MAANDAG 22 FEBRUARI EERSTE ECHTE F1 KRACHTMETING IN BARCELONA
De voorbije pré-seizoenstraining in Barcelona waar de Duitser Sebastien Vettel met Ferrari als snelste uitkwam, was vooral bedoeld om bandenleverancier Pirelli kans te geven de nodige data op te doen in de 382 ronden die er door vele teams werden gereden. Pirelli werkt aan een nog zachtere supersoft waarvan het effect nog groter is dan het aanzuigeffect van een spons en de adhesie tussen rubbercompound en asfalt eerder gaat lijken op de zuigkracht van de nappen van een octopus. Hoe de F1-reglementenmakers de puzzel van sets gaan uitleggen aan het grote publiek is een vraagteken.
Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel is van mening dat de overreglementering en de lagere sound van de V6's fans weghalen van de F1. Overigens - en dat heeft Vettel niet gezegd - is men industrieel gezien in de zéér nabije toekomst aan het eind van de levens van de verbrandingsmotoren Otto- en Diesel. Wie vandaag het Formule "e" kampioenschap van de FIA volgt ziet dat de elektrische opvolger van de F1 al klaar is. Het gemis aan maagdoorsnijdend geluid kan via "soundbars" worden ingebouwd.
Het publiek vraagt, de FIA draait ! Porsche biedt momenteel in zijn gamma soundbars aan die verschillende geluiden produceren. Zoals na WOII de gefrustreerde Japanners in hun Suzuki's, Subarutjes, Datsunnetjes en andere Mazdaatjes dat bij Hitachi al konden kopen. Véél goedkoper dan een echte Porsche, een heuse Ferrari of Lamborghini.
Maar nu, alle gekheid op een stokje, de F1 anno 2016, het 66ste jaar in zijn bestaan. De strijd zal opnieuw tussen Mercedes en Ferrari gaan. Nieuwkomers als Haas en...Renault, zelfs Williams en Red Bull hebben alles te bewijzen of opnieuw te bewijzen. De eerste echte testdagen beginnen maandag 22 september. Dan zijn er in eerste instantie veel verrassingen en komen vaak kleinere teams op de voorgrond. Ook omdat de "bonzen" niet altijd in hun kaarten laten kijken met welke jokers ze al dan niet uitpakken. Maandag begint eigenlijk de F1 anno 2016.
Renault heeft zijn nieuwe bolide al voorgesteld op 3 februari. Ferrari zal nu vrijdag 19 februari zijn nieuwe auto voorstellen. En op Sauber na, die dat op 1 maart zal doen, stelt de hele verdere meute zijn nieuwigheid in deze wintermaand nog voor. Mc Laren-Honda en Haas op zondag 21, Manor, Williams en Red Bull op maandag 22 en Toro Rosso op 29 februari a.s. Het zijn feestelijke formaliteiten, laat ons zeggen de maskers die exciterend het ware gelaat van ieder merk raadselachtig maken. Tot in de eerste race in het Australische Melbourne die maskers afvallen. Pas als de maskers zijn afgevallen en niets meer te verstoppen is, wordt het extra "exciting". Purisme.(Walter Rombauts/foto's: wr, Renault, Ferrari, Mercedes)
De nieuwe Mazda MX-5, de nu vijfentwintig jaar iconische roadster, heeft in 2015 liefst 15 onderscheidingen gekregen in Europa, Australië en Noord-Amerika. Naast dit heuse "collectors-item", bleek de Mazda MX-3 de best verkochte auto aller tijden in de geschiedenis van het Japanse merk te zijn. De populariteit van deze agressief getekende "3" is vooral mede te danken aan de Skyactiv-D 1.5, de propere diesel, waarop in Genève tijdens het 86ste Salon aldaar, de nadruk wordt gelegd.
Blikvanger daar zal vooral de RX-Vision zijn, een conceptcar nog weliswaar maar die tegen 2020 zal verrassen met nieuwe accenten én met de Rotary-Engine. De erfenis van Felix Wankel wiens naam de motor droeg alvorens Mazda in Hiroshima met de moed van imperfectie de winnende motor in Le Mans (1991-B787) en Francorchamps (1981-RX-7) doorontwikkelde. Een veelbelovende versie ervan, draaiend op waterstof, maakt zijn opwachting in de komende jaren.(wr)