Vandaag, nog net 27 februari 2018, is het de eerste keer dat de officiële dieselprijs hoger is betaald aan de pomp dan benzine. Op zich niets bijzonders, want het is de legale diefstal die we in België op alles en iedereen die werkt en meer dan vijfenveertig jaar heeft gewerkt als kompleet normaal moeten zien. Nu vandaag, moeten we de aanslag op "diesel" aanvaarden. Maar de dieselrijders zijn niet verslagen. Hoewel Audi nooit meer een diesel zal durven inzetten in de 24 Uren van Le Mans die ze ermee tien keer wonnen... Omdat die R18 razendsnel was en door minder-verbruik met alle gemak de Toyota's benzine-Hybrid's versloeg. Porsche lostte Audi's probleem op door in 2015, 2016 en 2017 de wereldberoemde industriële confrontatie sinds 1923 te winnen. Met een 919 Benzine-Hybrid...
Maar terug naar vandaag, 27 februari 2018. Een dieselmotor verbruikt nog steeds minder dan een vergelijkbare benzinemotor. Ongeveer min 2 liter op 100 km. Met een volle benzinetank van 45 à 50 liter rijdt je 650 à 700 km (afhankelijk van je rijstijl, overdrive-vertraging e.d.). Je haalt dus vanuit Antwerpen of Mechelen de Mont-Ventoux niet. Met dezelfde volle tank diesel rijdt je van Antwerpen naar de Promenade de Anglais in Nice ( langs de autoweg-met-tol weliswaar, dus zogezegd duurder) die 1150 km. Wie twijfelt mag het met mij proberen, ik, die in mijn achtenveertig jarige autoloopbaan met méér dan 5500 verschillende auto's heb gereden. Wie wil betaalt wel de autobaan. Een punt van discussie.
Een liter benzine weegt 0,720 kg. Een liter gasolie weegt 0,840 kg. Dus de logika zelf dat je met de tweede brandstof ongeveer 13% verder geraakt en bespaart. Geen mens die het wil inzien. Behalve de scheepsbouwers die allen traaglopende diesels hebben. Uitstoot ? Ik ga die mensen niet beschuldigen. Het antwoord op de vraag waarom alles overhoop ligt zit in het feit dat we met z'n allen met tevelen zijn. Dat vroeger mensen stierven als ze 50 à 60 waren, nu 80 en meer....Vergrijzing, niet meer op te brengen pensioenen. Rudolf Diesel, de man die de motor met zelfontsteking door hitte (hoge compressieverhouding) bedacht is wellicht ergens overboord gegooid.
Maar Mazda pikt - zoals eerder met de Wankel/Rotary-engine - er op in door een benzine-zelfontbrandende motor te brengen. Weliswaar met gloeibougie. Maar actueler en warmer dan enige politici van deze doemregering kan bedenken. Ze willen elektrisch ? Dat is een overstapfase. De eind-uitkomst is groen-aangemaakte waterstof. Met golfslag-energie, zonne- en windenergie. In Hiroshima bij Mazda hebben ze dat allemaal al - en ook Mercedes - en daarmee maken ze de hele Europese zogezegde Unie ten schande door niet direct door te starten naar auto's op waterstof. Maar van schaamrood tot bewezen bedrog hebben onze politici geen last. Alsof het allemaal "Schauvluchtig" was. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
|