CHARLES LECLERC - FERRARI - WINT GP VAN AUSTRALIË EN LOOPT UIT IN WK-STAND
Charles Leclerc heeft op grootse wijze met zijn Ferrari de GP van Australië gewonnen. Hij deed dat op een volmaakte manier: pole, snelste ronde, tweede zege op drie races én een gevoelige versterking in de stan om de wereldtitel. Sergio Perez redde de eer voor Red Bull met de tweede plaats. George Russell werd in de Mercedes derde en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton finishte vierde. Sainz en Vettel in de muur, en Verstappen overkwam technische pech, gaven in die volgorde op. De snelste ronde van Charles Leclerc was 1'20"260 ! Het WK F1 2022 kan nog alle kanten uit. Ook voor Lewis Hamilton die nu met amper 20 WK-punten na drie races eigenlijk nog een figurantenrol speelt. (wr)
LECLERC - FERRARI - START IN POLE VOOR GP VAN AUSTRALIË
In de Q1 hakte Lance Stroll het linkse achterwiel van Latifi en het werd rood. Lang, maar Max Verstappen had toen zijn eerste snelste tijd al binnen: 1'18"580. In Q2 reed "kenecht" Sergio Perez zowaar met 1'18"340 sneller dan zijn Red Bull-kopman. Geen rode vlag in deze sessie. Die kwam er wel en nog wel voor 12' in Q3 waar Fernando Alonso zijn Alpine in de muur parkeerde. Met nog 6'58" te gaan werd het een bitse wijzerslag tussen Max Verstappen en Charles Leclerc. Net toen iedereen zich had verzoend met een "pole" van de Limburger, pitste de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari er nog iets af: 1'17"868 en start daarmee morgen in pole voor de derde race van het WK F1 2022. (wr)
LANDO NORRIS - Mc LAREN - SCOORT SNELSTE CHRONO IN FP3 IN AUSTRALIË
Na 21" crashte Vettel met de Aston Martin wat 9' tijd kostte. Alsof dat nog niet genoeg was deed teamgenoot van Aston Martin Lance Stroll dat nog eens over op vier minuten van het einde van FP3 waarmee deze door de koersdirectie meteen werd beëindigd. Opmerkelijke prestatie van Fernando Alonso in de Alpine ! (wr)
CHARLES LECLERC HOUDT FERRARI OOK BOVENAAN IN FP2 IN AUSTRALIË
Sebastien Vettel heeft niet gereden in de FP2 wegens het monteren van nieuwe motor in de Aston Martin AMR22. Net op het ogenblik dat iedereen dacht eens een sessie zonder rode vlag te hebben, verloor Lance Stroll een stuk vleugel aan het linker voorwiel. Het kostte drie minuten eer het van de baan was gehaald. Merk op dat de ouderdomsdeken Fernando Alonso de Alpine op de vierde chrono heeft geprikt. De strijd Ferrari - Red Bull-Honda vervolgt. Mercedes staat nergens. Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en de kwalificaties voor de pole in deze derde GP van wat de Amerikanen "de nieuwe F1" noemen. Niettemin zou VW groen licht hebben gegeven om haar zusteronderneming Porsche volgend jaar als motorleverancier voor mogelijk Red Bull op te treden. (wr)
SAINZ, SNELSTE EN LECLERC HOUDEN FERRARI VOOR RED BULLS IN FP1 IN AUSTRALIË
Alle tijden werden gezet op de zachtste C5-banden. Max Verstappen zorgde voor eerste rood door een onderdeel dat van zijn wagen viel. Sebastien Vettel liet ook de rode vlag uitzwaaien toen zijn Mercedes-motor in de Aston Martin in de fik ging en de viervoudige Duitse wereldkampioen hem zelf bluste. Mercedes kwam niet in het stuk voor. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton plaatste zich zevende achter Esteban Ocon in zijn Alpine-Renault. Straks is er de FP2 waarin de Red Bulls de Ferrari-hehemonie zullen trachten te breken.(wr)
VERSNELD ALBERT PARK IN MELBOURNE VAT VOL VRAAGTEKENS VOOR GP
De lay-out van het circuit in het Albert Park in Australië is hertekend en het circuit is daardoor sneller geworden. Het kreeg ook een geheel nieuwe asfaltbedekking en de vroegere chicanes is nu in het voordeel van snelheid weggelaten. Of de minimum 798 kg wegende nieuwe F1's "van de nieuwe generatie" zich daarop goed gaan voelen is de eerste vraag. De Red Bull-Honda van Max Verstappen is vermagerd, alle overgewicht is weg volgens teamprofeet Helmut Marko. Propagandistisch schudt Max al iedereen van zich af, in het bijzonder zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Diens Mercedes W13 lijdt geweldig onder de zogenoemde "porpoising", wat in mensentaal wil zeggen dat door het vacuüm onder de auto de bodem tegen het asfalt wil schuren waardoor "stutterend" gedrag optreedt en de coureur in dat geval gewoon héél veel last heeft die auto te besturen. Om dit effect tegen te gaan heeft Toto Wolff, teambaas bij de Ster, toegegeven dat ze met een grotere grondspeling rijden, wat een behoorlijk nadeel is.
Of Charles Leclerc en Carlos Sainz weer het mooie weer zullen maken is de volgende vraag waarop geen antwoord komt. Voor de eerste keer in de F1 zijn er liefst vier DRS-zones voorzien. DRS staat voor "Drag Reduction System" en dat heeft in de praktijk tot gevolg dat twee boven elkaar geplaatste vleugels parallel gaan staan en dus de rijlucht er vlot tussen door laat vlieden. Hogere snelheid dus. Morgenochtend om 5 uur onze tijd (13 uur in Melbourne) beginnen de eerste vrije trainingen.
Dus moeten de echte liefhebbers vroege vogels zijn in het Oude Continent waar de herinnering aan Waterloo herleeft als echte wereld, ver van de Barnumshow van Liberty Media die van de F1 een ware "vaudeville" hebben gemaakt. Maar toegegeven, die wrange vaststelling brengt ook show, fake- en echt nieuws met zich. Dat heeft het seizoeneinde vorig jaar laten zien en ook de eerste twee races dit jaar. In Saoudi-Arabië ging het ei zo na met duizend bommen en granaten naast de omloop. Spijtig voor Hergé dat Kapitein Haddock dat niet meer heeft kunnen laten beleven. Afspraak morgen in Melbourne voor een eerste snelle chrono. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GP VAN LAS VEGAS 2023 BRENGT GP VAN MONACO IN GEVAAR
In 1923 komt er een derde GP op Amerikans grondgebied. Naast die van Miami en Texas duikt onde de sportdictatuur van Liberty Media ook de GP van Las Vegas op. De Amerikaanse geldzoekers gaan waar het slijk der aarde te rapen is, en schuwen daarbij niet "heilige" plaatsen zoals de GP van Monaco in gevaar te brengen. Moanco is een hoeksteen van de geschiedkundige F1 - die na 71 jaar weliswaar is afgesloten - maar moest nooit organisatierechten betalen. Op vorig jaar na, en dan nog maar weinig.
Eigenaar van de F1 sinds maart 2017 raadt Monaco ook aan hun tracé te vernieuwen aangezien de nieuwe F1-auto's breder zijn en daarmee inhalen zo goed als onmogelijk is. Als deze draconische bewering in de nieuwe autosport-wereldorde zou doorgaan, verliest het WK F1 één van zijn kroonjuwelen op de kalender. "The three Crown" winnen wordt dan een illusie voor échte autocoureurs. Die bestond erin Monaco, Indianapolis en Le Mans te winnen in één carrière. Slechts Graham Hill is daarin geslaagd. Liberty Media dreigt aan beeldenstorm te doen. (wr)