Dieter Zetsche doet iedereen met elkaar opschieten
Het zal wat slapeloze nachten hebben gekost aan Nico Rosberg toen hij vernam dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher weerkwam. Zeker toen hij hoorde dat Ross Brawn besloten heeft beide Mercedes GP-rijders op voet van gelijkheid te behandelen. Enerzijds suste dat de Duitser - zoon van Kéké - wel, maar anderzijds moet hij wel opgewassen zijn tegen de ervaring én de intense vriendschap die tussen BigBoss Brawn en Schumacher bestaat. Beiden staan borg voor het behalen van die zeven wereldkronen.
Maar vandaag bracht de PDG van Mercedes-Benz, de beminnelijk uitziende Dieter Zetsche, alle partijen bijeen. In een pakkende bijdrage van de sportkrant "Gazzeta Dello Sport". Hij zei te verwachten dat Nico Rosberg in het begin mogelijk sneller kan zijn, maar dat de kwaliteiten van Michaël weer snelheid zullen winnen. Bovendien - en dat zei hij letterlijk - is Ross Brawn die alle macht heeft, héél dicht tegen de ex Benetton- en Ferrari-coureur. Veronderstellen dat de nu 41-jarige Duitser niet écht terug zou zijn, dat stel ik beslist niet in het vooruitzicht..." Tot daar Dieter Zetsche die in de wintermaanden mee handtekende om Brawn GP om te dopen in Mercedes GP.(wr)
Het jaar 2010 begint op schitterende wijze voor Thierry Neuville en meteen maakt hij een jongensdroom waar in zijn nog jonge carrière: de ambassadeur "Rally" van het RACB National Team neemt dankzij de hernieuwde steun van RACB en het team "automecASolutions" van Philippe Bugalski en Marc Azzolini deel aan het "Junior World Rally Championship", goed voor zes wedstrijden in het WK Rally!
Thierry: "Zonder het enthousiasme en de investering van deze twee partners, had ik dit nooit kunnen waarmaken" jubelt Thierry. "Ik ben uitermate gelukkig en heb veel te danken aan de personen die jongeren zoals ik helpen en ik wil hierin ook Willy Plas betrekken, met wie ik in 2009 een prachtig seizoen doormaakte. Ik mag van geluk spreken dat ik deze mensen ben tegengekomen. Ik ga dan ook alles doen om te bewijzen dat ik het vertrouwen van RACB en "automecASolutions" verdien. En mijn oren zullen nooit groot genoeg zijn om alle raad te registeren die ik zal krijgen van een zodanig ervaren rijder als Philippe Bugalski. Kunnen evolueren in zulke context, is voor een jonge rijder een uniek gegeven
Het seizoen van Thierry Neuville begint met twee proeven op het onverhard : Turkije en Portugal. De vertegenwoordiger van het RACB National Team neemt er de start achter het stuur van een Citroën C2 Super 1600 van het Franse "automecASolutions". Daarop volgen vier rallys op asfalt: Bulgarije, Duitsland, Frankrijk en Spanje Om hem bij te staan in deze nieuwe opdracht zal de Belgische rijder kunnen rekenen op de diensten van Fransman Nicolas Klinger, met wie hij al samenwerkte tijdens de Rally van Spanje.
"Wij zijn uitermate fier dat Thierry zich in de belangstelling heeft weten te plaatsen van Philippe Bugalski en dat hij dankzij hem een volgende stap kan zetten in zijn carrière", onderstreept Geoffroy Theunis, directeur van RACB Sport. Herinneren we eraan dat Thierry de enige vertegenwoordiger is van het RACB National Team in de rallysport en dat hij gedurende het voorbije seizoen uitzonderlijk sterk presteerde en heel wat mensen wist te overtuigen dat hij alles in huis heeft om uit te groeien tot een groot kampioen. Wij zijn dan ook zeer blij dat wij hem kunnen helpen in dit uitdagende avontuur."
Philippe Bugalski is vol lof over de jonge Belg : "Er zijn niet veel jonge talenten, jongeren die echt zin hebben om te groeien, vooruitgang te boeken, sneller te presteren Toen wij met mijn vennoot Marc Azzolini de Summer Rally Match organiseerden, verraste Thierry ons meteen door zijn aanpak, zijn snelheid en de feeling die hij heeft met de auto. In zekere zin zie ik mezelf terug in hem, toen ik begon met de rallysport. Zonder steun ben ik lange tijd op de sukkel geweest. Wat ik doe voor Thierry, heb ik in een bepaalde periode moeten missen. Met zijn 21 jaar is hij nog zeer jong en toch toonde hij dat hij op alle terreinen goed presteerde. Dat zijn de redenen waarom automecASolutions een tijd geleden besloot om alle krachten te bundelen en Thierry te helpen bij het opzetten van een programma.
De missie van Thierry is niet te onderschatten : in de wedstrijden die hij zal rijden, kent hij alleen het Spaanse tracé. De vergelijking met zijn voorgangers in de Citroën C2 Super 1600, te weten Dani Sordo, Sébastien Ogier of Martin Prokop, zal vlug gemaakt worden « De C2 S1600 is het absolute wapen in het JWRC, herinnert de baas van "automecASolutions". Thierry bewees zijn snelheid met de C2R2 MAX. Een logisch vervolg was dus verdergaan met een voorwielaandrijver. Thierry heeft de benen, maar ook het hoofd en dat sterkt mij in de overtuiging dat deze jongen nog een mooie toekomst voor zich heeft. Dat is wat ik deze sympatieke kerel toewens.(wr/foto:RACB)
Quantum Fuels Systems toont ware gewicht in Detroit
Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter meerdere modellen op. Rond de Fisker Karma EV werd duidelijk dat Quantum daarvoor in 2007 al de kiem legde. In 2011 zou Fisker Karma 15.000 puur elektrische wagens produceren en rechtstreeks concurrent zijn van Tesla. Fisker komt ook naar Europa, maar Tesla heeft er al wielen aan de grond
Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(wr)
Publiek kan elektrisch karten in Paleis 11 op Autosalon !
Eergisteren heeft de Royal Automobile Club of Belgium haar groene Indoor Karting voorgesteld in Paleis 11 op de Heizel. Laurens Vanthoor, Chris Wauters broer van, Benjamin Bailly en Thierry Neuville reden de elektrische karts in. Dat het zorgeloos indoor kan is omdat de uitstoot aan schadelijke gassen uiteraard ZERO is. RACB, beheerder van de Nationale Autosport en uiteraard binnen de schoot van de FISA opererend, is er van overtuigd dat groene autosport kan.
Embryonale voorbeelden ervan vinden en vonden we al in het WTCC dat dit jaar naar Zolder komt en vorig jaar in de Formule 1 waarmee met het Kinetic Energy Recovery System (KERS) eigenlijk het voorbeeld van de Toyota Prius werd nagebootst. Te duur en te ingewikkeld werd het tot 2013 reglementair afgevoerd. Maar downsizing van racemotoren, zowel in éénzitters als in rallys wordt concreet. Met de Indoor Karting wil RACB de mogelijkheid van groene autosport onder de aandacht brengen en mogelijk onder de jongeren die daar tot 21 januari 2010 voor 8 kunnen rijden nieuwe talenten ontdekken.
Niet alleen bij de exclusieve RACB is men begaan met groene karting. In Paleis 8 kunnen de bezoekers kennismaken met een prototype Elektrische Kart van de Vrije Universiteit Brussel. Spilfiguur in groene mobiliteit is Professor Joeri Van Mierlo. Hij is al dertig jaar een pionier in deze materie en uit zijn gedrevenheid groeide MOBI (Mobility and Automotive Technologie) tot een team van ruim veertig medewerkers. Dat team is multidisciplinair samengesteld. Alsook milieu-analyses
Zowel de ontwikkelingen rond elektrische, hybride- en brandstofcelvoertuigen alsook milieuanalyses en socio-economische analyses maken deel uit van de internationaal erkende expertises aan de VUB. De resultaten daarvan stromen direct naar een afstudeerrichting Transporttechnologie die mogelijk leidt naar een opleiding Master Werktuigkunde-Electrotechniek. Dat heette vroeger gewoon Elektro-Mechanica. Maar in die optiek is wel die elektrische kart ontwikkeld. Daarop is net als in de F1 het recupereren van vertragingsenergie toegepast. Daarmee laadt men de batterij weer op maar kan die energie weer opgeroepen worden als men bijvoorbeeld een inhaalmaneuver wil uitvoeren. In de F1 was dat 60 kW (82 pk) die gedurende 677 weer kon worden aangewend.
Bezoekers vanaf 14 jaar kunnen gedurende de eerste zeven dag van het Salon deze elektrische karts uittesten voor slechts 8 en belanden automatisch in de groene kartrace. Daarnaast kunnen ze hun racetalent meten met enkele vertegenwoordigers van het RACB National Team, zoals Bertrand Baguette, die recentelijk test draaide in de Formule 1.(wr)
Holowczyc-Fortin met Nissan Navara uitgevallen in Dakar 2010
Het Pools-Belgische duo Holowczyc - Fortin zijn vandaag in de Dakar 2010 uitgevallen in de tiende rit die door Chili liep van La Serana naar Santiago. Daarvan waren 238 van de 586 km tegen de chrono. Winnaar werd de Spanjaard Carlos Sainz in de VW. Daarmee scoort Sainz in deze Dakar zijn eerste zege. Hij ging Stéphane Peterhansel vooraf die met een BMW rijdt. Sainz neemt nu in het algemeen klassement bij de auto's ruim tien minuten voorsprong op de concurrenten.(wr)
Willy Weyens' zesentwintigste Rallyworld is begonnen
Willy is niet thuis. Hij is in de Dakar. In december stelde hij zijn vijfentwintigste boek Rallyworld voor in The Wheels, de gezellige taverne die Jan Heylens vader als pleisterplaats houdt voor zeg maar insiders. Op de voorstelling van het boek van Willy waren groten als Guy Colsoul, Bob en Tom Colsoul en natuurlijk de schalkse Patrick Snijers. Met zijn 51 lentes loopt de guitigheid nog steeds uit zijn slimme ogen. Wees er gerust in, Patrick gaat in 2010 opnieuw op zoek naar die achtste Belgische titel
Het boek van Willy Weyens is een must voor al wie pretendeert ook maar iets van rally te weten. Het kost 30 en is in alle goede kranten en boekenwinkels te koop. Willy heeft de beste shots van de wereld. Heel zijn leven heeft hij aan de rallys gewijd en in bijlages bij dit stukje plaatsen we zogoed als alle beelden die hij vanuit het niets van de woestijnen zendt. Straks, als hij weer is van zijn zoveelste Dakar, is het Belgisch Kampioenschap en het Wereldkampioenschap Rally weer het mikpunt van zijn scherpe lens. Op jacht naar aangrijpende inhoud voor zijn zesentwintigste Rallyworld ! (Walter Rombauts:Foto:Willy Weyens)
Eén maand voor de officiële voorstelling op 10 februari heeft Nissan de naam bevestigd van zijn nieuwe kleine CrossOver. De Nissan Juke komt in oktober 2010 op de markt en gaat in maart in wereldpremière op het autosalon van Genève. De Nissan Juke zorgt voor de broodnodige dynamiek in het compact-segment en biedt Europese autokopers een alternatief voor de traditionele, saaie kleine hatchback. Als vierde crossover in Nissans Europese gamma, versterkt de Juke de leiderspositie van het merk in het crossover-segment. Het nieuwe model is geïnspireerd op de Qazana concept car die in 2008 zo enthousiast werd onthaald op het autosalon van Genève en is in het Nissan-gamma gepositioneerd tussen de compacte Note en de crossover Qashqai.
"De Nissan Juke werd ontworpen en ontwikkeld om klanten in Europa een alternatief te bieden voor de traditionele kleine hatchback. Wij weten dat veel mensen een auto willen die een apart design combineert met een vlotte handling en slimme technologie zonder dat dit evenwel ten koste gaat van het comfort en gebruiksgemak. Deze unieke mix zal de Juke een unieke positie op de Europese markt bezorgen," aldus Simon Thomas, Nissans European Senior Vice President for Sales and Marketing.
"Nissan wist de Europese autokoper al te bekoren met de Qashqai crossover en wij hebben ervoor gezorgd dat de Juke even goed zal inspelen op de noden van de Europese klant. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Juke net als de Qashqai een nieuwe generatie klanten naar Nissan zal lokken. De onconventionele Qashqai is een groot succes. Er zijn er ondertussen 500.000 van verkocht en de Juke profiteert van de ervaring die we met de Qashqai hebben opgedaan. Deze nieuwkomer wordt ongetwijfeld opnieuw een succes," voegt Simon Thomas er nog aan toe. De Juke zal samen met de Qashqai, Qashqai+2 en Note worden gebouwd in de state-of-the-art fabriek van Nissan in het Britse Sunderland.
In Europa luidde de introductie van de Nissan Qashqai in 2007 het tijdperk van de crossover in als alternatief voor het traditionele C-segment. Na nauwelijks twee en een half jaar en een half miljoen Europese klanten, blijkt uit navraag dat de combinatie van sober maar verfijnd design, met de stoerheid van een SUV onderaan en de belijning van een personenwagen bovenaan. De vraag naar de Qashqai is zo groot dat de productie in het Britse Sunderland moest worden opgevoerd. Na de Qashqai kwam er een langere versie, de Qashqai+2, met extra binnenruimte en een derde, neerklapbare zetelrij voor grotere, actieve gezinnen. Nu is het wachten op de Juke.(wr)