HAMILTON MAGISTRAAL WEER STAPJE DICHTER BIJ ZESDE WERELDTITEL
Terwijl Valtteri Bottas trainingsnelste was en vanuit pole Lewis Hamilton de leiding verhinderde, ontspon zich een vinnig duel tussen de twee ploegmaten. In die mate dat teamleider Toto Wolff redenen had om zich zorgen te maken. Zo nipt reden de Mercedessen in elkaars buurt. Een botsing werd gevreesd, maar die bleef gelukkig uit. In de 20ste van de 52 te rijden ronden ging Antonio Giovinazzi met zijn Alfa Romeo van de baan in de grindbak. Dat lokte een safetycar uit. Het duurde vier ronden eer de groene vlag weer opdook. Een restart...met grote gevolgen. Max Verstappen die rondenlang met Charles Leclerc kat en muis speelde, ging de pits in. Leclerc ook. Maar Max vertrok eerst en won - discutabel - een plaats.
Ook kwam Lewis Hamilton na de safety car aan de leiding en zou die niet meer afstaan. Bottas haalde op vier ronden van de finish nog zachte banden om een snelste ronde te zetten en één WK-punt te winnen bovenop de 18 verbonden aan de tweede plaats. Hij sloeg in zijn opzet ! Toen Hamilton dit zag, trapte hij het gespedaal nog wat dieper in en ontfutselde met een nieuw ronderecord van 1'27"369 opnieuw dat ene punt van zijn ploegmaat. De Brit voegt dus 26 punten toe en versterkt zijn positie in de stand om het WK.
Een andere hoogte- of eerder dieptepunt was dat Sebastien Vettel inliep op Max Verstappen. Zoals we gewend zijn liet de Belgische Nederlander zich niet zomaar voorbijrijden. Maar in een aanvalsmanoeuvre van Vettel gebeurde er iets raar. Héél even ging Max naar rechts, moet Vettel gemeend hebben een gat te zien, maar kwam Max terug in een fractie van een milliseconde voor hem. Vettel boorde zijn Ferrari in de achterkant van de Red Bull die als een biljartbal van de baan werd gekegeld. De sportcommissarissen namen redelijk snel een beslissing en gaven Vettel 10" straftijd. De viervoudige Duitse kampioen haalde een nieuwe neus in de pits en vertrok laatst om geen enkele rol van betekenis meer te spelen. Na de wedstrijd ging Sebastien Vettel zich bij Max Verstappen verontschuldigen. Dus bekende Vettel fout, maar Max was een zekere derde podiumplaats kwijt.
Charles Leclerc werd tot "Piloot van de dag uitgeroepen", maar ook Max' ploegmaat, de Fransman Pierre Gasly, reed zich in de kijker. De nieuwe afstellingen aan zijn Red Bull blijken rendement af te leveren. Daarmee groeit natuurlijk de rivalitet tussen de twee jonge gasten. Max staat derde in de stand om het WK voor Vettel en na Bottas. Goed bekeken is er een generatiewissel bezig in de Formule 1. Tegen het nieuwe reglement in 2021 waaronder opnieuw tanken tijdens de race, zijn alle ouwe rakkers op pensioen. Alleen Lewis zal blijven want die wil minstens zeven titels zoals Schumacher. Liefst nog één meer. Zoals Mick Schumacher nu presteert in de Formule 2, hoeft niet gevreesd te worden dat zoontje direct zal scoren als vader in de F1. (Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - PAKT POLE EN NIEUW RONDERECORD IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas zorgde met een nieuw ronderecord - 1'25"093 - dat zijn ploegmaat Lewis Hamilton vandaag voor de 70ste GP van Engeland geen zevende pole-position kon veroveren. Zelfs een zeer sterke Charles Leclerc kon zijn Ferrari niet beter dan op een derde plaats zetten. Sebastien Vettel haalde pas een zesde chrono. Daarentegen blijven de Red Bulls van Verstappen en Gasly zich als luizen in de pels van de meervoudige wereldkampioenen zetten. De Red Bulls hebben met een opmerkelijke aero-afstelling gereden. De neus vooraan nog lager en de achtertrein iets hoger. Met die supplementaire wigvorm wilde Adrian Newey van Red Bull eens experimenteren.
Niet zonder resultaat. Ook gaven de Red Bulls meer vlammen af omdat de wagenbodem, vooral de neuskant dan, in de remzone's en op de curbs, nog sterker dan anders raakte. In ieder geval heeft het nieuwe asfalttapijt van Silverstone zijn meeste opborrelende olieresten afgegeven zodat de race zelf minder glad kan verlopen. Tenzij de weerman gelijk krijgt die beweert dat er 22% kans bestaat op regen morgen. In dat geval zijn de "regenmeisters" aan bod. Maar het kan ook weer een sterrenregen worden. Mercedes is immers het sterkst. (Walter Rombauts)
In een door regen getekende derde vrije oefening om de GP van Engeland, heeft na spitse chronoduels Charles Leclerc de snelste tijd gereden. Om 15 uur beginnen de kwalificaties om de pole.(wr)
BOTTAS - MERCEDES - SNELLER DAN HAMILTON IN FP2 IN SILVERSTONE
De Fin Valtteri Bottas heeft in zijn "zilverpijl" in de tweede vrije oefeningen iets sneller gereden dan zijn ploegmaat Lewis Hamilton. Daarmee neemt Mercedes weerom de dromen weg van zowel Ferrari als Red Bull-Honda. Pierre Gasly sloeg toch in een vijfde plaats, twee posities voor Max Verstappen. De FP2 was weerom wat saai. Niet gekleurd met een crash in de pits van Romain Grosjean, maar natuurlijk wel met de onvermijdelijke slippers van driekwart van de twintig die meerijden. Dat is voer voor sites die er leuke plaatjes van brengen. Ten gronde geanalyseerd is "de toekomst van de F1" wellicht de Monegask Charles Leclerc, die andermaal ploegmaat Vettel sneller af was. Eerder dan Max Verstappen. Morgenochtend is er de FP3 en dan de kwalificaties voor de pole. (Walter Rombauts)
PIERRE GASLY - RED BULL HONDA - ZET IEDEREEN EEN NEUS IN FP1 IN SILVERSTONE
De Fransman Pierre Gasly, ploegmaat van Max Verstappen, heeft in de eerste vrije oefeningen de snelste tijd gereden. De anderhalf uur durende sessie werd getekend door een korte regenbui, waardoor met nog 20' te gaan alleen Bottas, Norris en Verstappen wat rondjes draaiden om de fans toch iets te bieden. Toen de met nieuw asfalt beklede baan was opgedroogd werd er nog even "geraced". Die nieuwe asfaltlaag maakt Silverstone gladder. Daar werd op 13 juli 1950 de eerste na-oorlogse GP gereden. Dit weekend is het de 70ste Grote Prijs van Engeland.
Dat betekent dat Sliverstone net als Monza altijd op de kalender heeft gestaan. Silverstone is historisch een snelle baan waarop 60% plankgas wordt gereden en dus veel van de motoren wordt gevergd. Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton is uiteraard favoriet en hoopt met een nieuwe zege voor eigen publiek het voortbestaan van Silverstone te ondersteunen. Eind 2020 loopt de huidige F1 af en willen de nieuwe eigenaars de kosten drukken en de winsten verhogen. Even is het afvoeren van Silverstone in 2021 al ter sprake gekomen. Dat zou meteen een definitieve breuk zijn met de dan 71 jarige historische na-oorlogse F1. Maar alles kan. Zeker met die Amerikanen van Liberty Media. (Walter Rombauts)
De "goedendag" is geen bonjour. Het was een ronde kogels met pinnen, via een ketting bevestigd aan een houten steel. Daarmee sloegen de Vlamingen in 1302 de Fransen de kop in en volgens Humo was er ook een speciale priem om de ogen van de vijand uit te steken. Vandaag viert Vlaanderen daarom feest. In wezen is het beschamend wat mensen elkaar aandoen. Wat het met automobiel te maken heeft is niet duidelijk. Maar de Grote Liefde die officieel, maar niet in het echt, in 1896 is ontstaan toen Daimler en Benz, en vooral niet te vergeten Otto, wordt nu door overheden aller landen "goedendag" gezegd. Als er één industrie-onderdeel is waarin je de komende tien jaar niet meer moet investeren is het "de auto", de verloren Grote Liefde. Morgen meer. (wr)