Volkswagen heeft Toyota in de wereldverkoop voorbij gestoken door voor het eerst meer dan 8 miljoen auto's te maken en te verkopen. Het tweede is al straffer dan het eerste. Ferdinand Piëch heeft zich bovendien voorgenomen tegen 2018 meer auto's te produceren dan General Motors. Niet alleen VW wint aan belang in groeiende economieën als China, Rusland, India en Brazilië, maar alle Duitse merken winnen veld in die groeilanden. Het is een goeie zaak voor Duitsland dat er daar zoveel wordt verkocht terwijl hier, in Europa, alles is ingezakt. Het roept gelijk een triest beeld op van de Europese situatie. Veertig jaar lang hebben overheden allerhande burgers wijsgemaakt dat landen ver weg allemaal apenlanden waren. In werkelijkheid is het al minstens dertig jaar andersom. De juist genoemde groeilanden maken dat "dikke bakken" ginder nog wel van de hand gaan. Zoals de nieuwste Mercedes 65 AMG, met V12 Biturbomotor...
Maleisië, waar zondag de gelijknamige GP Formule 1 doorgaat, is ook zo'n land waarvan vaak wordt gedacht dat het bevolkt is met onnozelaars. Wie Sepang bezoekt nabij Kuala Lumpur ziet daar het 5,543 lange circuit met, na Barcelona, 660 meter de langste rechte lijn na de start voor bocht "1". Een uitdaging voor ingenieurs én coureurs. Petronas is de allesoverheersende sponsor en doet de menseneters vergeten die nog in de jungles van Maleisië huizen. Bij een voorstelling van de eerste Maleisische auto, de Proton, zijn autojournalisten bij hen op bezoek geweest. Ze zijn er levend en wel, zelfs goed doorvoed, van weergekeerd. Het waren zelfs beleefde mensen, die hun ongeëvenaarde waarzeggers de pennenridders lieten doorlichten. Niet om te weten of ze met teveel haken en ogen in elkaar zaten - wat op de maag zou liggen - maar wel om donders te laten voelen, hoe ze in elkaar zaten. Freud in de jungle zou je zeggen.
Wat de waarzegger zei was verbijsterend. Hoe hij dat allemaal kon weten, daar raakte niemand wijs uit. Vooral over de vrouwen. Plezierig en onplezierig, helemaal zoals ze zijn. De Maleisische dames - die mogen gezien zijn - denken manvriendelijker. Fundamenteel feminisme kennen ze niet echt. Ze willen nog behagen, niet bemeesteren. Ze worden evengoed belaagd door God en de Duivel (-niet de Duvel, want die is zaligmakend), heen en weer geslingerd tussen goed en kwaad, het is des mensen, maar ze zijn wars van drugs. Wie zich daaraan waagt en wordt betrapt die hangt letterlijk en figuurlijk. Geen immigratieland dus. Overigens zijn de meeste kannibalen geëmigreerd. Naar grote autoconcerns waar ze werken in witte boord en met propere handen. Gedaan met vingers aflikken van lijkenvlees. Er gewoon overstappen, naar Bocuse vliegen en tafelen dat het een lust is. Neen, de kannibalen hadden het wel begrepen. Naar groeilanden uitwijken en niet de fout maken van de vroegere tempeliers die tijdens hun bachanalen bij voorkeur jonge kinderen als delicatesse aten...
Dat is allemaal ver af van de tweede race om het WK F1 2012. Nochtans is die wereld van geld en glitter doordrenkt van de schone madammen. Ze hangen als geoliede tandwielen om en in de pits in de hoop een glitterboy te vangen. Kwestie van welgesteld niet levenslang in de fabriek of kantoor te geraken. Maar de jongens in de F1 knijpen minder de katjes in het donker. Ze pakken ze bij zonlicht. Zoals Hamilton terug bij zijn vriendin is, of vice-versa. Het heeft van hem een ander mens gemaakt verklaarde hij onlangs in De Morgen aan Jo Bossuyt. Vorige zondagavond liep hij nochtans gefrustreerd, net niet wenend, weg van zijn feestende spitsbroeders. Winnaar rijpe Jenson Button en lachebek Sebastien Vettel, die onder elkaar helemaal - nog - geen moeite hadden met de stand van zaken. Hamilton liet al weten op regelmaat rijdend de titel trachten te bemachtigen.
Dat allemaal om te zeggen dat de welvaartswereld verschoven, weggeschoven is, van Europa naar nieuwe werelden waar tot voor kort mensen als apen werden beschouwd. Zij zijn het dus die nu de luxewagens kopen. Waar het geen zonde is in een Ferrari, Bentley of Mercedes AMG te rijden. Waar haat en nijd evengoed bestaan, maar waar presterende individuën niet op worden afgestraft. Hun verdiend geld is van hen. Tot nu toe moeten ze geen banken redden en geen tot 65% van inkomen afgeven. Daarom zie je bij ons lageloonkost ontstaan (bv:Duitsland en Griekenland) en zie je minder en minder prestigieuze automobielen bij ons. Meer kleine autootjes.
Tuffertjes die alle waardigheid wegnemen, niet meer uitstotend maar verstotend. Daarmee ineens ook de economie, want wie onophoudelijk wordt bedreigd in zijn bestaan houdt de knip op de geldbeugel. Voor het geval daar nog iets mocht inzitten. Tot wat lektuur over een AMG-mobiel leidt. Om de conclusie te maken dat Duitsland er een goede zaak mee doet. Kwestie van de kwaliteit die altijd als model heeft gestaan, nu te kunnen verkopen aan de - destijds - veronderstelde "apen". Ferrari's, Porsche's, houterige Rolls' en flexibele Bentley's zijn eigenlijk ook drugs. Maar je kan je er alleen financieel aan verhangen. Zondag is de onberekenbare GP van Maleisië en alle wereldkampioenen hebben al gezegd er grote winstkansen te hebben.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's AMG)