Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AUTOPURIST LEON DORSSERS NEEMT AFSCHEID VAN NISSAN BELUX
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In minder dan tweeënhalf jaar loodste hij Nissan in België de top-10 van de merken binnen en daarmee werd het merk de Aziatische nummer één in België en Luxemburg. Per 1 april 2012 geeft Leon Dorssers (43), automan "pur-sang", de fakkel door aan Stéphane Chauville (47). Na de overname van Nissan Belux door Nissan Motor Co Ltd in juli 2007 en de aanstelling van managements-zwaargewicht Leon Dorssers in november 2009 werden heel wat veranderingen ten gunste doorgevoerd.

    Toen Leon Dorssers vlak na zijn aanstelling 20.000 stuks als jaarverkoop voor het fiscale jaar 2010 vooropstelde, en tevens mikte op het eerste Aziatische merk voor de Belux, werden deze objectieven als overmoedig onthaald. Maar een jaar later - in maart 2011 - (einde fiscaal jaar 2010) werd inderdaad de "barrière" van 20.000 stuks doorbroken. Tot 20.306 eenheden.Weer een jaar later - maart 2012 - werd het afsluiten van het fiscale jaar 2011 gevierd met 21.805 inschrijvingen in België en Luxemburg. Dat resulteerde in een marktaandeel van 3,3%, een plaats in de Belgische top-10 van de merken EN het eerste Aziatische merk in België en Luxemburg. Dit twee jaar eerder dan de vooropgestelde streefdatum.

    Leon Dorssers had natuurlijk een sterk productengamma ter beschikking met de cross-overs Qashqai en de Juke als paradepaardjes. Maar ook volgde hij een volledig en tactisch sterk marketingplan evenals een vernieuwd aanbod van bedrijfswagens. Daarenboven richtte hij een nieuwe sterke focus op de aan belang winnende fleetmarkten. Daarvoor hanteerde hij het Nissan Business programma en een geheel verbeterd Nissan-dealernetwerk (met nog 16 nieuwe openingen in het verschiet in 2012). Op lange termijn viseerde hij 5% in België en Luxemburg. Wat gezien de grotere engagementen van Nissan - ook succesvolle in de internationale autosport - geen "mission impossible" meer is.

    Eind van deze maand neemt Leon Dorssers afscheid van Nissan Belux om een nieuwe uitdaging binnen de Nissangroep aan te gaan als Vice-President Dealer Netwerk Devlopment en Customer Quality voor Nissan en Infiniti in Noord- en Zuid-Amerika. Die functie vult een indrukwekkende CV aan die Leon Dorssers in 1992 bij Nissan startte.

    Leon Dorssers laat een woordje van dank na voor zijn ploeg met wie hij samenwerkte. "Uiteraard ben ik zeer tevreden dat ik deze firma in uitstekende gezondheid kan overdragen. Toch had ik graag nog enkele ideeën verder uitgewerkt. Langs de andere kant wordt mij nu een unieke gelegenheid geboden om een totaal nieuwe uitdaging aan te gaan op een ander continent", zei Leon Dorssers. Hij beklemtoont nog "dat het zonder mijn team en het Nissan Dealernet het me nooit gelukt was de zeer positieve resultaten te boeken. Ik ben dan ook iedere werknemer van Nissan Belux dankbaar voor de volle inzet om die doelstellingen mee te bereiken. Ik wens hen dan ook alle succes toe voor de toekomst.". Daarmee verdwijnt een zwaargewicht in de autocommercie van het Belgisch- en Luxemburgs toneel.(Walter Rombauts/Foto:Nissan)



    Bijlagen:
    QASHQAI 1.6 DCI is één van de succespijlers bij Nissan i17412.jpg (146.1 KB)   

    17-04-2012 om 18:14 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STILTE NA ZEGE VAN ROSBERG EN IN OPROERZICHT VAN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het heeft geen zin de GP van China nog eens te vertellen. Nico Rosberg heeft op grootse manier gewonnen, een zege die eigenlijk Michaël Schumacher voor ogen had. Maar naast het feit dat die zijn 17 jaar jongere ploegmaat niet kon volgen had hij ook nog de pech dat er in ronde twaalf een wiel afbolde. Onbegrijpelijk, maar waar. “Schumi” onderging de frustratie die Barrichello zo dikwijls heeft gevoeld. Hij is en blijft een groot autocoureur.

     

    Maar de les is voor iedereen duidelijk: oud kan tegen jong niet meer op. Wederzijds respect kan wel conflicten voorkomen. Wijsheid kan jeugdige overmoed temmen. Snelheid op de baan kan echter door niets worden vervangen. In dat geval zijn Sebastien Vettel, Sergio Pérez, Nico Rosberg, Kobayashi, Pastor Maldonado. De zich werende namen zijn Jenson Button, Mark Webber, Michaël Schumacher en – ja, ook al – Lewis Hamilton, maar om andere redenen. De Brit is nog intrinsiek snel maar heeft wel moeite om nog een GP naar zijn hand te zetten en te winnen.

     

    Nu de FIA alle aanklacht van Red Bull heeft verworpen en de DRS van Mercedes legaal heeft verklaard, wil Domenicali en Fry van Ferrari er ook zo snel mogelijk een exemplaar nabouwen. De GP van Bahrein kondigt zich uitermate spannend aan. Ook op politiek vlak. Want niets is duidelijk over de veiligheid. FIA-president Jean Todt en F1-baas Bernie Ecclestone houden zich op de vlakte. De bal ligt in het kamp van de autoriteiten in Bahrein. Als die afblazen rinkelt de kassa bij Bernie en de zijnen. Daarom is het zo stil. Het gaat over €35 miljoen min of meer. Tja…(Tekst:Walter Rombauts/Foto’s:Mercedes-Benz)

     

    Bijlagen:
    Nico Rosberg dankt heel het team i16412.jpg (994.4 KB)   

    16-04-2012 om 18:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG START VANUIT POLE IN GP VAN CHINA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Duitser Nico Rosberg heeft in de ultieme kwalificatieritten voor de GP van China zijn Mercedes W03 in pole gebracht. Hij liet 1'35"121 aan en ging daarmee Lewis Hamilton (1'35"626) vooraf. Mercedes' ploegmaat en zeven keer wereldkampioen Michaël Schumacher nestelde zich op een derde plaats met 1'35"691. Regerend wereldkampioen Sebastien Vettel viel in de Q2 eens uit de boot en bleef aan de elfde plaats plakken. Dat belooofd een mooie optocht vanuit het middenveld naar de spits met de Redd Bull-Renault. Topman van Mercedes heeft dan toch zijn slag thuisgehaald door de zilverpijlen naar de spits van het veld te brengen. Opgemerkt is de vierde plaats van Kobayashi in een Sauber-Ferrari. Ook Perez slaagde erin Fernando Alonso achter zich te houden (9de) en Massa plakte andermaal gefrustreerd op de 12de plek, net voor diegenen die eigenlijk alleen voor spek en bonen meerijden.

    Dat zou vooral te wijten zijn aan een variatie aan de DRS (Drag Reduction System) dat de topsnelheid van de W03's op rechte lijnen gevoelig hoger zou leggen. Lotus diende daartegen klacht in, maar die werd verworpen. Christian Horner van Red Bull ziet het met lede ogen aan, maar zwijgt diplomatisch. Het wordt morgen een intrigerende race. Ook al omdat Lewis Hamilton vijf plaatsen achteruit wordt gezet voor het voortijdig vervangen van een versnellingsbak. Kimi Raïkkönen start vanuit vijfde positien en teammaat Romain Grosjean heroverde wat krediet omdat hij in de Q1 de tiende startplaats veilig stelde.

    De GP van Bahrein volgende week zondag 22 april 2012 gaat door. Handige Bernie wist het zo te draaien dat het al dan niet laten doorgaan van de vierde manche om het WK F1 afhankelijk werd van de Bahreinse autoriteiten en organisatoren. Mochten die annuleren in de volgende dagen, dan moeten die toch de €35 miljoen aan Nonkel Ecclestone's management betalen. Kassa, kassa. Dus is de kans klein dat Bahrein nog verder in gevaar komt. Althans het "circus", want de religieus-politieke amokmakers blijven hun onderlinge vete's verder betwisten. Ieder zijn hobby zouden we zeggen. Voor ons blijft dat zeker de Formule 1. Daarin valt ook wel eens een woord, maar bloedvergieten is daarin geen optie. Hoogstens afgoderij. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)





    Bijlagen:
    Nico Rosberg is gelukkig met zijn superronde 14412.jpg (1.2 MB)   
    Nico Rosberg tijdens zijn perfecte ronde i14412.jpg (1.1 MB)   
    Rosberg dichter bij de top i14412.jpg (1.3 MB)   

    14-04-2012 om 12:44 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWE INVALSHOEK IN CITROEN'S DS-FILOSOFIE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met de conceptcar "Numéro 9" verkent Citroën nieuwe horizonten in de DS-lijn. Radicalere keuzes penen in het geslaagde DS-gamma nieuwe perspectieven in het universum van de premiumwagens. Daarbij lieten de designers van het merk zich inspireren door 90 jaar geschiedenis van de uitmuntende auto's om de DS-lijn alle know-how mee te geven. Twee jaar na zijn lancering vond het gamma al meer dan 200.000 kopers. Het bestaat uit de DS3, de DS4 en de DS5. De geschiedenis van deze DS zet zich verder in China. Daarom stelt Citroën op het Salon van Peking in wereldpremière de conceptcar "Numéro 9" voor. Een vooruitblik op de tokomstige stijlelementen van de drie volgende DS-modellen zoals deze Numéro 9 een prestigieuze middenklasse berline is.(wr/Foto:Citroën)

    Bijlagen:
    Citroën's Concept Car Numéro 9 i13412.jpg (478.8 KB)   

    13-04-2012 om 13:33 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHUMACHER SNELST IN TWEEDE VRIJE TRAINING IN SHANGAI
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lewis Hamilton reed de snelste oefentijd in de eerste vrije trainingen. De Brit heeft er alle belang bij van de "pole" te pakken voor de GP van China, want zelfs in dat geval moet hij vijf plaatsen naar achteren opschuiven omdat men zijn versnellingsbak vroeger heeft gewisseld dan mag. Dus...alle gas onder de plank voor de wereldkampioen 2008. In de tweede vrije sessie bleek zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher herboren. Zijn Mercedes W03 vloog als een pijl over de omloop. Met zachte banden, weinig brandstof aan boord en dit keer een subliem vernieuwde DRS.

    Daartegen had Lotus klacht ingediend, maar de FIA verwierp die. Lotus kent overigens problemen. Kimi Raikkönen raakte niet ver en Grandjean al evenmin. Vooral voor deze laatste is de derde GP van het seizoen belangrijk. In de eerste twee bracht hij er - gewild of ongewild - niets van terecht. Buiten die derde plaats op de startgrid in Australië dan.Alle voorname teams hebben trouwens een aero-update gedaan voor China.

    De derde vrije trainingen zijn voorzien voor morgenochtend (8.30 uur onze tijd) 14 april 2012 en daarin zal alles duidelijker worden omdat de auto's dan bijna zonder uitzondering al in race-configuratie zullen de baan op gaan. Momenteel ging Schumacher met een tijd van 1'35"973 motorvennoot Lewis Hamilton vooraf waarna Sebastien Vettel met een derde chrono de "honneurs" waarnam voor de Renaultmotoren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)

    Bijlagen:
    Schumacher snelste in tweede vrije training in Sanghai i13412.jpg (1.4 MB)   

    13-04-2012 om 11:23 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DACIA LODGY VANAF 7 MEI BIJ ONS TE KOOP
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf maandag 7 mei 2012 zal de Dacia Lodgy die in Genève is voorgesteld bij ons in de showrooms staan. Daarmee wordt na de Logan, de Sandero en Duster de modellenreeks van Dacia nu uitgebreid met de Lodgy. Het is een monovolume met zeven zitplaatsen gericht naar een publiek dat gewoonlijk tweedehandswagens koopt en alleszins op zoek zijn naar een polyvalente auto voor een redelijke prijs. De Lodgy is 4500 mm lang en heeft daarmee de afmetingen van een monovolume van het C-segment voor de prijs van een monovolume uit het B-segment.

    In België wordt de auto aangeboden in drie uitrustingsniveau's. De prijzen beginnen vanaf €9.990. In de topversies zit een Media Nav multimedia-systeem dat een 7" touchscreen heeft. Lodgy biedt drie motoren aan: 1.6 MPI 85, een 1.5 dCi 90 en 1.5 dCi 110. De nieuwe 1.2 TCe 115, die in de Renault Mégane en Renault Scénic voor het eerst werd gebruikt, zal de familie krachtbronnen aanvullen.

    Renault - dat Dacia in de portefeuille heeft - claimt dat de Lodgy de eerste vertegenwoordiger is van een nieuwe generatie Dacia's. Het merk staat symbool voor degelijke en goedkope mobiliteit. Toch hebben de eigenaars een voertuig met allure, degelijkheid en comfort. Het stijgt uit boven de idee dat Renault heeft/had om een absolute minimumwagen te bouwen. Een Dacia laat toe een glas champagne te heffen. Al was het maar omdat viervoudig wereldkampioen Formule 1, Alain Prost er ongemene stijl aan gaf in de Andros Troféën. De nu ook weer bezadigder kampioen is in de Formule 1 de ambassadeur van Renault zoals dat heet.

    Daar is reden toe want Renault rust liefst vier teams uit met hun sublieme motoren. Grote concurrent is Mercedes en in mindere mate Ferrari. Of hoe een Dacia dichtbij wereldtop ligt. Zondag wordt de GP van China gereden. Dat is de derde race om de wereldtitel 2012. Niets met Dacia te maken, hoewel tweevoudig wereldkampioen in zijn flamboyante rijstijl doet vermoeden dat toch enig onderdeel van die Dacia naast een goudklompje heeft gelegen. Aristocratie heb je in alle kringen. Ook in dat van budgetauto's.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Dacia en Renault)

    Bijlagen:
    Dacia Lodgy i12412 2.jpg (4.6 MB)   
    Dacia Lodgy i12412.jpg (999.2 KB)   
    Het geïntegreerde multimedia systeem met touchscreen i12412.jpg (2.4 MB)   

    12-04-2012 om 18:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMATEURISME VAN TOYOTA NEKT KANSEN OM AUDI TE VERSLAAN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toyota zal niet deelnemen aan de "Zes Uren van Spa-Francorchamps" (3 t/m 5 mei). Dat komt omdat tijdens een training in Le Castellet de Fransman Nicolas Lapierre de enige voorhanden zijnde Toyota TS030 Hybrid crashte. Toyota vertrok daarna ijlings naar hun basis in Keulen om te trachten een nieuwe auto te maken. Maar spijtig genoeg zal die niet kunnen klaar zijn. Het Japanse merk dat ook in de Formule 1 mislukte, maakte bij monde van Pascal Vasselon wel bekend dat Nicolas Lapierre geen schuld treft en dat het moeilijk is de oorzaak van een zo fatale crash te achterhalen.

    Op 16 en 17 juni a.s. wordt de "24 Uren van Le Mans" gereden en de wedstrijd van Spa is daarvoor een soort generale repetitie. Nadien nemen alle teams deel aan "La journée de Test" op 3 juni om veertien dagen later de beroemdste uithoudingswedstrijd ter wereld te rijden. Na het forfait van Peugeot beloofde de LMP1 lijst een gloeiend duel tussen Audi en Toyota. Met pikant detail dat tienvoudig winnaar Audi vier auto's inzet. Twee met een "gewone" diesel en twee als hybrid met een speciale lay-out wat elektrische motor en dieselmotor betreft.

    In de praktijk komt het erop neer dat de Audi's op cruciale momenten vierwielaandrijving hebben. Toyota schreef twee benzinewagens in met - naar het succesvolle concept van de Prius - alle aandrijving (verbrandingsmotor en elektrische motor) op de achterwielen. Eerstdaags vertellen we de precieze details daarover. Het was een affiche van jewelste, die nu al bekrast is met vraagtekens. Kon Toyota niet vroeger enkele chassis' vroeger voorzien ? Of zit de arrogantie die het merk ging tekenen vanaf ze even de grootste autobouwer ter wereld waren, zo diep, dat ze dachten "crashvrij" te kunnen rijden. Niet één weldenkend constructeur is ooit van die veronderstelling uitgegaan. Le Mans rijden is geen spelletje playstation of Scalextric, geen slotracing, maar wel de meest geraffineerde technische uitdaging. Yoshiaki Kinoshita, Toyota Racing Team President..., zou zich daarover vorige jaren minstens moeten over hebben geïnformeerd. Nu is het te laat.

    Omdat Toyota's persdienst in ons land onbereikbaar is voor beroepsjournalisten en we geen foto's willen publiceren zonder toestemming of bronvermelding, staat linksboven de Nissan Deltawing. Deze auto kreeg van de "l'Automobile Club de l'Ouest" garage 56 toegewezen en rijdt buiten klassement mee de "24 Uren van Le Mans". Het is een "happening" omdat de met een 1,6 liter DIG-T motor uitgeruste "rijdende raket" getekend is door Ben Bowlby, dit in het meer dan goede gezelschap van Don Panoz, Dan Gurney (!) en Duncan Dayton's Highcroft Racing. Vanaf de eerste keer dat de auto is buitengereden is alles op film vastgelegd en na de "24 Uren van Le Mans" zullen alle episodes als één langspeelfilm worden aan elkaar gemonteerd. Nissan's DeltaWing kan het wedstrijdverloop - buiten klassement - beïnvloeden. Doordat de auto licht en razendsnel is en minder zou moeten bevoorraden dan de "dikke bakken". Boeiend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)




    12-04-2012 om 10:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LAURENS VANTHOOR OP RODE LOPER NAAR ZOLDERS HOOGDAG
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met negen verschillende merkhoogdravers aan de start kunnen de organisatoren van de tweede manche van de GT1 in Zolder met vertrouwen naar 20, 21 en 22 april a.s uitkijken. Mijnheer Laurens Vanthoor won met Stéphane Ortelli de kwalificatierace gisteren in een WRT Audi R8 LMS. Vandaag wonnen ze opnieuw en Stippler-Javis maakten in de tweede Audi R8 LMS een mooie dubbelslag waar. Daarmee is de Limburger min of meer aan het genezen van de eenzitterziekte die alle jonge kampioenen hebben doorstaan, hun veel tijd heeft gekost, eer ze inzien dat "de weg naar Le Mans" een alternatief is om "goed je brood te verdienen met autosport". Zolder maakt zich op voor deze hoogdagen. Het is goed erbij te zijn.(wr/Foto:Zolder)

    Bijlagen:
    Start van de FIA GT1 op Circuit Zolder in 2011.JPG (711.1 KB)   
    Vanthoor - Ortelli zegevieren in Nogaro et de Audi R8 LMS i9412.jpg (82.3 KB)   

    09-04-2012 om 21:19 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN PLAATST 400 SNELLADERS DOORHEEN EUROPA
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Terwijl Volvo de elektrische auto opgeeft, Opel en Chevrolet niet goed wetend wat aan te vangen met de zogoed als onverkoopbare Ampera en Volt, zet Nissan kranig door met de LEAF. Het is bekend dat de autonomie van EV's beperkt is. Even bekend is dat er geen infrastructuur bestaat van de nodige oplaadpalen die elektrisch verkeer flexibeler zou maken. Nissan kondigde vorige donderdag aan dat het op cruciale punten in Europa liefst 400 gratis snelladers zal neerpoten.

    Mark Reuss had het vorige donderdag in de gezaghebbende krant "De Tijd"  over de versnelde hervatting van de productie van de Plug-in-Hybrid Volt. Maar dat zijn auto's met een verbrandingsmotortje dat als generator dienst doet. Het laadt de batterijen op als die na 60 km plat zijn. De Nissan LEAF daarentegen rijdt puur met ZERO uitstoot. 't Is vervelend voor de anderen, maar 't is niet anders. Ook waar is dat de Opel Ampera de jongste Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën won. Niet puur elektrische, maar wel volgens de "extended range" 500 km lang afgelegd.

    Deze 400 Volt DC (Direct Current) snelladers zijn in staat om in 30 minuten 80% van de Lithium-Ion-batterijen weer te vullen. Ze zijn ontwikkeld door Nissan en zijn CE- en TUV goedgekeurd voor alle Europese landen. Nissan wil daarmee een startsignaal geven aan overheden van wie wordt gewenst dat ze komaf maken met laadpunten. Alleen dan kan een grotere mobiliteit van elektrische voertuigen waarheid worden. Ze zullen aan tankstations, op- en afritten van autobanen en warenhuizen worden geplaats. Het spreekt voor zich dat we bij "global thinking" ook Renault's, Citroën's, Peugeot's en andere Mitsubishi's aan het elektrische infuus zien hangen. Ook zij rijden met uitstoot NUL. Ruim denken hoort erbij.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)



    09-04-2012 om 16:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LOEB BLIJFT NIPT LEIDER IN WK-STAND
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Slechts vier luttele punten scheiden Petter Solberg (62) van WRC-leider Sebastien Loeb (66) in de voorlopige stand om de wereldtitel 2012. In Portugal buitelde de achtvoudige wereldkampioen uit de wedstrijd. Aanvankelijk was het Mikko Hirvonen die het gezag voor Citroën overnam. Ter aankomst bleek er tijdens de technische controle iets mis met de koppeling. Na het gebruikelijk gemorrel besloot Citroën toch niet tegen de beslissing van uitsluiting in beroep te gaan. Mads Ostberg met Ford werd dan een - privé - winnaar en men moet tot in 1993 teruggaan om nog een privérijder een manche voor het WK te zien winnen. Dat was Franco Cunico in een Ford Escort RS Cosworth. De volgende proef is de Rally van Argentinië van 27 t/m 29 april a.s.(T:wr/Foto:Citroën)


    09-04-2012 om 14:09 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VERPLICHTE INVOERING AUTOMAAT VERZEKERT ECODRIVING
    Het gezwets over "ecodriving" is weer volop aan de gang. Touring legde er onlangs nog accenten op en firmaatjes van alle slag werpen zich op de commercialisering ervan. Ongetwijfeld met de beste bedoeling de eigen geldbeugel te vullen. Nu is ecodriving geen loos iets. Het vlug opschakelen naar een hogere versnelling, dus niet in hoge toeren gaan, levert een extra brandstofbesparing op. Ook vooruitziend het gaspedaal lossen maakt dat de brandstoftoevoer naar de motor wordt afgesloten en "hups" daar heb je weer een 0-verbruik ! Het zijn dus geen loze dingen. Maar...

    De doorsnee automobilist is niet in staat precies op tijd te schakelen, juist gedoseerd gas te geven en vooruitziend inschattingsvermogen aan de dag te leggen zodat hij ook op tijd "uitbolt" en niet bruusk moet remmen voor een obstakel of een onverwacht maneuver van andere verkeersdeelnemers. Dus is uitgaande van deze wetenschap "ecodriving" in de puurste zin van het woord een droomscenario dat concreet niet wordt ingevuld. Nochtans bestaat er een radicale oplossing: de automatische versnellingsbak die nu in moderne auto's zes, even en weldra negen gangen zal tellen. Hij wordt elektronisch bestuurd, schakelt precies op tijd op en terug, zoekt zo snel mogelijk de overdrive-verhoudingen op en doet zeer weinig verbruiken zonder dat het rijplezier wordt aangetast.

    Natuurlijk horen we de sportievelingen (wat is dat eigenlijk ?) al zeggen dat het rijplezier weg is. Direct voer ik daar tegenaan dat men met bijvoorbeeld een gerobotisseerde versnellingsbak (-zoals Peugeot er een sublieme heeft) de "bak" in automaat of handbediend kan zetten. Bovendien kan die gecombineerd worden met peddeltjes of knopjes aan het stuur zoals in de Formule 1. Dan blijft de passie intact. Maar het brandstofverbruik uiteindelijk niet. Geen enkele bestuurder kan juister, ecologischer én economischer rijden dan de uitgekiende techniek van een moderne superautomaat. Recent reed ik met een "dikke" Mercedes, met zevengangige automaat. Een auto van twee ton, gezwind als geen ander. Verbruik: 5,5 liter op 100 km. Daarom zeg ik overtuigd als geen ander. Geef je over aan het comfort en de zuinigheid van een automaat. Een goeie weliswaar.(Tekst en foto: Walter Rombauts)


    Bijlagen:
    De Mercedes S250 CDI LWB BlueEfficiency i12411 2.JPG (1.9 MB)   
    Positieve verrassing aan de pomp ! i12411.JPG (1.9 MB)   

    04-04-2012 om 12:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NISSAN MOTORISEERT LMP2's NAAR DE SPITS EN...LE MANS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    TDS Racing Team (Beche - Thiriet) pakte in de "Zes Uren van Le Castellet" de zege. De tweede plaats ging naar " Sebastien Loeb Racing Team" (Sarrazin-Minassian-Marroc). Deze race was de opener voor de "European Le Mans Series" waarvan nu al is geweten dat de competitie nog drie races rijk is omdat de manche in Zolder niet doorgaat. Op zichzelf allemaal niets bijzonders ware het niet dat beide bolide's een Nissan V8 motor hebben. Dezelfde krachtbron als waarmee 11 van de 18 LMP2 prototype's zijn uitgerust in de "24 Uren van Le Mans" die op 16 en 17 juni 2012 in La Sarthe worden gereden. De LMP2's zijn daar in de meerderheid en kunnen voor verrassingen zorgen in het algemene klassement.

    Natuurlijk gaat principieel de eindoverwinning tussen Audi met zijn twee "gewone" diesels en zijn twee "bovennatuurlijke" hybrid-diesels met vierwielaandrijving en de twee Toyota's 030 Hybrid's met benzinemotoren. Maar precies omdat de etmaalrace zo onvoorspelbaar is en de atmosferische V8-motoren van Nissan zo betrouwbaar zijn, zou het kunnen geschieden dat zo'n LMP2 zich in de spits opdringt. Op 3 juni a.s. krijgen we daarvan al een voorproefje tijdens "La journée de Test au Mans" waarin alle deelnemers kennis maken met het circuit anno 2012 en de chrono's meer vertellen dan de teambazen lief is.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)

    02-04-2012 om 16:02 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HIRVONEN GEDEKLASSEERD, MADS OSTBERG WINNAAR MET FORD
    Omdat tijdens de technische controle bleek dat de koppeling van de Citroën DS3 en ook de turbo niet reglementair zouden zijn, is Mikko Hirvonen gedeklasseerd. Winnaar van de Rally van Portugal wordt daardoor de jonge Noor Mads Ostberg (24) in een Ford die daarmee zijn eerste WRC-rally wint. Door de deklassering blijft Sebastien Loeb leider in de tussenstand om de wereldtitel. Maar Citroën heeft al laten weten in beroep te gaan. Tweede en derde worden door de beslissing Evgeny Novikov en Petter Solberg, beiden eveneens in een Ford.(wr)


     

    02-04-2012 om 15:36 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HIRVONEN (CITROEN) LEIDT IN WK NA ZEGE IN PORTUGAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mikko Hirvonen heeft met het Citroën World Championships Team zijn eerste overwinning binnen. Dat gebeurde in de Rally van Portugal, vierde manche van het WRC. Daarmee is hij meteen leider met 75 punten in de tussenstand, ten nadele van achtvoudig wereldkampioen Sebastien Loeb die 66 eenheden totaliseert. Loeb en navigator Elena crashten tijdens de eerste dag. Daarna nam Ford met Latvala en Solberg de leiding over, maar ook deze heren stuurden de auto naast de geplande weg. Ook moest Thierry Neuville in de vijfde "speciale" opgeven. In de stand om de wereldtitel scoort hij na vier rally's 2 punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)



    Bijlagen:
    Mikka Hirvonen is blij met zijn eerste zege met Citroën 1412 - kopie.JPG (356.5 KB)   
    Voor Hirvonen en Lehtinen kon de pret niet meer op i1412.JPG (567.8 KB)   

    01-04-2012 om 18:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HIRVONEN LEIDT IN RALLY VAN PORTUGAL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de crash van Loeb - Elena tijdens de startdag van de Rally van Portugal - 4de WK-rally -  is het aan ploegmaats Mikko Hirvonen - Lehtinen om de Citroën DS3 aan de top van het klassement te houden. Hij kreeg daarbij wel wat hulp van Jari-Matta Latvala en Peter Solberg, die beiden hun Ford's van de baan reden. De rally karakteriseert zich dit jaar door bijzonder slijkerige wegen, modderpoelen door de overvloedige regenval. Er werd gestart in Lissabon en de aankomst ligt morgen in de Algarve. Na zes klassementsproeven leidt Hirvonen en onze landgenoot Thierry Neuville deed andermaal wat van hem werd verwacht: voeling houden met de snelsten. Maar na de vijfde klassementsproef gisteren moest hij opgeven met zijn Citroën DS3.(wr/Foto's:Willy Weyens)



    Bijlagen:
    Hirvonen in Portugal i31312 3.JPG (305.2 KB)   

    31-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB LAAT LEGENDARISCHE LUIK-ROME-LUIK HERLEVEN
    In de jaren '50 en '60 vormden de onverharde wegen in Centraal Europa de beste testtracks voor autofabrikanten om hun vooral technische mogelijkheden ten tonele te voeren. De slogan "winnen op zondag, verkopen op maandag" was na de oorlogsjaren een feit. De proef was drama in de puurste zin van het woord. Namen hebben zich als parels op het palmares gezet. Naast Pat Moss - zus van...- Eric Carlsson, Pascal Ickx en Eugen Böhringer is die van John Claes wellicht de meest dramatische op de lijst. De in Engeland geboren Belg (11-8-1916) bleef 52 uur aan het stuur in een Lancia om te winnen ! Het exploot om die rally alleen te rijden en te winnen heeft niemand ooit kunnen nadoen. Reglementair zou dat ook niet meer mogelijk zijn. John Claes was gezien in hoog gezelschap. 

    Vriend en ploegmaat van...Juan Manuel Fangio, Stirling Moss en...Jacques Swaters. Met wie hij in het le Mans rampenjaar 1955 als derde werd afgevlagd in een Jaguar D. Dit alles is nu genoeg als inleiding dat op 9 september 2012 in Francorchamps weer een aflevering van deze rally start. Hij is voorbehouden aan auto's die zijn gebouwd voor 31 december 1968. Een week later, na 2300 km te hebben verorberd, komen de moderne ridders van de straat aan in Rome. Comfortabeler wellicht dan hun beroemde voorgangers die na 5000 km haast gebroken uit hun kratten kropen of er werden uitgetild. Ambassadeur voor ons land is Patrick Malherbe die via info@brusselsclassic.be of ook wel via 32475545001 bereikbaar is voor wie zich geroepen voelt een historisch autosportluik opnieuw te doen herleven.(T&F:wr)

    30-03-2012 om 17:17 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OPEL AMPERA WON RALLY VAN MONTE CARLO
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Franse duo Bernard Darniche (!) en Joseph Lambert hebben de Opel Ampera vorige zondag als winnaar Monte Carlo binnengereden. Die "Rally van Monte Carlo voor elektrische voertuigen en deze op alternatieve energieën is voor de 13de keer georganiseerd. Vier Ampera's finishten binnen de eerste tien. Een bizar gegeven op een moment dat zowel de productie van de Ampera en de Chevrolet Volt "even" stilgelegd is wegens onvoldoende vraag. Het mag ook geen vertekend beeld geven dat de Opel Ampera de puur elektrische auto's als een Renault Fluence Z.E., een Mitsubishi iMiEV op een Tesla Roadster zou hebben verslagen. De zojuist genoemde stekker-automobielen hebben een uitstoot ZERO. Dat is niet het geval voor de Opel Ampera die voor zijn "extended range" tot iets meer dan 500 km beroep doet op een kleine verbrandingsmotor die 17 g/km aan CO2 (koolstofdioxyde) uitstoot.

    Bijgevolg is de Ampera een zeer vooruitstrevende Plug-in-Hybrid. Maar dat Opel uitpakt met een zege in de Rally van Monte Carlo is niet verwonderlijk. Gezien General Motors opnieuw de hakbijl wenst te zetten in twee fabrieken (Bochum-Opel en Ellesmere Port-Vauxhall). Dit omwille van overcapaciteit. Worden de twee eenheden de weg van Antwerpen opgestuurd dan zou de overcapaciteit met 30% kunnen worden teruggedrongen. Voor twee jaar bedong Opel tegeover GM nochtans een werkzekerheid tot 2014 mits een besparing van €265 miljoen. Nu General Motors een participatie nam van 7% in PSA Peugeot-Citroën verhoogt de Opel-affaire ook de druk op de Franse groep die eigenlijk ook kamp met overcapaciteit. Hopelijk kunnen sociale bloedbaden worden voorkomen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Opel)

    30-03-2012 om 16:49 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DE DUITSE AUTO VEROVERT DE - NIEUWE - WERELD
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Volkswagen heeft Toyota in de wereldverkoop voorbij gestoken door voor het eerst meer dan 8 miljoen auto's te maken en te verkopen. Het tweede is al straffer dan het eerste. Ferdinand Piëch heeft zich bovendien voorgenomen tegen 2018 meer auto's te produceren dan General Motors. Niet alleen VW wint aan belang in groeiende economieën als China, Rusland, India en Brazilië, maar alle Duitse merken winnen veld in die groeilanden. Het is een goeie zaak voor Duitsland dat er daar zoveel wordt verkocht terwijl hier, in Europa, alles is ingezakt. Het roept gelijk een triest beeld op van de Europese situatie. Veertig jaar lang hebben overheden allerhande burgers wijsgemaakt dat landen ver weg allemaal apenlanden waren. In werkelijkheid is het al minstens dertig jaar andersom. De juist genoemde groeilanden maken dat "dikke bakken" ginder nog wel van de hand gaan. Zoals de nieuwste Mercedes 65 AMG, met V12 Biturbomotor...

    Maleisië, waar zondag de gelijknamige GP Formule 1 doorgaat, is ook zo'n land waarvan vaak wordt gedacht dat het bevolkt is met onnozelaars. Wie Sepang bezoekt nabij Kuala Lumpur ziet daar het 5,543 lange circuit met, na Barcelona, 660 meter de langste rechte lijn na de start voor bocht "1". Een uitdaging voor ingenieurs én coureurs. Petronas is de allesoverheersende sponsor en doet de menseneters vergeten die nog in de jungles van Maleisië huizen. Bij een voorstelling van de eerste Maleisische auto, de Proton, zijn autojournalisten bij hen op bezoek geweest. Ze zijn er levend en wel, zelfs goed doorvoed, van weergekeerd. Het waren zelfs beleefde mensen, die hun ongeëvenaarde waarzeggers de pennenridders lieten doorlichten. Niet om te weten of ze met teveel haken en ogen in elkaar zaten - wat op de maag zou liggen - maar wel om donders te laten voelen, hoe ze in elkaar zaten. Freud in de jungle zou je zeggen.

    Wat de waarzegger zei was verbijsterend. Hoe hij dat allemaal kon weten, daar raakte niemand wijs uit. Vooral over de vrouwen. Plezierig en onplezierig, helemaal zoals ze zijn. De Maleisische dames - die mogen gezien zijn - denken manvriendelijker. Fundamenteel feminisme kennen ze niet echt. Ze willen nog behagen, niet bemeesteren. Ze worden evengoed belaagd door God en de Duivel (-niet de Duvel, want die is zaligmakend), heen en weer geslingerd tussen goed en kwaad, het is des mensen, maar ze zijn wars van drugs. Wie zich daaraan waagt en wordt betrapt die hangt letterlijk en figuurlijk. Geen immigratieland dus. Overigens zijn de meeste kannibalen geëmigreerd. Naar grote autoconcerns waar ze werken in witte boord en met propere handen. Gedaan met vingers aflikken van lijkenvlees. Er gewoon overstappen, naar Bocuse vliegen en tafelen dat het een lust is. Neen, de kannibalen hadden het wel begrepen. Naar groeilanden uitwijken en niet de fout maken van de vroegere tempeliers die tijdens hun bachanalen bij voorkeur jonge kinderen als delicatesse aten...

    Dat is allemaal ver af van de tweede race om het WK F1 2012. Nochtans is die wereld van geld en glitter doordrenkt van de schone madammen. Ze hangen als geoliede tandwielen om en in de pits in de hoop een glitterboy te vangen. Kwestie van welgesteld niet levenslang in de fabriek of kantoor te geraken. Maar de jongens in de F1 knijpen minder de katjes in het donker. Ze pakken ze bij zonlicht. Zoals Hamilton terug bij zijn vriendin is, of vice-versa. Het heeft van hem een ander mens gemaakt verklaarde hij onlangs in De Morgen aan Jo Bossuyt. Vorige zondagavond liep hij nochtans gefrustreerd, net niet wenend, weg van zijn feestende spitsbroeders. Winnaar rijpe Jenson Button en lachebek Sebastien Vettel, die onder elkaar helemaal - nog - geen moeite hadden met de stand van zaken. Hamilton liet al weten op regelmaat rijdend de titel trachten te bemachtigen.

    Dat allemaal om te zeggen dat de welvaartswereld verschoven, weggeschoven is, van Europa naar nieuwe werelden waar tot voor kort mensen als apen werden beschouwd. Zij zijn het dus die nu de luxewagens kopen. Waar het geen zonde is in een Ferrari, Bentley of Mercedes AMG te rijden. Waar haat en nijd evengoed bestaan, maar waar presterende individuën niet op worden afgestraft. Hun verdiend geld is van hen. Tot nu toe moeten ze geen banken redden en geen tot 65% van inkomen afgeven. Daarom zie je bij ons lageloonkost ontstaan (bv:Duitsland en Griekenland) en zie je minder en minder prestigieuze automobielen bij ons. Meer kleine autootjes.

    Tuffertjes die alle waardigheid wegnemen, niet meer uitstotend maar verstotend. Daarmee ineens ook de economie, want wie onophoudelijk wordt bedreigd in zijn bestaan houdt de knip op de geldbeugel. Voor het geval daar nog iets mocht inzitten. Tot wat lektuur over een AMG-mobiel leidt. Om de conclusie te maken dat Duitsland er een goede zaak mee doet. Kwestie van de kwaliteit die altijd als model heeft gestaan, nu te kunnen verkopen aan de - destijds - veronderstelde "apen". Ferrari's, Porsche's, houterige Rolls' en flexibele Bentley's zijn eigenlijk ook drugs. Maar je kan je er alleen financieel aan verhangen. Zondag is de onberekenbare GP van Maleisië en alle wereldkampioenen hebben al gezegd er grote winstkansen te hebben.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's AMG)



    Bijlagen:
    Gewoon hemels is dit beeld i20312.jpg (1.2 MB)   
    Gewoonweg een V12 Biturbo, getekend AMG i20312.jpg (3 MB)   
    Wonen waar je hierover niet beschaamd moet zijn i20312.jpg (74.2 KB)   

    20-03-2012 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMPERA IN RALLY VAN MONTE CARLO VOOR CO2-ARME AUTO'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De geruchtmakende Opel Ampera neemt op 22 maart a.s. deel aan de "Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën". Die proef is sinds de bewustwording dat we van olie afmoeten, een klassieker geworden op de FIA-kalender van de specialiteit. Net als de Zolderse Clean Week 2020 een beeld geeft van wat de varianten kunnen zijn die naar minder masochisme leiden aan de benzine- en dieselpompen. De rally start vanuit het sprookjesachtige Annecy-le-Vieux, Clermont-Ferrand en Lugano om samen in Monaco een gezamelijk parkoers af te haspelen. Er is een puur elektrische klasse, waarin Tesla al eens de wet spelde, maar ook andere categorieën zoals diesels, hybride's en alle denkbare combinaties van mogelijke brandstoffen.

    De Opel Ampera kan niet in de puur elektrische klasse rijden omdat het in wezen een Plug-In-Hybrid is. De prestigieuze auto kan 60 à 65 km op ZERO-uitstoot rijden en dan is de Lithium-Ion-batterij leeg. Een kleine benzine-verbrandingsmotor gaat dan als generator fungeren en die laadt de batterij weer op. Het Otto-motortje heeft geen enkel rechtstreeks verband met de wielaandrijving maar spuwt 17 g/100 km uit aan koolstofdioxyde (CO2) en moet daardoor in de CO2-arme klasse (tot maximum 115 g/100 km) rijden. In ieder geval krijgt Opel de kans om eens echt uit te pakken met de "Extended Range" waarover de meningen zo zijn verdeeld maar het succes ook zo duidelijk is. Met een Opel Ampera en zijn dubbelganger de Chevrolet Volt kan je zorgeloos 500 km afleggen.(wr/Foto:Opel)


    20-03-2012 om 12:57 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MET Z'N TWEE NEGEN WERELDTITELS ZWAAR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze foto kan je niemand onthouden. Links, Michaël Schumacher (43) zeven wereldtitels zwaar. (1994, 1995, 2000, 2001, 2002, 2003 en 2004) Met Ross Brawn als grote drijvende ingenieur achter zijn auto's bij Benetton én bij Ferrari. Rechts, Sebastien Vettel (24), twee wereldtitels zwaar, met als eveneens fenomenaal ingenieur Adrian Newey achter zijn Red Bull-bolide. Het zijn allebei Duitsers. De "ouwe vos" wacht ongeduldig op de dag dat hij zich in de achteruitkijkspiegeltje van de "jonge knul" laat zien. Op dat duel zit iedereen te wachten. Of het er ooit van komt is zeer onzeker. Het konden wel vader en zoon zijn. Op die goeie ouwerwetse vaderdag van 19 maart is daarvan dromen toegelaten. Hoe dan ook, dit is een uniek document.

    Wat ze ondereen zeggen ? De jongste : "Ik heb je altijd bewonderd. En nu rijd ik voor je." De oudste: "Goed makker, ik hoop je ooit nog eens in te halen..." Waarop "junghans" niet anders kan dan zijn gave witte slagtanden blootlachen. In de race zie je die nooit. Dan blijven ze verbeten op elkaar. Want Sebastien Vettel wil een hattrick. Wereldkampioen in 2010 en 2011, en ja waarom niet, ook in 2012. Samen mijmeren ze over Fangio, en ook over Senna die Schumacher op die fatale 1 mei 1994 uit zijn gezichtsveld zag wegschuiven uit het leven in de Tamburellobocht in Imola. Voor de oudere "vaders" onder ons blijft Juan Manuel Fangio de grootste.

    Bescheidenheid was zijn handelsmerk. Alleen Sir Stirling Moss kan er echt àlles over vertellen. Hij reed er jaren gedwongen achter, zoals Rubens Barichello achter Schumacher. Dat heet strategie, zoals nu Webber achter Vettel. 't Heeft allemaal zijn prijs, zo'n vadertjedag. Voor het gemak geven we het Argentijnse monument ook nog mee. Dan hebben we 14 wereldtitels in de weegschaal in minstens vijf generaties. Alain Prost, Niki Lauda en andere Ayrton Senna's moeten voor de hemelpoorten nog wat wachten, want zij reden allemaal in een tijd dat een autocoureur eigenlijk op vijf jaar oud was. Nu gaan ze langer mee. (Tekst: Walter Rombauts/Foto:Mercedes)



    Bijlagen:
    Ayrton Senna i9510.jpg (281.5 KB)   
    Fangio, groter bestaat volgens velen niet.jpg (18 KB)   
    Samen goed voor negen wereldtitels i19312.jpg (1.8 MB)   
    Stirling Moss en Fangio British GP 1955 i10310.jpg (27.1 KB)   
    Vettel, de meester luistert naar Schumacher, de grootmeester i19312.jpg (1.4 MB)   

    19-03-2012 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!