Nicolas Cugnot luidde met zijn fardier op stoom in 1769 het industriële tijdperk in. Hij werd met die driewieler ook auteur van het eerste verkeersongeval. Tegen 4 km/h botste hij tegen een tuinmuur aan. Wanneer daarna de grote pioniers als Otto, Benz en Daimler de zelfbeweger gestalte gaven dachten andere genieën als de Dion Bouton aan elektrische aandrijving. Het geloof in elektrische voortstuwing was aanvankelijk zo groot dat de Oostenrijkse koetsenbouwer Jacob Lohner in 1899 dertien jaar na de Benz Patent-Motorwagen 1886 aan Ferdinand Porsche vroeg hem een hybride koets te maken. Het werd de eerste hybride auto in de geschiedenis. Porsche gebruikte naafmotoren waarmee alle verdere transmissie-onderdelen kwamen te vervallen. Dit geschiedkundige feit in de autobouw inspireert ook vandaag nog alle ingenieurs.
Voordien had een zekere Drake in 1858 in Titusville op slechts 21 meter diepte aardolie ontdekt. De kortzichtige gedachte dat die eindeloos ter beschikking zou zijn voor het groeiend aantal wereldburgers, maakte een eind aan de elektrische droom. Verbrandingsmotoren van eerst het Otto-type en daarna de Diesel zelfontbrander veroverden de wereld. Tot voor kort nog. Na de opluchting van het einde van WOII raakte de wereld in een roes van schijnbaar oneindige luxe. Tot het simpele, kleurloze, reukloze en zelfs niet giftige CO2 (koolstofdioxyde) daar anders over besliste. Ons overmatig gebruik van fossiele brandstoffen legde een film tussen aarde en ruimte waardoor het zonlicht niet meer kon terugkaatsen naar de ruimte. Het begrip global warming ontstond. Gletsjers smeltten, het zeespiegelniveau steeg en tot vandaag discussiëren geologen over het waarheidsgetrouwe ervan.
Maar in het simpele Brussel, tijdens wat nogal luchtig, het kleine Salon wordt genoemd, vergapen de mensen zich aan de elektrische autos. Uitstekers daarin zijn natuurlijk Mitsubishi iMiEV, de Peugeot Ion en de Citroën C-Zero. Om de simpele reden dat die voor een licht variabel prijskaartje van om en rond 30.000 gewoon mee naar huis kunnen worden genomen. Ze zijn concreet. Net zoals de weergaloze Tesla sportwagen overigens die Porsche een doorn in het oog is. Een particulier mag 30% van de waarde van een elektrisch voertuig aftrekken van de belasting en dit tot een maximum van 9000. Firmas mogen 120% van de factuurprijs aftrekken.
Bezoekers van de 89ste Brussels Motorshow met dank aan organisator Febiac kunnen ook EVs proef rijden. Volvo bevredigt zo aan de eerste reacties te merken het meest. Maar voor dat kleinood de C30 eDrive moet je nog tot 2012 wachten. Net als op vele oplaadpalen. Politici praten er ononderbroken over maar een firma als bijvoorbeeld Mennekens die ze fabriceert, weet hoe moeizaam dat allemaal gaat. Niet die palen maken, maar bepalen wààr ze komen. Aan Mc Donalds kan je je auto al pluggen, hier en daar ook nog een paaltje, twaalf straks bij Totalstations. Nu al één in Ruisbroek, in Mechelen in de parkeergarage onder de Grote Markt, en in Antwerpen aan het Bonapartedok. Wat, waar, wanneer ? Naast het ongelovig gapen, worden duizend vragen in ballonnetjes gevangen Wie de tekst die erin moet worden geschreven zal bepalen, blijft onduidelijk. Dus meer vragen dan antwoorden in Brussel.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Specialisten over EV zat op persdag van Brusselse Autoshow
Waar nog maar vier jaar geleden zowat alleman zijn neus ophaalde voor de puur elektrische auto, is nu zowat het voltallige bezoekersaantal van de persdag morgen op 14 januari 2011 specialist par excellence in de materie. Ze verdringen zich rond het gestegen aantal zero-emission-cars en vergeten daarbij de onzichtbare essenties rond die zoemende bijen. Vooral de politieke excellenties zwetsen er zodanig op los dat appelen met peren worden vergeleken.
Puristen trekken de wenkbrauwen op bij sommige terminologie. Vooral bij Renault zullen de sprekers op hun woorden moeten passen. Nog maar is de crashgate in de Formule 1 in 2008 bezonken, of de Franse constructeur kende voor enkele dagen zowaar een spygate. Verschillende managers maakten bedrijfsgeheimen rond de vier EVs die Renault prepareert loslippig bekend aan de concurrentie Nochtans is deze zaak van bedrijfsspionage maar flauwe kul tegen het daglicht dat Renault-sportbestuurder Flavio Briatore de jonge Nelshino Piquet zoon van opdracht gaf te crashen in Singapore zodat Fernando Alonso onder Safety Car zijn zege kon veilig stellen.
Veel is er in de EV niet te spionneren. De elektrische auto bestaat al meer dan 100 jaar. Wél nieuw is de omgang met de zeventien zeldzame aardmetalen die de essentie van energiedragers vormen. Natuurlijk kan je daarover je mond wel voorbij praten. Hoewel Het is eerder voer voor politici die ze als wapen in machtsverhoudingen kunnen uitbuiten. Technisch hebben ze dr geen koek van gegeten. Dus buiten een dure restaurantrekening met de vijand kan er niet veel mee worden gedaan.
Wél kunnen landen die ze bezitten, zoals China, India en Brazilië druk zetten op bedrijven om in hun landen te komen produceren. Zoniet valt de bevoorrading stil naar het buitenland toe. Er zijn nogal wat kilos van bijvoorbeeld lathaan nodig om de batterijen van een Toyota Prius zinvolle prestaties te doen leveren. Bovendien verliezen permanente magneten in elektromotoren zienderogen hun capaciteiten als ze warm worden en zijn zogoed als nietig bij 80° C. Het daarbij nodige element neodimium-ijzerboor (NdFeB) en dysprosium komt voor 97% uit China. Eén Prius vereist één à twee kilogram neodymium. Toyota is dan ook naarstig op zoek naar een andere vrijer dan het wispelturige, dreigende China.
Dus voor wie morgen door elektroland wandelt op de Heyzel in Brussel is het zaaks de dingen juist op een rijtje te zetten. De elektrische auto zal ingang vinden via de leasemaatschappijen (fiscale aftrek 120%, laagste BIV, laagste wegentaks, 9000 staatspremie) De overheid stuurt met iedere oplaadpaal pronkende ministers en boute schepenen. De infrastructuur voor de EV groeit. Hoera ! De groene droom groeit maar dan blijkt er niet voldoende van die nieuwe zeldzame materialen voorhanden Juich mensen, juich, driemaal juich !!! In 2030 zijn we van alle fossiele rommel verlost !!!! Maar
daarvoor zijn 1,7 miljard zonnepanelen, 3,8 miljoen windturbines, 1,2 miljoen getijden- en golfenergie-generatoren en tienduizenden geothermische, hydro-elektrische en zonne-energiecentrales nodig. Dat berekenden de hoogleraar civiele techniek Mark Jacobson en vervoerstechnoloog Mark Delucchi in de Scientific American van november 2009. Niet direct een stationsblaadje. Ook niet direct leuklezend als wel de folders van de automodellen. Toch loopt het morgen in Brussel zat aan specialisten die aan het eind van de avond ook zatte prietpraat vertellen. De kenners die o.a. het World Touring Car Championship in Zolder verzorgen, de facebookers die vaak door de onzin het ware van het virtuele niet meer kunnen onderscheiden, ze voeren het hoge woord. De echte specialisten zijn dan veel eerder al met enige schaamte vertrokken. Om zoveel onmacht in wat de grootste industriële innovatie zou moeten worden. Om wat dysprosium, wat lanthaan of enkele kilootjes indium (klein bijproduct van zinkmijnbouw) gaat men veel te vroeg champagneschoten horen. Hopelijk worden die nooit door kanonskogels nageknald. Voor enkele dollars meer. (Tekst en fotos:Walter Rombauts)
Total nam snellaadpaal aan Bonapartedok in gebruik
Total Belgium nam vanochtend een snellaadpaal in gebruik aan het Antwerpse Bonapartedok. Als vermeende prominenten waren Ingrid Lieten voor de Vlaamse regering en Guy Lauwers als milieuschepen van de havenstad aanwezig. De onthulling van de paal maakt deel uit van Totals netwerk Plug-to-Drive. In dat baanbrekend project nam in oktober van vorig jaar ook het veelbezochte Totalstation in Ruisbroek nabij Brussel zon paal in gebruik. Nog dit jaar zullen 12 laadpunten in strategische plekken in België worden geïnstalleerd.
Elektrische voertuigen snel opladen is momenteel de meest flexibele manier van het laden van de accus. Het procédé kent vier mogelijkheden. Snelladen in gelijkstroom en in wisselstroom, semi-snel en traag opladen. Het tarief varieert naargelang het gekozen oplaadtype. Voor 4 kunnen de automobilisten hun batterij opladen gedurende 10 minuten (snelladen), 20 minuten (semisnel laden) of 60 minuten traag laden. Betalen kan met een voorafbetaalde Plug-to-Drive-kaart of aan de kassa van de Totalshop. Bezitters van de nu nog zeldzaam rijdende EVs (58 in ons land) moeten weten dat snelladen van batterijen ook grotere slijtage met zich brengt. In mensentaal: de levensduur van de accu daalt.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Volvo)