In het najaar lanceert Volvo Car Group de nieuwe VEA-motoren. VEA staat voor "Volvo Engine Architecture". In de nieuwe serie krachtbronnen is een wereldprimeur ingebouwd. Volvo noemt het de i-Art-technologie die het brandstofverbruik van de nieuwe dieselmotoren drastisch zal verminderen.
Op basis van de verkregen feedback over de injectiedruk van iedere afzonderlijke injector in plaats van de traditionele enkele druksensor in het common-railsysteem laat de i-Art-technologie toe om de brandstofinjectie per verbrandingscyclus (!) in elk van de vier cilinders voortdurend op te volgen en aan te passen.
"De combinatie van een hogere raildruk tot uitzonderlijk hoge 2.500 bar en de introductie van de i-Art-technologie kan worden omschreven als de tweede fase in de "dieselrevolutie". Dit verklaarde Derek Crabb, de Vice-President Powertrain Engineering bij de Volvo Car Group. Hij zegde dit ongeveer op hetzelfde moment waarop Maarten Matienko, woordvoerder van een zeker VAB-klubje, kwam vertellen dat indien men niet minstens 30.000 km per jaar aflegde de dieseltechnologie particulier niet meer is te verantwoorden. De literprijs van diesel en benzine zweven omtrent elkaars hoogten, maar diesel op zich heeft nog steeds een lager specifiek verbruik in gram per kWh.
Derek Crabb tilde niet zwaar aan de uitspraak van Matienko. Die man moet ook al eens op het scherm komen om een tegengewicht te vormen voor een veel flexibeler Danny Smaghhe van Touring. Tot daar allemaal. Wat Derek Crabb héél uitdrukkelijk zei, was dat deze commonrailtechniek met - tjonge - 2500 bar bij Volvo wordt aangevoeld als toen in 1976 de baanbrekende Lambda-sensor werd geïntroduceerd in de katalysator. En een nieuwe wereldprimeur voor Volvo !"
Hij voegde er nog aan toe : "Op iedere injector is nu een kleine computer geinstalleerd, die de injectiedruk stuurt. Op basis van die informatie zorgt het zichzelf regelende i-Art-systeem ervoor dat tijdens elke verbrandingsslag de ideale brandstofhoeveelheid met 2.500 bar wordt ingespoten en verstuivt.
De combinatie van de hogere injectiedruk en de i-Art-technologie levert een motor op die niet alleen zuiniger is (omwille van de minimale inspuiting aan brandstof) en dus gunstiger emissiewaarden oplevert en tegelijk een hoger motorkoppel waarmaakt. Deze motoren zullen in de hightech-fabriek van de Volvo Car Group in het Zweedse Skövde worden geproduceerd. In het najaar zullen de eerste Volvo's ermee rondrijden.(wr)
Alvorens we al onze aandacht gaan richten op de GP van China Formule 1 in Shanghai, laten we autosportmonument Marc Duez zijn Racing School nog eens in de kolommen rijden. Het is eigenlijk dame Adelheid Terryn, vroeger hoofd van de Persdienst Peugeot België-Luxemburg en nu als communicatiespecialiste bij de RACB/KACB in Brussel, die de aandacht trok dat Duez's driving school nu al zijn derde jaar in rijdt...
Teruggaand naar het begin werd de uitdaging van een Racing School gelanceerd door de RACB en de Belgian VW Club in 2011. Dit onder impuls van Marc Duez. Die zag het permanente circuit Jules Tacheny in Mettet als de ideale scène om stages op te zetten. Nu voor het derde jaar op rij en dus tijd om een balans op te maken en een blik naar de toekomst te werpen.
In twee jaar tijd is de is de RACB Racing School dé referentie geworden in het kleine wereldje van Belgische autosport. Toegegeven, deze school geeft les op een wel heel bijzondere wijze...: een zéér intensieve dagopleiding aan het stuur van een echte circuitprototype, geheel omkaderd door dé specialisten in het domein en als afsluiter de mogelijkheid om de test af te leggen voor het bekomen van een pilotenlicentie !
Marc Duez, waarvan het palmares in de automobielsport indrukwekkend is, fungeert als de big-boss van dit Instituut en zijn instructoren zijn vooral gevestigde autocoureurs die over een goede dosis pedagogische kennis beschikken. Binnen de RRS mixen ze op intelligente manier de theorie en de praktijk. "Dit is nu net de sleutel van de RACB Racing School", legt Marc Duez uit. Tijdens elke stage, wisselen we de sessies op de piste af met theoretische cursussen. Work Shops, kan je stellen. Op de piste is het heel praktijkgericht, zoals prefect insturen, remmen, baan aanhouden, inhalen....Tijdens de theoretische ateliers assimileert men vooral gewichtoverdracht, telemetrie-analyse, fysieke voorbereiding tot zelfs voedingshygiëne..." besluit "het godenkind van de Mont-Rigi" waar hij opgroeide tot het nu 55-jarige "zwaargewicht" in de - zeg maar - internationale autosport.
Nog een andere troef van de sport blijft het feit dat iedere stagiair een gepersonaliseerde opleiding geniet. "Tijdens één opleidingsdag, ontvangen we maximum 16 personen", legt Marc Duez verder uit. "We vormen groepen van vier stagiairs die de volledige opleiding volgen met één en dezelfde instructeur tijdens de ganse dag. Zo kunnen we beter de theoretische en de praktische fases verdelen en de tijd optimaliseren."
De kriek op de taart van die dag is natuurlijk die performante prototypes die de stagiar deelt met de hem toegewezen instructeur. Het gaat hier om tweezitprototypes die zijn uitgerust met een Volkswagen TDI-motor van 117 kW (160 pk). Ze accelereren vanuit stilstand naar 100 km/h in 4"6 en hebben een topsnelheid van meer dan 200 km/h. Een snelheid die al een echte sensatie op zich biedt omdat er open wordt gereden zoals in een éénzitter.
De piloot en zijn passagier staan voortdurend met elkaar in contact via een radioverbinding in de helmen. Zo kan de instructeur direct te stagiar verbeteren en raad geven. Vooral over zijn instuurpunten, zijn rem- en acceleratiezone's. Bovendien wisselen ze ook van plaats en zijn dus de ganse dag piloot- en co-piloot...
Tijdens de eerste twee seizoenen werden 15 stagedagen georganiseerd en liefst 240 deelnemers hebben deze heel speciale opleiding kunnen meemaken. Dit door de RACB Racing School powered by Volkswagen en conducted by Mister Marc Duez. "Tot nu toe hebben we een tevredenheidsscore van meer dan 90%" merkt Charles-Henri Bonnet op. Dat is de secretaris-generaal van de Belgian VW Club. "Iedere deelnemer raadt deze stage aan binnen zijn kenissenkring. Deze resultaten tonen onbetwistbaar het succes aan van de samenwerking tussen de Belgian VW Club en de RACB/KACB bij het opstarten van deze school. Het derde jaar-op-rij belooft een gelijkaardig succes te zullen worden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: RACB/KACB)
DE MAZDA6 HAALT RED DOT PRIJS BINNEN MET KNAPSTE DESIGN
De geheel nieuwe Mazda6 heeft zojuist de "Red Dot Award 2013" in de wacht gesleept. Dat is een gerenomeerde internationale onderscheiding die een meest exceptionele vormgeving bekroond. Mazda herleeft, zo bleek in Genève waar ook de nieuwste MX-5 werd onthuld. De jury van de Red Dot Award 2013 werd verschalkt door Mazda's revolutionnaire filosofie die luistert naar "KODO- de ziel van beweging." De 37 professionele juryleden voelden eensgezind de explosie aan binnen de wereld van even elegante als krachtige dieren in de natuur. Dat is fijnzinnige inspiratie zoals die alleen in de ingewikkelde denkwereld van de Japanners kan ontstaan.
Toch is het Peter Birtwhistle, directeur van het Design Center R&D van Mazda Motor Europe de de verkregen onderscheiding commentarieerde. Niet zo verwonderlijk als men weet dat Mazda Motor Europe gebaseerd is in Duitsland en dat de Red Dot Prijs in 1955 in het leven werd geroepen door het Design-Instituut van Rhénanie-Noord-Westfalen in datzelfde Duitsland. Het echte leuke van die in Duitsland uitgereikte prijzen zit hem in het feit dat alle genomineerden sinds 1955 die benijdenswaardige Duitse autokwaliteit bezitten, ook al waren het niet noodzakelijk Duitse merken.(wr)
Abarth is nooit zijn magie verloren. Het beroemde Italiaanse merk telt wereldwijd nog tienduizenden bezitters en wellicht honderdduizenden fanaten. Abarth heeft een synoniem: Guy Moerenhout (63) die erin is geslaagd in Lier een heus "Abarth Works Museum op te richten én in stand te houden. Zaterdag 18 mei 2013 wordt daar een "workshop" gehouden omtrent alle facetten van deze grillige, maar oh zo nijdige sportwagentjes. De avond wordt doorgebracht rond de feestdis.
's Anderendaags leidt een toeristische rally over plusminus 60 km door de Kempen de Abarthstoet naar Zolder waar de ganse zondag 19 mei 2013 wordt geparadeerd. Autosportmonument Guy Moerenhout doet dit in samenwerking met de Belgian Federation of Veteran Cars (BFOV). Belangstellende voor die twee hoogdagen kunnen bellen naar 00.32.344.900.16 of ineens mailen naar guy@abarth-gmr.be. Zondagavond wordt afgesloten in Zolder met een galadiner en de onvermijdelijke prijsuitreiking voor wie het die zonne-dag het best heeft gedaan.(wr)
In mijn oude dag doet het me allemaal weerdenken aan de destijds befaamde "Castrol Trophy" waarin toen - plusminus 1972 - liefst 100.000 oude Belgische franken aan prijzengeld per overwinning waren verbonden. Het ene houdt geen enkel verband met het andere dat direct gaat komen. Maar "figuren" als de Australiër Brian Muir vonden het wel de moeite waard om die Belgen ....tot in Nijvel toe .... met een beest als een Chevrolet Corevette te leren autorijden. Jean Xhenceval's, Alain Peltier's en andere René Tricot's waren er te zachte eitjes voor. BP Racing-baas Maurice Claes ergerde zich blauw aan het initiatief van de geniale André Monheim van Castrol. Maar het geschiedde: de Belgische autosport kreeg een "boost", een internationaal tintje.
Rondjes rond de al dan niet afgebrande, weggeblazen, kerktoren, waren verleden tijd. "Big Money" (toen-) en spektakel waren in. De tribune's zaten vol ! Tegelijkertijd werd ook nog de "Mexico Trophy" van Ford met de door Gilbert Staepelaere groot(s) gemaakte Escort gereden. Of het nu Zolder was, Nijvel of Francorchamps. Het asfalt gloeide, de spanning was te snijden. Bourgoignie, Yvette Fontaine, Alain "Dex", alles barstte van de adrenaline...!!! En zie, we zijn nu in een andere eeuw. Met de kommer en kwel die die tachtig jaar geleden in wat afwijkende omstandigheden de wereld ook in vuur en vlam zette. Autosport terugschroefde. Budgetten wurgden, fabrikanten tot de wanhoop dreef.
Zie opnieuw hoe "Kronos Events" in een dieptepunt van industrie- en autosport een nieuwe gestalte geeft aan de Belgische autosport. Met Mark Van Dalen (die in 2006 niet minder dan Sebastien Loeb uit een sukkelstraatje loodste/net voor de C4 van Citroën kwam...) en Jacky Andrewjewski het BRCC (Belgian Racing Car Championship) oprichtte. Op 5 april a.s. wordt deze tweede editie van dit kampioenschap aan de Pers voorgesteld in Zolder. Daaruit zal blijken dat het BRCC steeds meer internationale allures krijgt. Lees het verhaal.
Na Luxemburgers Jean-Pierre Lequeux en Jean-Marc Ueberecken en nadien nog de Fransman André Grammatico, liet nu ook Zwitser Patrick Gnos zijn oog vallen op het BRCC. Gehuwd met Elisabeth, en vader van twee zonen, zorgt de 55-jarige Zwitserse zakenman voor een originele nieuwigheid in de BRCC Sprints: een Mazda 3, die in een niet zo ver verleden te zien was in de handen van een zekere Patrick Dempsey, acteur in de tv-serie "Grey's Anatomy" en zelf een begenadigd autocoureur.
"Autosport boeit mij al jaren. Ik lees alles over wat beweegt in de internationale autosport en zo zag ik een aankondiging dat het Amerikaanse "Tri Point Engineering" de Mazda 3 verkocht waarmee o.a. Dempsey deelnam aan de SCCA-Pro-races", zet de Zwitser zijn beweegredenen uiteen waarom er een Mazda 3 komt in het - tot nu toe Belgische BRCC. "Ik kocht het chassis zonder de...turbomotor, en liet de hele winkel overbrengen, waarna een tweeliter - die ook de Ford Focus aandrijft - in het WTCC werd ingebouwd. Aan keuzes was er geen gebrek om met de Mazda "made in USA" te gaan racen in Europa. Toch genoot het BRCC-kampioenschap onze voorkeur.
"Ik mag dan door het leven gaan als een "gentelman-driver", ik heb nog steeds geen boodschap aan uithoudingsraces, laat staan een auto te delen met een andere coureur !" Ik zocht een echt sprintkampioenschap, waarin ik vooraan kan meevechten voor de overwinning. Ik ben niet meer van de jongsten, maar ik kan ng altijd meevechten als het begint te spannen in een "gevecht" op de piste... (Zal nog verschieten, nvdr) Daarom teken ik aanwezig in de BRCC-sprints. Dat is de reden voor mijn komst in de BRCC Sprints. Daarnaast kijk ik uit om liefst drie keer te rijden op het unieke circuit van Spa-Francorchamps en ook de éénmalige trip naar het snelle circuit van Dijon droeg mijn goedkeuring weg..."
Tussen haakjes: het is niet de eerste keer dat Patrick werkzaam is in Belgenland. Vroeger kocht hij twee Alfa's 156 Superproductie van LO Racing, die hij in onderhoud bracht bij Marc Sevrin in Genappe en waarmee hij Sébastien Ugeux liet aantreden in de DTC in Duitsland en de Superproductie in Frankrijk.
Verdere lezing van informatie is maar boerengelul. Hoofdzaak voor "Walter's Auto Cahiers" is het feit dat Mazda weer in de run is. Partijigheid ? Neen: Hoofdzakelijkheid. Geef NOOIT op ! Mazda is een Japans automerk dat als basis Hiroshima heeft in het land van de rijzende zon. Op 6 augustus 1945 viel daar de eerste atoombom in de geschienis op de stad. Drie dagen later viel zo'n tweede bom op Nagasaki. Mazda, net als Nissan, Subaru en andere Toyota's herbegonnen.
Mazda won als eerste en tot nu toe enige Japanse constructeur de "24 Uren van Le Mans" (1991- Weidler-Herbert-Gachot) en de "24 Uren van Francorchamps" (1981-Walkinshaw-Dieudonné). Mazda was ook het enige merk ter wereld dat de erfenis van Felix Wankel durfde verder zetten: de doorontwikkeling van de rotatieve motor. Kenichi Yamamoto, eerst hoofd R&D en nadien President van de Mazda Motor Company, tekende ervoor. Het was diezelfde motor die Mazda deed winnen in Le Mans. Het Mekka van de puristen, de vrijdenkers van de automobiel, en niet de agressieve aanhangers van onbestaande afgoden. Zoals Audi en Toyota vorig jaar in La Sarthe het van elkaar leerden. In respect. Audi won, Toyota verloor, maar geeft niet op. Zo moeten we naar die Mazda 3 kijken als die daar - in den beginne - een beetje hulpeloos staat in het BRCC. Maar wel dankzij Kronos Events. Niemand zal het graag horen, want de waarheid doet geweld aan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Kronos Events)
Na heel wat internetperikelen pogen we na een compleet gemiste GP van Maleisië weer aan te pikken "met het dagelijks leven". Ditjes en datjes doemen links en rechts op, en daarbij vallen we op een nieuwtje van gisteren dat van ons eigenste Zolder afkomstig is. Dat Limburgs - historisch - circuit ontvangt op 20 en 21 april het FIA-GT kampioenschap. Negenvoudig wereldkampioen rally (WRC) Sebastien Loeb treedt daarin aan met twee Mc Laren's MP4-12C.
Loeb moet hebben gezegd dat de "ins en de outs van het circuitracen hem nog niet helemeel duidelijk zijn, maar niettemin wil hij meedraaien aan de top" Niemand had iets anders van hem verwacht. Dezelfde weekeinde wordt ook een "short-" en een "long race" gereden van het "Belgian Racing Car Championship gereden" (BRCC) en ook een race van de Supercar Challenge, eveneens een aantrekkelijk iets. Dus is die 20 en 21 april 2013 om te noteren in de agenda.
Overigens bestaat Zolder dit jaar 50 jaar en over die bewogen periode is een prachtig boek geschreven van pennen als Koen Wijckmans, Marc Martens, Christian Lahaye, Pierre Van Vliet en andere Xavier Champagne's. Dany Verstraeten, nieuwsanker van VTM, schreef het voorwoord en afbeeldingen in het boek zijn vanuit de vier windstreken "binnengewaaid". Velen dragen befaamde namen als Johnny Hars, Fred Bayet en Willy Weyens, zonder daarbij onze Franstalige fotografen Eric De Ville en Christian de Baré niet te vergeten.(wr)
MARK WEBBER IN EERSTE, RÄIKKÖNEN IN TWEEDE SESSIE SNELST
Nadat de Australiër Mark Webber in zijn Redd Bull-Renault BR9 de snelste chrono neerzette, ontfutselde de Fin Kimi Räkkönen hem die tijdens de tweede vrije sessie in de Lotus-Renault. Dat is de combinatie die de eerste GP van het seizoen won, deze van Autstralië. Tijdens de tweede vrij oefensessie om de GP van Maleisië - die zondag wordt gereden - reden de eerste drie snelsten binnen 0,1". Derde flashte drievoudig wereldampioen Sebastien Vettel in de tweede Red Bull Renault RB9, voor Fernando Alonso in de Ferrari F 130. De Spanjaard heeft gisteren nog gezworen de Lotus en de Red Bull's met hun sakkerse Renault 2,4 liter V8 motoren te zullen bijpeddelen.
Mark Webber verspeelde veel tijd in de pits omdat een sensor binnen het KERS (Kinetic Energy Recovery System) moest worden vervangen. Opvallend in de eerste kilometers van de lange trainingen is een knappe derde plaats van Vettel en een andermaal maar middelmatige Lewis Hamilton in de gelijke Mercedes W04. De omloop van Kuala Lumpur is 5,546 km lang en telt 12 verraderlijke bochten. Ze moeten 56 keer worden doorlopen eer de winnaar is bekend. Een vergelijk met Melbourne gaat niet op, tenzij de weerman grillen heeft. In het recente verleden verstoorde hij de klokvaste start al eens en vorig jaar toonde Fernando Alonso met zijn Ferrari zich de beste regenrijder. Door dat wapenfeit meldde hij zich overigens tegenover Vettel als (wereld-) titel pretendent.(wr)
Zogenaamd door het grote succes van de speciale reeks ix35 City, heeft het Koreaanse merk Hyundai deze speciale serie nu ook uitgebreid. Na de ix35 City wordt deze serie ook uitgebreid met een i10 City, een i20 City en de ix20 City. Daarmee is de familie nu compleet. De sierlijk en robuust ogende Hyundai's krijgen een City-badge die duidt op een reeks uitrustingen die het leven en rijden in de stad aangenamer moeten maken. Ook het al eerder geroemd comfort binnenin is nog verfijnd in deze speciale uitvoeringen.
We overlopen eens bondig het aanbod en het prijskaartje dat eraan is verbonden: De ix35 City heeft volgende extra uitrusting:
- Navigatiesysteem met 6,5" touchscreen - USB en Bluetooth - Achteruitrijcamera met parkeersensoren achteraan - Privacy glass achteraan - Keyless Go-System met startknop - verwarmde zetels in combinatie stof/leder - zilverkleurige dakrails - aluminium 17-duimsvelgen (17") - Automatische airco met gescheiden temperatuurregeling links/rechts
De "kanjer" van de familie is naar keuze beschikbaar met een 1.6 GDi benzinemotor van 135 pk of met de 1,7 CRDi-diesel van 115 pk. Beiden zijn ze uitgerust met het brandstofbesparende Blue Drive-pakket. De diesel neemt gemiddeld genoegen mret 5,2 l/100 km, een verbruik dat overeenstemt met een CO2-uitstoot van net geen 135 gram per kilometer. De hypermoderne 1,6 GDi is een voorbeeldige leerling met gemiddeld 6,4 l/100 km en een uitstoot van 149 gram CO2 per km. Aan de ix35 City 1.6 GDi hangt een prijskaartje van 5.349, terwijl de 1.7 CRDi voor 28.349 mee naar huis genomen wordt. Beide prijzen zijn inclusief BTW.
Van die "dikke" iX35 springen we eens over naar wate een echte citycar is: de i10 City. Dit stadswagentje-van-formaat (dixit Hyundai) combineert gebruiksgemak met lage financiële lasten en biedt bovenop het Comfort een uitrustingniveau dat er wezen mag. Sommige sbufjes zijn uniek in dit segment:
- Airco - Radio CD/MP3-speler met AUX en USB aansluiting - Centrale vergrendeling met afstandsbediening - Parkeersesoren achteraan Semi-geïntergeerd TomTom-navigatiesysteem met touchscreen. - Elektrische ruiten vooraan.
De i10 City wordt geleverd met de vinnige 1.1i-motor met 69 pk. Een automaat kan in optie worden geleverd. Daarover heeft Walter's Auto Cahiers zijn reserve's. Als men een automaat van Hyundai wil kan men niet anders dan opteren voor die achtgangige. Die zit jammer genoeg in één van hun duurste modellen. Maar die spaart dan ook écht brandstof uit. Terug naar de i10, deze kost 11.449 inclusief BTW en de automaat 12.449). Maar in zo'n autootje is een automaat geen aanrader, tenzij men nu éénmaal een auto "zonder vitessen" wil. Daar is geen redelijkheid tegen opgewassen.(wr)
Het is de eerste keer geweest sinds het ontstaan van het officiële na-oorlogse WK F1 in 1950 dat een sessie voor de pole-position is onderbroken. Zelfs gestopt en herbegonnen 's anderendaags. Zongagsochtend voor de race. In Melbourne in Australië. Ik laat het hier even stil blijven...........In de Winkler Prins van-na-de-oorlog in 's mensens mond werd autosport omschreven als "Autoën". Letterlijk. Doordenkend was het een bijna nobel begrip: het zo efficiënt mogelijk besturen van een "automobiel". In alle omstandigheden. Ook als het regent, als er ijs of sneeuw mee zijn gemoeid. Daarmee komen we aan een splitsing van gedachten. Formule 1 is het hoogste échelon in de autosport. En het "World Championship Rally" dan ? Over grint, asfalt, sneeuw, ijs, in regen, bij aardbevingen eventueel. Absurde vergelijking hoor ik uitroepen !
Mogelijk. Maar toen ik het hoge voorrecht had in mijn jonge leven aan de zijde van stuurgenie Walter Rörhl in een Opel Ascona 400 te maken over hoge bergwegeltjes van heus één autobreedte tussen rotsengtes door, kon ik niet nalaten aan de grootmeester te vragen of hij nooit bang was. "Ja", antwoordde hij resoluuut. "Enne, wat doe je dan ?", vroeg ik met een piepstemmetje, inclusief neusklank. Terwijl hij de rotskeiën waarover we sneden, rondom de auto deed vliegen, zei hij heel bedaard: "Vertragen". Weer even stilte...............Meer verstand kan in een mens niet huizen. Dus: als F1 piloten, robotten, natheid voelen moeten ze vetragen, of eruit stappen. Maar de "pole" laten aan diegen die het wel kan !
In mijn herinnering is het drievoudig wereldkampioen Niki Lauda geweest die op 24 oktober 1976 tijdens de GP van Japan aan de Mont Fuji - als regerend wereldkampioen - onder de gutsende regen zijn Ferrari aan de kant zette en uitstapte. "Aan deze waanzin doe ik niet meer mee", moet hij hebben gezegd. "Il Commendatore" Enzo Ferrari werd razend in Fiorano. Niki Lauda hoefde maar de gasplank te lichten en één luttel puntje te oogsten om na 1975 ook in 1976 wereldkampioen te worden. Door dit voorval ging de titel naar playboy James Hunt in een Mc Laren-Ford.
Op 1 augustus 1976 had Niki Lauda zijn verschrikkelijk brandongeval op de Nürburgring. Ingewikkeld als een mummie werd hij naar Mannheim-ziekenhuis overgevlogen. Lees nu héél goed: zes weken later finishte hij vierde in de GP van Italië op 12 september 1976 terwijl het bloed vanonder zijn helm liep. Maar de regen stopte hem ook in Japan. Tijdens een GP van Monaco - waar Jacky Ickx koersdirecteur was - "smeekte" Alain Prost om de race wegens de stortvloed aan water vroeger af te vlaggen. 75% van de afstand van een GP was doorreden, dus was Ickx gemachtigd gehoor te geven aan Prost's signaal. Een zekere Ayrton Senna in een Toleman kwam hem in de zondvloed ei zo naderbij. Prost zocht een ark van Noë.
Wat hiermee wil gezegd zijn is dat autorenners onder geen beding kunnen onzien worden als het regent. Gelijk ze het zelf altijd zo graag in de taal van Shakepeare zeggen: "It is a part of the game." Nadat hij in 2007 met Ferrari wereldkampioen was geworden, keerde hij de F1 de rug toe en waagde zich aan rally. Buiten een paar kleine wapenfeiten hing hij meer in de bomen, lag hij meer in de greppels en tolde als op een kermis in vele "spéciales" over de kop. Hij ging ook even naar Amerika. Vergeefs.
Maar in het binnenste van Kimi waarin niemand de illusie kan koesteren door te dringen, fluisterde de duivel van de F1 hem in de oren: ga terug naar je zetel. Daar waar je op je wenken wordt bediend. Kimi - waarom zou je ook niet ? - luisterde naar het duiveltje. Terwijl Sebastien Loeb - ooit begonnen als werkloze - zich verder de rallylegende inreed. Hij weet dat F1 te laat is voor hem. Nochtans waren de WRC-rally's vaak veel zwaarder dan de "cadansrondjes" van de F1. Of waarom de één dat kan wat de ander niet kan, en beiden toch de hoogste kunst van "autoën" beheersen. Volgende weekeinde is het de GP van Maleisië, regen haast zeker van de partij. Glitterknapen kunnen er zich ontpoppen als mannen. Zoals een Sebastien Vettel bijvoorbeeld.
Fernando Alonso hoort daar niet bij. Hij is al lang een man. Zeker omwille van zijn zwijgplicht over het nooit heus opgehelderde verhaal van de GP van Singapore. Toen Flavio Briatore Nelson Piquet junior de opdracht gaf zijn Renault tegen 160 km/h te crashen tegen de betonmuur. Op die manier kwam de "safety car" op de baan en dekte Alonso - eerstrijdend - in voor een overwinning. Nooit eerder gezien in de F1. Net zomin als wat vorige weekeinde omwille van regen is gebeurd in Melbourne. Remember Rörhl: "vertraag !". Benieuwd naar Maleisië, hopend dat een scenario "à la Australie" zich niet herhaald. Geen verdere afbraak meer aub van de F1. Of wat Raïkkönen kan met zijn Lotus-Renault in zijn zetel en Loeb in zijn Citroën DS3 WRC vanaf zijn zitje samen uiteenlopend kunnen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Citroën en Renault)
Nadat Sebastien Vettel in het tweede deel van de kwalicaties met 1'27"407 de "pole" had toegeëigend, draaide zijn banwisselstrategie, en die van zowat alle concurrenten anders uit dan verwacht. De drie-stop-strategie bleek niet de juiste. Want met een daarvan afwijkende tweestop-strategie heeft de Fin Kimi Räkkönen zijn Lotus-Renault als vanuit een luie zetel naar de zege gestuurd in de GP van Australië. Aanvankelijk reden Sebastien Vettel en Fernando Alonso aan de leiding voor hun derde pitstop, maar net dan bleef Kimi op de baan en reed van zijn achtervolgers weg. Om te winnen. Nochtans was de Fin slechts vanop een zevende plaats op de grid gestart. "Het is een gemakkelijke race geweest", zei hij. "Telkens Alonso dichterbij kwam zette ik een snelste ronde neer en liep weerom verder van hem weg. We zijn blij met deze zege, maar het is maar één enkele race. Om een optie te kunnen nemen op de wereldtitel blijft er nog veel werk te doen..."
Kimi Räikkönen is 33 jaar en werd geboren op 17 oktober 1979. Na in 2003 en 2005 vice-wereldkampioen te zijn geweest verzilverde hij de titel in 2007, waarna hij de F1 de rug toekeerde. Vorig jaar maakte hij een "come-back" en deed het beter dan de ook weergekeerde Michaël Schumacher die eerder zeven wereldtitels op zijn naam bracht. Met Kimi Räikkönen is het nieuwe WK 2013 intrigerend aangezwengeld, want noch Sebastien Vettel (25), noch Alonso (31) zullen zich zomaar bij de gezwinde tred van de Fin en zijn Lotus-Renault neerleggen. De volgende race is volgende week op zondag 24 maart in Sepang in Maleisië. Waar de weerman nog grilliger is dan die van Australië.(wr)
Regen die uitgegroeid is tot storm heeft de koersdirectie doen beslissen de Q1 in de kwalificaties die de startgrid bepalen voor zondag, diezelfde zondag om 11 uur te doen rijden. Kwestie van onder "normale" omstandigheden te rijden. Want Q3 en Q2 werden getekend door zware crashes, zoals die van Massa in de muur, Esteban Gutierez die Pastor Maldonado meesleepte in zijn glijpartij. Het beeld zou niet compleet zijn als ook niet de Marussia-jongens Charles Pic en Guido van der Garde hun verhoopte chrono's tegen een muur te pletter reden.
Dus straks, negen uur later dan bij ons, gaat de Q2 en Q3 om precies om 11 uur plaatselijke tijd verder. Uit de aanvankelijke tijden in de Q3 en Q2 blijken de Red Bull-Renault's van Sebastien Vettel (1) en Mark Webber al de snelsten, de sterksten te zijn. Fernando Alonso aast erop hun hegemonie tijdens de laatste deel, het onderonsje met tien, te breken. Met zijn Ferrari wordt hij momenteel derde genoteerd. Romain Grosjean (Lotus-Renault) werd snelste in de Q3, maar die prestatie is iedereen blijkbaar ontgaan.
De Fransman neemt dit seizoen een optie op een eerste GP-zege. Lewis Hamilton belandde met de Mercedes W4 nog maar eens in de grindbak, gelukkig zonder veel schade. Maar het is duidelijk dat Nico Rosberg de Brit wellicht het hele seizoen zal overklassen. Met uitzicht op een wereldtitel. Waarom niet ? Maar op z'n minst op een bits duel met omzeggens leeftijd- en landgenoo Sebastien Vettel...Tot nu toe ongenaakbaar.
De beslissing werd genomen door de FIA-stewards. Iedereen vond het een geredelijk verdict, omdat anders een vertekend beeld zou opdoemen van verwrongen krachtverhoudingen op de startgrid. Hopelijk is het geen precedent om bij iedere aanslag van de weerman in Amerikaanse toestanden te vervallen met als eindresultaat "niet meer rijden bij regen." Regenrijders behoren in de Formule 1 als een vast gegeven in het totaalbeeld. Maar in Australië was het storm die de FIA tot die beslissing bracht.
Geen storm in een glas water dus. Morgen wordt dat glas tot op de bodem geledigd in de eerste GP van het seizoen om het WK 2013. Intuïtie zegt dat Sebastien Vettel zich goed voelt. Als een vis in water. Mark Webber rijdt tweede als zijn schaduw, met als taak punten te scoren voor de constructeurstitel. Om zo nu en dan ook eens te winnen. Als Vettel uitvalt, of op eigen kracht zoals hij vorig jaar voor de tweede keer de GP van Monaco won.(wr)
DERDE VRIJE TRAINING F1 VEILIG, KWALIFICATIE DOOR WEERMAN BEDREIGD
De derde vrije oefeningen voor de GP van Australië F1 die zondag 17 maart 2013 zullen normaal op een droog, zogenaamd stratencircuit van 5,303 km lang, worden gereden. Nu is de temperatuur bij onze tegenvoeters zo'n 19°C. Maar voor de eigenlijke kwalificaties dreigt de weerman toe te slaan in de 16 bochten met nattigheid. Het gegeven hits de gemoederen op. Geen teambaas weet er raad mee en gelukkig bestaat in de F1 geen Amerikaanse regel die een echte "wetrace" verbiedt. De timing is de timing. Bernie Ecclestone is de eerste om daar de harde hand aan te houden. Spektakel. Drank (Red Bull), Seks (de pitpoezen) en Spelen (het WK) voeren de bovenhand. Hopelijk leidt het niet tot onze ondergang zoals het Romeinse rijk. Maar de paus van de F1 - Bernie - wil niet dat daaraan wordt geraakt.
In schrille tegenstelling tot de nieuwe baas in Rome die vindt dat de Kerk niet aan de moderne verlokkingen moet toegeven. Daarom staan de Kerken leeg. Gelovigen zijn afvallig geworden. Belastinggeld houdt religies recht. In Bernie's gebedplaatsen - Melbourne is er één én de eerste van - zit het vol. Met plezier. Ontkennen van de menselijke dierlijkheid is altijd een fout gebleken. Daarom is voor sommigen "kommer en kwel hebben" het rechte eind. Andersom is het: het goed hebben is de regel. Die stelling zou wereldwijd moeten gelden. Ecclestone haalde de armoezaaiers van de beginjaren van de F1 naar eerst (1981-FOCA) naar rijke renstallen die vandaag een bodemloze put met geld moeten vullen...
Terug naar Melbourne. Jean Todt is zeker in Melbourne. Niet gemeld, maar mogelijk anoniem de sfeer opsnuivend. Babbelen met Bernie Ecclestone en zijn onvermijdelijke erfenis. Jean Todt begon ooit in de jaren '60 als navigator in de rally's in een Peugeot 406. O.a. in de Rally van Corsica. Nu de Grote Baas van de FIA (Fédération Internale de l'Automobile) in Parijs, Place de la Concorde nummer 8, net veel verder dan de Crazy Horse. Todt is autosportgewijs gezien een Napoleon. Hij duldt geen tegenspraak, heeft héél vaak, maar niet altijd gelijk. Vraag het aan Rubens Barrichello...
Todt bepaalt uiteraard mee de nieuwe F1 voor 2014. Die is gepland met 1.6 liter V6 motoren met KERS (Kinetic Energy Recovery System) waarover trainingssnelste Sebastien Vettel zich al in de steek gelaten voelde. KERS is fantastisch gevonden: gedurende 6"7 opnieuw 82 pk afroepen van een condensator die kort en heftig dit bijkomende vermogen aan het reeds bestaande van de motor toevoegt. Vervolgens nog die verstelbare achtervleugels (50 mm speelruimte) om neerwaartse kracht te vermeerderen in de bochten en als een haas snel in de rechte lijnen wanneer de luchtsroom niet meer een geblokkeerde weg ontmoet en als haren van een blonde schone door de vleugelspleet glijdt.
Wonderbaarlijke aerodynamika. Natuurwetten. Niet om te buigen. Wie het probeert verspilt nodeloos energie. Om het met de woorden van Nicolas Tesla (uitvinder van de wisselstroom en draadloze communicatie) te zeggen: "Gebrek aan doelgerichtheid kost alleen maar energie, tijd en geld". Op de F1 toegepast is er onder de teams geen gebrek aan doelgerichtheid. Ze willen winnen. Naar schatting zijn er acht coureurs die worden betaald. De "rest" moet een zitje kopen via sponsors. Dus een lichte devaluatie van het purisme van de sport. Wie geld heeft kan/mag rijden. Wie er geen heeft, die heeft brute pech. Lewis Hamilton, mengeling van liefde en haat bij supporters, Kimi Raïkkönen, onberekenbaar, Sebastien Vettel, drie keer wereldkampioen, Jenson Button, mogelijk overrompeld door eigen succes, Fernando Alonso, tweevoudig wereldkampioen die dorst naar een derde kroon. Het speelt zich allemaal af in Melbourne, arena sinds 1996 van de puurste autosport die de F1 blijft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Renault en Mercedes)
SEBASTIEN VETTEL BRENGT EERSTE TWEE MOKERSLAGEN TOE
De nu al drievoudige wereldkampioen Sebastien Vettel domineerde met 1'27"211 de eerste vrije oefensessie met het oog op de GP van Australië F1. Dat is de openingsrace van het WK F1 die zonda in het Albert Park in Melbourne wordt gereden. Felipi Massa en Fernando Alonso waren respectievelijk tweede en derde. Nog drastischer ging Vettel met zijn Red Bull RB-9 tekeer in de tweede vrije oefensessie. Hij zette de chrono scherper op 1'25"908. Ploegmaat Mark Webber finishte tweede, derde Rosberg (Mercedes W04) en vierde de Fin Kimi Räikkönen (Red Bull-Renault). De spraakmakende Fransman Romain Grosjean, beloftevoller dan ooit, plaatste zich als vijfde achter zijn kopman.
Het moet voor tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso al een doorn in het oog zijn geweest toen hij in de tweede sessie - nochtans op supersofts - slechts zesde finishte. Bij Mercedes en Mc-Laren Mercedes vlotte het niet echt. Nico Rosberg haalde verdienstelijk de derde chrono uit de brand alvorens hij met versnellingsbakproblemen moest stoppen. Ploegmaat Lewis Hamilton bakte er nog niets wezenlijks van en ging op bezoek in de kiezelbakken. In weerwil van zijn dominatie ergerde Sebastian Vettel zich over zijn KERS dat niet voor 100% teruggaf van zijn opgeslagen - elektrische - energie.
De volgende vrije training - meteen de laatste - gaat zaterdagochtend door. 's Namiddags is het menens voor de plaats op de startgrid voor de race van zondag. Dan moet Mc Laren-Mercedes Jenson Button (nu elfde) en Sergio Perez (nu dertiende) trachten hun bolides hoger in de ranking te zetten. Zoniet wordt er zondag geen eerste-rangsrol gespeeld.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull-Renault en Mercedes)
START WK F1: PILOTEN SPEELBAL VAN PIRELLI EN CIRCUITARCHITECTEN
Vorig jaar werd in de F1 het nieuwe circuit in Indië (Delhi) in gebruik genomen. Daarop werd de eerste GP van India gereden wegens de al jarenlange aanwezigheid van Force India in het WK. Pirelli leverde toen, en nu opnieuw, de rubberschoeisels waaruit de teammangers, maar vooral de coureurs kunnen kiezen. Toch bepaalt Pirelli het wezenlijke aanbod. En nieuwe circuits worden naar de hand van de constructeurs getekend. Want lange rechte lijnen waarop de 2,4 liter V8 atmosferische motoren vollast tegen 18.000 t/m draaien zijn niet echt gewenst. Hoe ver de materialen van motorblok/carter/versnellingsbak ook zijn gevorderd. Iedere ingenieur houdt wel iedere race zijn hart vast...
Trouwens niet alleen in de F1 zijn lange rechte lijnen geschuwd. De "Automobile Club de l'Ouest", organisator van de 24 Uren van Le Mans (dit jaar op 22 en 23 juni, testdag 9 juni), was maar al te blij aan de constructeurs te kunnen melden dat de - destijds - lange rechte lijn van Hunaudières zou onderbroken worden door twee chicane's. Onder het mom van veiligheid na talloze zware ongevallen. Thierry Boutsen kan er in zijn Toyota-tijd over meespreken. Als ik me goed herinner - straks archieven openen - was het iets over middernacht, het moment waarop de toeschouwers dronken waren en eerder naar de striptease-tentjes werden gelokt dan naar het eentonige gebrom op de omloop. Op dat tijdstip weet - bijna - geen mens meer hoe de stand van zaken op de piste is.
De omloop in Melbourne waarop binnen een paar uur de eerste GP van het WK F1 2013 wordt gereden is een stratencircuit. Geen Monaco, maar wel in die kategorie geklasseerd. Klassiek kan worden gezegd. Maar nieuwe circuits hebben geen echte lange lijnen meer, zodat de power-units maar enkele seconden op maximum belasting zitten. Toch slagen de 24 coureurs erin razendsnelle rondetijden te rijden. Weerom om veiligheidsredenen - men is Senna 1 mei 1994 nog niet vergeten - tracht de bandenleverancier in samenspraak met de circuitarchitekten de snelheid te temperen.
Pirelli doet dat met de samenstelling van de rubber, leveranciers van slijtlagen - het asfalt - doen dat met een flinterdunne laag "glijmiddel" om de piloten op het verkeerde been te zetten. Zowel voor de bandenslijtage als voor de wegliggings-verrassingen. Let er eens op dit seizoen ! Sebastian Vettel (Red Bull RB9-Renault) gaat voor zijn vierde titel. Fernando Alonso (Ferrari) voor zijn derde. Lewis Hamilton (Mercedes WS04) voor zijn twee, net als Jenson Button bij Mc Laren-Mercedes. Niet te vergeten, daar hoort ook Kimi Räikkönen bij. Van Lotus, weet u wel. Maar in dat geval wel komende van hemzelf. Dit seizoen hebben 60% van het deelnemersveld kans om de werldtitel binnen te halen. Principieel veertien coureurs. Als het meevalt...
De "rest" rijdt er bij wijze van spreken voor eerste WK-punten, een mogelijke zege (Romain Grosjean Lotus-Renault en Sergio Perez bij Mc Laren) of hangt straks in de vangrails, de bomen of de bandenmuur. Daarom is dit WK het eerste dat in "slow-motion" zou moeten worden uitgezonden. Dan zou men de "pekelzonden" en de "doodzonden" van elkaar kunnen scheiden. Een nieuwe paus is daarvoor niet nodig. Bernie Ecclestone (81) regeert nog, maar aan de poten van zijn stoel wordt achter de schermen wel gezaagd. Omdat niemand het eeuwig leven heeft.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
In het toonaangevende blad "Auto, Motor und Sport", heeft het hoofd van de "Rearch & Devlopment (R&D), Yushiharo Yamato, laten verstaan dat de nieuwe regels voor de F1 die in 2014 worden toegepast, Honda verleiden om weer te keren in de puurste autosdiscpline (- daarbij het WRC niet vergeten, dat op zijn minst evenveel, zoniet veeleisender is). Het zou er op neerkomen dat het contract tussen Mc Laren en de huidige leverancier afloopt en Honda opnieuw de leverancier zou worden. Eind van de jaren '80, begin '90, reed Mc Laren vier wereldtitels bij de piloten bijeen met de heren Alain Prost en Ayrton Senna.
Voor 2014 liggen de kaarten anders. Het reglement schrijft 1,6 liter V6 turbomotoren voor die zijn uitgerust met KERS (Kinetic Energy Recovery System) en zullen de F1 zowel in preceptie als in technisch concept drastische veranderen. Honda verliet wegens de toeslaande crisis in 2008 de Formule 1. Een terugkeer naa de hoogste sport van de autosportladder is niet direct te wijten dat het econmisch beter gaat.
De reden ligt eerder in de "downsizing" van de motoren. Vergeten we niet dat stichter van Honda, Soichiro Honda, vanuit grasmaaiermotoren tweewielers is gaan bouwen en kort daarna racemoto's die hun gelijke in de geschiedenis nauwelijks kennen. Met auto's verraste de Japanse constructeur pas de hele wereld in 1964 met de S800 die vier Weber-karburatoren bezat.
Er zal nog heel wat onderling gehakketak zijn tussen leverancier van vandaag, Mercedes en Mc Laren want de contracten lopen niet naadloos as tussen het stoppen met de 2,4 liter V8 krachtbronnen van nu in 2013 en de nieuwe aanvangsfase in 2014. Honda is van mening dat de nieuwe technische reglementen meer constructeurs zullen boeien weer in de F1, of als neofiet, in de F1 te stappen.(wr/Foto's:Mercedes)
NICO ROSBERG VERSCHALKT HAMILTON MET SNELSTE STERRONDE
De pré-seizoentrainingen in Barcelona zijn afgesloten. Net voor lunchtijd verschalkte de Duitser Nico Rosberg met de Mercedes W04 zijn ploegmaat Lewis Hamilton met een chrono van 1'20"130. Weliswaar met zachte banden en weinig bandstof aan boord. Maar Hamilton deed daarvoor net hetzelfde. Mercedes kan gerust naar Australië trekken waar op 17 maart a.s. in Melbourne de eerste GP het seizoen op gang flitst. Maar ook Ferrari kijkt er optimistisch naar uit. Fernando Alonso liet 1'20"494 optekenen, weliswaar ook met zachte banden en weinig brandstofgewicht. Kimi Räikkönen kampte met versnellingsbakproblemen terwijl Jenson Button in zijn Mc Laren met 1'21"444 traag leek. Maar dat is schijn want de Brit torste zware brandstoftanks.(wr/Foto:Mercedes)
NICO VERDONCK MET GULF-MC LAREN IN BLANPAIN-SERIES
Het "Gulf Racing UK"-team heeft bevestigd dat het dit seizoen voor de tweede keer zal deelnemen aan de Blancpain Endurance Series. Het is bekend dat daarin grote namen aan de start komen.
Na een veelbelovend seizoen 2012 treedt het Britse GT-team opnieuw aan met twee Mc Laren's 12C GT3's. Het team mikt op de eerste trede van het podium, dit met zijn nieuw samengestelde team voor de Pro-klasse, nu Rob Bell versterking krijgt van Adam Carroll, mede fabriekscoureur van Mc Laren GT, en van de jonge Belg Nico Verdonck. Het team zal ook in de Pro-Am Cup aan de start verschijnen. In de "line-up" de ervaren en strijdlustige piloten Mike Wainwright, mede-eigenaar van het team, en beroepspiloot Andy Meyrick, die vorig jaar een aantal geselecteerde races voor het team reed.
Nico Verdonck stapt over naar het Gulf Racing UK-team nadat hij in 2012 de Blancpain Endurance Series betwistte in een 12C GT3. "Het was vorig jaar duidelijk dat de Mc Laren een snelle en betrouwbare auto is. Ik ben blij dat ik weer achter dat stuur mag zitten. Ik kijk ernaar uit om met de hergestructureerde auto van 2013 kan rijden. Verder ben ik heel blij dat ik voor Gulf Racing mag rijden. Het zal een bijzondere ervaring zijn om in de kleuren van dit iconische merk te racen. Gulf Racing heeft een rijke sporttraditie..."zegt Nico nog.
Dat is waar en zomaar voor het vuistje weg denken we aan de zege van Jacky Ickx met Jackie Oliver in 1969 met een Ford GT40 die eveneens de Gulf-kleuren droeg. Ze allemaal opnoemen die met de blauw-oranje zegevierend onder de zwart-wit-geblokte vlag zijn gereden zou te ver leiden in de context van dit bericht. Maar niemand kan vergeten hoe Jacky Ickx (zesvoudig winnaar in Le Mans) met een "logge" Ford GT40 de sublieme Duitse autocoureur Hans Hermann in een Porsche 917 na 24 uren met 100 meter verschil klopte.
Nico Verdonck wil ook nog iets kwijt over zijn teamgenoten: "Het is fantastisch de kans te krijgen om voor Gulf Racing te rijden, en te racen met twee andere uitmuntende beroepscoureurs van Mc Laren GT. Ik ben ervan overtuigd dat onze gecombineerde ervaring en snelheid ons in staat zullen stellen maximale prestaties uit de 12C GT3 te halen. Naar mijn mening hebben we alle ingrediënten in huis om sterk te presteren en aanspraak te maken op overwinningen en het kampioenschap. Ik popel al om weer achter het stuur te kruipen en ik kijk uit naar de eerste wedstrijd in Monza."
De redactie van "Walter's Auto Cahiers", dewelke in het verleden indringende gesprekken had met de ex-F3000 rijder (toen 18 jaar jong), voegt een sluimerende wens toe die niet expliciet wordt uitgesproken in het voorgaande koele bericht. De - terechte - achterliggende droom van Nico Verdonck is verder de weg naar de 24 Uren van Le Mans plaveien. Het feit dat hij Kampioen in de Formula Le Mans is geweest, heeft die wens nog versterkt. Als dat mirakel door verbetenheid en opperste stuurkunst wordt bereikt is dat terecht.
"Walter's Auto Cahiers" durft nog verder te dromen. Stel eens dat Gulf Racing eens een Belgisch team op een auto zet in La Sarthe. Bas Leinders reed vorig jaar zijn beste Le Mans ooit. Dus hoort Bas erbij. Stéphane Lémeret of Maxime Martin ook bijvoorbeeld. En Nico Verdonck. Mc Laren won al eens in de 24 Uren van Le Mans. Dus is het met een goed budget - dat daar zeker beschikbaar is - mogelijk een spraakmakende stunt in een race die winnaars levenslang tot monumenten maakt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: WR en Gulf Racing)
De Blancpain Endurance Series Calender:
01 / 14 april 2013 / Monza / Italië 02 / 02 juni 2013 / Silverstone / Engeland 03 / 30 juni 2013 / Paul Ricard / Frankrijk 04 / 25 - 28 Juli 2013 / Spa-Francorchamps / België 05 / 22 september 2013 / Nürburgring / Duitsland
KAREN VAES, CHARLOTTE MAES EN SARAH GANSER IN BRCC
In mijn geheugen zijn er bijna duizend dames actief geweest in de autosport. Ongeveer driekwart daarvan als pilote, één kwart als navigator. Mijn nieuwe buurvrouw Karen is acht jaar actief geweest als navigator/co-pilote in zowel het Nationale Belgische Rallykampioenschap als de regionale (VAS en ASAF). Uit hoofde van discretie ga ik haar goede resultaten aan de zijde van een ook nogal goed rallyrijder niet in detail vermelden. In weerwil van een ferme koprol in een zekere rally is ze er niet gehavend uitgekomen. Althans zo te zien. Maar het is een leuk gegeven: dames in wat tot voor enkele jaren een pure mannenwereld was.
"Niet waar!!!" valt Yvette Fontaine me direct in de rede. "Ik heb al die mannen in de jaren '70 in mijn Ford Escort een neus gezet !" Het is waar, Freddy Semoulin, Alain Dex, Claude Bourgoignie en Jean-Claude Frank, de eerste twee in een Escort, het tweede groepje in een Ford Capri. Yvette wist soms van geen wijken. Ze werd overigens in 1969 Kampioen van België bij de piloten. Yvette Fontaine is een vrouw die haar mannetje stond. Ze was niet alleen. "Christine" zoals Christine Beckers zich als "schuilnaam" liet aanmeten eindigde met een Inaltera tiende in de 24 Uren van Le Mans.
Zo kunnen we nog een poos doorgaan. De meest tot verbeelding sprekende vrouw in de F1 is voor mij Maria Thérèresa Defillipis die een Maserati 250F - zoals Fangio - bestuurde. In mijn voorliefde die ik als jong knaapje voor haar had meende ik altijd dat ze één WK-punt had behaald. Maar ik kan het niet in mijn archieven weervinden. Volgens mijn geheugen is ze samen met Lella Lombardi de enige die in de Formule 1 voorkomt en die 1 punt scoorde. Door een ongeval van Rolf Stommelen, waarbij een brandweerman en een fotograaf om het leven kwam, werd de race vervroegd afgevlagd en de punten dus gehalveerd. Er moeten vijf dames in de F1 hebben gereden. Maar in alle bescheidenheid: ik vind er maar twee. Met Marie-Claude Beaumont - later journaliste en altijd in ruzie met Alain Prost - en Michèle Mouton uit de rallywereld wil ik de nostalgie stoppen.
Want we leven in "modern times", straffer dan Chaplin of Jacques Tati het ooit ironisch hebben kunnen voorspellen. Zo ook in het Belgian Race Car Championship (BRCC) waarin dit jaar liefst drie dames in de Uithoudingsraces uitkomen. Zo wil het Skylimit Yokohama-team van Andy Jaenen en Jo Lammens de kans geven aan de snelle meisjes. Eén van de zwart-rode Porsche's zal in de "Endurance" in handen komen van de 22-jarige Limburgse Karen Vaes, de 20-jarige Charlotte Maes uit St.Niklaas en de bijna 18-jarige Akense en dus Duitse Sarah Ganser.
Naar mijn gevoel zou het leuk geweest zijn dat de drie taalgemeenschappen, Duits, Frans, Nederlands die in ons land bestaan waren vertegenwoordigd en onderling alles in het Engels afhaspelden. Grapje ? Niet écht. Team-eigenaar Andy Jaenen - ook de bezielende kracht achter de Skylimit Drifting School (waar achter de coulissen of achter het stuur de legendarische Jan Wouters niet kàn ontbreken...Yokohama en Jan. Twee banden op één buik. En dat mag !
Enfin, Andy Jaenen commentarieert: "Het is niet de eerste keer dat ik meisjes in de autosport begeleid" (niet als "verleid") uitspreken. "Destijds heb ik in de 24 Uren van Zolder nog een BMW Hartge gedeeld met Alexandra van de Velde en Vanina Ickx (dochter van...) en ook Kelly Jamers heb ik vier jaar met raad en daad bijgestaan nadat ze via haar vader Jo de smaak al te pakken had. Zowel Karen, Charlotte als Sarah heb ik "ontdekt" tijdens een selectie "driften". Alleen Charlotte had wat ervaring opgedaan in de Smart Cup en de VW Fun Cup - nu voorlopig afgevoerd wegens gebrek aan sponsoring.
Karen eindigde derde in de amateurklasse "driften" en omdat ze wat kilometers verorberde bleef ze de beste van de driftschool. Daardoor krijgt ze de kans om met een Porsche de baan op te gaan. Alle drie hadden honger naar meer - passie of geld ? - en zo is het idee ontstaan om hen samen te laten uitkomen in de BRCC-Endurance. Lovenswaardig, en het geeft Kronos Events, dirigent van het BRCC met kopman Mark Van Dalen, een aantrekkelijk tintje. Mogelijk schrijven kranten er daardoor iets meer over. Want in de gazetten is autosport tot een absoluut dieptepunt gezakt. Toen Nissan vorig jaar met de Deltawing met 1.6 Turbo-motor héél Le Mans in rep en roer bracht, was er in de Belgische kranten nauwelijks iets van te merken. Gert Vermersch, Marc Cornelissen en natuurlijk Peter Baert behoren bij de kenners, de puristen, al moeten ze de grillen van hoofdredacteurs volgen. Vliegt een auto in brand, dan is dat groot nieuws. Verloopt de race wat monotoon (wat autosport voor de leek ook echt is) dan lopen de vervelingsdruppels van de artikels af. De motivatie om deze jonge dames in de BRCC Endurance te brengen zou zijn dat "vrouwen minder moeite hebben met het loslaten van hun ego". Daarover heb ik ervaringsgewijs mijn twijfels.
Maar dames blijven leuk, op voorwaarde dat ze gezelligheid kennen, niet noodzakelijk Gucci-modellen moeten zijn en de kunst van levensgenieten verstaan. Zowel mannen als vrouwen behoren in die bijna koninklijke kunst tot een minderheid. Laat staan het over "de innerlijk schone" mens te hebben. Die is quasi onvindbaar. Voor zover het me toegestaan is Diogenes te citeren: die liep op een klaarlichte, zonnige dag over de straat met een kaars in zijn hand. Medeburgers - die wisten dat de wijsgeer in een ton woonde - vroegen hem "waarom loopt gij met licht rond terwijl het een heldere dag is. "Ik zoek een mens", antwoordde hij eenvoudig. De geschiedenis geeft niet genoeg geheimnis prijs om te weten of hij naar een man of een vrouw zocht.
Volgens mij zijn zag hij ze als gelijkwaardig als rechtgeaardheid hun leidraad was. Ik kan dat niet aan de sexy Danica Patrick vragen die als eerste dame in de eerste Nascarrace de "pole" pakte. De race liep spijtig genoeg dramatisch af, waardoor haar prestatie niet echt onder de spots kwam. Het antwoord op voorgaande zwetserige filosofie is gemakkelijk te vinden. Een spiegel als instrument geeft uzelf perfect het antwoord. Of tot welke mijmering de komst van drie jonge meiden in één van de mooiste sporten die er bestaan, aanleiding kan geven. Ze zijn van harte succes toegewenst, zodat ze zich bij de encyclopedische namen van de pure autosport kunnen voegen. Ze worden dan één van de duizend over zegge honderd jaar autosport. Niet slecht dames ! (Tekst:Walter Rombauts/Foto:BRCC/Kronos Events)
Het WK Formule 1 begint binnen veertien dagen. Gisteren werd op een droge omloop met wat zonnewarmte gereden, met bovenaan de Brit Lewis Hamilton in de Mercedes W04 als snelste. Zijn tijd was 1'21"534 en Jean-Eric Vergne in de Toro Rosso-Ferrari werd tweede met 1'24"036. Het verschil tussen die twee tijden toont aan dat de voorseizoentrainingen geen voorspelling toelaten over het verloop van het WK F1 2013. Onder zondvloedachtige omstandigheden reed de Australiër Mark Webber in de nieuwe Red Bull BR9-Renault de snelste tijd. 1"6 sneller dan zijn kopman Sebatien Vettel, ondertussen drievoudig wereldkampioen.
Vandaag verbeterde hij zijn tijd nog tot 1'20"557, één seconde sneller dan eender wie. Wel was deze chrono verklaarbaar: de zachtste banden en zo weinig mogelijk brandstof aan boord. Maar toch. De komst van de "leerjongen" van Ron Denis destijds bij Mc Laren, en nu Mercedes-sterman, geeft een ander beeld dan het gesukkel met Michaël Schumacher. Die heeft uiteraard zijn verdienste - zeven wereldtitels - maar hij had nooit mogen een "come-back" maken. Ouderen kunnen het nooit van jonge leeuwen winnen. Dat is een natuurwet, net zoals de jager weet wat goed is voor hem en niet op de welpen schiet. Hyperknappe Webber kan vuursteen Sebastian Vettel niet verhinderen te knetteren.
De leeftijdskloof geldt. Als we het tenminste over vakmensen hebben. Onbenullen komen daarin niet aan de bak. Kimi Räikkönen valt daar zowat tussenin. Zwijgzaam, razendsnel als het moet, defensief rijdend, hongerig naar een tweede wereldtitel, is en blijft hij bij de favorieten. Hij is star in de omgang met de pers. "Ik heb geen antwoord op vragen die te dom zijn om een antwoord op te bedenken", is zijn motto. Maar eens "behind the wheel" ondergaat hij een metamorfose. Daarover zei Jackie Stewart in 1973 in een interview met de Gazet van Antwerpen eens "When I'm sitting behind the steering wheel, I'm the Boss and nobody else". In Niki Lauda's hoofd leefde dezelfde gedachtengang. Om maar te zeggen.
Mark Webber rijdt op 15 maart de eerste vrije oefeningen op het stratencircuit van het Albert Park in Melbourne. Net als de 23 andere coureurs zal hij de juiste bandenkeuzes moeten maken. Want meer dan ooit is het duidelijk dat de compounds die Pirelli ter beschikking stelt, het verloop van dit WK zullen bepalen. Coureurs die respect hebben voor hun rubbers zullen hoog scoren. Mogelijk voor een zege en bijna zeker voor een podium. Mark Webber rijdt voor eigen volk. De verwachte 80.000 toeschouwers-ter-plekke zullen hysterisch rechtveren als de "man-uit-één-stuk" voorbij flitst. Cadeau's van ploegmaat Webber moet hij zeker niet verwachten, maar we hebben in de F1-historie nog races gekend waarin een plaatselijke halfgod als het ware naar de zege werd gedragen door het enthousiasme van het eigen volk.
De grote, beloftevolle "onbekenden" in het nieuwe seizoen zijn Ferrari met tweevoudig kampioen Fernando Alonso en Felipe Massa. Vervolgens - en uiteraard - Mc Laren- met Jenson Button, Lotus met de onvoorspelbare Kimi Räikkönen en de van adrenaline barstende Romain Grosjean. Lotus is er in vermogen op vooruit gegaan zegt teamleider Eric Bouillon, en een nu opgewekte Fernando Alonso, ook twee keer wereldkampioen, zegt dat de Ferrari er 200% is op vooruitgegaan. Allemaal gissingen. Op 17 maart starten 24 auto's in Melbourne op het in 1996 in gebruik genomen circuit dat 5,303 km lang is en 16 vinnige bochten heeft. Na 58 keren rond de klok in wijzerzin krijgt het nieuwe seizoen echt gestalte en zijn voor de eerste keer dit jaar in de F1 de kaarten echt geschud en verdeeld.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's Mercedes)
Renault "ZOE" luidt bij Renault een tijdperk in van voor iedereen betaalbare elektrische mobiliteit. Het is weerom een belangrijke stap voor de elektrische auto, die even stilstaand lijkt, maa in concreto traag maar zeker opgang maakt. De ZOE oogt leuk, is compact en verenigt alle momentele kennis op gebied van EV's. De prijzen van de verschillende versies zijn nog niet bekend - wellicht na het Salon van Genève - maar alle eigenschappen en de benadering van elektrisch rijden wél.
Het design-avontuur rond de Renault ZOE begon eind 2008, het jaar dat de verschrikkelijke financiële crisis begon. Spijtig genoeg is die vandaag nog lang niet voorbij. Eind 2008 kondigde Carlos Ghosn na het wereldeconomische forum om een gamma van vier elektrische wagens te commercialiseren. Het kernmodel - project X10 - was een compacte berline die volledig als elektrische wagen zou worden ontwikkeld voor een grootschalige commercialisering. Het lastenboek werd op 21 januari 2009,voorgesteld. Dat omschreef een "guitig" en geruststellend design voor een innovatieve en verantwoordelijke "100 % elektrische auto".
De eerste schetsen waren bijzonder radicale creaties. De start van het elektrische tijdperk deed iedere designer ervan dromen de auto als verschijning opnieuw uit te vinden. Langzaam maar zeker evolueerden de schetsen echter naar een rationelere benadering. De overstap van verbrandingsmotoren naar elektromotoren eistte al een grote mentaliteitsverandering van de klanten, dus mocht de styling daar niet nog een schepje bovenop doen. ZOE moest - net als de LEAF van Nissan - een unieke auto worden, maar met lijnen en proporties die aansloten bij de vormelijke coventies in de autosector om de overstap van verbrandingsmotoren te vergemakkelijken. Er werd een designwedstrijd uitgeschreven en die is gewonnen door Jean Sémériva. Naar verluidt zouden zuiverheid en emotie centraal hebben gestaan in zijn digitale schetsen.
Puurheid loopt in oogstrelende lijnen over heel de carrosserie terwijl dynamische uitstraling gebundeld is in een hoge gordellijn, het geheel overkoepelt een wielbasis van 2588 mm. "Waar de ene lijn stopt, begint er een andere" zegt de ontwerper. Daarbij moet wel even worden geslikt van men moet geen student in logica om dat niet vanzelfsprekend te vinden. Wat Jean Sémévira bedoelt is dat hij als een druppel water die - losstaand van alles - als eindeloze vormgeving in de ruimte hangt. Met zo'n uitspraken uit de autoindustrie kan men tientallen boekdelen vullen. Wat er van de ZOE aan is, is dat de gebundelde vormgeving elegant is en in niets doet vermoeden dat het om een puur elektrische auto gaat. Gewoon een indrukwekkende verschijning.
De ZOE heeft een blauw getinte voorruit en ook de voorste lichtblokken hebben die kleur. Doordat ook de ruiten rondom blauw zijn getint - op het hele gamma - is snel de ZOE als elektrisch voertuig te herkennen. De transparante achterlichten mrt concntrische blauwe randen, een unicum voor een seriemodel, worden pas rood wanneer er wordt geremd of wanneer de lichten worden ontstoken. Het geeft een effect alsof de hele koetswerkkleur over de auto uniformer is.
In 2009 kwam Laurens Van Den Acker in dienst. Hij voegde een belangrijke toets toe aan het project door de nieuwe merkidentiteit in de voorkant te integreren. ZOE kreeg daardoor erg fijne, langgerekte bi-halogeenkoplampen en een grote logo dat in fel contrast staat met de zwarte achtergrond van het radiatorrooster. Zijn grote glimlachende luchtinlaat, geflankeerd door twee uitsparingen die de daglichten herbergen, geeft ZOE een guitige en charmante uitstraling. Op 28 juli 2009 presenteerde Jean Sémériva zijn creatie in de grote zaal van het Technocentre in Gyancourt aan het directieteam. Dat was meteen enthousiast. De creatie draagt de "signature" van Jean Sémériva. Er is namelijk een afdruk van zijn duim in reliëf op de buitenhandgreep van de achterdeuren, die de in achterstijl zijn ingewerkt. De klantentests gingen van start in maart 2010. Het prototype dat voor die gelegenheid werd voorgesteld, leek in alle opzichten op het model dat eind 2012 op de markt werd gebracht. De aspirant-klanten waren in ieder geval bijzonder enthousiast.
Het interieurdesign van de ZOE werd toevertrouwd aan Dominique Marzolf. In zijn eerste tekeningen kwam diezelfde zuiverheid naar boven als in de ontwerpeb van Sémériva. De dashboardoppervlakten leken uit één stuk gehouwen en de lijn zijn sober en gestrekt. De sierstrip op het dashboard was ook in die optiek getekend en verwees met zijn design naar een windmolenwiek. Dat witte sierelement wijdde een voor de autobouw nieuw, zacht aanvoelend materiaal in dat zijn oorsprong vond in de woonwereld. De zuivere en ontspannende sfeer binnenin wordt onderstreept door een reeks lichte interueruitvoeringen (versies "Life" en "Zen", gekoppeld aan toptechnologie. Het 7-duims scherm van de Renault R-Link-console, die voor het dahsboard zijn geplaatst en het TFT-scherm (Thin Film Transistor) van het dashboard zelf zetten de techniciteit van de ZOE kracht bij. De ZOE werd in avant-première op het Salon van Gnève voorgesteld en verschijnt straks net als de Renault Twingo, Nissan LEAF en andere Peugeot's Ion, Citroën ZERO's en Mitsubishi's iMiEV in het straatbeeld. Wie vandaag al wat oplet ziet er al meer dan wordt gedacht. (wr/Foto's:Renault)