MAZDA CX-5 IS EERSTE VAN WEER NIEUWE GENERATIE SUV's
Omdat de Mazda CX-5 de eerste is die de komplete SkyActiv-technologie geassimileerd ziet in zijn toch wel weer indrukwekkende verschijning is hij het symbool van een hele nieuwe generatie Mazda die op komst is. De auto is geheel ontworpen volgens Mazda's Lichtbouwdesign waardoor 100 kg overgewicht is weggesneden in dit hippe model. Het is tevens de eerste Mazda die volgens het nieuwe designthema "KODO - Soul of Motion" is ontworpen. Da armee waagt Mazda zich verder in het felbetwiste en tevens uitbreidende SUV-segment (Sportly Utility Vehicle). Dit segment stijgt jaar na jaar met 25% in Europa om in 2011 liefst 1,3 eenheden te tellen. Het doel is jaarlijks 160.000 auto's te maken waarin naast de Mazda2, de "3" en de "6" de nieuwe CX-5 de speerpunt wordt. De auto speelt vanaf nu blikvanger in de showrooms van Mazda.(wr)
De GP van Bahrein is op sportief vlak een hoogvlieger geweest. Vol van verrassingen en conclusies. De bijzonderste ervan is de terugkomst van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel die weer won en de leiding in de WK-stand van Hamilton overneemt. Na Button in Australië, Alonso in Maleisië en Rosberg in China won hij voor de eerste keer in Bahrein. Er mag ook van "terugkomst" van Kimi Raikkonen (32) worden gesproken die voor Vettel tot op de laatste meters een bedreiging vormde.
Daarnaast is er trompettenegschal voor Romain Grosjean (26) die zijn eerste F1-podium binnenhaalde en lang op de tweede plaats reed. Meteen scoort hij zijn eerste WK-punten in zijn vierde race in 2012. Die doen de zes vruchteloze races in 2011 vergeten. Michaël Schumacher (43) leverde vanuit de 22ste startpositie een titanenstrijd naar de tiende plek, maar harkt nog steeds verder naar zijn eerste podium sinds zijn "come-back". Raïkkönen alias "Iceman" had er maar vier races voor nodig.
Tot slot opmerken dat het hele podium uit Renault-motoren bestond. Red Bull-Renault voert het constructeurskampioenschap aan met 101 punten voor Mc Laren-Mercedes met 92. Spannend dus. Net als bij de coureurs waar Vettel 53 eenheden telt tegeover Hamilton met 49. Raar dobbelspel van Webber: het is de vierde keer dat hij vierde wordt. Dat is ook een manier om met 48 punten kanshebber op een wereldtitel te blijven. De huidige Fomrule 1 is ongemeen boeiend. Met opnieuw figuren (Rosberg), vechters (Alonso) en durvers (Perez). Nu zijn er drie weken rust. Dan vat het Europese luik aan met de GP van Spanje op 13 mei in Barcelona. Mogelijk heeft Ferrari dan iets meer tijd om aan de F2012 te sleutelen en Fernando Alonso als een echte matador voor eigen publiek gracieuze stappen te laten maken. Al telt hij "maar" 43 punten die hij deelt met Button, zijn hardnekkige doorzettingsvermogen laat niet toe met hem geen rekening meer te houden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes-Benz)
VETTEL VERZEKERT POLE VOOR RED BULL-RENAULT IN BAHREIN
Met nog maar één ronde te gaan voor de "pole" voor morgen mocht Nico Rosberg zich geen enkel foutje veroorloven. In een remmaneuver maakte hij die fout wel en het kostte hem vier plaatsen op de startgrid. Tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel verzekerde met 1'32"422 de pole voor Red Bull-Renault, gevolgd door Lewis Hamilton op 0"098... (Mc Laren-Mercedes), Mark Webber (Red Bull-Renault) en Jenson Button (Mc Laren-Mercedes). Op de vijfde plaats - derde rij dus - de onfortuinlijke Nico Rosberg. Met vijf coureurs binnen één seconde, waaronder drie wereldkampioenen, gaat dat morgen vuurwerk geven. Het is de eerste "pole" voor Vettel van het sezioen 2012. De Duitser kan nog alle kanten uit voor de wereldtitel. Zelden is de F1 zo boeiend geweest als nu.
Nog vermeldenswaardig is de zesde plaats van Australiër Daniël Ricciardo (Toro Rosso) en de zevende van Romain Grosjean (Lotus F1-Renault) die nieuw krediet bijeen rijdt. Michaël Schumacher die nipt ontsnapt was aan het uitvallen in wachtte in de stands. Zich voorbereidend op de volgende sessie waarin hij het beslist beter zou doen. Ondertussen verhielpen monteurs een DRS-falen waardoor Schumi een halve seconde verloor tijdens zijn snelste ronde. Ook de banden werden goed geinspecteerd. De banden spelen door de warmte daar een cruciale rol. De tijd tikte door en...in de laatste minuut klokte Heikki Kovalainen in de onverwacht goed presterende Caterham-Renault een betere tijd en tikte Schumacher naar de zeventiende plaats op de grid ! Razend verliet de zevenvoudige wereldkampioen de bolide en het toneel. Tot overmaat van ramp wisselde Brawn ook nog zijn versnellingsbak waaraan vijf plaatsen naar achteren aan vasthangen als "penalty". Dus start Schumi vanaf de 22ste plaats...
De essentie van de race van morgen die over 57 ronden van 5,412 km gaat (308,484 km) is de hitte in Bahrein (30 à 35°C) dewelke rechtsreekse invloed heeft op de banden. Daardoor is de juiste tactiek van bandenwissel echt doorslaggevend. Ook het feit dat de piste constant met een dunnen zandfilm is bedekt speelt een rol. Zo vertrekken morgen de twee Mc Laren-Mercedessen van Hamilton en Button vanop het zogenaamde "vuile" gedeelte van de startgrid. Dat kan de bandengrip beïnvloeden en de startorde door elkaar schudden. genoeg allemaal om iedereen op het puntje van zijn stoel te doen zitten. (Walter Rombauts/Foto's: Mercedes, Renault en Red Bull Racing)
Zowel Mark Webber als Sebastien Vettel hebben in hun Red Bull-Renault getracht Nico Rosberg de snelste chrono te ontfutselen. Daartoe gebruikten zij de soft-rubbers en en zo min mogelijk brandstof aan boord. De tweevoudige wereldkampioen Sebastien Vettel bleef hangen op 0"147 van de tijd van (1'32"816) Nico Rosberg in zijn Mercedes W03. Michaël Schumacher was in heel de derde vrije training niet bij machte Rosberg's prestatie te evenaren, laat staan verbeteren. De nu 43-jarige Duitser zal het in het verdere seizoen vooral van zijn ervaring én de regenraces moeten hebben. Alleen daarmee zal hij nog kans maken op een podium, misschien nog een enkele overwinning. Maar een achtste wereldtitel kan hij voergoed vergeten.
Straks - binnen twee uur - in de uiteindelijke kwalificatie die de startgrid bepaalt zullen het twee Duitsers zijn - Rosberg en Vettel, bijna leeftijfgenoten, die er een robbertje Mercedes - Red Bull-Renault die om de "pole" voor zondag rijden. Maar dat wil niet zeggen dat Mark Webber, Lewis Hamilton en Jenson Button zomaar zullen toekijken. Ook Schumachter niet die, onomkeerbaar heerzuchtig door zijn verleden, alles in het werk zal stellen om minstens zijn Mercedes naast die van Rosberg te schuiven voor de start van morgen. Een vermelding moet er zeker zijn voor Kimi Raikkönen die zich negen minuten voor de zwartwit-geblokte vlag zevende plaatste.(wr)
Nico Rosberg is gevleugeld met de Mercedes W03 naar de snelste chrono gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Bahrein die zondag wordt gereden als vierde race om het WK Formule 1. De Duitser neemt met 1'32"816 een optie op de pole-position waarvoor morgennamiddag, na de "Free Practice 3" wordt gestreden. Mark Webber en Sebastien Vettel eistten de tweede en derde tijd voor zich op in hun Red Bull's Michael Schumacher plaatste zich verdienstelijk vijfde. Als het waar is, heeft de Mercedes W03 door een perfect werkende aerodynamika de hoogste eindsnelheid alvorens voor een bocht moet worden vertraag en het DRS systeem zich sluit om de achtertrein maximum grip te geven. Christian Horner van Red Bull kijkt het hele gedoe met enige gelatenheid aan. Morgen meer voor zondag.(wr)
Na de manifestaties en onlusten rond Manama, nu het gedonder van de 2,4 V8 - motoren op het circuit van Sakhir waar zondag dan toch de GP van Bahrein zal doorgaan. WK-leider Lewis Hamilton liet er direct geen twijfel over bestaan dat hij met 1'33"572 de snelste man was in de eerste vrije oefeningen. Zelfs regerend wereldkampioen Sebastien Vettel (Red Bull-Renault) moest genoegen nemen met een tweede chrono: 1'33"877. Nico Rosberg, winnaar van de jongste GP van China, klokte de vierde tijd en zijn ploegmaat Schumi de zevende. Volgens Nico Rosberg werkt de lange rechte lijn voor de pits in het voordeel van de zilverpijlen, maar is het oppassen geblazen met de bandensleet. Straks wordt de tweede vrije oefening gereden.(wr)
Als er nog maar een vleugje van waar is dat een lid van Force India huiswaarts keert omwille van een incident gisteren na valavond bij de terugkeer naar het hotel. Er is een molotov-cocktail naar de wagen gegooid waarin vier leden van het team zaten. Niemand werd gewond. Of er is de bewijsbare waarheid dat er oproer is tegen een dictator terwijl de vierde race van het WK F1 2012 in sereniteit moet kunnen worden gereden, dan is het vanwege FOCA en FIA een foute inschatting van naar dat - olierijke - eiland te gaan. De financiële inzet ervan is bekend.
Als FIA of Bernie Ecclestone de race afblazen zijn de organisatoren verlost van een torenhoge som van 35 miljoen. Mochten Bahrein afhaken, dan moet dat geld worden betaald aan de FOM (Formule One Management). Dat is een essentie waarmee teams en vooral de coureurs in essentie niets mee te maken hebben. Oproerkraaiers tegen de zetelende overheid worden door de politie beschoten met granaten en pepperspray. Vorig jaar werden tijdens éénzelfde scenario 48 mensen gedood. Wegens die rellen werd de woestijnwedstrijd afgeblazen. Was het verzet tegen de regering gericht, dan keert de afkeer en woede, zich nu ook naar de F1 zelf "omdat het evenement ter meerdere eer en glorie van de dictator wordt opgevoerd..." Dat zint de opstandelingen niet.
God, Allah, welk opperwezen dan ook, bewaart in deze kwestie ook kies het stilzwijgen. Ook de organisatoren en de overheid, zowel de sportieve als de wereldlijke bewaren de stilte. Alleen ene mijnheer Nabeel rajab van een mensenrechten-organisatie aldaar zegt "dat het niet de bedoeling is ook maar iemand van het F1-circus kwaad te doen..." Even bemoedigend als twijfelachtig als ondertussen vast staat dat de ere-voorzitter van het WWF op olifantenjacht gaat...Rare wereld van trompen en trompetten.
"Ik tracht het allemaal van me af te zetten", zei jenson Button op de BBC, "en alleen te denken aan de koers, mijn werk. Ik vertrouw op de beslissingen van de FIA-autoriteiten.. Ik kan me moeilijk indenken dat zij ons in een moeilijk parket zouden brengen." Jenson Button (wereldkampioen 2009) staat tweede in de voolopige stand om de wereldtitel met 43 punten tegenover leider Lewis Hamilton met 45. De wereldkampioen 2008 won dit jaar nog geen race. Maar hij panikeert daar niet over. "Iedere keer op het podium" fantaseert hij, "stelt evengoed mijn WK-kansen veilig." Daar is natuurlijk iets van waar. Net als voor Fernando Alonso die in de nieuwe Ferrari F2012 eerder een koppige ezel voelt dan een steigerend paard. Toch won hij in Maleisië en staat derde in de WK-stand met 37 eenheden. Door de zege van Button in Australië en de driemaal 15 punten van Hamilton is Mc Laren-Mercedes leider in de stand van de constructeurs. Met 88 punten nogal gevoelig voor Red Bull met 64 en Ferrari met 37.
De piste van Sahkir nabij Manama heeft een lange rechte lijn van 1 km waarop de DRS zijn diensten kan bewijzen. Over een hele ronde genomen wordt voor 70% volgas gereden. Het is opnieuw een motorenmatch tussen Mercedes en Renault. Ferrari speelt in dat duel maar een ondergeschikte rol. De pitlane is met 480 meter héél lang en die afstand moet tegen de minimumsnelheid worden gereden. Eigenlijk een factor die voor de bandenwissels van strategisch belang is.
Het is passend dat Romain Grosjean's zesde plaats in China wordt geëerd. Daarom zijn foto links bovenaan het artikel. Na zoveel tegenslag heeft de Fransman zijn ware klasse kunnen bewijzen en tonen dat zijn derde plaats op de grid in Australië geen toeval was. Nico Rosberg en Michael Schumacher met de Mercedes W03 behoren tot de favorieten, al was het maar omdat zij zich gesteudn voelen door de FIA-beslissing dat hun DDRS niet onwettig is. Tevens omdat Ross Brawn vandaag iets beter dan Adrien Newey, de kinetische energie van de uitlaatgassen iets beter langs vleugels en pluimpjes leidt. Ingenieursspielerei. Die het onwezenlijk maakt dat mensen altijd onder elkaar ruzieën. Maar natuurlijk is daar in de echte wereld wel eens reden voor. Dialoog blijkt daarvoor de beste medicijn te zijn. Voor alle partijen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes en Renault)
STOFFEL VANDOORNE OP ZOEK NAAR WINNEND RITME IN F.RENAULT 2.0
Dit weekeinde gaat de "Northern European Cup Hockenheim" door in het gelijknamige historische amfitheater. Dat is een goede gelegenheid voor Stoffel Vandoorne om de eerste afspraak van de Eurocup Formula Renault 2,0 voor te bereiden. Die wordt over twee weken in het Spaanse Motorland Aragon gereden. Stoffel - zo wordt gezegd - trappelt van ongeduld. Maar dat is geloofwaardig want na heel wat wintertests, kan de coureur van Josef Kaufmann zich van zijn beste kant laten zien. Tevens als lid van het RACB National Team in de Eurocup Formula Renault 2.0.
"In Hockenheim zullen er 37 gasten als ik aan de start staan", zegt Stoffel. "Allemaal behept met maar één doel: winnen. Verkeersdrukte op de piste is sowieso gegarandeerd. Zoveel te beter eigenlijk want dat is een situatie waarmee ik een heel jaar zal worden geconfronteerd." Stoffel komt in Hockenheim onder bijzondere omstandigheden aan de start.
"Op mijn programma staan drie koersen van de N.E.C. Op die manier tracht ik beter de races van de Eurocup Formula Renault 2.0 voor te bereiden. Dat wil niet zeggen dat ik er in Duitsland met mijn pet zal naar gooien. Ik ben vast van plan in die "autodroom" met z'n 160.000 zitplaatsen het juiste raceritme te vinden. Dat is belangrijk voor de races die over twee weken in het exotischer Motorland Aragon plaatsvinden. Een podiumplaats zou de beste manier zijn om de samenwerking met het team te beginnen."
Afgaande op wat insiders vertellen heeft Stoffel "snelheid" alvast in de botten. "Het klopt dat we steeds bij de eerste vijf klokten", glimlacht hij. In al zijn bescheidenheid vergeet Vandoorne te vermelden dat hij meer dan één keer indruk naliet. Vooral in Barcelona, waar hij een nieuw ronderecord voor een Formule Renault 2.0 neerzette. Hij wil dit zaterdag en zondag in Hockenheim bevestigen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:RACB)
NISSAN DELTAWING REED EERSTE REGENTESTEN IN SNETTERTON
Le Mans zonder regen is zeldzaam. Daarom dat de Schot Marino Franchitti en de Duitser Michael Krumm dankbaar gebruik maakten van een doorregend Snetterton in het Engelse Norfolk. Banden, ophanging, schokdemping, remmen en versnellingsbak werden grondig getest op reacties op kletsnat asfalt. Nissan heeft leverancier Michelin om zijn DeltaWing te schoeien. Ook voor de bandenreus is deze excentrieke auto die vanuit "garage" nummer 56 start op zaterdag 16 juni 2012 een bijzonder experiment. Dit voertuig weegt maar de helft van een "klassieke" LMP1 en ook de aerodynamica ondersteunt de wegligging maar voor 50% van een Le Mans Prototype.
Doordat de "rijdende raket" wordt aangedreven door een 1.6 liter Nissan DIG-T-turbo - waarvan het vermogen niet echt is gekend - konden de ingenieurs zich fantasietjes veroorloven. Zo zijn de voorbanden maar 101,6 mm breed (4 inch) en in de pletsende regen snijden ze dan als een mes door boter. Het neigt wat naar de smalle banden voor sneeuwrally's, maar in het geval van de DeltaWing mogen we niet vermoeden dat er daarom eerder een bescheiden vermogen aan boord is. Wel is de cilinderinhoud van die aard dat een laag brandstofverbruik moet zijn gewaarborgd.
Een reden waarom Darren Cox, General Manager Nissan Europe, insinueert "dat het niet is uitgesloten dat de DeltaWing het algemeen klassement zou kunnen beinvloeden." Waarbij meteen vermeld wordt dat de DeltaWing buiten klassement rijdt. Toelating om een etmaal rond te toeren tussen de "classics" werd bij genade van de organiserende "Automobile Club de l'Ouest" verkregen. Nissan hoopt de "24 Uren van Le Mans" uit te rijden. Gezien de slagkracht waarmee het Japanse merk zijn come-back in de internationale autosport maakt, zou dat niet eens verwonderlijk zijn.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Nissan)
Omdat Maxime Martin (26) met een LMP2 prototype van OAK-Racing deelneemt aan de komende 24 Uren van Le Mans op 16 en 17 juni, is hij als zesde lid opgenomen in het RACB National Team. Hij krijgt als ploegmaat crack Bas Leinders, kapitein van het RACB National Team, en ervaren éénzitter- en prototypecoureur. Vorig jaar finishte hij als zevende LMP1 in La Sarthe en ziet met blijdschap de deelname van Martin tegemoet. De auto waar het om draait is de OAK-Morgan nummer 35 waarin Heinemeier Hansson het Belgisch tweetal aanvult.(wr/Foto:RACB)
AUTOPURIST LEON DORSSERS NEEMT AFSCHEID VAN NISSAN BELUX
In minder dan tweeënhalf jaar loodste hij Nissan in België de top-10 van de merken binnen en daarmee werd het merk de Aziatische nummer één in België en Luxemburg. Per 1 april 2012 geeft Leon Dorssers (43), automan "pur-sang", de fakkel door aan Stéphane Chauville (47). Na de overname van Nissan Belux door Nissan Motor Co Ltd in juli 2007 en de aanstelling van managements-zwaargewicht Leon Dorssers in november 2009 werden heel wat veranderingen ten gunste doorgevoerd.
Toen Leon Dorssers vlak na zijn aanstelling 20.000 stuks als jaarverkoop voor het fiscale jaar 2010 vooropstelde, en tevens mikte op het eerste Aziatische merk voor de Belux, werden deze objectieven als overmoedig onthaald. Maar een jaar later - in maart 2011 - (einde fiscaal jaar 2010) werd inderdaad de "barrière" van 20.000 stuks doorbroken. Tot 20.306 eenheden.Weer een jaar later - maart 2012 - werd het afsluiten van het fiscale jaar 2011 gevierd met 21.805 inschrijvingen in België en Luxemburg. Dat resulteerde in een marktaandeel van 3,3%, een plaats in de Belgische top-10 van de merken EN het eerste Aziatische merk in België en Luxemburg. Dit twee jaar eerder dan de vooropgestelde streefdatum.
Leon Dorssers had natuurlijk een sterk productengamma ter beschikking met de cross-overs Qashqai en de Juke als paradepaardjes. Maar ook volgde hij een volledig en tactisch sterk marketingplan evenals een vernieuwd aanbod van bedrijfswagens. Daarenboven richtte hij een nieuwe sterke focus op de aan belang winnende fleetmarkten. Daarvoor hanteerde hij het Nissan Business programma en een geheel verbeterd Nissan-dealernetwerk (met nog 16 nieuwe openingen in het verschiet in 2012). Op lange termijn viseerde hij 5% in België en Luxemburg. Wat gezien de grotere engagementen van Nissan - ook succesvolle in de internationale autosport - geen "mission impossible" meer is.
Eind van deze maand neemt Leon Dorssers afscheid van Nissan Belux om een nieuwe uitdaging binnen de Nissangroep aan te gaan als Vice-President Dealer Netwerk Devlopment en Customer Quality voor Nissan en Infiniti in Noord- en Zuid-Amerika. Die functie vult een indrukwekkende CV aan die Leon Dorssers in 1992 bij Nissan startte.
Leon Dorssers laat een woordje van dank na voor zijn ploeg met wie hij samenwerkte. "Uiteraard ben ik zeer tevreden dat ik deze firma in uitstekende gezondheid kan overdragen. Toch had ik graag nog enkele ideeën verder uitgewerkt. Langs de andere kant wordt mij nu een unieke gelegenheid geboden om een totaal nieuwe uitdaging aan te gaan op een ander continent", zei Leon Dorssers. Hij beklemtoont nog "dat het zonder mijn team en het Nissan Dealernet het me nooit gelukt was de zeer positieve resultaten te boeken. Ik ben dan ook iedere werknemer van Nissan Belux dankbaar voor de volle inzet om die doelstellingen mee te bereiken. Ik wens hen dan ook alle succes toe voor de toekomst.". Daarmee verdwijnt een zwaargewicht in de autocommercie van het Belgisch- en Luxemburgs toneel.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)
STILTE NA ZEGE VAN ROSBERG EN IN OPROERZICHT VAN BAHREIN
Het heeft geen zin de GP van China nog eens te vertellen.
Nico Rosberg heeft op grootse manier gewonnen, een zege die eigenlijk Michaël
Schumacher voor ogen had. Maar naast het feit dat die zijn 17 jaar jongere
ploegmaat niet kon volgen had hij ook nog de pech dat er in ronde twaalf een
wiel afbolde. Onbegrijpelijk, maar waar. Schumi onderging de frustratie die
Barrichello zo dikwijls heeft gevoeld. Hij is en blijft een groot autocoureur.
Maar de les is voor iedereen duidelijk: oud kan tegen jong
niet meer op. Wederzijds respect kan wel conflicten voorkomen. Wijsheid kan
jeugdige overmoed temmen. Snelheid op de baan kan echter door niets worden
vervangen. In dat geval zijn Sebastien Vettel, Sergio Pérez, Nico Rosberg,
Kobayashi, Pastor Maldonado. De zich werende namen zijn Jenson Button, Mark
Webber, Michaël Schumacher en ja, ook al Lewis Hamilton, maar om andere
redenen. De Brit is nog intrinsiek snel maar heeft wel moeite om nog een GP
naar zijn hand te zetten en te winnen.
Nu de FIA alle aanklacht van Red Bull heeft verworpen en de
DRS van Mercedes legaal heeft verklaard, wil Domenicali en Fry van Ferrari er
ook zo snel mogelijk een exemplaar nabouwen. De GP van Bahrein kondigt zich
uitermate spannend aan. Ook op politiek vlak. Want niets is duidelijk over de
veiligheid. FIA-president Jean Todt en F1-baas Bernie Ecclestone houden zich op
de vlakte. De bal ligt in het kamp van de autoriteiten in Bahrein. Als die
afblazen rinkelt de kassa bij Bernie en de zijnen. Daarom is het zo stil. Het
gaat over 35 miljoen min of meer. Tja (Tekst:Walter
Rombauts/Fotos:Mercedes-Benz)
De Duitser Nico Rosberg heeft in de ultieme kwalificatieritten voor de GP van China zijn Mercedes W03 in pole gebracht. Hij liet 1'35"121 aan en ging daarmee Lewis Hamilton (1'35"626) vooraf. Mercedes' ploegmaat en zeven keer wereldkampioen Michaël Schumacher nestelde zich op een derde plaats met 1'35"691. Regerend wereldkampioen Sebastien Vettel viel in de Q2 eens uit de boot en bleef aan de elfde plaats plakken. Dat belooofd een mooie optocht vanuit het middenveld naar de spits met de Redd Bull-Renault. Topman van Mercedes heeft dan toch zijn slag thuisgehaald door de zilverpijlen naar de spits van het veld te brengen. Opgemerkt is de vierde plaats van Kobayashi in een Sauber-Ferrari. Ook Perez slaagde erin Fernando Alonso achter zich te houden (9de) en Massa plakte andermaal gefrustreerd op de 12de plek, net voor diegenen die eigenlijk alleen voor spek en bonen meerijden.
Dat zou vooral te wijten zijn aan een variatie aan de DRS (Drag Reduction System) dat de topsnelheid van de W03's op rechte lijnen gevoelig hoger zou leggen. Lotus diende daartegen klacht in, maar die werd verworpen. Christian Horner van Red Bull ziet het met lede ogen aan, maar zwijgt diplomatisch. Het wordt morgen een intrigerende race. Ook al omdat Lewis Hamilton vijf plaatsen achteruit wordt gezet voor het voortijdig vervangen van een versnellingsbak. Kimi Raïkkönen start vanuit vijfde positien en teammaat Romain Grosjean heroverde wat krediet omdat hij in de Q1 de tiende startplaats veilig stelde.
De GP van Bahrein volgende week zondag 22 april 2012 gaat door. Handige Bernie wist het zo te draaien dat het al dan niet laten doorgaan van de vierde manche om het WK F1 afhankelijk werd van de Bahreinse autoriteiten en organisatoren. Mochten die annuleren in de volgende dagen, dan moeten die toch de 35 miljoen aan Nonkel Ecclestone's management betalen. Kassa, kassa. Dus is de kans klein dat Bahrein nog verder in gevaar komt. Althans het "circus", want de religieus-politieke amokmakers blijven hun onderlinge vete's verder betwisten. Ieder zijn hobby zouden we zeggen. Voor ons blijft dat zeker de Formule 1. Daarin valt ook wel eens een woord, maar bloedvergieten is daarin geen optie. Hoogstens afgoderij. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Met de conceptcar "Numéro 9" verkent Citroën nieuwe horizonten in de DS-lijn. Radicalere keuzes penen in het geslaagde DS-gamma nieuwe perspectieven in het universum van de premiumwagens. Daarbij lieten de designers van het merk zich inspireren door 90 jaar geschiedenis van de uitmuntende auto's om de DS-lijn alle know-how mee te geven. Twee jaar na zijn lancering vond het gamma al meer dan 200.000 kopers. Het bestaat uit de DS3, de DS4 en de DS5. De geschiedenis van deze DS zet zich verder in China. Daarom stelt Citroën op het Salon van Peking in wereldpremière de conceptcar "Numéro 9" voor. Een vooruitblik op de tokomstige stijlelementen van de drie volgende DS-modellen zoals deze Numéro 9 een prestigieuze middenklasse berline is.(wr/Foto:Citroën)
SCHUMACHER SNELST IN TWEEDE VRIJE TRAINING IN SHANGAI
Lewis Hamilton reed de snelste oefentijd in de eerste vrije trainingen. De Brit heeft er alle belang bij van de "pole" te pakken voor de GP van China, want zelfs in dat geval moet hij vijf plaatsen naar achteren opschuiven omdat men zijn versnellingsbak vroeger heeft gewisseld dan mag. Dus...alle gas onder de plank voor de wereldkampioen 2008. In de tweede vrije sessie bleek zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher herboren. Zijn Mercedes W03 vloog als een pijl over de omloop. Met zachte banden, weinig brandstof aan boord en dit keer een subliem vernieuwde DRS.
Daartegen had Lotus klacht ingediend, maar de FIA verwierp die. Lotus kent overigens problemen. Kimi Raikkönen raakte niet ver en Grandjean al evenmin. Vooral voor deze laatste is de derde GP van het seizoen belangrijk. In de eerste twee bracht hij er - gewild of ongewild - niets van terecht. Buiten die derde plaats op de startgrid in Australië dan.Alle voorname teams hebben trouwens een aero-update gedaan voor China.
De derde vrije trainingen zijn voorzien voor morgenochtend (8.30 uur onze tijd) 14 april 2012 en daarin zal alles duidelijker worden omdat de auto's dan bijna zonder uitzondering al in race-configuratie zullen de baan op gaan. Momenteel ging Schumacher met een tijd van 1'35"973 motorvennoot Lewis Hamilton vooraf waarna Sebastien Vettel met een derde chrono de "honneurs" waarnam voor de Renaultmotoren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Vanaf maandag 7 mei 2012 zal de Dacia Lodgy die in Genève is voorgesteld bij ons in de showrooms staan. Daarmee wordt na de Logan, de Sandero en Duster de modellenreeks van Dacia nu uitgebreid met de Lodgy. Het is een monovolume met zeven zitplaatsen gericht naar een publiek dat gewoonlijk tweedehandswagens koopt en alleszins op zoek zijn naar een polyvalente auto voor een redelijke prijs. De Lodgy is 4500 mm lang en heeft daarmee de afmetingen van een monovolume van het C-segment voor de prijs van een monovolume uit het B-segment.
In België wordt de auto aangeboden in drie uitrustingsniveau's. De prijzen beginnen vanaf 9.990. In de topversies zit een Media Nav multimedia-systeem dat een 7" touchscreen heeft. Lodgy biedt drie motoren aan: 1.6 MPI 85, een 1.5 dCi 90 en 1.5 dCi 110. De nieuwe 1.2 TCe 115, die in de Renault Mégane en Renault Scénic voor het eerst werd gebruikt, zal de familie krachtbronnen aanvullen.
Renault - dat Dacia in de portefeuille heeft - claimt dat de Lodgy de eerste vertegenwoordiger is van een nieuwe generatie Dacia's. Het merk staat symbool voor degelijke en goedkope mobiliteit. Toch hebben de eigenaars een voertuig met allure, degelijkheid en comfort. Het stijgt uit boven de idee dat Renault heeft/had om een absolute minimumwagen te bouwen. Een Dacia laat toe een glas champagne te heffen. Al was het maar omdat viervoudig wereldkampioen Formule 1, Alain Prost er ongemene stijl aan gaf in de Andros Troféën. De nu ook weer bezadigder kampioen is in de Formule 1 de ambassadeur van Renault zoals dat heet.
Daar is reden toe want Renault rust liefst vier teams uit met hun sublieme motoren. Grote concurrent is Mercedes en in mindere mate Ferrari. Of hoe een Dacia dichtbij wereldtop ligt. Zondag wordt de GP van China gereden. Dat is de derde race om de wereldtitel 2012. Niets met Dacia te maken, hoewel tweevoudig wereldkampioen in zijn flamboyante rijstijl doet vermoeden dat toch enig onderdeel van die Dacia naast een goudklompje heeft gelegen. Aristocratie heb je in alle kringen. Ook in dat van budgetauto's.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Dacia en Renault)
AMATEURISME VAN TOYOTA NEKT KANSEN OM AUDI TE VERSLAAN
Toyota zal niet deelnemen aan de "Zes Uren van Spa-Francorchamps" (3 t/m 5 mei). Dat komt omdat tijdens een training in Le Castellet de Fransman Nicolas Lapierre de enige voorhanden zijnde Toyota TS030 Hybrid crashte. Toyota vertrok daarna ijlings naar hun basis in Keulen om te trachten een nieuwe auto te maken. Maar spijtig genoeg zal die niet kunnen klaar zijn. Het Japanse merk dat ook in de Formule 1 mislukte, maakte bij monde van Pascal Vasselon wel bekend dat Nicolas Lapierre geen schuld treft en dat het moeilijk is de oorzaak van een zo fatale crash te achterhalen.
Op 16 en 17 juni a.s. wordt de "24 Uren van Le Mans" gereden en de wedstrijd van Spa is daarvoor een soort generale repetitie. Nadien nemen alle teams deel aan "La journée de Test" op 3 juni om veertien dagen later de beroemdste uithoudingswedstrijd ter wereld te rijden. Na het forfait van Peugeot beloofde de LMP1 lijst een gloeiend duel tussen Audi en Toyota. Met pikant detail dat tienvoudig winnaar Audi vier auto's inzet. Twee met een "gewone" diesel en twee als hybrid met een speciale lay-out wat elektrische motor en dieselmotor betreft.
In de praktijk komt het erop neer dat de Audi's op cruciale momenten vierwielaandrijving hebben. Toyota schreef twee benzinewagens in met - naar het succesvolle concept van de Prius - alle aandrijving (verbrandingsmotor en elektrische motor) op de achterwielen. Eerstdaags vertellen we de precieze details daarover. Het was een affiche van jewelste, die nu al bekrast is met vraagtekens. Kon Toyota niet vroeger enkele chassis' vroeger voorzien ? Of zit de arrogantie die het merk ging tekenen vanaf ze even de grootste autobouwer ter wereld waren, zo diep, dat ze dachten "crashvrij" te kunnen rijden. Niet één weldenkend constructeur is ooit van die veronderstelling uitgegaan. Le Mans rijden is geen spelletje playstation of Scalextric, geen slotracing, maar wel de meest geraffineerde technische uitdaging. Yoshiaki Kinoshita, Toyota Racing Team President..., zou zich daarover vorige jaren minstens moeten over hebben geïnformeerd. Nu is het te laat.
Omdat Toyota's persdienst in ons land onbereikbaar is voor beroepsjournalisten en we geen foto's willen publiceren zonder toestemming of bronvermelding, staat linksboven de Nissan Deltawing. Deze auto kreeg van de "l'Automobile Club de l'Ouest" garage 56 toegewezen en rijdt buiten klassement mee de "24 Uren van Le Mans". Het is een "happening" omdat de met een 1,6 liter DIG-T motor uitgeruste "rijdende raket" getekend is door Ben Bowlby, dit in het meer dan goede gezelschap van Don Panoz, Dan Gurney (!) en Duncan Dayton's Highcroft Racing. Vanaf de eerste keer dat de auto is buitengereden is alles op film vastgelegd en na de "24 Uren van Le Mans" zullen alle episodes als één langspeelfilm worden aan elkaar gemonteerd. Nissan's DeltaWing kan het wedstrijdverloop - buiten klassement - beïnvloeden. Doordat de auto licht en razendsnel is en minder zou moeten bevoorraden dan de "dikke bakken". Boeiend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
LAURENS VANTHOOR OP RODE LOPER NAAR ZOLDERS HOOGDAG
Met negen verschillende merkhoogdravers aan de start kunnen de organisatoren van de tweede manche van de GT1 in Zolder met vertrouwen naar 20, 21 en 22 april a.s uitkijken. Mijnheer Laurens Vanthoor won met Stéphane Ortelli de kwalificatierace gisteren in een WRT Audi R8 LMS. Vandaag wonnen ze opnieuw en Stippler-Javis maakten in de tweede Audi R8 LMS een mooie dubbelslag waar. Daarmee is de Limburger min of meer aan het genezen van de eenzitterziekte die alle jonge kampioenen hebben doorstaan, hun veel tijd heeft gekost, eer ze inzien dat "de weg naar Le Mans" een alternatief is om "goed je brood te verdienen met autosport". Zolder maakt zich op voor deze hoogdagen. Het is goed erbij te zijn.(wr/Foto:Zolder)
Terwijl Volvo de elektrische auto opgeeft, Opel en Chevrolet niet goed wetend wat aan te vangen met de zogoed als onverkoopbare Ampera en Volt, zet Nissan kranig door met de LEAF. Het is bekend dat de autonomie van EV's beperkt is. Even bekend is dat er geen infrastructuur bestaat van de nodige oplaadpalen die elektrisch verkeer flexibeler zou maken. Nissan kondigde vorige donderdag aan dat het op cruciale punten in Europa liefst 400 gratis snelladers zal neerpoten.
Mark Reuss had het vorige donderdag in de gezaghebbende krant "De Tijd" over de versnelde hervatting van de productie van de Plug-in-Hybrid Volt. Maar dat zijn auto's met een verbrandingsmotortje dat als generator dienst doet. Het laadt de batterijen op als die na 60 km plat zijn. De Nissan LEAF daarentegen rijdt puur met ZERO uitstoot. 't Is vervelend voor de anderen, maar 't is niet anders. Ook waar is dat de Opel Ampera de jongste Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën won. Niet puur elektrische, maar wel volgens de "extended range" 500 km lang afgelegd.
Deze 400 Volt DC (Direct Current) snelladers zijn in staat om in 30 minuten 80% van de Lithium-Ion-batterijen weer te vullen. Ze zijn ontwikkeld door Nissan en zijn CE- en TUV goedgekeurd voor alle Europese landen. Nissan wil daarmee een startsignaal geven aan overheden van wie wordt gewenst dat ze komaf maken met laadpunten. Alleen dan kan een grotere mobiliteit van elektrische voertuigen waarheid worden. Ze zullen aan tankstations, op- en afritten van autobanen en warenhuizen worden geplaats. Het spreekt voor zich dat we bij "global thinking" ook Renault's, Citroën's, Peugeot's en andere Mitsubishi's aan het elektrische infuus zien hangen. Ook zij rijden met uitstoot NUL. Ruim denken hoort erbij.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Slechts vier luttele punten scheiden Petter Solberg (62) van WRC-leider Sebastien Loeb (66) in de voorlopige stand om de wereldtitel 2012. In Portugal buitelde de achtvoudige wereldkampioen uit de wedstrijd. Aanvankelijk was het Mikko Hirvonen die het gezag voor Citroën overnam. Ter aankomst bleek er tijdens de technische controle iets mis met de koppeling. Na het gebruikelijk gemorrel besloot Citroën toch niet tegen de beslissing van uitsluiting in beroep te gaan. Mads Ostberg met Ford werd dan een - privé - winnaar en men moet tot in 1993 teruggaan om nog een privérijder een manche voor het WK te zien winnen. Dat was Franco Cunico in een Ford Escort RS Cosworth. De volgende proef is de Rally van Argentinië van 27 t/m 29 april a.s.(T:wr/Foto:Citroën)