Het Williams Formule 1 team en Mercedes-Benz hebben aangekondigd dat ze een "long-term engine partnership" hebben afgesloten dat nu ingaat en in 2014 op de circuits zal te zien zijn. Mercedes-Benz zal dus een Ottomotor, voorzien van KERS leveren, die zal gemaakt en onderhouden worden door Mercedes AMG High Performance Powertrains (HPP), de firma die in het Britse Brixworth is gebaseerd. Voor wat de transmissie aangaat, Frank Williams heeft er aan gehouden die zelf verder te fabriceren.
Het F1 reglement van 2014 eist als uitdaging dat de auto's een 300 km lange race kunnen rijden met maximum 100 kg brandstof in de tank. Om tot die prestatie te komen worden de huidige 2,4 literV8 atmosferische motoren vervangen door 1,6 liter V6 turbomotoren met hybride-fysionomie door de aanwezigheid van een KERS-systeem dat sterker zal zijn dan het huidige. Datgene wat nu wordt gebruikt slaat 60 kW of 82 pk aan elektrische energie op in wat eigenlijk een condensator is. Met een simpele druk op een knopje op het stuurwiel kan de piloot dat extra vermogen gedurende 6"77 afroepen. De nieuwe motoren voor 2014 zouden 30% energie-efficiënter moeten zijn.
Wat nu "Kinetic Energy Recovery System" wordt genoemd zal volgend jaar simpelweg "Energy Recovery System (ERS) gaan heten. Dit nieuwe systeem zal zowel energie weer opslaan van de uitlaatturbine en de achteras. Die opgeslagen energie kan eveneens weer opgevraagd worden. Dit nieuwe reglement is - door de FIA - mee bedoeld om accessoires die in gewone auto's ook zitten een nieuwe boost te geven. Dat slaat zowel terug op de batterijtechnologieën, de turbotechniek, de energie-recuperatie als de verbrandings-efficiëntie van de brandstof in de motor.
Toen de deal Mercedes-Williams werd bekendgemaakt dankten zowel Williams als Renault elkaar voor de geleverde inspanningen sinds hun contract in 2012 werd vernieuwd en Pastor Maldonado het merk de zege schonk in de GP van Spanje. Aarzelend als een sputterende fontein komen stukje bij beetje de ware allures van de Formule 1 2014 boven. Normaal gesproken zullen ook de eerste tracktesten concreet te zien zijn. Het blijft leuk om met autootjes te spelen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Ons land kreeg vorige dagen een - fiscale - veeg uit de pan van de Europese Commissie. Als reactie daarop volgen er meteen een aantal aanbevelingen waarvan er één de speciale aandacht heeft getrokken van zowel Febiac, Federauto en Renta. Deze waarin wordt opgeroepen om het privégebruik van de bedrijfswagens zwaarder te belasten !!! Voor de autosector alvast een reden om de realiteit van de bedrijfsauto in een correct kader te plaatsen.
Een bedrijfsauto is in de eerste plaats een werkinstrument; nuttig en in vele gevallen onmisbaar. Hij maakt vaak ook deel uit van het verloningspakket van de werknemer, precies om de last op arbeid draaglijk en de concurrentiekracht van bedrijven aanvaardbaar te houden in dit land dat wereldkampioen loonlast is. In dat opzicht vormen de uitspraken van de commissie een opmerkelijke tegenspraak: verlaag de kost van arbeid, en voer bijkomende belasting in op één van de belangrijkste manieren om arbeid betaalbaar te houden...1 op 10 huishoudens in ons land beschikt over een bedrijfsauto, nieuwe belastingen hierop zijn een rechtstreekse aanslag op het gezinsbudget !!!
Bovendien verhoogde de regering Di Rupo vorig jaar nog de belasting op het privégebruik van de bedrijfswagen met liefst 20% (voordeel alle aard). Meer dan een half miljoen werknemers, zelfstandigen en ondernemers betalen NU 600.000.000 euro belasting op het privégebruik van hun voertuigen. De nieuwe regeling zette heel wat kwaad bloed, is complex en bovenal een gemiste kans om de schoonste en zuinigste voertuigen en technologieën in ons land door te laten breken.
Laat ons ten tweede kijken naar de effecten ervan. Bedrijfsauto's vormen vandaag de enige motor ter vergroening van het wagenpark: zij hebben gemiddeld de laagste uitstoot van CO2 van alle nieuw verkochte auto's. Ze zijn jonger, groener en veiliger dan gemiddeld. En ook dat is belangrijk en waardevol. Bovendien zien we dat in landen waar relatief gezien minder auto's van het bedrijf rondrijden, het gemiddelde autobezit, de grootte van het autopark, het gemiddeld aantal jaarlijks afgelegde kilometers en de zogenaamde autoafhankelijkheid niet beduidend verschillend zijn.
De autosector is al jaren pleitbezorger van een ambitieuze, toekomstgerichte maar evenwichtige autofiscaliteit die sturend inwerkt in functie van de milieukenmerken van het voertuig en het gebruik ervan. Wij vragen een groene autofiscaliteit vandaag en de invoering van een slimme kilometerheffing in de nabije toekomst. En wij doen op heel geregelde basis concrete voorstellen in die richting. Omdat we weten dat dit helpt om de milieubelasting van het verkeer terug te dringen en ons land mobiel te houden.
Maar evengoed verwerpen wij inefficiënte ingrepen die geen rekening houden met het volledige kader waarvan de bedrijfsauto deel uitmaakt. Namelijk de motor van de automarkt als tewerkstelling, de automotor ter vergroening van het autopark en van een modern verloningsbeleid ter compensatie van de torenhoge lasten op arbeid in ons land.
De automobielsector, vertegenwoordigd Febiac, Federauto en Renta, telt zowat 16.000 bedrijven die bijna 200.000 mensen tewerkstellen, jaarlijks ruim 650.000 nieuwe en 750.000 occasievoertuigen verdelen, verhandelen, leasen en verhuren op de Belgische automarkt. Daarnaast staat de autosector in voor de opvolging, de herstelling en het onderhoud van een Belgisch wagenpark van bijna 800.000 wagens van bedrijven - waarvan ruim 300.000 lease- en huurwagens, 4,2 miljoen privéwagens en meer dan 300.000 wagens van zelfstandigen.(wr)
Morgen over acht dagen wordt in La Sarthe de testdag voor de "24 Uren van Le Mans" gehouden. Andermaal is Audi favoriet en zal wellicht voor de twaalfde keer op het mythische tracé van 13,612 km winnen. Buiten de jonge gasten zoals André Lotterer, Marcel Fassler en Benoit Treluyer (die toch al ieder twee keer wonnen) is de Audi-vloot eigenlijk bemand met "ouwe rakkers". Zoals Tom Kristensen die met acht overwinningen recordhouder is. Onze landgenoot Jacky Ickx heeft lang het record gehouden met zes keer winnen.
Het is fascinerend te zien hoelang sommigen het Audistuurwieltje al bedienen. Dindo Capello is al 19 jaar trouw aan het merk. Frank Biela 18 jaar en Emanuele Pirro 15 jaar. Audi kwam naar Le Mans in 1999 en won vorig jaar voor de elfde keer. De eerste zege van een hybrid in Le Mans. Toyota nam de uitdaging aan. Ze gebruikten de degelijke techniek die is gebaseerd op die van elke Toyota Prius. Maar dat betekende dat de auto alles achteraan had en alleen de achterwielen werden aangedreven.
Audi's e -tron hybride had een vernuftiger techniek. De vertragings-energie werd opgeslagen en als de coureur het elektrisch vermogen "afriep" gingen twee elektromotoren de voorwielen mee aandrijven. Op die manier crëeerde Audi een "quattro"-effect, vier aangedreven wielen die toelieten dat de banden een grotere laterale kracht konden opvangen en het globale motorkoppel (dat van de diesel en dat van de twee elektromotoren vooraan) heel evenwichtig over de vier wielen was verdeeld. In een volgende bijdrage, nadat de valiezen zijn gepakt voor wat het Mekka voor de autosporters is, gaan we dieper in of en hoe Toyota en Audi nog meer uit de technische hoed toverden voor de wedstrijd van 22 en 23 juni 2013.(wr)
Volvo Cars heeft zojuist de "Global NCAP Innovation Award 2013" gewonnen dankzij de innovatieve voetgangersdetectie. Daarmee wordt het merk beloond het baanbrekend werk dat de Volvo Car Group levert op gebied van voetgangersbescherming. Het was professor Lotta Jakobsson, Senior Technical Specialist bij het Volvo Cars Safety Centtre, die vandaag de hoge onderscheiding in ontvangst nam op de "Enhanced Safety of Vehicle's (ESV)-conferentie in het Zuid-Koreaanse Seoel.
Op deze ESV-conferentie sprak professor Lotta Jakobsson over de fantastische resultaten die Volvo Cars heeft geboekt op gebied van voetgangerbescherming. Zo lichtte ze de voetgangers-airbag in de Volvo V40 en de daaronder liggende technologie toe. "Het doel van 's werelds eerste airbag voor voetgangers is om zwakke weggebruikers in bepaalde omstandigheden te beschermen tegen hoofdletsels, bijvoorbeeld wanneer ze tegen de motorkap of harde delen rondom de voorruit botsen", aldus Lotta Jakobsson.
In feite is het een internationale uitdaging. Dat Volvo daarvoor Chinese praktijkvoorbeelden aanhaalt is niet verwonderlijk want Volvo is in wezen eigenaar van het Chinese Geely. Daarom dit voorbeeld. In China maken voetgangers 25% van de dodelijke verkeerslachtoffers uit. In Europa gaat het om 14% en in de USA over 12%. Als enkel de gewonden onder ogenschouw worden genomen, lopen deze cijfers hoog op. Het zijn de harde onderdelen onder de motorkap, de onderzijde van de voorruit en de A-stijlen die de ernstigste hoofdletsels veroorzaken bij een aanrijding met een voetganger.
In 2010 bood Volvo Cars al een antwoord op deze statistieken met de lancering van voetgangers-detectie met een volledig automatische remfunctie (Pedestrian Detection with Full Autobrake). Dit systeem helpt aanrijdingen met een voetganger te vermijden tot een snelheid van 35 km/h door te remmen in plaats van de bestuurder als deze niet snel genoeg reageert. Bij hogere snelheden verlaagt het systeem zo veel mogelijk de snelheid van de auto voor de aanrijding. De Volvo V40, gelanceerd in 2012, is uitgerust met 's werelds eerste voetgangers-airbag. Deze moet de gevolgen van een onafwendbare aanrijding met een voetganger maximaal beperken.
Door zeven sensoren in de voorzijde van de auto sturen signalen naar een controle-eenheid. Wanneer de auto in contact komt met een object, evalueert de commando-eenheid de signalen. Als het een vorm zoals een menselijk been detecteert, dan wordt de voetgangers-airbag geactiveerd.
De scharnieren van de motorkap zijn uitgerust met pyrotechnische ontstekers die het achterste deel van de motorkap ontgrendelen wanneer het systeem wordt geactiveerd. Tegelijk wordt de airbag opgeblazen. Hierbij wordt de motorkap tien centimeter opgetild door de airbag en blijft dan in deze positie staan.
Door de extra plaats die ontstaat tussen de motorkap en de harde onderdelen van het motorblok heeft de motorkap een buffer om te verkreukelen. Zo blijft de impact van een botsing met een voetganger, vooral voor het hoofd en de borstkas, beperkt. "De airbag deheeft twee functies. Hij verhoogt de motorkap om een buffer te vormen en hij beperkt de impact door de harde delen rond de voorruit te bedekken", legt Lotta Jakobsson verder uit.
Volvo haalde met dit systeem nu de beste Euro NCAP-score ooit. De nieuwe Volvo V40 behaalde in 2012 vijf sterren in de crashtesten van Euro NCAP en won ook de "Best-in-Class"-Award van Euro NCAP in de klasse van de kleine familiewagens, overigens met de hoogste algemene score die de organisatie ooit registreerde. In de categorie voetgangersbescherming behaalde de V40 zelfs een recordscore van 88%. Volvo - geboren in 1927 - heeft door heel zijn geschiedenis een veiligheidspolitiek gevoerd, in concurrentie met Mercedes, kunnen we besluiten.(wr/Foto's:Volvo)
Na een paar intensieve maanden van voorbereiding in het nieuwe hoofdkwartier, heeft Hyundai Motorsport de i20 WRC uit het atelier gehaald en op de baan gezet om met concreet testwerk op het terrein te beginnen.
Na een eerste testsessie met de jongste versie van de i20 WRC op een privé-testbaan in de omgeving van Alzenau, Duitsland, nabij het hoofdkwartier, was het resultaat bijzonder positief. Bij het uitvoeren van de proefritten ondervond het technische team van Hyundai Motorsport geen enkel verontrustend probleem. Hierdoor kan het testschema verder worden uitgerold ter voorbereiding van de officiële intrede in het FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) World Rally Championship in 2014.
De driedaagse test van maar liefst 550 kilometer impliceerde ook de kennismaking met de eerste diepgaande studie van de verschillende set-ups van de wagen, waarbij waardevolle gegevens voor computer-analyse werden verzameld door en voor de ingenieurs in het Hyundai Motorsport hoofdkwartier. De auto werd al op uiteenlopende aspecten grondig geëvalueerd, maar de focus lag toch vooral op de 1,6 liter turbomotor.
"De wagen is nu echt op de weg en ik moet toegeven dat het wel een emotioneel moment was toen ik de laatste versie van de i20 WRC voor de eerste keer in actie zag !" Die woorden komen van Michel Nandan, baas van het team. "We hebben een intensief testprogramma voor de boeg in de resterende maanden van dit jaar 2013. Zo zullen we verschillende locaties in Europa aandoen, om op die wijze verder te evalueren in de verschillende situaties die zich in het WRC voordoen. Verschillende ondergrond, verschillende weersomstandigheden en de techniek van de auto die telkenmale anders zal reageren."
Hyundai Motorsport wil op zeer korte termijn ambitieuze doelstellingen realiseren. Zo is een strak schema opgesteld om zeker op tijd paraat te zijn om mee te strijden in de Rally van Monte Carlo 2014 !
"De eerste testritten hebben ons veel bijgeleerd en dat is alvast positief", deelde Nandan nog mee. "We hebben al veel feedback die we kunnen gebruiken in de volgende voorbereidingsfases."
De Hyundai i20 WRC werd ontworpen in het R&D Center van Namyang in Zuid-Korea en wordt klaargestoomd in de hoofdzetel van Hyundai Motorsport in Alzenau in Duitsland.(wr)
Nico Rosberg heeft van start tot finish met zijn Mercedes de GP van Monaco gedomineerd. Zelfs Sebastian Vettel die tweede werd, was nimmer een echte bedreiging. De pechvogels in deze nooit eerder geziene chaotische GP waren Felipe Massa die zijn Ferrari op net dezelfde manier en plaats in St.Devote aan diggelen reed als hij daags voordien deed. Later bromde Fernando Alonso in een incident met Sergio Perez en zag kostelijke WK-punten verloren gaan. In de slotfase, na een feitelijke derde restart werd ook Kimi Räikkönen aangereden door Sergio Perez en moest met een nieuwe snor op de Lotus vanaf een zestiende positie in enkele ronden met superzachte banden het ene punt nog behalen dat aan de tiende plaats is voorbehouden. Romain Grosjean met Lotus-Renault beging een zoveelste flater door rechtaan op zijn voorligger Daniël Ricciardo (Toro Rosso) te botsen bij het uitkomen van de tunnel.
Pastor Maldonado's Williams werd door de Marussia van Max Chilton de bandenmuur in geknald. Twee keer de safetycar, gele vlaggen, één keer een rode vlag (45ste ronde) waardoor de race pas na twintig minuten werd herstart. Chaos alom. Alleen niet voor Rosberg, Vettel, Webber en Hamilton. Die reden als een voorgevormd treintje de 78 ronden uit. Sebastian Vettel doet de beste zaak. Hij verstevigt zijn leidersplaats tot 107 punten tegenover Räikkönen die zijn score na de Monegaskse chaos op 86 ziet staan. Fernando Alonso kon zijn afbrokkelende kijk op een derde wereldtitel beperken tot de derde plaats met 78. Hamilton, de overgewaardeerde Mercedesrijder, staat vierde met 62 eenheden en kan zich binnen veertien dagen in de GP van Canada mogelijk nog zien voorbijrijden door Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) die nu 56 punten telt. Een GP van Monaco om snel te vergeten, behalve voor Nico Rosberg die 30 jaar na vader's (Kéké) zege in het Prinsdom, een jongensdroom in vervulling heeft laten gaan.(wr)
Met 1'13"8 heeft de Duitser Nico Rosberg de "pole" binnengehaald voor de GP van Monaco die morgen wordt gereden over 78 ronden van 3,340 km met 19 bochten in elke ronde. Achter hem starten Lewis Hamilton (Mercedes), Mark Webber (Red Bull RB9-Renault) en Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault). Australiër Mark Webber behaalde in 2005 zijn eerste F1-podium in Monaco. Hij won er tevens twee van de jongst gereden GP's in een Red Bull. Als hij erin slaagt een goede start te maken en voor zijn ploegmaat en WK-leider Vettel de venijnige bocht van St.Devote door te rijden is hij kandidaat voor een derde zege in het Prinsdom. Tot slot een antwoord op een veel gestelde vraag hoeveel zo'n F1 aan brandstof verbruikt. De 2,4 liter RS27 V8-motor verbruikt 1,6 kg (soortelijk gewicht benzine 102 octaan is 0,700 kg) of over heel de GP genomen 64 l/100 km.(wr)
Met een vergrootglas bekeken is de Duitser Nico Rosberg de meest onderschatte en de Brit Lewis Hamilton de meest overschatte Mercedes-coureur. Eerstgenoemde plaatste de Mercedes met 1'14"378 netjes aan de spits van het veld waarin het er nogal rumoerig aan toe ging. Romain Grosjean knalde de Lotus twee keer tegen de vangrails. De tweede crash - bij het afsluiten van FP3 - beukte hij links voor rechtuit in St.Devote. Niettemin prijkt Grosjean voor de kwalificaties op de tweede plaats met 1'15"039. Twaalf coureurs bleven in die 1'15" vertoeven.
Grosjean vloog tegen zeer hoge snelheid en misschien door een schrikreactie veroorzaakt door Lewis Hamilton die als een raket uit de pits schoot en langszij de Fransman reed. Al bij al deed het Kimi Räikkönen lakoniek opmerken "dat zijn ploegmaat -Romain Grosjean - zeer snel zou zijn mocht hij leren de obstakels op de piste te vermijden..." In ieder geval zijn de gemoederen hoogst gespannen, want Monaco met zijn 3,340 km lange stratenomloop, blijft een valkuil van jewelste. Zelfs een verdienstelijk rijdende Felipe Massa crashte de Ferrari. In die mate dat de mecaniciens wellicht het middagmaal kunnen overslaan. Ook Adrian Sutil maakte kennis met de vangrails.(wr)
De eerste twee vrije sessies voor de GP van Monaco zijn gedomineerd door de Mercedes van Nico Rosberg en Lewis Hamilton. Vandaag wordt niet gereden. De derde vrije oefensessie gaat morgenochtend (25 mei 2013) door en de kwalificaties waarmee de "pole" wordt aangeduid gaan door om 14 uur in de namiddag. Op "pole" staan in Monaco is van cruciaal belang. Als je dan een goede start neemt en aan de spits door die venijnige bocht van St.Devote slingert, dan heb je de baan alleen voor je. In Monaco voorsteken kan alleen bij afroep van een mirakel. Mark Webber heeft een speciale band met Monaco. Hij scoorde hier in 2005 zijn eerste F1-podium. Bovendien won hij twee van de laatste drie gereden GP's bij Red Bull. Het "magic-aspect" kan hij niet echt verklaren. "Ik rij hier gewoon graag. De uitdagingen van het stratencircuit maken de race tot een echte pilotenkluif. Ook Fernando Alonso met zijn Ferrari denkt er net zo over.
De GP is een harde brok voor de banden. De keuze tussen eenmaal of tweemaal van banden wisselen blijft een kiese zaak. "Vorig jaar won ik met één bandenwissel", zegt Mark Webber."De kwalificatie morgennamiddag" zal inzicht verschaffen naar de juiste beslissing". Tot daar de Australiër. In de stand om het WK 2013 leidt Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) met 89 punten voor Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault met...85 eenheden. Fernando Alonso is eigenlijk de derde titelkandidaat met Ferrari en 72 punten.(wr)
Toen van Doorne's Automobiel Fabriek (DAF) iets voor de Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958 de automarkt "schokte" met de "auto-zonder-vitessen", lachte de hele auto-industrie hartelijk om zoveel naïviteit. Er werd al minder gelachen toen bleek dat de "Dafkes" het niet zo slecht deden in o.a. de Rally van Monte Carlo. De laatste grijns verdween toen ook Rob Slotemaker en Eliane Engeman de éénzitters F3 lieten rondzoeven. De Daf's waren razensnel, maar de toen rubberen riemen konden maar een beperkt maximaal motorkoppel aan. Eens daarover vlogen ze als goedkope broeksbretellen aan flarden. Het minstens 150 jaar oude industriële variatorprincipe bleek na die avonturen niet direct geschikt als transmissie-systeem in auto's met verbrandingsmotoren. Even was het heel stil...Maar NU, vandaag, is die CVT actueler dan ooit !!!
De beste CVT (voor eens en altijd: Continu Variabele Transmissie) is weer te vinden in de Nissan Juke Serie. Welke uitvoering je bij wijze van spreken ook mag aankopen. Een "CVT" bestaat uit twee schijven die over assen met spiebanen in- en uit elkaar kunnen schuiven zodanig dat tussen twee uitersten (minimum diameter naar maximale diameter) een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ontstaan om het motorkoppel (in functie van de gasklepstand=voet bestuurder) naar de wielen te voeren. In het geval van de Nissan Juke 4WD is dat verdeeld naar de vier wielen waardoor net als bij een Audi Quattro permanent vierwielaandrijving de banden meer zijdelingse kracht kunnen incasseren en dus een betere wegligging waarborgen. In bochten, bij regen en op sneeuw en ijs.
Moderne automatische "versnellingsbakken" bieden alsmaar grotere brandstofzuinigheid. Geen enkele bestuurder, ook niet de beste, kan juister schakelen op het gewenste koppel van de motor dan de elektronica die een automaat "beveelt". Hyundai heeft al een automatische schakelkist met acht overbrengingen. De drie hoogste gangen hebben een geweldig "overdrive-effect". Overdrive is de uitdrukking die aangeeft dat de aangedreven wielen veel sneller gaan draaien dan het motortoerental doet. Dat betekent concreet minder verbruik, minder lawaai en doordat het toerental daalt dus ook minder sleet. Geruchten doen de ronde dat Honda naar een zestientraps-automaat zou evolueren. Als dat waar is zitten we dicht in de richting van de Continu Variabele Transmissie. Een oneindig aantal verhoudingen tussen - bijvoorbeeld - 0 en 5000 t/m. In de nieuwe Formule 1 technologie voor 2014 is de CVT (vooralsnog niet-) ter sprake gekomen.
Maar het zou voor veel constructeurs een ernstige uitdaging betekenen mocht het al dan niet alternatief in een nieuw technisch reglement worden opgenomen...In de GP van Monaco die zondag a.s. wordt gereden is daarvan uiteraard geen sprake. Schakelbakken met zeven verhoudingen maken daar de dienst uit. En KERS (Kinetic Energy Recovery System) dat de coureur toelaat nu en dan uit een reserve van 60 kW (82 pk) te putten. Zoals op de helling van St.Devote naar Hotel de Paris of de Casino. Een knipje op een knop is genoeg om een lastige voorligger - mogelijk - voorbij te wippen. Daarmee gan we toch wel echt terug naar die CVT. Zoals Nissan hem spannender dan ooit heeft gemaakt(wr)
De best verkochte roadster ooit, de Mazda MX-5, mikt op 15 juni a.s. in het Nederlandse Lelystad op een nieuw wereldrecord voor het Guiness-boek. De happening wordt georganiseerd door Mazda en kreeg de naam "IMAX-5". Het doel ervan is het huidige wereldrecord van de grootste Mazda MX-5-parade te breken. In 2010 werd het record in het Duitse Essen neergekwakt met liefst 459 Mazda's MX-5. Het mythische merk uit Hiroshima, maar Europees gebaseerd in Leverkusen in Duitsland, hoopt dat minstens 800 MX-5's naar het RDW Test Centrum in Lelystad zullen paraderen.
Om 16.30 uur in de namiddag zullen ze over fascinerende Hollandse polderroutes van 15 km nabij Lelystad de recordpoging uitvoeren. Uiteraard wordt het geheel opgesmukt vanaf 's middags 12 uur met attracties, en kunnen belangstellenden testritten doen met de nieuwe SKYACTIV-modellen in het merk zoals ook de i-ACTIVSENSE veiligheids-technologie op de verschillende wagens op waarheidsgehalte kunnen worden getoetst. Deelnemers aan de parade kunnen hun eigen MX-5 gratis op een inspectiebeurt laten trakteren of ook wel in simulatoren. Eén van de vedetten binnen het evenement zal ook Van Herck's Mazda3 B20 zijn met "three rotor engined". De avond wordt afgesloten met een filmvertoning in Europa's grootste drive-in cinema.
Met een totale verkoop die 1.000.000 benaderd, bezit de Mazda MX-5 veel goedgehuleurde bezitters. Want het is waar: onopgemerkt kom je er met een MX-5 niet door. In zijn bijna 24 jarige loopbaan beleefde "het Monument" de viering van zijn 500.000-ste exemplaar, dan zijn 700.000-ste; en 900.000-ste - alleen van de band gerold voor de 20ste verjaardag. En het einde is nog niet in zicht. De Mazda MX-5 is een collectors-item.
Belangrijk is nog te weten dat al wie wil deelnemen en zich wil registreren voor de IMAX-5 2013 dat kan doen op www.imax-5.nl. Het inschrijvngsrecht is 30 per auto met twee personen, inbegrepen een warm eetmaal en twee drinks per persoon. Inschrijvingen zijn beperkt tot 800.000 MX-5s - kwestie van het beoogde record. Tickets moeten op voorhand besteld én worden betaald. Maar ja, als de poging slaagt sta je wel voor een prikje in het Guiness Book of Records.(wr)
NICO VERDONCK SCOORT HISTORISCHE ZEGE IN ADAC MASTERS
Gisteren was er de première van de ADAC GT-Masters in Spa-Francorchamps. Nico Verdonck trad er als enige Belg aan in de 27 teams die deelnamen. Hij reed in de Lambda Ford GT GT3 met Frank Kechele als ploegmaat. Met snel wisselende weersomstandigheden beloofde het tweede Masters-weekeinde opwindende race-actie tussen de teams. Gedurende de eerste kwalificatie ging Nico de natte baan op met slicks. Tot grote verwondering van de andere deelnemers die allemaal voor regenbanden kozen. Stuurvirtuoos als ie is, gaf Nico Verdonck een regenwals ten beste en ontpopte zich als ware regenmeester. . Hij slaagde erin de Ford GT GT3 op indrukwekkende wijze niet alleen uit slips te loodsen, maar naarmate de baan opdroogde, reed hij sneller en sneller om uit te komen bij de..."pole-position".
Nico nam een perfecte start vanuit de "pole" en bleef zijn hele stint door aan de leiding in het magische Francorchamps. Hij sloeg erin van de concurrenten weg te rijden, het gat groter te maken. Toen een nieuwe wolkbreuk rijders naar de pits dwong voor regenbanden, besloot Nico Verdonck een nieuwe regendans ten beste te geven en bleef op de baan. In een extreem snelle pitstop nam Frank Kechele het stuur van Nico over en - behoudens een 360° spin - bracht hij de Ford GT heelhuids naar de meet en wel in eerste positie. Verdonck - Kechele schonken daarmee de eerste zege ooit voor een Ford in de GT-Masters. Een historische overwinning dus voor het Lambda Performance Team ! (wr)
Het heeft geen zin de GP van Spanje verder te bespreken. Iedereen heeft gezien hoe Ferrari en Lotus de hegemonie van Red Bull zoetjes aanvreten. Mercedes vond zaterdag de aansluiting met wat hun voornaamste concurrenten zijn. In de overtreffende trap zelfs want Nico Rosberg pakte de "pole" en Lewis Hamilton ging met de andere Mercedes achter hem op plaats twee staan. In de race zakten ze vanop het front weg. Hamilton buiten de punten, Rosberg eervol zesde. Dat is het hele verhaal.
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel finishte vierde en ziet zijn puntentotaal als WK leider als 89 geschreven. Maar in zijn zog volgt die sakkerse Kimi met 85 eenheden en Alonso met 72. Lewis Hamilton staat vierde met...50 punten. Logischerwijs is zijn kans om dit jaar een tweede wereldtitel te halen ei zo na weggesmolten. Vettel, Räikkönen en Alonso. Eén van hen drie wordt de nieuwe wereldkampioen in 2013. Volgende week in Monaco komt het spannend vervolg.(wr)
MASSA HOUDT MET 0,006s OVERHAND OVER RÄKKÖNEN IN FP3
Wanneer binnen een uur de kwalificaties op gang geflitst worden voor de "pole" in de GP van Spanje rijdt er vooraan een clubje nieuwe namen. Felipe Massa, met zijn Ferrari snelste in FP3. Kimi Räikkönen met zijn Lotus daar maar 0,006s achter. Maar ook Romain Grosjean in de Lotus, duellerend met Mark Webber in de Red Bull RB9-Renault. De Australiër laat zien dat hij in feite ook een echte wereldkampioen is. Niet gekroond maar als mens op eenzame hoogte in een bende onverlaten. Naar de vijfde race van het WK 2013 toe is de F1 nooit eerder zo spannend geweest. Alleen moet Mercedes trachten aansluiting te vinden met de top.(wr)
VETTEL HOUDT ALONSO ACHTER ZICH IN FP2 IN BARCELONA
Sebastian Vettel (1'22"808) heeft in de tweede vrije oefening in zijn Red Bull-Renault de Spanjaard Fernando Alonso (1'22"825) achter zich gelaten. Mark Webber (1'22"891) werd derde en neemt optie op een mededingen naar een overwinning. Met z'n drieën reden ze vandaag binnen één en dezelfde seconde. Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault houdt vanaf de vierde plaats een oogje in het zeil, hoe hij morgen tijdens de derde vrije training de heren voor hem kan analyseren. Om 14 uur morgenmiddag jaagt hij als een bezetene naar de "pole" voor de GP van Spanje die zondag als vijfde race om het WK F1 doorgaat. Wie daar zondag wint rijdt over de rode loper naar Monaco waar een week later de mytische stadsrace doorgaat. Afspraak dus morgenochtend voor een FP3 waarin de Mercedes-boys Lewis Hamilton en Nico Rosberg heuse aansluiting zullen betrachten met...Red Bull, Ferrari en Lotus.(wr)
ALONSO-MASSA FERRARI DUBBELSLAG IN FP1 IN BARCELONA
Het zijn erg wisselende situaties geweest in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje die zondag in Barcelona wordt gereden. De sessie begon onder regen. Sterke chrono's werden gestunt van Jean-Eric Vergne, Romain Grosjean Lotus-Renault, Adrian Sutil Force India, en Lewis Hamilton Mercedes. Maar twee minuten voor het afvlaggen na anderhalf uur experimenteren, zette tweevoudig wereldkampioen de Ferrari voor eigen publiek aan de spits: 1'25"252. Als in zijn schaduw plaatste Felipe Massa de tweede Ferrari op plaats twee. Deze namiddag wordt "Free Practice 2" gereden en wordt benieuwd uitgekeken naar de tijden die mannen als Vettel en Räikkönen zullen neerzetten.(wr)
Er leeft een gevoel alsof de animo weg is uit de F1. Iedereen is al druk doende met de nieuwe technische reglementen voor 2014 en het is alweer drie weken geleden dat de vierde GP van het seizoen - deze van Bahrein - is gereden. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel timmert al aan een vierde titel. Dat is tenminste een eerste bilan die we kunnen opmaken in de puntenstand: 1. Vettel Red Bull-Renault 77 eenheden; 2. Räikkönen Lotus-Renault 67 punten; 3. Lewis Hamilton Mercedes 50 points en 4. Fernando Alonso met 47 eenheden. Meteen de enige vier die eigenlijk nog aanspraak kunnen maken op de wereldtitel 2013. Vanaf onfortuinlijke Mark Webber, Felipe Massa en Romain Grosjean zijn het al figurantenrollen. Eén enkele glansrol links of rechts - zoals Monaco bijvoorbeeld - niet te na gesproken.
Het circuit van Catalonië in Bracelona heeft een lengte van 4,655 km en wordt in de wijzerzin gereden. Het tel 16 nijdige bochten maar wordt toch extra gekenmerkt door de 1,5 km lange rechte lijn waar uiteraard plankgas wordt gereden. Het is daar dat de motoren ten volle uit hun 18.000 t/m de paardenkrachten puren. Het is een fijnzinnige kunst om ervoor te zorgen dat de auto daar zo feilloos mogelijk door de lucht gaat, zonder teveel tegenstrubbelende aerodynamische attributen. Dit om de hoogste topsnelheid te bereiken. Toch is in zijn geheel het circuit van Catalonië gemiddeld op gebied van eisen aan motoren en aerodynamica. Daarom wordt het zoveel mogelijk gebruikt als testpiste voor de préseizoentraining. Het is zo'n beetje een "mixed" van alle andere omlopen die de kalender vullen. 55% van de 4,655 km worden plankgas afgelegd.
Het langste vollastgedeelte is natuurlijk de lange rechte lijn voor de stands. Ze biedt twee keer de gelegenheid KERS (Kinetic Energy Recovery System) voor het volle pond te gebruiken. Het systeem begint vanaf nul op te laden bij het overschrijden van de aankomstlijn, en een tweede keer kan het om in te halen. Toch moeten er dan op letten dat het koelsysteem van onze KERS op de RS27-motor niet wordt overbelast. Maar Renault is er nogal gerust in. Sinds Bahrein is de 50ste zege met een V8 RS27 binnen !
Maar er heerst onrust in het Koninkrijk van Fernando Alonso. Hij is het mikpunt rond de vraag of James Allison - gisteren weg bij Lotus - hem bij Ferrari komt versterken. De twee kennen elkaar als sinds 2000. Hoe de constructie in elkaar zat weet ik van buiten niet meer, maar Allison moet mee gebrouwen hebben aan de wereldtitels die Alonso in 2005 en 2006 bijeen raasde. Kimi Räkkönen, na vier races tweede in de stand om de wereldtitel 2013, ziet het allemaal met kille argusogen aan. Wat er precies gaat gebeuren weet hij niet, maar zijn sluwe blik vertelt al in hoeverre hij vanaf morgenochtend vooral zijn eigen kansen gaaf zal weten te houden. Intriges, gissingen, elkaar op het verkeerde been zetten, Formule 1 weer op zijn puurst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
Racing Stars is een project van driftspecialist Jan Wouters. De bedoeling van zijn Motorsport-Trainingscenter is een heuse talentenjacht die als doel heeft op zoek te gaan naar 8 snelle piloten (4 dames én 4 heren), enkele mecaniciens, een teamleider en een racewagen. De challenge: een podiumplaats tijdens de 24 Uren van Zolder 2013 te bemachtigen.
De talentenjacht, in de vorm van een reality TV-programma, bestaat uit 11 episodes. Mannen en vrouwen zullen de strijd aanbinden tegen elkaar voor een plaats in de finale. Het uiteindelijke doel is deelnemen aan een officiële wedstrijd tussen reeds ervaren racepiloten.
Racing Stars tracht zo een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van deze tak van de gemotoriseerde sporten. Alle mogelijke aspecten van het gebeuren komen aan bod: de voorbereiding en training van de racepiloten zelf, zowel op rij-technisch als vlak van fysieke conditie, de keuze van het voertuig, het prepareren van de wedstrijdwagen, een volledig team opbouwen, het zoeken van partners en hun mogelijke financiële middelen, trainingsfaciliteiten...
Racing Stars maakt gebruik van een vaste jury dewelke uiteraard gedurende iedere episode aanwezig is en een gastjury die als vakspecialist per discipline zal fungeren. Ook Yokohama zetelt in de jury en wordt vertegenwoordigd door de General Manager van Yokohama Belgium NV, de autopurist Olivier Hermans, een gezien iemand in de autosport. Op het einde van elke episode zal de jury bepalen wie er mag doorgaan en wie de race zal moeten verlaten. De selectie gebeurt op objectieve én subjectieve wijze.
Na een oproep op facebook en een korte inschrijfperiode van amper 3 weken hebben ruim 1200 kandidaten zich aangemeld voor deze uitdaging. Uit al deze inschrijvingen werden er 100 deelnemers uitgenodigd om op 10 maart 2013 j.l. deel te nemen aan een eerste selectiedag. Het hele proces duurt 11 episodes, waarbij iedere episode een ander aspect van de autosport benadrukt. Uiteindelijk blijven er vier dames en heren over. Zij zullen de twee racewagens besturen tijdens de 24 Uren van Zolder 2013. Het programma zal worden uitgezonden op Life tv vanaf 3 juni 2013 en zal worden gepresenteerd door Roos Van Acker. Iedereen lijkt ernaar uit en het is altijd opmerkelijk hoe Yokohama banden smeedt die autosporters onderling en aana het asfalt binden.(wr)
Een spurtje van 0 tot 70 km/h in 5"9 en een volledige laadbeurt in anderhalf uur...Dit kan bijna niet anders dan Volvo zijn die weer iets aan het brouwen is dat in de richting van een elektrische auto gaat. Net terwijl iedereen het gevoel kreeg dat de crisis de puur elektrische auto doet vergeten. Maar neen, het gaat over de eerste EV's die uit een partnership tussen Volvo Cars en Siemens ontstaan. Beiden trachten de elektrische aandrijving beter te maken en de klant meer flexibiliteit te bieden.
Vanaf de zomer van 2013 zullen Europese leaseklanten een bijgewerkte demovloot van 100 volledige C30's besturen én beoordelen. De unieke technologische oplossingen kunnen worden toegepast in het volledige elektrische assortiment en vormen een nieuwe stap in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De nieuwe Siemens-motor levert een piekvermogen van 89 kW (120 pk) en een koppel van 250 Nm. Dat koppel resulteert in een acceleratie van 0 naar 70 km/h in 5"9.
Volvo en Siemens spreken over een snellaadoplossing die voor langer rijplezier zorgt tijdens de dagelijkse ritten. "Het betekent een aanzienlijke verbetering van de "cost of ownership" omdat de klant nu dagelijks veel meer goedkope kilometers kan afleggen. Tien minuutjes opladen volstaan voor een rit van 20 km." Deze woorden komen uit de mond van Lennart Stegland, Vice-President Electric Propulsion System, bij de Volvo Car Group.
Siemens is de hoofdleverancier van de componenten van de elektrische aandrijving in het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) dat vooruitstrevende toepassingen mogelijk maakt op ieder niveau: van uiteenlopende soorten hybrides tot puur elektrisch aangedreven modellen, zonder daarbij in te boeten aan interieurruimte of het koffervolume.
Volvo en Siemens brengen een innoverende wereldpremière. Dat komt omdat de snellader van 22 kW 's werelds eerste driefasige geïntegreerde lader is die klein genoeg is om ingebouwd te worden in een elektrische wagen. Met een driefasige aansluiting duurt een laadbeurt anderhalf uur (voor een actieradius van 164 km volgens de NEDC-cyclus) Met een gewone monofase-aansluiting van 230 V duurt een laadbeurt 8 à 10 uren, afhankelijk van de beschikbare stroom
Volvo en Siemens zeggen uitdrukkelijk trots te zijn erin geslaagd te zijn deze unieke oplossing te ontwikkelen. Door de meer bruikbare uren per dag te bieden, is een belangrijke stap gezet naar de elektrische auto als een haalbare marktoptie in zowel de openbare- als privésektor.
De geactualiseerde Volvo C30 Electric-fleet voldoet aan dezelfde strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen als alle andere Volvo's. Afhankelijk van de brandstofprijzen kunnen die 2/3 lager liggen dan bij conventionele auto's. Dus men ziet dat de elektrische auto nog helemaal niet is opgegeven, wel in doorgroeikansen vertraagd.(wr)
De 25-jarige Duitser Sebastian Vettel heeft in zijn Red Bull RB9-Renault de GP van Bahrein gewonnen. Op de "pole" van Nico Rosberg na heeft de drievoudige wereldkampioen gewoonweg de vierde race om het WK 2013 gedomineerd. Maar hij gaf ridderlijk toe dat de druk van de Mercedes' en die van Ferrari voelbaar toeneemt. Om nog niet te spreken van Kimi Räikkönen die er in zijn Lotus in slaagde liefst drie Renaultmotoren op het podium te brengen ! Verbetert Vettel zijn stand in voorlopige rangschikking om het WK, Fernando Alonso (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ltus-Renault) houden op z'n minst voeling met de leider. De eerste vier races zijn gereden en nu duurt het drie weken eer we het Europese gedeelte aanpakken: Barcelona.(wr)