NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HAMILTON WINT GP VAN SINGAPORE EN VERSTERKT LEIDING IN WK-STAND
  • HAMILTON PAKT POLE VOOR VERSTAPPEN EN VETTEL IN SINGAPORE
  • SNELHEIDSBOETE VOOR KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2
  • VETTEL NEEMT OPTIE OP POLE IN FP3 IN SINGAPORE
  • RICCIARDO IN FP1, RÄIKKÖNEN WIJST DE WEG IN FP2 IN SINGAPORE
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    16-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stoffel Vandoorne wil Benjamin Bailly achterna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De laureaat van het Stuurwiel RACB National Team 2009 tekent dit weekend voor zijn debuut in de autosport. Op het Spaanse circuit van Alcaniz neemt Stoffel Vandoorne het op tegen een twintigtal concurrenten in de eerste manches van de F4 Europcup 1.6.

    De “Formul’Academy Euro Series”heet vanaf dit jaar de “F4 Eurocup 1.6” maar aan het concept werd niet geraakt. Dat omvat nog steeds dat jonge piloten na de succesvolle karting de kans krijgen om zich te meten in de autosport en welbepaald met monoplaces. De éénzitters zijn altijd de voortbrengers geweest van de grote autopiloten. Voorbeelden zijn legio. Pikant detail aan dit kampioenschap is dat voor elke meeting een lottrekking beslist over het toekennen van de auto waarmee ze die race zullen rijden. De auto’s zijn vanzelfsprekend identiek. Het onderhoud ervan gebeurt door studenten die leden zijn van de Auto Sport Academy.

    De wedstrijden van de F4 Eurocup 1.6 worden gereden in het kader van de gerenomeerde “World Series by Renault”. Het is in het hart van het complex Motorland Aragon dat de competitie dit jaar op gang wordt geflitst. Het kampioennschap telt 7 afspraken. De tweede race gaat door in Francorchamps van 30 april tot 2 mei a.s. Na Benjamin Bailly is het dit jaar de beurt aan Stoffel Vandoorne om de kleuren te verdedigen van het RACB National Team in de F4 Eurocup 1.6.

    “Ik geef toe dat ik mij vorig jaar een beetje uit nieuwsgierigheid heb ingeschreven voor het Stuurwiel RACB National Team”, legt Stoffel uit. Op 26 maart j.l. werd hij 18 jaar. “De overwinning motiveerde mij extra om tijdens de winter een doorgedreven fysiek trainingsprogramma te volgen. Dat werd opgesteld door Christophe Distexhe, de trainer van het RACB National Team”.

    “Ik zit in mijn laatste jaar elektromechanica in het VTI in Roeselare. Tot nu toe slaagde ik erin mijn tijd goed te verdelen. De leraars hebben begrip voor mijn situatie die vereist dat ik studies met het uitoefenen van die sakkerse autosport moet combineren. In de voetsporen treden van Benjamin Bailly is niet de gemakkelijkste taak”, geeft de winnaar van het “Stuurwiel RACB National Team” toe. Vorig jaar reed Benjamin de concurrentie op een hoopje…Ik kijk uit naar de eerste race zaterdag 17 april en de tweede op zondag 18 april. Benjamin gaf mij gouden raad en die ga ik proberen te gebruiken om te winnen !” Tot daar een nieuw talent in een academische autosportdiscipline.(wr/foto:RACB)

    16-04-2010 om 17:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 599 GTO wordt grote attractie van China Autoshow
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ferrari zal er 599 van maken. Het begrip “Gran Turismo Omologata” gaat terug tot het jaar 1984 met de 288 GTO. Nu voert Maranello die magische letters weer in en toont ze voor het eerst op de China Autoshow in Peking die van 25 april tot 5 mei 2010 loopt. Dan begint in Zolder Clean Week 2020. Dat heeft weinig uitstaans met die Ferrari zul je zo denken. Dat is juist ware het niet dat de 599 GTO liefst 195 kg lichter is gemaakt tegenover het seriemodel en met de 670 pk in staat is te accelereren van 0 naar 100 km/h in 3”35. Verbijsterend ! “Lichtbouw” kan je het moeilijk noemen, maar iedere kilogram minder bespaart brandstofverbruik. Ook bij hoge vermogens is dat zo. Hoewel weinig mensen bij de voorstelling op de persdag 23 april a.s. in Peking aan koolstofdioxyde zullen denken. Het is niet de directe zorg van Ferrari. Want buiten de groene ecowagens bestaan er nog pleziermachines. Ook zullen er gelukkig altijd rijke mensen zijn die ze kunnen kopen. Liefhebbers voor de Ferrari 599 GTO bestellen best nu al. Want er zijn er inderdaad slechts 599…en die hebben wellicht nu al allemaal een eigenaar.(wr/Foto:Ferrari)

    16-04-2010 om 16:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag snelheid in China
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zondag zijn we met de GP van China F1 al aan de vierde race van een negentien koersen tellend kampioenschap. Felipe Massa (Ferrari) leidt de dans in de voorlopige stand van het kampioenschap. Snelle jongens met karakter. Maar wat is het dat snelheid zo verslavend maakt. Glitter of winnen van jezelf ? Een probeersel om vele kanten van "La Vitesse" in te zien.

    Je staat klaar voor de start van de race. De eerste keer uit je carrière sta je in “pole-position”. De snelste onder de vierentwintig. Het is warm in de cockpit. De zon brand op je helm en je vizier. Iedere fractie van een seconde slaan zonnedeeltjes in op alles en iedereen. Ze hebben acht minuten nodig om de veertien miljoen kilometer af te leggen van onze licht- en warmtebank. “Wanneer floepen nu die lichten aan en de vijf rode uit, zodat ik kan wegschieten van mijn plek ?” De motor draait achttienduizend toeren, de “kist” trilt” lichtjes. Het best kan je dat zien in de spiegel. Het beeld daarin beeft. Je buigt je hoofd even opzij en je ziet jezelf even in beeld in de spiegel. Je belooft het trillende beeld van jezelf vandaag te winnen. Koste wat het kost.

    De vijf rode lampen gaan één voor één aan. Als de rij vol is geeft de koersdirecteur binnen de vijf seconden de start. Dan gaan de lampen uit en mag je vertrekken. Het is altijd binnen de seconde na de vijf rode lampen dat ze worden gedoofd. Omwille van het hoge toerental van de motoren. Motoren die onbelast zo snel draaien gaan kapot. Daarom die toestand zo kort mogelijk houden. Dan laat je de koppeling haar werk doen en wordt het beeld dat je ogen registeren als in een snel videospelletje. In 2”9 stuwen de 800 pk je naar 160 km/h. Je geeft in iedere van de zeven versnellingen plankgas. Met 311 km/h ga je op de eerste bocht af. Dan in de remmen. Dat is een negatieve versnelling. Je voelt je in de gordels naar voren hangen. Als Opsinjoorke. De remschijven zelf worden kriekrood. 850°C, soms meer en dat is afhankelijk van gebruikte materialen en de verschillende discipline’s waarin de remmen worden aangewend. Dit is Formule 1, de hoogste autosportdiscipline ter wereld.

    Enzo Ferrari zei altijd: “Er zijn dertig mensen die een Formule 1 wagen naar de limiet kunnen brengen. Onder hen zijn er minder dan zes die wereldkampioen kunnen worden.” Dit jaar zijn het er acht die kans maken op de titel. “Il Commendatore”, zoals de dictatoriale stichter van het mythische merk met het steigerend paard wordt genoemd, maakt dit niet meer mee. Zijn auto’s zijn echter dit jaar met de Spanjaard Fernando Alonso en Felipe Massa weerom favoriet. Snel, sneller, snelst. Wat is dat eigenlijk die snelheid die mensen’s hoofd op hol brengt ? Vanaf de mens als begrip bestond heeft hij zich altijd sneller proberen te verplaatsen, te vliegen, te fietsen, te varen en zichzelf pogen voorbij te steken. “Sneller zijn dan je schaduw”, dat moet de drijfveer zijn. Tot vandaag is het alleen cartoonheld Lucky Luke gelukt sneller te schieten dan zijn schaduw…

    Maar ruimtevaarders hebben al wel de stuwkracht van een raket gevoeld. Die moet 28.000 km/h halen wil ze zich losmaken uit de aantrekkingskracht van onze planeet. Toch is dat niet de opperste gekende snelheid. De hoogste bekende is die van het licht. Licht “verplaatst” zich met net geen 300.000 km/seconde ! Om het geheugen niet te belasten zegt men voor het gemak dat rond cijfer. De exacte lichtsnelheid bedraagt 299,792,458 m/s. Geen mens die daar een boodschap aan heeft en het getal juist in de map van zijn parate kennis duwt. In de deeltjesversneller waarmee getracht wordt een oerknal te simuleren tracht men – vergeefs tot nu toe – de deeltjes op lichtsnelheid te brengen. Snelheden ver weg van concrete begrippe, ver weg van schone pitpoezen met onbeschaamde blik in de ogen, met lonkende tieten en hyperkorte rokjes. Hooggehakt om charme te geven aan de kleurpuzzel van de F1 en de hoge autosportdisciplines zoals in de “24 Uren van Le Mans”. Pitgirls zijn wufte hete modellen die alles veil hebben om in de invloedsfeer van de coureurs, ingenieurs en teambazen te komen. Ze ruiken het geld, ze stinken naar geld, hun parfum is overweldigend. Het wereldje voert hen met de zaadjes-des-kwaad. Het heerlijke zondige aan die meiden werkt als een magneet in op de intelligente hersenen van crews. Een oud spreekwoord zegt “hoe groter de geest, hoe groter het beest”. Het verhaal blijft in legendes hangen dat de snelste coureur ooit, de nu 80-jarige Stirling Moss voor een Grote Prijs altijd met twee vrouwen naar bed ging. Om tot rust te komen. Om zijn hersenen te ledigen van iedere driftmatigheid. Waarna hij “the fastest on the track was…” Terug naar “la vitesse”.

    Toen op de Circuit de la Sarthe de 5,5 km lange rechte lijn van Hunaudières nog bestond is eens een WM-Peugeot “geflitst” tegen 406 km/h. Dat is 112 m/s ! Als die aan het eind van die smalle, hobbelige lijn op de korte knik naar rechts van Mulsanne afgaat begint de coureur zo’n 150 à 170 meter daarvoor te remmen om uiteindelijk tegen 70 km/h de traagste bocht van de 13,612 km lange piste van Le Mans te nemen. Daarbij komen krachten van 4G en net geen 5G voor. De auto kraakt als een plastiek doos, de wielen willen naar alle kanten uitbreken. De coureur – nu meestal piloot genoemd – moet de hoogste concentratie opbrengen. Het woord “coureur” is emotioneler geladen dan “piloot”. Een coureur heeft de emotionele strijd aan te gaan met de auto die – meestal – als een nukkige stier aan hem wil ontsnappen. Stierenvechten en de opperste autosportdisciplines hebben iets met elkaar gemeen. In essentie is het de krachtmeting met zichzelf. In zich het juiste, het goede doen winnen van wat niet goed is. Als je van jezelf wint, dan heb je het hoogste goed bereikt dat een mensenkind aankan. Wie dat in de F1 kan, komt vanzelf aan de top. Introverte coureurs zoals de unieke Juan Manuel Fangio en de haast goddelijke Ayrton Senna straalden dat heersen over de driften uit. Ze waren de kalmte zelf, zacht pratend, nooit pretentieus, haast devote figuren. Alain Prost, vier keer wereldkampioen, Niki Lauda , driemaal en Michaël Schumacher zeven keer, hebben wel de wilskrachtige discipline maar missen het charisma dat de grootsten uit het onstoffelijke ontvingen.

    Het woord piloot heeft iets robotachtigs. Robotten zouden hebben gepast in het snelste passagiersvliegtuig dat uit de lucht is genomen: de Concorde die als regel Parijs – New-York deed met een snelheid van Mach 2,4. De geluidsmuur ligt tegen 1228 km/h. Boven de Oceaan vloog de Concorde op 16 km hoogte tegen 2947 km/h. Als passagier voelde je niets. Alleen een trilling door de Château Margaux in het glas, dezelfde rimpeling als er een steen in een stil water wordt gegooid, die golfjes verraadden dat de mens snel is maar niet volmaakt is in iets wat eigenlijk boven zijn macht gaat. Dat bewijst ook onze mobiliteit. We zijn wellicht de eerste generatie waarin fietsers zich sneller bewegen dan auto’s in stadsgebied. We zijn de tweede generatie die “tout court” trager beweegt dan de vorige. Dit door een bedreigende verzadiging van het auto- en vrachtverkeer. Ook het luchtverkeer valt daaronder. De “spielerei” van de autosport is daarbij vergeleken flauwe kul. Snelheid vat je telkens in tijd, anders is er geen relativiteit. Dus wie goed nadenkt zal beseffen dat het altijd later is dan je denkt. Met bijna letterlijk astronomische snelheid bewegen we ons van onze geboorte naar onze dood. “Een fractie van een seconde” zou je in de Formule 1 zeggen. (Tekst:Walter Rombauts/Exclusieve foto van Patrick Depailler in de zeswielige Tyrrel in Zolder tijdens privétrainingen:wr-met-copyright)

    15-04-2010 om 17:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RWE vangt de Brabus Smart aan zijn oplaadpaal
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Brabus bewerkte de Tesla Roadster en ook de Smart EV. Net als een ander kunnen ze niet rond een oplaadpunt om de Lithium-Ion batterijen te laden. In Duitsland is RWE één van de bijzonderste leveranciers. De firma is druk doende om genoeg oplaadpunten te voorzien zodat de elektrische auto volle bewegingsvrijheid krijgt in een stadsgebied én daarbuiten. Het illustrerende kiekje hier is genomen op de voorbije Racing Show van Essen in 2009.(Tekst en foto:wr)

    15-04-2010 om 14:03 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belangenconflicten en fantasmen rond CO2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het gezaghebbende weekblad “The Journal of Critical Care” meldt in zijn kolommen dat dokters nieuwe fenomenen hebben ontdekt bij mensen die een “bijna-dood-ervaring” kenden. Meestal zou dat gebeuren bij een hartaanval. Dat bijna van de aardbol weg zijn werd gemeld bij 11 tot 23% van de gevallen die een hartaanval hebben overleefd. Ontdekt zou zijn dat die mensen een hoog gehalte aan koolstofdioxyde in hun bloed hadden.

    De link tussen CO2 en de dood blijft voor wetenschappers een mysterie. CO2 op zich is niet giftig, maar in grote hoeveelheden blijft het de wetenschappers van the “University of Maribor” in Slovenia en onder leiding van ene Zalika Klemenc-Ketis uitermate boeien. Het bewuste rapport maakt melding van 11 patiënten die een “Near Dead Experience” meemaakten. Het is de eerste studie ter wereld die een mogelijke relatie legt tussen hoge CO2 gehalten in het bloed en de ervaring “effe” aan de andere kant te zijn geweest.

    Het is een opmerkelijke studie want CO2 op zich komt vrij in de natuur voor en is niet giftig. In tegenstelling tot de stoffen in uitlaatgassen van verbrandingsmotoren als daar nog zijn koolmonoxyde (CO), onverbrande koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxyden (NOx) en het onvermijdelijke fijn stof. Vooral dat laatste is moeilijk te vangen door de katalysatoren die de overige giften voor meer dan 95% uit de atmosfeer halen door scheikundige reacties.

    Ook kan NOx door AdBlue worden geneutraliseerd. Dat is een additief dat in een aparte kleine reservoir meegevoerd wordt en in de uitlaatgasflow wordt gespoten. Het is op basis van ammoniak gemaakt en te koop in praktische ieder benzinestation. Tot slot moet worden opgelet dat de CO2-hype het leven niet onmogelijk maakt. Vaak wordt het ene door het andere gehaald en is de verwarring rond wat is en niet is kompleet. Tot nader orde is CO2 overmatig aanwezig in de dampkring waardoor een scherm is aangelegd dat verhindert dat de opgenomen zonnewarmte niet voldoende kan terugkeren naar de stratosfeer.

    Dat is de essentie van de opwarming van de aarde waarover geleerden nu onderling in felle discussie zijn gegaan. De ene partij beweert dat wat we nu beleven het hoogtepunt is van een opwarming en het klimaat naar een nieuwe ijstijd afzakt. De andere clan beweert dat de opwarming nog dramatischer vormen zal aannemen dan degene die we nu al kennen. Scenaristen beweren daarbij dat de eerste groep “gesponsord” is door de petroleumbezitters en de andere door de “nieuwe technologieën” zoals wind, zon en waterkracht. Ook bij de hernieuwbare energie komt nogal wat industrieel belangengedoe aan te pas. Dit naast de handel in uitstootrechten… Dus gaat geen enkele partij vrijuit in de (over-) belasting van de kleine planeet.(Tekst en foto: Walter Rombauts)

    15-04-2010 om 09:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De ernst van Clean Week 2020 komt vanuit de mist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het “event” Clean Week 2020 gaat in Zolder door van 5 t/m 9 mei 2010. Het verzamelt alles wat momenteel door de “Fédération Internationale de l’Automobile” is erkend als Alternatieve Energieën voor de Otto- en Dieselmotoren die aangewezen zijn op fossiele brandstoffen of derivaten daarvan.

    Op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt de “Clean Week 2020 Trophy” gereden over 420 km, onderverdeeld in vier regelmatigheidsritten van 104 km. De puur elektrische voertuigen wordt vier keer 56 km onder de wielen geschoven. Deze Trophy is de tweede proef op de FIA-kalender voor “Voertuigen op Alternatieve Energieën”. De eerste wedstrijd is veertien dagen geleden gereden met de “Rally van Monte Carlo” voor deze categorieën.

    Daarin hebben ex-F1-rijder Eric Comas en bijrijders Sebastien Chol met Tesla, alsook de “Think City” van Jan Willums en navigator Jan Bolz het mooie weer gemaakt. Laatstgenoemde wonnen overigen de “Urban Electric Challenge” die een wedstrijd in de wedstrijd was. Voor dit soort wedstrijden gelden respectabele gemiddelde snelheden. Om het populair voor te stellen: de “Boucles de Spa” is ook een regematigheidswedstrijd. Maar als je – bijvoorbeeld – 50 of 60 km/h gemiddeld moet halen op ei zo smalle en bochtige wegeltjes is dat een fameuze opgave !

    In Zolder worden met extra kunstmatige chicane’s rally-omstandigheden geschapen. De omloop wordt in drie sectoren verdeeld. Zo ook een autobaantraject waarop 108 km/h gemiddeld moet worden gesnord. Te vroeg of te laat aan de controle betekent strafpunten. Ook het energieverbruik wordt gemeten. We zullen stilaan meer in kWh moeten gaan tellen dan in “liter per 100 km”.

    Het begrip “kWh” is de populaire benaming voor de “Internationale Eenheid van Energie” dewelke Joule heet. Als men bedenkt dat de organisatoren van de “24 Uren van Le Mans” geen bevredigende gelijkheid tussen benzine- en dieselwagens kunnen creëren, is dat vreemd. Iedere brandstofleverancier kan aangeven hoeveel energetische waarde één liter brandstof – in Joule – heeft. Als men die waarde hanteert is de onderlinge gelijkheid tussen Otto- en Dieselmotoren gewaarborgd. Toch geraakt de discussie tussen betrokken partijen niet ontward…

    Bij elektrische voertuigen speelt het eigengewicht van de auto een grote rol in het energieverbruik van de batterijen. De Tesla van Eric Comas woog in Monte Carlo 1438 kg en de Think City van Jan Willums slechts 1100 kg. Verder is alle vergelijk zoek maar het specifieke energieverbruik van de Think City was maar een kwart van dat van de Tesla. De Tesla Roadster heeft iedereen al overtuigd: van 0 naar 100 km/h sneller dan de beste Porsche, 200 km/h als topsnelheid en een actieradius tot 503 km. Sportwagenfanaten die centjes hebben willen ook een Tesla in hun garage hebben staan.

    Als het om pure energiebesparing gaat – en zal gaan – dan zijn het de “Thinks City’s” die als symbolisch allure het voortouw zullen nemen. Zeker als duidelijk zal worden dat de manier waarop we elektriciteit aanmaken groen zal zijn of nog vervuilend. Dat zal zeker gaan gelden voor de fabricage van batterijen, de levenswandel en de recyclage ervan. Uit dit alles mag de ernst spreken van Clean Week 2020 dat toch fleurig kleurig zal zijn. Omdat de deelnemende auto’s in sprankelende kleuren, met sponsors erop, worden bestuurd door vermaarde autocoureurs. Daarvan verklappen we in de komende dagen de namen.(wr)

    14-04-2010 om 19:56 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!