De Brit Gary Paffett heeft met zijn Mercedes-Benz van het Thomas Sabo team de eerste race gewonnen van het DTM-kampioenschap 2012 in Hockenheim. Jamie Green maakte met zijn tweede plaats een dubbelslag waar voor de Ster. Blijkbaar hebben hun ingenieurs de beste afstellingen voor hen gebakken. En natuurlijk dankt de rappe jongen dat ook aan zijn stuurgedraai. Dat is belangrijk omdat de drie merken - Audi, BMW en Mercedes-Benz - overeengekomen zijn een kostenbesparend autoconcept op te zetten. Dat wordt bereikt door alle auto's te construeren waarvan 50% met gemeenschappelijke onderdelen worden gemaakt.
De monostructuur van het chassis, de versnellingsbak, de achtervleugel, de cardan-assen, de remzadels, elektronika en nog enkele andere "details" zijn identiek. Ook de motoren zijn allemaal V8 4.0 liter. Het is dus in de verfijning van de ophanging, de algemene stroomlijn en de platte bodem dat technici hun winsten kunnen maken ten gunste van de coureur.
Het debuut van het RBM team in de DTM mag succesvol worden genoemd aangezien Andy Priaulx in de helse rit over net geen 183 km op de zesde plaats beslag legde. Meteen de eerste BMW. Hij ging "zwaargewichten" als Ralf Schumacher (7de) en David Coulthard (8ste) vooraf. Ploegmaat Augusto Farfus finishte vijftiende. Dame Suzie Wolff stond goed haar mannetje met een bescheiden maar verdienstelijke twaalfde eindplaats. De volgende confrontatie tussen Audi, BMW en Mercedes komt er op 6 mei 2012 op de Lausitzring. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Vandaag rijden drie Duitse autogiganten tegen elkaar in de eerste race om het "Deutsch Tourwagen Meistershaft" in Hockenheim. BMW is opnieuw aanwezig in de vorm van RBM (Racing Bart Mampaey) die Agusto Farfus en Andy Priaulx als ervaren coureurs en drie keer wereldkampioen uit het WTCC inzet. Bart Mampaey is de zoon van Julien Mampaey, de man achter het team Juma, maar wiens vrouw Chris Van der Auwera de drijvende kracht was om de grootste namen in toom te houden. Tot de Belgische "clan" behoorden als vaste coureurs Eddy Joosen, Dirk Vermeersch en ook de iconische Pierre Dieudonné maakte enige tijd deel uit van het gerenomeerde team. De DTM met BMW is een nieuwe grote uitdaging voor Bart Mampaey. In het randprogramma stuurde Nico Rosberg de W 196 van Fangio uit 1955 over het asfalt terwijl Michael Shumacher de moderne F1 Mercedes-zilverpijl aan zijn publiek demonstreerde. Na de trainingen zien we Priaulx op de zevende en Farfus op de negentiende plaats. Mattias Ekström (Audi) pakte de pole voor Jamie Green (Mercedes) die geen onbekende is in de spits van het ongenadige deelnemersveld.(wr/Foto:Mercedes)
Massas triestheid is over de wereld uitgestort. In 2007
werd het vuur aan de lont gestoken door de financiële crisis in Amerika die
overwaaide naar ons en onze banken. Fukushima, Egypte, Libië, Syrië, alom
verdriet omdat het woord is verloren gegaan. De zogenaamd sociale media staan
vol met woorden. Holle woorden die op niets terugslaan. Niets concreet zoals
bij de triestheid van Felipe Massa die precies tien jaar geleden bij Sauber
reed in gezelschap van Nick Heidfeld. De Sauber-Petronas C21 behoorde tot de
middenmoot. In de GP van Duitsland finishte de Braziliaan zevende nadat Peter
Sauber liever Heidfeld op de zesde plaats zag finishen. Gevraagd of hij de
stalorders niet als een bedreiging voor zijn verder loopbaan zag, antwoordde Massa
beslist: Neen, daar heb ik geen angst voor." Zo bleek ook. De schaduw van Senna
en Barrichello maakte zijn intrede (2006) bij Ferrari.
Met de GP van Spanje F1 voor de boeg vijfde race om het WK
op 15 mei a.s. in Barcelona kijkt Massa triest en heeft daarvoor zo zijn redenen.
Fernando Alonso doet met de steenezel Ferrari F2012 kleine mirakels, wint de GP
van Maleisië en staat vijfde in de voorlopige stand om het WK. Massa
zeventiende, net voor Schumacher die op de achttiende en laatste plaats van mannen-met-punten
staat. Massa weet dat het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Luca
Montezemolo en Dominicali zoeken een opvolger. Ook het spanningsveld dat iedere keer en na zoveel jaren weer ontstaat als de heren Massa en Hamilton elkaar op de baan tegenkomen, speelt in de slechte afloop een rol.
Sergio Perez is al genoemd, maar het lijstje van mogelijke
kandidaten groeit. Kijk maar eens hoe naar die schitterende Romain Grosjean
wordt gevist. Massa weet het, maar kan de tegenslag van 2008 op Interlagos in
Sao Paulo tijdens de GP van Brazilië niet vergeten. Ook niet die schokdemper
van Barrichellos auto die hem op het hoofd trof. Als een granaat, een
atoombom. Dat was in Hongarije op de Hongaroring in 2010. Het hele jaar door
vocht hij om terug te komen in 2011. En dan stuitte hij op Fernando Alonso die
niet bereid was om Sancho Panza te spelen, maar eerder Don Quichotte, en ook
niet tegen windmolens wil vechten. Wel tegen iedereen die hem voor een derde
titel na deze van 2005 en 2006 in de weg rijdt. "Ik kom niet in de F1 om vrienden te maken", placht Alonso altijd te zeggen. "Wel om te winnen en wereldkampioen te worden !" Massa heeft er last van, heeft
er een weemoedige triestheid van. Maar het échte trauma zit in zijn ziel. Nooit
zal iemand het kunnen wegnemen.
2008. Massa wint vijf races alvorens hij voor eigen publiek,
op zijn geboorteplek Sao Paulo nog wel de chaotische GP van Brazilië rijdt
en wint ! Terwijl hij wordt afgevlagd raakt Brazilië hysterisch. Felipe Massa
is wereldkampioen. Heeft Lewis Hamilton verslagen die nog aan de andere kant
van de doorweekte piste rijdt en dan als bij blikseminslag is Hamilton (Mc
Laren-Mercedes) Timo Glock (Toyota) voorbijgereden onder de pijpenstelenregen.
Massa verliest met één punt tegen Hamilton voor de wereldtitel. Nooit zal
iemand exact weten wat aan de andere kant van de aankomst is gebeurd. Heeft
Glock vertraagd, Hamilton de titel gunnend ? Heeft Hamilton Glock in regel
geklopt ? Nooit zal iemand de waarheid op die vraag beantwoorden. Dat verklaart
Massas triestheid. Van pizzakoerier op zijn zeventiende in Sao Paulo tot gentlemen van de Formule 1 op zijn 31ste. Soms is dat laatste
ook een wereldtitel waard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
Het autosportwereldje in ons Belgenland mag in deze bizarre tijden juichen ! Er is een nieuw kampioenschap dat luistert naar de naam "Belgian Racing Car Championship". Afgekort: BRCC. Tijdens het weekeinde van 19 en 20 mei 2012 wordt op Circuit Zolder het startschot gegeven van het Belgisch Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kornos Events als promotor BRCC en BE Trophy een enorme opdracht wacht. Dat is om binnen enkele weken tijd een waardig startveld bij elkaar krijgen voor wat - eindelijk én waarachtig - de aftrap moet worden van het Belgisch Omloopkampioenschap.
"De opgelopen vertraging is natuurlijk een enorme handicap", stelt Marc Van Dalen, co-directeur bij Kronos. "Er wordt hard gewerkt en nu we vlakbij de eerste races op Circuit Zolder zijn, tellen we al een twintigtal deelnemers. Dat is voor iedereen een opsteker. Nu moeten we nog anderen overtuigen om ons te komen vervoegen."
Precies omdat de verantwoordelijken van Kronos Events open staan voor dialoog met potentiële deelnemers en de verschillende acteurs in de Belgische autosport, werd er besloten de basisregels van het reglement een beetje bij te sturen. De finale versie ervan zal in de loop van volgende week worden bekend gemaakt.
"De eerste kwaliteit van een promotor is te luisteren naar zijn klanten en dus hebben we geprobeerd rekening te houden met opmerkingen die wij de laatste dagen te horen kregen," verduidelijkt Jean-Pierre Mondron, de andere directeur bij Kronos. "Zo zal het mogelijk zijn om zich apart in te schrijven voor de Short Races of de Long Race. Uiteraard geven wij de voorrang aan inschrijvingen voor de twee races, maar eenieder is vrij hierover zelf een keuze te maken."
In perfecte samenspraak met RACB werden daarnaast nog een aantal evoluties doorgevoerd in het technisch en sportief reglement. Deze wijzigingen hebben betrekking op enkele belangrijke details, waarbij eveneens werd geluisterd naar het advies van teamverantwoordelijken en rijders. Een eerste versie van dit reglement is weldra beschikbaar op de website van BRCC.
Voor de twee Short Races van telkens 30 minuten op zaterdagnamiddag en de Long Race van drie uur op zondag noteren we de inschrijving van o.a. de Ferrari van de Thiers-broers, meerdere Porsche's zoals deze van Fred Bouvy, Dirk Van Elslander of de Silhouette BMW van E-Race. Ook in de kleine categorieën is er veel belangstelling. We denken aan de Ginetta van Prime Racing, overigens de eersten die zich inschreven, de Seat Leon van het Allure Team en de Renault Clio van Racing for Fun.
Om dit alles in goede banen te leiden, doen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron beroep op een vierkoppige staf die samen goed zijn voor meer dan 100 jaar ervaring in de autosport !!! Aan het hoofd ervan staat Jacky Andrzejewski. Hij is de "general manager" van Kronos Events en dus de grote baas van de organisatie achter het BRCC en de BE Trophy. Jacky begon zijn carrière bij Rothmans toen...Jacky Ickx in de groep C uitkwam !!! Sindsdien is de viertalige Antwerpenaar altijd bedrijvig geweest in de racerij. Van het Belga Team tot Circuit Zolder, even VTM ertussendoor, en dan vooral het Bastos Racing Team, bekend van de successen in rally en de "24 Uren van Francorchamps". Jacky Andrzejewski is een zwaargewicht in de public relations. Precies het profiel wat de Belgische autosport vandaag nodig heeft.
Dan is er Laurent Voogt. Hoeft hij te worden voorgesteld ? Zoals Obélix is Laurent als kind "erin gevallen" !!! Met een vader die ijverde voor de erkenning van de baancommissarissen, groeide Laurent op in de paddocks van Francorchamps, het vroegere Nijvel en Zolder. Hij leerde de stiel als baancommissaris en schopte het in 2003 tot koersdirecteur. Met zijn ervaring is hij de geknipte persoon als verantwoordelijke voor de logistiek en de organisatie op het terrein.
Carine Daele neemt het secretariaat en de relaties met de concurrenten voor haar rekening. Op circuit kennen ondertussen alle rijders en teamverantwoordelijken de kwaliteiten van de perfect tweetalige Brusselse. Nochtans was het pas recentelijk dat zij de smaak van de autosport te pakken kreeg, toen zij door niemand minder dan Thierry Tassin werd gevraagd voor het runnen van de "papierwinkel" van de Renault Clio Cup en de Formule Renault.
De relaties met de geschreven en elektronische pers worden verzorgd - met nadruk op het laatste woord - door wie als gewezen autosportjournalist wordt genoemd, Koen Wijckmans. In werkelijkheid is hij niet alleen nog een uitmuntend pennenridder, maar heeft als bagage de ongeveinsde, momenteel niet te evenaren kennis ten gronde van de hele Belgische autosport. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron konden zich niemand beter vinden. Het is opbeurend dat een heuse specialistenploeg het nieuwgeboren BRCC op gang brengt.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is een nieuwe tijd aangebroken. Koen Wijckmans organiseerde vroeger onder de vlag van Kronos de Mazda MX-5 Trophy. Vanuit Nannine ontfermde hij zich ook over de persdienst rond de deelname van de Peugeot 206 WRC in rally. Als persofficer dirigeerde hij jaren lang de "pennenriddersslag" rond de "24 Uren van Francorchamps". Het doet ook deugd dat Zolder met het nieuwe dynamisme ook weer mee in de lift zit. Algemeen Directeur Thierry Deflandre kan nu en dan al eens een nachtje op beide oren slapen. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron komen met de geboorte van de "Belgian Racing Car Championship" wel met héél goed nieuws naar buiten !!!(wr:Foto's BRCC)
SATOSHI MOTOYAMA IS DERDE PILOOT IN NISSAN'S DELTAWING
Bij Nismo, de sportafdeling van Nissan, is zijn naam al lang een legende. Nu heeft Nissan beslist hem als derde piloot toe te voegen aan Marino Franchitti en Michael Krumm om in Le Mans de Nissan Deltawing te besturen: Satoshi Motoyama. Gisteren maakte hij tijdens de tweede oefentest in het Engelse Snetterton kennis met de Deltawing Racing Car die als nummer "56" vanuit Garage 56 in Le Mans zal starten. Buiten klassement zal de auto de "24 Uren van Le Mans" rijden die op 16 en 17 juni 2012 wordt gereden. Iedereen die wil kan de experimentele auto al eerder in actie zien. Namelijk op zondag 3 juni 2012 wanneer in La Sarthe "La journée de Test" doorgaat waaraan alle deelnemers van de etmaalrace moeten deelnemen als eerste kennismaking het het 13,640 km lange historische tracé.(wr/Foto:Nissan)
In 2011 namen alle landen waar de Renaultgroep is vertegenwoordigd (45 landen over de hele wereld/1700 dealers) deel aan de wedstrijd "Dealer of the Year". Honderd concessiehouders uit 31 landen werden gelauwerd met de titel "Dealer of the Year". Deze wedstrijd is een vervolg op de "Renault Global Quality Awards" die al sinds 2006 bestonden. Deze nieuwe prijsuitreiking van "Dealer of the Year" beloont de beste concessiehouders voor merken van de Groep die de beste globale prestaties hebben neergezet.
De criteria slaan terug op het verkoopvolume van nieuwe wagens, wisselstukken, toebehoren en servicecontracten. Vooral het eerste en het laatste aspect is belangrijk. Het eerste houdt het bedrijf met winst in stand en het laatste maakt dat klanten nog minstens eens per jaar over de vloer komen. Liefst méér, want "uren verkopen is eigenlijk de echte winst van een dealership". "Verkopen op zich" is belangrijk maar niet zaligmakend omdat de winstmarges alsmaar kleiner worden. Vervolgens werden de dealers beoordeeld op het rendement van het netwerk en werd ook de servicekwaliteit een aanbevelingsindicator.
Jérôme Stoll, Adjunct Algemeen Directeur en Commercieel Directeur feliciteerde de winnaars met de volgende woorden: "Proficiat, u hebt het beroep van de autodistributie allemaal perfect begrepen. U bent erin geslaagd volumeprestaties, klantentevredenheid en rentabiliteit met elkaar te verzoenen. Dankzij uw inzet blijven onze resultaten wereldwijd verbeteren. Het "Plan Renault 2016 Drive the Change" kan in vier woorden worden samengevat: More Business, Better Business". Als u vandaag één van de laureaten bent, dan is dat omdat u beide specialiteiten al onder de knie hebt."
Voor België waren het Koen Valckenier (Groep-Valckenier-Aalst) en Philippe Brébant (Groep Centre-Automobiles-Bergen) die bekroond werden voor hun resultaten.(wr/Foto's:Renault)
Zaterdag zullen Nico Rosberg en Michael Schumacher voor de openingsrace van de DTM in Hockenheim de Mercedessen W196 rijden waarmee vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio in 1955 na de GP van Italië in Monza het WK won. Sindsdien en tot de zege van Nico Rosberg dit jaar in de GP van China zijn er precies 20.671 dagen verlopen eer de Zilverpijlen weer wonnen in de Formule 1. Het belooft een indrukwekkend schouwspel te worden. Nico Rosberg bezoekt de DTM-opener voor de tweede maal, maar dit keer als winnaar voor Mercedes na 41 GP's dat het merk weer meedoet.
Vorig jaar stuurde Nico Rosberg ook de Thomas Sabo AMG-Mercedes C-klasse over het asfalt. (foto linksboven). Zondag rijdt Schumacher ter amusement de moderne zilverpijl, de Mercedes W02 uit 2011 in de autodroom van Hockenheim. Twee Duitsers in dezelfde arena. Ovatie van de 160.000 toeschouwers verzekerd. Vooral omdat Vice-President van Mercedes-Benz Motorsport, Norbert Haug, meedeelde dat Michaêl Schumacher "in conditie is om tot het hoogste niveau weer te komen." Dat is niet niks. Vorige weekeinde zette de 43-jarige zevenvoudige wereldkampioen een hopeloze 22ste startpositie om in één WK-punt (10de). Hij bekritiseert de Pirelli-banden die niet goed zouden zijn. Dat kan wat lacherig zijn maar niettemin dweilt er een gerucht door de paddock als zouden de reglementmakers Pirelli opdracht hebben gegeven banden te maken die snel slijten en "onverwacht" ten einde zouden zijn in grip.
Het is moeilijk te geloven, maar in deze tijden is alles mogelijk. Spektakel dreigt het te winnen van de essentie van een F1 besturen. Vooralsnog weigeren we dit te geloven. We weigeren de Grote Manitou die de armoezaaiers van de F1 vanaf 1981 naar de miljardairstatus leidde te bekladden. Hoewel Bernie Ecclestone (81) rare trukken begint te vertonen zoals alle oude mensen. Als het verstand scherpte verliest, is het tijd om een stap terug te zetten. Maar Michaël Schumacher is bijlange nog niet zo ver. En zijn Pirelli's. Geen mens die het met preciesheid weet.(wr/Foto's:Mercedes-Benz)
Door met genoegen de opkomst te zien van de jonge Belgische piloten als Stoffel Vandoorne, Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Nico Verdonck's, liep ik goed gemutst nog eens door mijn kilometerlange archieven - waarin zich nu en dan een opstopping voordoet wegens omgevallen stapels - en greep lukraak een enveloppe in doos 1989. Toevallig ook het jaartal waarin op 10 april 1989 in Zolder de eerste wedstrijd doorging van het "Duitse Opel Lotus-kampioenschap". Eén van de Belgische actoren daarin was de gedegen Patrick Dewulf, toen 34 lentes jong, Oostendenaar en met zegehonger aan de start. Hieronder geef ik de tekst uit het archief woordelijk weer nadat Patrick derde eindigde en toch niet tevreden was.
"Derde eindigen en toch niet tevreden zijn. Je moet er erg ambitieus voor zijn. Patrick Dewulf, vorige zondag in Zolder aan de slag in zijn eerste wedstrijd van het Duitse Opel Lotus-kampioenschap, is dat zonder meer. Hij vertelt: "Ik had me voorgenomen in Zolder te winnen. Als het dan niet lukt ben ik natuurlijk ontgoocheld. Al dramatiseer ik de zaken natuurlijk niet. Aangezien ik mijn zinnen heb gezet op de Benelux- en Europese titelstrijd en Zolder vorige zondag enkel telde voor het Duits kampioenschap is er niets aan de hand."
"Tijdens de trainingen kwam al aan het licht dat ik aan Marko Werner een zware klant zou hebben", vervolgt Dewulf. "Ik kende hem van in 1987. Toen reden we samen in de Formule Ford. Ondanks dat ik met een gewijzigde Opel Lotus-vleugelafstelling nog bijna 4/10de van een seconde van mijn tijd kon afdoen, moest ik me toch tevreden stellen met de derde plaats op de startgrid. Ikzelf vond het voldoende aangezien ik nu in uitstekende omstandigheden kon racen: een uitstekende sponsor, een uitstekend team, een uitstekende preparatie. "Thomi", de tuner uit Bonn, doet uitstekend zijn werk."
In de wedstrijd startte Dewulf uitstekend, zakte even naar de vierde plaats, maar kon toch weer de derde podiumplaats bemachtigen. "Ik denk dat er iets met de koppeling is misgegaan", meent Dewulf. "De echte start liet nogal op zich wachten. Aangezien ik een ietsje te lang het koppelingspedaal heb moeten indrukken - terwijl de motor tegen 7000 t/m draaide - is me dat wellicht fataal geworden. Doordat de koppeling was geraakt, verloor ik telkens bij het schakelen heel wat vermogen. Het had geen zin verdere risico's te nemen om toch nog een plaatsje op te schuiven. Daarom is de proef al bij al toch geslaagd."
Ondanks was Dewulf nog de beste Belg in Zolder. Cohen werd uiteindelijk zesde - hij had problemen met de remmen en de pedalen - en Plasch werde veertiende. Zoon en vader Bormans werden achttiende en negentiende. Patrick de Radiguès en Fons Taels - in uitstekende doen - haalden het einde niet.
De uitslag van de wedstrijd (Bergischer Löwe - Duits Kampioenschap):
Volgende geplande proef : 23 april, Zandvoort (Benelux Kampioenschap)
Zo stond het er 23 jaar geleden. Woordelijk. Sindsdien is er veel rubber aan het Limburgs asfalt blijven plakken en is de wereld veranderd. Met nieuwe jonge mensen. Spijtig genoeg niet allemaal gepassioneerd door de essentie van autosport. Managementsgewijs ook niet echt. Puristen en heuse professionelen zijn vaak vervangen door betweters met als enige verdienste perfect Engels spreken en politica als Ingrid Lieten opvrijen. Wegens wat Vlaamse centen proberen weg te zuigen naar Circuit Zolder dat zo "lokaal" blijft hangen. Zolang niet breder wordt gedacht zal het historische lint dat volgend jaar 50 jaar bestaat niet de verdiende heropstanding beleven waar het zo naar snakt en recht op heeft. Er komt nog een aspect bij.
Mensen kennen quasi alle F1-coureurs, maar geen rijders uit andere disciplines, die vaak even moeilijk of zijn (WRC bijvoorbeeld) zijn. Dat is de schuld van een blijkbaar moeilijke communicatie tussen CZ en de media. De Limburgse organisatie heeft geen echte public relationsman die letterlijk God en Klein Pierke kent. Aan zo iemand is nood. Omdat hij in staat is niet alleen de - brede, grote bedrijfswereld voor Zolder te boeien, maar ook omdat de jonge autocoureurs van vandaag terug tot figuren moeten worden gekneed. Mensen willen "verhalen" van die gasten lezen. Hun "bloopers", hun fratsen, hun veroveringen. Worden rondgereden in open prestigieuze cabrio's voor de race, aan het publiek worden voorgesteld, erdoor worden opgewreten met haar en huid, als gladiatoren vereerd. Met de duim omhoog of omlaag. Maar in ieder geval "figuren" die doen fantaseren.
Alleen op die manier is het mogelijk dat een Graham Hill voor de start van een GP van Monaco een ovatie kreeg van een opverend publiek. Met hem natuurlijk ook anderen. Een populariteitsmeter, zoiets moet er komen. Meisjes die hysterisch flauwvallen. Niet alleen bij het zien van Koen Wauters, maar ook bij de "vliegende industrieel", Bert Longin - prachtcoureur - en andere cracks die in onze Belgische autosportplooien leven. Dat ze niet bekend zijn ligt gewoonweg aan de pers in het algemeen. Hoofdredacteuren die autosport als een vieze-ver-van-mijn-bed-show zien en er vooral niets, maar dan ook niets van begrijpen. Zelfs niet nu facebook, twitter, linkedings en wat er nog allemaal op ons afkomt de groten der aarde als "persoonlijke vrienden" laat kennen. Kompleet virtueel. Lees:ingebeeld. Nu ga ik op zoek naar een andere doos, want over deze doos 1989 ben ik gestruikeld. Toevallig, zoals een mens kan struikelen, weer opstaan en verder gaan.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)
STOFFEL VANDOORNE WON TWEE VAN DE DRIE IN HOCKENHEIM
Stoffel Vandoorne is als tevreden jongeman teruggekeerd van een woelig weekendje Hockenheim waar hij in de "Northern European Cup" voor Formule Renault 2,0 uitkwam tegen 36 andere jonge leeuwen van zijn slag. Hij reed twee pole-positions en won twee van de drie wedstrijden. De vertegenwoordiger van het RACB National team stuurde zijn bolide van Josef Kaufmann Racing door een zogoed als perfect weekeinde.
In zijn onverdroten bescheidenheid stelde hij het verloop als volgt: "Tijdens de eerste race kon ik gemakkelijk de leiding behouden. In de tweede ging ik in de eerste bocht in "tête-a-queu". Daardoor moest ik helemaal achteraan aansluiten en finishte pas als negentiende. Dat was spijtig want mijn rondetijden lagen een halve seconde sneller dan die van de latere winnaar. In de derde race startte de top zes van de eerste wedstrijd in omgekeerde volgorde. Daardoor mocht ik dus als zesde aan de race beginnen. Na twee ronden lag ik al in derde positie. Dan kwam de rode vlag uit de hoed van de wedstrijdleiding omdat we op slicks in de regen stonden. Na de restart nam ik al snel de leiding, om daarna een kloof te slaan. Uiteindelijk behield ik zeven seconden voorsprong op de tweede."
Op 5 en 6 mei a.s. rijdt Stoffel de eerste wedstrijd van de "Eurocup Formula Renault 2,0". Daar ligt de lat hoger en mannen van Hockenheim gisteren als daar zijn de Brit Jordan King en zijn landgenoot Jake Dennis zullen in Motorland Aragon trachten Stoffel Vandoorne het vuur aan de schenen te leggen. Samen met de hele meute jonge stieren die zichzelf hebben gezworen de beste te worden. Een eerlijke maar dure eed. Want er kan maar één de beste zijn. Nu heeft het er schijn van dat het dit seizoen Stoffel Vandoorne kan worden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
MAZDA CX-5 IS EERSTE VAN WEER NIEUWE GENERATIE SUV's
Omdat de Mazda CX-5 de eerste is die de komplete SkyActiv-technologie geassimileerd ziet in zijn toch wel weer indrukwekkende verschijning is hij het symbool van een hele nieuwe generatie Mazda die op komst is. De auto is geheel ontworpen volgens Mazda's Lichtbouwdesign waardoor 100 kg overgewicht is weggesneden in dit hippe model. Het is tevens de eerste Mazda die volgens het nieuwe designthema "KODO - Soul of Motion" is ontworpen. Da armee waagt Mazda zich verder in het felbetwiste en tevens uitbreidende SUV-segment (Sportly Utility Vehicle). Dit segment stijgt jaar na jaar met 25% in Europa om in 2011 liefst 1,3 eenheden te tellen. Het doel is jaarlijks 160.000 auto's te maken waarin naast de Mazda2, de "3" en de "6" de nieuwe CX-5 de speerpunt wordt. De auto speelt vanaf nu blikvanger in de showrooms van Mazda.(wr)