BUEMI-NAKAJIMA-HARTLEY - TOYOTA - WINNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
Toyota heeft met zijn TS050 - Hybrid voor de derde opeenvolgende keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Niet de trainingssnelste Kamui Kobayaschi in de #7 zegevierde, maar wel de #8 die bemand was met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley. De eerstegenoemde wagen kreeg iets over twee 's nachts mechanische problemen met de turbo. Het kostte het team bloed, zweet en tranen, om de auto weer in de wedstrijd te krijgen. Uiteindelijk finishte hij derde na de Rebellion, bestuurd door Bruno Senna, in gezelschap van Guastavo Menezes en Norman Nato.
De LMP2 was een kluif voor Philip Albuquerque, Paul Di Resta en Philip Hanson.Door hun zege in de Oreca 07-Gibson gingen ze drieëntwintig concurrenten in dezelfde categorie vooraf. Met deze LMP1 en LMP2's valt het doek over deze prototype's. Ze worden vervangen door de nieuwe "Hypercars". Nieuw ontwikkelde wagens die een lager budget zouden vereisen en daardoor meer merken naar Le Mans zouden kunnen brengen. Ze moeten zoals de héél lang geleden "Formule Silhouette"als vormgeving dicht aanleunen bij de straatsportwagens die de consument kan herkennen.
De "l' Automobile Club de l'Ouest" heeft laten weten dat volgend jaar de etmaalrace zal doorgaan op 12 en 13 juni 2021. Hopelijk dan al terug met publiek. Voorzitter van de ACO, Fillon, heeft tijdens een persconferentie gezegd dat Le Mans het laboratorium moet worden om de waterstofauto te ontwikkelen. Proefgewijs heeft er al een Engelse gereden, maar die is nog niet racerijp. Hij verwacht die fase tegen 2024. (Walter Rombauts)
Van vrijdag 16 oktober t/m zondag 13 december a.s. loopt in Autoworld in Brussel een merkwaardige tentoonstelling: 100 jaar Mazda, de Japanse constructeur uit Hiroshima. Liefst 16 iconische historische wagens als de "Luce", de MX-5, de RX-7, het 121 "Bolleke" en enkele exemplaren uit de vroegste geschiedenis van Mazda worden geshowd.
Wat Toyota vandaag deed, met name winnen in Le Mans, voor de derde keer met de TS050 - Hybrid, deed Mazda in 1991 al met de "787B" die uitgerust was met de "rotary-engine". Nadat alle constructeurs de motor van Felix Wankel hadden opgegeven, ging Mazda de uitdaging aan de motor te commercialiseren.. R & D-President van Mazda, en later algemeen President, Kenichi Yamamoto ontwikkelde de motor door. Voor Mazda in 1991 als eerste Japanse auto de grootste uithoudingdrace in La Sarthe won, had onze landgenoot Pierre Dieudonné met de Brit Tom Walkinshaw al met een RX-7 in 1981 de "24 Uren van Francorchamps" op hun naam geschreven.
De Mazda 787B die als eerste Japanse auto de "24 Uren van Le Mans" won werd bestuurd door Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Die auto is in Brussel uiteraard ook te bewonderen. Mazda onderscheidt zich in de autowereld door vernuftige ingrijpende technieken en even functionele als verleidelijke design. Ieder rechtgeaard autoliefhebber zou die tentoonstelling met een bezoekje moeten vereren. (Walter Rombauts)
59 AUTO'S RIJDEN DE 88STE 24 UREN VAN LE MANS, WAARVAN ZES LMP1'S
Van die zes voornaamste kanshebbers op de eindzege zijn er de twee Toyota's Hybrid die een derde opeenvolgende zege viseren. Maar met o.a. Rebellion en vele LMP2's moet eveneens rekening worden gehouden. De race gaat door zonder toeschouwers, en verliest veel van zijn allure. Nochtans blijft het de grootste industriële constructeurs-confrontatie in de wereld. Op de pole staat de #7 van Kamui Kobayashi die in de Toyota TS050 Hybrid LMP1 de snelste tijd reed: 3'15"267. Op de tweede plaats vinden we ook de neef van wijlen Ayrton Senna terug die in de Rebellion R13 rijdt met Gustavo Menezes en Norman Natu. In het totaal zijn er maar zes LMP1's.(wr)
Normaal gesproken zal Toyota in de volgende 24 Uren van Le Mans zijn derde en laatste zege behalen in de LMP1. Tenzij er een verrassing zou komen uit de LMP2....? Hoe dan ook, in La Sarthe wordt de laatste wals gedanst van een historisch WEC-tijdperk, een verhaal van diesel, benzine-hybride en gewone Porsche Boxers. Volgend jaar is het aan de hypercars. In afwachting dat - binnen 10 jaar ? - volgens André Lotteter een Hybrid (waterstof-) auto in de beroemdste autorace ter wereld sinds 1923 zou winnen. Meer morgen. (wr)