VERSNELD ALBERT PARK IN MELBOURNE VAT VOL VRAAGTEKENS VOOR GP
De lay-out van het circuit in het Albert Park in Australië is hertekend en het circuit is daardoor sneller geworden. Het kreeg ook een geheel nieuwe asfaltbedekking en de vroegere chicanes is nu in het voordeel van snelheid weggelaten. Of de minimum 798 kg wegende nieuwe F1's "van de nieuwe generatie" zich daarop goed gaan voelen is de eerste vraag. De Red Bull-Honda van Max Verstappen is vermagerd, alle overgewicht is weg volgens teamprofeet Helmut Marko. Propagandistisch schudt Max al iedereen van zich af, in het bijzonder zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton.
Diens Mercedes W13 lijdt geweldig onder de zogenoemde "porpoising", wat in mensentaal wil zeggen dat door het vacuüm onder de auto de bodem tegen het asfalt wil schuren waardoor "stutterend" gedrag optreedt en de coureur in dat geval gewoon héél veel last heeft die auto te besturen. Om dit effect tegen te gaan heeft Toto Wolff, teambaas bij de Ster, toegegeven dat ze met een grotere grondspeling rijden, wat een behoorlijk nadeel is.
Of Charles Leclerc en Carlos Sainz weer het mooie weer zullen maken is de volgende vraag waarop geen antwoord komt. Voor de eerste keer in de F1 zijn er liefst vier DRS-zones voorzien. DRS staat voor "Drag Reduction System" en dat heeft in de praktijk tot gevolg dat twee boven elkaar geplaatste vleugels parallel gaan staan en dus de rijlucht er vlot tussen door laat vlieden. Hogere snelheid dus. Morgenochtend om 5 uur onze tijd (13 uur in Melbourne) beginnen de eerste vrije trainingen.
Dus moeten de echte liefhebbers vroege vogels zijn in het Oude Continent waar de herinnering aan Waterloo herleeft als echte wereld, ver van de Barnumshow van Liberty Media die van de F1 een ware "vaudeville" hebben gemaakt. Maar toegegeven, die wrange vaststelling brengt ook show, fake- en echt nieuws met zich. Dat heeft het seizoeneinde vorig jaar laten zien en ook de eerste twee races dit jaar. In Saoudi-Arabië ging het ei zo na met duizend bommen en granaten naast de omloop. Spijtig voor Hergé dat Kapitein Haddock dat niet meer heeft kunnen laten beleven. Afspraak morgen in Melbourne voor een eerste snelle chrono. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
GP VAN LAS VEGAS 2023 BRENGT GP VAN MONACO IN GEVAAR
In 1923 komt er een derde GP op Amerikans grondgebied. Naast die van Miami en Texas duikt onde de sportdictatuur van Liberty Media ook de GP van Las Vegas op. De Amerikaanse geldzoekers gaan waar het slijk der aarde te rapen is, en schuwen daarbij niet "heilige" plaatsen zoals de GP van Monaco in gevaar te brengen. Moanco is een hoeksteen van de geschiedkundige F1 - die na 71 jaar weliswaar is afgesloten - maar moest nooit organisatierechten betalen. Op vorig jaar na, en dan nog maar weinig.
Eigenaar van de F1 sinds maart 2017 raadt Monaco ook aan hun tracé te vernieuwen aangezien de nieuwe F1-auto's breder zijn en daarmee inhalen zo goed als onmogelijk is. Als deze draconische bewering in de nieuwe autosport-wereldorde zou doorgaan, verliest het WK F1 één van zijn kroonjuwelen op de kalender. "The three Crown" winnen wordt dan een illusie voor échte autocoureurs. Die bestond erin Monaco, Indianapolis en Le Mans te winnen in één carrière. Slechts Graham Hill is daarin geslaagd. Liberty Media dreigt aan beeldenstorm te doen. (wr)
MAX MOSLEY BENAM ZICHZELF VAN HET LEVEN NA TERMiNAAL KANKER VERDICT
Max Mosley is één van de kleurrijkste en tevens invloedrijkste figuren in de Formule 1 geweest. Als dikke vriend van Bernie Ecclestone, dirigeerde hij 16 jaar lang de FIA als President na Jean-Marie Balestre. Een "vuile affaire", zijnde een seksfilmpje op het internet met nazi-inslag bracht hem in diskrediet en trad hij af ten gunste van Jean Todt die nu ook op pensioen is. Max Mosley schoot zichzelf dood nadat een dokter hem te kennen gaf terminaal kanker te hebben en hij nog slechts enkele weken te leven had. Hij werd 81 jaar. Maar pas nu is door een rechtbankverhoor met getuigen en bedienden van hem, duidelijk geworden dat hij die daad pleegde op 23 mei 2021... (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL-HONDA - WINT GP VAN SAUDI ARABIË IN JEDDAH
Gewoontegetrouw leidde Williams-Mercedes piloot Nicholas de eerste "Safetycar" in door net zoals eind vorig jaar, in de FP1 en nu ook in de race op de muur te botsen. Het TV-spektakel was dankbaar voor de vijf ronden échte safetycar. Trainingssnelste Sergio Perez (Red Bull-Honda), aan de leiding vetrokken, moest koste wat het koste na Max Verstappen worden geplaatst. Dat gebeurde uit een goed berekende pitstop. Esteban Ocon en Fernando Alonso gingen elkaar te lijf op een manier die ploegmaten niet waardig is. Alonso moest dan nog opgeven.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton sukkelde - het juiste woord - maar scoorde wel één WK-Punt zoals Charles Leclerc dat ene WK-punt toch afsnoepte door de snelste ronde op zijn naam te zetten. Volgende GP in Australië over veertien dagen. Mercedes staat in schuld tegenover George Russell (5de) en Lewis Hamilton (10de). De generatiewissel wordt duidelijk. (wr)
Uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1 uur 24'19"293
2. Cahrles Leclerc (Ferrari) 1 uur'24'19"842
3. Carlos Sainz (Ferrari) 1 uur 24'27"390
4. Sergio Perez (Red Bull Honda) 1 uur 24'30"093
5. Georges Russel (Mercedes W13) 1 uur 24'52"025
WK-stand Constructeurs:
1. Ferrari 78 punten
2. Mercedes 38
3. Red Bull-Honda 37
4. Alpine 16
5. Haas 12
WK-stand bij de Piloten:
1. Charles Leclerc 45 punten (+1 snelste ronde inbegrepen)
SERGIO PEREZ - RED BULL - SCOORT POLE IN JEDDAH WAAR MICK SCHUMACHER AAN DE DOOD IS ONTSNAPT
Toen Mick Schumacher (23) in de Q2 zijn Haas tegen héél hoge snelheid zijdelings tegen de muur kwakte, moest ik in eerste instantie aan zijn moeder Corinne denken. Die leeft bij een man die niet meer is te zien geweest sinds zijn ski-ongeval op 29 december 2013. Michaël Schumacher werd zeven keer wereldkampioen in de F1. Zijn ongeluk gebeurde buiten de autosport. Dit keer moest mevrouw Schumacher gedurende 57' lange, bangelijke minuten wachten dewelke de tweede rode vlag van de dag duurde. De eerste was in Q1 veroorzaakt door Nicholas Latifi. Niets nieuws eigenlijk sinds Bahrein 2021... Eerder acteur dan coureur. Schumacher's Haas is letterlijk in twee gebroken. Zijn moeder kon gelukkig contact met hem houden.
Dit onderdeel van de GP van Saudi Arabië heb ik eerst willen belichten omdat het driedubbel onderstreept dat het onverantwoord is om nog nieuwe circuits als rattenvallen te ontwerpen. Zonder "échappatoires", centimeters, millimeters soms langsheen de muren tegen een gemiddelde snelheid van 252 km/h zoals de onverwachte pole-sitter, de Mexicaan Sergio Perez in een Red Bull-Honda heeft gedaan in wat voor hem zijn 214de GP wordt morgen. Op dat aantal deelnames won hij twee GP's.
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zag zich al gekortwiekt in de Q1 wegens - ondertussen bij insiders bekend - een onbestuurbare auto. Morgen zal de razende race, tussen terroristen-aanslagen door, nog voor eerder akelige dan spannende "tableaus" zorgen. Maar dat is toch pure Amerikaanse show. Zover is de F1 verloederd sinds Bernie Ecclestone in maart 2017 via de CVC-investeringsmaatschappij haar voor 31 miljard verkocht aan het showzieke Amerikaanse Liberty Media. Die doen me aan de Romeinen denken... Een ongeval in lange rode vlaggen "stationeren" doet de sponsors goed. Hun namen komen véél meer in beeld. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
LECLERC - FERRARI - PAKT NOGMAALS SNELSTE TIJD IN FP3 IN JEDDAH
Er is vorige nacht tot 2.30 uur gedebatteerd over het al dan niet laten doorgaan van de Grote Prijs van Saudi-Arabië. Aanleiding daarvan was de raketaanval op een Aramco-brandstofopslagplaats enkele kilometer van de omloop. De vergaderende partijen waren uiteraard de F1 in de persoon van CEO Stefani Domenicali, de Grand Prix Drivers Association (GPDA) met George Russell als voorzitter en enkele vertegenwoordigers van de organisatie die contact konden hebben/houden met de overheid. Als men sommige - niet te controleren - bronnen moet geloven zou er van overheidswege mee gedreigd zijn de F1 coureurs en teams niet uit Saudi-Arabië te laten vetrekken in geval de race niet zou worden gereden.
Dan werd "unaniem" besloten de driedaagse verder als gepland af te werken. In de derde vrijeoefeningen reed de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrari met 1'29"735 de beste chrono. Dit nadat Max Verstappen lang P1 in zijn bezit had. Maar in een ultieme poging om toch het snelst te zijn veranderde Max zichzelf in een astronaut die in een vlammenspuwende raket, Red Bull genaamd, over de curbstones de lucht inging. Terug geland moest Max tevreden zijn met de tweede plaats. Straks in de kwalificaties voor de pole krijgt hij een nieuwe kans. Op de grond de snelste zijn. Tot slot moet gezegd dat Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) mechanische pech kende en Valtteri Bottas de Alfa Romeo op een vijfde plaats prikte. Al wie met een Mercedesmotor reed, inclusief Hamilton (11de), bengelde achteraan.(Walter Rombauts)
Nadat tijdens de eerste vrije oefeningen een olie-opslagplaats van Aramco, vlak naast het Jeddah Street Circuit, werd de FP2 aangevat met een kwartier vertraging. Aramco is een Saudi-Amerikaanse olimaatschappij, de grootste van de wereld. F1 directeur Stefano Domenicali hield overleg waarna er besloten werd te rijden. De aanslag zou door Houtthi-rebellen zijn gepleegd. Of zij met Poetin iets te maken hebben is voor leken onduidelijk. Maar feit is wel dat de bij Haas weggestuurde Rus Nikita Mazepin zijn vader, Dmitri Mazepin, de sponsor was van Haas met Uralkali. Hij blijkt volgens sommige bronnen een "intimi" van Vladimir Poetin te zijn.... (wr)
GP VAN SAUDI ARABIË ZAL ZONDAG WEER VAT VOL VUURWERK ZIJN
De ongemeen spannende sportieve en reglementaire avonturen de jongste tijd in de Formule 1 heeft het publiek vooral te danken aan een generatiewissel tussen de coureurs onderling. De jongeren die de oude garde als Hamilton, Vettel, Alonso weg willen. Onder de jonge leeuwen ondervindt een fenomeen als Max Verstappen ook voor het eerst tegenstand van leeftijdgenoten. Charles Leclerc en Carlos Sainz bij Ferrari. George Russell bij Mercedes, Alexander Albon bij Williams, Pierre Gasly bij AlphaTauri en zelfs de kersverse Chinese piloot Ghuanyu Zhou (20) bij Alfa Romeo die in zijn eerste GP "ever" zowaar tiende finishte en daarmee één WK-punt scoorde. Wel een tikkeltje geholpen door de technische pech voor Max Verstappen en de ultieme schuiver van Sergio Perez. Maar de ploegmaat van die Chinees, de onvolprezen Fin Valtteri Bottas, eindigde zesde en zond een smsje naar Mercedes "Ik ben klaar om tegen jullie te racen..."
Valtteri Bottas is 32 jaar, debuteerde in 2013 in de F1, en bracht de voorbije vijf jaar door onder het juk van Hamilton en Mercedes. Hij won weliswaar 10 GP's in de gevallen waarin de auto van de nu zevenvoudige wereldkampioen het liet afweten of bleef steken in één of ander wedstrijd-incident. Bijvoorbeeld toen Max Verstappen vorig jaar in Monza zijn Red Bull over de Engelsman zijn hoofd liet uitbollen. Maar het gaat over Bottas die in Bahrein vorige zondag zijn 179ste GP reed, dit keer in een Alfa Romeo.
De motor ervan is een Ferrari, Valtteri is de nummer 1, onverbloemd gesteund door de "op rust" zijn landgenoot Kimi Räikkönen. Op het sinueuze, snelle én gevaarlijke Jeddah straatcircuit in Saoudi Arabië wil hij zijn slag slaan. Dat zou zijn: voor een Mercedes eindigen. Dus voor zijn goede kennis Hamilton die op een achtste titel jaagt, en voor de jonge wolf George Russell die nog minstens één jaar moet wachten om wereldtiteldromen te hebben. Overmorgen beginnen de eerste vrije oefeningen van de tweede GP van 2022. Daaruit zal blijken of Bottas zijn frustrerende jaren bij Mercedes, zijn persoonlijke nieuwe ambitie bij Alfa Romeo kan doorzetten. (Walter Rombauts)
BUITENAARDSE F1, ASTON MARTIN VALKYRIE VOOR DE ECHTE RIJKEN, AFSPIEGELINGEN VOOR DE DAGDROMERS
Als men de Formule 1 zo afstandelijk bekijkt en je hebt er een heel leven mee te maken gehad, dan is het een buitenaards gebeuren. Zo omschreef destijds Thierry Boutsen dat toch. Destijds was er een slogan "Winnen op zondag is verkopen op maandag". Het is te betwijfelen of dat vandaag ook nog geldt ? Hoeveel van de F1-technieken komen nog op de gewone auto terecht ? Niet zoveel en als het dan toch zo is, pas na vele jaren. Maar kijk Ferrari pakt uit met een Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) die als hypercar voor €300.000.000 kan worden gekocht. In contradictie met Ferrari's gewoonte van een V8 te gebruiken is er een 2,9 liter V6 motor gemonteerd en een elektrische motor die direct is afgeleid van die MGK-U (Motor Generator Unit-Kinetic) dewelke de 610 kW (830 pk) ondersteunt met nog eens 122 kW (167 pk) zodat men tegen 8500 t/m aan 997 pk, net geen 750 kW (1000 pk) haalt. Die elektromotor is rechtstreeks afgeleid van degene die in de huidige Ferrari's van Charles Lecler en Carlos Sainz zit.
Deze Ferrari 296 GTB kan 330 km/h halen, van 0 naar 100 km/h in 2"9 en al dat geweld wordt naar de achterwielen gestuurd via een achttraps-automaat. De V6 motor heeft niet de klassieke 90°-hoek tussen de cilinderrijen, maar wel 120°. Die opstelling maakt dat er tussen de twee rijen cilinders ruim plaats is voor twee IHI-turbo's die, zo opgesteld, heel dicht tegen de verbrandingskamers staan en er dus een heel korte weg moet worden afgelgd voor het opladen. Er is een boek over te schrijven, maar laten we onthouden dat Ferrari hiermee een heel klein stukje F1 naar de straat brengt. Zoals ook Gordon Murray Mc Laren straatauto's heeft ontworpen, gebaseerd op Formule 1 auto's.
Adrien Newey heeft zich in de 36 jaar dat hij arodynamische inbreng had in de Formule 1 als designer een goddelijke status veroverd. Hij concretiseerde, koppig en scherpzinnig zoals hij is, de Aston Martin Valkyrie. Niet een auto die F1-aspecten naar de straat brengt, neen, een échte Formule 1 wagen voor twee personen en die op straat mag rijden. In orde is met ale wetgevingen. Daarvoor moest genie Adrian wel een toegeving doen om de neus 3 mm te verhogen wegens wetgeving in verband met aanrijding van voetgangers. Het is zijn enige toegeving gweest. Al de rest is nooit eerder in een auto toegepast. Zoals de dogbox-versnellingsbak met zeven gerobotiseerde gangen voor de eerste keer recht uit de F1 in een straatauto komt. Nimmer eerder vertoont. Het brengt ons opnieuw naar het buitenaardse. Van de F1 naar hypercars voor echte rijke mensen, staat een wereld die los kan gezien worden van het echte leven. Voor de dagdromers in dat echte leven van werken, verdienen en daarvan genieten, wordt jaarlijks wereldwijd een ongelooflijke verscheidenheid aan voertuigen aangeboden.
De populariteit hangt af van de vormgeving, de gesofistikeerde maar toch nog net betaalbare technieken en van...geschiedenis. Zelfs nu Tesla de hele Duitse auto-industrie in verlegenheid heeft gebracht met een nooit eerder geziene Giga-factory in Grünheide, blijven namen als Ferrari, Porsche, Aston Martin, Maserati en zelfs Morgan's de autoliefhebbers aanspreken. Maar hoewel ze ook een centje kosten, zijn ze allemaal zwakkere spiegelbeelden van wat voor de échte rijke mensen wordt gemaakt en aangeboden. In die groep wordt dan weer een natuurlijke selectie gemaakt. Wie zich in een Aston Martin Valkyrie wil wringen mag niet dik of echt oud zijn. Want in die gevallen is het onbegonnen werk. Toen de auto in Monaco aan VIP-genodigden werd getoond - en verkocht op zicht - verscheurden vele rijken hun bestelbon voor die Valkyrie. Wat geen zorg was voor Adrian Newey. Zijn droom is gerealiseerd. Een 1041 pk krachtige auto van 114 kg, nergens een grammetje teveel, en de prestaties van een F1 door een door Cosworth gemaakte 6,5 liter V12. Meer moest dat voor de superperfectionist niet zijn.
Newey is de luchtstroom-tovenaar die nog altijd met de hand schetst en geen gebruik wil maken van bijvoorbeeld Computer Aided Design" (CAD) om de eenvoudige reden dat hij het speelveld op het scherm te eng vindt. Hij maakt schetjes, geeft ze door aan IT-ers die ze dan digitaal verwerken. Over de Aston Martin Valkyrie heeft hij zo'n acht jaar ontwikkeling gedaan. Alle mogelijk gewicht werd bespaard, zo ook in het merkplaatje. Om de V12 met vier bouten tegen het passaiers"kompartiment" te bevestigen. De - Engelse - draad op de bouten was een zo goed als onbestaande spoed, maar wel geeft die draadsnijding een hechte sterkere bevestiging. Hj ging zelfs zover om die bouten in de lengte te laten doorboren zodat ze even sterk bleven maar wel minder wegen... Over de perfectie heen. Wee degenen die een Porsche bezitten met een viercilinder boxermotor. In concreto rijden ze met een mooi gecamoufleerde VW Kever, ontw Eigenlijk had hij de Volkswagen voor Stalin in Rusland kunnen maken. De Russische dictator bood hem - Ferdinand Porsche - de hemel op aarde aan. Maar na enkele maanden in Rusland zegde Ferdinand Porsche dat hij terugkeerde naar Duitsland. Aan de basis van die beslissing lag een taalbarrière.
Vandaag sluit Renault voorlopig haar vestiging in Moskou waar bij AutoVAZ de Duster, de Arkana, Captur en Nissan Terrano worden geassembleerd. Goed voor 500.000 voertuigen per jaar. Het was destijds Carlos Goshn, ceo van zowel Nissan als Renault, die met Vladimir Poetin afspraken rond die autoproductie maakte. Tussen de twee - politieke en industriële - dictators was er geen taalongemak. Nu hebben wapens wél een barrière opgeworpen. Eén waarvan nu eens echt niemand beter van wordt. (Walter Rombauts)
CHARLES LECLERC MOET EEN MAN ALS EEN ORKAAN VOORBLIJVEN
Charles Leclerc start straks in pole in de GP van Bahrein met Ferrari. Hij was in de kwalificaties 0"123 sneller dan Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda. Beiden zijn 24 jaar. Charles Leclerc is Monegask en debuteerde in 2018 in de Formule 1 maar in dat jaar behaalde hij slechts zijn eerste WK-punt, verbonden aan de zesde plaats in Azerbeidjan. In 2019 brak hij eigenlijk door als begrip in de F1 door naast acht podiums ook twee GP's te winnen: deze van België in Francorchamps en die van Italië in Monza. In 2020 geraakte hij slechts twee keer op het podium, in Oostenrijk en weerom Silverstone. Vorig jaar, 2021, één keer met een tweede plaats in Engeland. Vandaag rijdt hij zijn 81 ste GP. Belaagd door Max Verstappen die al aan zijn 142ste GP begint.
De in Hasselt geboren Max Verstappen debuteerde in 2015 in de Formule 1. Sinsdien won hij 20 GP's en werd vorig jaar in Abu Dhabi zéér controversieel wereldkampioen. Zijn eerste GP won hij in 2016 met de GP van Spanje en behaalde daarnaast nog vier podiumplaatsen. In 2017 won hij de GP's van Maleysië en Mexico, vermeerderd met drie podiums. In 2018 noteerd men twee GP-zege's, in Oostenrijk en Mexico, andermaal versterkt met 9 podiumplaaatsen.
Het eerste coronajaar 2020 won hij de GP's van Duitsland Brazlië en Oostenrijk op een verhakkelde seizoenskalender en zette er nog zes podiums bij. Vorig jaar ten slotte won hij in Monaco, tweemaal de GP van Oostenrijk, Frankrijk, België, Nederland, USA, Mexico en die van Emilia Romagne in Imola. Max stamt uit een koersfamile die wat onbeleefd wil zijn tegen objectieve beroepsjournalisten. Max's moeder, Sophie Kumpen, dochter van bouwgigant Kumpen, kartingkampioene en er is ook een Anthony Kumpen die een respectvol palmares kan voorleggen.
Vader Jos Verstappen is niet alleen de vader van Max, maar tevens ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton. Hij heeft zoonlief via een harde opleiding gebracht waar hij is. Max behoort bij de groten, maar nog niet bij de "Sir's". Daarvoor moet je echt uit het hout van Goëthe gesneden zijn. Mogelijk kan hij vanaf nu zichzelf vervolmaken zodat een tweede wereldtitel niet telkens met een vraagteken moet worden vergezeld. Straks ontmoet hij de de hobblende piste van Bahrein de fijnbesnaarde heer Charles Leclerc, ploegmaat can Carlos Sainz jr bij Ferrari. (Walter Rombauts)
LECLERC WINT, SAINZ ZORGT VOOR DUBBELSLAG FERRARI, HAMILTON OP PODIUM
Na een langdurig tweegevecht tussen de trainingsnelste Charles Leclerc en Max Verstappen ging in de 45ste van 57 ronden de AlphaTauti-Honda van de Fransman Pierre Gasly aan het branden. De piloot kon er op tijd uitspringen en het restant werd geblust maar bleef wel ter plekke staan. Eén minuut "Virtuele Safety Car" én elf minuten een echte safetycar, verknalde wat een prachtig koerseinde had kunnen zijn tussen Leclerc, Verstappen, Sainz, Perez en Hamilton. Toen op vijf ronden van het einde het gezelschap opnieuw werd losgelaten - Max Verstappen had nog snel nieuwe softs gehaald - bleef Charles Leclerc met zijn Ferrari glansrijk de meerdere van een aandringende Max Verstappen. Tot diens Red Bull-Honda er de brui aan gaf. Een haperende benzinetoevoer.
Sergio Perez kon gelukkig de eer redden voor Red Bull op het podium, ware het niet dat hij een spin maakte die het hele veld onder een gele vlag bracht en voor een verrasssende uitslag zorgde. Met o.a. een heroptredende Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) op de vijfde plaats en de twee Alpine-Renault's op plek 7 en 9. Andermaal ontsierde de safety car de finale van de eerste GP van het seizoen, wat deed denken hoe het kampioenschap vorig jaar is afgesloten en bedenkelijk is afgelopen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stond als derde mee op het podium.
Charles Leclerc won hiermee zijn derde GP sinds hij in 2018 in de F1 debuteerde. In de stand om het WK staat de Monegask met 26 aan de leiding. Eén punt scoorde hij door ook de snelste ronde af te snoepen. Hij kreeg de onderscheiding "Driver of the Day". Meteen neemt Ferrari ook de leiding in het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag van de GP van Bahrein
1. Charles Leclerc 308,484 km in 1 uur 37'33"584 (189,720 km/h gemiddeld)
CHARLES LECLERC - FERRARI - VERTREKT IN POLE IN GP VAN BAHREIN
De strijd om de pole ging tussen Ferrari en Red Bull. Mercedes bleef op bijna 1"hangen en Lewis Hamilton redde de meubelen met een vijfde plaats. In de Q1 reed de Monegask met 1"31"471 al de snelste chrono. Die werd in Q2 overgenomen door Max Verstappen met 1'30"757. In de Q3 leek het er even op dat de Spanjaard Carlos Sainz zijn eerste "pole" ging scoren. Maar nog voor Max Verstappen de ultieme tijd kon zetten klokte Charles Leclerc met 1'30"558 de finale tijd voor de pole-position en verwees Max Verstappen naar de tweeede plaats. Dan volgt Carlos Sainz, een verdienstelijke Sergio Perez die de druk van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn nek voelt.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - REPLIKEERT IEDEREEN IN FP2 IN BAHREIN
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Schumacher en Magnussen in hun Haas reden verdienstelijk 8ste en 10de. Charles Leclerc (Ferrari) was lang de leider, tot de Belgische Nederlander met alle wijzerstanden korte metten maakte. Verliezen we ook niet uit het oog dat Fernando Alonso vijfde is met die sakkerse Alpine, terwijl Esteban Ocon met die bolide een rode vlag uitlokte omdat zijn auto bijna letterlijk uit elkaar viel op de rechte lijn. Van de FP2 moet nog een akkefietje worden vermeld. Tsunoda reed wat in de weg van Leclerc in een snelle ronde. Genoeg om stewards een onderzoekje te laten doen. Net als wielrennen is F1 ook een vervelende sport geworden. Om het met Toon Hermans woorden te zeggen "Die anderen gingen altijd voor me rijden...ik ben ermee gestopt".
Het "hobbelen" van de auto's op topsnelheid is een probleem en zevenvoudig wereldkampioen Hamilton maakt er geen geheim van dat het zijn nek en hoofd zwaar belast. Gelukkig dan dat hij de tijd van de echte "wingcars" niet heeft meegemaakt waar 4G nog maar een lachertje was. Het huidige grondeffect dat wordt gecreëerd door tunnels smal te beginnen en achterwaarts te verbreden waardoor de lucht versnelt en een - licht - vacuüm schept dat de wagenbodem naar het asfalt zuigt is tegenover Colin Chapman's wingcars maar een flauwe kopie. Toch moet er direct worden bij verteld dat Hamiltons wagenbodem wel over het asfalt schuurde... Morgenochtend is er de FP3, daarna de kwalificaties om de eerste "polesitter" van 2022 aan te duiden. Wedden dat het een jonge "knul" is die er tussen Engels wat Hollands ingooit. (wr)
PIERRE GASLY - ALPHATAURI HONDA - VERWITTIGT JONGE GASTEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1 IN BAHREIN
De eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein waren net geen half uur aan de gang of Max Verstappen klokte op mediums in 1'34"783 de snelste tijd. Maar een tiental minuten later, om precies te zijn om 13.45 uur, bracht de Brit George Russell de nieuwe Mercedes W13 op de eerste plaats: 1'34"629. Meteen weet de achterklappende en honende concurrentie dat Mercedes' nieuwe "draak" zoals Max Verstappen hem figuurlijk noemde, helemaal mee zal zijn.
Gedaan met lachen en overgaan tot de ernstige zaken, waarin besloten ligt dat het nieuwe F1-format zich zal afspelen in de jonge generatie autocoureurs. "Ancien" Fernando Alonso kon in de Alpine wel de achtste plaats wegkapen, maar met zijn 40 lentes, twee wereldtitels, 333 GP's en 32 overwinningen, zal hij toch de adrenaline van de jonge gasten in zijn stoere nek voelen. Lewis Hamilton zit met 37 bewogen lentes bijna in hetzelfde geval. Hij staat op de zevende plaats in de eerste uitslag van de vrije trainingen voor de eerste van 23 GP's dit jaar. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NICO HÜLKENBERG VERVANGT VETTEL IN BAHREIN WEGENS COVID
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kan de eerste GP van het seizoen, in Bahrein, niet rijden. Hij wordt vervangen door Nico Hülkenberg bij Aston Martin. Deze Duitser viel de jongste twee jaar al meer in voor "zieke" collega's. Winnaar in 2015 met Porsche in de 24 Uren van Le Mans, is deze man een referentie in de F1. Vrolijker nieuws is dat Max Verstappen een prachtige privéjet heeft, derdehands weliswaar, maar niet mis. Lewis Hamilton heeft de zijne dan weer verkocht om milieu-overwegingen, volgens hemzelf. Morgen ontmoeten de twee rivalen zich opnieuw tijdens de eerste vrije trainingen voor de GP van Bahrein die zondag wordt gereden. Max verdedigt daarin zijn tweedehands-wereldtitel en de "ouwe" Lewis zal pogen de achtste wereldtitel binnen te halen.(wr)
EERST GASLY, DAN SAINZ EN TENSLOTTE MAX VERSTAPPEN HYPERSNEL IN DRIEDAAGSE VAN BAHREIN
Vrijdag 18 maart 2022 begint met de eerste vrije trainingen op het Sakhircircuit in Bahrein het WK Formule 1 2022. Vooraf werden echter drie testdagen georganiseerd waarvan vandaag de laatste is geweest. Op dag 1 was het de Fransman Pierre Gasly in zijn Alpha Tauri-Honda die de beste tijd in 1'33"902 neerzette. Op dag twee - zwaar verstoord doordat Latifi's Williams uitbrandde - zag de Spanjaard Carlos Sainz kans om de Ferrari met 1'33"532 bovenaan te plaatsen. Tijdens de laatste dag, vandaag dus, klokte Max Verstappen in de Red Bull-Honda RB18 met 1'31"720 een hypersnelle tijd.
Die maakt hem meteen favoriet voor de GP van Bahrein volgende zondag. Max grijpt de macht kun je zeggen. De manier waarop dat gebeurt kan verschillen. Vandaag was dat correct, op de zachtste Pirelli's (C5). Moet ook Kevin Magnussen worden vermeld die Nikita Mazepin bij Haas vervangt. De Rus is als gevolg van de Russische inval in Oekraïne bedankt voor zijn diensten, maar extra zwaar omdat zijn vader Dmitri Mazepin die sponsor was bij Haas via de firma Uralkali. Toevallig is die iligarch één van de weinegen die dicht aan tafel mocht zitten bij Vladimir Poetin en niet zeven meter ervan af... Over Daniil Kvyat, een nogal verdienstelijke autocoureur, horen we minder laster.
Mogelijk weet Bernie Ecclestone (92) daar meer over. Want de echte F1-paus schoof ook aan de intieme tafel aan. Dictatoriaal begrepen ze elkaar zéér goed. Zondag is er kermiskoers met wat de nieuwe F1(s wordt genoemd. Wat zwaarder, wat grondeffect, kleurrijker dan ooit, met dezelfde oude Otto-motoren 1,6 liter V6 Hybrid waarvan het elektrisch gedeelte verstekt is tot 350 kW. En er wordt met E10-benzine gereden. Voor de synthetische brandstof waaraan vooral Porsche werkt moeten we nog wachten tot 2026 als er echt nieuwe motoren zullen zijn. Dan zal er een groene tint zijn in een veranderde F1. Nu is het nog schaamrood in alle richtingen. (Walter Rombauts)
Dag 1 : Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) 1'33"902
Dag 2 : Carlos Sainz (Ferrari) 1'33"532
Dag 3 : 1. Max Vertsappen (Red Bull-Honda) 1'31"720
DE MOGELIJKE VERVANGERS VAN NIKITA MAZEPIN BIJ HAAS
De FIA heeft Russische autocoureurs niet in de ban geslagen, dus kan de ploegmaat van Mick Schumacher, de Rus Nikita Mazepin simpel gezegd verder bij Haas rijden. Maar gezien Haas Amerikaans is en vader Mazepin de eigenaar is van grote sponsor Uralkali, blijven de controverses in deze aanwezig. Zo is al met zekerheid bekend dat de Rus zal worden geweigerd voor de GP van Engeland in Silverstone. Dus vist Haas in een nogal goed doorzwommen vijvertje van zowel "piepjonge" als ervaren coureurs.
In één adem genoemd zijn het de Chinees Guanyu Zhou, de al wat ervaren Antonio Giovinazzi die naast Kimi Rëikkönen zich verdienstelijk maakte bij Alfa Romeo waar dit jaar de zojuist genoemde Chinees aan de zijde van Valtteri Bottas zou rijden. Dan is er de Deen Kevin Mahnussen, ook al wat ervaren. Maar torenhoog er boven de Duitse alom onderschatte Nico Hülkenberg die naast de 24 Uren van Le Mans winnen in 2015 met Porsche, meerdere sterke staaltjes ten beste gaf in de F1 als vervanger van zieke of gekwetste vaste coureurs. De echte jonge "gastjes" zijn Pietro Fittipaldi en Oscar Piastri.
Eerstgenoemde komt uit een "koersnest". In de 1000 km van Spa-Francorchamps in 2018 - in het WEC-kader - brak hij in een ongeval een been, miste daardoor de "Indy 500" en kwam terug in 2021. Maar die Piastri reed zich tot kampioen in de Formule Renault Eurocup, in de F3 en won het van Guanyu Zhou in de Formule 2. Dus rijp voor de Formule 1 in dit oorlogsjaar. Daarover gesproken deed Formule 1-paus Bernie Ecclestone enkele opmerkelijke uitspraken op de radio.
"Het is niet aan mij om te oordelen van wat nu gebeurt", begon hij. "Poetin en ik kennen elkaar zeer goed en ik waardeer hem omdat wat hij zegt ook doet... Europa zou zo'n dictator als leider best kunnen gebruiken. En geen GP van Rusland is fout. De roebel als geld is niet ineens "vies" geworden. Zelfs een GP in Rusland zonder Verstappen moet kunnen. Dat is tenslotte toch ook maar één van de acteurtjes in het geheel." Daarmee uitte de F1-dictator, dewelke hij wel degelijk was, zijn mening over wat vandaag in de wereld gebeurt. Wel op 91-jarige leeftijd, veilig vanuit Londen. De vereenzelving van de F1, heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een democratie niet huldigde. (Walter Rombauts)
PORPOISING, EEN NIEUW WOORD VOOR OP- EN NEER DANSEN VAN AUTO DOOR GRONDEFFECT
Iedereen heeft gedurende de drie dagen in Barcelona last gehad van "porpoising", een nieuw woord in de F1. Het staat voor het op- en neer beginnen springen/dansen van de bolide op topsnelheid. Het is enorm belastend voor de ophanging en de aerodynamica-ingenieurs gaan er van uit dat het ontstaat door het "grondeffect" dat opnieuw is toegepast bij middel van twee tunnels in de bodem die de lucht versnellen en daardoor/daarmee de auto tegen het asfalt zuigen. George Russell, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, heeft de F1 verzocht dringend een oplossing hiervoor aan te brengen. Tijdens het achter elkaar rijden zou deze "porpoising" (Amerikanen vragen zich zelfs af wat het woord eigenlijk betekent...) een ernstig gevaar op ongevallen kunnen veroorzaken. 't Heeft zeker niets te maken met een soort Russisch vergif dat de bij Haas bedankte Rus Nikita Mazepin zou hebben ingebracht. (Walter Rombauts)