Renault maakt zonet de prijzen bekend van de puur elektrische Twizy. Die gaan in een waaier van 6990,00 voor de Urban "45" tot 8490,00 voor de Technic "80", telkens BTW inbegrepen. Alle zes aangeboden Twizy's hebben uiteraard ZERO-uitstoot en bestuurder en passagier zitten achter elkaar. We geven de prijzen onderaan zoals Renault ze heeft opgesteld.
Twizy is een oplossing bij uitstek voor stedelijke mobiliteit. Verkeersinfarcten zouden ermee kunnen worden verminderd. Vooral wegens het plaatsbesparende karakter van het voertuig. De Twizy oogt buitenaards maar staat wel degelijk met de vier wielen op moeder aarde. Hij is onderdeel van een ambitieus programma van elektrische wagens dat ook de Fluence Z.E. , de Kangoo Z.E. en (in de herfst) ook de ZOE kent. Gezien de Alliantie met Nissan moet eigenlijk aan het lijstje ook de Nissan LEAF en de in Genève als Europese première de Nissan e-NV200 Concept worden toegevoegd. Het concept van de Twizy richt zich tot mensen van alle leeftijden die zich uit de wurgende greep van "stilstaan" willen swingen. Dat laatste moet met een korreltje zout worden genomen, want er is geen begeleidende muziek. De Twizy is op een heel licht gezoem na muisstil.
Hij heeft heel compacte afmetingen (2,34 meter lang en 1,24 meter breed). Daardoor parkeert je - met parkeerhulp - hem op een badhanddoek groot. Door zijn laag zwaartepunt is er een goed grondcontact waarmee je door elk klein gaatje doorflitst. Want in 6" sprint het kleinood van 0 naar 45 km/h. Een technisch gegeven dat is te danken aan het feit dat iedere elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling al het maximum koppel aflevert.
Meteen moet dus in druk stadsverkeer worden gewaarschuwd voor overmoedigheid tegenover alle andere verkeersdeelnemers. Net zoals de modernste elekrische fietsen. Wie minder luchtig wil rijden en een gevoel van hogere zijdelingse bescherming wil kan optioneel oprtieren aanbrengen. Ze zijn vooral nuttig bij wind en regen en houden de luchtstroom buiten. Mooi gekapte dames hebben er een boodschap aan. Niet onbelangrijk zijn de twee handshoenkastjes in het dashboard (3,5 en 5 liter inhoud). Het grootste is afsluitbaar met een sleutel. In één kastje bevindt zich ook een 12V-stopcontact. Achterin bevat de rugleuning van de passagierszetel nog een bijkomende bagageruimte van 31 liter.
Er zijn drie uitvoeringen en vier kleuren. Urban is het instapmodel en wat somber van look. De Color-versie weegt "zwaarder" als design en is kleurrijker. Als derde in de rij is er de Technic, klassevol, zwart-wit-look, standaard lichtmetalen velgen en metaalkleur; Van sober naar fun: de structuur is leverbaar in het wit, zwart, grijs, rood en zelfs in een combinatie van twee tinten. Met een palet van drie sierstrips op de versie Color kunnen het dak, de deuren (indien aanwezig), de handschoenkastjes en zelfs de zetelkleuren worden uitgevoerd in het blauw, rood of groen. Dat geldt ook voor de lichtmetalen velgen in gefacetteerd aluminium, die deze kleuren kunnen overnemen. Met het "Pack Twizy Color" kiest iedereen zijn eigen stijl. De Technic-uitvoering mikt op moderniteit tot in de kleinste details, van het koolstofmotief op de stripings tot de witte rugleuning.
Klanten hebben de keuze uit twee motoren in functie van het gebruik en de homologatie:
- 4 kW (5 pk), maximumkoppel van 33 Nm beschikbaar vanaf het wegrijden. Voor de Twizy 45 is de topsnelheid begrensd op 45 km/h. Voor deze motorisatie is een rijbewijs A3 nodig.
- 13 kW (17 pk), koppel van 57 Nm en 80 km/h voor de versie Twizy 80, met rijbewijs B.
Bovendien biedt Renault iedere klant de mogelijkheid om zijn Twizy verder te personaliseren. Er zullen van bij de lancering complete stickerkits verkrijgbaar zijn. Wie zijn zin niet vindt in de verschillende uitvoeringen kan dus zijn eigen Twizy naar wens configureren.(wr/Foto's/Renault)