BOTTAS DOMINEERT HAMILTON, LECLERC SCOORT SNELSTE RONDE IN AZERBAIJAN
De Fin Valtteri Bottas heeft na de pole-position ook de GP van Azerbaijan gewonnen. Hij domineerde vooral in de slotfase ploegmaat Lewis Hamilton. Er kan niet worden gezegd dat Bottas de hele race aan de leiding reed. Dat deed Charles Leclerc tot vijftien ronden voor het einde. Dan moest de Monegask willens nillens nieuwe banden halen en hij koos voor "softs" om een gok te wagen naar de snelste ronde (1'43"009-nieuw record) wat hem lukte.
Tijdens de pitstop van Leclerc kon Sebastien Vettel (Ferrari) naar de derde plaats rijden. Hij reed verstandige Max Verstappen (Red Bull-Honda) zonder spanningen voorbij. Meteen zag Vettel zijn WK-kansen nog niet gans verdwenen. Evenwel staat Verstappeen slechts 1 punt achter hem in de WK-stand. Maar Mercedes slaagde wel in de vierde dubbelzege van het nieuwe seizoen...! Uiteraard rijden de "zilverpijlen" voor het zesde jaar op rij naar de wereldtitel bij de constructeurs.
Nadat de Australiër Daniël Ricciardo (Renault) in een gemiste remzone belandde en de Rus Daniil Kvyat (Toro Rosso) tot stilstand dwong gebeurde er een parkeer-incident tussen hen beiden. Kvyat wachtte om terug de baan op te rijden voor een andere deelnemer. Op dat moment zette Ricciardo zijn Renault in "marche-arrière" - Renault is Frans - en bonkte tegen de linkerachterzijde en dito wiel van de Rus. Komisch bijna, iets voor Chaplin of "de-dikke-nek-en-de-dunne"...
Maar het werd nog gekker. Pierre Gasly parkeerde zijn defect gereden Red Bull-Honda netjes in een uitloopstrook en de gele vlag wapperde. Erger nog, de Virtuele Safety Car flikkerde aan. Voor niets !!! Sinds de dood van Charlie Whiting voor de GP van Australië kan de nieuwe koersdirecteur Mati zeer in vraag worden gesteld. In die mate dat een verbolgen Max Verstappen via de radio vroeg waarom/waarvoor er een VSC aanflikkerde ? Kort na de vraag van de Nederlander ging het VSC-licht uit.
In de slotfase zette vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton leider Bottas nog onder druk. Bottas antwoordde met een snelste ronde. Maar dat ene WK-punt werd hem door een Charles Leclerc niet gegund. Bottas neemt wel de leiding in de WK-stand met 87 punten tegen Hamilton met 86. Vettel blijft derde en Verstappen vierde. Max is dit jaar geschiedenis aan het schrijven en zijn naam kan niet meer stuk bij Honda.
Het merk dat de twee vorige seizoenen niet in de verf kwam in handen van Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne. Misschien moet Renault ook zo'n fenomeen vinden, want het historische merk dat meer dan 120 jaar autosporthistorie schreef en mee beheerste, rijdt in de schaduw. Dat kan zeker niet zijn omdat ze Lada (Astovaz) hebben opgegeven in Rusland. De volgende GP is die van Spanje in Barcelona. Daarmee begint op 10 mei a.s. met de vrije trainingen het Europese luik van de F1 2019.(Walter Rombauts)
BOTTAS - MERCEDES - PAKT POLE IN VERMINKTE KWALIFICATIES
Net was Q1 nog niet gedaan of de Pool Robert Kubica reed de tweede Williams met 21g aan diggelen tegen de gele Pirellimuur waar de baan maar 7,60 meter breed is. Direct rode vlag en bijna een uur om wagen weg te takelen, de "kussen"muur te herstellen maar hem in de grijze grondstof latend. Daarna kon de Q2 aanvatten en nog geen twee minuten later of...Charles Leclerc plofte zijn Ferrari in de grijze massa (met 12g) precies op dezelfde plaats als Kubica.
Sommigen kunnen zich niet ontdoen van de idee dat het ontbreken van de gele Pirellireclame een ander zicht gaf op de uitgang van de bocht, alsof hij vroeger eindigde...Bovendien mag de vraag worden gesteld of die muur wel millimeterjuist was hersteld ?In Baku komt het wat murenscheren betreft op millimeters aan. Na de crash van Leclerc, die zich in alle talen tegenover de Ferrari-mecaniciens verontschuldigde, werd de Q2 nog eens vijfentwintig minuten onderbroken. Na 7'41" ervan finaal te hebben afgewerkt kon Baku met stilaan tanende zon naar Q3. Met Max Verstappen op dat moment aan de top van de tabellen.
Sebastien Vettel redde zijn vel pas in de laatste minuten van Q2 om in Q3 te geraken. Charles Leclerc die niet meer kon meedoen zakte weg naar de tiende startplaats. Hij zag met lede ogen aan hoe teamgenoot Vettel naar de "pole" trapte maar dan uiteindekijk de duimen moest leggen tegen de twee Mercedessen waarin Valtteri Bottas met 1'40"495 de eerste startplaats pakte en bovendien het ronderecord van Baku verbeterde. Sebastien Vettel start derde met het "zwaard van Damocles" achter hem, Max Verstappen.
Iedereen gaat voorbij aan het gerucht dat al een poos de ronde doet dat Mercedes 55 kW (75 pk) meer uit zijn V6 Turbo Hybrid tovert dan de rest. De Duitse constructeur beweert het tegendeel voor Ferrari...Morgen wordt de GP van Azerbaijan gereden over 59 ronden van 6.003 km met in iedere ronde 20 bochten waarin tussen alle muren het gevaar constant loert. Na deze vierde race komt "het circus" op 12 mei a.s. in Barcelona waar de Europese toer begint.(Walter Rombauts)
DRIEMAAL LECLERC - FERRARI - SNELSTE IN AZERBAIJAN !
In de eerste vrije oefeningen, Charles Leclerc 1'47"497, snelste tijd in een onwaarschijnlijk chaotisch verlopen sessie. Door een losgekomen putdeksel op het 6.003 km stadscircuit in Baku dat verkeerdelijk vergeleken wordt met de stratenrace van Monaco. In de FP2 reed Charles Leclerc met 1'42"872 weerom de snelste tijd en maakte dat Ferrari de hele vrijdag domineerde. Dat Lewis Hamilton ook vandaag slechts de vijfde tijd klokte heeft te maken met de diepe angst tegen de muren te belanden.
In 2016 maakte hij kennis met die muur en het verknalde destijds heel zijn weekend. Dus voorzichtigheid is een ingewortelde factor in Azerbaijan. George Russell die zijn Williams-chassis op zo'n deksel naar de bliksem reed zal die omzichtigheid zeker in acht nemen. Overigens was Lewis Hamilton duidelijk. "Niemand beseft hoe snel we hier gaan. Soms kunnen we de 100-meter-borden niet eens zien. We rijden puur op instinct."
Maar in de derde vrije oefeningen, de FP3 dus, knalde Monegask Charles Leclerc de chrono naar 1'41"604 !!! Sebastien Vettel in de tweede Ferrari kon er alleen maar naar kijken. Volgens - relatieve - polls heeft de viervoudige Duitse wereldkampioen slechts 20% kans om dit seizoen als eerste met Ferrari te winnen. 80% sprak zich uit voor Leclerc.
Max Verstappen gaat met een derde snelle tijd naar de kwalificaties - straks om 14.55 uur onze tijd - en blijft zich dus met de Red Bull-Honda tussen de meervoudige wereldkampioenen bewegen. Hij staat derde in de WK-stand en indien hij gespaard blijft van pech zou hij na 21 races wel eens héél hoog kunnen scoren in de eindstand van het WK 2019.(Walter Rombauts)
MORGEN BEGINNEN VRIJE TRAININGEN VOOR GP VAN AZERBEIDJAN
Morgen rollen de eerste wagens over het stadscircuit van Baku in Azerbeidjan. De vierde GP van de 21 te rijden in 2019. Red Bull heeft aangekondigd dat Honda met updatemotoren op de proppen komt. Max Verstappen is er als de kippen bij daarbij de hoop uit te drukken dat hij daarmee de kloof tussen hen en Mercedes-Ferrari kan dichtrijden. Pas zaterdag zal het met de kwalificaties duidelijk worden of Honda in zijn nieuwe opzet is geslaagd. De race wordt dan een bevestiging van een onuitgesproken vermoeden dat de sterkere Mercedesmotor het wellicht weer van iedereen zal halen. Nog een detail: Giovinazzi (Alfa Romeo) krijgt een gridpenallty om er al een derde MGU op de auto is verwisseld. Räikkönen is pas aan de tweede toe op drie races. Die rijdt nog vrij vanuit zijn startplaats. (Walter Rombauts)