Renault maakt zonet de prijzen bekend van de puur elektrische Twizy. Die gaan in een waaier van 6990,00 voor de Urban "45" tot 8490,00 voor de Technic "80", telkens BTW inbegrepen. Alle zes aangeboden Twizy's hebben uiteraard ZERO-uitstoot en bestuurder en passagier zitten achter elkaar. We geven de prijzen onderaan zoals Renault ze heeft opgesteld.
Twizy is een oplossing bij uitstek voor stedelijke mobiliteit. Verkeersinfarcten zouden ermee kunnen worden verminderd. Vooral wegens het plaatsbesparende karakter van het voertuig. De Twizy oogt buitenaards maar staat wel degelijk met de vier wielen op moeder aarde. Hij is onderdeel van een ambitieus programma van elektrische wagens dat ook de Fluence Z.E. , de Kangoo Z.E. en (in de herfst) ook de ZOE kent. Gezien de Alliantie met Nissan moet eigenlijk aan het lijstje ook de Nissan LEAF en de in Genève als Europese première de Nissan e-NV200 Concept worden toegevoegd. Het concept van de Twizy richt zich tot mensen van alle leeftijden die zich uit de wurgende greep van "stilstaan" willen swingen. Dat laatste moet met een korreltje zout worden genomen, want er is geen begeleidende muziek. De Twizy is op een heel licht gezoem na muisstil.
Hij heeft heel compacte afmetingen (2,34 meter lang en 1,24 meter breed). Daardoor parkeert je - met parkeerhulp - hem op een badhanddoek groot. Door zijn laag zwaartepunt is er een goed grondcontact waarmee je door elk klein gaatje doorflitst. Want in 6" sprint het kleinood van 0 naar 45 km/h. Een technisch gegeven dat is te danken aan het feit dat iedere elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling al het maximum koppel aflevert.
Meteen moet dus in druk stadsverkeer worden gewaarschuwd voor overmoedigheid tegenover alle andere verkeersdeelnemers. Net zoals de modernste elekrische fietsen. Wie minder luchtig wil rijden en een gevoel van hogere zijdelingse bescherming wil kan optioneel oprtieren aanbrengen. Ze zijn vooral nuttig bij wind en regen en houden de luchtstroom buiten. Mooi gekapte dames hebben er een boodschap aan. Niet onbelangrijk zijn de twee handshoenkastjes in het dashboard (3,5 en 5 liter inhoud). Het grootste is afsluitbaar met een sleutel. In één kastje bevindt zich ook een 12V-stopcontact. Achterin bevat de rugleuning van de passagierszetel nog een bijkomende bagageruimte van 31 liter.
Er zijn drie uitvoeringen en vier kleuren. Urban is het instapmodel en wat somber van look. De Color-versie weegt "zwaarder" als design en is kleurrijker. Als derde in de rij is er de Technic, klassevol, zwart-wit-look, standaard lichtmetalen velgen en metaalkleur; Van sober naar fun: de structuur is leverbaar in het wit, zwart, grijs, rood en zelfs in een combinatie van twee tinten. Met een palet van drie sierstrips op de versie Color kunnen het dak, de deuren (indien aanwezig), de handschoenkastjes en zelfs de zetelkleuren worden uitgevoerd in het blauw, rood of groen. Dat geldt ook voor de lichtmetalen velgen in gefacetteerd aluminium, die deze kleuren kunnen overnemen. Met het "Pack Twizy Color" kiest iedereen zijn eigen stijl. De Technic-uitvoering mikt op moderniteit tot in de kleinste details, van het koolstofmotief op de stripings tot de witte rugleuning.
Klanten hebben de keuze uit twee motoren in functie van het gebruik en de homologatie:
- 4 kW (5 pk), maximumkoppel van 33 Nm beschikbaar vanaf het wegrijden. Voor de Twizy 45 is de topsnelheid begrensd op 45 km/h. Voor deze motorisatie is een rijbewijs A3 nodig.
- 13 kW (17 pk), koppel van 57 Nm en 80 km/h voor de versie Twizy 80, met rijbewijs B.
Bovendien biedt Renault iedere klant de mogelijkheid om zijn Twizy verder te personaliseren. Er zullen van bij de lancering complete stickerkits verkrijgbaar zijn. Wie zijn zin niet vindt in de verschillende uitvoeringen kan dus zijn eigen Twizy naar wens configureren.(wr/Foto's/Renault)
Omdat de Toyota TF109 uit 2009 niet meer voldoet aan de huidige F1-regmentering heeft Pirelli besloten verder te testen met een Renault F1 R30 uit 2010. De Toyota stamt uit een periode waarin bijtanken het spektakel nog verhoogde aan de pits. Om veiligheidsreden werd dat - opnieuw - uit het reglement geweerd. Niet alleen het gewicht vandaag van een volle tank stelt de Italiaanse bandenconstructeur voor nieuwe uitdagingen. Ook de fel verhoogde neerwaartse krachten die aerodynamisch zijn bereikt, dwong tot een wagenwissel. Pirelli's Motorsport Director Paul Hembery uitte de wens om een auto te hebben die met een volle tank een race-simulatie toelaat. Dat is dus nu een Renault geworden. Pirelli is sinds 2011 de "aflosser" van Bridgestone om alle teams met zo gelijkwaardig mogelijke rubbers uit te rusten. Voorwaar geen sinecure. (wr/Foto:Pirelli)
Het kan niet anders of Andy Palmer, Executive Vice President Nissan Motor Co, zou zijn discours op de persconferentie in Genève openen met enkele woordjes te zeggen over de puur elektrische LEAF. De auto is nu één jaar gecommercialiseerd en er zijn er iets meer dan 25.000 van verkocht. Azië, in het bijzonder Japan, kwam als eerste aan de beurt en dan natuurlijk de USA. Nu is de LEAF ook bij ons te koop. Sterker nog, Nissan gaat de "EV-For-Five" (familiale vijfzitter) assembleren in het Engelse Sunderland waar de fabriek nu al batterijen produceert. Spreker vestigde ook de aandacht op een tweede elektrische auto, maar dan in de lichte transportsector: de e-NV200 Concept.
Winnaar van verschillende "Awards" onderscheidt deze auto zich toch door uitverkoren te zijn als de nieuwe "New York City Taxi". Dit natuurlijk omwille van zijn uitstoot ZERO. Wat bij Nissan in Genève is te voelen dat na een succesjaar 2011 het vertrouwen van de klant en de company herstelt. Straffe toer in een tijd dat banken en regeringen dagelijks verder aan geloofwaardigheid verliezen. Ook in de autosport mikt Nissan weer hoog. Al was het maar door de deelname aan de "24 Uren van Le Mans" in de LMP2-klasse met...Martin Brundle, Lucas Ordonez en Alex Brundle. Daarmee is Nissan "back on track" in La Sarthe, beslist de pelgrimplaats van alle autosportpuristen. Waar winnen eeuwige roem oplevert.(wr/Foto:Nissan)
Ter gelegenheid van het Autosalon viert Renault de officiële lancering van de puur elektrische stadsmobiel Twizy in aanwezigheid van de meest begeerde artiest van dit ogenblik, David Guetta, verkozen tot de beste DJ ter wereld en bekroodn met twee Grammy Awards. In gezelschap van zijn vrouw Cathy Guetta - die graag glamourparty's op Ibiza organiseert - geeft David met een vleugje muziek het startschot voor het partnership met Renault voor de wereldpromotie van de Renault Twizy. Inderdaad, "wereldwijd", want een stadsauto als deze kan iedere wereldstad gebruiken.
Beide hupsaké's treden vanaf vandaag op als ambassadeurs van Renault Twizy en spelen een hoofdrol in de buitengewone communicatiecampagne rond de Twizy waarin chauffeur en passagier comfortabel achter elkaar zitten. De campagne heet "Plug Into The Positive Energy" die nu van start gaat. Het partnerschap is voor één jaar getekend en hiermee zou een globale communicatiemachine in werking moeten treden. Eén zoals lamlendige Europese regeringen nooit voordien hebben aanschouwd.
Centraal in deze machine staat geen van de "muppets" uit de Europese bankenshow, maar wel een "edit" van David Guetta voor de Renault Twizy die is gebeiteld als "Alphabeat", uit zijn jongste album " Nothing But The Beat". Renault gooit er een onuitgegeven digitaal stuk tegenaan en gezien het gunstige financiële boekjaar in crisistijd ook een smak geld. Dit allemaal voor de liefhebbers van elektronische muziek, gecreëerd in 3D en vanaf dit eigenste ogenblik te beluisteren op de site www.twizy.renault.com en op alle Renault-sites ter wereld.
Wie in een showroom binnenkomt om een nieuwe Twizy, een Clio of sublieme Dacia Duster te bestellen kan weten wat hem te wachten staat. Of oordopjes meenemen, of gelaten de nieuwe wereld van 3D binnenwandelen. Met jonge mensen moet dat lukken. Ook de verkoop van een Twizy. Die is er al voor minder dan 7000. Bij wijze van spreken valt hij door de mazen van het crisisnet door en dan zijn er mogelijk nog de banken die een vet weerbetaald centje graag zullen lenen. Mochten ze er zelf nog geld voor vinden om het te lenen...In bijlage ook nog een afbeelding van de Twizy, het "object" waar het om gaat en dat door de communicatiegolven zou kunnen worden vergeten.(wr/Foto's:Renault)
Vandaag loopt de persdag van het Salon van Genève. Pennenridders van alle slag, wetend en onwetend, lopen kriskras door de fascinerende modellen die Genève ieder jaar opnieuw opvoert. De gesprekken zijn veelal gelal. Het zijn de tentoongestelde producten die toekomst uitwasemen. Of net niet, want in weerwil van een aarzelend begin promoot toch iedere constructeur de elektrische auto. Hybridewagens (met én elektrische motor én verbrandingsmotor) hebben nu hun weg gevonden naar het publiek. Zeker in ons land waar eindelijk een fiscale gunstigheid bestaat naar de lagere uitstoot aan CO2. Audi neemt dit jaar ook deel met twee hybride LMP1's in de "24 Uren van Le Mans" (16-17 juni 2012) en wil zien wat dat alternatief oplevert. Maar dat is een apart verhaal. In Genève gaat het niet om snelle chrono's. Wel om snel nog wat te graaien in de folders en een oesterke met champagne binnen te spelen. Alles vonkt elektrisch in die Palexpo en dat is ooit anders geweest. Zoals in 1984 bijvoorbeeld.
Net zoals nu de vraag prangerder dan ooit is hoe we van de afhankelijkheid van aardolie af geraken, leefde die bezorgdheid ook toen. Intens. Dat kunnen we opmaken uit een bericht dat verscheen in de "Technology Revue in 1983" - vergelijkbaar met "The American Automobil" - dat de prestigieuze Cadillac Eldorada van GM op kolenpoeder reed. Elektriciteitscentrales waren toen weer aan de gang om van olie en gas naar kolen over te gaan. Onder de motorkap van één van GM's meest geziene "sleeën" zat dan ook geen gewone zuigermotor maar een gasturbine. Kolenstof vermengd met lucht gaat naar de verbrandingskamer en de hete gassen die uit de verbranding ontstaan drijven de schoepenwielen aan. Omdat stikstofoxyden ook toen al een probleem waren, haalden de ingenieurs net de toen geldende milieunorm door de Eldorado niet te snel te laten rijden. Het bleef bij een experiment, want nergens op de wegen werden auto's met kolenzakjes op het dak gemeld....
GM snoeft nu wel met de Opel Ampera en de Chevrolet Volt, waarvan op dit eigenste moment de productie tot 23 april wordt getaakt. Wegens manke verkoop. En nog maar pas hadden 53 journalisten (meestal ambtenaren die bijklussen) uit 23 landen hem tot auto van het jaar gekozen.Van pech gesproken.Weldra kan daar een Peugeot aan worden toegevoegd. GM nam 7% aandeel in het Franse PSA, zeer tegen de zin van de aristokratische én uitzonderlijk verdienstelijke familie Peugeot. Het familiemerk dat ook Citroën heeft, moest wel instemmen omwille van de hoge schuldenberg die het torst. Maar voorlopig zal er op het eerste gezicht niet veel veranderen. In Genève is één van de blikvangers uiteraard de nieuwe "208" die beproefde maar verbeterde technieken aanbiedt. Een koop waarmee je, net als die van Citroën, nooit mee bedrogen bent. Het zogenaamde "low cost"-merk van Renault, de Dacia Lodgy is één van de meest bekenen gewone auto's in de glitter van de miljardairstad. Deel uitmakend van de starks elfjarige Alliantie tussen Nissan en Renault wordt overwogen opnieuw langs Nissan's kant "Datsun" uit te brengen als "low-cost"-aanbod in de gamma. Datsun was destijds een begrip. Gesteund door zijn legendarische overwinningen in de beruchte "East African Safarirally" werd o.a. de 240 Z onsterfelijk. Als je vandaag in die wereld overeind blijft is het duidelijk dat je de kolen uit het vuur weet te halen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault, Peugeot, Mercedes, Opel en Chevrolet)