Buiten de opgave van Kimi Räikkönen en de indrukwekkende koprol van Nico Hülkenberg kunnen we van een saaie bedoenings preken in Abu Dhabi. Daniël Ricciardo leidde lang de dans maar na een bandenwissel nam de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton het commando over. Sebastien Vettel achtervolgde Hamilton naar best vermogen. Maar de Ferarri was niet snel genoeg. Werd overigens nog naar het einde toe bedreigd door Max Verstappen die ook - spectaculair weerom - Bottas (Mercedes) naar de vierde plaats verwees. Zo eindigde de GP van Abu Dhabi met een 78ste zege voor Hamilton en daarvan de 52ste met Mercedes.
Stoffel Vandoorne eindigde veertiende omdat Kimi Räikkönen, Nico Hulkenberg, Ericsson, Gasly en Esteban Ocon moesten opgeven. Fernando Alonso die zijn laatste F1-race reed, kon niet in de punten finishen. De Formule 1 in 2019 zou naar verluidt veel beloftevolle aspecten inhouden. Schermen in plaats van buitenspiegels ? Robert Kubica bij Williams,Charles Leclerc bij Ferrari ? Pierre Gasly naast Max Verstappen bij Red Bull ? Daniël Ricciardo in de echte Renault ? Tot februari 2019 hebben we tijd om te zien wat de nieuwe eigenaars van de F1, Het Amerikaanse Liberty Media, ervan bakt. Nieuwigheden komen er sowiezo. Dank voor 21 GP's op een jaar. Maar teams, mecaniciens, journalisten en vooral de coureursvrouwen hopen dat er niet méér bijkomen. De Amerikanen denken eraan. Hun show must go on. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HAMILTON EN BOTTAS KLEUREN EERSTE RIJ STERZILVER IN ABU DHABI
Vijfvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton was de beste in de FP3 en ook in de kwalificaties gunde de Brit niemand glitter. Even klokte Sebastien Vettel in de Ferrari tweede, maar Valtteri Bottas in de tweede zilverpijl ging erover en kleurt samen met "Ham" - niet Jambon - de eerste startrij zilver. Vettel vetrekt vanop de derde plaats. Max Verstappen kon het niet waarmaken de jongste polesitter allertijden te zijn. In de Formule 1 natuurlijk. Wat hij ook deed, hij bleef hangen in de chronowijzers. Alonso en Vandoorne rijden beiden hun laatste F1 race. Voor de overroepen Spanjaard met een dubieuze tweede wereldtitel, was er zelfs Q3 niet bij. Morgen met de GP van Abu Dhabi om 14.10 uur onze tijd rijdt hij zijn laatste Formule 1 race uit een welgevulde carrière.(wr)
GP VAN ABU DHABI, FP1 VERSTAPPEN, FP2 BOTTAS, KUBICA LAATSTE
In de eerste vrije oefeningen in de laatste GP van het seizoen in Abu Dhabi heeft Max Verstappen het mooie weer gemaakt: 1'38"491. Iets sneller dan zijn ploegmaat Daniël Ricciardo die volgend jaar voor Renault gaat rijden. De heroptredende Robert Kubica die in 2011 tijdens een rally zwaar gewond werd aan zijn rechterhand kon in het nieuwe Williams-zitje geen glorie oogsten. Hij reed de traagste tijd. Stoffel Vandoorne was achttiende (wr)
01. Max Verstappen (Red Bull) 1'38"491
02. Daniël Ricciardo (Red Bull) 1'38"945
03. Valtteri Bottas (Mercedes) 1'39"452
04. Lewis Hamilton (Mercedes) 1'39"543
05. Esteban Ocon (Force India) 1'40"102
18. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Reault) 1'42"114
In de tweede vrije oefeningen reed Stoffel Vandoorne weer de achttiende tijd. Van hem is ondertussen bekend dat hij volgend jaar in de Formule E rijdt én testrijder van de simulator wordt bij Mercedes. Toto Wolff heeft dus woord gehouden ! De Fin Valtteri Bottas was de snelste in het tweede trainingsbedrijf, net voor Max Verstappen die zich op de piste toch al als de Koning van de nieuwe jonge generatie meldt. In 2020 komt daar wellicht nog Mick Schumacher bij (zoon van...) Lewis Hamilton hield zich gedijsd, wacht wellicht morgen de qualificaties af om vooraan te schitteren. Kimi Räikkönen zette de Ferrarin in de verf, daar waar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel mogelijk psychisch is gekraakt na Hamilton's vijfde wereldtitel. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen en dan de kwalificaties. Daarvoor gaan we op het puntje van onze stoel zitten.(wr)
Morgenochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Abu Dhabi Formule 1. Dat is de laatste race van het seizoen. De kampioenen zijn bekend. Lewis Hamilton voor zijn vijfde keer bij de piloten, Mercedes voor de vijfde opeenvolgende keer bij de Constructeurs. Dus kan deze laatste race écht plankgas worden gereden door iedereen. Geen teamorders zullen het verloop ervan nog verstoren. De Brit Lewis Hamilton heeft enkele dagen geleden gezegd dat hij volgend jaar, in 2019, met enige argusogen de jongens Max Verstappen (Red Bull) en Charles Leclerc (Ferrari) rond zich zal zien rijden.
"Het is een goede test om te zien of ik niet te oud wordt voor de F1", grapte hij. Want in zijn achterhoofd wil hij die zeven titels van Michaël Schumacher evenaren en liefst overtreffen... Het is niet geweten of de organisatoren naast de baan ook een boksring hebben geïnstalleerd, voor het geval Max Verstappen weer met iemand een robbertje wil uitvechten. Stoten onder de gordel zijn verboden, hoewel ze in de hoogste autosportdiscipline vaak worden gegeven. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes-wereldkampioen bij de Constructeurs)
In 1995 was er figuurlijk gesproken nog geen vuiltje aan de lucht. Benzine- of Diesel, het maakte allemaal nog maar weinig uit. Tot met de eeuwwende nieuwe ideeën door Europa waarden. Vandaag is Opel van Peugeot. En het is zeer de vraag of het werk van Adam Opel in 2020 nog zal bestaan...(wr)
PEUGEOT DROOMDE AL HEEL VROEG VAN ELEKTRISCHE AUTO'S
Het is al elektrische auto wat de klok slaat. Nochtans is de EV een bedrieglijk beeld dat hoogstens tot een verdere stap naar waterstof zal leiden. Maar na de fardier van Nicolas Cugnot die op stoom reed in 1769 werd verder gezocht naar de "zelfbeweger" die uiteindelijk elektrisch begon tot Gottlieb Daimler en Carl Benz eigenlijk een eerste auto met verbrandingsmotor in 1996 uitbrachten. Dat is verre voorgeschiedenis, net als Camiel Jenatzy met een elektrische auto, de "La Jamais Contente" als eerste door de "muur" van 100 km/h ging. In modernere tijden liet Peugeot zich opmerken met elektrische voertuigen zoals hieronder de Peugeot Partner Electric in januari 1999.
De laatste elektrische Peugeot die ik heb gereden was de "Ion", een kleine auto gelijk aan de Citroën "Zero" en de Mitsubishi "MiEV" die voor de anderen model stond. Peugeot, dat Opel overnam en al de helft van het personeel naar huis zond in Opel Belgium, is zinnens nog EV's te maken. Om ze aan de man te brengen is wat anders. Zoals het verkoopspersoneel in de dealerships overwegend (niet alleen bij Peugeot overigens) onkundig is om inzicht te hebben in de materie van de techniek van de auto, zal dus een nieuwe generatie jonge mensen deze klus moeten klaren.
Bij het vragen naar "koppel" tegen welk toerental, of welke compressieverhouding een motor heeft, daarbij moeten de meesten al eens slikken... Show, snoeven en gebakken lucht hebben vakmanschap overtroefd. Net zoals de regering niet bij machte is een degelijk plan voor oplaadpalen op de scène te brengen. Maar van Peugeot's ingenieurs mogen nog vonken verwacht worden. (Walter Rombauts/Foto's:wr)