkse intense gebruik van autobussen is verzekerd. Omdat de bus stiller functioneert en de acceleraties schokvrijer zijn dan de nu geldende systemen hebben de passagiers een daadwerkelijk hoger comfort. De tijd dat ze als poppen heen en weer geschud werden tijdens acceleraties en remtijden is daarmee voorbij. Het ELFA-concept kan in elke autobus omwille van zijn compactheid worden gebruikt.(wr/Foto:Siemens)