VAN HOOYDONK EN MAATS DOEN NORMA WINNEN IN 24H VAN ZOLDER
Jeffrey Van Hooydonk heeft met zijn maats, de gebroeders Thiers, Magnus en Corten in een Norma M20 FC de 24 Uren van Zolder gewonnen. Het is de eerste keer dat een prototype de Limburgse etmaalrace wint. De tweede plaats ging ook naar een prototype Norma M20 FC die werd bestuurd door Houthoofd-Bouillon-Vervisch-Cools. Vervisch reed twee dagen geleden de pole-position.
De derde aan de finish was ook al een Norma M20 FC, onder de vlag van renstal Excelsior, en bestuurd door De Cock - Joosen jr - Piessens - De Jonghe. Ze telden drie ronden achterstand op de winnaars. De enige Japanse auto in de wedstrijd was een Mazda MX-5 die door vijf autosportjournalisten werd gereden (Daffe-Lémeret-Pasture-Dierckx-Da Palma Ferramacho). Hij finishte tweede in zijn klasse (7c) na veel tegenslag. In de algemene rangschikking staat hij 28ste van de 33 auto's die de meet haalden.
De 24 Uren van Zolder heeft andermaal bewezen een moeilijke klus te zijn om te rijden en te winnen. Er moet op gewezen dat de VRT zich andermaal onderscheiden heeft door geen enkel nieuws te brengen. Internetsites, facebook en enkele lokale radio's hebben die lacune ingevuld. In ieder geval is de Limburgse klassieker rijp om naar het hoogste niveau te worden getild.(Walter Rombauts)
MAZDA'S DREAM TEAM IN DE MX-5 DAAGT BMW'S UIT IN 24H VAN ZOLDER
Morgennamiddag om 16 uur start de 24 Uren van Zolder. Degenen die op een "Micky Mouse"-circuit zo'n uitdaging aangaan moeten én aan een stuurtje kunnen draaien én over een goede wagen beschikken. Het onvoorspelbare verloop van eender welke etmaalrace levert soms een David-Goliath-strijd op. Het is met zekerheid een slijtageslag, voor ieder merk in iedere categorie. Neem nu de klasse "7c". Daarin neemt Mazda de handschoen op tegen vijf BMW's. Numeriek op het eerste gezicht een verloren zaak voor het Japanse merk ?
Gisteravond draaide de even talentrijke als te bescheiden Stéphane Lémeret in de Mazda MX-5 ND Cup Racer 1'52"645. Een chrono die goed is om morgen op de 37ste plaats te vertrekken. Met ploegmaats als Xavier Daffe, Hans Dierckx, Maxime Pasture en de godsnaam Antonio da Palma Ferramacho uit het Groot-Hertogdom Luxemburg. Ze verdienen een voorstelling, want het zijn alle vijf autosportjournalisten.
Stéphane Lémeret is hoofdredacteur van AutoTrends (en niet van Auto Hebdo zoals ik gisteren verkeerd schreef). Xavier Daffe is hoofdredacteur van Le Moniteur de l'Automobile/Autogids, een kanjer als journalist en autokenner. Hans Dierckx is journalist van Autowereld, Maxime Pasture schrijft voor AutoLoisiers/Autokrant en die "macho" uit Luxemburg werkt voor LuxGears. Hun autoliefde kan er voor zorgen dat ze de historische Mazda dicht vooraan in het klassement brengen.
Vorig jaar eindigde die op de 34ste plaats na problemen met de remmen en opgehouden door enkele andere incidenten op de baan. De auto van dit jaar (de Noord-Amerikaanse ND Cup Racer) is fundamenteel dezelfde als vorig jaar. Alleen werden grotere remmen gemonteerd, om het euvel van vorig jaar te voorkomen. Zolder - bestaat met een rijke geschiedenis sinds 1963 - is een remmenvretend circuit. Dat geldt ook voor de dikke bakken vooraan. Maar als de deelnemerslijst wordt overlopen met toch namen als Bert Longin, Jan Wouters, Nico Verdonck en Tim Joosen, dan maakt de Mazda door "voorzichtiger" werk kans op een prestigieuze eindplaats.
Over de andere deelnemers is minder te vertellen omdat er niet echt zo'n "dream-team" in zit dat de homogeniteit van de hogergenoemde vijf heeft. Natuurlijk is Tom Boonen een publicitaire blikvanger in de Yokohama Ford Mustang, maar op vier wielen leef je anders dan op twee. Zeker als het héél snel moet gaan. Er is ook geen persdienst meer die het veld transparant kan maken naar de media toe. Toch is Zolder morgen en overmorgen een aanrader voor wie een groot autofeest wil meemaken.(Walter Rombauts/Foto:Mazda)
MAZDA STELT SPECIALE MX-5 VOOR IN ZOLDER: DE 160-EDITION
Dit weekeinde worden de 24 Uren van Zolder gereden. Zoals steeds biedt deze zéér speciale én veeleisende race enkele speciale accenten. Zoals Tom Boonen in de Yokohama Ford Mustang, maar ook Mazda laat zich niet onbetuigd. Tijdens de twee dagen van de etmaalrace op 19 en 20 augustus zal een speciale reeks van de unieke MX-5 worden voorgesteld: de "160 Edition".
Het is dus een beperkte serie die de 2.0 SkyActiv-G 160 pk als krachtbron draagt. De voorinliggende viercilinder met manuele versnellingsbak drijft de achterwielen aan. De uitvoering "SkyCruise" biedt bovenop het unieke krakater van deze serie ook nog tal van andere blikvangers:
- Sportophanging en veerpootbrug vooraan.
- Recaro-sportzetels
- Alu pedalen set
- Alcantara inleg dashboard
- Bekleding deurpanelen in Alcantara
- Deurspiegels in Brilliant Black
- Unieke Badge met Nummering
- Spoiler kofferklep met Briljant Black
Om het unieke karakter van deze speciale reeks verder te accentueren heeft Mazda het aantal koetswerkkleuren beperkt tot de vier onderstaande:
° Arctic White
° Meteor Gray
° Ceramic White
° Soul Red
De prijs van de "160 Edition" bedraagt €31.990 BTW in.
Naast de feestelijke voorstelling van deze exclusieve reeks, zal Mazda ook dit jaar een Mazda MX-5 ND Cup Racer aan de start brengen. De bemanning waaronder ster journalist(en)-coureurs Xavier Daffe (Autogids/Le Moninteur de l'Automobile), Stéphane Lémeret (Auto Hebdo), Hans Dierckx, Maxime Pasture en Antonio de Palma Ferramacho zullen het kroonjuweel van de constructeur uit Hiroshima ook zo gunstig mogelijk aan de eindmeet trachten te brengen.
In weerwil van wat zware kanonnen gaat de Mazda zijn kansen. Overigens, met de naam van de piloot uit het Groot-Hertogdom Luxemburg, die luidt als een klok kan het niet anders dan dat zondagnamiddag adelbrieven ter aankomst worden afgegeven. Natuurlijk is het geen gemakkelijke klus, want namen als Bert Longin, Anthony Kumpen (aast op zevende zege) en andere Tim Joosen's zullen hun stempel drukken op wat geen Le Mans is, geen Francorchamps is, maar zéér zeker een specialiteit op zich is. Zolder is veeleisender dan wordt gedacht. (Walter Rombauts/foto: Mazda)