NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HAMILTON VERTREKT VANUIT POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • REGENMAKER MAAKT BOTTAS KUNSTMATIG SNELST, VANDOORNE ZESDE
  • HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
  • RENAULT SHOWT IN MARSEILLE EN OP PAUL RICARD LIEFST 17 HISTORISCHE RENWAGENS
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    02-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LMP2 RACEWAGEN MAG €355.000 KOSTEN ZONDER MOTOR

    De meest fascinerende groep auto's in de 24 Uren van Le Mans (22 en 23 juni) zijn de prototypes LMP1 en LMP2. Principieel is de eerste groep voorbehouden aan de constructeurs die een industrieel spelletje spelen. Zoals Audi en Toyota. De tweede groep prototypes, de LMP2's, komen meer uit de privé-renstallen en zijn vooral gelinkt aan motorenleveranciers, zoals bijvoorbeeld Nissan.

    De Automobile Club de l'Ouest, sinds 1923 organisator van 's werelds grootste race, waakt enigszins over het kostenplaatje van vooral de LMP2's. Volgens hun technische reglement mag een LMP2 auto maximaal €355.000 kosten zonder motor. De toegelaten accessoires mogen in prijs nooit hoger worden dan 150% van de kostprijs van de auto. Met de onmisbare - bijvoorbeeld - V8-motoren zoals die van Nissan - kost dus een LMP2 auto alras meer dan €500.000.

    Op de LMP1-wagens is moeilijk een prijskaartje te plakken. Dat komt omdat het rijdende laboratoria zijn die het hele jaar door verder worden ontwikkeld. Zeker nu er een WK Endurance bestaat. Men moet van goede industriële komaf zijn om zo enkele van die auto's "in dienst" te houden. Audi en Toyota kunnen dit blijkbaar, maar door de wereldwijde crisis moest Peugeot voor twee jaar afhaken. Het prestigieuze familiebedrijf moest hulp van GM aanvaarden en moet nog dit jaar nog eens €100 miljoen besparingen doorduwen. Dat de Franse constructeur niet in Le Mans is, doet iedere rechtgeaarde autosportfanaat pijn. Maar de zaken zijn niet anders. Audi en Toyota hebben de hybride-machines die wellicht ook deze 90ste editie zullen domineren. Een eerste voorsmaakje daarvan krijgen we volgende zondag 9 juni op het circuit van La Sarthe in Normandië.(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    02-06-2013 om 14:08 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MERCEDES GAAT IN ZEE MET WILLIAMS F1 IN 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Williams Formule 1 team en Mercedes-Benz hebben aangekondigd dat ze een "long-term engine partnership" hebben afgesloten dat nu ingaat en in 2014 op de circuits zal te zien zijn. Mercedes-Benz zal dus een Ottomotor, voorzien van KERS leveren, die zal gemaakt en onderhouden worden door Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), de firma die in het Britse Brixworth is gebaseerd. Voor wat de transmissie aangaat, Frank Williams heeft er aan gehouden die zelf verder te fabriceren.

    Het F1 reglement van 2014 eist als uitdaging dat de auto's een 300 km lange race kunnen rijden met maximum 100 kg brandstof in de tank. Om tot die prestatie te komen worden de huidige 2,4 literV8 atmosferische motoren vervangen door 1,6 liter V6 turbomotoren met hybride-fysionomie door de aanwezigheid van een KERS-systeem dat sterker zal zijn dan het huidige. Datgene wat nu wordt gebruikt slaat 60 kW of 82 pk aan elektrische energie op in wat eigenlijk een condensator is. Met een simpele druk op een knopje op het stuurwiel kan de piloot dat extra vermogen gedurende 6"77 afroepen. De nieuwe motoren voor 2014 zouden 30% energie-efficiënter moeten zijn.

    Wat nu "Kinetic Energy Recovery System" wordt genoemd zal volgend jaar simpelweg "Energy Recovery System (ERS) gaan heten. Dit nieuwe systeem zal zowel energie weer opslaan van de uitlaatturbine en de achteras. Die opgeslagen energie kan eveneens weer opgevraagd worden. Dit nieuwe reglement is - door de FIA - mee bedoeld om accessoires die in gewone auto's ook zitten een nieuwe boost te geven. Dat slaat zowel terug op de batterijtechnologieën, de turbotechniek, de energie-recuperatie als de verbrandings-efficiëntie van de brandstof in de motor.

    Toen de deal Mercedes-Williams werd bekendgemaakt dankten zowel Williams als Renault elkaar voor de geleverde inspanningen sinds hun contract in 2012 werd vernieuwd en Pastor Maldonado het merk de zege schonk in de GP van Spanje. Aarzelend als een sputterende fontein komen stukje bij beetje de ware allures van de Formule 1 2014 boven. Normaal gesproken zullen ook de eerste tracktesten concreet te zien zijn. Het blijft leuk om met autootjes te spelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)

    Bijlagen:
    Mercedes gaat in 2014 samenwerken met Williams i1613.jpg (1.7 MB)   
    Zij-aanzicht van de nieuwe Mercedes-Benz F1 motor i1613.jpg (1.7 MB)   

    01-06-2013 om 18:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EXTRA BELASTING OP BEDRIJFSWAGENS IS INEFFICIËNT
    Ons land kreeg vorige dagen een - fiscale - veeg uit de pan van de Europese Commissie. Als reactie daarop volgen er meteen een aantal aanbevelingen waarvan er één de speciale aandacht heeft getrokken van zowel Febiac, Federauto en Renta. Deze waarin wordt opgeroepen om het privégebruik van de bedrijfswagens zwaarder te belasten !!! Voor de autosector alvast een reden om de realiteit van de bedrijfsauto in een correct kader te plaatsen.

    Een bedrijfsauto is in de eerste plaats een werkinstrument; nuttig en in vele gevallen onmisbaar. Hij maakt vaak ook deel uit van het verloningspakket van de werknemer, precies om de last op arbeid draaglijk en de concurrentiekracht van bedrijven aanvaardbaar te houden in dit land dat wereldkampioen loonlast is. In dat opzicht vormen de uitspraken van de commissie een opmerkelijke tegenspraak: verlaag de kost van arbeid, en voer bijkomende belasting in op één van de belangrijkste manieren om arbeid betaalbaar te houden...1 op 10 huishoudens in ons land beschikt over een bedrijfsauto, nieuwe belastingen hierop zijn een rechtstreekse aanslag op het gezinsbudget !!!

    Bovendien verhoogde de regering Di Rupo vorig jaar nog de belasting op het privégebruik van de bedrijfswagen met liefst 20% (voordeel alle aard). Meer dan een half miljoen werknemers, zelfstandigen en ondernemers betalen NU 600.000.000 euro belasting op het privégebruik van hun voertuigen. De nieuwe regeling zette heel wat kwaad bloed, is complex en bovenal een gemiste kans om de schoonste en zuinigste voertuigen en technologieën in ons land door te laten breken.

    Laat ons ten tweede kijken naar de effecten ervan. Bedrijfsauto's vormen vandaag de enige motor ter vergroening van het wagenpark: zij hebben gemiddeld de laagste uitstoot van CO2 van alle nieuw verkochte auto's. Ze zijn jonger, groener en veiliger dan gemiddeld. En ook dat is belangrijk en waardevol. Bovendien zien we dat in landen waar relatief gezien minder auto's van het bedrijf rondrijden, het gemiddelde autobezit, de grootte van het autopark, het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometers en de zogenaamde autoafhankelijkheid niet beduidend verschillend zijn.

    De autosector is al jaren pleitbezorger van een ambitieuze, toekomstgerichte maar evenwichtige autofiscaliteit die sturend inwerkt in functie van de milieukenmerken van het voertuig en het gebruik ervan. Wij vragen een groene autofiscaliteit vandaag en de invoering van een slimme kilometerheffing in de nabije toekomst. En wij doen op heel geregelde basis concrete voorstellen in die richting. Omdat we weten dat dit helpt om de milieubelasting van het verkeer terug te dringen en ons land mobiel te houden.

    Maar evengoed verwerpen wij inefficiënte ingrepen die geen rekening houden met het volledige kader waarvan de bedrijfsauto deel uitmaakt. Namelijk de motor van de automarkt als tewerkstelling, de automotor ter vergroening van het autopark en van een modern verloningsbeleid ter compensatie van de torenhoge lasten op arbeid in ons land.

    De automobielsector, vertegenwoordigd Febiac, Federauto en Renta, telt zowat 16.000 bedrijven die bijna 200.000 mensen tewerkstellen, jaarlijks ruim 650.000 nieuwe en 750.000 occasievoertuigen verdelen, verhandelen, leasen en verhuren op de Belgische automarkt. Daarnaast staat de autosector in voor de opvolging, de herstelling en het onderhoud van een Belgisch wagenpark van bijna 800.000 wagens van bedrijven - waarvan ruim 300.000 lease- en huurwagens, 4,2 miljoen privéwagens en meer dan 300.000 wagens van zelfstandigen.(wr)




    01-06-2013 om 10:54 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VALIEZEN PAKKEN VOOR LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen over acht dagen wordt in La Sarthe de testdag voor de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Andermaal is Audi favoriet en zal wellicht voor de twaalfde keer op het mythische tracé van 13,612 km winnen. Buiten de jonge gasten zoals André Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer (die toch al ieder twee keer wonnen) is de Audi-vloot eigenlijk bemand met "ouwe rakkers". Zoals Tom Kristensen die met acht overwinningen recordhouder is. Onze landgenoot Jacky Ickx heeft lang het record gehouden met zes keer winnen.

    Het is fascinerend te zien hoelang sommigen het Audistuurwieltje al bedienen. Dindo Capello is al 19 jaar trouw aan het merk. Frank Biela 18 jaar en Emanuele Pirro 15 jaar. Audi kwam naar Le Mans in 1999 en won vorig jaar voor de elfde keer. De eerste zege van een hybrid in Le Mans. Toyota nam de uitdaging aan. Ze gebruikten de degelijke techniek die is gebaseerd op die van elke Toyota Prius. Maar dat betekende dat de auto alles achteraan had en alleen de achterwielen werden aangedreven.

    Audi's e -tron hybride had een vernuftiger techniek. De vertragings-energie werd opgeslagen en als de coureur het elektrisch vermogen "afriep" gingen twee elektromotoren de voorwielen mee aandrijven. Op die manier crëeerde Audi een "quattro"-effect, vier aangedreven wielen die toelieten dat de banden een grotere laterale kracht konden opvangen en het globale motorkoppel (dat van de diesel en dat van de twee elektromotoren vooraan) heel evenwichtig over de vier wielen was verdeeld. In een volgende bijdrage, nadat de valiezen zijn gepakt voor wat het Mekka voor de autosporters is, gaan we dieper in of en hoe Toyota en Audi nog meer uit de technische hoed toverden voor de wedstrijd van 22 en 23 juni 2013.(wr)

    01-06-2013 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VOLVO WINT STERPRIJS MET VOETGANGERSDETECTIE
    Volvo Cars heeft zojuist de "Global NCAP Innovation Award 2013" gewonnen dankzij de innovatieve voetgangersdetectie. Daarmee wordt het merk beloond het baanbrekend werk dat de Volvo Car Group levert op gebied van voetgangersbescherming. Het was professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist bij het Volvo Cars Safety Centtre, die vandaag de hoge onderscheiding in ontvangst nam op de "Enhanced Safety of Vehicle's (ESV)-conferentie in het Zuid-Koreaanse Seoel.

    Op deze ESV-conferentie sprak professor Lotta Jakobsson over de fantastische resultaten die Volvo Cars heeft geboekt op gebied van voetgangerbescherming. Zo lichtte ze de voetgangers-airbag in de Volvo V40 en de daaronder liggende technologie toe. "Het doel van 's werelds eerste airbag voor voetgangers is om zwakke weggebruikers in bepaalde omstandigheden te beschermen tegen hoofdletsels, bijvoorbeeld wanneer ze tegen de motorkap of harde delen rondom de voorruit botsen", aldus Lotta Jakobsson.

    In feite is het een internationale uitdaging. Dat Volvo daarvoor Chinese praktijkvoorbeelden aanhaalt is niet verwonderlijk want Volvo is in wezen eigenaar van het Chinese Geely. Daarom dit voorbeeld. In China maken voetgangers 25% van de dodelijke verkeerslachtoffers uit. In Europa gaat het om 14% en in de USA over 12%. Als enkel de gewonden onder ogenschouw worden genomen, lopen deze cijfers hoog op. Het zijn de harde onderdelen onder de motorkap, de onderzijde van de voorruit en de A-stijlen die de ernstigste hoofdletsels veroorzaken bij een aanrijding met een voetganger.

    In 2010 bood Volvo Cars al een antwoord op deze statistieken met de lancering van voetgangers-detectie met een volledig automatische remfunctie (Pedestrian Detection with Full Autobrake). Dit systeem helpt aanrijdingen met een voetganger te vermijden tot een snelheid van 35 km/h door te remmen in plaats van de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert. Bij hogere snelheden verlaagt het systeem zo veel mogelijk de snelheid van de auto voor de aanrijding. De Volvo V40, gelanceerd in 2012, is uitgerust met 's werelds eerste voetgangers-airbag. Deze moet de gevolgen van een onafwendbare aanrijding met een voetganger maximaal beperken.

    Door zeven sensoren in de voorzijde van de auto sturen signalen naar een controle-eenheid. Wanneer de auto in contact komt met een object, evalueert de commando-eenheid de signalen. Als het een vorm zoals een menselijk been detecteert, dan wordt de voetgangers-airbag geactiveerd.

    De scharnieren van de motorkap zijn uitgerust met pyrotechnische ontstekers die het achterste deel van de motorkap ontgrendelen wanneer het systeem wordt geactiveerd. Tegelijk wordt de airbag opgeblazen. Hierbij wordt de motorkap tien centimeter opgetild door de airbag en blijft dan in deze positie staan.

    Door de extra plaats die ontstaat tussen de motorkap en de harde onderdelen van het motorblok heeft de motorkap een buffer om te verkreukelen. Zo blijft de impact van een botsing met een voetganger, vooral voor het hoofd en de borstkas, beperkt. "De airbag deheeft twee functies. Hij verhoogt de motorkap om een buffer te vormen en hij beperkt de impact door de harde delen rond de voorruit te bedekken", legt Lotta Jakobsson verder uit.

    Volvo haalde met dit systeem nu de beste Euro NCAP-score ooit. De nieuwe Volvo V40 behaalde in 2012 vijf sterren in de crashtesten van Euro NCAP en won ook de "Best-in-Class"-Award van Euro NCAP in de klasse van de kleine familiewagens, overigens met de hoogste algemene score die de organisatie ooit registreerde. In de categorie voetgangersbescherming behaalde de V40 zelfs een recordscore van 88%. Volvo - geboren in 1927 - heeft door heel zijn geschiedenis een veiligheidspolitiek gevoerd, in concurrentie met Mercedes, kunnen we besluiten.(wr/Foto's:Volvo)



    30-05-2013 om 18:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HYUNDAI NEEMT GOEDE START MET TESTEN i20 WRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na een paar intensieve maanden van voorbereiding in het nieuwe hoofdkwartier, heeft Hyundai Motorsport de i20 WRC uit het atelier gehaald en op de baan gezet om met concreet testwerk op het terrein te beginnen.

    Na een eerste testsessie met de jongste versie van de i20 WRC op een privé-testbaan in de omgeving van Alzenau, Duitsland, nabij het hoofdkwartier, was het resultaat bijzonder positief. Bij het uitvoeren van de proefritten ondervond het technische team van Hyundai Motorsport geen enkel verontrustend probleem. Hierdoor kan het testschema verder worden uitgerold ter voorbereiding van de officiële intrede in het FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) World Rally Championship in 2014.

    De driedaagse test van maar liefst 550 kilometer impliceerde ook de kennismaking met de eerste diepgaande studie van de verschillende set-ups van de wagen, waarbij waardevolle gegevens voor computer-analyse werden verzameld door en voor de ingenieurs in het Hyundai Motorsport hoofdkwartier. De auto werd al op uiteenlopende aspecten grondig geëvalueerd, maar de focus lag toch vooral op de 1,6 liter turbomotor.

    "De wagen is nu echt op de weg en ik moet toegeven dat het wel een emotioneel moment was toen ik de laatste versie van de i20 WRC voor de eerste keer in actie zag !" Die woorden komen van Michel Nandan, baas van het team. "We hebben een intensief testprogramma voor de boeg in de resterende maanden van dit jaar 2013. Zo zullen we verschillende locaties in Europa aandoen, om op die wijze verder te evalueren in de verschillende situaties die zich in het WRC voordoen. Verschillende ondergrond, verschillende weersomstandigheden en de techniek van de auto die telkenmale anders zal reageren."

    Hyundai Motorsport wil op zeer korte termijn ambitieuze doelstellingen realiseren. Zo is een strak schema opgesteld om zeker op tijd paraat te zijn om mee te strijden in de Rally van Monte Carlo 2014 !

    "De eerste testritten hebben ons veel bijgeleerd en dat is alvast positief", deelde Nandan nog mee. "We hebben al veel feedback die we kunnen gebruiken in de volgende voorbereidingsfases."

    De Hyundai i20 WRC werd ontworpen in het R&D Center van Namyang in Zuid-Korea en wordt klaargestoomd in de hoofdzetel van Hyundai Motorsport in Alzenau in Duitsland.(wr)

    Bijlagen:
    De Hyundai i20 wordt klaargestoomd in Alzenau in Duitsland i29513.jpg (1.6 MB)   
    Deze Hyundai i20 WRC start in 2014 in de Rally van Monte Carlo i29513.jpg (518.1 KB)   

    29-05-2013 om 10:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!