HAMILTON SLUIT LAATSTE DAG SNELST AF MET IN ZIJN SCHADUW STOFFEL VANDOORNE !
Bij het begin van de vierde en laatste trainingsdag in Barcelona maakte de sneeuw plaats voor nattigheid. Dus bleven de tijden schommelen rond 1'37" met wel onze landgenoot Stoffel Vandoorne mee in de spits. De wissel van Mc Laren om van Hondamotoren over te gaan op Renault, blijkt dus direct gunstig resultaat op te leveren.
Dat bleek ook nog in de namiddag toen de baan opdroogde en viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton Mercedes met 1'19"333 weer aan de top plaatste. Maar met in zijn schaduw Stoffel Vandoorne die met 1'19"854 binnen dezelfde seconde bleef. Eveneens viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel moest al tegen een wijzerstand van 1'20"241 aankijken.
Buiten de opbeurende vaststelling van de herrijzenis van Mc Laren en lichte weerbarstigheden voor Red Bull, leerde eigenlijk geen mens veel van deze door weersomstandigheden beschadigde vierdaagse trainingsweek. Veel data werd verzameld, eigenlijk toch nog redelijk veel rondjes gereden, maar geen enkele analyse kan een pronostiek opleveren voor de GP van Australië die op 25 maart a.s. het WK 2018 opent.
Wel zit de paddock alweer vol controversen, zoals het tegenwoordig mode is. Christian Horner, teambaas van Red Bull, beweert dat Mercedes en Ferrari schimmig één team vormen. Misschien omdat Maurizio Arivabene (Ferrari) en Toto Wolff (Mercedes) al meerdere keren in elkaars gezelschap zijn gezien. Anderzijds zet Renault druk op Red Bull om tijdig de keuze te bepalen voor de motoren van 2019. Wordt het Honda of Renault voor Red Bull volgend jaar ? Cyriel Abiteboul, teambaas van Renault, wil het snel weten. Zo is het het Formule 1 seizoen eigenlijk al begonnen.
Met de afwezigheid van de leuke gridgirls, de lelijkheid van de Halo-titaniumbeugel die bijna belet te zien dat er ook nog een coureur in de auto zit. Die laatste is nog net geen robot, door ingenieurs en hun computers gestuurd. Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1, staat voor een grote verantwoordelijkheid: de historische waarde van de industriële hoogste autosportdiscipline in stand houden, er geen kermiskoers van maken.
Want anders kan de Formula E in aanzien winnen en een nieuwe wereldorde gaan vormen. Bernie Ecclestone (86), die de F1 écht heeft gemaakt, zei onlangs dat we elektrisch moeten gaan.... De voormalige F1-Paus zal dit als 1 aprilgrap hebben bedoeld, nu Pasen op die dag valt. Maar onder die Ecclestone zijn sinds 1978 al meer grappen waargemaakt. Soms kwamen ze ook eerst over als de Klokkken van Rome, tot iedereen wist waar de klepel hing. Succes Liberty Media.(Walter Rombauts/Foto's:Renault)
Sneeuw overdekte vorige nacht het Circuit van Catalonië. Daardoor werd dag 3 van de pré-seizoentrainingen genekt. Fernando Alonso reed één rondje, meldde hilarisch dat de "auto zich wonderwel op de sneeuw gedroeg" en plaatste zich met die ene ronde aan de top van de tabellen. De anderen reden ook wel eens uit. Pirelli had geen sneeuwbanden bij.... (grapje).... Maar op "wets" zou het misschien toch lukken dachten sommigen. Verkeerd gedacht want de asfalttemperatuur bedroeg 4,4°C en zelfs de regenbanden hebben een hogere baantemperatuur nodig om grip te verzekeren.
Bovendien is het tracé in het tussenseizoen helemaal nieuw geasfalteerd waardoor het geen mechanische grip biedt die de banden zou kunnen opwarmen. De koude versterkt dat effect nog, zodat de piste een schaatsbaan wordt. Zij die het voorbeeld van Alonso volgden kwamen soms in rare slippers terecht. Een verloren trainingsdag. Maar Robert Kubica (Williams) en Brian Hartley (Toro Rosso) reden toch ook een rondje zodat Alonso niet alle eer voor zich kon opeisen. Morgen dag 4.(wr)
VANDAAG IS DIESEL TANKEN DUURDER GEWORDEN DAN BENZINE !
Vandaag, nog net 27 februari 2018, is het de eerste keer dat de officiële dieselprijs hoger is betaald aan de pomp dan benzine. Op zich niets bijzonders, want het is de legale diefstal die we in België op alles en iedereen die werkt en meer dan vijfenveertig jaar heeft gewerkt als kompleet normaal moeten zien. Nu vandaag, moeten we de aanslag op "diesel" aanvaarden. Maar de dieselrijders zijn niet verslagen. Hoewel Audi nooit meer een diesel zal durven inzetten in de 24 Uren van Le Mans die ze ermee tien keer wonnen... Omdat die R18 razendsnel was en door minder-verbruik met alle gemak de Toyota's benzine-Hybrid's versloeg. Porsche lostte Audi's probleem op door in 2015, 2016 en 2017 de wereldberoemde industriële confrontatie sinds 1923 te winnen. Met een 919 Benzine-Hybrid...
Maar terug naar vandaag, 27 februari 2018. Een dieselmotor verbruikt nog steeds minder dan een vergelijkbare benzinemotor. Ongeveer min 2 liter op 100 km. Met een volle benzinetank van 45 à 50 liter rijdt je 650 à 700 km (afhankelijk van je rijstijl, overdrive-vertraging e.d.). Je haalt dus vanuit Antwerpen of Mechelen de Mont-Ventoux niet. Met dezelfde volle tank diesel rijdt je van Antwerpen naar de Promenade de Anglais in Nice ( langs de autoweg-met-tol weliswaar, dus zogezegd duurder) die 1150 km. Wie twijfelt mag het met mij proberen, ik, die in mijn achtenveertig jarige autoloopbaan met méér dan 5500 verschillende auto's heb gereden. Wie wil betaalt wel de autobaan. Een punt van discussie.
Een liter benzine weegt 0,720 kg. Een liter gasolie weegt 0,840 kg. Dus de logika zelf dat je met de tweede brandstof ongeveer 13% verder geraakt en bespaart. Geen mens die het wil inzien. Behalve de scheepsbouwers die allen traaglopende diesels hebben. Uitstoot ? Ik ga die mensen niet beschuldigen. Het antwoord op de vraag waarom alles overhoop ligt zit in het feit dat we met z'n allen met tevelen zijn. Dat vroeger mensen stierven als ze 50 à 60 waren, nu 80 en meer....Vergrijzing, niet meer op te brengen pensioenen. Rudolf Diesel, de man die de motor met zelfontsteking door hitte (hoge compressieverhouding) bedacht is wellicht ergens overboord gegooid.
Maar Mazda pikt - zoals eerder met de Wankel/Rotary-engine - er op in door een benzine-zelfontbrandende motor te brengen. Weliswaar met gloeibougie. Maar actueler en warmer dan enige politici van deze doemregering kan bedenken. Ze willen elektrisch ? Dat is een overstapfase. De eind-uitkomst is groen-aangemaakte waterstof. Met golfslag-energie, zonne- en windenergie. In Hiroshima bij Mazda hebben ze dat allemaal al - en ook Mercedes - en daarmee maken ze de hele Europese zogezegde Unie ten schande door niet direct door te starten naar auto's op waterstof. Maar van schaamrood tot bewezen bedrog hebben onze politici geen last. Alsof het allemaal "Schauvluchtig" was. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
VETTEL - FERRARI - SNELST IN BEVROREN DAG 2 IN BARCELONA
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed met 1'19"673 op softrubbers de nieuwe normtijd tijdens de tweede wintertestdag F1 in Barcelona. De Duitser, die op 0,303/seconde werd gevolgd door de Fin Valtteri Bottas (Mercedes) verklaarde dat bij een tracktemperatuur van 2,2°C de banden nauwelijks 90°C warm te krijgen waren en bijgevolg geen enkele rijder gemotiveerd was om verder te doen.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne pakte de derde tijd in de Mc Laren-Renault met 1'20"325, voor Max Verstappen (Red Bull). Maar de Westvlaming deed dat op hypersofts terwijl Max zijn tijd op mediums reed. Al bij al een rommelig, niets beduidend gedoe op het Circuit van Catalonië, omdat zelfs mét de zonneschijn het niet warmer werd dan 5°C. Om 16.30 uur verdween dan ook zogoed als iedereen in de pits en werden de poorten gesloten.
De Pool Robert Kubica die heroptrad bij Williams reed de zevende tijd, mat zich showstar-allures aan tegenover zijn Pools-journalistenvrienden, maar realiseerde zijn tijd toch maar op softs. Zijn "come-back", waarin hijzelf vast gelooft, moet worden geprezen, maar tussen de "spielerei" vandaag, de "ijspret" zeg maar en duelleren met viervoudig wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) straks in de eeste GP, deze van Australië op 25 maart, ligt een wereld van fantasie. Morgen gaat de derde pré-seizoen winterdag door, wellicht onder de regen.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
RICCIARDO - RED BULL RENAULT - BLIJFT SNELSTE OP DAG 1 IN MONTMELO
Alleen Fernando Alonso in de Mc Laren-Renault heeft deze namiddag op het "Circuit van Catalonië" een zichtbare verbetering aangetoond: vanuit de zandbak naar een vijfde chrono in 1'21"339. Goed voor een vijfde plaats na de Duitser Nico Hülkenberg in de Renault. Het was echter de Australiër Daniël Ricciardo die met zijn tijd van 1'20"179 van vanochtend de hele dag vooraan bleef. Voor Vallteri Bottas in de Mercedes en Kimi Räikkönen in de Ferrari. Morgen tijdens dag 2 zal Max Verstappen in de arena komen. Ook Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Renault. Welke chrono's in welke configuratie ook worden gereden, ze geven altijd een onwaarachtig beeld, van wat eind maart voor de openings-GP van Australië zal worden gebrouwen. Afspraak morgen voor dag 2 ! (Walter Rombauts).
F1 BARCELONA DAG 1 OCHTEND, RICCIARDO SNELST ALONSO CRASHT
Met 1'20"179 geklokt op mediumbanden reed de Australiër Daniël Ricciardo de snelste tijd in de Red Bull. De auto had dezelfde aangename kleuren als in 2017. Fernando Alonso belandde al vroeg in de zandbak. Hij zorgde voor de eerste rode vlag van 2018. Naar verluidt brak er een wiel af. Maar het kan ook zijn dat de Spanjaard iets te overmoedig was. Tot dan toe overklaste hij de kleine meute met de ene na de andere snelle tijd. Hedennamiddag gaan de pré-seizoenstrainingen gewoon verder.(wr)