STEWARDS BESLISSEN WIJS DAT HAMILTON ZEGE BEHOUDT...
Slechts één van de vier banden van de Mercedes van Hamilton had een te lage bandendruk voor de start van de GP van Italië. De stewards die een onderzoek instelden naar de te hoge bij Ferrari en een te lage bij Mercedes hebben een wijze beslissing genomen: Lewis Hamilton behoudt zijn overwinning...!!! Ze hebben daarmee een beschamende vertoning voorkomen. Eigenlijk hun eigen gezicht gered. En dat van de geloofwaardigheid van de nu 65 jaar bestaande F1.(wr)
LEWIS HAMILTON VOERT IN VOGELVLUCHT ONE-MAN-SHOW OP
Wat een renbaan vol gensters moest worden, is door de Brit Lewis Hamilton (Mercedes) omgebogen tot een sierlijke vlucht van een paradijsvogel. Op eenzame hoogte overklaste hij iedereen. De regerende wereldkampioen had na 15 ronden van de 53 al een voorsprong opgebouwd van 8" op Sebastien Vettel (Ferrari). Kimi Räïkkönen in de tweede reden miste helemaal zijn start en moest achteraan iedereen weer inhalen. Geen mens die er een verklaring voor had maar de Ferrari weigerde even te starten en meteen was de Fin 100 meter achter alleman aan. Spijtig want Kimi startte vanaf de tweede plaats.
Eigenlijk is het een race zonder geschiedenis geworden. Tenzij de paniek wordt vermeld die in de 48ste ronde ontstond tussen Nico Rosberg (Mercedes) en zijn teambaas Toto Wolff. Er werd overlegd met adviseur Niki Lauda en Toto schreeuwde door de radio dat "hij zo hard moest gaan als hij kon....". Op twee ronden van het einde vatte Rosberg's motor vuur en de race was over. Brute pech dat de Duitser daardoor in een schier onoverbrugbare achterstand voor de wereldtitel komt te staan tegenover "de god van vandaag", de geblondeerde, ge-oorringde ploegmaat Lewis Hamilton. Die mag zich virtueel al opnieuw wereldkampioen noemen. Zijn derde titel.
De GP van Italië is de laatste race op Europese bodem geweest. Vanaf nu resten er nog zeven koersen. Binnen veertien dagen is er de GP van Singapore. Nu al mogelijk een feest voor Hamilton. Opmerkelijk is ook dat Pirelli het vertrouwen schijnt te herwinnen van de coureurs en de teams. Na de klapband van vooral Vettel in Francorchamps was dat diep geschonden. Sebastien Vettel mistte daardoor een podiumplaats. Pirelli geeft wel te kennen ermee door te gaan tot 2017. Tegen dan zal er een aflosser zijn. Wellicht Michelin.
Ook wordt aangedrongen op een FIA-regel om met een "gesloten cockpit" te gaan racen. Inspiratie daarvoor is te vinden in het dodelijke ongeval van Justin Wilson voor veertien dagen in de Amerikaanse F1, de Indycars. Scott Dixon werd daar gisteren de nieuwe kampioen 2015 in. De kersverse kampioen treurt diep om Wilson maar zegde dat "het bij het racen hoort". Als vader van twee dochtertjes, ben je dan realist genoeg als je toegeeft dat het ook jezelf kan overkomen. Racen op niveau is als een vuile ziekte. De bacterie, de verslaving eraan, is niet uit te roeien.(Walter Rombauts)
Mercedes zou met een te lage bandenspanning (-0,3 PSI in linkerachterband LH) onder reglement zijn vertrokken en Ferrari met een te hoge. De stewards hebben een onderzoek bij de twee marken ingesteld. Natuurlijk is de bandendruk mee bepalend voor tractie, opvangen van zijdelingse krachten en globale wegligging en handelbaarheid van de auto. Maar als dit "spijkers zoeken op laag water" doorgaat en Hamilton zou daardoor zijn zekere zege - met weliswaar maar 25" voorsprong op Vettel - verliezen, dan maakt de F1 zich belachelijk. Ook al is tussen de regeltjes lezen belangrijk. Ook niet vergeten dat de warmte-ontwikkeling tussen de bandencompound en het asfalt voor een schommeling in bandendruk kan zorgen. Maar de dikgevreten stewards van de F1 hebben dit net voor de start vastgesteld. Winnen van start tot finish, als een paradijsvogel, dertig jaar jong en eindelijk verlost van het te strenge juk van Ron Dennis écht begint te leven, maakt mensen afgunstig. Hoe het ook afloopt, de stewards zouden beter hun "buikdruk" eens meten of zelfs "behind the wheel" kruipen en de infernale rondendans zelf uitvoeren. Tot groot jolijt van puristen die hen zich maar al te graag belachelijk zullen zien rijden. Vervolg komt.(wr)
Bloemen voor een dame. Het blijft klasse. Dit is zomaar een nostalgische herinnering aan een testrit met een toen fantastische wagen: de Rover 111 Cabriolet. Topless onder de zeldzame Engelse zon. 't Is anders dan oorlogvoeren.
Jong ging ik pogen wat te kribbelen. Voor de Gazet van Antwerpen, die naast mijn achtentwintig andere media, mijn ware thuis is geweest, moest ik altijd los van het eigenlijk verslag van een autorace een zogenaamd "randstukje" schrijven. Altijd een klus. Bij het opruimen van mijn vijftig jarig auto- en autosport-archief vond ik nog zo'n ding: De Vallei zonder Nacht. In de rand van de "24 Uren van Francorchamps 1973". Verschenen op 23 juli 1973. Met mijn naam fout eronder gedrukt. Maar het is "het gazetteke" vergeven. Ze hebben me de wereld als speeltuin geschonken. Dank zij mijn onbeperkte bewegingsvrijheid binnen de auto- en autosportwereld heb ik op doodgaan na letterlijk alles mogen/moeten meemaken. Sterven is voor straks. Of het de hemel wordt is zeer de vraag.
Over het Godsbegrip wil ik het hier niet hebben. Zeker is dat we van chemische samenstelling veranderen. Van driftig vlees en bloed minstens naar stof. Misschien fijn stof...? Zou dat de ziel kunnen zijn ? Grapje. Dank je "gazetteke" voor meer dan veel. Meer dan een vallei zonder nacht. Dit alles doet me denken aan een oud maar opmerkelijk boek van de Nederlander Bertus Aafjes: "Gebed om een goed Einde". Het doet vermoeden dat God niet zo afwezig is. Maar niet te zien is zoals mensen hem zich willen voorstellen. Te materieel bedoel ik... Ah ja, dat jaar wonnen Hezemans-Quester in een BMW 3.0 CSL. Ze legden 4422,980 km af tegen een gemiddelde van 184,290 km/h. Dat stond toen ook in 't gazetteke. ("Walter RombAuts-van-destijds-de-Gazet")
LEWIS HAMILTON - MERCEDES - OVERKLAST IEDEREEN IN MONZA
Door iedereen even in het zonnetje te laten rijden in de derde vrije oefeningen - FP3 - deze ochtend, zette de nu blond- en fuifgeverfde Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes W06 op zijn dooie gemak een dolkscherpe snelste tijd neer. Het is duidelijk: tweevoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton is de beste. Laat dat duidelijk zijn. Hij reed vandaag in het historische Monza, in dat Koninklijke Park, een paradijs gelijk, zijn 49ste pole uit zijn carrière, de 11de dit jaar, de 7de op rij....Op weg naar zijn derde wereldtitel. Mercedes blinkt - hoe kan het anders met een Ster ? - al even oogverblindend. Dokter Dieter Zetsche, big-boss van Mercedes, sist vanonder zijn indrukwekkende, grijze, walrus-achtige snor "dat het voor de Ster de 23ste pole op rij is...".
Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda keek hem daarbij, momumentaal zoals hij is, in de ogen. Geen van beiden zegden nog iets. Werelden wisselden zonder woorden overdracht van gedachten. Lauda zag bij dit alles de verbetenheid van een knappe Nico Rosberg, Lewis' ploegmaat, een tikkeltje verbleken. Lauda hangt overwegend rond in het sterkamp, maar trekt aan vele koordjes achter de schermen van het duivelse muppettheater. Hij is de enige geweest die "Il Commendatore" Enzo Ferrari (-himself) durfde tegenspreken. Hij werd twee keer wereldkampioen met Ferrari (1975 en 1977) en dus wandelt hij met evenveel gemak met Fiatboss Sergio Marchionne arm in arm.
Keuvelend over hoe goed Ferrari dat "gat" tussen de Ster en het Steigerend Paard door Sebastien Vettel (derde vandaag) en Kimi Räikkönen (tweede vandaag) laat dichtstomen. Nico Rosberg werd vierde in die helse paradijsbochten. Gefrustreerd zoals hij raakt, vermoedt hij d'r straks nog een komplot in. Maar 't is het niet. Lewis is de beste geworden, met allures die aan playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) doen denken. Maar het is anders. Ernst en plezier liggen dicht bijeen, geraffineerdheid en intelligentie ook.
Fernando Alonso en Jenson Button werden direct in Q1 geëlimineerd. Mc Laren met de Hondamotor staat nergens. Beide wereldkampioenen (Alonso 2005 en 2006 en Button in 2009) werden aan een hot-sakékraampje gemeld. Illusionistisch want in Monza is er geen, maar beiden voerden ze zich met rijstwijn stomdronken om de doodzonden van de Japanse Honda-ingenieurs te horen vergeven. Ze krijsten de naam van Nabuhiko Kawamoto. De ingenieur die de Mc Laren-Honda's van Senna en Prost zo'n schitterende krachtbron gaf.
Zo steengoed dat zelfs de norse Mc Larenboss Ron Dennis er nu en dan kon om glimlachen. Het historische merk, gegroeid uit de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren, hoort zijn gebeente nu rammelen op wat zijn laatste rustplaats moest zijn. Honda moet de "ON" (oud-Japanse-filosofie) weer toepassen. De verantwoordelijke ingenieurs zijn belast met een onaflosbare schuld op de schouders tegenover het merk, zijn coureurs en hun land van de Rijzende Zon.
Morgen is het tracé van Monza - 5,793 km en 53 keer te rijden - één grote bliksemschicht. Tussen de goddelijke sterren uit Stüttgart en de bloedrode, duivelse steigerende paarden uit Maranello. Genoeg om een aardbeving op wielen te doen uitbarsten. Dat de beste uit dat infernale park er als winnaar mag uitkomen. 't Zal Lewis Hamilton zijn. Ontnuchterend ?
Misschien wel, want koele kikker Kimi Räikkönen en Ferrari-ceo Sergio Marchionne (-ja weer dezelfde) liepen gisteren samen lachend rond. Kimi doen lachen is mirakuleus en daarom reed hij maar 0,243" trager dan Hamilton. Waardoor die Duitser Vettel derde werd. Als die Ferrari's heel blijven, gedragen door 200.000 gekgeworden "tifosi", dan weet je daar in het park van vervoering maar nooit. Morgen, zondag 6 september 2015 om 14 uur. Vijf rode lichten die uitflippen. De start. Alchemie en chemie.
Betrachtingen, ambities, vakkennis, omzetten in goud. Zoals in 1980 de Amerikaanse atoomfysicus Glenn Seaborg via kernreacties er in slaagde uit "andere metalen elementen" zoals de alchimisten vroeger probeerden, fysiek goud te maken. De methode bleek echter te kostelijk om het op grote schaal te produceren. Daarvoor is de F1 alsnog goedkoper. Daarin is fysiek goud waarachtig aanwezig.Minstens bij de eerste zes op de startgrid. Waaronder drie wereldkampioenen: Hamilton, Räikkönen en Vettel. Zeven wereldtitels voor het ogenblik, en zéér binnenkort voegt Hamilton er de achtste aan toe als hij zijn derde wint.(Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
Straks, vrijdagochtend om 10 uur, beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië F1 in Monza. Voor het zover is blijken er enkele belangrijke flirtgedachten op te duiken. Zo is het volgens regerend wereldkampioen Lewis Hamilton compleet zinloos als zou Mercedes "hun" 1.6 liter V6 Turbomotoren aan Red Bull gaan leveren. De vraag is vanwege teamleider Christian Horner en nog meer door Red Bull-bigboss wél gesteld aan het merk met de ster. Natuurlijk is het logisch dat Mercedes dat niet gaat doen en daardoor een al sterke concurrent (nu met Renaultmotoren) op gelijk niveau brengen...
Monza is de flirtplaats bij uitstek. Door het prachtige park waarin het circuit ligt, liggen ydillische contractwissels- en breuken voor het rapen. De eerste bladeren vallen al door een naderende herfst van de bomen. Vijgenblaadjes, minieme schaamlapjes, verhullen nog de geheimste gedachten die niemand het waagt ze uit te spreken. Maar het rommelt. Volgend jaar komt het Amerikaanse team Haas erbij. Die hebben ook zo hun stilzwijgende wensen. Kortom, nog voor straks de motoren rommelen, is Monza al met elektriciteit geladen.
Als was het maar om over te seinen, mailen, twitteren, face-booken en soms ook gewoon nog bellen, dat de Heer Lewis Hamilton met 227 punten de voorlopige stand aanvoert in het WK. Waarmee ploegmaat Nico Rosberg met 199 eenheden buiten adem de achtervolging kan inzetten. Viervoudig wereldkampioen Sebstien Vettel (Ferrari) zal de ziel uit zijn rood steigerend paard rijden, maar met 160 punten op de derde plaats is alleen een illusionistische kans nog aanwezig. Als de sterren zouden vallen.
Maar die kans is miniem. Want Mercedes beschikt nog over 7 "troeven" die de ingenieurs toelaten wijzigingen aan cruciale motor- gangwissels, chassis' en remsystemen aan te brengen. Ook aerodynamisch. Dus de GP van Italië F1 zal geen vallende sterren laten zien. Bliksemschichten zijn mogelijk. Als Pirelli's weer aan flarden zouden vliegen, zoals Rosberg in de training ondervond. En Vettel er zijn zekere derde-podiumplaats mee verspeelde in Spa.
Tot slot groeit de wens aan om de F1's een gesloten cockpit te geven. De dood van Jules Bianchi heeft de geesten dooreengewoeld, en de recente door van Indycar-rijder Wilson, voedt die gedachte verder. Jenson Button sprak er zich openlijk voor uit. Als dat zou gebeuren - en sinds de introductie van de FIA e-formule die gedeeltelijk bedekte banden hebben om luchtturbulenties te verminderen, is àlles mogelijk. Bovendien heeft de President van de Fédération Internationale de l'Automobile geen uitgesproken belangstelling meer in de Formule 1 na 65 jaar.
Wie de engelbewaarder is van de man die de F1 maakte tot wat hij is, Bernie Ecclestone (84) is niet bekend. Hopelijk vliegen er nog meerdere van die Engelen rond. Want als Bernie's hoofd komt te leggen zullen er alleen nog gieren rondcirkelen. En dan wordt het een zootje. Het einde van de echte koninginneklasse van de historische autosport. Ophouden nu, want aanstonds schieten de motoren op gang. Als ze starten tenminste.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Tijdens de tweede vrije trainingen voor de GP van Italië F1 in Monza was Lewis Hamilton slechts 0,021" sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in dezelfde Mercedes W06. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel keek met de fel verbeterende Ferrari tegen een achterstand van 0,8" aan. Het "gat' tussen de Ster en het Steigerende Paard blijft dus. Morgenochtend, als al meer in kwalificatiegeest vrij wordt getraind, is het plaatje aanvankelijk wazig. Banden, wisselend gewicht aan benzine, aerodynamische afstellingen, de wielhoeken, het geeft allemaal geen klare kijk. Maar om 14 uur in de zaterdagnamiddag is het weer zover: de machtstrijd om de "pole". In Monza al bijna even belangrijk als in Monaco als uitgangspositie.
Omdat omzeggens direct na het uitflitsen van de vijf rode lampen een venijnige rechtse chicane roet in het veld strooit. Gelukkig met genoeg uitloop- en botsplaats voor degenen die hem "net niet halen" tijdens de remzone, of een slechte lijn kozen. En zoals bekend er is maar één ideale lijn. Die nauwe garendraad, onzichtbaar over de speelruimte van het 5,370 km asfaltlint getrokken. Wie die weet te beswingen, flirtend met millimeters ernaast, erop en erover, die is snelst. Houdt diegene dat alle ronden vol, kroont die zich met een zekere zege.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Italië die zondag 6 september wordt gereden. In het thuisland van het steigerende paard wil Ferrari natuurlijk uitblinken. Maar die sakkerse Lewis Hamilton en Nico Rosberg rijden met die Mercedes zowat altijd in de weg. In de taal van wijlen Toon Hermans zou het ongeveer zo klinken: "autosport is een vervelende sport, die anderen wilden altijd voor me gaan rijden..." Feitelijk is Italië het land van de echte racewagens. Hoewel er in Engeland, Duitsland en Frakrijk ook schitterende krachtbeesten uit de hoge hoed zijn getoverd. Meestal uit het hoofdeksel van excentrieke fantasten die vanaf de geboorte van de "automobiel" op zoek gingen naar het snelheidsrecord te land.
Eén van hen was een zekere Sir Ernest A.D. Eldridge die in 1923 een zescilinder vliegtuigmotor in een oud Fiatchassis "legde". De motor was een zescilinder in lijn met een boring x slag van 160 en 180 mm. Een lange-slagmotor dus. Hij had een cilinderinhoud van 21,7 liter (21.706 cc) om precies te zijn en puurde daaruit tegen 1700 tm een vermogen van 235 kW of 320 pk. Goed om in 1924 in het Franse Arpajon de topsnelheid van toen op 234,98 km/h te verscherpen.
De auto werd "Mefistofeles" gedoopt, mede om het helse lawaai dat het monster uitbraakte. Op zich dus niets te maken met de GP van Italië die met 1.6 V6 Hybrid-motoren wordt gereden. Maar wel in de verte iets met het circuit van Monza op zich. Het is één van de snelste circuits van het seizoen. Motorvermogen, remmen en nu ook het "Energy Recovery System", worden er zwaar op de proef gesteld. Vanaf vrijdagochtend al.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)