Met een uitstoot aan koolstofdioxyde van 199 g/km in turbodieselversie kan je logischerwijs de kolommen niet inpalmen van een blog die zero-emissie claimt en predikt. In de gegeven dieselgrootte van de motor is die emissie zelfs aan de lage kant. Maar we zijn streng, ware het niet dat het Magazine 4x4 Plus voor deze rijdende spierbal koos als 4x4 Crossover van het jaar 2010. Liefst 20 vakjournalisten kwamen tot die conclusie. Ze moeten heel goed geanalyseerd hebben wat die Mazda CX-7 eigenlijk echt biedt, buiten de paardenkrachten die hem desnoods door de gevaarlijkste jungles slepen. Er moet dus meer te vinden zijn in de vernieuwde kolos van het terrein.
Even herinneren dat Crossover meer en meer op luxe-terreinautos wordt geplakt. Dat woord houdt in dat de auto zowel in het terrein meesterschap vertoont, als de prestaties van een sportwagen deelt en ten slotte binnenin het comfort van een limousine verschaft. Maar er is nog meer. Zoals wanneer je de autobaan gebruikt een lichtsignaal zowel in linker als rechter buitenspiegel aangeeft dat een achterop liggend voertuig je inhaalt. Heb je dat niet gezien, dan dringt een geluidsignaal erop aan dat je op dat moment niet van rijstrook mag wisselen. Niet links, niet rechts.
Sensoren beslissen daarover. Ze detecteren bewegingen rondom de CX-7 op basis van signalen van de bedieningselementen, de bewegingen van het stuur en de laterale acceleratie. De Mazda CX-7 zit vol van die pientere klokkenluiders. Zoals het merk uit Hiroshima nog aan iets anders herinnert. Namelijk dat er buiten de CO2 nog onverbrande koolwaterstoffen (HC) meetellen, ook nog koolstofmonoxyde (CO) en niet te vergeten de zo gehate, maar even verzwegen stikstofoxyden (NOx). Door de aandacht voor de CO2 is het precies of al die andere boosdoeners voor het milieu niet meer bestaan.
Mazda heeft de aanval op de NOx ingezet door Ad Blue toe te voegen. Dat is waterachtige (35%) urea-oplossing die tijdens het rijden met een druk van 5 bar in de hete uitlaatgasstroom wordt gespoten. De NOx kan zich niet snel genoeg uit de voeten maken, want eerder heeft de Ad Blue er al voor gezorgd dat de NOx zich ontbindt in neutraal, niet giftig stikstof en water. Een overwinning op schadelijke uitstoot dus. Daarom behaalde de Crossover van Mazda wellicht die titel binnen.(wr)
|