MEMORIES: GILBERT STAEPELAERE WON VIER KEER IN IEPER
Het is zomaar een losse anekdote. Bladje voor bladje wordt een archief van 50 jaar autp- en autosportgeschiedenis ter hand genomen. Vandaag kwam ik Gilbert Staepelaere tegen. Hij liet me eraan herinneren dat hij vier keer de Rally van Ieper heeft gewonnen. De eerste keer was dat in 1969 in een Ford Cortina met André Aerts. In 1970, ook met Aerts, was dat in een Ford Escort. Gilbert Staepelaere was de man die de Escort groot maakte. Ford is hem daarvoor eeuwige dankbaarheid verschuldigd maar heeft dat niet gedaan. Ford België, waar Gilbert werkte, heeft hem eerder onheus behandeld. Of toch niet zoals het hem toekwam. Tot daar. In 1972 won het duo nog eens en in 1974 won hij met "Jimmy" (Jean-Pierre Cuvelier) een vierde keer. Wellicht werd dat zijn bloemrijkste overwinning in Ieper.(Walter Rombauts/Foto: Gazet van Antwerpen)
PEUGEOT WON 500 MIJLEN VAN INDIANAPOLIS IN 1913 MET REVOLUTIONNAIRE MOTOR
Nadat Peugeot met het Type 1 zijn eerste en laatste stoomaangedreven Peugeot had opgegeven in 1889, begon voor het merk in de aanloop naar de volgende eeuw een fascinerende geschiedenis met vele hoogtepunten. Zoals het winnen van de 500 Mijlen van Indianapolis in 1913. De Fransman Jules Goux (°1885 en +1965 in Valentigney) maakte temidden van de vooral Amerikaanse bolides een weergaloze publiciteit voor het in 1810 opgerichte "Peugeot Frères et Co". Jules Goux was ingenieur bij Peugeot en ontwikkelde de eerste Peugeotmotor met bovenliggende nokkenas.
Die had als enorm voordeel dat de lange stoterstangen kwamen te vervallen. Dus minder wrijvingsverliezen, preciezere opening- en sluiting (soms overlapping) van de in- en uitlaatkleppen en daarmee ineens een betere cilindervulling. Met intensere verbranding van lucht-benzinemengsel en dus een hogere neerwaartse werkdruk op de zuiger. Deze Peugeot-motor was een eerste grootse en wereldwijd geziene omwenteling in de geschiedenis van de Indy 500 die in 1911 zijn geschiedenis begon. Een landgenoot van Jules Goux, René Thomas (°7 maart 1886 en + 23 september 1975) won in 1914 met een Delage. Mercedes was in die periode ook aanwezig, maar de ster schitterde daar niet.
Een vertellinkje, een fabeltje, een anekdote, wil gezegd hebben dat Jules Goux en zijn boordmecanicien Emil Begin, tijdens de pitstops champagne tegen deshydratering dronken. Zes flessen wil de overlevering van 102 jaar geleden. "Dan moet Jules dronken over de zegemeet zijn gereden...? Is het waar. Niemand die kan getuigen leeft nog. Het is overlevering en ieder klein detail wordt bij het volgende verhaal nog eens opgeblazen.
Maar misschien is het wel waar. Ik heb met eigen ogen in mijn autoleven gezien hoe de Zweed Stig Blomqvist (Saab) voor de start van de toenmalige echte Boucles de Spa van monument Alphonse Delettre, een fles aquavit zien leegdrinken. Ook tijdens de beroemde Rally's van Ieper heb ik kampioenen met wat "Paters van Westvleteren" - daar vlakbij o.a. de Kemmelberg - zien genieten en dan de start nemen van een nieuwe "boucle"...en winnen. Wie zal het zeggen. Maar Jules Goux was een groot autocoureur, onbetwistbaar.
Als coureur debuteerde Jules Goux in 1905 en in 1908 en 1909 won hij de GP van Sitges in Spanje. Peugeot vroeg hem fabrieksrijder te worden. Zo geschiedde en hij zette een orgelpunt neer in de "Cup de la Sarthe" in Le Mans, elf jaar voordat de "l'Automobile Club de l'Ouest" met de 24 Uren van Le Mans de grootste auto-industriële confrontatie tussen autoconstructeurs creëerde. Jules Goux reed na WOI nog drie keer in Indianapolis en eindigde binnen de eerste drie. Steeds met Peugeot. In al zijn volgende deelnames kreeg hij met mechanische pech af te rekenen. Hij won ook de eerste GP van Italië in Brescia en eindigde in een Bugatti zijn coureursloopbaan.
Dit alles om eigenlijk te vertellen dat Peugeot stormen heeft doorstaan, er zogoed als ongehavend is doorgekomen, tenzij je de inmenging van 7% van GM sinds 2011 - na de bankencrash in 2008 - als klein litteken wil beschouwen. Vandaag vecht Peugeot nog steeds mee op het hoogste vlak van autotechnologie. Vooral inzake motoren. De productie- en personeelskosten worden echter steeds zwaarder...terwijl de winstmarges soms heel nipt zijn... Robotten rukken op om die kosten te dempen. CEO van Fiat, Sergio Marchionne die het noodlijdende Chrysler inlijfde, heeft jaren geleden al gezegd dat er in de wereld maar plaats zal zijn voor een zestal autoconstructeurs. Wie "maar" zes miljoen auto's per jaar fabriceert moet met een sterkere partner vrijen.
Zijn Fiat-President John Elkann -rechtstreeks afstammeling van de familie Agnelli - heeft nu al voor de derde maal het machtige General Motors (derde autoconstructeur ter wereld vandaag) ten huwelijk gevraagd. Maar Mary Barra, President van GM, is voorlopig niet te verleiden. "Dan worden we de grootste autoproducent ter wereld", fluisterde de charmante duivel Sergio Marchionne haar in het oor. Fiat-GM zou dan over VW en Toyota wippen die nu één en twee zijn... Maar is die Sergio nog zo imponerend, Mary ziet de 34 miljard euro schuld die hij in zijn Fiatdoos achter zich aansleept, niet als een schoonheidsvlek, maar wel als een wrat. Die schuld is in de jongste vijf jaar opgelopen, zijnde een negatieve "sprong" van 62%.
Sergio Marchionne, die vorig jaar Ferrari-president Luca di Montezemolo ontsloeg, pikte de 18 miljard euro die "Luca", rechtsreeks door Enzo Ferrari destijds aangeduid als President, netto had verdiend aan het fetisjistmerk netjes in. Hij kapte ze in de Fiatput. En kreeg flinke bonus. Hoeveel doet niet terzake, want dat neigt naar jaloersheid, de meest kwalijke, ziekmakende zonde die in de wereld tiert. Allé, John Elkann ving voor de derde keer bot bij Mary Barri. Maar geeft niet op. Maar omdat het lang duurt eer een industriële vrijer wordt gevonden, wordt nu ook PSA Peugeot-Citroën in het vizier genomen. Dit kroonjuweel dat het langst van allen in privé-familiebezit bleef, is verleidelijk. Peugeot won ook de 24 Uren van Le Mans 1993 met de "905". Na een terugkeer om Audi te verslaan moesten ze afzien van deelname. Dit onder druk van de wereldwijde crisis sinds ; die eigenlijk nu, acht jaar later..., in nog ergere mate opnieuw begint
Peugeot moet terugkeren, naar huis, in La Sarthe. Waar wereld-autogeschiedenis is gereden en geschreven. Doen zoals hun pionier-coureur Jules Goux deed. Van Amerika terug naar La Douce France, om er in 1926 de GP van Frankrijk in Miramas te winnen. Naast de GP van Europa in Spanje dat jaar. Moest hij reïncarneren hij haalde "zijn" merk uit de woestijnrally's die tijd- en geldverlies zijn en geen sikkepit bijdragen aan "image-building". Hij zou de "Leeuw van Sochaux" weer naar Le Mans halen. Het Mekka van de autosport met als omkransing het "World Endurance Championship" (WEC) waarin ze zich konden meten en...winnen van Porsche, Audi of Toyota. Zoiets onthoudt het publiek. Zitten daarin niet de potentiële autokopers, samen "het volume" vormend waarop een fabriek kan dijen en robotten buiten houden. Enfin, dat was iets over Jules Goux, een wereldwijde pionier van Peugeot. (Walter Rombauts/Foto's Peugeot, Fiat en GM en wr)
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de GP van Engeland gewonnen. De negende race om het WK F1 2015 die is verlopen als een thriller. Vooral omdat de Brit die de "pole" had gereden zich liet verrassen door de braziliaanse "veteraan" Felipe Massa (Williams). Ook de Fin Vallteri Bottas in de tweede Williams wipte over de lokale held. Nico Rosberg zag vanop de vierde plaats een wig gedreven tussen hem en zijn ploegmaat. Williams leidde de GP van Engeland ! Twee safety cars in vier ronden omdat eraf was gegaan, met hem ook Grosjean. Even trokken er al wolken samen over Silverstone omdat de coureurs achter die safety cars bij elkaar mogen aansluiten (in tegenstelling tot achter de "Virtual Safety Car", tijdens dewelke de tussenstanden moeten behouden blijven).
Nadat de piste terug "groen" werd, stond Felipe Massa als leider onder zeer hoge druk. Nog wel het meest van ploegmaat Vallteri Bottas die op zijn beurt op de staart werd getrapt door derde rijdende Lewis Hamilton. Doordat de weerman met welles-niet-regen vanaf de 35ste ronde ook wilde meespelen in de thriller, begonnen berekende, soms impulsieve, soms ronduit domme bandenwissels. Uit die verwarring kwam Hamilton in de 46-ste ronde definitief als leider en latere winnaar.
Voor 140.000 toeschouwers reed hij naar de zege die hem in de WK-stand verstevigt en 17 punten voorsprong laat nemen op ploegmaat Nico Rosberg die vorige race in het Oostenrijkse Spielberg won. Sebastien Vettel (Ferrari) finishte derde en spoot mee champagne in alle lachende gezichten. Ploegmaat Kimi Räikkönen (Ferrari) geraakte het noorden kwijt, begon wat te klungelen en moet zijn statuut bij de Scuderia wellicht herbekijken. Buiten deze vijf klinkende namen, Hamilton, Rosberg, Vettel, Massa en Bottas, mogen de overige stuurwielridders zich leuke figuranten noemen.
Max Verstappen ging ook in de zandbak. Niet als clown, maar eerder als zichzelf overschattende tiener. De tweede keer op negen races. Leergeld. Het nog niet droge achter zijn oren zal wel opdrogen. De GP van Engeland maakt duidelijk dat tweevoudig wereldkampioen (2008 en 2014) op weg is naar zijn derde. Iemand is het ook groots deed is Fernando Alonso die met die ezel van een Mc Laren-Honda een eerste WK punt scoorde dat aan de tiende plaats is verbonden. Ron Dennis, Eric Boullier van Mc Laren en Yasuhisa Aria van Honda mogen naar Japanse gewoonte een diepe buiging maken voor de Spanjaard. Zonder "hot saké" vanavond. (Walter Rombauts/Foto: Mercedes)
MC LAREN'S STARTEN 17DE EN 18DE STRAKS IN SILVERSTONE
Eric Boullier, teambaas van Mc Laren-Honda ziet met lede ogen aan hoe de twee Mc Laren-Honda's in de bakermat van de Formule 1, Silverstone achteraan op de startgrid staan. Fernando Alonso 17de, Jenson Button 18de, allebei wereldkampioenen. Het huwelijk tussen het historische team en motorleverancier Honda is niet geslaagd te noemen. Er doemen kwalijke kantjes op. Commerciële partnerdeals worden uitgesteld of afgezegd. Mc Laren als merk kan zich dit niet veroorloven. Fernando Alonso bewaart er zijn humor over "Het moet altijd eerst slecht genoeg gaan om het daarne beter te hebben..."(sic)
De Japanner Yasuhisa Arai is het hoofd van een eigen opgezet motorteam bij Honda dat de V6 Turbo Hybrid biceps moet geven. Naar Japanse gewoonte blijft hij rustig onder het drama dat zich afspeelt. "Het is een langlopend programma", placht hij te zeggen. "Het gaat niet over enkele weken, maar over jaren..." Dat terwijl Eric Boullier dagelijks aan dat maskerachtige Japanse hoofd zit te zeuren. Wàt er precies achter de schermen wordt gezegd blijft - voorlopig - geheim. Maar dat er een zwarte Japanse haar in de Britse Mc Laren-boter is gevallen is duidelijk.
Silverstone is één van de snelste races van het seizoen. Er wordt zo om en rond 227 km/h gemiddeld gereden. Dat wil zeggen dat er vaak op vollast tegen zo'n 335 km/h wordt gereden en de traagste bocht tegen ongeveer 85 km/h. Op die cijfers zitten natuurlijk kleine spelingen. Ze hangen af van het grote hart van de piloot in kwestie, van de motor- en remtechniek, en van de bandenstaat. In Silverstone is het vandaag moelijk een strategie te kiezen. Eén of twee bandenwissels ? Als het asfalt héél warm is, wreet dat aan de banden alsof het snoepjes waren. Gelullig kondigt het weerbericht 19°c aan en een asfaltwarmte van 32°C. Straks (14 uur) weten we meer als 52 ronden van 5,891 km doorheen 18 bochten, voor de wielen worden geschoven.(Walter Rombauts)
HAMILTON VERTREKT UIT POLE-POSITION IN GP VAN ENGELAND
Zelfzeker in de kwalificaties heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton met 1'32"248 alle glans weggeveegd van degenen die dezelfde ambitie koesterden. Nico Rosberg, dominerend in de twee van drie vrije trainingen, ziet zich tweede. Felipe Massa, uitzonderlijk sterk, bracht de Williams-Mercedes op de derde plaats in de oersnelle kwalificaties. Kimi Räikkönen, gaat viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel vooraf, beiden in een Ferrari. Max Verstappen (Toro Rosso) haalde Q3 niet en belandde op een 13de plaats. In de derde vrije training (FP3) vanochtend bezette Max zelfs de 5de plaats. Maar technische problemen hielden hem weg uit Q3.
Niet slecht voor een tiener als men ziet dat twee wereldkampioenen, Fernando Alonso (2005-2006) en Jenson Button (2009) door het manke huwelijk van Mc Laren en de Hondamotor genoegen moesten nemen met een respectievelijk een 17de en 18de plaats. Morgen is er de GP van Engeland waarin Nico Rosberg toch zal pogen wat af te vreten aan de achterstand van 10 punten t.o.v. leider in de tussenstand Lewis Hamilton. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) pakte de vierde chrono en Kimi Räikkönen ging voor de vijfde en staat daarmee voor viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de andere Ferrari.(wr)
FORMULE 1 IS EEN SPIEGEL-OEFENING, WINNEN VAN ZICHZELF
Zondag is er de GP van Engeland, eigenlijk de wieg van de huidige F1. Precies 65 jaar geleden. Lang voor WOII waren er al F1-races. Maar in 1948 is het allemaal in een vorm gegoten die "officieel" is bij de FIA die uiteindelijk minstens 169 landen vertegenwoordigt. Jean Todt - ik sta nu recht in het teken van trouw - is er de president van. Hij heeft meer aandacht voor de verkeersreglementen, de homologaties van voertuigen, dan voor de Formule 1 zoals die sinds 2014 is geworden. Jean Todt is in de jaren '64 begonnen als navigator van ik weet meer wie in een Peugeot 404. Hij is gewoon een HELE grote mijnheer.
Niettegenstaande hij Michaël Schumacher bij Ferrari heeft "opgevoed" tot wat de ongelukkige Michaël nu is, heeft hij nooit het ware inzicht gehad in wat F1 nu precies is. Heilige broeder Ayrton Senna da Silva (driemaal wereldkampioen) heeft me dat eens - dank aan Thierry Boutsen - eens glashelder uitgelegd. "Ik spreek met God als ik een "pole-position" mogelijk maak. HIJ antwoordt. En ik voer uit." Dat Godsbegrip is niet meer essentieel aanwezig in de F1. Logisch. Mooie, geldzuchtige, drank- en narcistische vrouwen in overvloed... Er wordt op een slokje sperma en champagne meer of minder niet meer gekeken. Om het nog braaf te houden.
Als straks de derde vrije traingen voor de GP van Engeland beginnen, zouden - niet Kimi Räkkönen omdat ie zichzelf kent - de overigen eens goed in de spiegel moeten kijken. Tegenover de werkgevers (FOCA, FOTA...FIA), Ferrari, Renault en Mercedes, en daarmee tegelijkertijd het hoog gewaardeerde publiek wereldwijd zijn de "snotneusen" dat verplicht tegenover zichzelf. Het is een zalige verwennerij die F1, zonder dat je wordt onthoofd. "A brave New World" van het destijds verboden boek van Aldous Huxley is niet de bedoeling. Maar als je in de trillende spiegeltjes van je bolide kijkt, ga dan thuis ook eens voor de spiegel staan. En oordeel - vooral - over jezelf. Zondag is er de GP van Engeland in Silverstone.(wr)
ROSBERG OOK SNELST IN FP2 NA HAMILTON'S MOEILIJKHEDEN
Nico Rosberg die vanochtend de snelste tijd reed in weerwil van versnellingsbakproblemen, staat ook bovenaan in de tweede vrije trainingen. Toch kon de Duitser dit pas realiseren nadat Lewis Hamilton mechanische problemen kreeg aan de Mercedes W06. Rosberg ging nipt Kimi Raïkkönen (Ferrari) vooraf. Morgenochtend zijn er de derde vrije trainingen, waarna de kwalificaties. Dan is er een eerste silhouette van hoe de race er zondag zal uitzien.(wr)
ROSBERG SNELST IN FP1, VERSTAPPEN RIJDT DERDE TIJD !
Al snel zette regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich aan de spits van het veld in de eerste vrije trainingen om de GP van Engeland. Net voor het afvlaggen van deze eerste sessie, wipte Nico Rosberg met 1'34"274 nog over de leider in de WK-stand. Deze negende race om het WK F1 wordt zondag in Silverstone gereden. De Nederlander Max Verstappen (Toro Rosso) zette als tiener nog eens iedereen een neus door de derde snelste chrono te laten opschrijven. Zijn ploegmaat Carlos Sainz jr bleef wel altijd rond de wijzerstanden van Max toeren, maar kon er niet voorbij. Alle teams zoeken voor deze namiddag betere afstellingen, en de Mc Laren's met Fernando Alonso en Jenson Button bleven drama opvoeren met de Hondamotor. Triest om zien.(wr)
De eerste GP uit de F1 geschiedenis is gereden in Silverstone in juli 1950. Ferrari was er toen voor één race niet bij. Zondag wordt de GP van Engeland gereden en meteen wordt het begin van het einde na 65 jaar "highstanding" in gevaar gebracht. Wat is zal niet meer zijn. Bernie Ecclestone, grootmeester van de F1, die hij in 1981 via de "Formule One Constructors Assiociaton" (FOCA) van armoezaaiers naar miljardairs bracht, is 84 en weldra verdwijnt zijn fysische gedaante in het onstoffelijke. De F1 is daarmee in gevaar en dreigt te worden verkocht aan Arabische/Amerikaanse gieren.
Die pikken de historische grootheid weg, en er zullen alleen nog kermiskoersen resten. Daarom is Silverstone het begin van het einde. Zelfs Jean Todt, waardig President van de Fédération de l'Automobile (FIA) in Parijs, toont geen belangstelling meer voor de F1. De F-e (elektrische éénzitters) draagt vandaag ieders belangstelling weg. Tegen 2020 is het zelfs de intentie de eletrische éénzitters (veertig jaar na de USA) als norm te stellen voor de Formule 1. Ondertekende hoopt dan net als Bernie binnenkort in het onstoffelijke te mogen zijn verdwenen. Er is respect voor de wieg van het WK F1 in Silverstone, een oud militair vliegveld, waarop een snel tracé is getekend.
De Britten (hoe Europees ?) hopen op een Engelsman als winnaar. Dat zal dan Jenson Button dan niet zijn. Want Mc Laren is aan zijn vijfde motor toe. "Shame on You Honda". Harakiri hoeft niet meer, maar zeer buigende - zoals alleen Japanners dat kunnen - gemeende verontschuldigingen zouden op zijn plaats zijn. Ron Dennis - dictator van Mc Laren - zou er tevreden mee zijn en geen koppen laten rollen. Hij is een beschaafd man, die zelfs zijn vijand de dood niet wil injagen. Morgen begint de GP van Engeland met de eerste vrije trainngen.(wr)
Het verliep Dantesk. De kwalificaties filterden alles en iedereen door de listige doolhof van Spielberg. Kimi Räikkönen was ronduit ontzet toen hij in Q1 op de achttiende plek belandde door teveel verkeer op de baan. Slechter kon niet meer. "Iceberg" sm aansluitendolt even en gaf het ruiterlijk toe. Max Verstappen redde zijn vel in Q2 nadat hij nochtans nogal lang de...eerste plaats bezette. Maar in Q3, de essentie voor de zo belangrijke pole-position, bleek die toch te worden gespeeld tussen Hamilton, Rosberg en Vettel in de Mercedessen en Ferrari.
In de ultieme ronde zag het er even naar uit dat Nico Rosberg zijn ploegmaat Hamilton van de spits zou verdrijven, maar met 0,200/seconde sneller in de tussensector, ging hij in de laatste bocht in een spin die net niet in de bandenmuur eindigde. Dus 1. Lewis Hamilton 2. Nico Rosberg en 3. Sebastien Vettel. In de eerste tien starten morgen drie Duitsers. Nico Hulkenberg deed het weerom goed. En zeggen dat het weerom machtigste land van Europa niet eens nog een GP heeft. Max Verstappen kwam in de Q3 pas laat op de baan en zetten een knappe achtste tijd. Daarmee als piepjong "coureurke" aansluitend bij de besten in de F1 van vandaag.(wr)
VETTEL BEKNELT HAMILTON, VERSTAPPEN VERLIEST JEUGDBRAND IN FP3
"Loebas" Sebastien Vettel, de heer Lewis Hamilton, grootmeester Kimi Räikkönen, zijn opkomende landgenoot, gezel, Vallteri Bottas, goede leerling Sergio Perez en gefrustreerde Nico Rosberg, kregen om precies 11.11 uur een krop in de keel. Ze voelden zich als misdienaars in de hoek gezet door een tiener die zowaar zijn jeugdbrand verliest en in het Oostenrijkse Spielberg plaats neemt onder de groten: Max Verstappen met een Toro Rosso. Hij gaf de "Red Bull Ring" aldaar de glans die de echte "Red Bulls", Ricciardo en Kvyat, niet konden waarmaken. Max Verstappen pinde zich vast op de vierde plaats, zomaar direct Vettel verdringend. Die meende dat hij roze olifantjes zag. Maar neen, het waren de echte Jumbo's van de gelijknamige Nederlandse warenketen die de groten kwamen vertrappelen.
Er ontstond een koortsige derde vrije training. Fin Kimi Räikkönen, trapte de gasplank in de Ferrari met 138 kg druk bijna door de vloer. Hij werd zot toen bleek dat hij fijnlijnig besnaarde Hamilton niet voorbij kon. Sergio Perez schikte zich in een vierde plaats, voor Rosberg wiens Mercedes W06 blijkbaar minder mee wou. Nochtans zette de Duitser aanvankelijk de rapste chrono. Hij bleef voor de Grote Mijnheer Felipe Massa in de Williams-Mercedes. Maar de Braziliaan zou ook stilaan, na zoveel jaren tegenslag en brute pech, sinds 2008, beter de weg naar Le Mans inslaan en zijn broodwinning zoeken in het WEC. D'r is geen schande aan.
Iedere mens heeft een pijngrens en als die is bereikt is het goed geweest. Felipe moet die Mijnheer Mark Webber en zijn mededinger Nico Hülkenberg als voorbeeld nemen. Fernando Alonso wil volgend jaar ook naar het magnetische La Sarthe. Waar namen als Kristensen, Ickx, Bell, jonkheer Gijs van Lennep, Gendebien, Frère en met hen honderden anderen in het "sanctuarium" hun geboren grootheid nog overstegen. Naar het WEC gaan rijden is een stap van actieve F1-coureur naar een "rustiger" job. Een soort brugpensioen naar de eeuwige roem.
Tot slot hapte tiener Max Verstappen de eervolle achtste chrono binnen (1'10"436). Dit in het zog van het treintje grote namen waarvan Sebastien Vettel met 1'09"994 Hamilton een beknelllend gevoel gaf. De Brit voelt zich gesandwicht tussen Vettel en de nu toch echt woest Kimi Räikkönen. "Ham" tussen twee steigerende paarden uit Maranello. Bloedrood, roder dan stierenbloed de arena's van Spanje kan kleuren. Straks om 14 uur is de arena van Spielberg bliksemgeladen.
Zoveel volt dat de vraag zich opdringt of de elektrische kant van een F1-Hybrid "capacitator" en elektromotor die wel aankan en geen wervelstromen de eerlijke uitslag van de kwalificaties komen verstoren. Want de elektronische kant van een F1 V6 turbomotor is kwetsbaar. Bewijze Mc Laren-Honda. "Matador" Fernando Alonso vijftiende chrono... Om de muleta en degen in de ring te gooien. Vanop die plaats kan je geen verbeten geconcentreerdheid meer hebben.(Walter Rombauts)
Wie het relatief geluk heeft nog te kunnen spreken van de GP's van Brussel 1960, 1961 en 1962, zal zich herinneren dat die werden gereden met Formule 2 éénzitters. Het parcours lag om het Atomium op de Heizel. Letterlijk ALLE grote namen waren daar aanwezig: Sir Stirling Moss, Sir Jack Brabham zaliger, Maurice Trintignant, Innes Ireland, Alan Stacey...Bruce Mc Laren, Paul Frère, Olivier Gendebien, Lucien Bianchi, Joachim Bonnier en andere Willy Mairesse's. Een lijst van kanjers waar je niet goed van werd. Die in de haarpinnen van o.a. Strombeek-Bever het talrijke publiek de haren ten berge deed rijzen. De race werd georganiseerd door het Sportdagblad "Les Sports" van reus Pierre Stasse. Blad en man van wereldklasse.
Eén keer een fotofinish tussen Jack Brabham en Stirling Moss, eens een zege in een Ferrari van de Scuderia zelf, bestuurd door - naast Jacky Ickx - één van de meest heroïsche coureurs die ons land ooit heeft gekend: Willy Mairesse. De andere Belgen reden in Coorper-Emeryson's van de 'l'Ecurie Nationale Belge". Gele bolide's, beperkt in prestaties maar naar ziekmakende hoogten gestuurd door de zojuist genoemde Belgen. De piste lag ingebed tussen de grasbermen die rond de Heizel waren aangelegd voor de wereldtentoonstelling in 1958.
Waar toen o.a. de Railton van John Cobb stond, een wereldrecordhouder te land met 646 km/h. In mijn herinnering de laatste recordwagen die onder het begrip "auto" viel. Dat wil zeggen dat er nog een conventionele mechanische verbinding tussen motor en wielen bestond. De latere raketwagens, daar is over te discussiëren, maar dat is een ander verhaal.
Niet zo lang geleden werden links en rechts nieuwe initiatieven genomen om de GP van Brussel te doen herleven, maar veel groot dynamisme ging er niet van uit. Maar nu, in de vorige dagen komt een FIA-verzoek tot in Belgenland om een Formule "E"-race te organiseren. Dat is een al bestaand kampioenschap met goeie namen in, maar niet echt namen die de massa aanspreken. Mocht men erin slagen (- of verplichten...waarom niet om Vettel's, Räikkönen's en andere Hamilton's in de Formule "E" te dwingen), dan zou het kampioenschap er wel bij varen.
Een GP van Brussel zou dan weerom een hoogtepunt vormen. Opnieuw rond het Atomium, in Strombeek, de Heizel, je mag er niet over denken. Groots verleden doen herleven in moderne gedaante, met de "extra-terrestres" van deze tijd. Fernando Alonso zou misschien weer gelukkig zijn. Voor er teveel euforie zou ontstaan: de FIA vindt hiermee het warm water weer uit. Want 20 jaar geleden werden volwaardige kampioenschappen met puur elektrische racewagens, alluregewijs vergelijkbaar met onze F3, al gereden in de VS. Bijgaand enkele foto's daarvan. Maar een nieuwe, jaarlijkse GP van Brussel, zou welkom zijn. Oprecht.(Walter Rombauts/foto's:wr)
VETTEL PAKT SNELSTE CHRONO IN FP2 NET VOOR TRANSMISSIE BREEKT
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel reed zo'n driekwartuur voor het einde van de tweede vrije trainingen de snelste chrono. Net op tijd, want iets daarna begaf de versnellingsbak van de Ferrari SF 15-T het. De Duitser bleef in de pits, maar niemand bleek nog in staat rapper te sturen dan de 1'09"600. Tweede werd Rosberg met 1'09"611 (op één duizendste seconde) en derde een agressieve Kimi Räikkönen - 1'09"860 - die om uiteenlopende redenen in zijn Ferrari-gat is gebetenop z'n minst op zijn staart is getrapt. Vooral omwille over de geruchten als zou hij de Scuderia aan het eind van het jaar verlaten. Voor dergelijke insinuaties is het veel te vroeg, die kunnen hoogstens bij de GP van Italië in Monza enige grond van waarheid aannemen. Loslippen beweren dat zijn landgenoot Vallteri Bottas in zijn plaats zou komen. Tot vandaag niet gegrond.
Tiener Max Verstappen (Toro Rosso) heeft twee goeie vrije sessies gereden. Na de jeugdzonde in Monaco, de ondermaatse GP van Canada, heeft hij nu met een achtste tijd weer aansluiting bij de "grootsten" - hij staat maar drie plaatsjes achter Hamilton - en is 1'10"356 eerder een tijd voor een twintiger dan een tiener. Overigens is Max, noch zijn vader Jos, ongerust over de Nederlandse jongedame die in de Formule Renault 3,5 rijdt en Max's plaats zou bedreigen. 't Is een leuke meid, maar de weg die ze moet gaan is nog lang, met wolfkuilen en schietgeweren. Drijvend op de roes van de 24 Uren van Le Mans te winnen kabbelde Nico Hülkenberg van een dertiende ochtendplaats naar een zesde namiddagzit. In weerwil van een wat manke Force India (centjes beginnen ook te ontbreken...) voelt de Porsche-winnaar zich terecht onder de grote jongens.
Morgenochtend zijn er de derde vrije trainingen. Klassiek wordt daarin gepuzzeld naar de hoogste balans om de kwalificaties te rijden en natuurlijk een "long-run" om zondag de race van 71 ronden af te werken. Bij voorkeur als winnaar. De koers is onvoorspelbaar. De techniek nog minder. Buiten Lotus die met Maldonado en Grosjean naar voor werkten (vierde- en zevende), de Ferrari's en de Mercedessen W06, blijkt "de rest" (sorry voor woordgebruik) als racewagen zowat tussen een F1 en een oude Reliant Robin te zweven, wankel op de wielen, sputterend als motorgeheel, aerodynamisch als met de wassen vleugels van Icarus. Maar voor hen: het is niet zeker dat zondag de zon schijnt over Spielberg. Ze kunnen blijven wapperen.(Walter Rombauts)
De 4,326 km lange omloop in Spielberg, de "Red Bull Ring", ligt 700 meter boven zeespiegelniveau. Dat houdt in dat er minder zuurstof in de lucht zit en dat de turbo's die plusminus 7% ijlheid moeten compenseren. Ze draaien tegen 100.000 t/m en moeten zo toch voor een goede cilindervulling zorgen. Die is nodig om een zo compleet mogelijke verbranding te putten en het hoogste koppel op de krukas over te zetten.
Het duurde slechts 20' eer de twee Mercedessen met 1 Rosberg en 2 Hamilton zich aan de spits van het warrige veld plaatsten en die posities niet meer afstonden. Kimi Räikkönen (Ferrari SF 15 T) plaatste zich derde met 1'11"028 voor zijn landgenoot Valltera Bottas met 1'11"452 in de Williams-Mercedes. Mercedes heeft dus duidelijk geen ademnood. De Ferrari van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel blijkbaar wel. Want de Duitser zette het rode steigerende paard al na vier ronden aan de kant met compleet vermogenverlies. Hij sprong vanochtend niet meer in de auto.
Mc Laren-Honda deed al niet beter. Het motordrama voor Alonso en Button duurt voort. Het is een triest verhaal en spijtig voor een motorenbouwer als Honda. Onbegrijpelijk. Maar ja, "dipjes" zijn van alle tijden en geen mens ontsnapt eraan. Max Verstappen (Toro Rosso) had last van overstuur maar zette toch een mooie achtste tijd neer met 1'11"825. Zijn overwinning in de 24 Uren van Le Mans vorige week gaf de Duitser Nico Hülkenberg vleugels, maar zijn Force-India vloog niet mee zoals de Porsche 919 Hybrid in La Sarthe wél. Hij bezet voor de tweede vrije oefeningen in Oostenrijk - straks om 14 uur - de dertiende chrono met 1'12"031.(Walter Rombauts)
Le Mans - Terwijl hij aftredend voorzitter is geworden, maar blijvend de kleinzoon van de enige echte Ferdinand Porsche, ziet hij zijn merk winnen in de 24 Uren van Le Mans. Porsche, Duitsland (-en Oostenrijk) über alles. Nissan in de vernietiging, Toyta hulpeloos. Mark Webber heeft een zege gemist. Die hem historisch gezien toekwam. Voor de prutsers in deze 24 Uren Le Mans, zie op Uw website waar niet de waarheid wordt veteld(wr)
NEEL JANI PORSCHE ZET GERAFFINEERDE 919 HYBRID IN POLE IN LE MANS
Le Mans. - De Porsche 919 Hybrid is de geraffineerdste auto in de LMP1. Vorig jaar werd binnen het VW-concern - en wellicht niet het minst door Ferdinand Piëch, nu voorzitter af - beslist dat àls Porsche het zou opnemen tegen het dominerende zustermerk Audi, er een wezenlijk verschil moest bestaan in technisch concept. Porsche's brein voelde zich goed en bedacht een revolutionnaire techniek.
Een 2 liter V4 Turbomotor met twee "Energy Recovery Systems", die als alles interactief samenwerkt goed is voor 750 kW (1000 pk) ! Dat is nu het geval. De Australië Mark Webber (ex-Redbull in de F1) leek vorig jaar even te zullen winnen met de "919-Laboratorium"-wagen, maar nog onbekende astrale krachten, lieten de motor tegen het einde zijn laatste adem uitblazen om de overwinning naar Audi met de -e-tron Quattro te zien gaan. Fässler-Tréluyer-Lotterer wonnen voor het tweede jaar op rij. In de ultieme kwalificaties gisteren zette Neel Jani de "pole" en brachten Dumas en Lieb de twee andere Porsche's op de tweede en derde plaats. Porsche über alles ? Daarop komt het antwoord zondagnamiddag.
Terwijl nu de parade doorgaat in het Centrum van Le Mans, de coureurs als buitenaardse goden door duizenden uitzinnige fans worden bejubeld, zetten de teamleiders het puzzelen in gedachte voort... In de 83ste editie van de 24 Uren van Le Mans zou Porsche, wel eens opnieuw kunnen winnen. Het merk won er 11 keer. Toyota met de TS 040 is een rivaal waarmee men rekening moet, en wil, houden. Van Nissan is buiten wat verbaal spierengerol niets echt te zien. "In de bescheidenheid blijft men de meesters kennen." Goëthe's uitspraak is eeuwig. Ook vandaag nog in Le Mans.
Van meesters gesproken, honderduizenden ogen zijn gericht op F1-mirakel Mark Webber. (foto-inzet). Deze Australiër hield het bij Red Bull voor bekeken en rijdt sinds vorig jaar voor Porsche in het "World Endurance Championship". De 24 Uren zijn de parel op de kroon van dat kampioenschap. Overtreft in alles iedere vergelijking, zelfs die met de "500 Mijlen van Indianapolis".
Nog andere - gewezen - F1-waarden zijn ook van de partij: Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa en Alexander Wurz. Maar sterrijder Mark Webber in een waarschijnlijke "winningcar" valt het meest op. Snel, verstandig, evenwichtig in zijn vel, ervaringrijk, kan hij de Porsche 919 Hybrid doen aansluiten bij de historische overwinninglijst van Porsche in La Sarthe. Jacky Ickx staat daar zes keer als monument op.
Overigens gaf Jacky Ickx (70) een geschiedkundige wending aan de etmaalrace. Tot 1970 liepen de coureurs van de overkant van de baan bij het startsein naar hun wagens. Er werden niet eerste veiligheidsgordels vastgemaakt. Wie eerst weg kwam was eerst in Hunaudières - de toen 5,5 km lange rechte lijn naar Mulsanne - Eens op de snelle rechte lijn (een Peugeot werd door ijkswacht geflitst tegen 406 km/h...) begonnen de coureurs aan het vastmaken van hun harnas. Stuur loslaten, wringen, tegen een slecht gesloten portiertje stompen, dat terug vastgrijpen, tegen het stuurradje stoten en de controle over de auto verliezen: zwaar accident, zoals onze landgenoot Willy Mairesse overkwam.
In 1969 wandelde Jacky Ickx doodgemoedereerd naar zijn Ford GT 40, nadat de 54 anderen zich aan Russische roulette waagden. 24 Uren later won hij met "camion" GT 40 met 100 meter voorsprong op die andere hele grote Duitse mijnheer Hans Hermann die in een heel handelbaardere en lichtere Porsche reed. Sindsdien is onze landgenoot Jacky Ickx de échte Monsieur Le Mans, al won de Deen Tom Kristensen de race twee keer meer. Ickx gaf de start in Le Mans een veiliger, vriendelijker gezicht.
Er rijden veel nieuwelingen in Le Mans. De omloop is snel en verraderlijk. De nacht, de zon en de regen spelen mee. Weerman en natuur spelen een plaagspelletjes met de rijdende poppetjes. Het verschil in topsnelheid tussen enerzijds de LMP1, LMP2 en anderzijds de GT1 en GT2, blijft vooral 's nachts een gevaarsbron. Maar om 56 auto's aan de start te hebben moét men die koopbare sportwagens er wel bijnemen.
Er is ook een positieve kant aan: de "straatversies" van de Porsche 911, de Ferrari's 458, Aston Martin's en Corvette's laten het verkoops-aspect de komende maanden nog doorwerken. Maar dat is een ander aftands verhaal. Morgennamiddag om 15 uur wordt vierentwing uur later (zondagnamiddag) duidelijk wie in het voorbije jaar het grootste autovernuft heeft ontwikkeld of gepefectioneerd. Er is dan weer een autobladzijde sinds 1923 bijgeschreven.(Walter Rombauts)
MARK WEBBER'S VISIE OP DE NACHTELIJKE 24 UREN VAN LE MANS
Het leven kan hard zijn. Hartritmestoornissen die samenvallen met de GP van Canada. Zodat je niets op je blog kan kribbelen. Terwijl je ziet hoe Lewis Hamilton - verdiend - een goedmakertje voor het drama van Monaco binnenhaalde. Mooi. Elektroschokken doen wonderen, als ze tenminste niet worden gebruikt om te martelen. Den "tikker" is weer in orde voor de grootste industriële auto-confrontatie sinds 1923: de magnetisch geladen 24 Uren van Le Mans. De winnaar komt normaliter uit de categorie LMP1. Vier merken meten zich met elkaar.
Audi (dat meer dan tien jaar domineert in La Sarthe), zustermerk Porsche (dat voor het eerst won met de 917 in 1970), Toyota (dat Japans-moedig Audi tracht te verslaan) en Nissan (dat in 1990 de pole haalde, maar niet won) en nu een nieuwe poging doet om het op alle gebied dynamische merk zondagnamiddag 14 juni 2015 in de geschiedenisboeken van de organiserende l'Automobile Club de l'Ouest te schrijven. Tot nu toe is het alleen Mazda geweest die als Japanse auto, de 787 met rotary-engine in 1991 de hardste etmaalrace won. Met Volker Weidler, Bertrand Gachot en Johnny Herbert aan het stuurrad. Dat is zowat de inleiding, de proloog, voor 13 en 14 juni 2015.
Vaak wonen meer dan 200.000 toeschouwers de race bij. Er is kermis, een gigantische rad, honderden frietkramen die wedijveren voor het meest (-braadworst) en het minst in tientallen stripteasetenten. Als de nacht valt - zo iets voor 22 uur ontsteken de verstralers - is ruim de helft zat, slaapt, neukt, weet niet meer wat er op de piste al dan niet gebeurt. Laat staan wie er aan de leiding rijdt. Jacky Ickx - zesmaal winnaar - kon het allemaal vanuit zijn Ford en Porsche zien.
Nu mailde Mark Webber dat hij de nacht moeilijk vindt. Als je zintuigen niet extra alert zijn, dan wordt je tegen 340 km/h soms afgeleid door grote en kleine campings, barbecue's, kermisglitter. De nacht is bijna de kortste van het jaar. Tegen vier uur 's ochtends, komt de opkomende zon je vermoeidheid extra op de proef stellen. Prikt in je ogen, verhoogt het verlangen naar slaap, na op de gekste uren te eten en een dutje te doen in de mobilhome. Want we zijn met drie per auto. Dus ligt het levensritme anders. Je moet elkaar goed verstaan. Niet moeilijk doen ondereen...Tot daar Mark Webber. Hij rijdt in de Porsche 919 Hybrid die net als de Audi R18 e-tron Quattro een speciale achtervleugel heeft. Aerodynamisch vernuft. Van dat laatste zit Le Mans vol. Op en naast de 13,629 km lange baan. Een reusachtige flipperkast die een onvoorstelbare auto-industriële diepgang heeft.(Walter Rombauts/Foto's:wr)
HAMILTON BLIJFT SNELST, VETTEL EN RÄIKKÖNEN ZETTEN MUUR VOOR ROSBERG
Met een superieure chrono van 1'15"988 "zetelde" Lewis Hamilton ook in de tweede vrije trainingen aan top. Tweede werd....Vettel (1'16"304) en... derde Räikkönen (1'16"310), beiden in dat sakkerse steigerende paard, die Ferrari F15 T. Vierde klokte Rosberg (1'16"440) die ziet dat de Ferrari's een wig hebben gedreven tussen de beide Mercedessen W06. Als de geluiden uit de paddock waar zijn, de tamtams juist zijn beroerd, zou Ferrari drie "tokens" hebben toegepast. Dat zijn al dan niet grote technische ingrepen die vanaf deze race mochten worden gewijzigd. Als de chrono's van Vettel en Räikkönen daarvan het gevolg zijn, dan zal de regerende wereldkampioen Hamilton het er nog warm van krijgen. Morgennamiddag zien we of die situatie zich kan nestendigen. Hamilton zal verbeten vechten, want zijn dramatische - onterechte - nederlaag van Monaco is nog niet verteerd.(wr)
De Brit Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Canada. Hij ging ploegmaat Nico Rosberg vooraf. 1'16"212 voor de regerende wereldkampioen. 1'16"627 voor zijn rivaal. De Canadese GP over 4,361 km wordt gereden in een feeërieke omgeving, maar net omdat er tijdens het jaar in het parkdomein geen andere auto- of motorwedstrijden worden gehouden, is de baan in het begin stofferig. Ze is wel gekuist, natuurlijk, maar in het begin blijft er een glibberig tapijtje over. Het zijn de coureurs die bij het km-malen de ideale lijn trekken waarop de verschillende bandencompounds al dan niet meer grip krijgen.
Romain Grosjean (Lotus), Sebastien Vettel (Ferrari) en Hülkenberg (Force India) voeren in die volgorde verder mee de spits aan. Max Verstappen (Toro Rosso), hersteld van het schrikken van de strengheid van St.Devote in Monaco, bezet voorlopig een waardige tiende plaats. Hij rijdt tussen namen als Alonso (Mc-Laren-Honda), Kimi Räikkönen (Ferrari). Jongens waarvan je zegt "die moeten toch mee vooraan zitten ?" Nu eigenlijk zeker, want voor deze wedstrijd hebben de ingenieurs enkele "tokens" mogen uitspelen. Een aantal kleine wijzigingen mogen doorvoeren in het hart van de motor en daarrond. Dus kan de GP van Canada verrassende resultaten in petto hebben.(Walter Rombauts)
PORSCHE NIPT SNELLER DAN AUDI OP TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. Als een magneet zuigt die plek je naar zich toe. Daar is sinds 1906 autogeschiedenis geschreven zonder weerga. De 24 Uren van Le Mans zijn begonnen in 1923. Al georganiseerd door de l'Automobile Club de 'l Ouest. De grote verdienste van die historische club is dat ze autoconstructeurs toestonden verschillende technieken toe te passen. Wat in de F1 niet het geval is. Dat is eenheidsworst. Niet altijd geweest, want al voor WOII - terwijl nu de derde eraan komt - bekampten Italiaanse- en Duitse autoconstructeurs elkaar met wat op zich "ingeniositeit" kan worden genoemd. Alfa Romeo, Auto Union (nu Audi), Mercedes. Met grote namen als Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck sr en andere von Manfred von Brauswitch's. Dat is nu verleden tijd. Het leven kabbelt geëloktroniseerd verder. Met elkaar praten kunnen mensen niet meer. Langs de tablet of het idiote Facebook kan alles, en zelfs verder.
Terug naar die magnetische plek Le Mans. Jacky Ickx (°1945) heeft die etmaalrace zesmaal gewonnen. Hij is de grootste Belgische autocoureur ooit. Hij heeft ook Parijs-Dakar gewonnen en was vice-wereldkampioen toen posthuum Jochen Rindt in een Lotus - build by Colin Chapman - in 1970 Monza dodelijk verongelukte. In 1955 gebeurde de grootste autosportramp uit de geschiedenis. Pierre Levegh (Mercedes) en Mike Hawtorn (Jaguar D) kregen een misverstand voor de hoofdtribune waardoor de Mercedes in die "rijkentribune" vloog, ontplofte, en 82 toeschouwers doodde, naast vele tientallen gewonden. Juan Manuel Fangio (Mercedes) wist door het twistmis-verstand, doorheen de chaos zijn vel te redden. Maar Mike Hawton en Yves Bueb wonnen in een Jaguar wel de race. Waarom die race dan niet wordt gestopt ? Omdat paniek en het afvoeren van doden en gewonden niet zou worden verstoord. Punt, andere regel.
Op de testdag gisteren wist de Australiër Brendo Hartley in de Porsche 919 Hybrid met 3'21"061 de overhand te houden op het trio Treluyer-Fässler-Lotterer die de twee jongste edities wonnen in de Audi R18 e-tron Hybrid Quattro. Deze traingsdag werd getekend door regen. Het belette niet dat onze landgenoot Laurens Vanthoor - eindelijk in Le Mans ! - in een Ligier HPD van Oak-racing in de LMP2 de snelste chrono voor zich opeiste. De LMP2 sluit aan bij de krachtiger en wat grotere LMP1, de klasse waaruit normaliter de algemene winnaar uitkomt.
Dat zijn dan de Porsche's 919 Hybrid, de Audi's R 18 e-tron Hybrid Quattro, en Toyota's TS 040 Hybrid en de Nissan GT-R LMP1. Toyota bleef "steken" op 4" van de Porschetijd, en Nissan geraakte door elektriciteitsproblemen in "hybrid" niet verder dan een achttiende plaats. Maar tegen 7 juni, wanneer de echte Le Mans-week begingt en de kamp om de "pole" wordt ingezet zal Nissan dat wel hebben opgelost. Toen ze in 1990 met een blauw-rode auto afkwamen eiste Nissan daarmee de pole-position op. Nu is er als herrinnering ook een blauwe wagen met rood dan én één helemaal in het rood. De autowereld kijkt met ongeduld uit naar de confrontatie tussen Japan met Nissan en Toyota tegen Duitsland met Porsche en Audi.
De eerste Japanse auto die in Le Mans won, was de Mazda 787 in 1991. Hij werd bestuurd door Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Die auto had een rotatiemotor, een erfenis van wijlen Felix Wankel. De motor is commercieel nooit echt doorgebroken omdat de afdichting tussen stator en rotors nooit "brandstofdicht" was en er toch altijd een beetje compressieverlies opzat. Toen speelde het brandstof verbruik ook niet echt mee. Nu wél.
Voor wie hybride een te moeilijk woord vindt en tweeslachtigheid eerder op bi's terugslaat, is het infomatief te zeggen dat de groep aspirantwinnaars zowel een verbrandingsmotor- als een elektrisch aandrijf-aggregaat hebben. Deze zijn constant in onderlinge actie. Ieder van de vier kanshebbers, Audi, Porsche, Toyota en Nissan hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Dat is in de eenheidsworst van de F1 niet meer denkbaar. Daarom is Le Mans zo ingenieus technisch getint als autokoers. De 24 Uren van Le Mans is de diamant op de kroon van het "World Endurance Championship" (WEC).
De behaalde punten in Le Mans tellen dubbel voor het kampioenschap. Toch worden niet daarvoor enkele miljarden geïnvesteerd. Wel omdat winnen in Le Mans als autoconstructeur de grootste publiciteit is die het grote publiek, de automarkt raakt. Daarom is het zo spijtig dat Mercedes en Peugeot daar niet meer bij zijn. De 83ste 24 Uren van Le Mans 2015 gaan door op 13 en 14 juni a.s. De datum staat - behoudens heerkracht - altijd het dichtst tegen de langste dag en dus de korste nacht. Er worden 250.000 toeschouwers verwacht.(Walter Rombauts)