Tijdens de laatste vergadering van de FIA in 2021 is een vaag beeld geschetst van de nieuwe motoraanpak vanaf 2026. De basis blijft de 1,6 liter V6 verbrandingsmotor die waarschijnlijk op syntehtische brandstof zal functioneren en een sterker groen etiquette moet neerzetten. Ook de hybridetechniek blijft bestaan. De vandaag 120 kW (163 pk) opgeslagen vertragingsenergie zal worden opgetrokken tot 350 kW (476 pk) wat een "ja-boodschap" moet zijn naar de verdere electricificatie van "den automobiel". Er zal getracht worden een maximum budget in te stellen dat toelaat aan meerdere autoconstructeurs om zich aan de F1 te wagen.
Zo worden - volgens geruchten - Audi en Porsche al genoemd als motorleveranciers van Red Bull en Mc Laren. Er zal nog veel water door de zeeën en rivieren stromen eer dit plaatje duidelijk wordt, want zoals ieder weldenkend autofanaat weet wordt waterstof als brandstof het eindstation. Op voorwaarde dat ze groen wordt gewonnen met zon-, wind-, en/of waterslag-energie. In Le Mans werkt de 'l Automobile Club de l'Ouest zéér hard aan een reglement voor waterstofauto's. Die zullen volgens drievoudig Le Mans-winnaar André Lotterer pas over tien jaar de etmaalrace kunnen winnen. Misschien daarom dat Max Verstappen, volgende week deelneemt aan de virtuele "24 Uren van Le Mans" Een hemels vooruitzicht. (wr)
|