Morgen begint in Parijs de tweejarige "Mondial de l'Automobile" of het "Salon van Parijs", waar Volvo en Ford tot de grote afwezigen behoren. Wél aanwezig - en nog wel om Tesla het vuur aan de schenen te leggen - zijn Opel, Mercedes-Benz, Renault en Volkswagen. Om een elektrisch offensief te starten. Nog maar eens moeten we zeggen. De uitzondering op de regel is evenwel Renault. Het merk dat vanochtend nog de Formule 1 van Kevin Magnussen in vuur en vlam zag, begint op 9 oktober 2016 aan zijn derde Formule "e"-seizoen via het teams van Dams.
Renault is tweevoudig kampioen in de elektrische éénzitters. Die delen - nog niet - de populariteit van de Formule 1, maar zit wel in de wachtkamer om die te erven. Vooral de President van de Fédération Internationale de l'Automobile (FIA), Jean Todt, heeft er meer oren naar dan naar de Formule 1. Daarvan is de wonderbaarlijke selfmade-men tijdens zijn jaren bij Ferrari, Ross Brawn, Michaël Schümacher en Rubens Barrichello verzadigd geraakt. Wat kan dit nu allemaal te maken hebben met Renault op het Salon van Parijs ? Redelijk veel.
De elektrische motor én de gebruikte batterij in de nieuwe Renault Zoe zijn dezelfde als degenen die worden gebruikt in het Formule "e"-kampioenschap. De auto in Parijs is onder de anderen het meest realistische puur elektrische aanbod van de huidige markt. Zijn actieradius is - bij juist besturen ervan - 400 km. En zijn prijs ligt vandaag al in de toonzalen: €25.250. De "anderen" moeten, behoudens Nissan, er nog aan beginnen.
Tesla natuurlijk niet. Die was pionier in 2007 dank zij de genialiteit van bedenker Elon Musk. Men moet toegeven dat Tesla's meer en meer te zien zijn in het straatbeeld. Maar er hangt direct een prijskaartje aan vanaf €88.000...Momenteel dokter het Californische bedrijf aan een EV die maar €35.000 zou kosten. Maar Renault ligt voorop.
In de Formula "e" worden de twee wagens bestuurd door Sebastien Buemi en Nicolas Prost, zoon van...ja ! Eergisteren werd de nieuwe auto voor het derde kampioenschap voorgesteld en bevredigende tests werden al gereden in Donington. Op 14 oktober a.s. begeeft Nicolas Prost zich naar het Salon om daar mee Renault's nieuwe "Trezor" voor te stellen, een EV voor de weg, maar technisch helemaal overeenstemmend met de racewagens.
Bijna zou je vergeten dat Renault de succesvolle Red Bull's van Daniël Ricciardo en Max Verstappen aandrijft. Als zelfstandig teruggekomen merk in de F1 "sukkelt" Renault door de overname van Lotus F1. Nochtans wordt dat opgelost. 2017 zal dat laten blijken. Nu in Parijs schittert Renault. Morgen, voor de derde vrije oefeningen voor de GP van Maleisië, zal het weer opletten zijn. Uiteraard zijn het twee verschillende werelden. In beiden heeft het merk zich echter een ijzersterke reputatie opgebouwd.(Walter Rombauts/Foto's: Renault, Tesla, Mercedes)
|