De lay-out van het circuit in het Albert Park in Australië is hertekend en het circuit is daardoor sneller geworden. Het kreeg ook een geheel nieuwe asfaltbedekking en de vroegere chicanes is nu in het voordeel van snelheid weggelaten. Of de minimum 798 kg wegende nieuwe F1's "van de nieuwe generatie" zich daarop goed gaan voelen is de eerste vraag. De Red Bull-Honda van Max Verstappen is vermagerd, alle overgewicht is weg volgens teamprofeet Helmut Marko. Propagandistisch schudt Max al iedereen van zich af, in het bijzonder zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Diens Mercedes W13 lijdt geweldig onder de zogenoemde "porpoising", wat in mensentaal wil zeggen dat door het vacuüm onder de auto de bodem tegen het asfalt wil schuren waardoor "stutterend" gedrag optreedt en de coureur in dat geval gewoon héél veel last heeft die auto te besturen. Om dit effect tegen te gaan heeft Toto Wolff, teambaas bij de Ster, toegegeven dat ze met een grotere grondspeling rijden, wat een behoorlijk nadeel is.
Of Charles Leclerc en Carlos Sainz weer het mooie weer zullen maken is de volgende vraag waarop geen antwoord komt. Voor de eerste keer in de F1 zijn er liefst vier DRS-zones voorzien. DRS staat voor "Drag Reduction System" en dat heeft in de praktijk tot gevolg dat twee boven elkaar geplaatste vleugels parallel gaan staan en dus de rijlucht er vlot tussen door laat vlieden. Hogere snelheid dus. Morgenochtend om 5 uur onze tijd (13 uur in Melbourne) beginnen de eerste vrije trainingen.
Dus moeten de echte liefhebbers vroege vogels zijn in het Oude Continent waar de herinnering aan Waterloo herleeft als echte wereld, ver van de Barnumshow van Liberty Media die van de F1 een ware "vaudeville" hebben gemaakt. Maar toegegeven, die wrange vaststelling brengt ook show, fake- en echt nieuws met zich. Dat heeft het seizoeneinde vorig jaar laten zien en ook de eerste twee races dit jaar. In Saoudi-Arabië ging het ei zo na met duizend bommen en granaten naast de omloop. Spijtig voor Hergé dat Kapitein Haddock dat niet meer heeft kunnen laten beleven. Afspraak morgen in Melbourne voor een eerste snelle chrono. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
|