Aan het stuur van de elektrische Mitsubishi i-Miev
Elektrische voertuigen gaan het straatbeeld tegen 2025 drastisch veranderen. Mitsubishi is daarin mogelijk vooruit op zijn tijd want de i-Miev is nu in Japan te koop voor...30.000 dollar. De compacte auto die met vier zitplaatsen een meerwaarde heeft tegenover de Smart met twee plaatsen stond in Brussel. Hij genoot niet zo veel belangstelling want de "change" in de geest van de mensen is er niet rijp voor. Die van de overheid nog veel minder. Politici zwetsen rond het milieu en denken er vooral niet aan dat de 15% tegemoetkoming op de aankoopprijs niet voldoende is om een structurele verandering van het wagenpark naar "Groen Rijden" te bewerkstelligen.
Momenteel wikt en weegt Mitsubishi om de i-Miev ook bij ons te commercialiseren. Vraagtekens rond dat thema zijn de prijs en de standtijd van de Lithium-Ion batterijen gezien in jaren. De derde grote vraag rijst rond de recyclage van de batterijmaterialen. Maar de complexe antwoorden daarop resumeren we later in een andere bijdrage omdat ze niets te maken hebben met de essentie van de Mitsubishi i-Miev. Op dit ogenblik is die auto een feit: hij bestaat en rijdt als een gewone auto. Hij is snel, héél handelbaar, stil uiteraard buiten het geluid dat de vakuumpomp nu en dan maakt, en kan met een snellader in een half uur voor 80% worden opgeladen. tegen nachttarief zou een lading die dan 7 à 8 uur duurt slechts 3 kosten.
De aankoopprijs is beslist een doorslaggevende factor. Ook dat er een actieradius is van 130 km eer er weer moet worden "geplugd" is een vraagteken. Als je in Oostende beland en geen bevoorradingsstekker vindt, zoals Duitsland al wel kent in o.a. Berlijn om Smartjes op te wekken, tja dan zou je met de trein naar huis moeten of een tweede auto moeten meenemen...Het gebruik van een elektrische "plug-in"-auto zal dus sterk afhankelijk worden van de "tankpunten" waar je met je bankkaart afrekent zoals nu aan een gewoon tankstation. In Denemarken, Zweden, Noorwegen en Duitsland wordt daar hard aan gewerkt. Bij ons, in het Bokrijk van Europa, niet natuurlijk.
De Mitsubishi i-Miev heeft uitstoot ZERO. Speciaal in hoofdletters getikt omdat daarmee is gezegd dat al het geleuter over CO2 dan verleden tijd is. Het zondebegrip rond de auto als boosdoener voor de aarde wordt dan verlegd naar de vliegtuigen , de huisverwarming, de industriële uitstoot, de schepen en oorlogen maar niet meer naar het "ding" dat de mens nooit voordien een grotere bewegingsvrijheid gaf. Raar genoeg reed de Belg Camiel Jenatzy meer dan honderd jaar geleden het eerst door de muur van 100 km/h. De "La Jamais Contente" die hij reed was elektrisch. De eerste Lohner-Porsche ook. We zworen elektriciteit af omdat aardolie mateloos voorhanden leek...
Achter het stuur van de Mitsubishi i-Miev zie je een klok waarin een blauw en een groen veld is. Met de voet op de rempedaal zoals in de Toyota Prius en de Nissan FCV start je de auto. De automaat zet in "D"-rive. Je hoort niets. Je moet wéten dat als je de rem lost het 1080 kg kleine wonder vooruit kruipt en als je "gas" geeft de acceleratie volledig verloopt naar wns van de bestuurder. Echt als in een gewone auto, of beter zoals we gewoon zijn te rijden. Omdat de batterij laag onder de - in twee delen neerklapbare - achterbank zit is het zwaartepunt zeer laag en is er een bochtengedrag dat geen last heeft van zijdelingse "zwaarte". Achteraan zijnn wel grotere wielen gemonteerd als vooraan. Net als bij de Smart. Het kleine - rechtse - stuurwiel laat toe precies en stabiel te rijden. De tweede stand van de automaat is een "Eco"-stand die maakt dat je 30% zuiniger met de batterijlading omspringt. Het is zichtbaar op de dashboardklok voor je. Zodra je de acceleratiepedaal lost slaat de wijzer direct in het onderste blauwe veld en verandert de elektromotor in een generator (wisselstroom) die de batterij weer oplaadt. Dat is de remenergie. Die eigenlijk niet met de remmen te maken heeft. Afremmen is trouwens ondermaats in die i-Miev. Achteraan zijn er trommelremmetjes en die kunnen samen met de voorste schijfremmetjes dat meergewicht door de batterij die onder de achterbank zit niet echt geruststellend vertragen. Anders wordt het in de derde stand van de automaat. Van zodra je daarin de potentiometer lost ("gaspedaal") gaat de motor zo sterk mee afremmen dat de echte remmen minder werk hebben. In de bergen betekent dat ook dat je een bergrem hebt tijdens de afdalingen.
De batterij werkt op een hoogspanning van 330 Volt en de twee transformatoren met daarnaast de vakuumpomp zitten onder de vloer van de beperkte bagegruimte, die met vijzen goed is afgeschermd voor nieuwsgierige handelingen die tot gevaarlijke schokreacties kunnen leiden. In de F1 is bij BMW al eens in het beginstadium van KERS (Kinetic Energy Recovery System) een mecanicien al eens door de lucht gevonkt door verkeerde handelingen. het liep goed af voor de man maar zijn tikker draait nog altijd wat sneller. Van heel die Lithium-Ion merk je eigenlijk niets en volgens de eerste antwoorden van Mitsubishi is de batterij ook niet gekoeld. Dat is opmerkelijk want Lithium met atoomnummer 3 en een onvlammingstemperatuur van 83°C zou uit de aard van het materieel zelf gevoelig moeten zijn voor oververhitting.
Voor de werking van de lichtinstallatie en de accessoires zorgt een gewone 12V batterij die voorin staat en door de hoofdbatterij wordt gevoed. Dat Mitsubishi er nog niet aan heeft gedacht zonnenpaneeltjes te gebruiken om elektrische accesoires te voeden zoals Nissan in de Nuvu in Parijs 2008 en ook al in 1991 in de FEV demonstreerde komt wellicht omdat de drang om direct in de spots te staan heel groot was. De Smart die in Londen al twee jaar elektrisch paradeert, nu ook in Berlijn, heeft de uitdaging scherper gesteld. De tijd dringt. Maar andere constructeurs zijn dan weer de mening toegedaan dat voor alles batterijzekerheid moet worden verworven eer je garanties kunt geven aan de modale koper. Wie er welke mening dan ook mag over hebben, Mitsubishi heeft in plaats van geleuter wel iets concreet voor de deur staan. Dat werkt, aangenaam is maar wellicht in eerste instantie te duur zal kosten. De fiscaal uitgemolken burger zal moeten ontlast worden eer hij weer oog kan hebben voor de bloemetjes, de bijtjes en vogeltjes. We stikken in onze eigen smog en we kunnen de oplossing niet betalen. Er rest dus nog een probleem. Maar dat ligt niet meer bij de constructeurs.
De vraag of aanmaak van elektriciteit dan niet schadelijk is, is terecht. Maar als we zonne-energie gebruiken, wind- en water (-tof) inschakelen of golfslagenergie aanwenden dan valt het gebruik van fossiele brandstoffen verder weg. Enkele honderden vierkante kilometer zonnepanelen in de Sahara bijvoorbeeld zouden al wonderen doen. Meer dan botsende, vechtende religies, moordend levensritme en overheersende politieke domheid verhinderen dat nu. Nochtans is alles voorhandig als we echt willen om letterlijk de zon te laten schijnen voor de mensen. Misschien gaan we dan terug de zon aanbidden. Maar dat is heidens.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
Dinsdagavond is het feest in zwembad Dolfijntje in Willebroek
De Rotary Club van Boom zal dinsdagavond een cheque van 10.000 uitreiken aan het "IE"- Zwembad in Willebroek (Infantiele NCEfalopathie) die een harde kern in het Hoge Noorden in het postkantoor van de Kerstman in Rovaniemi is gaan deponeren. De gulle man die daar in zijn blokhut temidden van rendieren, besneeuwde sparren, bevroren meren en ijzel- en sneeuwwegen woont, heeft die allemaal verwerkt en de "Napapiri-Expeditie" (Noordpoolcirkel is Napapiri in het Fins) zoals de actie bestempeld werd is daarmee geslaagd en brengt feest in dat hartelijke zwembad "Het Dolfijntje" in Willebroek nabij Boom.
Naar Rovaniemi rijden is natuurlijk niet zo simpel. Daarvoor werd een VW Touareg en een sublieme Volvo XC 70 Cross Country ingezet. Eén van de bestuurders was Guy Van Kelst. Dat hij naast zijn teamgenoten Dirk De Jonghe en Marc Van Gucht iets meer wordt beklemtoond tijdens die lange gladde weg naar de verjongingsplaats van de wereld komt omdat hij één van de markantste figuren is die destijds "De Minirijders" van het Edegem Rally Team heeft groot gemaakt. Hij reed rally en circuit met Volvo's en wilde nu - niet meer piep - nog eens voor dat goede doel een Maxirijder zijn. Waar Ramlösa het beste bronwater is, de zalmen in de zomer uit de stromen op je bord springen en de mensen zichtbaar verjongen door de magnetische krachten die de Noordpool over hen uitzendt, daar woont die Kerstman. In een landschap met mooie mensen die het goede doen om het goede.
Rotary-voorzitter ark Van Gucht, bijrijder Dirk De Jongh in de VW Touareg en Guy Van Kelst en bijrijder Johan Rooms is een reislustig gezelschap die niet opkeken om naar het postkantoor van de Kertsman te rijden. Toch zijn ze naarmate de tocht vorderde verschoten van de wisseling va de ondergrond waarop ze reden. Het begint met wat softe sneeuw, die verderop al wat harder is om tenslotte met een vaart van 80 km/h tussen de elands die op de wegen staan tussendoor te sturen. Het is een aanrader die dieren niet aan te rijden. Niet alleen om het drama op zich maar misschien wel speciaal omdat je eigenhandig met een groot - verplicht - vlijmscherp mes een gekwetst dier de keel moet oversnijden.
De "boys" van de Napapiri Expeditie, verenigd in die dynamische Rotary van Boom, zijn echter zo wijs dat het ijsballet over bijna 300 km zonder noemenswaardige incidenten is verlopen. In hun gedachten reden al die kinderen die nu dinsdag worden gesteund in het Zwembad Dolfijntje aan de Rupellaan in Willebroek met hen mee. Wat Rotary Boom uit het Hoge Noorden, uit die fascinerende Poolcirkel, heeft meegebracht is niet alleen die cheque van 10.000 maar ook een stuk schoonheid uit dat nog ongerept gebied. Schoonheid die dinsdagavond van hart tot hart gaat. Want de Kerstman bestaat en is een warm goed mens in een koude wereld.
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton keerde gisteren voor het eerst terug naar de racetrack sinds hij wereldkampioen werd in 2008. In de namiddag droogde de 4,7 km lange omloop in Algarve op en de Mc Laren-Mercedes coureur slaagde erin 81 ronden te rijden alvorens met een mechanisch defect te stranden. In de voorlaatste van 128 ronden liet de jonge Zwitser Sebastien Buemi (20) en nieuweling dit jaar in de hoogste autosportbedoening weerom de snelste tijd afdrukken: 1'27"979. Hoe zeer Nico Rosberg met de Williams-Toyota FW31 ook zijn best deed om het tempo van de Toro Rosso Ferrari te volgen, hij strandde na liefst 143 ronden op 1"7
Timo Glock nam het testwerk over van een al vermoeide Jarno Trulli en maakte daarmee voor het eerst echt kennis met de Toyota TF109. Hij geraakte geen ronde ver want de Toyota viel stil in een klein brandje - snel geblust - en verdween i n het niet voor de rest van de dag. Fernando Alonso toerde 85 ronden lang en raakte in de 2009 configuratie van de Renault R29 niet onder 1'31"743. Echt ontgoochelt was de Spanjaard niet, maar droogjes kan worden opgemerkt dat Renault nog ver van de glitter afstaat die tijdens de presentatie kwistig werd rondgestrooid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
Van de twee constructeurs die van de Amerikaanse overheid samen 17,4 miljard dollar (sic) uit de staatskas hebben gekregen om te overleven is General Motors het meest realistisch. Chrysler dat een injectie kreeg van 4 miljard dollar kan niet echt zijn arrogantie afleggen. In Detroit huppelde Chryslerbaas Nardelli over de catwalk van zijn stand alsof er niets is gebeurd. Hij kondigde er zes nieuwe hybridevoertuigen aan en voegde er arrogant aan toe "De besten komen...!" Een beetje om onwel van te worden. Als we de recente geschiedenis van dat automerk nagaan is dat niet anders dan kommer en kwel geweest. Misgemaakte voertuigen, verouderde productie-installaties, de ene ceo na de andere, kortom beschamend als je juist een spaarpotje gekregen hebt om niet te verkommeren van onmacht. Wegens te laat inspelen op de toekomst van water, wind en zon. Wegens die hoogmoed die altijd weer opduikt bij mensen met macht. Zijn ze in onmacht, dan kruipen ze. Dat hebben we gezien als ze naar Washington vlogen in hun privéjetje. Het clubje van de Grote Drie. Bedelen op niveau.
Maar als ze van de hongerdood zijn gered en hun nieuwe maatpak weer kunnen kopen slaat de hoogmoed opnieuw toe. Direct zijn ze vergeten dat de centjes waarvoor ze op handen en knieën hebben gekropen van de belastingbetaler komen. Rick Wagoner van General Motors maakt daar een lichte uitzondering op. Hij voelt de druk - heeft ook de meeste centen gekregen - en leunt het dichtst bij de prangende noden aan van de productie van zero-emission-voertuigen. Ter gelegenheid van de European Motor Show Brussels 2009 laat Mitsubishi de i-Miev rondrijden. Een puur elektrische plug-in auto die in Japan al in de toonzaal staat en kan worden gekocht. Mitsubishi, Subaru, BMW en Mercedes zetten dus een neus naar de Amerikaanse constructeurs.
Maar die Rick Wagoner zegt het duidelijk: "Elektrische auto's zoals onze Chevrolet Volt moeten de autowereld opnieuw veroveren." Hij kan zich daarvoor niet gebaseerd hebben op de nieuwe Toyota Prius III want die doet nog steeds voort met een Nikkelbatterij. Nochtans is daar een gegronde reden voor want Panasonic doet dat niet voor niks. In de batterij zit het geheim en iedereen is het erover eens dat momenteel Lithium-Ion de toekomst een hele tijd spanning zal bezorgen. Rick Wagoner wil de productie in 2010 van de Volt zien aanvatten in Michigan. Dus volgende keer belooft de North American International Auto Show vuurwerk. Visie 2010.
General Motors stelt al geruime tijd een gebruiksklare Chevrolet Volt voor op verschillende autoshows doorheen de USA. De auto kan 65 km emissievrij rijden. Dat is de peulschil aan afstand die de meeste stadsmensen dagelijks afleggen. Maar die actieradius moet natuurlijk kunnen worden uitgebreid naar 400 à 500 km. Daarom gaat GM samenwerken met LG en in de States zelf accupakketten produceren. "Het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van deze geavanceerde nbatterijen moeten een kernactiviteit voor GM worden. Daarin ligt onze wens besloten vanaf nu "elektrisch" te gaan", voegde Rick Wagoner er bijna wat verlegen aan toe. De man is tenminste zo eerlijk van te beseffen dat er geen visie 2025 was. Nochtans was GM uitgesproken aanwezig op e Los Angeles Motor Show met de Chaparral Volt die aan een designwedstrijd rond water, zon en wind meedeed. Hij stond daar geconcipieerd met de toestemming van Jim Hall, coureur en teameigenaar. Mazda won die "Race to 2025" met de Kanaan.
De cellen voor de Litium-Ion batterijen van de Chevrolet's Volt worden geleverd door LG Chem.Compact Power. Dat bedrijf zal de batterijpakketten voor de Volt leveren totdat de GM-fabriek operationeel is. GM heeft die LG's accu's de voorbije zestien maanden getest voorde Volt. Ook is er een contract gesloten met Compact Power en LG Chem voor de verdere ontwikkeling van die Lithium-Ion batterijen.
Rick Wagoner wilde rond dit bericht nog iets kwijt: "GM bewandel twee wegen", zei hij, "Eerst onderscheiden wij onze kernactiviteiten zoals onderzoek naar materialen en de ontwikkeling en de productie ervan. Dan zullen deze bezigheden worden geïntegreerd in onze productontwikkeling en productie. Hierdoor zullen wij voorop lopen vergeleken met de concurrentie...Bovendien zal deze aanpak van cruciaal belang zijn voor GM's succes op lange termijn. Ten tweede bouwen wij aan een wereldwijd netwerk van batterijleveranciers en experts in die materie..." Dat zei ie. Weet de Heer Rick Wagoner dat Toyota werkt aan een batterij die 15 jaar of 300.000 kilometer meegaat ? Weet de Heer Rick Wagoner dat Nissan's Green Programm al jààààren vooruit zit op zijn intenties ? Dat het simpele Renault in Denemarken samen met Nissan aan een "Better Place to Be" werkt. Met elektrische auto's. Dat Marsda daar al RX8's heeft bollen op waterstof...? 't Is niet erg allemaal, maar't kan wat wringen bij de belastingbetaler. Daarom zegt Barack Obama klaar en duidelijk "Together we are strong". Een stroomstootje naar bescheidenheid.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)
Sebastien Buemi met Toro Rosso trainingsnelst in Algarve
Tijdens de tweede testdag in het Portugese Portimao dwong d Zwitser Sebastien Buemi (20) met de Toro Rosso Ferrari in 1'34"429 de snelst tijd af van de vijf teams die daar voor de tweede dag in actie waren op het 4,7 km lange circuit. De testen verliepen 's morgens onder ziedende regenvlagen en de wind blies zo hard dat zelfs de motorhome van Mc Laren schade opliep. Of dat de reden is dat Pedro de la Rosa in de Mc Laren MP4-24 slechts auteur werd van de tweede tijd is zeer de vraag. De reden mag/kan eerder worden gezocht in de rare combinatie van de achtervleugel uit 2008 met de frontwing van 2009.
Pedro de la Rosa legde 62 ronden af en zijn besttijd was 1'37"512, hetzij ruim drie seconden trager dan Buemi. Nog trager was Jarno Trulli die voor het eerst de Toyota TF109 reed. Hij legde maar dertig ronden af. Misschien daarom kwam hij niet onder 1'42"399. Toyota verlaagde zijn autoproductie voor 2009 van quasi 11 miljoen eenheden naar 9 miljoen wegens de crisis. Als het merk in zijn achtste F1 seizoen opnieuw een zwak sezioen kent en geen GP wint dan is de kans groot dat het management beslist om Honda achterna te gaan dat eind 200 de handdoek in de ring gooide. Gezien Jarno Trulli een prater is en geen doener buiten de wijngaarden heeft één van de vaardigste autoconstructeurs van de aardbol alle hoop op Timo Glock gezet...Nog minder goed deed Nelson Piquet: 1'45"860 maar hij kreeg maar negen ronden de tijd en Nico Rosberg deed over 31 ronden het minst goed in de Williams-Toyota FW31: 1'51"580.
Maar nogmaals, regen en wind gaven geen beter testverloop. BMW in Valencia was beter af in Valencia. Ferrari in Mugello bleken gisteren niet beter af dan Wiliams, Toro Rosso, Renault, Mc Laren-Mercedes en Toyota in Portugal. Toch zette Kimi Raikkonen een kanontijd neer in natte omstandigheden 1'33"920 in de nieuwe Ferrari F60 daar in Italië. Natuurlijk mijlenver weg van het ronderecord daar van Rubens Barrichello op 9 februari 2004. Dat was 1'18"704. Maar gisteren was het in Mugello ook geen weer om een hond door te jagen. Daarom stuurden ze maar die Kimi, wie niets iets kan schelen buiten zijn job.
Ongelukkigst in doorregend Portimao was tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wiens nieuwe Renault R 29 er na negen ronden de mechanische brui aan gaf. De bolide, getooid met ING én Total op de flanken van de achtervleugel, werd met een banaal sleepdienstvoertuig getakeld en weer naar de pits gebracht. Het is duidelijk dat niemand zeker van zijn zaak is en koortsachtig naar de juiste configuraties wordt gezocht.
De achteruit geschoven diffusers zorgen voor minder stabilitiet onder de auto en verhogen volgens de coureurs het risico op een crash. Dat zei in ieder geval Robert Kubica (BMW Sauber). Zorg ook en misschien wel speciaal om KERS een plaats te geven. Het is duidelijk dat frele, jonge autocoureurs met een minimumgewicht als jockey's worden gegeerd. Ze kunnen immers die 25 à 30 kg die KERS nu opeist compenseren. Dat kan van 1 tot 3/10-de van een seconde schelen. Het wordt een jaar van de mageren tegen de vetten.(Tekst: Walter Rombauts/Foto: Toro Rosso)
BMW Sauber heeft zijn F1 2009 voorgesteld in Valencia
Na hun voornaamste concurrenten heeft BMW Sauber vanochtend iets na 9 uur de F1 auto voor 2009 voorgesteld in Valencia. Van alle tot nu toe gepresenteerde bolides maakte deze van Robert Kubica (24) en Nick Heidfeld (31) de minst optische indruk. Dat komt omdat het merk uit Munchen al vroeg in het kleedje van 2009 testen deed en waarnemers dus al aan die vorm gewoon zijn. Ook is het BMW die het eerst met het KERS-systeem testte en het betreurt dat het voor dit jaar niet verplicht is. De discussies in de teams om al dan niet de eerste GP aan te vangen met KERS lopen hoog op. Onzekerheid is troef. Het is mogelijk twntig jaar geleden dat de teambazen niet echt weten wat de nieuwe technische cocktail zal brengen. Opnieuw slicks na elf jaar, vereenvoudigde aerodynamica, geen testen meer, soms KERS en dan weer geen KERS en acht motoren voor het hele seizoen.
Dat Kinetic Energy Recovery System brengt ook zijn probleem van 30 kg gewicht met zich. Dat moet een plaats vinden in de layout van de hele auto. Vervolgens wacht Markus Duesmann, hoofd van de motorenlijn, de moeilijke taak om de BMW's V8 zo te redigeren dat ze het drie wedstrijden uithouden en toch competitief blijven om snelle rondetijden neer te zetten. Aangezien het toerental tot 18.000 t/m is verlaagd wordt daarmee ook het vermogen wat afgezwakt. BMW behaalde vorig jaar een dubbelzege (Canada) en stond elf keer op het podium. Zoals gebruikelijk voor een seizoen behelsde de stoere taal met zekerheid de grote kansen om wereldkampioen te worden. De Oostenrijker Christian Klien (26) is reservepiloot voor de 17 races die het seizoen 2009 telt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: BMW Sauber)
Williams-Toyota FW31 reed eerste 84 km in Portimao
Op dezelfde daf voorgesteld als de Renault R29 koos Frank Williams het 4,7 km lange circuit van Portimao in Portugal om zijn 2009 F1 auto voor te stellen. De Williams was nog niet in de kleuren die pas in Australië definitief zullen te zien zijn. Wel is bekend dat Randstad Holding nv een bijkomende sponsor is geworden. Kazui Nakajima en Nico Rosberg zijn de jockey's en Nico Hulkenberg de testrijder.(wr)
Omdat Renault vorig seizoen bewijsbaar met ongeveer 30 pk minder moest voortboeren ten aanzien van de concurrentie heeft de FIA toelating gegeven aan Pat Symonds om de "bevriezingsfase" even los te laten en de 2,4 liter V8 bij te werken. Zeer tot tevredenheid van Directeur-Generaal Flavio Briatore die vandaag in gezelschap van Fernando Alonso en Nelson Piquet de nieuwe R 29 voorstelde. Opvallend aan de auto is dat de haaienvin in de nieuwe aerodynamika werd behouden en dat Total zich als sponsor aansluit bij ING.
Renault kwam in de moderne F1 in 1977 en verzamelde in iets meer dan dertig jaar 8 wereldtitels bij de constructeurs en 7 bij de coureurs. In 2005 en 2006 zorgde Alonso ervoor dat beide titels werden binnengehaald. De ontwikkeling, het concipiëren en logistiek ondersteunen van het team gebeurt in drie "centra". In Viry-Châtillon nabij Parijs worden de V8 motoren ontworpen, getest en bestudeerd. Daar zijn 180 personen fulltime mee gemoeid. Dan gaan de krachtbronnen naar Enstone in Engeland waar ze in de chassis' worden gemonteerd. In die fabriek kunnen 550 mensen 15.000 onderdelen per jaar vervaardigen. Tot slot is er het technocenter van Guyancourt waar 10.000 mensen werken die mee voor logistieke steun zorgen. Uiteraard zijn ze niet allemaal bij de F1 betrokken.
Renault was de eerste in de na-oorlogse geschiedenis van de F1 die een 1,5 liter turbomotor aandurfde. Daarmee luidde het merk een tumultueus hoofdstuk in de autogeschiedenis in. BMW kwam met een viercilinder turbo die op zeker moment - in handen van Nelson Piquet - 1000 pk uitbraakte als kwalificatiemotor. Jean Pierre Jabouille schreef met de Renault RS01 dan weer geschiedenis door de GP van Frankrijk in Dijon te winnen en aldus de eerste turbozege op zijn actief te zetten. Met de nieuwe R 29 rolt Renault zich weer onder de wereldkampioenen. De startgrid op 29 maart 2009 - nog 69 dagen - voor de GP van Australië zou wel eens geelgekleurd kunnen zijn. (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Renault)