Het jaar 2010 begint op schitterende wijze voor Thierry Neuville en meteen maakt hij een jongensdroom waar in zijn nog jonge carrière: de ambassadeur "Rally" van het RACB National Team neemt dankzij de hernieuwde steun van RACB en het team "automecASolutions" van Philippe Bugalski en Marc Azzolini deel aan het "Junior World Rally Championship", goed voor zes wedstrijden in het WK Rally!
Thierry: "Zonder het enthousiasme en de investering van deze twee partners, had ik dit nooit kunnen waarmaken" jubelt Thierry. "Ik ben uitermate gelukkig en heb veel te danken aan de personen die jongeren zoals ik helpen en ik wil hierin ook Willy Plas betrekken, met wie ik in 2009 een prachtig seizoen doormaakte. Ik mag van geluk spreken dat ik deze mensen ben tegengekomen. Ik ga dan ook alles doen om te bewijzen dat ik het vertrouwen van RACB en "automecASolutions" verdien. En mijn oren zullen nooit groot genoeg zijn om alle raad te registeren die ik zal krijgen van een zodanig ervaren rijder als Philippe Bugalski. Kunnen evolueren in zulke context, is voor een jonge rijder een uniek gegeven
Het seizoen van Thierry Neuville begint met twee proeven op het onverhard : Turkije en Portugal. De vertegenwoordiger van het RACB National Team neemt er de start achter het stuur van een Citroën C2 Super 1600 van het Franse "automecASolutions". Daarop volgen vier rallys op asfalt: Bulgarije, Duitsland, Frankrijk en Spanje Om hem bij te staan in deze nieuwe opdracht zal de Belgische rijder kunnen rekenen op de diensten van Fransman Nicolas Klinger, met wie hij al samenwerkte tijdens de Rally van Spanje.
"Wij zijn uitermate fier dat Thierry zich in de belangstelling heeft weten te plaatsen van Philippe Bugalski en dat hij dankzij hem een volgende stap kan zetten in zijn carrière", onderstreept Geoffroy Theunis, directeur van RACB Sport. Herinneren we eraan dat Thierry de enige vertegenwoordiger is van het RACB National Team in de rallysport en dat hij gedurende het voorbije seizoen uitzonderlijk sterk presteerde en heel wat mensen wist te overtuigen dat hij alles in huis heeft om uit te groeien tot een groot kampioen. Wij zijn dan ook zeer blij dat wij hem kunnen helpen in dit uitdagende avontuur."
Philippe Bugalski is vol lof over de jonge Belg : "Er zijn niet veel jonge talenten, jongeren die echt zin hebben om te groeien, vooruitgang te boeken, sneller te presteren Toen wij met mijn vennoot Marc Azzolini de Summer Rally Match organiseerden, verraste Thierry ons meteen door zijn aanpak, zijn snelheid en de feeling die hij heeft met de auto. In zekere zin zie ik mezelf terug in hem, toen ik begon met de rallysport. Zonder steun ben ik lange tijd op de sukkel geweest. Wat ik doe voor Thierry, heb ik in een bepaalde periode moeten missen. Met zijn 21 jaar is hij nog zeer jong en toch toonde hij dat hij op alle terreinen goed presteerde. Dat zijn de redenen waarom automecASolutions een tijd geleden besloot om alle krachten te bundelen en Thierry te helpen bij het opzetten van een programma.
De missie van Thierry is niet te onderschatten : in de wedstrijden die hij zal rijden, kent hij alleen het Spaanse tracé. De vergelijking met zijn voorgangers in de Citroën C2 Super 1600, te weten Dani Sordo, Sébastien Ogier of Martin Prokop, zal vlug gemaakt worden « De C2 S1600 is het absolute wapen in het JWRC, herinnert de baas van "automecASolutions". Thierry bewees zijn snelheid met de C2R2 MAX. Een logisch vervolg was dus verdergaan met een voorwielaandrijver. Thierry heeft de benen, maar ook het hoofd en dat sterkt mij in de overtuiging dat deze jongen nog een mooie toekomst voor zich heeft. Dat is wat ik deze sympatieke kerel toewens.(wr/foto:RACB)
Quantum Fuels Systems toont ware gewicht in Detroit
Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter meerdere modellen op. Rond de Fisker Karma EV werd duidelijk dat Quantum daarvoor in 2007 al de kiem legde. In 2011 zou Fisker Karma 15.000 puur elektrische wagens produceren en rechtstreeks concurrent zijn van Tesla. Fisker komt ook naar Europa, maar Tesla heeft er al wielen aan de grond
Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(wr)
Publiek kan elektrisch karten in Paleis 11 op Autosalon !
Eergisteren heeft de Royal Automobile Club of Belgium haar groene Indoor Karting voorgesteld in Paleis 11 op de Heizel. Laurens Vanthoor, Chris Wauters broer van, Benjamin Bailly en Thierry Neuville reden de elektrische karts in. Dat het zorgeloos indoor kan is omdat de uitstoot aan schadelijke gassen uiteraard ZERO is. RACB, beheerder van de Nationale Autosport en uiteraard binnen de schoot van de FISA opererend, is er van overtuigd dat groene autosport kan.
Embryonale voorbeelden ervan vinden en vonden we al in het WTCC dat dit jaar naar Zolder komt en vorig jaar in de Formule 1 waarmee met het Kinetic Energy Recovery System (KERS) eigenlijk het voorbeeld van de Toyota Prius werd nagebootst. Te duur en te ingewikkeld werd het tot 2013 reglementair afgevoerd. Maar downsizing van racemotoren, zowel in éénzitters als in rallys wordt concreet. Met de Indoor Karting wil RACB de mogelijkheid van groene autosport onder de aandacht brengen en mogelijk onder de jongeren die daar tot 21 januari 2010 voor 8 kunnen rijden nieuwe talenten ontdekken.
Niet alleen bij de exclusieve RACB is men begaan met groene karting. In Paleis 8 kunnen de bezoekers kennismaken met een prototype Elektrische Kart van de Vrije Universiteit Brussel. Spilfiguur in groene mobiliteit is Professor Joeri Van Mierlo. Hij is al dertig jaar een pionier in deze materie en uit zijn gedrevenheid groeide MOBI (Mobility and Automotive Technologie) tot een team van ruim veertig medewerkers. Dat team is multidisciplinair samengesteld. Alsook milieu-analyses
Zowel de ontwikkelingen rond elektrische, hybride- en brandstofcelvoertuigen alsook milieuanalyses en socio-economische analyses maken deel uit van de internationaal erkende expertises aan de VUB. De resultaten daarvan stromen direct naar een afstudeerrichting Transporttechnologie die mogelijk leidt naar een opleiding Master Werktuigkunde-Electrotechniek. Dat heette vroeger gewoon Elektro-Mechanica. Maar in die optiek is wel die elektrische kart ontwikkeld. Daarop is net als in de F1 het recupereren van vertragingsenergie toegepast. Daarmee laadt men de batterij weer op maar kan die energie weer opgeroepen worden als men bijvoorbeeld een inhaalmaneuver wil uitvoeren. In de F1 was dat 60 kW (82 pk) die gedurende 677 weer kon worden aangewend.
Bezoekers vanaf 14 jaar kunnen gedurende de eerste zeven dag van het Salon deze elektrische karts uittesten voor slechts 8 en belanden automatisch in de groene kartrace. Daarnaast kunnen ze hun racetalent meten met enkele vertegenwoordigers van het RACB National Team, zoals Bertrand Baguette, die recentelijk test draaide in de Formule 1.(wr)
Holowczyc-Fortin met Nissan Navara uitgevallen in Dakar 2010
Het Pools-Belgische duo Holowczyc - Fortin zijn vandaag in de Dakar 2010 uitgevallen in de tiende rit die door Chili liep van La Serana naar Santiago. Daarvan waren 238 van de 586 km tegen de chrono. Winnaar werd de Spanjaard Carlos Sainz in de VW. Daarmee scoort Sainz in deze Dakar zijn eerste zege. Hij ging Stéphane Peterhansel vooraf die met een BMW rijdt. Sainz neemt nu in het algemeen klassement bij de auto's ruim tien minuten voorsprong op de concurrenten.(wr)
Willy Weyens' zesentwintigste Rallyworld is begonnen
Willy is niet thuis. Hij is in de Dakar. In december stelde hij zijn vijfentwintigste boek Rallyworld voor in The Wheels, de gezellige taverne die Jan Heylens vader als pleisterplaats houdt voor zeg maar insiders. Op de voorstelling van het boek van Willy waren groten als Guy Colsoul, Bob en Tom Colsoul en natuurlijk de schalkse Patrick Snijers. Met zijn 51 lentes loopt de guitigheid nog steeds uit zijn slimme ogen. Wees er gerust in, Patrick gaat in 2010 opnieuw op zoek naar die achtste Belgische titel
Het boek van Willy Weyens is een must voor al wie pretendeert ook maar iets van rally te weten. Het kost 30 en is in alle goede kranten en boekenwinkels te koop. Willy heeft de beste shots van de wereld. Heel zijn leven heeft hij aan de rallys gewijd en in bijlages bij dit stukje plaatsen we zogoed als alle beelden die hij vanuit het niets van de woestijnen zendt. Straks, als hij weer is van zijn zoveelste Dakar, is het Belgisch Kampioenschap en het Wereldkampioenschap Rally weer het mikpunt van zijn scherpe lens. Op jacht naar aangrijpende inhoud voor zijn zesentwintigste Rallyworld ! (Walter Rombauts:Foto:Willy Weyens)
Eén maand voor de officiële voorstelling op 10 februari heeft Nissan de naam bevestigd van zijn nieuwe kleine CrossOver. De Nissan Juke komt in oktober 2010 op de markt en gaat in maart in wereldpremière op het autosalon van Genève. De Nissan Juke zorgt voor de broodnodige dynamiek in het compact-segment en biedt Europese autokopers een alternatief voor de traditionele, saaie kleine hatchback. Als vierde crossover in Nissans Europese gamma, versterkt de Juke de leiderspositie van het merk in het crossover-segment. Het nieuwe model is geïnspireerd op de Qazana concept car die in 2008 zo enthousiast werd onthaald op het autosalon van Genève en is in het Nissan-gamma gepositioneerd tussen de compacte Note en de crossover Qashqai.
"De Nissan Juke werd ontworpen en ontwikkeld om klanten in Europa een alternatief te bieden voor de traditionele kleine hatchback. Wij weten dat veel mensen een auto willen die een apart design combineert met een vlotte handling en slimme technologie zonder dat dit evenwel ten koste gaat van het comfort en gebruiksgemak. Deze unieke mix zal de Juke een unieke positie op de Europese markt bezorgen," aldus Simon Thomas, Nissans European Senior Vice President for Sales and Marketing.
"Nissan wist de Europese autokoper al te bekoren met de Qashqai crossover en wij hebben ervoor gezorgd dat de Juke even goed zal inspelen op de noden van de Europese klant. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Juke net als de Qashqai een nieuwe generatie klanten naar Nissan zal lokken. De onconventionele Qashqai is een groot succes. Er zijn er ondertussen 500.000 van verkocht en de Juke profiteert van de ervaring die we met de Qashqai hebben opgedaan. Deze nieuwkomer wordt ongetwijfeld opnieuw een succes," voegt Simon Thomas er nog aan toe. De Juke zal samen met de Qashqai, Qashqai+2 en Note worden gebouwd in de state-of-the-art fabriek van Nissan in het Britse Sunderland.
In Europa luidde de introductie van de Nissan Qashqai in 2007 het tijdperk van de crossover in als alternatief voor het traditionele C-segment. Na nauwelijks twee en een half jaar en een half miljoen Europese klanten, blijkt uit navraag dat de combinatie van sober maar verfijnd design, met de stoerheid van een SUV onderaan en de belijning van een personenwagen bovenaan. De vraag naar de Qashqai is zo groot dat de productie in het Britse Sunderland moest worden opgevoerd. Na de Qashqai kwam er een langere versie, de Qashqai+2, met extra binnenruimte en een derde, neerklapbare zetelrij voor grotere, actieve gezinnen. Nu is het wachten op de Juke.(wr)
Chevrolet, dat jaarlijks 4,5 miljoen auto's verkoopt, stelt tijdens de 2010 "North American International Auto Show" (NAIAS) als wereldprimeur de Aveo RS prototype voor. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van een Europese hot hatch, is bedoeld om jonge liefhebbers aan te trekken en blikt alvast vooruit op de volgende Aveo-generatie. De Aveo RS is langer, breder en ruimer dan de huidige Aveo-productieversie en beschikt zowel aan de buitenkant als in het interieur over hoogwaardige designelementen. Daarnaast geeft hij blijk van de vele personalisatiemogelijkheden die wellicht beschikbaar worden op de volgende generatie Aveo. Het Aveo RS studiemodel laat duidelijk zien dat we klaar zijn om een grote stap voorwaarts te maken in het segment van de compacte autos, verklaart Wayne Brannon, president en managing director van Chevrolet Europe. De nieuwe Aveo, die in 2011 naar Europa komt, loopt volledig in de pas met de opvallende Cruze en Spark, onze nieuwe aanwinsten in de compacte middenklasse en in het segment van de kleine autos. Wat de Amerikaan blijkbaar is ontgaan is dat de Aveo RS Prototype ook de nieuwe filosofie van het "downsizen" van motoren aanhangt. Kleine cilinderinhoud, turbocompressor, hoog vermogen en toch relatief laag verbruik. Dus C02 gespaard !
Het Aveo RS prototype, dat in de speciale kleur Boracay Blue is uitgevoerd, is voorzien van kenmerkende Chevrolet stijlelementen, zoals het radiatorrooster uit twee delen, ronde achterlichten en opbollende spatborden. De ontwerpers hebben de showauto een nog krachtigere uitstraling gegeven door middel van laaggepositioneerde luchtopeningen en een laagliggende mond die is afgewerkt met een combinatie van geborsteld en gepolijst aluminium. Mistlampen zijn geïntegreerd in de extreem grote openingen voor de koeling van de remmen, op de hoeken van de voorbumpers doorlopend in de voorspatborden, die voor een agressieve look zorgen.
De duidelijk zichtbare koplampelementen, met hun geborsteld aluminium behuizing, zijn het resultaat van de voorliefde van de ontwerpers voor motorfietsen. Het slanke profiel van de Aveo RS wordt gekenmerkt door ononderbroken koetswerklijnen, een hoge schouderlijn en een lage daklijn. De buitenspiegels, met geïntegreerde, amberkleurige richtingaanwijzers, hebben dezelfde vorm als de auto en lijken naadloos op te gaan in het profiel van de auto. Op het eerste gezicht lijkt de auto zelfs sprekend op een driedeurs hatchback, omdat de portiergrepen van de achterportieren discreet in de C-stijl zijn gepositioneerd. De Aveo RS showauto laat zien hoe een progressief ontwerp persoonlijkheid kan geven aan een compacte auto, legt Michael Simcoe, executive director, North American Exterior Design, uit. We willen dat kopers hem zien en een emotionele reactie op de auto hebben.
Geen enkele auto met potente prestaties kan zijn reputatie waarmaken zonder grote wielen en banden. De Aveo RS showauto is daarom uitgerust met 19 inch vijfspaaks wielen, in een gun metal metallic lak, met centraal het Chevrolet-embleem. De openingen tussen de spaken gunnen een blik op de grote remklauwen, die net als de auto zijn gespoten in de kleur Boracay Blue. De sportieve styling wordt aan de achterzijde voortgezet met een geïntegreerde dakspoiler, een centraal gemonteerde dubbele uitlaat en verchroomde uitlaateinden. De zichtbare achterlichtelementen,
eveneens geïnspireerd op die van een motorfiets, worden gecombineerd met een licht getinte aluminium behuizing en een discreet bowtie embleem. In het matzwarte interieur met opvallende zwartglanzende, metallic- en blauwe accenten laat de Aveo RS showauto zien dat er aan de binnenzijde net zoveel aandacht is besteed als aan het uiterlijk. De Boraclay Blue kleurstelling wordt aan de binnenkant voortgezet, met opvallende stiksels rondom het dual cockpit instrumentarium, op de inserts in de voor- en achterportieren, op de rand van het stuurwiel, op de versnellingspook, op de
handremgreep, op de met leer afgewerkte stoelen en zelfs in de vloermatten. In de geïntegreerde middenconsole zijn de versnellingspook, de bediening voor de ventilatie en airconditioning en het audiosysteem inclusief een USB-poort gehuisvest. Indirecte ijsblauwkleurige verlichting voor het audiosysteem, het instrumentarium en de schakelaars sluiten mooi aan bij de blauw stiksels.
De vergelijking met stijlelementen van een motorfiets komt ook in het interieur terug, dankzij de ronde, analoge toerenteller in combinatie met het asymmetrische informatiedisplay, eveneens voorzien van geborsteld metalen accenten met ronde uitsparingen, en de ronde, met aluminium afgewerkte uitstroomopeningen aan de zijkanten. Het interieur is net zo functioneel als het stijlvol is, met opbergvakken in de middenconsole en portieren. De achterstoelen zijn neerklapbaar om grotere objecten te kunnen vervoeren.
De Aveo RS showauto wordt aangedreven door een zeer efficiënte 1.4L Ecotec turbomotor met 103 kW (138 pk)/. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om ervoor te zorgen dat de auto een sportieve rijervaring biedt.Voor de showauto hebben de designers een speciale afdekkap voor de motor ontworpen in grafiet zilver met een geborsteld aluminium paneel. De afdekkappen van de tanks voor de koelvloeistof en stuurbekrachtigingvloeistof zijn ijsblauw gekleurd en de honingraat luchtopeningen in het midden van de afdekkap zijn voorzien van een matte schaduwchromen afwerking, passend bij de kleur van de wielen.
Eerder al heeft Chevrolet bekendgemaakt dat de nieuwe Aveo voor de Amerikaanse markt vanaf 2011 bij Orion Assembly in Orion Township (Michigan) wordt geproduceerd. Daarmee worden 1.200 banen in het zuidoosten van Michigan gecreëerd. Naar verwachting zal eind 2010 een begin worden gemaakt met het gereed maken van Orion Assembly voor de productie van de Aveo.(wr)
Mazda wacht op infrastructuur om EV door te zetten
Mazda kijkt met plezante spanning naar de uitdaging van de 88ste European Brussels Motor Show die volgende woensdag 14 januari 2010 zijn deuren opent. De Heyzelpaleizen zullen overspoeld zijn door groene gedachten, CO2 zal als het spook door de hallen waren, en hier en daar zal die lang besproken Elektrische Auto al te zien zijn. Maar hij is er ! Opels Ampera, Renaults Fluence, Smarts, Nissans LEAF, Mitsubishi iMiEV Think Green Drive Electric Micro-Vett, Fiat Iveco, Piaggio. Ze rijden concreet of kloppen aan de toekomstpoort.
Als dat present tekenen van de EVs dan zo uitgesproken is, waarom hebben Audi en Mazda dan blijkbaar geen haast ? Omdat, zei gisteren de heer Alain Groult, de infrastructuur om het opladen van EVs te verzekeren nog ontbreekt. Hij beklemtoonde dat Mazda nog rotsvast gelooft in het doorontwikkelen van bestaande benzine- en dieselmotoren. Onze toekomst leeft nu al in o.a. een Noors project waar 30 RX8s met rotatiemotoren (principe Felix Wankel) in het verkeer zijn ingezet. Gezien Skandinavië al druk waterstofstations bouwt is het mogelijk al 800 km zorgeloos ecologisch te rijden. Op zoiets wachten wij voor de EV.
Dat Mazda in Hiroshima motorenontwikkeling kan bewees het in 1991 door met Gachot-Herbert-Weidler als eerste Japanse auto de 24 Uren van Le Mans . Nadat iedereen de rotatiemotor had opgegeven zette Kenichi Yamamoto, toenmalig President van de Mazda Motor Company er zijn gedachten verder op. De erfenis van Felix Wankel werd zijn hobby, zijn obsessie, alleen te temperen door in zijn eentje in zijn kantoor hard rock te spelen. Mazda tekende ermee voor kwaliteit.
Alain Groult zei dit ter gelegenheid van de Mazda-intenties rond de EBMS en de overhandiging van de Trofee van de 4x4 van het Jaar van het gespecialiseerde Magazine Old-Timer Plus. Het was hoofdredacteur Ludo De Ravet die de Trofee aan een fiere Mazdadirecteur overhandigde. Dat een jury van gespecialiseerde journalisten tot de aanduiding kwam van de Mazda RX-7 SUV is te danken aan de afrekening die het merk maakt met de stikstofoxyden (NOx) door gebruik te maken van AdBlue dat in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd en de vervuiler neutraliseert. Dat is eens een andere invalshoek dan de CO2 die in de meeste SUVs nog overvloedig aanwezig is. Met de dieselmotor scoort die Mazda in de grote familie terreinautos, CrossOvers en andere Sportly Utility Vehicles overigens goed.
Om Mazda in deze moeilijke tijden nog meer naambekendheid te geven wordt tijdens het Salon gebruik gemaakt van de groeiende populariteit van carpoooling. Op welbepaalde data worden op parkings van grote steden 20 Mazdas afgezet. Die mogen vervolgens door toevallige passanten worden gebruikt om met drie of vier personen naar het Salon te rijden. Vier instructeurs leggen in héél korte tijd de bijzonderste dingen uit waarop moet worden gelet. Vele gebruikers van deze formule zullen geconfronteerd worden met de modernste technieken op gebied van plezier beleven aan rijden, actieve en passieve veiligheid en het bezuinigend effect om een auto te delen. Mazda toont veel op het Salon. Eén grote gemene deler is op te merken: Lichtbouw. In de Mazda 2 die in Amerika recent succesvol werd onthaald, in de 3, in de 6. Als denkoefening is er de gestripte MX-5 die een kwarteeuw bestaat. Minder gewicht is minder brandstofverbruik. Mazda zet het mes dus toch in de gehate CO2.(wr)
December 2009 tikt in België af op 26.449 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Dat is een fraai resultaat, ruim 21 hoger dan december van het jaar voordien. Daarmee sluit het jaar 2009 af op in totaal 476.194 inschrijvingen van nieuwe personenwagens; 11,15 % minder dan in 2008. De cijfers van inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen laten minder goede jaarresultaten optekenen. Bij de bestelwagens bedraagt de terugval ruim 20%; bij de trucks tot 16 ton MTM is dat bijna 13% en bij de zware voertuigen krimpt de markt met meer dan een derde (-35,62%)!
Het motorsegment heeft in aantal verkopen het minste terrein verloren; met 27.496 nieuwe inschrijvingen bedraagt de daling er 8,57%.
Bij deze nuchtere cijfers geeft het gezaghebbende Febiac volgend commentaar:
Met een daling van 11,15% is de daling van de verkoop van nieuwe autos aan de ondergrens gebleven van de marktprognose (-10 à -20%) die FEBIAC begin 2009 had gemaakt. Dat is, na een recordjaar 2008 en gezien de impact van de economische crisis, een ronduit goed resultaat. 2009 blijft qua aantal nieuwe inschrijvingen van personenwagens in de top-10 van beste jaren ooit. Zeker het jaareinde, waarin de markt terug is beginnen aantrekken, doet ons het beste verhopen voor dit jaar in het algemeen en voor het komende Auto- en Motorsalon in het bijzonder.
FEBIAC rekent voor 2010 op een vergelijkbare markt, zo rond de 470 à 475.000 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In vergelijking met het afgelopen jaar zou zeker de eerst jaarhelft wat beter moeten zijn.
De situatie bij de bedrijfsvoertuigen biedt duidelijk minder visibiliteit. In het netwerk duiken de eerste tekenen van een herstel op, maar het is nog veel te vroeg om met zekerheid van een relance te spreken. De verkoop van trucks en getrokken materieel liep heel het voorbije jaar erg slecht, en wij verwachten niet onmiddellijk een spectaculaire verbetering. De motormarkt is erin geslaagd om het aantal verkopen hoog te houden, maar het is duidelijk dat vooral de verkoop van lichte scooters en motoren hiervoor gezorgd heeft. De verkoop van het hogere gamma is het afgelopen jaar aanzienlijk teruggelopen, en dat heeft natuurlijk zijn impact op de omzet en rentabiliteit van de motorbranche, die eveneens onder druk staat. Om toch te besluiten op een positieve noot kunnen we stellen dat het nu wel duidelijk is dat de scooter en motorfiets zijn plaats definitief verworven heeft in de mobiliteit van vandaag.(cw)
Als iedere minder verbrande druppel brandstof minder CO2 doet ontstaan is het logisch om autos zo licht mogelijk te bouwen. Leichtbau heeft dus weer zijn intrede gedaan nadat het ook attractief was in de eerste en tweede oliecrisis. De vroegere vuistregel in de autoleergangen dat je 1 liter brandstof voor iedere 100 kg moest tellen is achterhaald. Vooral de geraffineerde software van de motorsturing heeft voor spectaculaire daling van het brandstofverbruik gezorgd.
Voor de volume-constructeurs is het zaaks het gehalte aan koolstofdioxyde zo laag te krijgen dat de auto voor die 15% overheidstegemoetkoming in aanmerking komt. Voor de fleets is lagere fiscaliteit ook een prioriteit geworden. Daaruit vloeien de eerste excessen zoals autos die afgeleverd worden zonder erbij te vertellen dat er bijvoorbeeld geen reservewiel in zit. Ook geen thuiskomertje. Gewichtsbesparing en daarmee sparen op brandstofverbruik. De vele details die uit een auto kunnen weggelaten worden, bepalen dikwijls de grens van ja-premie/nee-premie.
Meteen rijst de vraag hoever je een auto kan strippen om hem nog commercieel aanvaardbaar te houden voor de klant. We hebben het dan niet over de Audi R8, de Mazda MX5 en andere Mercedessen SLRs Mc Larens en Moss. Daar kan men ver gaan door windschermen weg te laten, nieuwste én duurste materialen te gebruiken en het prijskaartje op deze opbjecten speelt geenszins mee.
Anders ligt dat voor de gewone auto waarop voor iedere schroef, voor ieder paneeltje, voor iedere sensor, voor al dan niet gebruik van kleine elektromotoren om ruiten, daken en zetels te bedienen wordt gecijferd.Het is monnikenwerk voor de aankopers van autoconstructeurs om met de toeleveranciers iedere keer opnieuw de juiste balans comfort/prijs te vinden. Krenten tellen.Ook voor de elektrische autos is dat het geval. Want iedere kilo vet wordt betaald in minder kilometers actieradius. Sober zijn zonder in anorexia te vervallen is de basisnorm voor iedere nieuwe auto in het komende decennia.(wr)
Nieuwe Opel Meriva duikt met spaarmotor onder 120 g/km !
De tweede generatie van de Opel Meriva, die op 4 maart 2010 in première gaat op het autosalon van Genève, zal nieuwe normen zetten op gebied van het flexibele gebruik van de binnenruimte te optimaliseren.In 1999 lanceerde Opel de Zafira, de compacte zevenzitter die flexibiliteit in autos een heel nieuwe dimensie gaf en in 2003 creëerde het merk een nieuw segment van betaalbare monovolumes met de lancering van de eerste Meriva-generatie. Met zijn revolutionair zetelconcept FlexSpace, zijn hoge zitpositie en zijn ruim interieur was de Meriva direct een toonbeeld van flexibiliteit. Het bleek een populaire formule: met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren voerde de Meriva de verkoophitlijsten in Europa jaar na jaar aan.
Nu legt de tweede Meriva-generatie de lat opnieuw een stuk hoger. Zijn FlexSpace-systeem werd verder ontwikkeld en is nu nog intuïtiever en gemakkelijker in gebruik. Bovendien introduceert hij FlexDoors, innovatieve, achteraan scharnierende deuren die de toegang tot het interieur vergemakkelijken, een primeur voor een massaconstructeur. De nieuwe Meriva biedt tevens heel wat opbergruimte in het interieur dankzij een revolutionaire moduleerbare middenconsole en het exclusieve FlexFix-systeem van Opel, de geïntegreerde fietsdrager die als een schuif onder de bagageruimte verdwijnt wanneer hij niet in gebruik is.
De typische veelzijdigheid van de Meriva wordt nog versterkt door de expressieve koetswerk- en interieurstyling die de nieuwe, bekroonde architecturale designtaal van Opel overneemt. Zijn monovolumeprofiel is vloeiend, elegant en dynamisch. De onderste lijn van de achterruiten maakt een opvallende golfbeweging naar de achteraan scharnierende FlexDoors-deuren en verbetert ook het zicht voor de achterpassagiers, en kinderen in het bijzonder. Overal in het interieur werd de opbergruimte aanzienlijk uitgebreid met handige plaatsen voor items die het vaakst worden vervoerd in een auto. Het revolutionaire controlesysteem FlexRail, bestaande uit verwisselbare opbergvakken, die op rails tussen de voorzetels kunnen schuiven, bieden een handige en aanpasbare opbergruimte voor elk gebruik. Vooraan zijn de ruim bemeten zetels vergelijkbaar met die van de nieuwe Astra en Insignia. Ze bieden een toonaangevend verstelbereik (240 mm voorwaarts/achterwaarts en 65 mm in de hoogte) zodat mensen van elke lichaamsbouw en leeftijd een optimaal comfort vinden voor lange ritten.
De Meriva maakt de instap naar de achterbank een stuk makkelijker met achteraan scharnierende deuren. Het FlexDoors-concept is het eerste van een massaconstructeur. In tegenstelling tot de enkele bekende achteraan scharnierende deuren op de markt gaat het bij het FlexDoors-systeem om volwaardige deuren die onafhankelijk open gaan zonder dat er een overlapping met de voordeuren nodig is. Dat is mogelijk dankzij de klassieke B-stijl die tevens een uitstekende stijfheid en zijdelingse impactbescherming biedt. Bovendien vergemakkelijkt een handgreep de in- en uitstap.
FlexDoors draagt sterk bij tot de functionaliteit door de toegang tot de achterbank sterk te vereenvoudigen. Doordat de scharnieren op de C-stijl staan, hebben passagiers ook meer ruimte om hun voeten voorbij de rand van de B-stijl te zwaaien. De FlexDoors-deuren gaan open over 84°, veel breder dan klassieke deuren, die het meestal bij 68 tot 70° houden. Ook vooraan bieden de deuren die openingshoek van 84°. FlexDoors-portieren vergemakkelijken niet alleen de instap tot het interieur, ze zijn ook sneller te openen wanneer een jas, aktetas of paraplu achter de voorzetels wordt gelegd.
De nieuwe Meriva plukt de vruchten van een langere wielbasis en grotere spoorbreedte, voor en achter, die allemaal bijdragen tot een verbeterde wegstabiliteit en rijcomfort. Het gamma krachtbronnen omvat zuinige en efficiënte turbomotoren met vermogens tussen 55 kW(75 pk) en 102 kW(140 pk), waaronder een bijzonder economische ecoFLEX-versie. De motoren kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat. De meeste motoren stammen uit de Astra. Normaal gesproken komt er ook de spaarzaamste variant in de vorm van een 1,3 liter viercilinder turbomotor die 69 kW (95 pk)zal leveren. Het opmerkelijke daarvan is dat Opel met deze Meriva minder dan 120 g/km zal uitstoten aan CO2. De nieuwe Meriva werd ontworpen en ontwikkeld in Opels technologiecentrum in Rüsselsheim (Duitsland) en zal van de band rollen in de fabriek van Zaragoza (Spanje). Na de spots van Genève begin maart wordt hij deze zomer in de showrooms verwacht. (wr)
Volvo C30 uitgeroepen tot Groene auto van het Jaar 2009
De pientere Britse website www.thegreencar.co.uk heeft in een enquète rond de échte stand van zaken in de praktijk de Volvo C30 tot meest praktisch rijdende Groene Auto van het Jaar uitgeroepen. Zoals steeds gebeurde dat door een groep autojournalisten. Die waren niet ongevoelig voor het feit dat de aangename verschijning die de C30 is door een start/stopsysteem en knap motormanagement slechts 99 g/km aan CO2 uitstoot. In de praktijktest die zitcomfort, binnenruimte, handling en zuinigheid op het verlanglijstje had staan, ging de Volvo C30 zelfs de Toyota Prius en de BMW 316d vooraf. Voor de twijfelaars... die klikken best die site eens aan.(Walter Rombauts/foto:Volvo)
Nederland leeft sinds mensenheugenis met de zee. De goede en kwade kanten van de watermassa hebben karakter, economie en landsgrenzen beïnvloed. Onze noorderburen zijn altijd erg vooruitstrevend geweest. Ook nu in wat de groene aanpak heet en tot doel heeft die niet-giftige, niet ruikende en niet echt zichtbare CO2-uitstoot aan banden te leggen. Wél zichtbaar is dat zich in de atmosfeer een scherm koolstofdioxyde heeft gevormd dat verhindert dat de zonnewarmte die zich op aarde weerkaatst niet kan terugkeren naar het oneindige heelal.
Nu CO2 sinds de laatste en mislukte klimaatconferentie van Kopenhagen een politiek gegeven is geworden dat de wereldorde dooreen schudde, zijn alle middelen goed om het goedje te bestrijden. In Nederland meent men tegen plusminus 2050 het land CO2-vrij te kunnen maken. Dat zou dan gebeuren door elektriciteit te produceren met enkel hernieuwbare energie: wind, zon en waterkrachtenergie. Moest men de Waddenzee afsluiten en de golfslag en eb en vloed als energie aanwenden, het zou mogelijk nog vroeger kunnen
Natuurlijk gaat dit niet zomaar op. Met de ingreep zouden diersoorten verdwijnen, een ecologisch evenwicht kunnen worden verstoord en de watermassa van de zee en de atmosfeer wisselen toch al altijd onderling CO2 uit. Dus is de eb en vloed beweging, die in mechanische energie kan worden omgezet en zo generatoren kunnen aandrijven die elektriciteit maken, een bruikbaar iets. Net als de golfslag op zich ook turbines kan doen draaien. De windmolens van het vlakke, soms holle, land doen de rest. Zonne-energie zet samen met de twee vorige partners een fossiele aardoliekwelling om in een eeuwig vernieuwend land om mensen te doen wegdromen. Zoetlekkerland is nog enkele decennia van ons verwijderd. Maar komen doet het zeker.(Walter Rombauts)
Dank zij de Renault-dealer uit Tours, M.Lecat, kwam de legendarische R 4 CV aan de start in de 24 Uren van Le Mans 1950. Met ploegmaat Pons eindigde het autootje op de 25ste plaats. In dat etmaal legde het 2300,95 km af tegen een gemiddelde snelheid van 95,87 km/h. Zesmaal nam de R 4 CV aan de samen met Indianapolis beroemdste, meest veeleisende koers ter wereld mee. Dat was in 1949, 1950, 51, 52, 53 en 54. Deze historische Renault had een 747 cm3 viercilindermotor die 17 kW (23 pk) leverde en een topsnelheid toestond van 110 km/h. Volgens het gereden gemiddelde moet de motor zowat heel de koers door op maximum regime hebben gedraaid. De Renault 4 CV werd verkocht, verdween een tijdlang in de mist, om dan weer door M.Lecat opnieuw gekocht te worden en hem dan aan het "Musée de l'Automobile" in Le Mans liet.(wr)
Nico Verdonck tweemaal gelauwerd in Formula Le Mans
De onvolprezen Nico Verdonck (23) heeft in feite tweemaal FLM gewonnen. Op 9 december werd hij in Le Mans gevierd in bijzijn van big-boss van Oreca, Hughes de Chaunac. De Brusselaar nam de Trophée in ontvangst en zijn Zuid-Afrikaanse ploegmaat Gavin Cronjé stuurde zijn kat. Nu was Nico wel alleen kampioen omdat hij meer poles had. Nico Verdonck ontving ook de Trofee voor jongeren van minder dan 25 jaar. Bekend is dat de FLM volgend jaar is geïntergreerd in de LMS en de AMLS. Over de toekomst van Nico Verdonck is weinig bekend.
De belofte is persschuw in weerwil dat hij overloopt van talent. In de RACB-ranking van de eerste vijftien figureert hij op de twaalfde plaats. Meer is een titel in de Formula Le Mans bij de gespecialiseerde media niet waard. Ons landje telt echter drie kampioenen in de hogere racerij: 1. Bertrand Baguette (Formule Renault 3,5), Benjamin Bailly (Formul Academy) en Nico Verdonck (Formula Le Mans). En eigenlijk vier. Want je kan Jerôme DAmbrosio (GP2) toch ook weer niet over het hoofd zien.Het zou nuttig zijn in iedere kwaliteitsdiscipline van de autosport een Belgisch kampioen aan te duiden, gebaseerd op vakmanschap en niet op vriendelijk administratieve gronden.(wr)
Benjamin Bailly was de laureaat van het eerste Stuurwiel van het RACB National Team en won dit jaar de FormulAcademy Euro Series. Volgend jaar zal hij een vervolg kunnen brengen aan zijn nog jonge carrière door deel te nemen aan een hoogstaand Europees kampioenschap.
"Wij zijn verheugd dat wij met Benjamin Bailly in 2010 verder gaan", legt Geoffroy Theunis, Directeur van RACB Sport, uit. «Benjamin is een zuiver produkt van onze filière, die wij in 2008 hebben opgestart. Hij was ook de eerste laureaat van het Stuurwiel van het RACB National Team. Zijn prestaties afgelopen jaar hebben aangetoond dat wij in het systeem van de selectie de juiste keuze maakten. Hij domineerde de Formul Academy Euro Series door zes van de veertien wedstrijden achter zijn naam te schrijven. Het was voor ons niet meer dan logisch dat wij verder zouden investeren in zulke belofte."
De volgende stap voor de jonge Luikenaar (19 jaar) wordt dus de Formule 2: de Formula 2 is een beetje het vervolg op de FormulAcademy, stelt de man die aan de basis ligt van de oprichting van het RACB National Team. Deze éénzitterformule werkt volgens hetzelfde principe: alle piloten beschikken over dezelfde machines, die allemaal worden onderhouden door de infrastructuur van Jonathan Palmer. Het is een zeer sterk kampioenschap en het geniet heel wat geloofwaardigheid. Bovendien worden van de negen wedstrijden acht gereden in het voorprogramma van het FIA WTCC. Hierdoor krijgen we de kans Benjamin aan het werk te zien op Circuit Zolder, het weekend van 18 en 19 juni. Bovendien worden de races (2 reeksen van 40 minuten) uitgezonden op Eurosport."
Benjamin Bailly kreeg recentelijk de gelegenheid kennis te maken met de Formula 2 tijdens testdagen in Valencia en Portimao. "De verwezenlijkte chronos tonen alvast dat Benjamin fysiek klaar is om deze belangrijke stap te zetten", vervolgt Geoffroy Theunis. Wij zijn dan ook fier dat wij dynamische partners hebben gevonden om RACB en het RACB National Team te vervoegen in dit mooie avontuur.
De Formule 2 van Benjamin zal natuurlijk een gele tint voeren, maar ook de kleuren van Total, de Belgian Audi Club, de Auto Sport Academy en Circuit Zolder."
Benjamin Bailly greep natuurlijk deze unieke kans die hem wordt geboden om een trapje hoger te gaan op de ladder van de internationale autosport. En als hij het over de Formule 2 heeft, is hij in de wolken : "Deze éénzitter is uitzonderlijk qua vermogen en doeltreffendheid. Het is een heel verschil met de 140 pk van de Academy, terwijl ik hier een Audi 1.8l turbo van 420 pk onder de bips krijg geschoven, een vermogen dat via het gebruik van de boost kan oplopen tot 480 paarden. En schakelen doe je via hendeltjes aan het stuur. Voor mij was dit de beste oplossing. Ik ga tijdens elk
weekend samenwerken met een ingenieur en het wijzigen van de aërodynamische afstellingen aanleren. De 3de snelste tijd in Portimao overtuigde mij van het geheel. Ik kijk er naar uit om dit kampioenschap te beginnen. Net zoals afgelopen jaar, wil ik schitterende resultaten behalen en op die manier de verantwoordelijken van RACB bedanken."(foto:wr/Benjamin Bailly Magny-Cours 17909)
Kalender Formule 2 in 2010
16/18 april : Silverstone (Groot-Brittannië 20 april/1 mei : Marrakech (Marokko) 21/23 mei : Monza (Italië) 8/20 juni : CIRCUIT ZOLDER 2/4 juli : Algarve (Portugal)
Met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 199 g/km in turbodieselversie kan je logischerwijs de kolommen niet inpalmen van een blog die zero-emissie claimt en predikt. In de gegeven dieselgrootte van de motor is die emissie zelfs aan de lage kant. Maar we zijn streng, ware het niet dat het Magazine 4x4 Plus voor deze rijdende spierbal koos als 4x4 Crossover van het jaar 2010. Liefst 20 vakjournalisten kwamen tot die conclusie. Ze moeten heel goed geanalyseerd hebben wat die Mazda CX-7 eigenlijk echt biedt, buiten de paardenkrachten die hem desnoods door de gevaarlijkste jungles slepen. Er moet dus meer te vinden zijn in de vernieuwde kolos van het terrein.
Even herinneren dat Crossover meer en meer op luxe-terreinautos wordt geplakt. Dat woord houdt in dat de auto zowel in het terrein meesterschap vertoont, als de prestaties van een sportwagen deelt en ten slotte binnenin het comfort van een limousine verschaft. Maar er is nog meer. Zoals wanneer je de autobaan gebruikt een lichtsignaal zowel in linker als rechter buitenspiegel aangeeft dat een achterop liggend voertuig je inhaalt. Heb je dat niet gezien, dan dringt een geluidsignaal erop aan dat je op dat moment niet van rijstrook mag wisselen. Niet links, niet rechts.
Sensoren beslissen daarover. Ze detecteren bewegingen rondom de CX-7 op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuur en de laterale acceleratie. De Mazda CX-7 zit vol van die pientere klokkenluiders. Zoals het merk uit Hiroshima nog aan iets anders herinnert. Namelijk dat er buiten de CO2 nog onverbrande koolwaterstoffen (HC) meetellen, ook nog koolstofmonoxyde (CO) en niet te vergeten de zo gehate, maar even verzwegen stikstofoxyden (NOx). Door de aandacht voor de CO2 is het precies of al die andere boosdoeners voor het milieu niet meer bestaan.
Mazda heeft de aanval op de NOx ingezet door Ad Blue toe te voegen. Dat is waterachtige (35%) urea-oplossing die tijdens het rijden met een druk van 5 bar in de hete uitlaatgasstroom wordt gespoten. De NOx kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken, want eerder heeft de Ad Blue er al voor gezorgd dat de NOx zich ontbindt in neutraal, niet giftig stikstof en water. Een overwinning op schadelijke uitstoot dus. Daarom behaalde de Crossover van Mazda wellicht die titel binnen.(wr)
Ingenieurs flirten met papier en de computer. Ze zijn vaak sneller dan toeleveranciers kunnen fabriceren. Daarom is het altijd evolutie en geen revolutie in de autobouw. De elektrische auto sluimert al honderd jaar in de breinen van vonkenvreters. De manier van aanmaak van energie heeft de definitieve geboorte ervan altijd uitgesteld. Fossiel produceren kan geen goeie kant op. Nu de aarde onder spanning leeft van 7 miljard mensen, ijskappen smelten, het waterpeil hoger komt, in Kopenhagen een nooit eerder Noord-Zuid-tegenstelling wordt vertoond, moeten we af van die aardolieherkomst.
De oplossingen liggen klaar. Windenergie, waterkracht en zonne-energie wentelen zich als duivelse lustobjecten voor de ogen van wie ze maar begrijpen wil. Waterstof, zo oud als de aardolie zelf, is de oplossing om de échte uiteindelijke ZERO aan CO2 elektrische mobiel te laten zoemen. Opel had er al koek van gegeten in 2000 toen het zijn "Hydrogen1" met veel bravour voorstelde. Opel was klaar. De Zafira op brandstocel kon vijf personen herbergen, had een respectabele bagageruimte en een actieradius van plusminus 400 km. Maar de materialenmakers waren niet klaar. De producenten van H2 ook niet. Die deden nog voort met waterstof maken uit fossiele bucht.
De overheden ook niet. Die dachten dat het een grap was. Gevolg dus geen enkele visie van infrastructuur om electriciteit te "tanken". Net zomin als bevoorradingspunten voor waterstof. Dus werd zo'n knappe Opel Zafira van de toekomst in 2000 maar weer in de ideeënbus gestopt. Maar Opel was wél klaar. Na de nakende hergeboorte van een historische naam, bij de jaarwisseling tien jaar later, is het leuk deze ingenieursdromen eens in herinnering te brengen. Ze hadden de juist visie, maar waren op hun tijd vooruit. Om maar te zeggen dat Opel direct de Ampera op groene waterstof kan laten rijden.(cw)
Renault heeft vandaag bevestigt dat het zijn engagement in de F1 verder zet. De Franse constructeur gaat wel verder met een nieuwe strategische partner, met name Genii Capital. Dat is een Luxemburgse firma die is gespecialiseerd in nieuwe technologieën, imagobuilding en de autosport. Renault draagt hiervoor een groot financieel deel (75%) van het Renault Formule 1 Team over. Beide firma's voeren echter het management over het team uit. Deze intentieverklaring zal begin 2010 worden getekend door beide partijen. Renault houdt dus 25% in handen en blijft dus motorenleverancier in de F1.
De positieve intentieverklaring is gebaseerd op de wereldtitels van 2005 en 2006 die door de Spanjaard Fernando Alonso zijn behaald. Daardoor is de wil gevonden om in de fabriek van Viry-Châtillon nabij Parijs verder V8 2,4 liter F1-motoren verder te bouwen en die ook verder te leveren aan Red Bull Racing dat zijn vertrouwen in de motoren voor 2010 verlengde.
Het is duidelijk dat ook in het Engelse Enstone een golf van opluchting door de gelederen van de werknemers gaat. Renault herbevestigt eveneens zijn engagement tegenover de Fédération Internationale de' l'Automobile (FIA), eveneens tegenover de "Formule One Administration" (FOA) en natuurlijk ook tegenover de Formule One Teams Association (FOTA). Het feit dat Genii Capital dé belangrijke partner voor de toekomst zal worden - als de intentieverklaring is getekend - duidt eveneens op het engagement dat Renault heeft als autoconstructeur ten aanzien van de nabije elektrische wagens.
Tevens zal de autosport in het algemeen en de F1 het onderwerp worden van ecologische aanpak. Bijzonder waar het op brandstofverbruik op aan komt. Downsizing van de motoren in 2013 tot 1,4 of 1,6 liter vier of zescilinders met enkele, dubbele of tweetraps-turbo's zijn daartoe ter studie. Minverbruik is ook minder uitstoot aan koolstofdioxyde. Renault was de eerste constructeur in de geschiedenis van het WK F1 die het aandurfde met een 1500 cm3 turbo het WK aan te vatten. Mogelijk speelt de Franse autobouwer diezelfde pioniers- en winnaarsrol als straks de turbo's weer terug van weggeweest zijn.(Walter Rombauts)
Van vrijdag 18 december 2009 t/m 17 januari 2010 zullen 43 Bugatti's in Autoworld in Brussel worden tentoongesteld. Ze staan op de mezzanine van het Museum en zullen jong en oud boeien. Het is een verzameling van de auto's die voor WOII de "24 Uren van Le Mans" wonnen, maar ook de Bugatti Veyron zal niet ontbreken. Alleen op 25 december 2009 moet u zich niet naar de autotempel begeven. Dat is de enige dag waarop hij niet is geopend.