Het heeft geen zin de GP van Spanje verder te bespreken. Iedereen heeft gezien hoe Ferrari en Lotus de hegemonie van Red Bull zoetjes aanvreten. Mercedes vond zaterdag de aansluiting met wat hun voornaamste concurrenten zijn. In de overtreffende trap zelfs want Nico Rosberg pakte de "pole" en Lewis Hamilton ging met de andere Mercedes achter hem op plaats twee staan. In de race zakten ze vanop het front weg. Hamilton buiten de punten, Rosberg eervol zesde. Dat is het hele verhaal.
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel finishte vierde en ziet zijn puntentotaal als WK leider als 89 geschreven. Maar in zijn zog volgt die sakkerse Kimi met 85 eenheden en Alonso met 72. Lewis Hamilton staat vierde met...50 punten. Logischerwijs is zijn kans om dit jaar een tweede wereldtitel te halen ei zo na weggesmolten. Vettel, Räikkönen en Alonso. Eén van hen drie wordt de nieuwe wereldkampioen in 2013. Volgende week in Monaco komt het spannend vervolg.(wr)
MASSA HOUDT MET 0,006s OVERHAND OVER RÄKKÖNEN IN FP3
Wanneer binnen een uur de kwalificaties op gang geflitst worden voor de "pole" in de GP van Spanje rijdt er vooraan een clubje nieuwe namen. Felipe Massa, met zijn Ferrari snelste in FP3. Kimi Räikkönen met zijn Lotus daar maar 0,006s achter. Maar ook Romain Grosjean in de Lotus, duellerend met Mark Webber in de Red Bull RB9-Renault. De Australiër laat zien dat hij in feite ook een echte wereldkampioen is. Niet gekroond maar als mens op eenzame hoogte in een bende onverlaten. Naar de vijfde race van het WK 2013 toe is de F1 nooit eerder zo spannend geweest. Alleen moet Mercedes trachten aansluiting te vinden met de top.(wr)
VETTEL HOUDT ALONSO ACHTER ZICH IN FP2 IN BARCELONA
Sebastian Vettel (1'22"808) heeft in de tweede vrije oefening in zijn Red Bull-Renault de Spanjaard Fernando Alonso (1'22"825) achter zich gelaten. Mark Webber (1'22"891) werd derde en neemt optie op een mededingen naar een overwinning. Met z'n drieën reden ze vandaag binnen één en dezelfde seconde. Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault houdt vanaf de vierde plaats een oogje in het zeil, hoe hij morgen tijdens de derde vrije training de heren voor hem kan analyseren. Om 14 uur morgenmiddag jaagt hij als een bezetene naar de "pole" voor de GP van Spanje die zondag als vijfde race om het WK F1 doorgaat. Wie daar zondag wint rijdt over de rode loper naar Monaco waar een week later de mytische stadsrace doorgaat. Afspraak dus morgenochtend voor een FP3 waarin de Mercedes-boys Lewis Hamilton en Nico Rosberg heuse aansluiting zullen betrachten met...Red Bull, Ferrari en Lotus.(wr)
ALONSO-MASSA FERRARI DUBBELSLAG IN FP1 IN BARCELONA
Het zijn erg wisselende situaties geweest in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje die zondag in Barcelona wordt gereden. De sessie begon onder regen. Sterke chrono's werden gestunt van Jean-Eric Vergne, Romain Grosjean Lotus-Renault, Adrian Sutil Force India, en Lewis Hamilton Mercedes. Maar twee minuten voor het afvlaggen na anderhalf uur experimenteren, zette tweevoudig wereldkampioen de Ferrari voor eigen publiek aan de spits: 1'25"252. Als in zijn schaduw plaatste Felipe Massa de tweede Ferrari op plaats twee. Deze namiddag wordt "Free Practice 2" gereden en wordt benieuwd uitgekeken naar de tijden die mannen als Vettel en Räikkönen zullen neerzetten.(wr)
Er leeft een gevoel alsof de animo weg is uit de F1. Iedereen is al druk doende met de nieuwe technische reglementen voor 2014 en het is alweer drie weken geleden dat de vierde GP van het seizoen - deze van Bahrein - is gereden. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel timmert al aan een vierde titel. Dat is tenminste een eerste bilan die we kunnen opmaken in de puntenstand: 1. Vettel Red Bull-Renault 77 eenheden; 2. Räikkönen Lotus-Renault 67 punten; 3. Lewis Hamilton Mercedes 50 points en 4. Fernando Alonso met 47 eenheden. Meteen de enige vier die eigenlijk nog aanspraak kunnen maken op de wereldtitel 2013. Vanaf onfortuinlijke Mark Webber, Felipe Massa en Romain Grosjean zijn het al figurantenrollen. Eén enkele glansrol links of rechts - zoals Monaco bijvoorbeeld - niet te na gesproken.
Het circuit van Catalonië in Bracelona heeft een lengte van 4,655 km en wordt in de wijzerzin gereden. Het tel 16 nijdige bochten maar wordt toch extra gekenmerkt door de 1,5 km lange rechte lijn waar uiteraard plankgas wordt gereden. Het is daar dat de motoren ten volle uit hun 18.000 t/m de paardenkrachten puren. Het is een fijnzinnige kunst om ervoor te zorgen dat de auto daar zo feilloos mogelijk door de lucht gaat, zonder teveel tegenstrubbelende aerodynamische attributen. Dit om de hoogste topsnelheid te bereiken. Toch is in zijn geheel het circuit van Catalonië gemiddeld op gebied van eisen aan motoren en aerodynamica. Daarom wordt het zoveel mogelijk gebruikt als testpiste voor de préseizoentraining. Het is zo'n beetje een "mixed" van alle andere omlopen die de kalender vullen. 55% van de 4,655 km worden plankgas afgelegd.
Het langste vollastgedeelte is natuurlijk de lange rechte lijn voor de stands. Ze biedt twee keer de gelegenheid KERS (Kinetic Energy Recovery System) voor het volle pond te gebruiken. Het systeem begint vanaf nul op te laden bij het overschrijden van de aankomstlijn, en een tweede keer kan het om in te halen. Toch moeten er dan op letten dat het koelsysteem van onze KERS op de RS27-motor niet wordt overbelast. Maar Renault is er nogal gerust in. Sinds Bahrein is de 50ste zege met een V8 RS27 binnen !
Maar er heerst onrust in het Koninkrijk van Fernando Alonso. Hij is het mikpunt rond de vraag of James Allison - gisteren weg bij Lotus - hem bij Ferrari komt versterken. De twee kennen elkaar als sinds 2000. Hoe de constructie in elkaar zat weet ik van buiten niet meer, maar Allison moet mee gebrouwen hebben aan de wereldtitels die Alonso in 2005 en 2006 bijeen raasde. Kimi Räkkönen, na vier races tweede in de stand om de wereldtitel 2013, ziet het allemaal met kille argusogen aan. Wat er precies gaat gebeuren weet hij niet, maar zijn sluwe blik vertelt al in hoeverre hij vanaf morgenochtend vooral zijn eigen kansen gaaf zal weten te houden. Intriges, gissingen, elkaar op het verkeerde been zetten, Formule 1 weer op zijn puurst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
Racing Stars is een project van driftspecialist Jan Wouters. De bedoeling van zijn Motorsport-Trainingscenter is een heuse talentenjacht die als doel heeft op zoek te gaan naar 8 snelle piloten (4 dames én 4 heren), enkele mecaniciens, een teamleider en een racewagen. De challenge: een podiumplaats tijdens de 24 Uren van Zolder 2013 te bemachtigen.
De talentenjacht, in de vorm van een reality TV-programma, bestaat uit 11 episodes. Mannen en vrouwen zullen de strijd aanbinden tegen elkaar voor een plaats in de finale. Het uiteindelijke doel is deelnemen aan een officiële wedstrijd tussen reeds ervaren racepiloten.
Racing Stars tracht zo een zo compleet mogelijk beeld te scheppen van deze tak van de gemotoriseerde sporten. Alle mogelijke aspecten van het gebeuren komen aan bod: de voorbereiding en training van de racepiloten zelf, zowel op rij-technisch als vlak van fysieke conditie, de keuze van het voertuig, het prepareren van de wedstrijdwagen, een volledig team opbouwen, het zoeken van partners en hun mogelijke financiële middelen, trainingsfaciliteiten...
Racing Stars maakt gebruik van een vaste jury dewelke uiteraard gedurende iedere episode aanwezig is en een gastjury die als vakspecialist per discipline zal fungeren. Ook Yokohama zetelt in de jury en wordt vertegenwoordigd door de General Manager van Yokohama Belgium NV, de autopurist Olivier Hermans, een gezien iemand in de autosport. Op het einde van elke episode zal de jury bepalen wie er mag doorgaan en wie de race zal moeten verlaten. De selectie gebeurt op objectieve én subjectieve wijze.
Na een oproep op facebook en een korte inschrijfperiode van amper 3 weken hebben ruim 1200 kandidaten zich aangemeld voor deze uitdaging. Uit al deze inschrijvingen werden er 100 deelnemers uitgenodigd om op 10 maart 2013 j.l. deel te nemen aan een eerste selectiedag. Het hele proces duurt 11 episodes, waarbij iedere episode een ander aspect van de autosport benadrukt. Uiteindelijk blijven er vier dames en heren over. Zij zullen de twee racewagens besturen tijdens de 24 Uren van Zolder 2013. Het programma zal worden uitgezonden op Life tv vanaf 3 juni 2013 en zal worden gepresenteerd door Roos Van Acker. Iedereen lijkt ernaar uit en het is altijd opmerkelijk hoe Yokohama banden smeedt die autosporters onderling en aana het asfalt binden.(wr)
Een spurtje van 0 tot 70 km/h in 5"9 en een volledige laadbeurt in anderhalf uur...Dit kan bijna niet anders dan Volvo zijn die weer iets aan het brouwen is dat in de richting van een elektrische auto gaat. Net terwijl iedereen het gevoel kreeg dat de crisis de puur elektrische auto doet vergeten. Maar neen, het gaat over de eerste EV's die uit een partnership tussen Volvo Cars en Siemens ontstaan. Beiden trachten de elektrische aandrijving beter te maken en de klant meer flexibiliteit te bieden.
Vanaf de zomer van 2013 zullen Europese leaseklanten een bijgewerkte demovloot van 100 volledige C30's besturen én beoordelen. De unieke technologische oplossingen kunnen worden toegepast in het volledige elektrische assortiment en vormen een nieuwe stap in de ontwikkeling van de auto's van de toekomst. De nieuwe Siemens-motor levert een piekvermogen van 89 kW (120 pk) en een koppel van 250 Nm. Dat koppel resulteert in een acceleratie van 0 naar 70 km/h in 5"9.
Volvo en Siemens spreken over een snellaadoplossing die voor langer rijplezier zorgt tijdens de dagelijkse ritten. "Het betekent een aanzienlijke verbetering van de "cost of ownership" omdat de klant nu dagelijks veel meer goedkope kilometers kan afleggen. Tien minuutjes opladen volstaan voor een rit van 20 km." Deze woorden komen uit de mond van Lennart Stegland, Vice-President Electric Propulsion System, bij de Volvo Car Group.
Siemens is de hoofdleverancier van de componenten van de elektrische aandrijving in het nieuwe SPA-platform (Scalable Product Architecture) dat vooruitstrevende toepassingen mogelijk maakt op ieder niveau: van uiteenlopende soorten hybrides tot puur elektrisch aangedreven modellen, zonder daarbij in te boeten aan interieurruimte of het koffervolume.
Volvo en Siemens brengen een innoverende wereldpremière. Dat komt omdat de snellader van 22 kW 's werelds eerste driefasige geïntegreerde lader is die klein genoeg is om ingebouwd te worden in een elektrische wagen. Met een driefasige aansluiting duurt een laadbeurt anderhalf uur (voor een actieradius van 164 km volgens de NEDC-cyclus) Met een gewone monofase-aansluiting van 230 V duurt een laadbeurt 8 à 10 uren, afhankelijk van de beschikbare stroom
Volvo en Siemens zeggen uitdrukkelijk trots te zijn erin geslaagd te zijn deze unieke oplossing te ontwikkelen. Door de meer bruikbare uren per dag te bieden, is een belangrijke stap gezet naar de elektrische auto als een haalbare marktoptie in zowel de openbare- als privésektor.
De geactualiseerde Volvo C30 Electric-fleet voldoet aan dezelfde strikte kwaliteits- en veiligheidsnormen als alle andere Volvo's. Afhankelijk van de brandstofprijzen kunnen die 2/3 lager liggen dan bij conventionele auto's. Dus men ziet dat de elektrische auto nog helemaal niet is opgegeven, wel in doorgroeikansen vertraagd.(wr)
De 25-jarige Duitser Sebastian Vettel heeft in zijn Red Bull RB9-Renault de GP van Bahrein gewonnen. Op de "pole" van Nico Rosberg na heeft de drievoudige wereldkampioen gewoonweg de vierde race om het WK 2013 gedomineerd. Maar hij gaf ridderlijk toe dat de druk van de Mercedes' en die van Ferrari voelbaar toeneemt. Om nog niet te spreken van Kimi Räikkönen die er in zijn Lotus in slaagde liefst drie Renaultmotoren op het podium te brengen ! Verbetert Vettel zijn stand in voorlopige rangschikking om het WK, Fernando Alonso (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ltus-Renault) houden op z'n minst voeling met de leider. De eerste vier races zijn gereden en nu duurt het drie weken eer we het Europese gedeelte aanpakken: Barcelona.(wr)
Nadat Fernando Alonso de derde vrije oefeningen over heel de lijn beheerste, maakte hij in de kwalificaties een fout waardoor hij de Duitser Nico Rosberg de kans gaf de Mercedes in "pole" te zetten voor de GP van Bahrein. Hij deed dat in 1'32"330 voor Sebastian Vettel, Fernando Alonso én Lewis Hamilton...Doordat die van versnellingsbak moest wisselen werd hij - reglementair - vijf plaatsen teruggezet op de grid voor morgenochtend. Waardoor er eigenlijk nog maar drie auto's binnen dezelfde seconde van start zullen gaan.(wr)
De tweede vrije oefensessie in Bahrein is inderdaad een flauwe bevestiging gebleken van de eerste. Halverwege brouwde Mark Webber de snelste tijd. Maar dan kwam als een kanonbal Kimi Räikkönen uit de laatste bocht en zette zijn Lotus-Renault bovenaan de tabellen. Hij mengt zich daarmee in een groepje van Red Bull-Renault's, Mercedessen en Ferrari's. Dat is het clubje dat morgennamiddag voor de eindkwalificatie wordt verwacht. Niet met het volle pond zekerheid, want nogmaals, doorzichtig zijn vrije oefeningen niet. Naarmate FP2 vorderde begon het geoefende oog de combinaties van méér brandstof en hardere rubbers te zien.
Een maneuver dat moet aanwijzen hoe ongeveer de banden tijdens de start op een asfalt van plusminus 45°C zullen/zouden reageren. Meer dan elders kwam ook het "gefoefel" met luchtfilters aan de oppervlakte. In de zandbak van Bahrein kan ieder korreltje zand een onheilspellende betekenis hebben. Dus worden morgenochtend, tijdens de vrije oefeningen FP3, de definitieve krijtlijnen getrokken tussen dewelke de heuse kwalificaties voor de startgrid zullen plaatsvinden. Kimi Räikkönen heeft zich vandaag, beleefd als ie is, daarvoor als mogelijke "pole-sitter" aangemeld.
Iceman ging tot nader order met een tijd van 1'34"154 de volgende heren vooraf: Webber (1'34"184), Vettel (1'34"282), Alonso (1'34310), Di Resta (1'34"543), Massa (1'34"552) en Grosjean (1'34"632) vooraf. Met Rosberg (1'34"666), Sutil (1'34"932) en Hamilton (1'34"976) er nog bij te noemen reden er TIEN auto's binnen dezelfde seconde !!! Dat belooft voor morgen. Toen Kimi uitstapte was de wereld voor hem niet veranderd. Voor enkele anderen wel. Kimi Räikkönen is op jacht naar een tweede wereldtitel. Uiterlijk wat onverschillig, maar in zijn koele-kikker-lach met het mes tussen de tanden. Gewapend met Lotus-Renault, toevallig diezelfde motor die de Red Bull RB9 van Vettel en Webber aandrijft. Op wat A4-vellen zoeken de Red Bull-ridders nu uit waar Kimi die enkele hondersten van een seconden precies heeft gevonden. In een supersnelle laatste gedeelte, zeker in de laatste bocht. Daar was de imposante Lotus net een vuurbal. Morgen krijgt de prangende vraag een verlossend antwoord.(wr)
Precies 0"077 scheidden vanochtend Felipe Massa en Fernando Alonso in hun Ferrari tijdens de eerste vrije oefeningen in Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) werd derde en drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel vierde in de Red Bull-Renault. Zijn ploegmaat Webber moest het met een zevende tijd stellen, een plaatsje na Jenson Button in de Mc Laren-Mercedes.
Räikkönen en Grosjean in de Lotus-Renault lieten de negende en tiende tijd opschrijven. Zoals iedere race zijn die eerste vrije oefeningen een oefeningentje met de natte vinger in de lucht. Niet één concurrent weet van de ander wat die precies doet, hoeveel brandstof hij meetorst, welke afstellingen voor wat worden uitgetest enz...Bewijze daarvan de "slechts" 13de plaats van Hamilton. Tot slot nog de attractie van de eens zo beloftevolle Fin Heikki Kovalaïnen die in FP 1 in de Caterham. Hij reed de 20ste tijd, één wijzerstand na die van ploegmaat, de Fransman Charles Pic. Figurantenspelers.
De tweede vrije oefeningen kunnen een lichte bevestiging geven. Maar de derde van morgen voor de echte kwalificaties geven al wel echt de contouren van het tableau aan. En dan komt de "rit van de waarheid", deze voor de eerste tien plaatsen op de startgrid vanwaar af de GP van Bahrein zondag als vierde race om het WK F1 op gang wordt geflitst. Voor 57 ronden van 5,412 km, voor 855 bochten en 308,484 km.(wr)
Op het zeer technische circuit van Bahrein wordt zondag de vierde GP van het WK F1 2013 gereden. De omloop is laat ons zeggen "kunstmatig" aangelegd, met de CAD/CAM-technologie. De ingenieurs - zoals Tilke - die de baan uitkienen houden rekening met de eigenschappen van de gebruikte materialen, zoals van de remmen, de banden, de motoren en versnellingsbakken. In de zandbak van Bahrein draaien de motoren vier keer achter elkaar het maximumregime van 18.000 t/m. Dat gaat dus over enkele seconden "full gas".
Veel langer zou niet kunnen, want de dingen zouden aan diggelen vliegen. Het is al ruim genoeg dat in de elf andere "corners" maar 200 km/h moet gereden worden in vierde versnelling of lager. Vervolgens zijn er de remmen, die vijf keer per ronde op hun uiterste worden belast. Zowel Lewis Hamilton als Nico Rosberg zijn blij dat ze morgenochtend weer in de Mercedes zitten. Ze willen de wat zwakke resultaten van de eerste drie races opverven. Meesterbrein Ross Brawn waakt erover...Niki Lauda observeert.
"Maar dat is allemaal gezwets", zegt een nog altijd gefrustreerde Lewis Hamilton. "Nico en ik hebben een goede race gereden in China", wil hij prostereren. "Twee podiums", schreeuwt hij het uit. Ross kalmeert hem. "Na de eerste vier races, buitenissig ten aanzien van de rest van het seizoen, hebben we zoveel data vastgespijkerd in onze computers dat we de Mercedes voor de rest van het seizoen over het asfalt doen walsen." Ross (-Brown) ziet in gedachten de Koingswals, of minstens een "Concert à un souper du Roi". Zijn pensioen - en forellen in Schotland wenken. Grote Ross heeft er recht op.(wr)
Niet alleen zal het spannen op de piste voor de vierde GP van het WK Formule 1 2013. Ook rond de omloop nemen opnieuw spanningen en relletjes toe. Bernie Ecclestone heeft al aangeboden met de "oppositie" - zoals dat dan heet - een babbeltje te gaan maken. Tot nu zonder succes. Maar zoals dat in die landen gaat wint het gewin van geld het van enkele relschoppers die de aandacht voor "hun gerechtvaardigde" zaak willen trekken. Natuurlijk is het altijd best rekening te houden met de andersdenkenden, zoals degenen die de F1 niet in hun hart dragen. Opposanten trekken door de straten rond Sakhir, met affiches waarop letterlijk te lezen staat: "Wij houden van de F1, maar nog meer van onze vrijheid." Houten paletten worden in brand gestoken en geflankeerd door dames in burka geeft dat dan direct een wel heel griezelig beeld. Maar Ecclestone heeft al voor hetere vuren gestaan en zal het diplomatisch wel oplossen.
Wie minder een welgevoelen in zich voelt groeien is de Australiër Mark Webber. Sinds Sebastian Vettel in Maleisië de teamorders aan zijn wielen lapte, knaagt er iets in de waardevolle Mark Webber, man die zijn woord altijd gestand doet. Wat knaagt is onrecht. Niet het knaapje Vettel zelf, dat al drie wereldtitels op zak heeft. Neen, zijn woordbreuk, het zich niet kunnen beheersen als hij erom wordt gevraagd. Mark Webber is er nu nog van overstuur en het zou ons niks verbazen dat hij aan het einde van het seizoen de F1 de rug toekeert. Red Bull-Renault verliest in dat geval één van de meest betrouwe "puntenverzamelaars" voor de wereldtitel bij de constructeurs. In 2014 verandert de F1 technisch compleet. Dus een idealer moment als "exit" is niet denkbaar...
Maar Mark Webber kan niet al zijn wensen voor waarheid nemen. Porsche komt na 16 overwinningen in 2014 terug naar de "24 Uren van Le Mans". Webber - die zijn laatste Le Mans in 1999 reed - droomt ervan om ingelijfd te worden in dat nieuwe team. Maar Porsche heeft al laten weten de Australiër (voorlopig ?) niet in hun opbouw te hebben opgenomen. Overigens zal pas in de lente van 2014 het team worden voorgesteld.
Mark Webber zal zondag in Bahrein moeten trachten zijn zesde plaats in de voorlopige stand om het WK van Piloten te verbeteren. Hij telt nu 26 eeheden, precies de helft van ploegmaat Vettel die er dus 52 telt en aan de leiding staat. Niet riant, dat niet, want Kimi Räikkönen (Lotus-Renault) volgt hem op slechts drie punten. "Iceman" ruikt een tweede wereldtitel en Fernando Alonso met Ferrari 138 telt 43 punten en aast op een derde titel. Dan volgt Hamilton (Mercedes) en Massa (Ferrari) met 30 puntjes. Mark Webber is in staat die twee zopas genoemde namen te vloeren in Bahrein. Zeker als hij sterker is dan zijn nu emotionele problemen. Wat Vettel in Maleisië deed, zet ook vandaag nog kwaad bloed. Teambaas Horner zal met het onderling geschonden vertrouwen tussen Vettel en Webber in zijn racestrategie rekening moeten houden.
De GP van Bahrein wordt gereden op het 5,412 km lange circuit van Sakhir dat 23 bochten telt en in de wijzerzin wordt gereden. Na 57 ronden weten we wie de winnaar is en/of Vetteltje zijn pesterijtjes ongestraft kan verder zetten. Als drievoudig wereldkampioen ware het misschien mooier "heer in het verkeer" te worden dan wel als een "duiveltje in een doosje tekeer" te gaan. Over zijn kunne is geen enkele discussie. Dus zou hij het zichzelf mogelijk wat rustiger, comfortabeler en vredevoller kunnen maken. Maar tja, als die motor, die auto, die onrust in je poep bijt en je bent 25, dan is het niet gemakkelijk jezelf onder controle te houden. Nochtans is net dat een essentieel onderdeel van de hoogste autosportdiscipline. Ook al zegt Vettel dat hij net gekozen is om te doen wat hij doet en de massa dat van hem verwacht. Zondag zal de race tonen of Vettel dan wel aan rijpheid of agressiviteit heeft gewonnen. Wie daar geamuseerd naar kijkt is Kimi Räikkönen. Als die Lotus-Renault wel zo goed blijft nu.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)
FERNANDO ALONSO LEGT OPNIEUW BASIS VOOR DERDE TITEL
Fernando Alonso heeft een uiterst tactische GP van China gereden. Daarmee schonk hij de eerste zege aan de nieuwe Ferrrari 138. Aan zijn scucces hangt natuurlijk de loodzware ballast van de Fin Kimi Räkkönen die in de Lotus-Renault weer tweede werd. Pole-sitter Lewis Hamilton hield in zijn Mercedes drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel van het podium. Daarmee blijft de Duitse Red Bull-rijder nog wel leider in de voorlopige stand (52) maar is het verschil met de Grote Drie, Räikkönen, Alonso en Hamilton zelf maar heel miniem.
Bovendien heeft Vettel plots niet alleen maar last van een net iets mindere Red Bull-Renault, maar weegt de "woordbreuk" sinds Maleysië van de teamorders en het gentlemens-agreement tegenover Mark Webber hem duidelijk op de schouders. Er wordt niet meer over gesproken, maar de "sfeer" is nog in de lucht te snijden. Felipe Massa finishte zesde en vulde daarmee de punten van Ferrari aan voor het Kampioenschap van de Constructeurs. Massa zelf had beter verwacht maar uitte enig ongenoegen over de Pirellibanden.
Mark Webber kon dat voor Red Bull RB9-Renault niet doen omdat hij in de 15de ronde een "clash" veroorzaakte met Vergne. Die kreeg in het icident gelijk, Mark Webber mocht een nieuwe neus halen, maar zag zich toch drieplaatsen achterauit geplaatst voor de GP van Bahrein volgende week. Uiteindelijk verdween de onfortuinlijke Australiër uit de race nadat een nieuw wiel slecht was geplaatst en hem aan de kant dwong. Gutiérrez ziet zich voor Bahrein ook bestraft met vijf plaatsen achterwaarts op de grid omdat hij het niet te nauw nam met Adrian Sutil die een plaatsje onder de zon trachtte te veroveren.(wr)
De twee Ferrari's hebben de derde en laatste vrije oefeningen gedomineerd. Weliswaar met een snelste chrono van tweevoudig Spaans wereldkampioen (2005-2006). Hij legde een rondje af in 1'35"391 voor ploegmaat Massa die 1'36"013 liet optekenen. Voor de eigenlijke kwalificaties die de startgrid voor zondag bepalen, werd Mark Webber de eerste "dikke klepper" die voortijdig uitviel wegens problemen met de brandstoftoevoer. Hij start morgen vanop de veertiende plaats.
Voor de uiteindelijke pole-position voor zondag werd het een bits gevecht tussen Lewis Hamilton (Mercedes) en Kimi Räikkönen (Lotus-Renault). Het was de Brit die het pleit won en meteen de eerste pole-position voor Mercedes veilig stelde. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel (Red Bull-Renault) start vanop de negende plaats.(wr)
MASSA NEEMT MET FERRARI STERROL OVER IN FP2 IN CHINA
De Ferrari's van Alonso en Massa lieten zowel tijdens korte als wat langere afstanden een gedegen indruk. Vooral in de tweede vrije oefeningen wist de Braziliaan Felipe Massa zijn Ferrari met 1'35"340 onder de zwartwit-geblokte vlag door te rijden. Net voor een sakkerse Kimi Räikkönen die zijn Lotus-Renault met 1'35" tweede plaatste. Alonso zette zijn vijfde plaats uit de eerste vrije oefeningen om in een derde met 1'35"755. Meteen weerom een teken aan de wand dat Ferrari aansluit bij de zege-pretendenten.
Nico Rosberg plaatste de Mercedes met 1'35"819 netjes vierde, voor Mark Webber die de Red Bull-Renault vakkundig vijfde zette in 1'36"092. Zijn ploegmaat Mark Vettel, die zich sinds Maleisië soms gedraagt als een gestrafte jongen, werd tiende in 1'36"791. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en in de namiddag de kwalificaties die de startgrid bepalen en zondag zijn 56 ronden spannend racen gewaarborgd in Shanghai.(wr/Foto's:Mercedes)
De Duitser Nico Rosberg heeft in de eerste vrije oefeningen voor de GP van China met 1'36"717 de snelste tijd voor Mercedes opgeëist. Ploegmaat Lewis Hamilton volgde hem met 1'37"171. Daarmee sloegen de twee Duitse auto's een licht kloof tussen hun directe achtervolgers. Dat waren respectievelijk de ruzieënde heren Mark Webber (1'37"658) en Sebastien Vettel (1'37"942) in de Red Bull-Renault. Nog net binnen die seconde plaatste Fernando Alonso zijn Ferrari vijfde (1'37"965). Zoals gewoonlijk geven de vrije trainingen geen welomlijnd beeld van wat de GP zelf gaat brengen. Daarvoor moeten de kwalificaties van zaterdag worden afgewacht. Aan het eind van FP1 parkeerde Sergio Perez zijn Mc Laren nog in de bandenmuur.(wr/Foto's:Mercedes)
In het najaar lanceert Volvo Car Group de nieuwe VEA-motoren. VEA staat voor "Volvo Engine Architecture". In de nieuwe serie krachtbronnen is een wereldprimeur ingebouwd. Volvo noemt het de i-Art-technologie die het brandstofverbruik van de nieuwe dieselmotoren drastisch zal verminderen.
Op basis van de verkregen feedback over de injectiedruk van iedere afzonderlijke injector in plaats van de traditionele enkele druksensor in het common-railsysteem laat de i-Art-technologie toe om de brandstofinjectie per verbrandingscyclus (!) in elk van de vier cilinders voortdurend op te volgen en aan te passen.
"De combinatie van een hogere raildruk tot uitzonderlijk hoge 2.500 bar en de introductie van de i-Art-technologie kan worden omschreven als de tweede fase in de "dieselrevolutie". Dit verklaarde Derek Crabb, de Vice-President Powertrain Engineering bij de Volvo Car Group. Hij zegde dit ongeveer op hetzelfde moment waarop Maarten Matienko, woordvoerder van een zeker VAB-klubje, kwam vertellen dat indien men niet minstens 30.000 km per jaar aflegde de dieseltechnologie particulier niet meer is te verantwoorden. De literprijs van diesel en benzine zweven omtrent elkaars hoogten, maar diesel op zich heeft nog steeds een lager specifiek verbruik in gram per kWh.
Derek Crabb tilde niet zwaar aan de uitspraak van Matienko. Die man moet ook al eens op het scherm komen om een tegengewicht te vormen voor een veel flexibeler Danny Smaghhe van Touring. Tot daar allemaal. Wat Derek Crabb héél uitdrukkelijk zei, was dat deze commonrailtechniek met - tjonge - 2500 bar bij Volvo wordt aangevoeld als toen in 1976 de baanbrekende Lambda-sensor werd geïntroduceerd in de katalysator. En een nieuwe wereldprimeur voor Volvo !"
Hij voegde er nog aan toe : "Op iedere injector is nu een kleine computer geinstalleerd, die de injectiedruk stuurt. Op basis van die informatie zorgt het zichzelf regelende i-Art-systeem ervoor dat tijdens elke verbrandingsslag de ideale brandstofhoeveelheid met 2.500 bar wordt ingespoten en verstuivt.
De combinatie van de hogere injectiedruk en de i-Art-technologie levert een motor op die niet alleen zuiniger is (omwille van de minimale inspuiting aan brandstof) en dus gunstiger emissiewaarden oplevert en tegelijk een hoger motorkoppel waarmaakt. Deze motoren zullen in de hightech-fabriek van de Volvo Car Group in het Zweedse Skövde worden geproduceerd. In het najaar zullen de eerste Volvo's ermee rondrijden.(wr)
Alvorens we al onze aandacht gaan richten op de GP van China Formule 1 in Shanghai, laten we autosportmonument Marc Duez zijn Racing School nog eens in de kolommen rijden. Het is eigenlijk dame Adelheid Terryn, vroeger hoofd van de Persdienst Peugeot België-Luxemburg en nu als communicatiespecialiste bij de RACB/KACB in Brussel, die de aandacht trok dat Duez's driving school nu al zijn derde jaar in rijdt...
Teruggaand naar het begin werd de uitdaging van een Racing School gelanceerd door de RACB en de Belgian VW Club in 2011. Dit onder impuls van Marc Duez. Die zag het permanente circuit Jules Tacheny in Mettet als de ideale scène om stages op te zetten. Nu voor het derde jaar op rij en dus tijd om een balans op te maken en een blik naar de toekomst te werpen.
In twee jaar tijd is de is de RACB Racing School dé referentie geworden in het kleine wereldje van Belgische autosport. Toegegeven, deze school geeft les op een wel heel bijzondere wijze...: een zéér intensieve dagopleiding aan het stuur van een echte circuitprototype, geheel omkaderd door dé specialisten in het domein en als afsluiter de mogelijkheid om de test af te leggen voor het bekomen van een pilotenlicentie !
Marc Duez, waarvan het palmares in de automobielsport indrukwekkend is, fungeert als de big-boss van dit Instituut en zijn instructoren zijn vooral gevestigde autocoureurs die over een goede dosis pedagogische kennis beschikken. Binnen de RRS mixen ze op intelligente manier de theorie en de praktijk. "Dit is nu net de sleutel van de RACB Racing School", legt Marc Duez uit. Tijdens elke stage, wisselen we de sessies op de piste af met theoretische cursussen. Work Shops, kan je stellen. Op de piste is het heel praktijkgericht, zoals prefect insturen, remmen, baan aanhouden, inhalen....Tijdens de theoretische ateliers assimileert men vooral gewichtoverdracht, telemetrie-analyse, fysieke voorbereiding tot zelfs voedingshygiëne..." besluit "het godenkind van de Mont-Rigi" waar hij opgroeide tot het nu 55-jarige "zwaargewicht" in de - zeg maar - internationale autosport.
Nog een andere troef van de sport blijft het feit dat iedere stagiair een gepersonaliseerde opleiding geniet. "Tijdens één opleidingsdag, ontvangen we maximum 16 personen", legt Marc Duez verder uit. "We vormen groepen van vier stagiairs die de volledige opleiding volgen met één en dezelfde instructeur tijdens de ganse dag. Zo kunnen we beter de theoretische en de praktische fases verdelen en de tijd optimaliseren."
De kriek op de taart van die dag is natuurlijk die performante prototypes die de stagiar deelt met de hem toegewezen instructeur. Het gaat hier om tweezitprototypes die zijn uitgerust met een Volkswagen TDI-motor van 117 kW (160 pk). Ze accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h in 4"6 en hebben een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Een snelheid die al een echte sensatie op zich biedt omdat er open wordt gereden zoals in een éénzitter.
De piloot en zijn passagier staan voortdurend met elkaar in contact via een radioverbinding in de helmen. Zo kan de instructeur direct te stagiar verbeteren en raad geven. Vooral over zijn instuurpunten, zijn rem- en acceleratiezone's. Bovendien wisselen ze ook van plaats en zijn dus de ganse dag piloot- en co-piloot...
Tijdens de eerste twee seizoenen werden 15 stagedagen georganiseerd en liefst 240 deelnemers hebben deze heel speciale opleiding kunnen meemaken. Dit door de RACB Racing School powered by Volkswagen en conducted by Mister Marc Duez. "Tot nu toe hebben we een tevredenheidsscore van meer dan 90%" merkt Charles-Henri Bonnet op. Dat is de secretaris-generaal van de Belgian VW Club. "Iedere deelnemer raadt deze stage aan binnen zijn kenissenkring. Deze resultaten tonen onbetwistbaar het succes aan van de samenwerking tussen de Belgian VW Club en de RACB/KACB bij het opstarten van deze school. Het derde jaar-op-rij belooft een gelijkaardig succes te zullen worden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: RACB/KACB)
DE MAZDA6 HAALT RED DOT PRIJS BINNEN MET KNAPSTE DESIGN
De geheel nieuwe Mazda6 heeft zojuist de "Red Dot Award 2013" in de wacht gesleept. Dat is een gerenomeerde internationale onderscheiding die een meest exceptionele vormgeving bekroond. Mazda herleeft, zo bleek in Genève waar ook de nieuwste MX-5 werd onthuld. De jury van de Red Dot Award 2013 werd verschalkt door Mazda's revolutionnaire filosofie die luistert naar "KODO- de ziel van beweging." De 37 professionele juryleden voelden eensgezind de explosie aan binnen de wereld van even elegante als krachtige dieren in de natuur. Dat is fijnzinnige inspiratie zoals die alleen in de ingewikkelde denkwereld van de Japanners kan ontstaan.
Toch is het Peter Birtwhistle, directeur van het Design Center R&D van Mazda Motor Europe de de verkregen onderscheiding commentarieerde. Niet zo verwonderlijk als men weet dat Mazda Motor Europe gebaseerd is in Duitsland en dat de Red Dot Prijs in 1955 in het leven werd geroepen door het Design-Instituut van Rhénanie-Noord-Westfalen in datzelfde Duitsland. Het echte leuke van die in Duitsland uitgereikte prijzen zit hem in het feit dat alle genomineerden sinds 1955 die benijdenswaardige Duitse autokwaliteit bezitten, ook al waren het niet noodzakelijk Duitse merken.(wr)