Bloemen voor een dame. Het blijft klasse. Dit is zomaar een nostalgische herinnering aan een testrit met een toen fantastische wagen: de Rover 111 Cabriolet. Topless onder de zeldzame Engelse zon. 't Is anders dan oorlogvoeren.
Jong ging ik pogen wat te kribbelen. Voor de Gazet van Antwerpen, die naast mijn achtentwintig andere media, mijn ware thuis is geweest, moest ik altijd los van het eigenlijk verslag van een autorace een zogenaamd "randstukje" schrijven. Altijd een klus. Bij het opruimen van mijn vijftig jarig auto- en autosport-archief vond ik nog zo'n ding: De Vallei zonder Nacht. In de rand van de "24 Uren van Francorchamps 1973". Verschenen op 23 juli 1973. Met mijn naam fout eronder gedrukt. Maar het is "het gazetteke" vergeven. Ze hebben me de wereld als speeltuin geschonken. Dank zij mijn onbeperkte bewegingsvrijheid binnen de auto- en autosportwereld heb ik op doodgaan na letterlijk alles mogen/moeten meemaken. Sterven is voor straks. Of het de hemel wordt is zeer de vraag.
Over het Godsbegrip wil ik het hier niet hebben. Zeker is dat we van chemische samenstelling veranderen. Van driftig vlees en bloed minstens naar stof. Misschien fijn stof...? Zou dat de ziel kunnen zijn ? Grapje. Dank je "gazetteke" voor meer dan veel. Meer dan een vallei zonder nacht. Dit alles doet me denken aan een oud maar opmerkelijk boek van de Nederlander Bertus Aafjes: "Gebed om een goed Einde". Het doet vermoeden dat God niet zo afwezig is. Maar niet te zien is zoals mensen hem zich willen voorstellen. Te materieel bedoel ik... Ah ja, dat jaar wonnen Hezemans-Quester in een BMW 3.0 CSL. Ze legden 4422,980 km af tegen een gemiddelde van 184,290 km/h. Dat stond toen ook in 't gazetteke. ("Walter RombAuts-van-destijds-de-Gazet")
LEWIS HAMILTON - MERCEDES - OVERKLAST IEDEREEN IN MONZA
Door iedereen even in het zonnetje te laten rijden in de derde vrije oefeningen - FP3 - deze ochtend, zette de nu blond- en fuifgeverfde Brit Lewis Hamilton in zijn Mercedes W06 op zijn dooie gemak een dolkscherpe snelste tijd neer. Het is duidelijk: tweevoudig en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton is de beste. Laat dat duidelijk zijn. Hij reed vandaag in het historische Monza, in dat Koninklijke Park, een paradijs gelijk, zijn 49ste pole uit zijn carrière, de 11de dit jaar, de 7de op rij....Op weg naar zijn derde wereldtitel. Mercedes blinkt - hoe kan het anders met een Ster ? - al even oogverblindend. Dokter Dieter Zetsche, big-boss van Mercedes, sist vanonder zijn indrukwekkende, grijze, walrus-achtige snor "dat het voor de Ster de 23ste pole op rij is...".
Drievoudig wereldkampioen Niki Lauda keek hem daarbij, momumentaal zoals hij is, in de ogen. Geen van beiden zegden nog iets. Werelden wisselden zonder woorden overdracht van gedachten. Lauda zag bij dit alles de verbetenheid van een knappe Nico Rosberg, Lewis' ploegmaat, een tikkeltje verbleken. Lauda hangt overwegend rond in het sterkamp, maar trekt aan vele koordjes achter de schermen van het duivelse muppettheater. Hij is de enige geweest die "Il Commendatore" Enzo Ferrari (-himself) durfde tegenspreken. Hij werd twee keer wereldkampioen met Ferrari (1975 en 1977) en dus wandelt hij met evenveel gemak met Fiatboss Sergio Marchionne arm in arm.
Keuvelend over hoe goed Ferrari dat "gat" tussen de Ster en het Steigerend Paard door Sebastien Vettel (derde vandaag) en Kimi Räikkönen (tweede vandaag) laat dichtstomen. Nico Rosberg werd vierde in die helse paradijsbochten. Gefrustreerd zoals hij raakt, vermoedt hij d'r straks nog een komplot in. Maar 't is het niet. Lewis is de beste geworden, met allures die aan playboy James Hunt (wereldkampioen 1976) doen denken. Maar het is anders. Ernst en plezier liggen dicht bijeen, geraffineerdheid en intelligentie ook.
Fernando Alonso en Jenson Button werden direct in Q1 geëlimineerd. Mc Laren met de Hondamotor staat nergens. Beide wereldkampioenen (Alonso 2005 en 2006 en Button in 2009) werden aan een hot-sakékraampje gemeld. Illusionistisch want in Monza is er geen, maar beiden voerden ze zich met rijstwijn stomdronken om de doodzonden van de Japanse Honda-ingenieurs te horen vergeven. Ze krijsten de naam van Nabuhiko Kawamoto. De ingenieur die de Mc Laren-Honda's van Senna en Prost zo'n schitterende krachtbron gaf.
Zo steengoed dat zelfs de norse Mc Larenboss Ron Dennis er nu en dan kon om glimlachen. Het historische merk, gegroeid uit de Nieuw-Zeelander Bruce Mc Laren, hoort zijn gebeente nu rammelen op wat zijn laatste rustplaats moest zijn. Honda moet de "ON" (oud-Japanse-filosofie) weer toepassen. De verantwoordelijke ingenieurs zijn belast met een onaflosbare schuld op de schouders tegenover het merk, zijn coureurs en hun land van de Rijzende Zon.
Morgen is het tracé van Monza - 5,793 km en 53 keer te rijden - één grote bliksemschicht. Tussen de goddelijke sterren uit Stüttgart en de bloedrode, duivelse steigerende paarden uit Maranello. Genoeg om een aardbeving op wielen te doen uitbarsten. Dat de beste uit dat infernale park er als winnaar mag uitkomen. 't Zal Lewis Hamilton zijn. Ontnuchterend ?
Misschien wel, want koele kikker Kimi Räikkönen en Ferrari-ceo Sergio Marchionne (-ja weer dezelfde) liepen gisteren samen lachend rond. Kimi doen lachen is mirakuleus en daarom reed hij maar 0,243" trager dan Hamilton. Waardoor die Duitser Vettel derde werd. Als die Ferrari's heel blijven, gedragen door 200.000 gekgeworden "tifosi", dan weet je daar in het park van vervoering maar nooit. Morgen, zondag 6 september 2015 om 14 uur. Vijf rode lichten die uitflippen. De start. Alchemie en chemie.
Betrachtingen, ambities, vakkennis, omzetten in goud. Zoals in 1980 de Amerikaanse atoomfysicus Glenn Seaborg via kernreacties er in slaagde uit "andere metalen elementen" zoals de alchimisten vroeger probeerden, fysiek goud te maken. De methode bleek echter te kostelijk om het op grote schaal te produceren. Daarvoor is de F1 alsnog goedkoper. Daarin is fysiek goud waarachtig aanwezig.Minstens bij de eerste zes op de startgrid. Waaronder drie wereldkampioenen: Hamilton, Räikkönen en Vettel. Zeven wereldtitels voor het ogenblik, en zéér binnenkort voegt Hamilton er de achtste aan toe als hij zijn derde wint.(Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
VERLOREN ILLUSIE: DE OPEL HYDROGEN1 UIT HET JAAR 2000
Naar aanleiding van de zéér terechte kritiek op het boren naar fossiele brandstoffen op de Noordpool, komen bij hen die het nog kunnen navertellen de verloren illussies op. Zoals de drang naar motoren die op waterstof liepen, aangemaakt door brandstofcellen die hun energie weer van het zonlicht, wind- of waterkracht haalden. De droom was héél nabij. Zoals zowat iedere droom te mooi om waar te zijn. Al zijn er hier en daar bevoorradingsstations waar waterstof kan worden getankt. De droom om het massaal te zien gebruiken op korte termijn is aan diggelen. Mercedes, BMW, Mazda, Audi GM, in het bijzonder dan Opel, hebben de "nieuwe wereld" opnieuw in de archieven gezet. Net als de elektrische auto door onbenullige regeringen is genekt, zal de "alternatieve" auto pas op z'n vroegst in 2050 zijn redelijk veelvuldig gebruik kennen.
De zelfrijdende auto van Google, in samenwerking met technisch wonder Elon Musk, kunnen daar een versnelling in brengen. De zelfrijdende auto zal trouwens een zegen zijn voor de mensheid. Daarmee zullen immers de miljoenen gekken achter het stuurwiel worden lamgelegd in hun agressief, dwaas rijgedrag. Als een boemerang zal de negatie van de nabije toekomst in de rangen van regeringen terugvliegen. Vermits de elektrische zelfrijdende auto zich netjes aan de verkeersregels zal houden, zullen miljarden aan boetes uit de lege schatkisten blijven. Maar daar vinden havikken altijd wel iets op. Al was het maar met lijkenpikkerij.
Bijgaand nog een fotootje uit de tijd dat Opel nog betekenis had. Om precies te zijn juni 2000. Dus nu 15 jaar geleden. De knappe ingenieurs die Opel toen bevolkten bedachten een Opel HydroGen1. Hij beschikte over een 55 kW (75 pk) sterke elektromotor die door een brandstofcel werd gevoed. Hij haalde moeiteloos 140 km/h en deed de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 16". Nu voor velen lachwekkend. Toen iets om fier over te zijn. Zoveel jaar geleden trachtte men al CONstructieve ontwerpen te maken. Nu 15 jaar later zijn - mede door de overbevolking van de aarde - minstens twee generaties gedoemd om te leven met DEStructieve ontwerpen. De intelligentia van Tesla, Google en Apple niet te na gesproken.
De grootste "automotive"-ingenieursdroom is de onbenullige mens te vervangen door intelligente robots. We zitten er dicht bij. Na de huidige Tarzan's uit de seksshops zullen potente knullige robotten met onze vrouwen vrijen. Het was al een jongens-ingenieursdroom van Nabuhiko Kawamoto. Hij was eerst President van R&D bij Honda in Suzuka, concipieerde de onklopbare Honda-F1-motoren van Ayrton Senna en Alain Prost, en beëindigde zijn sterrenloopbaan als President van Honda Motor Company in Japan. Moest Mc Laren-Honda vandaag een Kawamoto in zijn rangen tellen, dan waren de zorgen van Jenson Button en Fernando Alonso over. Zij reden dan vooraan. Ah ja ! Straks zijn het de derde vrije trainingen in Monza voor de GP van Italië F1. Om 14 uur de kwalificaties. Met 1.6 liter V6 turbomotoren met een Electronic Recovery System (ERS). En ook Drag Reduction System (DRS). En plofklare Pirelli-banden. Kwetsbaar spul. Niet zo bedrijfszeker als stoere, potente robotten.(Walter Rombauts/Foto:Opel)
Straks, vrijdagochtend om 10 uur, beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Italië F1 in Monza. Voor het zover is blijken er enkele belangrijke flirtgedachten op te duiken. Zo is het volgens regerend wereldkampioen Lewis Hamilton compleet zinloos als zou Mercedes "hun" 1.6 liter V6 Turbomotoren aan Red Bull gaan leveren. De vraag is vanwege teamleider Christian Horner en nog meer door Red Bull-bigboss wél gesteld aan het merk met de ster. Natuurlijk is het logisch dat Mercedes dat niet gaat doen en daardoor een al sterke concurrent (nu met Renaultmotoren) op gelijk niveau brengen...
Monza is de flirtplaats bij uitstek. Door het prachtige park waarin het circuit ligt, liggen ydillische contractwissels- en breuken voor het rapen. De eerste bladeren vallen al door een naderende herfst van de bomen. Vijgenblaadjes, minieme schaamlapjes, verhullen nog de geheimste gedachten die niemand het waagt ze uit te spreken. Maar het rommelt. Volgend jaar komt het Amerikaanse team Haas erbij. Die hebben ook zo hun stilzwijgende wensen. Kortom, nog voor straks de motoren rommelen, is Monza al met elektriciteit geladen.
Als was het maar om over te seinen, mailen, twitteren, face-booken en soms ook gewoon nog bellen, dat de Heer Lewis Hamilton met 227 punten de voorlopige stand aanvoert in het WK. Waarmee ploegmaat Nico Rosberg met 199 eenheden buiten adem de achtervolging kan inzetten. Viervoudig wereldkampioen Sebstien Vettel (Ferrari) zal de ziel uit zijn rood steigerend paard rijden, maar met 160 punten op de derde plaats is alleen een illusionistische kans nog aanwezig. Als de sterren zouden vallen.
Maar die kans is miniem. Want Mercedes beschikt nog over 7 "troeven" die de ingenieurs toelaten wijzigingen aan cruciale motor- gangwissels, chassis' en remsystemen aan te brengen. Ook aerodynamisch. Dus de GP van Italië F1 zal geen vallende sterren laten zien. Bliksemschichten zijn mogelijk. Als Pirelli's weer aan flarden zouden vliegen, zoals Rosberg in de training ondervond. En Vettel er zijn zekere derde-podiumplaats mee verspeelde in Spa.
Tot slot groeit de wens aan om de F1's een gesloten cockpit te geven. De dood van Jules Bianchi heeft de geesten dooreengewoeld, en de recente door van Indycar-rijder Wilson, voedt die gedachte verder. Jenson Button sprak er zich openlijk voor uit. Als dat zou gebeuren - en sinds de introductie van de FIA e-formule die gedeeltelijk bedekte banden hebben om luchtturbulenties te verminderen, is àlles mogelijk. Bovendien heeft de President van de Fédération Internationale de l'Automobile geen uitgesproken belangstelling meer in de Formule 1 na 65 jaar.
Wie de engelbewaarder is van de man die de F1 maakte tot wat hij is, Bernie Ecclestone (84) is niet bekend. Hopelijk vliegen er nog meerdere van die Engelen rond. Want als Bernie's hoofd komt te leggen zullen er alleen nog gieren rondcirkelen. En dan wordt het een zootje. Het einde van de echte koninginneklasse van de historische autosport. Ophouden nu, want aanstonds schieten de motoren op gang. Als ze starten tenminste.(Walter Rombauts/Foto's:Mercedes)
Tijdens de tweede vrije trainingen voor de GP van Italië F1 in Monza was Lewis Hamilton slechts 0,021" sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in dezelfde Mercedes W06. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel keek met de fel verbeterende Ferrari tegen een achterstand van 0,8" aan. Het "gat' tussen de Ster en het Steigerende Paard blijft dus. Morgenochtend, als al meer in kwalificatiegeest vrij wordt getraind, is het plaatje aanvankelijk wazig. Banden, wisselend gewicht aan benzine, aerodynamische afstellingen, de wielhoeken, het geeft allemaal geen klare kijk. Maar om 14 uur in de zaterdagnamiddag is het weer zover: de machtstrijd om de "pole". In Monza al bijna even belangrijk als in Monaco als uitgangspositie.
Omdat omzeggens direct na het uitflitsen van de vijf rode lampen een venijnige rechtse chicane roet in het veld strooit. Gelukkig met genoeg uitloop- en botsplaats voor degenen die hem "net niet halen" tijdens de remzone, of een slechte lijn kozen. En zoals bekend er is maar één ideale lijn. Die nauwe garendraad, onzichtbaar over de speelruimte van het 5,370 km asfaltlint getrokken. Wie die weet te beswingen, flirtend met millimeters ernaast, erop en erover, die is snelst. Houdt diegene dat alle ronden vol, kroont die zich met een zekere zege.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Vrijdagochtend beginnen de eerste vrije oefeningen voor de GP van Italië die zondag 6 september wordt gereden. In het thuisland van het steigerende paard wil Ferrari natuurlijk uitblinken. Maar die sakkerse Lewis Hamilton en Nico Rosberg rijden met die Mercedes zowat altijd in de weg. In de taal van wijlen Toon Hermans zou het ongeveer zo klinken: "autosport is een vervelende sport, die anderen wilden altijd voor me gaan rijden..." Feitelijk is Italië het land van de echte racewagens. Hoewel er in Engeland, Duitsland en Frakrijk ook schitterende krachtbeesten uit de hoge hoed zijn getoverd. Meestal uit het hoofdeksel van excentrieke fantasten die vanaf de geboorte van de "automobiel" op zoek gingen naar het snelheidsrecord te land.
Eén van hen was een zekere Sir Ernest A.D. Eldridge die in 1923 een zescilinder vliegtuigmotor in een oud Fiatchassis "legde". De motor was een zescilinder in lijn met een boring x slag van 160 en 180 mm. Een lange-slagmotor dus. Hij had een cilinderinhoud van 21,7 liter (21.706 cc) om precies te zijn en puurde daaruit tegen 1700 tm een vermogen van 235 kW of 320 pk. Goed om in 1924 in het Franse Arpajon de topsnelheid van toen op 234,98 km/h te verscherpen.
De auto werd "Mefistofeles" gedoopt, mede om het helse lawaai dat het monster uitbraakte. Op zich dus niets te maken met de GP van Italië die met 1.6 V6 Hybrid-motoren wordt gereden. Maar wel in de verte iets met het circuit van Monza op zich. Het is één van de snelste circuits van het seizoen. Motorvermogen, remmen en nu ook het "Energy Recovery System", worden er zwaar op de proef gesteld. Vanaf vrijdagochtend al.(Walter Rombauts/Foto's:Fiat)
HAMILTON WINT, KLAPBAND ONTNEEMT VETTEL LAATSTE WK-KANS
De GP van België F1 heeft Lewis Hamilton in de Mercedes als winnaar gekregen. Voor ploegmaat Nico Rosberg die nu weer tegen een achterstand van één overwinning aankijkt. Een grandiose Sebastien Vettel (Ferrari) moest vanop een derde plaats enkele ronden voor het einde een sterke Romain Grosjean van zich afschudden. Die kwam als een pijl uit een boog tegen soms 350 km/h af op het rode steigerende paard. Insiders waren er gerust in: Vettel's magische rijstijl zou de Fransman wel achter hem houden. Tot...twee ronden voor de finishvlag de rechterachterband van de Ferrari - net als Rosberg vorige vrijdag - uiteenscheurde. Vettel was out voor het podium waarop nu Romain Grosjean wat onwennig mee champagne in het rond spoot.
Samen met de tweede Pirelli-klapband, spatte de Duitser Sebastien Vettel's laatst WK-droom als een zeepbel uiteen. Tot daarstraks geloofde de viervoudige wereldkampioen nog in een WK-kans, maar nu, na een puntenloze inspanning, weet hij dat de droom over is. Het wereldje neemt natuurlijk Pirelli op de korrel. Want twee heus kwalijke klapbanden tegen om en rond 300 km/h zijn geen cadeautje voor de coureur die "de kist" dan toch nog wel heel moet zien te houden. Pirelli heeft lakoniek op de aanzwellende ongerustheid geantwoord dat er toch ook niets wordt gezegd als een piloot zijn auto in de muur knalt...De Venezolaan Pastor Maldonado (Lotus) dit weekeinde weer briljant deze rol. Zonder klapband. Pirelli zegde ook iets héél bezwarend voor Ferrari: "Vettel reed al te lang op die banden", omdat Ferrari voor een "one-stop-strategy" had geopteerd. Fout ?
Binnen veertien dagen is er de GP van Italië in Monza. Twaalfde race voor het WK van 8 processies nog te gaan. Gelukkig zit er geen Echernachtse tussen. Even gelukkig zijn er de jonge gasten, de teeners, de rookies. Max Verstappen stal vandaag de show, viel wereldkampioen 2007 Kimi Räikkönen (Ferrari) aan, maar de koele Fin wist dat de Toro Rosso hem té snel voorbijschoot. Zijn ervaring leerde hem dat met die astronomische vaart de volgende bocht niet te halen was...Max hield de auto op de baan en werd proper voorbij gereden door Kimi. Maar Max Verstappen behoort nu al bij de groten. In de voorlopige stand om de wereldtitel staat hij tiende. Vader Jos heeft de appels niet ver van zijn boom laten vallen.
Als toemaatje, en uiteraad los van deze GP van België, is er nog de anekdote uit de 65 jaar Formule 1. In 1952 al was een eerste wijziging op gebied van motorreglement. Dat jaar werd eigenlijk gereden met Formule 2 techniek. Maximum cilinderinhoud van 2000 cc indien atmosferische en 750 cc indien turbo- of kompressorgeladen. In 1954 - toen Mercedes in de F1 kwam - spitste men zich toe op 2,5 liter atmosferische krachtbronnen en 750 cc indien ze turbo- of kompressorgeladen zouden zijn.
In 1952 en 1953 waren de Ferrari's 500 superieur, na het terugtrekken van Alfa Romeo. Dat merk beheerste met de "Tipo 158/159" de jaren 1950 en 1951. Met een eerste wereldtitel voor Dokter-in-de-Rechten Guiseppe "Nino" Farina in 1950. Die eerste F1-titel werd behaald met...Pirelli ! De tweede wereldtitel in de 65-jarige F1-geschiedenis in 1951 was "voorbehouden" aan de Heer Juan Manuel Fangio, met Alfa Romeo Tipo 159. Met Pirelli. Met Ayrton Senna da Silva behoort de Argentijn wellicht tot de grootsten aller tijden. Ook al won Michaël Shumacher zeven keer de wereldtitel. Numeriek dus veel sterker. Als mens oneindig zwakker. Sir Stirling Moss moeten we er als mens ook bijtellen maar als coureur was hij de snelste. Hij is nu 85. En reed zoals Rubes Barrichello achter Schumacher, altijd achter Juan Manuel Fangio in de Mercedessen W196. In een tijdperk waarin een gegeven woord nooit werd gebroken. (Walter Rombauts/foto's: Mercedes)
Het Wereldkampioenschap Autorijden op het hoogste niveau begon op 13 mei 1950 in Silverstone. Ferrari was daar nog niet aanwezig. Maar voor WOII werd er ook al op hoog niveau met mammoetauto's gereden, zoals Mercedes en Auto Union. Alfa Romeo was ook aanwezig, maar vergeleken bij de merken die het Hakenkruis droegen op de zilveren carrosserie, was het Italiaanse merk alleen maar een bezige bij.... "Formule 1" voor de oorlog was een staats-aangelegenheid. Hitler wilde de Duitse wagens overal zien winnen, en bijna deden ze dat ook overal. Maar één keer - in 1935 - liep het mis.
De "Duivel van Mantua", de ItaliaanTazio Nuvolari in een "gammele" Alfa Romeo won op de oude Nürburgring met zijn 176 bochten, de groene hel genaamd, de GP van Duitsland ! Hitler en met hem ook Mercedes en Auto Union (het na-oorlogse Audi) verslikten zich. Maar het stopte daarbij niet. Toen het Italiaanse volkslied moest worden gespeeld voor de zegevierende Tazio op het podium, bleek dat niet aanwezig te zijn...Geen mens had geloofd dat één van de spectaculairste autocoureurs aller tijden Mercedes en Auto Union op thuisgrond zou kunnen verslaan. De tweede wereldbrand legde de autoraces stil, althans op het hoogste niveau.
Na de tweede wereldschande - nu dreigt er een derde - overlegde men binnen de Fédération Internationale de l'Automobile, Place de la Concorde nr 8 in Parijs via welomlijnde regels een heus Wereldkampioenschap uit te tekenen dat de naam "Formula nummer ééné kreeg. De technische commissie stelde in 1946 de volgende regelgeving vast: éénzitters met motoren van 1,5 liter met compressor "opgeladen", ofwel 4,5 liter atmosferische motoren. Zo begon de F1. Het was Renault die het eerst aandurfde om een 1,5 liter motor met turbocompressor in te zetten. In 1977 in Silverstone met de RS01 bestuurd door Jean-Pierre Jabouille.
De turbine die - koele - laadlucht naar de verbrandingskamers bracht, werd aangedreven door de uitlaatgassen die met een kinetische energie van 600 km uit de motor stroomden. Dat historische feit, getekend Renault, is een apart verhaal. Maar de F1 van 1950 is in 1946 bij de FIA, allé in het mondaine restaurant "Maxime's", achter de hoek, bij een goede fles Château Margaux uitgetekend. Wie morgen de GP van België volgt, ter plaatse of niet, mag daar eens aan denken. "Fuiver" Lewis Hamilton reed vandaag met een halve seconde sneller dan ploegmaat Nico Rosberg. Het is Lewis' zesde pole op rij en de tiende van het seizoen.(Walter Rombauts)
Zondag wordt met de GP van België in Francorchamps de elfde race om het WK Formule 1 gereden. In de voorlopige stand daarin staat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met Mercedes W06 aan de leiding, ei zo na achtervolgd door ploegmaat Nico Rosberg, die zijn WK-kansen weer gaaf ziet. Ferrari-ridder Sebastien Vettel, vier keer wereldkampioen, "sukkelt" er wat achteraan, maar wil niet gezegd hebben dat hij geen wereldkampioen meer kan worden na 19 races. Leuk is ook dat de Fin Kimi Raïkkônen door Ferrari voor 2016 is behouden. Dat is verstandig van teambaas Arrivabene. Kimi, grillig van karkter, "enfant-terrible" ongetwijfeld, is een Grote Autocoureur. Hij won in 2007 overigens met Ferrari zijn eerste wereldtitel. Morgenochtend beginnen op het historische tracé de eerste vrije oefeningen.
Met veel vraagtekens, want veel teams hebben gebruik gemaakt van hun "tokens" om upgrade's uit te voeren. Daardoor zijn de kaarten onder de merken weer dooreengeschud. Figuurlijk begint iedereen met een propere lei. Ook Hamilton, die recent werd bekritiseerd wegens iets te decadent fuiven. Maar teambaas van Mercedes Toto Wolff heeft hem verontschuldigd. Formule 1 is het Rijk der Levenden. De tijd dat na iedere GP ook een begrafenis volgde is gelukkig voorbij. Intens proeven van het leven, vreugde drinken als nectar, met pikante pitpoezen, champagne, is leuker dan oorlogvoeren. Alleen dwazen kunnen anders denken. De Formule 1 bestaat als WK ingesteld nu 65 jaar.
Een heel boeiend verhaal. Dat gaat van "stomme" Alfa Romeo Tipo's 158/159 via de "Zilverpijlen" van Mercedes in 1954 en 1955 over de "mid-rear-engine" van John Cooper's bolide's naar de 3 liter twaalfcilinder Ferraris, naar tot vandaag de gecompliceerde hybrid V6-motoren ingenieurs slapeloze nachten bezorgen. Gelukkig heeft een Toyota Prius-eigenaar niet die kopzorgen. Maar de "simpele" Prius stond wel model voor de embryonale Hybrid-F1. Het verhaal is daarmee niet af. Zo begint het nog maar.
Omdat het niet mogelijk is 65 jaar in enkele vellen te proppen, zal ik - Wout Christiaenssen - gedurende de GP van België telkens een "flitsopname" geven. De gebruikte foto's zijn van Walter Rombauts, de enige beroepsjournalist in België die alleen van zijn pen leefde door alleen over auto- en autosport te schrijven. De anderen moesten nog andere dingen ernaast doen. Ook veel onderwijzers en ambtenaren die tijdens hun werkuren wat bijschreven. Walter Rombauts "leidde" speels zoals hij altijd was, elf autojournalisten op. Eén monument onder hen heeft zich tot de beste ooit in ons land ontpopt: Koen Wijckmans. Zijn naam is een waarborg voor kwaliteit, echtheid en vakkennis. Een gouden pen gehanteerd door een gouden mens.
Koen Wijckmans is de beste autosportjournalist van België. Hij is een superkenner van de toerwagenwedstrijden en schopte het journalistiek héél ver. Vandaag herinnert hij er ons aan dat BMW liefst 22 keer de "24 Uren van Francorchamps" won. Eén keer daarvan werd ook gerealiseerd door Pascal Ickx, de aristocratische broer van fenomeen Jacky Ickx. Maar ook - zoals in 1981 - waren het de Antwerpenaars Eddy Joosen en Dirk Vermeersch die in gezelschap van de Fransman Jean-Claude Andruet de etmaalrace in de Ardennen wonnen. Met een BMW uiteraard. Bijgaand daarvan een foto.
Die auto is overigens door Nederlandse Jumbo-ketenbaas Fritz van Eerd helemaal opnieuw opgesmukt en Eddy Joosen reed daarmee enkele ronden over het mooiste circuit ter wereld. Hij reed er - net als de auto - zoals in zijn grote dagen. Dagelijks trachten we op SeniorenNet Koen Wijckmans' encyclopedische geest iets dieper in te zien. Tot in de ziel kijken is moeilijk, maar met wandelende toerwagen-encyclopedie lukt ons dat wel. Tot in de plooien van de wezenlijkheid van de liefde voor coureurs, racewagens en de sterke dames achter de schermen. Waarvoor opwinding de verzekering wordt.(Walter Rombauts/Foto's: Koen Wijckmans)
VETTEL WINT MET FERRARI HECTISCHE GP VAN HONGARIJE
Sebastien Vettel heeft met zijn Ferrari de GP van Hongarije gewonnen. Hij verschalkte iedereen in de start en in de eerste bocht zoog hij ook ploegmaat Kimi Räikkönen mee naar de tweede plaats. Rosberg en Hamilton in hun Mercedes reden respectievelijk derde en...vierde. De adrenaline spoot uit de oren van de regerende wereldkampioen die hemel en aarde bewoog om zijn naar gewoonte dominante positie te herwinnen. De "polesitter" joeg zichzelf zo op dat hij een fout maakte, uit de bocht ging maar net voor de bandenmuur terug op de baan kwam...Oef !
Omstreeks half wedstrijd "ontplofte" de Force India van Nico Hulkenberg op de rechte lijn naar de eerste rechtse bocht toe. De brokken vlogen over heel de breedte van de piste en de Duitser kwam in de bandenmuur terecht. Zoals verwacht kwam hij er ongedeerd uit. De koersdirectie stuurde de Safety Car uit. Zo kwam de voorsprong van de leider Sebastien Vettel in het gedrang want het hele veld sloot zich als een treintje achter de Safety Car aan. Om de baancommissarissen kans te geven alle brokstukken weg te halen reed de Safety Car door de pitstraat met het F1-gevolg. Op die manier kon geen bandenschade worden opgelopen en kon de "ruimdienst" rustig zijn werk doen. De operatie duurde tien minuten.
Om precies 15.21 uur kreeg de meute weer groen licht en sprintte Sebastien Vettel weer weg vanop zijn leidersplaats. Nu echter bedreigt door Nico Rosberg en Lewis Hamilton die opnieuw zege-visioenen kreeg. Maar het bleef hierbij. Met nog tien ronden te rijden ontspon zich een spetterende finale ! Nico Rosberg voelde zich één met zijn Mercedes en viel Vettel aan. Maar Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault viel op zijn beurt Rosberg aan voor de tweede plaats.
Even raakte hij er voorbij, maar de Duitser reageerde bliksemsnel en pakte weer de tweede plaats. Maar...daarbij ging hij iets te vlug voor de Red Bull rijden waardoor zijn linkerachterband de rechtervoorvleugel van Ricciardo raakte. Met een kapotgereten achterband was het voor Rosberg voorbij. Ook Ricciardo moest naar de pits voor een nieuwe neus. Sebastien Vettel reed vanaf dan in een Ferrari-zetel naar de zege !!! De Rus Daniil Kvyat (Red Bull-Renault) behaalde zijn eerste podium en Max Verstappen (Toro Rosso) reed een verstandige knappe race. Laatste hoogtepunt was ook dat Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda op de vijfde plaats finishte.(Walter Rombauts)
PER 1 SEPTEMBER SLUIT WALTER ROMBAUTS ZIJN BLOF AF
Het is goed geweest. Het leven biedt mij comfort, rust en plezier. Ik dank OPRECHT alle lezers en speciaal nog de bezieler van deze unieke site, Pascal Vyncke, het moet een uniek man zijn. Ik dank ZEER in het bijzonder een groot kampioen Eddy Joosen, een zeldzame vriend Patrick Snijers, Mark Webber - tja, 't is waar - de HEER Niki Lauda, en niet te vergeten ALLE leden van Antwerp Motor Union die me dit leven "cadeau" hebben gegeven.
Het is nu uit, op doodgaan na heb ik ALLES meegemaakt. Dank voor zoveel, en inzonder aan STAF VAN GRIEKEN, die mij toegang verschafte tot het "Heilige der Heilige", zijnde "Antwerp Motor Union" waarvan Tony Stappaerts, Jacques de Clippel en het monument Roger Vrevack van Elf, de bezielers waren. Dank vooral aan Jan Hendryckx, lid van AMU en zéér geacht sportkomissaris bij de RACB. Hij redde mijn zoontje uit een benzinebrand in de pits in Francorchamps. Waarvoor ook dank - die mij niet graag ziet - aan zijn vrouw Ingrid.
Ik zal trachten een dank-U-lijst op te stellen tegen 1915. Koen Wijckmans staat op de eerste plaats, MIJNHEER Guy De Schepper direct erna. MIJNHEER Marc Beckers ook. MONSIEUR Didier Theys, biènsûr...et inévibable... MIJNHEER MIKE VAN HOOYDONCK en ROLAND BRUYNSERAEDE.
Ik denk (-wat een pretentie...alsof ik Rodin's beeltenis als inspiratie zou mogen gebruiken) dat ik elks ervan een portretje kan bezorgen. Dan is het leven voorbij. Het is goed geweest.
Dank,
Walter Rombauts, die NOOIT ontrouw is geweest. Vooral niet tegenover zichzelf.
Ingeniositeit is niet te koop. Er kruipt een gluiperig syndroom uit de hersenen van de ingenieurs dat maakt dat het ene concept succesvoller is dan het andere. Naar dezelfde speelregels ontworpen. Verliefdheid is scheikundig te analyseren. De mogelijke vrucht ervan is niet genetisch te bepalen...Dat zie je rondom. Maar terug naar de F1 waar Renault als merk ernstig in gebreke blijft. Onterecht.
HAMILTON RIJDT POLE HALVE SECONDE SNELLER DAN ROSBERG
Lewis Hamilton vertrekt morgen vanuit "pole-position" voor de GP van Hongarije. Hij neemt de start voor ploegmaat Nico Rosberg die tracht de 17 WK-punten met zijn Britse teammaat dicht te rijden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Alleen al het verschil van 0,576" (meer dan een halve seconde) verschil met Hamilton spreekt boekdelen. Sebastien Vettel (Ferrari) legde beslag op de derde plaats, Ricciardo (Red Bull) op de vierde en Kimi Räikkönen (Ferrari) op de vijfde.
Een race op de 4,381 km lange Hongaroring - een beetje een oude Nürburgring - is vaak een onvoorspelbare zaak. De race blijft altijd te rijden, maar uiteraard is Lewis Hamilton de uitgesproken favoriet. Even moet verwezen worden naar de pech van Fernando Alonso met de Mc Laren die in Q2 - dat was al een prestatie ! - naar het begin van de pitstraat in panne viel. De tweevoudige wereldkampioen duwde zijn auto, onder luid applaus van het publiek, verder richting pits.
De baancomissarissen hielpen hem met velen want anders was het een onbegonnen klus. Maar een coureur mag van buitenaf geen hulp ontvangen. Men zag het door het hoofd van Ron Dennis (big-boss Mc Laren) schieten. De Mc Laren-Honda verdween in de pits. Het was een mooi Japans toneelstukje, zoiets van de ridder die de draak probeert te overwinnen. Leuk als verhaaltje, maar na herhaaldelijk ernaar kijken wordt het wat saai. Zelfs als de ridder dan toch nog de maagd uit de klauwen van de draak ontfutselt.
Morgen is er de GP van Hongarije, met twee sterren op de eerste rij die door een rode Ferrari-gloed worden beschenen en nog een briezende stier (Ricciardio in de Red Bull) wiens horens de sterren willen doorboren. Al de anderen rijden voor punten. Niet voor de zege. Start om 14 uur. (Walter Rombauts)
HAMILTON OOK NIPT SNELST IN FP3 VOOR GP VAN HONGARIJE
De derde vrije oefeningen voor de GP van Hongarije die morgen wordt gereden heeft verschillende hoofdrolspelers opgeleverd. Na negen minuten van de zestig te gaan zette Max Verstappen met 1'26"363 te worteltijd. Kimi Räikkönen verbeterde die acht minuten later tot 1'25"943 en nam daarmee na de Nederlander het commando over. Koortsachtig bleven coureurs, ingenieurs en teammanagers zoeken naar het beste rubbercompound voor een piste de 52°C warm is en een omgevingstemperatuur van 31°C heeft.
Op de tweeëntwintigste van de zestig minuten prikte de Duitser Nico Rosberg 1'25"201 op het scorebord en zette zich daarmee op positie één ! Slechts weerom acht minuten later knalde de winnaar van de jongste 24 Uren van Le Mans, Nico Hulkenberg zijn Force India door de muur van 1'24"483 en leidde de dans. Wereldkampioen Lewis Hamilton strandde in zijn poging om Hulkeberg's chrono uit te wissen op 0'264" van de Duitse coureur. Merkwaardig genoeg bracht stuurgenie Fernando Alonso de koppige Mc Laren-Honda op de derde plaats met slechts 0,363" van Hulkenbergs prestatie.
Maar dan kwam op twaalf minuten voor het afvlaggen de klap op de vuurpijl en zette Rosberg in de Mercedes 1'2"005 op de klokken: eerste met zelfs 1,388 voorsprong op Hulkenberg. Wie meende dat de climax was bereikt, sloeg zijn gedachte mis want...de Heer Lewis Hamilton "himself" in "race-dressing" perste op acht minuten voor de finishvlag 1'22"997 uit de Mercedes W06. Hij zette daarmee zijn ploegmaat Nico Rosberg met 0,098" "achterstand" op de tweede plaats. Nico wilde nog een poging doen die tijd te verbeteren maar de versnellingsbak van de auto blokkeerde aan het eind van de pitstraat. Lewis Hamilton reed dus in de eerste drie vrije trainingen altijd de beste tijd. Of hij straks - start om 14 uur - ook als pole-men op het schavotje zal kruipen zien we in een ogetwijfeld spannende kwalificatie.(Walter Rombauts)
Het was weer snel gefikst voor Lewis Hamilton in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Hongarije ! Hij liet 1'23"949 op het timebord zetten en dat was meteen de normtijd waar iedereen zich op te pletter kon rijden. Nu deed dat daadwerkelijk niemand. Figuurlijk wel, want de verdienstelijke Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault naderde tot op 0,351" van de tweevoudige wereldkampioen in zijn Mercedes. De Australiër Daniël Ricciardo in de tweede Red Bull reed een lange stint, bijna driekwart van een GP. Op twintig minuten voor het einde begaf de Renaultmotor het en moest hij het gras in. Maar zijn rondetijd was wel voldoende om Nico Rosberg van een derde plaats te houden.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spinde tot twee keer toen en ziet tot morgen tenminste een schitterende Kimi Räikkönen voor zich staan. Maar Ferrari sluit duidelijk nog niet aan bij de Mercedes-tandem. Red Bull op het eerste gezicht wel, maar de "houdbaarheid" van de Renaultmotor blijft toch altijd een vraagteken. Net zoals voor Carlos Sainz jr en Max Verstappen in de Toro Rosso. Beide jonge gasten deden het zeer goed; respectievelijk zesde en elfde. Ook Fernando Alonso in de Mc Laren met de "Singer", sorry - Hondamotor verdient een onderscheiding voor een achtste plaats. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen die al meer op racen gaan gelijken. In de namiddag zijn er dan de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Een verrassing is niet uitgesloten maar uiteraard aast Lewis Hamilton daarop.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
HAMILTON RIJDT IEDEREEN KANSLOOS IN FP1 IN HONGARIJE
Omzeggens direct na het vrijgeven van anderhalf uur eerste vrije traingen, zette de regerende wereldkampioen in zijn Mercedes de snelste tijd: 1'25"291. Hoewel ploegmaat Nico Rosberg verbeten aan die chrono frutselde, kon hij toch niet dichter komen dan 0,106" van de kopman. De Brit wordt binnen het Mercedes-team geen nummer één genoemd, maar is het in de praktijk wél. De - onterecht - bekritiseerde Kimi Räikkönen (Ferrari) liet de derde tijd opschrijven, maar op iets minder dan zes minuten werd voor hem de rode vlag nog eens gehanteerd. De voorvleugel van de Ferrari vloog aan diggelen, zonder dat de Fin een aanwijsbare fout maakte.
De eerste rode vlag van de wedstrijd "wapperde" toen Sergio Perez (Force India-Mercedes) op net geen uur trainen in bocht vijf hard met de vier wielen over de curbstone's reed. Rechts achter was de ophanging niet in staat die brute oscillatie te verwerken en brak af. Daardoor belandde de bolide tegen een grasmuur, werd van daaruit naar de vangrails aan de overkant gecaramboleerd en buitelde aan een "aftelpaal" 150 meter over de kop. Zoals verwacht werd de coureur vanuit zijn hachelijke positie bevrijd. De rolbeugel, het veiligheidsharnas en het HANS-systeem volbrachten prachtig hun rol. Sergio Perez wandelde heelhuids terug naar de pits. Weg rode vlag, terug racen !
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) kwam ook in de arena van de prachtige Hongaroring waar hitte heerst. Wat hij ook aan "spitzfingergefüll" uit zijn stuurtje perste, hij bleef achter de Red Bull's van Kvyatt en Ricciardo "plakken". Eergevoel deed hem "broekvent" Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) naar een plaatsje achter hem verwijzen. Maar die snelle puber deed het toch weer niet slecht. Samen met zijn ploegmaat Carlos Sainz, vindt hij aansluiting bij het selecte groepje grote namen die voor podiums, punten en een enkele voor de zege en de wereldtitel 2015 rijden (lees: Hamilton en Rosberg). De "rest", Williams-Mercedes en Ferrari, Red Bull en zelfs Mc Laren "tuffen" er met een al dan niet grotere kloof achter. Straks om 14 uur, tijdens de tweede vrije oefeningen, kunnen die machtsverhoudingen nog wel wat verschuiven. Maar wellicht geldt dat niet voor Mercedes. Die blijven als lichtende hemellichamen vooraan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HET HEILIGE HUISJE VAN DE F1 MOET OVEREIND BLIJVEN
De Formule 1 zoals die als " opperste kunst van het autorijden" uit de techniek is geboren moet overeind blijven. Nu, 65 jaar nadat het "Wereldkampioenschap van de Autocoureurs" officieel is ingesteld (1950) dreigt een beeldenstorm de heiligdommen van dat moeilijk na te vertellen heroïsche tijdperk te vernietigen. Een eerste "beeld", zeg maar Monument, dat dreigt omgekeild te worden is Bernie Ecclestone (84). Net als geen enkele sterveling heeft hij het eeuwig leven. De aasgieren cirkelen al boven hem, en nu en dan al heel dichtbij rond hem. Zoals het lankmoedige bericht dat de F1 zou worden verkocht aan een Amerikaanse/Arabische constructie.
Of hoe de President van de "Fédération de l'Automobile" (FIA) op de Place de la Concorde, de zeer autosportdeskundige Jean Todt, er openlijk vertelt dat de Formule 1 geen prioriteit meer heeft, maar eerder de mobiliteit en de Formule "E" (races met puur elektrische éénzitters, clownesk door een dwaas technisch reglement) voorop stelt. Jean Todt is de opvolger van Max Mosley - dikke vriend van Ecclestone - die in een kwalijk licht kwam door zijn nazi-getinte sm-spelletjes met een drietal gewillige dames die hem maar al te graag met een halsbandje lieten rondkruipen en er zweepslagjes bovenop gaven. Max, technisch F1-kenner bij uitstek, briljant jurist en gewoon steengoed President van de FIA wist niet dat webcams zijn excentrieke liefhebberij op het internet brachten.
Heibel. Afrekening onder grote bazen en bonzen. Dus moest Max Mosley weg en kwam er een eerder anders geaarde President aan de macht. Evenwel ook niet zonder zonde. Overigens is in ieder Helig Huisje "De Zonde" als snoep aanwezig. Het verbodene, het zondige, is altijd het plezantste geweest. Ook al zoekt ieder rechtgeäard mens naar een Godsbegrip dat universeel onze pekelzonden zal vergeven. Ondertussen is de F1 zoals hij historisch is gegroeid in levensgevaar. Daar moet het gezonde verstand - als dat nog bestaat - iets aan doen.
Door bijvoorbeeld niet alles te strikt te reglementeren. Laat ingenieurs vrijer in concepten, zowel de aerodynamische-, de mechanische en de elektrische. Volgend jaar zal de F1 weer een wezenlijke metamofose ondergaan. Er zal vraag zijn naar échte Autocoureurs. (met een hoofdletter omdat het over een wetenschap gaat en niet over Disneyland). De rijkeluiszoontjes zullen plaats moeten ruimen voor stuurgenieën. Ze zullen in dat Heilige Huisje voor leven en niet voor dood en verderf zorgen. Dat de onstoffelijke oppermacht die bestaat, die heerlijke zonde van de rollenspelletjes in de F1 welig laat tieren. Godsbegrip en Zondebesef zullen elkaar bekampen.
Jules Bianchi (25) die op 18 juli in zijn geboortestad Nice is overleden, is de eerste nadat Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in de Tamburrello-bocht in Imola het leven liet. Die als veelbelovend coureur in de GP van Japan in oktober 2014 in de coma is gebleven. Gelukkig wordt er nu opnieuw - door o.a. Jean Todt - aangedrongen op een nog veiliger Formule 1. Een heilig huisje dat moet verder bestaan in zijn oorspronkelijke grootsheid. Zelfs als straks alle zondaars de geneugten hebben moeten afleggen die ze zo intens hebben mogen proeven. De champagne, de hete vrouwen, de razende auto's, het leven als halfgoden. Wie dat heilige huisje betreedt moet erin bidden "que la fête de la vie peut continuer encore longtemps". Een puur zondig gebed. Vanaf vrijdag is er de GP van Hongarije. Op de Hongaroring nabij Budapest. In een heerlijk land.(Walter Rombauts)
MEMORIES: GILBERT STAEPELAERE WON VIER KEER IN IEPER
Het is zomaar een losse anekdote. Bladje voor bladje wordt een archief van 50 jaar autp- en autosportgeschiedenis ter hand genomen. Vandaag kwam ik Gilbert Staepelaere tegen. Hij liet me eraan herinneren dat hij vier keer de Rally van Ieper heeft gewonnen. De eerste keer was dat in 1969 in een Ford Cortina met André Aerts. In 1970, ook met Aerts, was dat in een Ford Escort. Gilbert Staepelaere was de man die de Escort groot maakte. Ford is hem daarvoor eeuwige dankbaarheid verschuldigd maar heeft dat niet gedaan. Ford België, waar Gilbert werkte, heeft hem eerder onheus behandeld. Of toch niet zoals het hem toekwam. Tot daar. In 1972 won het duo nog eens en in 1974 won hij met "Jimmy" (Jean-Pierre Cuvelier) een vierde keer. Wellicht werd dat zijn bloemrijkste overwinning in Ieper.(Walter Rombauts/Foto: Gazet van Antwerpen)