NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • SEBASTIEN BUEMI BLIJFT IN DE FORMULA E MET NISSAN, DUS MET RENAULT
  • HAMILTON WINT GP VAN SINGAPORE EN VERSTERKT LEIDING IN WK-STAND
  • HAMILTON PAKT POLE VOOR VERSTAPPEN EN VETTEL IN SINGAPORE
  • SNELHEIDSBOETE VOOR KIMI RÄIKKÖNEN IN FP2
  • VETTEL NEEMT OPTIE OP POLE IN FP3 IN SINGAPORE
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    02-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RICCIARDO WINT GP VAN MALEISIË NA PECH VAN HAMILTON

    In de 41ste van 56 te rijden ronden, liet de verbrandingsmotor van wereldkampioen Lewis Hamilton het afweten. Gehuld in vlammen stuurde de Brit de Mercedes het gras naast de piste in. Toen kwam Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) aan de leiding nadat eerder zijn ploegmaat Max Verstappen door de bandenstrategie kort de GP aanvoerdde. In de 56ste en laatste ronde vierden Ricciardo én Verstappen de derde dubbelzege van Red Bull in Maleisië. Eerder waren dat Vettel-Webber. De naam Vettel (Ferrari) brengt ons terug naar de start: eerste bocht rechts.

    Algehele verwarring als Vettel de rechterachterband van Rosberg's Mercedes raakt. Linkerzijde van de Ferrari stuk, opgave voor de viervoudige wereldkampioen en een spin van Rosberg die hem verplicht vanaf de 21ste plaats de achtervolging in te zetten. Met succes want hij haalde het derde trapje op het erepodium. Weliswaar bestraft door de sportcommissarissen met 10" omdat de Mercedes tijdens het inhaalmaneuver de linkerkant van de Ferrari van Räikkönen raakte.

    Volgens Niki Lauda, een compleet onterechte straf omdat Nico 20 cm zou hebben voorgelegen en de "stewards" zich met dingen bemoeien waar ze niets van kennen. "Autoracen blijft vechten onder elkaar", besluit de drievoudige wereldkampioen. Door zijn derde plaats en de pech van een superieure Hamilton verstevigt Nico Rosberg zijn positie tot 23 eenheden voorsprong in de voorlopige stand om de wereldtitel.

    In de processiegang van de mindere goden hield de Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) zijn belofte om de auto van de 22ste plaats in de punten te sturen. Hij finishte prachtig zevende. Buiten de uitzinnige vreugde van Australiër Daniël Ricciardo, heeft Max Verstappen zich in een positief daglicht geplaatst.

    Jagend op wat zijn kopman bij Red Bull zou mogen worden genoemd, dromend van een tweede GP-zege, trapte hij twee ronden voor de finish de potentiometer toch wat minder in. Het was een mooie, spannende GP van Maleisië die volgende week al een vervolg krijgt in het Japanse Suzuka, in de tuin van Honda. Dat is daar een kleine "oude" Nürburgring. Beloftevol.(Walter Rombauts/Foto:Renault)

    01. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)

    02. Max Verstappen (Red Bull-Renault)

    03. Nico Rosberg (Mercedes)

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    05. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)

    06. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)

    08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)

    09. Jenson Button (Mc Laren-Honda)

    10. Jolyon Palmer (Renault)

    WK-stand:

    1. Rosberg                             281 punten

    2. Hamilton                            265

    3. Ricciardo                            204

    4. Räkkönen                           153

    5. Vettel                                 153

    6. Verstappen                         147

    Bijlagen:
    Jolyon Palmer pikte voor Renault in Maleisië een WK-punt in i21016.jpg (1.9 MB)   

    02-10-2016 om 20:25 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON OVERKLAST IEDEREEN VOOR GP VAN MALEISIË
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Journalisten aller kranten zouden een standaardverhaal moeten bedenken waarin alleen de namen anders moeten kunnen ingevuld worden. Het zou voor iedereen veel werk besparen. Het verhaaltje is ongeveer als volgt: de ridderlijke Nico Rosberg, die zopas terug zicht heeft gekregen op een mogelijke eerste wereldtitel, ook de maagd heeft bevrijd vanuit de duivelse klauwen van ene Lewis Hamilton wiens toorn daardoor zo werd getergd dat "het beest" een vernietigende chrono neerzette. Eén die hem met zekerheid op "pole" plaatste. Vanuit die positie, hoog boven iedereen, keek hij over het veld, omrand met donkere, dreigende bossen...

    Zijn directe rivaal en ploegmaat zat terug- en terneergeslagen naast de geredde maagd. Zijn heldendaad werd al direct bedreigd door een naar liefde hunkerende tiener, die zo dicht kwam, op enkele hondersten van een seconde, dat Nico Rosberg zijn verovering van de tweede plaats op de grid biijna niet kon vieren. Max Verstappen heet het stoute jongetje. De 19-jarige tiener laat zijn hete adem in de nek van de twee Mercedesrijders voelen. Dat zijn ploegmaat Ricciardo hem ook op enkele duizendsten in de nek kijkt trekt de Belgische Hollander zich niet aan. Max Verstappen staat op de derde plaats voor de GP van Maleisië morgen die over 56 ronden van 5,443 km op nieuwe pekzwarte asfalt wordt afgehaspeld. Hij gaat drie wereldkampioenen vooraf (Vettel, Räikkönen en Button) die samen goed zijn voor zes wereldtitels...

    Na de strijd om de maagd, wiens naam "pole" is, draven twee rode ridders op. Ze zitten in een kist die Ferrari heet en die garant staat voor "drama", "Steigerende Paarden", "een woedende Fiat-Chrysler-directeur Sergio Marchionne". Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, zit in zo'n verdoemkist op de vijfde plaats. Wereldkampioen 2007, Kimi Räikkönen, zit in de tweede kist. Gelaten nu. Voorbijgereden als broekventen door een échte broekvent van 19 jaar...Max. De vier anderen die de Q3 haalden, Perez, Hülkenberg, Button en Massa, wéten gewoon dat ze al figuranten zijn voor morgen. Een maagd genaamd "Pole" veroveren kunnen ze alleen in hun stoutste dromen.

    Op uitzondering van Fernando Alonso die in overleg met Mc Laren-Honda een speciale strategie uitwerkt naar de GP van Japan toe, staat de rest in het 22-koppige veld nergens. Morgen rijden ze alleen maar in de weg. Hopelijk lokken ze geen safetycar of gele vlaggen uit. Magnussen en Palmer bij Renault ontgoochelen. Maar het management van de Franse autoreus is op de hoogte. Morgen is er de GP van Maleisië, op het eerste gezicht zonder regen. Tot slot zij gezegd dat de FIA strenger gaat toezien op het naleven van de gele vlaggen. Hopelijk blijven die geheel uit.(Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)            1'32"850

    02. Nico Rosberg (Mercedes)               1'33"264

    03. Max Verstappen (Red Bull)            1'33"420

    04. Daniël Ricciardo (Red Bull)

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)

    06. Kimi Räikkönen (Ferrari)

    07. Sergio Perez (Force India-Mercedes)

    08. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)

    09. Jenson Button (Mc Laren-Honda)

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)

              

    01-10-2016 om 22:28 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON SNELST, VERSTAPPEN SPLITST TWEE MERCEDESSEN IN FP3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Maleisië zijn de derde vrije trainingen om de GP van zondag, snel verteld. Er was minder dan een half uur nodig om regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een kanontijd te laten neerzetten in 1'34"434. Daarmee gaat de Brit als snelste naar de Q1 waarmee de strijd om de "pole" begint. Maar er is een feit te melden over Max Verstappen. Die splitste zijn Red Bull tussen de Mercedessen van Hamilton en Rosberg. Max scoorde de tweede snelste tijd. Kimi Räikkönen en Sebastien Vettel, vierde en vijfde, keken er sip naar. De ploegmaat van de nu 19-jarige Max, de Australiër Daniël Ricciardo kon er alleen een zesde wijzerstand uitpersen...Veelbelovend voor de kwalificaties van straks.(wr)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                  1'34"434

    02. Max Verstappen (Red Bull-Renault)      1'34"879

    03. Nico Rosberg (Mercedes)                     1'35"053

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                      1'35"150

    05. Sebastien Vettel (Ferrari)                     1'35"170

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)       1'35"461

    07. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes)1'35"776

    08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)       1'35"906

    09. Carlos Sainz (Toro Rosso-Ferrari)         1'36"222

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)        1'36"227

    01-10-2016 om 10:15 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT ZOE, STERKSTE ELEKTRO-TROEF OP SALON VAN PARIJS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen begint in Parijs de tweejarige "Mondial de l'Automobile" of het "Salon van Parijs", waar Volvo en Ford tot de grote afwezigen behoren. Wél aanwezig - en nog wel om Tesla het vuur aan de schenen te leggen - zijn Opel, Mercedes-Benz, Renault en Volkswagen. Om een elektrisch offensief te starten. Nog maar eens moeten we zeggen. De uitzondering op de regel is evenwel Renault. Het merk dat vanochtend nog de Formule 1 van Kevin Magnussen in vuur en vlam zag, begint op 9 oktober 2016 aan zijn derde Formule "e"-seizoen via het teams van Dams.

    Renault is tweevoudig kampioen in de elektrische éénzitters. Die delen - nog niet - de populariteit van de Formule 1, maar zit wel in de wachtkamer om die te erven. Vooral de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), Jean Todt, heeft er meer oren naar dan naar de Formule 1. Daarvan is de wonderbaarlijke selfmade-men tijdens zijn jaren bij Ferrari, Ross Brawn, Michaël Schümacher en Rubens Barrichello verzadigd geraakt. Wat kan dit nu allemaal te maken hebben met Renault op het Salon van Parijs ? Redelijk veel.

    De elektrische motor én de gebruikte batterij in de nieuwe Renault Zoe zijn dezelfde als degenen die worden gebruikt in het Formule "e"-kampioenschap. De auto in Parijs is onder de anderen het meest realistische puur elektrische aanbod van de huidige markt. Zijn actieradius is - bij juist besturen ervan - 400 km. En zijn prijs ligt vandaag al in de toonzalen: €25.250. De "anderen" moeten, behoudens Nissan, er nog aan beginnen.

    Tesla natuurlijk niet. Die was pionier in 2007 dank zij de genialiteit van bedenker Elon Musk. Men moet toegeven dat Tesla's meer en meer te zien zijn in het straatbeeld. Maar er hangt direct een prijskaartje aan vanaf €88.000...Momenteel dokter het Californische bedrijf aan een EV die maar €35.000 zou kosten. Maar Renault ligt voorop.

    In de Formula "e" worden de twee wagens bestuurd door Sebastien Buemi en Nicolas Prost, zoon van...ja ! Eergisteren werd de nieuwe auto voor het derde kampioenschap voorgesteld en bevredigende tests werden al gereden in Donington. Op 14 oktober a.s. begeeft Nicolas Prost zich naar het Salon om daar mee Renault's nieuwe "Trezor" voor te stellen, een EV voor de weg, maar technisch helemaal overeenstemmend met de racewagens.

    Bijna zou je vergeten dat Renault de succesvolle Red Bull's van Daniël Ricciardo en Max Verstappen aandrijft. Als zelfstandig teruggekomen merk in de F1 "sukkelt" Renault door de overname van Lotus F1. Nochtans wordt dat opgelost. 2017 zal dat laten blijken. Nu in Parijs schittert Renault. Morgen, voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Maleisië, zal het weer opletten zijn. Uiteraard zijn het twee verschillende werelden. In beiden heeft het merk zich echter een ijzersterke reputatie opgebouwd.(Walter Rombauts/Foto's: Renault, Tesla, Mercedes)

    Bijlagen:
    De racewagen onleent helemaal de techniek van de ZOE die nu in Parijs blikvanger is i30916.jpg (3.2 MB)   

    30-09-2016 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON NEEMT GLANSROL VAN ROSBERG OVER IN FP2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Behoudens het huisbrandje van Magnussen's Renault in het begin van FP1, werd de tweede vrije training om de GP van Maleisië in Sepang, quasi een kopie van de eerste. Met dat verschil dat de Brit Lewis Hamilton met 0,2" de glansrol van zijn ploegmaat Nico Rosberg als snelste overnam. Verdere "nuances" werden aangebracht door een Max Verstappen (Red Bull) die zich verbeterde. Daarbij verwees de nu 19-jarige "wonderboy" zijn Australische ploegmaat naar de achtste plaats.

    De Spanjaard Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) verloor wel twee plaatsen maar "bijt niettemin in de start van de snelsten." Mc Laren doet er alles aan om in de GP van Japan in Suzuka - letterlijk de achtertuin van Honda - in het thuisland een beste beurt te maken. Normaliter zal Honda een nieuwe motor aan de start brengen in het land van de Rijzende Zon. Morgenochtend staan de derde vrije oefeningen op het programma, waarna de kwalificaties zullen bepalen hoe spannend de GP van Maleisië zondag zal zijn.

    Eén onzichtbaar gegeven kan dat spanningsveld nog beïnvloeden: de weerman, die moessonregens kan strooien. Van zijn toorn kan misschien afhangen of de 56 ronden van 5,543 km allemaal zullen afgehaspeld worden zoals gepland. Is er een regenstart dan mag dit jaar nog achter de safetycar nog wat adhesie-gevoel worden opgesnoven. Met daarachter een "rollende start". Volgend jaar is dat gedaan. Na een eventuele aftastingsronde achter safetycar wordt daarna een staande start gegeven. Regenspecialisten zullen van postkaarten dan weer in "mannen-met-ballen-aan-hun-lijf" veranderen.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    01. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'34"944

    02. Nico Rosberg (Mercedes)                               1'35"177

    03. Sebastien Vettel (Ferrari)                              1'35"605

    04. Kimi Räikkönen (Ferrari)                               1'35"842

    05. Max Verstappen (Red Bull)                            1'36"037

    06. Sergio Perez (Force India)                             1'36"284

    07. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)                1'36"296

    08. Daniël Ricciardo (Red Bull)                             1'36"337

    09. Nico Hülkenberg (Force India)                        1'36"390

    10. Jenson Button (Mc Laren-Honda)                    1'36"715

    30-09-2016 om 16:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG SNELST IN FP1, MAGNUSSEN SPRINGT UIT RENAULTTOORTS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Duitser Nico Rosberg heeft in zijn Mercedes de hele eerste vrije trainingen de overhand gehouden op ploegmaat Lewis Hamilton, die weerom enkele kleine steken liet vallen. Helemaal bij het begin van de FP1 werd het wereldje opgeschrikt doordat de Renault van de Deen Kevin Magnussen in brand vloog. De coureur maakte een tijgersprong uit de auto naar de begane grond. Renault-mecaniciens en marshall's hadden nogal wat moeite om het brandje te blussen. De sessie begon dus met een rode vlag en hernam pas 26' later. Zesentwintig kostbare minuten tijdens dewelke alle teams tijd verloren.

    Reed Kimi Räikkönen de derde en Sebastien Vettel de vierde chrono, dan was dat eerder gewoon dan die sakkerse Fernando Alonso die de "ge-update" Mc Laren (met twee tokens) liefst op de vijfde wijzerstand plaatste. Het nieuwe asfalt in Sepang wordt sneller en sneller naarmate er meer rubber op blijft plakken van de harde, medium en soft-Pirellicompound. Ook de omgevingstemperatuur van 31°C helpt daarbij. Als straks de tweede vrije oefeningen beginnen, zullen de chronostanden ook sneller en scherper worden.(Walter Rombauts/Foto:Renault)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                 1'35"227

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)              1'35"721

    03. Kimi Räikkönen (Ferrari)                  1'36"315

    04. Sebastien Vettel (Ferrari)                 1'36"331

    05. Fernando Alonso (Mc Laren-Honda)  1'36"510

    06. Daniël Ricciardo (Red Bull)               1'36"753

    07. Max Verstappen (Red Bull)               1'36"973

    08. Nico Hülkenberg (Force India)          1'37"513

    09. Sergio Perez (Force India)                1'37"601

    10. Jenson Button (Mc Laren-Honda)      1'37"613

    30-09-2016 om 05:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAOTISCHE 2017 KALENDER DREIGT F1 TE ONTWRICHTEN

    Het "World Motor Sport Council" van de FIA heeft de voorlopige kalnder van de F1 vrijgegeven voor 2017. Vanachter een bureautje gezien een gemakkelijke klus voor pennenlikkers. Maar voor degenen die in die doolhof van 21 races hun logistiek- en bioritmiek willen redden is het een zogoed als onmenselijke opgave. Het milieu van de Formule 1 kent één van de hoogste scores in relatiestoornissen, lees echtscheidingen. Ook wordt het voor een sportmanagement een moeilijker klus een heel team "familiaal" bij elkaar te houden.

    Wie niet beroepshalve kris-kras over de wereld heeft - moeten - vliegen kan het nare gevoel van drie tiijdzones in twee weken verwerken nauwelijks vatten. Sociaal-familiaal is het een drama. Nu de Formule 1 in handen is gekomen van Liberty Media met uitgesproken Amerikaanse invloeden, is er zelfs sprake om naar 25 races per jaar te evolueren. Daarmee zal de F1 zich in de nabije toekomst logistiek vastrijden, zoals nu al Vlaanderen een hele dag in de file stilstaat. F1 begint aan een nefaste evolutie.(wr)

    30-09-2016 om 03:58 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WEER GP VAN BAKOU GELIJKTIJDIG MET 24 UREN VAN LE MANS...!

    Voor 2017 heeft "Le Conseil Mondial" van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA) opnieuw 21 races weerhouden. Het seizoen begint op 26 maart 2017 in het Australische Melbourne. Het sluit af op 26 november volgend jaar met de GP van Abu Dhabi. Ergerlijk voor autosportpuristen is dat de GP van Bakou opnieuw samenvalt met de historische "24 Uren van Le Mans". Het meest ingrijpende daarvan treft enkele F1-coureurs die de etmaalrace eventueel kunnen rijden. Zo is de Duitser Nico Hülkenberg weerom onfortuinlijk voor Le Mans, race dewelke hij in 2015 won met Porsche. Gelukkig is er op de tesdag in La Sarthe, 4 juni 2017, geen GP.(wr)

    29-09-2016 om 12:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STEPHANE LEMERET DOET MET HONDA-CIVIC MACHTSGREEP NAAR TITEL

    De vier sprintraces in het Luxemburgse Colmarberg in het kader van het TCR-Benelux-kampioenschap hebben vorige zondag voor groot spektakel gezorgd. De eerste race werd spectaculair gewonnen door Stéphane Lémeret in zijn Honda Civic, de tweede door Fred Caprasse in de Opel Astra, de derde door Stefano Comini en de vierde door Pierre-Yves Corthals. Stéphane Lémeret deed in Luxemburg een machtsgreep naar de titel waarin op 22 en 23 oktober in Asse de voorlaatste en op 30 oktober 2016 in Mettet de laatste race wordt gereden.(wr/Foto's: Kronos Events, Honda)

    Bijlagen:
    Stéphane Lémeret won in Colmarberg i26016 1.png (4 MB)   

    27-09-2016 om 17:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AARDVERSCHUIVINGEN ONDER EUROPESE AUTOWIELEN

    Op de "Mondial de l'Automobile" die in Parijs doorgaat van 1 t/m 16 oktober zullen Ford, Volvo en Mazda niet aanwezig zijn. Het zijn niet de aanslagen van 13 ovember vorig jaar die daarvan aan de basis liggen. Het zijn de onwezenlijke aardverschuivingen die zich onder de wielen van zowat alle autoconstructeurs voordoen. Dat proces is in 2007 ingezet met de komst van de puur elektrische Tesla Roadster. De trage maar zekere doorbraak van de elektrische auto werpt het licht op de daarmee aangekondigde dood van de verbrandingsmotor als dusdanig. Zowel de "Otto" als de "Diesel"-motor bevinden zich aan het einde van hun door-ontwikkeling. Technisch én economisch. Tenzij men overschakelt op - bijvoorbeeld - waterstof.

    Als Mazda niet in Parijs is, komt dat omdat het huidige gamma, geen klankbord met huidige knallende nieuwigheden heeft. Bovendien is het Parijse Salon een organisatorisch gezien zéér dure tentoonstelling voor de autoconstructeurs - €175 per m2, taksen niet meegerekend - en is de toeloop van méér dan 1 miljoen bezoekers niet meer genoeg om er direct commercieel voordeel uit te halen. Dat wordt bij de dealers afgehandeld. Natuurlijk kunnen, Renault en Peugeot-Citroën er niet anders dan aanwezig zijn. Maar Bugatti wiens fabriek in Molsheim in de Franse Alsace staat, is er niet. Ze hebben nochtans een nog straffere auto voor te stellen dan de "Veyron" die ze tot nu toe hadden...

    Mazda, het enige Japanse merk dat de "24 Uren van Le Mans" won in 1991 met een rotary-engine (Wankelmotor) is zinnens om in 2020 de "RX Vision" uit te brengen met een rotatiemotor op waterstof. Waarmee meteen een tegenzet zou worden gedaan aan de nu opkomende elektrische auto die naast Tesla, ook Nissan, Renault en andere Mercedessen al concreet kunnen aanbieden. Die "topic" kan buiten het visueel tonen van de Vision Mazda in Parijs nog niet concretiseren. Daarom laten ze een dure rekening aan de hoofdkantoren in Hiroshima en Leverkusen voorbijgaan.

    Volvo, eigendom van het Chinese Geely, heeft meer baat bij Aziatische shows. Geely wil in 2020 liefst 800.000 Volvo's in China verkocht zien. De weg daartoe zijn ze aan het plaveiën. Zonder dat Volvo in België in het gedrang moet komen. Gent kan de Europese markt bevoorraden en de vooraanstaande technische kennis aan China overmailen...Ook Volkswagen toont geen Bentley of Centenario in Parijs. BMW blijft eveneens weg met de Rolls'. Cadillac en Chevrolet komen ook niet.

    Dat Ford niet komt heeft als reden "dat het merk mobiliteit verkoopt. Meer dan auto's. Daarom vinden ze technologiebeurzen belangrijker (zoals die van Las Vegas) dan autosalons geworden. Ook al kost een vierkante meter standplaats evenveel. Toch een doordenkertje, zonder arrogantie aangebracht in een tijd van de nakende zelfrijdende auto, hybrid's en EV's.

    Zelfs de winnaar van de "24 Uren van Le Mans 2016", Alpine in de LMP2-klasse, stuurt zijn kat en zijn nieuwste model wordt eerder dan naar Parijs via de boot naar de belangrijke Japanse markt gevaren. Daar speelt Alpine in de LMP2-klasse in het "Wereldkampioenschap Endurance" aan de voet van de Mont Fuji de wereldtitel. Parijs wordt dan bijna letterlijk, als je Calais mede in acht neemt, een achterbuurt. De aarde verschuift onder de wielen van de autoconstructeurs.

    Ook die aarde onder de Formule 1 die na 66 jaar voor het eerst niet echt meer "van ons" is. De eerste Amerikaanse inspiraties sluipen binnen. F1-mirakel Bernie Ecclestone, nu 85, blijft meer en meer weerloos. De FIA is niet echt meer geïnteresseerd. President Jean Todt werkt al twee jaar aan de bestaande Formula "e" waarin Renault mee de toon aangeeft...

    De aarde verschuift, hopelijk zonder zondvloed. Want zondag is het de GP van Maleisië waar regenmakers in donkere wouden vermetele weerplannen kunnen smeden. Parijs en Kuala Lumpur, twee verschillende werelden op één verschuivende aarde. Met veertien dagen tussentijd. (Walter Rombauts/Foto's: wr, Mercedes, Renault, Nissan, Mazda)

    27-09-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!