EERST GASLY, DAN SAINZ EN TENSLOTTE MAX VERSTAPPEN HYPERSNEL IN DRIEDAAGSE VAN BAHREIN
Vrijdag 18 maart 2022 begint met de eerste vrije trainingen op het Sakhircircuit in Bahrein het WK Formule 1 2022. Vooraf werden echter drie testdagen georganiseerd waarvan vandaag de laatste is geweest. Op dag 1 was het de Fransman Pierre Gasly in zijn Alpha Tauri-Honda die de beste tijd in 1'33"902 neerzette. Op dag twee - zwaar verstoord doordat Latifi's Williams uitbrandde - zag de Spanjaard Carlos Sainz kans om de Ferrari met 1'33"532 bovenaan te plaatsen. Tijdens de laatste dag, vandaag dus, klokte Max Verstappen in de Red Bull-Honda RB18 met 1'31"720 een hypersnelle tijd.
Die maakt hem meteen favoriet voor de GP van Bahrein volgende zondag. Max grijpt de macht kun je zeggen. De manier waarop dat gebeurt kan verschillen. Vandaag was dat correct, op de zachtste Pirelli's (C5). Moet ook Kevin Magnussen worden vermeld die Nikita Mazepin bij Haas vervangt. De Rus is als gevolg van de Russische inval in Oekraïne bedankt voor zijn diensten, maar extra zwaar omdat zijn vader Dmitri Mazepin die sponsor was bij Haas via de firma Uralkali. Toevallig is die iligarch één van de weinegen die dicht aan tafel mocht zitten bij Vladimir Poetin en niet zeven meter ervan af... Over Daniil Kvyat, een nogal verdienstelijke autocoureur, horen we minder laster.
Mogelijk weet Bernie Ecclestone (92) daar meer over. Want de echte F1-paus schoof ook aan de intieme tafel aan. Dictatoriaal begrepen ze elkaar zéér goed. Zondag is er kermiskoers met wat de nieuwe F1(s wordt genoemd. Wat zwaarder, wat grondeffect, kleurrijker dan ooit, met dezelfde oude Otto-motoren 1,6 liter V6 Hybrid waarvan het elektrisch gedeelte verstekt is tot 350 kW. En er wordt met E10-benzine gereden. Voor de synthetische brandstof waaraan vooral Porsche werkt moeten we nog wachten tot 2026 als er echt nieuwe motoren zullen zijn. Dan zal er een groene tint zijn in een veranderde F1. Nu is het nog schaamrood in alle richtingen. (Walter Rombauts)
Dag 1 : Pierre Gasly (Alpha Tauri-Honda) 1'33"902
Dag 2 : Carlos Sainz (Ferrari) 1'33"532
Dag 3 : 1. Max Vertsappen (Red Bull-Honda) 1'31"720
DE MOGELIJKE VERVANGERS VAN NIKITA MAZEPIN BIJ HAAS
De FIA heeft Russische autocoureurs niet in de ban geslagen, dus kan de ploegmaat van Mick Schumacher, de Rus Nikita Mazepin simpel gezegd verder bij Haas rijden. Maar gezien Haas Amerikaans is en vader Mazepin de eigenaar is van grote sponsor Uralkali, blijven de controverses in deze aanwezig. Zo is al met zekerheid bekend dat de Rus zal worden geweigerd voor de GP van Engeland in Silverstone. Dus vist Haas in een nogal goed doorzwommen vijvertje van zowel "piepjonge" als ervaren coureurs.
In één adem genoemd zijn het de Chinees Guanyu Zhou, de al wat ervaren Antonio Giovinazzi die naast Kimi Rëikkönen zich verdienstelijk maakte bij Alfa Romeo waar dit jaar de zojuist genoemde Chinees aan de zijde van Valtteri Bottas zou rijden. Dan is er de Deen Kevin Mahnussen, ook al wat ervaren. Maar torenhoog er boven de Duitse alom onderschatte Nico Hülkenberg die naast de 24 Uren van Le Mans winnen in 2015 met Porsche, meerdere sterke staaltjes ten beste gaf in de F1 als vervanger van zieke of gekwetste vaste coureurs. De echte jonge "gastjes" zijn Pietro Fittipaldi en Oscar Piastri.
Eerstgenoemde komt uit een "koersnest". In de 1000 km van Spa-Francorchamps in 2018 - in het WEC-kader - brak hij in een ongeval een been, miste daardoor de "Indy 500" en kwam terug in 2021. Maar die Piastri reed zich tot kampioen in de Formule Renault Eurocup, in de F3 en won het van Guanyu Zhou in de Formule 2. Dus rijp voor de Formule 1 in dit oorlogsjaar. Daarover gesproken deed Formule 1-paus Bernie Ecclestone enkele opmerkelijke uitspraken op de radio.
"Het is niet aan mij om te oordelen van wat nu gebeurt", begon hij. "Poetin en ik kennen elkaar zeer goed en ik waardeer hem omdat wat hij zegt ook doet... Europa zou zo'n dictator als leider best kunnen gebruiken. En geen GP van Rusland is fout. De roebel als geld is niet ineens "vies" geworden. Zelfs een GP in Rusland zonder Verstappen moet kunnen. Dat is tenslotte toch ook maar één van de acteurtjes in het geheel." Daarmee uitte de F1-dictator, dewelke hij wel degelijk was, zijn mening over wat vandaag in de wereld gebeurt. Wel op 91-jarige leeftijd, veilig vanuit Londen. De vereenzelving van de F1, heeft het nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij een democratie niet huldigde. (Walter Rombauts)
PORPOISING, EEN NIEUW WOORD VOOR OP- EN NEER DANSEN VAN AUTO DOOR GRONDEFFECT
Iedereen heeft gedurende de drie dagen in Barcelona last gehad van "porpoising", een nieuw woord in de F1. Het staat voor het op- en neer beginnen springen/dansen van de bolide op topsnelheid. Het is enorm belastend voor de ophanging en de aerodynamica-ingenieurs gaan er van uit dat het ontstaat door het "grondeffect" dat opnieuw is toegepast bij middel van twee tunnels in de bodem die de lucht versnellen en daardoor/daarmee de auto tegen het asfalt zuigen. George Russell, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association, heeft de F1 verzocht dringend een oplossing hiervoor aan te brengen. Tijdens het achter elkaar rijden zou deze "porpoising" (Amerikanen vragen zich zelfs af wat het woord eigenlijk betekent...) een ernstig gevaar op ongevallen kunnen veroorzaken. 't Heeft zeker niets te maken met een soort Russisch vergif dat de bij Haas bedankte Rus Nikita Mazepin zou hebben ingebracht. (Walter Rombauts)
HAMILTON - MERCEDES - SLUIT DERDE DAG IN BARCELONA AF MET SNELSTE TIJD !
In weerwil van nukkigheden aan zowat alle nieuwe F1 auto"s, volgens zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton nog het meest die van hem, heeft Sir Lewis de derde en laatste trainingsdag in Barcelona afgesloten met de snelste chrono: 1'19"138 ! Zijn nieuwe, jonge teamgenoot van wie hij dit seizoen zelf nog last zal krijgen, zette de andere Mercedes op de tweede wijzerstand ! Mercedes dus bovenaan.
LECLERC - FERRARI - SNELSTE NA TWEEDE DAG IN BARCELONA
Het Amerikaanse team Haas heeft alle Russische insignes van de twee bolides van Nikita Mazepin en Mick Schumacher weggehaald. De uitslag van de tweede dag in Barcelona ziet er zo uit:
SAINZ - FERRARI - VOERT WIJZERGEVECHT AAN IN BARCELONA
Zoals de zaken nu staan in Barcelona (11 uur 28) heeft de Spanjaard Carlos Sainz, net als gisteren Charles Leclerc in een Ferrari, de spits waargenomen in de tweede trainingsdag.
1. Carlos Sainz (Ferrari) 1'20"546
2. Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) 1'21"466
3. Alex Albon (Williams-Mercedes) 1'21"657
4. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) 1'21"775
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) 1'22"412
Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton reed in de Mercedes de 7de tijd (wr)
Max Verstappen reed zesde en verondertselde wellicht dat de vijf voor hem "gedubbelden" waren. Nu communcatie tussen teambazen en wedstrijdleiding door de FIA, aangevoerd door een Arabier Mohammed Ben Saluyem, strikt verboden is, kon de Hasseltse coureur geen uitsluitsel krijgen of ie er voorbij mocht.(wr)
VANDAAG EERSTE VAN DRIE GEKKE F1-TESTDAGEN IN BARCELONA.
Vandaag rijden de nieuwe F1-auto's de eerste van drie pré-seizoen testdagen in Barcelona. Daarna gaat de karavaan, het circus zeg maar, naar Bahrein om op 20 maart 2022 de eerste van 23 races te rijden. Daartusssen wordt in Bahrein van 10 tot 12 maart nog een test gehouden, daar dan met veel show en glitter. Een nieuw wereldkampioenschap, geheel ontdaan van de "noblesse" van de voorbije 71 jaar en helemaal in handen van kermismakers Liberty Media. Met kunstmatige regen als het moet, zoals Bernie Ecclestone het ooit suggereerde.(wr)
HAMILTON AAN DE START, KOERSDIRECTEUR MICHAËL MASI AFGEVOERD
De nieuwe Formule 1 krijgt vorm. De ene na de andere nieuwe bolide is voorgesteld. Voor insiders maakt de ene niet meer of minder indruk dan de andere. Alle merken zeggen uiteraard dat ze de beste zullen zijn. Dat hoort zo bij pronostieken zoals bij politieke peilingen. In tegenstelling tot de politici die het verschil niet beseffen tussen de CO2-vriije nucleaire energie en de CO2 volop uitstotende gascentrales, tracht de F1 door gebruik te maken van E10-benzine (10% bio-ethanol) een groen tintje over te brengen in samenspel met een verhoogde elektrische inbreng in het Hybridconcept. De motoren zijn dezelfde, een 1,6 liter V6 turbo Hybrid.
Maar het lagere octaangehalte van de E10 baart sommige ingenieurs zorgen omdat er minder vermogen wordt geoogst. Voor de rest is het afwachten tot 18 maart - niet voor de Belgische kernuitstap - maar wel voor de eerste vrije oefeningen in Bahrein voor de GP die zondag 20 maart 2022 zal doorgaan. Ik ga nog volgen, maar niet meer de kleine verslagen brengen. Om de simpele reden dat wat is gebeurd in Abu Dhabi in de laatste van toen 21 races, mij een afkeer heeft bezorgd van de sport.
Ze behelst geen persoonlijkheden meer, op uitzonderingen van een Alonso, Vettel of Hamilton. Het zijn enkel miljardairszoontjes die het kermisbeeld invullen. Sir Lewis zal aan de start staan. En de zéér tendensieuze koersdirecteur Michaël Masi is afgevoerd. In zijn speech van 16 februari j.l. citeerde de nieuwe FIA-president Mohammed Ben Sulayem de name van Eduardo Freitas en Niels Wittich als de opvolgers, met nog een soort waakhond over hen beiden in de persoon van en Herbie Blash. In weerwil daarvan is er geen recht geschied. De wereldkampioen 2021 zal altijd met een asterix in de ernstige geschiedenisboeken blijven staan. (Walter Rombauts/Foto: BWT Alpine)
NIEUWE AERODYNAMICA VAN F1-BOLIDES 2022 MOET VIDEOGAME-EFFECT NOG VERHOGEN
De simulatorraces waaraan kersvers en betwist wereldkampioen F1 Max Verstappen meedoet, worden de grote autocoureurs omschreven als "videospelletjes". Bertrand Gachot (winnaar 24H Le Mans 1991), Jacques Villeneuve (wereldkampioen F1 1997) en anderen als Alain Prost (viermaal wereldkampioen F1) hebben dat aldus ervaren. In het echt op het asfalt van een omloop is het anders. De asfaltlagen willen onderling wel eens verschillen, soms is het oppervlak biljartglad of soms hobbelig. Daarmee zeilen de videogames weg van een pure technische realiteit: de interactie van de wagenbodem en het bereden oppervlak van de asfaltlaag op de omloop.
Terwijl moeilijk kan worden beweerd dat 2021 niet spannend was, willen de iegenaars van de F1 sinds de overname ervan in maart 2017, toch meer inhaalmaneuvers creëren tussen de auto's onderling. De bolides hebben nog steeds voor- en achtervleugels, maar in de wagenbodem zijn twee tunnels gevormd waarmee het zogenaamde "grondeffect" ontstaat. Eerder in de F1 geschiedenis deed Colin Chapman het al voor eind de jaren '70 met Lotus. Maar zijn design was radicaal een omgekeerde vliegtuigvleugels als vorm van de bodem van de auto. Waardoor die tegen het asfalt werd gezogen. De meeste jonge mensen weten best hoe een vliegtuigvleugel werkt.
Door de bolle vorm van de voorkant die eindigt in een aflopende mesvorm versnelt de lucht boven de vleugel. Als lucht versnelt creëert het een vacuüm waardoor het vliegtuig opwaarts wordt gezogen. Op Chapman's "Wing Cars" zoog die de auto tegen de grond waardoor bochten onwaarschijnlijk snel konden worden genomen. Met oplopende G-krachten tot 5G en meer. Jacky Ickx zei er ooit over dat het soms moeilijk was om de voet van het gaspedaal naar de rem te krijgen. Medisch werden er ook vragen over gesteld omdat de vijf liter bloed die een mens heeft, zich tegen de aderwanden "plakte" en dus een normale bloedcirculatie kortstondig onderbrak.
Voor alle duidelijkheid: de F1 2022 heeft géén omgekeerde vliegtuigvleugel als bodem. Wel twee tunnels die eveneens volgens het principe van Bernouilli's principe werken. De smalle ingang van de tunnel is vooraan, eigen zo laag mogelijk gesitueerd tegen het asfalt, en omdat die oplopend breder wordt creëert die de luchtversnelling die nodig is om de auto tegen de grond te zuigen. Ondersteund door de bovenste aerodynamika van vleugels waaraan niet wordt geraakt, buiten wat kleine details zoals een kleine overkapping van de voorbanden die mee voor een betere afkoeling van de remschijven zouden moeten zorgen.
De F1's van het Amerikaanse Liberty hebben dus twee tunnels in de wagenbodem om een licht grondeffect te bekomen. Laat mij het in dit geval eerder een "aerodynamische interactie" noemen tussen wagenbodem en asfalt. De ingenieurs van de F1, van Liberty Media dus, een vijftal willen hiermee de "weerstand" verkleinen die door turbulenties achter de achtervleugel weg te werken, zoniet stevig te verminderen. De F1-auto uit 2021 verliest bij het inhalen van een voorligger door "vuile lucht; turbulenties" 35% van zijn downforce op het asfalt op 20 meter gemeten van de neus van de voor hem rijdende auto. Komt die nog dichter tot op 10 meter dan loopt het gripverlies op het asfalt al op tot 47% !
De F1's vanaf nu krijgen door het grondeffect minder last van die afremmende turbulenties van de voorligger. In grote mate zelfs. Gemeten op dezelfde 20 meter van een voorligger bedraagt het "drag-verlies" slechts 4% en op 10 meter van de op kop rijdende bolide slechts 18%. Daardoor kunnen meer inhaalaneuvers worden gescoord. Hopelijk denken de mensen van Liberty er dan ook bij dat de coureurs elkaar onderling nog "lebensraum" geven zodat het niet weer bots-autootjes worden zoals we er in vele van de GP's vorig jaar hebben gezien. Techniek beheersen is knap. Menselijke zelfdicipline opvoeren nog knapper, maar veel moeilijker. Het is één aspect waarom enkelen zoals Jackie Stewart, Jack Brabham, nu ook Lewis Hamilton met "Sir" worden aangesproken. Net iets hoger niveau dan een kampioen. (Walter Rombauts)
FIA-RAPPORT OPENBAAR OP 18 MAART ALS EERSTE OFENINGEN BEGINNEN IN BAHREIN
De controversiële wereldtitel van Max Verstappen blijftnazinderen en een speciale FIA-commissie zoekt verder uit wat er in detail in Abu Dhabi is gebeurd na de crash van de Canadees Latifi (Williams) op vijf ronden van het einde. Koersdirecteur Michaël Masi is niet zeker meer van zijn commandopostje dit jaar. Maar door wie vervang je hem ? In ieder geval is het schandelijk dat de FIA pas op 18 maart 2022 het "verdict" publiekelijk maakt. Over de situatie van Sir Lewis Hamilton is niets bekend. Dit jaar begint na 71 jaar een nieuwe - Amerikaanse - Formule 1. Gericht op kermismakerij. Op 20 maart a.s. wordt in Bahrein de eerste van 23 GP's gereden.(wr)
Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW (163 pk) opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen.
Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer pas over tien jaar de etmaalrace kunnen winnen. Misschien daarom dat Max Verstappen, volgende week deelneemt aan de virtuele "24 Uren van Le Mans" Een hemels vooruitzicht. (wr)
EINDELIJK ZONNECELLEN OP AUTODAKEN ALS HULPBRON OM 1000 KM ACTIERADIUS TE HALEN
Op de zojuist gehouden technologiebeurs van Las Vegas toonde Mercedes een puur elektrische concept-car die 1000 km reikwijdte belooft. Insiders weten nu al dat die nooit zal febariceerd zal worden en mocht dat toch zo zijn, dan haalt de "lightbau" sterwagen 764 km. Niet mis, maar anderen, Chinese, Amerikaanse én Europese merken, o.a. Porsche, zullen dit weldra nadoen en overtreffen. De sensatiepers wijt het "lichtgewicht" van de auto aan de ervaringen met de F1 en Formula E renwagens. Daaruit worden zeker aspecten overgenomen, maar men mag dat niet overdrijven. Zo zijn de F1 auto's van vandaag en de nieuwe van dit jaar 2022 nooit eerder zo zwaar geweest (+700 kg) in de zeventig jarige geschiedenis van de na-oorlogse F1. Dus is dat ander voer om over te kribbelen.
Wél héél interessant is te zien dat in het dak van meerdere concept-cars zonnecellen worden gemonteerd die de batterij ondersteunen en dus de actieradius een "booster" kunnen geven. Nu wil het toeval dat dit geen hot news is. Zo'n veertig jaar geleden had ik het voorrecht in de woestijn van Arizona, nabij Phoenix, een "filiaaltje" van het toen nog Zweedse merk te bezoeken. Daar hielden twee Nederlanders zich onledig met het plaatsen van zonnecellen op de achtervleugels die sommige Volvo's toen hadden. Die moesten niet de actieradius vergroten - want het ging om benzine- en dieselauto's - maar wel alle toebehoren voeden zodat de batterij gevoelig werd ontlast. Deze toepassingen zijn niet direct te zien geweest in de seriebouw. Mogelijk te kostelijk en ook omdat men zon moet hebben. In Arizona schijnt de zon altijd en is het er in juni bijvoorbeeld constant 55° C. Dat is dus anders dan op de Antwerpse of Brusselse Ring waar alleen flitscamera's voor enig licht zorgen. Zonneklaar.
Een echte zonnewagen die als een schubbendier de wereldberoemde race Darwin - Adelaïde in Australië baas kan over 3000 km, behoort niet tot de objecten waar een mens zich dagelijks wil mee verplaatsen. De lichtbouw is verregaand, het oppervlak aan zonnecellen maximaal en de mens erin is compleet bijzaak. Die moet zich schikken naar de technische eisen van het voertuig en zit meestal oncomfortabel. Aan dit laatste aspect is - gezien de afstand - hard gesleuteld, maar toch... Nu is het gebruiken van zonnecellen op autodaken of vleugels hoogstaander dan een BMW die van kleur verandert (ook in Las Vegas) maar de creatie uit Munchen is wel een elektronische- en software-gerichte krachttoer die de jonge mensen van vandaag moet boeien naar de zéér nabije toekomst toe.
Met daaraan direct de hoop gekoppeld dat er werkgelegenheid blijft opdat een groot deel van de 8 miljard "human beings" op deze aardkloot er kunnen van genieten. Zo niet is er een probleem. Vorige week is mijn goede vriend en hoogst bescheiden man, Eric Elst overleden, een sterrenkundige die 3760 astéroïden heeft ontdekt...en die me zei, tijdens een gezellige babbel dat het zinvol was op de Maan of Mars naar uitbreidend "lebensraum" te zoeken... Onze planeet geraakt vol. En Maan- en Marslanders hebben al bewezen dat wielen kunnen rollen op die bodems. Dus hoopgevend voor de wereldauto-industrie. Ze hebben maar naar Elon Musk te bellen en die zorgt voor een raketje op en neer naar de planeten. De wereld gokt, Musk gokte succesvol met Tesla, daarom dat die techno-beurs ook ieder jaar in Las Vegas wordt gehouden. Met uiteraard veel glitter zoals de mens zich de wereld dagelijks inbeeldt (Walter Rombauts/Foto:Honda)
Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen. Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Loterer in het beste geval over tien jaar kunnen winnen.(wr)
MORGEN WORDT JACKY ICKX 77 JAAR, GEFELICITEERD MONSIEUR !!!
Het heeft geen zin héél het levensverhaal van de grootste Belgische autocoureur - nu piloot genoemd - andermaal te vertellen. Hij heeft zes keer de 24 Uren van Le Mans gewonnen. Hij schreef geschiedenis in 1969 door manifest aan de overkant van de bolides te blijven staan tot iedereen ernaar toegelopen en weggereden was. Doodgemoedereerd stapte hij naar zijn Ford GT 40 die hij deelde met Jacky Oliver. Tot ieders verrassing, niet in het minste van Porsche met Hans Hermann, won hij met de loggere Ford. Het jaar nadien werd de beschreven startwijze afgeschaft zoals die sinds 1923 door de l'Automobile Club de l'Ouest was ingevoerd. Het échte gevaarlijke ervan was dat de piloten in de auto sprongen en pas op de rechte lijn van Hunaudières, toen nog 5,5 km rechtdoor, hun veiligheidsgordels aandeden.
Willy Mairesse stootte op die manier eens - ook in een Ford GT 40 - zijn portiertje open en door ernaar te grijpen verloor hij de controle over de auto. Deze werd daarbij zwaar gewond, een revalidatie van zes maanden. Jacky Ickx heeft in het begin vaak tegen Willy Mairesse moeten knokken want de man uit Arlon was geen doetje in de auto. Ik herinner me een duel tussen Mairesse in een Ford GT 40 met de vorig jaar overleden "Jean Beurlys" als ploegmaat. Jacky Ickx reed in een Lola-Ford. Het was in Francorchamps. Dan de ene, dan de andere weer de snelste ronde. Op het grote 14,1 km lange echte Francorchamps...
Ze in Stavelot die grote bocht zien nemen, letterlijk allebei aardbevingen op wielen. Jacky Ickx won het pleit en illustreerde wat hij onlangs nog zei over Max Verstappen en Lewis Hamilton "Max (24) gaat bergop, Lewis (36) gaat bergaf". Dat was ook de situatie tussen hem en Willy Mairesse. Maar Jacky Ickx heeft de grootste achting voor "sacré Willy". Op zijn 77ste is Jacky een levend monument. Als je er oog in oog mee staat, een stevige vuistgoeiedag zegt, dan vertellen zijn ogen zijn nog brandend vuur voor de autosport. Niet voor niets is hij het middelpunt in de "Le Club des V" waar hij een apart hoekje heeft. Daar staat de oude schrijfmachine van zijn vader Jacques die samen met Pierre Stasse van het dagblad "Les Sports" de Belgische autosport naareen hoog niveau tilde. Gefeliciteerd morgen Monsieur Ickx. (Walter Rombauts)
HET VERDRIET VAN MAX VERSTAPPEN EN DE WERELDVREEMDHEID ERVAN
Limburger Max Verstappen heeft uit de reglement-ongeletterdheid van koersdirecteur Michaël Masi de wereldtitel 2021 toegeschoven gekregen. Max is daar uiteraard gelukkig om maar heeft toch verdriet. Is het zoals het "Verdriet van België" zoals Hugo Claus meesterwerk ? Neen, het is Hollands verdriet en hij heeft het uitgelegd. "Pijn, nog altijd pijn, toen ik in het ziekenhuis was ter controle nadat Lewis Hamilton mij d'r tegen 300 km/h uitgetikt had...en na zijn overwinning feestte alsof er niets was gebeurd..." Diezelfde Lewis Hamilton is donderdag tot ridder geslagen in Buckingham Palace, kwestie van naast Jackie Stewart, Jack Brabham en Stirling Moss nog een "Sir" in de autosport bij te hebben. En een zoethoudertje, tesamen met de achtste wereldtitel bij de Constructeurs voor Mercedes sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid motoren werden ingevoerd.
Iemand zou eens aan de 24-jarige, ongetwijfeld getalenteerd rijkemanskind, moeten uitleggen dat toen op 1 mei 1994 in Imola de Heer Ayrton Senna (Heer=straffer dan Sir) zich doodreed in de Tamburellobocht tegen 315 km/h op vijftien meter naar 0 km/h tegen een betonnen muur (G65) Michaël Schumacher evengoed uitbundig zijn overwinning vierde op het podium van de GP van San Marino. Met naast hem Nicola Larini, tweede, die iets ingetogener was. De "show must go on" zo luidt dat en soms is het meer dan dat. Toen in 1955 in de 24 Uren van Le Mans Pierre Levegh met zijn Mercedes in de bomvolle tribune 82 doden maakte, ging de race gewoon verder.
Niet uit gemis aan respect, maar om paniek onder de toeschouwers te voorkomen. De "l' Automobile Club de l'Ouest" wilde geen Heyzeldrama's. De race werd gewonnen door Mike Hawthorn - Ivor Bueb in een Jaguar D en het feest kon niet op.... Mike Hawthorn werd wereldkampioen met Ferrari in 1958 en verongelukte zich op de openbare weg op 22 januari 1959 in een Jaguar...Op 29 december a.s. zullen we ons herinneren hoe de toen 45 jarige Duitser Michaël Schumacher (zeven keer wereldkampioen) in een dwaas ski-ongeval in 2013 zich voor het verdere leven als plant veroordeelde. Iedereen wenst hem opnieuw onder de levenden te zien. Ook ondergetekende die hem als journalist moest ervaren, al was hij niet de prettigste zoals Jos Verstappen ook niet toen hij bij Benetton er de ploegmaat van was.
Maar een wiel op Hamilton's hoofd zetten - dat is gered door Halo - in Monza en weg wandelen is ook niet het grootste teken van menselijkheid. Moet de wereld geen Eindejaarsfeesten houden omdat Michaël Schumacher - door Jean Todt een genius genoemd - zoveel ongeluk is overkomen ? Het geldt voor iedereen: het is goed eens in het eigen hart te kijken voor het slapen gaan. Waaruit blijkt dat ik compleet wereldvreemd ben en de nieuwe wereldkampioen overschot van gelijk heeft. Dus weg verdriet van Max. Hoe dan ook een Gelukkig Nieuwjaar aan iedereen, ook aan Mohammed Ben Sulayem, de nieuwe President van de Fédération Internationale de l'Automobile in Parijs. Het wetgevende orgaan in de autosport én autowereld. Het ware misschien beter Ross Brawn geweest... Kwestie van kennis van zaken. Maar in vijf talen, en zeker in het Engels, mogen de domste dingen worden gezegd. Dat is altijd juist. Zelfs Kafka wist dat. Frans, Spaans, Italiaans of Duits is voor idioten. De meerderheid dus. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Mercedes)
Het "World Motor Sport Council", het technisch regelgevend orgaan binnen de FIA, heeft aangekondigd dat de huidige interne verbrandingsmotoren behouden blijven maar in 2026 op synthetische brandstof, dus met zero-uitstoot zullen draaien. De ingewikkelde MGU-H "elektriciteitscentrale" zal worden vereenvoudigd zo luidt het, maar het vermogen daarvan zal wel worden opgevoerd tot 350 kW (560 pk). Daarmee wil de FIA de "vergroening" van de F1 illustreren, in concreto een maat voor niets. De achterliggende bedoeling is nieuwe constructeurs aan te trekken en volgens geruchten zou ook VW en misschien ook Porsche daarin belang stellen.
Porsche heeft overigens in Chili een fabriek waar hard wordt gewerkt aan de synthetische brandstof, naast waterstof, dewelke de huidige straatwagens met de nu gehate uitstoot van klassieke verbrandingsmotoren van verdwijnen zouden kunnen worden gered. Daarmee zou ook een tegenzet gerealiseerd worden naar de elektrische auto van vandaag waarvan iedereen weet dat er niet genoeg duurzame elektriciteit voor zal kunnen worden geproduceerd. (Walter Rombauts/Foto bijlage: Daimler Media)
VERSTAPPEN DEED WAT HAMILTON IN 2008 FELIPE MASSA AANDEED
Het is simpel. De na-oorlogse F1 heeft zijn tijd gehad. Wat vorige week is gebeurd in Abu Dhabi is zo corrupt dat het in woorden te vervatten is voor wie de families kent. Wat Lewis Hamilton is aangedaan raakt aan racisme. Een kleurling, voor alle duidelijkheid niet gelijkaardig aan de Black Lives Matter's waarvoor hij - extreem - opkwam, die zich boven de zevenvoudige Duitse wereldkampioen Michaël Schumacher zou stellen met acht wereldtitels... ? Het roept rechtse vragen op. Anderzijds beleefde de 36-jarige Brit datgene wat hij in 2008 Felipe Massa aandeed, doordat Timo Glock even het gaspedaal losliet in de mistige gutsende regen in Interlagos opdat Lewis Hamilton in de Mc Laren-Mercedes dat ene punt zou scoren om Massa - die al wereldkampioen uitgeroepen was - te verslaan.
Toen was Ron Dennis teammanager van Mc Laren. Ron Dennis heeft ook Lewis opgevoed, gemaakt, gekneed, lijk vader Jos Verstappen met toelating van moeder Sophie Kumpen, Max gekneed heeft tot wat hij is geworden. De moeilijke mens die Ron Dennis altijd is geweest heeft de compensatie gecreëerd om een jongen vanuit een achtergestelde buurt in Londen - Stevevenage - tot kampioen te maken. Daarmee vader Hamilton vergoedend die drie jobs tegelijk deed om Lewis kartingkosten te kunnen betalen. Max Verstappen (24) komt uit een rijkeluisfamilie. De grootvader was/is de bekende machtige bouwfirma Kumpen zoals er ooit een grote bouwondernemer Blaton is geweest...
Jos Verstappen is ploegmaat geweest van Michaël Schumacher, da's niet niks. Maar in die kringen zijn kleurlingen - toegegeven dat Lewis zich extreem gedraagt - niet écht gezien. Net als minder kapitaalkrachtigen geweerd worden in elitaire middens. Om het met de woorden van wijlen Ferdinand Piëch te zeggen "Auto Macht Geld". In die volgorde. Mocht Lewis Hamilton stoppen, dan steekt hij een middenvinger op naar de hele autowereld. Zelfs naar zijn eigen ster Mercedes die toch sinds 2014 de achtste wereldtitel bij de constructeurs behaalde. Jean Todt, President van de Fédération Internationale de l'Automobile moest zich schamen voor wat koersdirecteur Michaël Masi zondag heeft gedirigeerd. Zo'n doorzichtig omgekocht scenario dat Singapore 2008 doet herinneren met de "crashgate" van Nelson Piquet jr op bevel van Renault-teammanager Flavio Briatore om Fernando Alonso de GP achter de Safety Car te doen winnen. Sommigen worden er rijk van en behoren dan tot de elite. (Walter Rombauts)
CRASHENDE LATIFI LOKT SAFETY CAR UIT EN RACEDIRECTIE SCHENKT DAARMEE VUILE TITEL AAN HOLLANDSE BELG
Er was nog een verschil van 11" op tien ronden van het einde tussen snelst gestartte Lewis Hamilton en polesitter Max Verstappen toen de Canadees Nicolas Latifi zijn Williams aan diggelen reed en de koersdirectie de safetycar liet uitrukken. Verstappen's harde banden waren nog frisser dan de harde van koprijder Lewis Hamilton. Maar Max kon duidelijk niet meer bij de zevenvoudige weredkampioen geraken. Onder de safetycar mag je banden wisselen, en Max haalde verse softs, wat Lewis niet deed, of Mercedes verzuimde ...? voor te stellen. Toen de dubieuze koersdirectie voor nog één ronde groen gaf was het voor de Hasselaar gemakkelijk het stuurgenie Lewis Hamilton in een bocht te verschalken. De Brit reed proper, ondernam geen enkele vuile poging om Verstappen iets in de weg te leggen.
Wat in de start weer wel was van de kant van Verstappen die - hoe kan het anders - de best gestarte Hamilton met het rechter voorwiel midden de linkerkant van de Mercedes de Brit van de baan dwong. Er mag worden verondersteld dat Latifi niet op "bevel" van ene hooggeplaatste is gecrasht, zoals ooit gebeurde in 2008 met Nelson Piquet jr in Singapore. Bevelgever daartoe was toen Flavio Briatore, Renault teambaas, die Alonso's belangen daarmee diende en hem op die manier de GP liet winnen. De FIA kan de Formule 1 alleen redden door geen reglementen te maken die als tools kunnen dienen om winst of verlies van de pure kunst van autorijden te bepalen.
Gele en rode vlaggen, Virtuele- en echte Safetycar's, lokaal beslissende baancommissarissen die blauw en geel zelden op de juiste profesionele manier zwaaien. De historische F1 is nu ten einde. In 2022 zal het nog F1 heten maar in werkelijkheid een soort roulettespel zijn, waarin kaarten worden getrokken met de uit te voeren opdrachten: nu botsen, nu pitten, nu tegen de muur rijden, nu treintje rijden...De Formule 1 bestaat niet meer als iemand 11" voorsprong prijs moet geven aan zijn tegenstander omdat een "derde onbenul" zich tegen de muur te pletter rijdt. Dag Formule 1. (Walter Rombauts)