Nissan Motor Co is vandaag begonnen met de bouw van een productie-eenheid in het Portugese Cacia. De Lithium-Ion accus van de jongste generatie zullen zowel de elektrische autos van Renault als de Nissan Leaf in Europa aandrijven. De investering in de fabriek bedraagt 156 miljoen Euro en het gebouw beslaat een oppervlakte van 30.450 m2 die behoort tot een assemblage-eenheid voor versnellingsbakken van Renault in Cacia. De productie van de batterijen zelf zal in december 2012 aanvatten en jaarlijks zijn 50.000 stuks voorzien.
De Renault Fluence Z.E. (Zero Emission) wordt vanaf de herfst van dit jaar geproduceerd en zal batterijen van Cacia krijgen. Met welke accus de Fluence ondertussen zal starten is niet echt duidelijk. Mogelijk komen de accus vanuit het Britse Sunderland daarvoor in aanmerking. Maar het is pas begin 2012 dat de productie van 60.000 stuks per jaar gestalte krijgt. Hoe dan ook, de elektrische auto neemt een bruikbare vorm aan.
Al was het maar door de negen Leafs die Nissan in december 2010 leverde aan de Portugese groep MOBI E, alsook één aan de regering in Lissabon. Vanaf deze zomer worden 1350 oplaadpunten strategisch ingeplant. Daarvan zijn er 50 zogenaamde snelladers. Cacia is op 244 km ten noorden van Lissabon gesitueerd en die plaats is gekozen omdat zowel per trein, vliegtuig en schip het transport van de eindproducten kan worden verzekerd.(wr)
Met een 85 kw (115 pk) viercilinder dieselmotor is de fonkelnieuwe Hyundai ix35 de lichtst gespierde in een serie van drie binnen het gamma. Het betreft een Front Wheel Drive die uiteraard de grondspeling van 170 mm heeft zoals de zwaardere uitvoeringen die dan ook voor terreinwerk geschikt zijn. De lichte motorversie dankt zijn bestaansrecht aan een auto-stop-startsysteem en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dank zij gedurfde overdrive-verhoudingen drukt hij op autowegverkeer fel het verbruik en die rol moet de stop-start-inrichting in stadsverkeer verder zetten. De door ons gereden 1,7 CDRi kost 30.749, BTW in. Daarvoor krijgt men uiterlijk macho-allure en verwennend comfort binnenin.
De 4410 mm lange Hyundai die op een wielbasis van 2640 mm rust heeft vooraan en achteraan geen lange overbouw, kwestie van terreinwerk niet te bemoeilijken. Door vernuftige biceps over gans de voorsteven én zijkant van de auto te verwerken en een hoge daklijn met in het verlengde daarvan een korte spoiler, heeft Hyundai een exemplaar met de ix35 waar je nu echt niet naast kunt kijken. De vele LED-flikkeraars accentueren nog de voor en achterzijde en zeer belangrijk: er is onder de ruitenwissers een elektrische weerstand gemonteerd die als het vriest warmte afgeeft zodat de ruitenwissers niet vast kunnen plakken. Verdienstelijk.
Nauwelijks zit je op een stevige en toch comfortabele zit, of je hebt het gevoel dat één van de salonhostessen je omhelst. Maar dat is een fata morgana want het zijn niet anders dan de goede zijdelingse steun van de zetels die je dat deed dromen. Als je daar dan zo knus zit en het dashboard overschouwt, dan val je in een oase van verwenning. Zo goed als centraal staat de airco, met daarboven de geluidsinstallatie. Onderin, in een opbergvakje zo lijkt het zijn de aansluitingen voor de Ipod en een USB-stick. Vlak in het gezichtsveld is het pijltje dat de bestuurder aanmaant een gang hoger te schakelen. Naar de linkse kant is de aanduiding van het autostop-startsysteem In het hele interieur is aandacht besteed aan opbergvakjes voor vooral drinkbekers/busjes. Iedere passagier kan er met één of meerdere weg in portieren of in de centrale tunnel. De kofferruimte (VDA-norm) biedt 591 liter in standaardconfiguratie en 1436 liter met neergeklapte achterbank.
Alle huidige bekende veiligheidssystemen staan op de Hyundai. Tot en met de Downhill Brake Control (DBC) en de Hill Start Assistent (HSA). Vooraan bemerken we geventileerde schijfremmen en achteraan volle schijfremmen. Genoeg om de 1415 kg wegende ix35 zelfs vanaf zijn topsnelheid van 173 km/h veilig tot stilstand te brengen. Een Brake Assist System (BAS) helpt de twijfelende bestuurder daarbij, terwijl ESP de auto bij zon fors maneuver zijn stabiliteit doet behouden. Airbags zijn in het veiligheidspakket de natuurlijkste zaak. De ix35 is een rijdend fortje van actieve en passieve veiligheid.
Eens de dieselmotor van 1685 cm3 is gestart heerst bedrijfstilte. Schakel je de eerste versnelling in en geeft gas, dan protesteert de motor zogoed als direct om naar de tweede gang te gaan. Idem naar derde en vierde. In iedere versnelling verschijnt een opwaarts pijltje om de bestuurder diets te maken een gang hoger te gaan.Telkens speelt het opschakelen zich af vanaf 1250 t/m en 2000 t/m. Wie nog even wil doortrekken kan dat maximaal tot 2750 t/m, tenminste als heel die koppellijn van maximum 260 Nm wil bespeeld blijven. Wie ecorijden, koppelrijden verwaarloost en de volle 85 kW (115 pk) tegen 4000 t/m wil benutten fopt zichzelf niet alleen in brandstofzuinigheid, maar haalt het fijne van de motor weg. Van een rustige loop zal hij evolueren naar een rauwheid. En van die brutaliteit willen we juist vanaf.
Overigens is met een boring van 77,2 mm en een slaglengte van 90 mm een krasse langeslagmotor ontwikkeld die juist door dat karakter die 260 Nm mogelijk maakt bij zon lage toeren En die tevens mogelijk maakt dat men in vijfde en zesde spectaculaire overdrive-verhoudingen kan onderhouden op autobanen. In de vierde gang heeft men de theoretische 1 : 1 verhouding die om constructieve redenen 0,967 : 1 bedraagt. Maar vanaf vijfde wordt het menens: 0,778 : 1 In de praktijk komt dat er op neer dat de motor één vierde minder toeren maakt dan de gedreven wielen. In zesde versnelling is het nog straffer. Met 0,633 : 1 hoor je de motor niet meer, trekt hij nog behoorlijk. Voor bergop rijden en veilige inhaalmaneuvers moet men best weer naar vijfde, desnoods naar vierde. Dat is logisch
Als je ontkoppelt en de schakelhendel van de zesbak staat in neutraal, valt de motor stil en verbruikt hij uiteraard niets. Zodra het koppelingspedaal weer ingedrukt wordt slaat hij ogenblikkelijk aan en kan de eerste versnelling worden ingeschakeld en weggereden. Wie vergeet zijn voet van het koppelingspedaal te halen en neutraal te kiezen, laat de motor gewoon verder draaien. Brandstofverspilling.
Evenwichtig wiegend over de Belgische putten en bulten assimileren de Mc Pherson-veerpoten, de spiraalveren en de stabilisators zowat alle oneffenheden. Op de slechtste Belgische wegen durft zon schroefveer wel eens een venijnige dreun naar je bekken doorgeven. Meteen het enige puntje van overweging Wie die ix35 met zijn beurs aankan, schaft zich een macho aan zonder de krachtpatser te zijn van de 136 pk en de 184 pk versies. Deze hebben net als onze testwagen 1,7 CDRi vier kleppen per cilinder. Op de sterkste versie raden we aan de automatische zesversnellingsbak te kiezen omdat die in het drukke verkeer heel veel handenarbeid voorkomt. Als verbruiksrichtlijn kwamen we de hele mixrit, stad en autobaan door met 6,2 l/100 km. Fiscaal is de 1,7 CDRi 16v 9PK waard, de constructeur geeft 5,5 l/100 km op als verbruik in gemengd verkeer met 143 g/km aan CO2.(Tekst en fotos:Walter Rombauts)