Het event Clean Week 2020 gaat in Zolder door van 5 t/m 9 mei 2010. Het verzamelt alles wat momenteel door de Fédération Internationale de lAutomobile is erkend als Alternatieve Energieën voor de Otto- en Dieselmotoren die aangewezen zijn op fossiele brandstoffen of derivaten daarvan.
Op zaterdag 8 en zondag 9 mei wordt de Clean Week 2020 Trophy gereden over 420 km, onderverdeeld in vier regelmatigheidsritten van 104 km. De puur elektrische voertuigen wordt vier keer 56 km onder de wielen geschoven. Deze Trophy is de tweede proef op de FIA-kalender voor Voertuigen op Alternatieve Energieën. De eerste wedstrijd is veertien dagen geleden gereden met de Rally van Monte Carlo voor deze categorieën.
Daarin hebben ex-F1-rijder Eric Comas en bijrijders Sebastien Chol met Tesla, alsook de Think City van Jan Willums en navigator Jan Bolz het mooie weer gemaakt. Laatstgenoemde wonnen overigen de Urban Electric Challenge die een wedstrijd in de wedstrijd was. Voor dit soort wedstrijden gelden respectabele gemiddelde snelheden. Om het populair voor te stellen: de Boucles de Spa is ook een regematigheidswedstrijd. Maar als je bijvoorbeeld 50 of 60 km/h gemiddeld moet halen op ei zo smalle en bochtige wegeltjes is dat een fameuze opgave !
In Zolder worden met extra kunstmatige chicanes rally-omstandigheden geschapen. De omloop wordt in drie sectoren verdeeld. Zo ook een autobaantraject waarop 108 km/h gemiddeld moet worden gesnord. Te vroeg of te laat aan de controle betekent strafpunten. Ook het energieverbruik wordt gemeten. We zullen stilaan meer in kWh moeten gaan tellen dan in liter per 100 km.
Het begrip kWh is de populaire benaming voor de Internationale Eenheid van Energie dewelke Joule heet. Als men bedenkt dat de organisatoren van de 24 Uren van Le Mans geen bevredigende gelijkheid tussen benzine- en dieselwagens kunnen creëren, is dat vreemd. Iedere brandstofleverancier kan aangeven hoeveel energetische waarde één liter brandstof in Joule heeft. Als men die waarde hanteert is de onderlinge gelijkheid tussen Otto- en Dieselmotoren gewaarborgd. Toch geraakt de discussie tussen betrokken partijen niet ontward
Bij elektrische voertuigen speelt het eigengewicht van de auto een grote rol in het energieverbruik van de batterijen. De Tesla van Eric Comas woog in Monte Carlo 1438 kg en de Think City van Jan Willums slechts 1100 kg. Verder is alle vergelijk zoek maar het specifieke energieverbruik van de Think City was maar een kwart van dat van de Tesla. De Tesla Roadster heeft iedereen al overtuigd: van 0 naar 100 km/h sneller dan de beste Porsche, 200 km/h als topsnelheid en een actieradius tot 503 km. Sportwagenfanaten die centjes hebben willen ook een Tesla in hun garage hebben staan.
Als het om pure energiebesparing gaat en zal gaan dan zijn het de Thinks Citys die als symbolisch allure het voortouw zullen nemen. Zeker als duidelijk zal worden dat de manier waarop we elektriciteit aanmaken groen zal zijn of nog vervuilend. Dat zal zeker gaan gelden voor de fabricage van batterijen, de levenswandel en de recyclage ervan. Uit dit alles mag de ernst spreken van Clean Week 2020 dat toch fleurig kleurig zal zijn. Omdat de deelnemende autos in sprankelende kleuren, met sponsors erop, worden bestuurd door vermaarde autocoureurs. Daarvan verklappen we in de komende dagen de namen.(wr)
|