NEEL JANI PORSCHE ZET GERAFFINEERDE 919 HYBRID IN POLE IN LE MANS
Le Mans. - De Porsche 919 Hybrid is de geraffineerdste auto in de LMP1. Vorig jaar werd binnen het VW-concern - en wellicht niet het minst door Ferdinand Piëch, nu voorzitter af - beslist dat àls Porsche het zou opnemen tegen het dominerende zustermerk Audi, er een wezenlijk verschil moest bestaan in technisch concept. Porsche's brein voelde zich goed en bedacht een revolutionnaire techniek.
Een 2 liter V4 Turbomotor met twee "Energy Recovery Systems", die als alles interactief samenwerkt goed is voor 750 kW (1000 pk) ! Dat is nu het geval. De Australië Mark Webber (ex-Redbull in de F1) leek vorig jaar even te zullen winnen met de "919-Laboratorium"-wagen, maar nog onbekende astrale krachten, lieten de motor tegen het einde zijn laatste adem uitblazen om de overwinning naar Audi met de -e-tron Quattro te zien gaan. Fässler-Tréluyer-Lotterer wonnen voor het tweede jaar op rij. In de ultieme kwalificaties gisteren zette Neel Jani de "pole" en brachten Dumas en Lieb de twee andere Porsche's op de tweede en derde plaats. Porsche über alles ? Daarop komt het antwoord zondagnamiddag.
Terwijl nu de parade doorgaat in het Centrum van Le Mans, de coureurs als buitenaardse goden door duizenden uitzinnige fans worden bejubeld, zetten de teamleiders het puzzelen in gedachte voort... In de 83ste editie van de 24 Uren van Le Mans zou Porsche, wel eens opnieuw kunnen winnen. Het merk won er 11 keer. Toyota met de TS 040 is een rivaal waarmee men rekening moet, en wil, houden. Van Nissan is buiten wat verbaal spierengerol niets echt te zien. "In de bescheidenheid blijft men de meesters kennen." Goëthe's uitspraak is eeuwig. Ook vandaag nog in Le Mans.
Van meesters gesproken, honderduizenden ogen zijn gericht op F1-mirakel Mark Webber. (foto-inzet). Deze Australiër hield het bij Red Bull voor bekeken en rijdt sinds vorig jaar voor Porsche in het "World Endurance Championship". De 24 Uren zijn de parel op de kroon van dat kampioenschap. Overtreft in alles iedere vergelijking, zelfs die met de "500 Mijlen van Indianapolis".
Nog andere - gewezen - F1-waarden zijn ook van de partij: Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa en Alexander Wurz. Maar sterrijder Mark Webber in een waarschijnlijke "winningcar" valt het meest op. Snel, verstandig, evenwichtig in zijn vel, ervaringrijk, kan hij de Porsche 919 Hybrid doen aansluiten bij de historische overwinninglijst van Porsche in La Sarthe. Jacky Ickx staat daar zes keer als monument op.
Overigens gaf Jacky Ickx (70) een geschiedkundige wending aan de etmaalrace. Tot 1970 liepen de coureurs van de overkant van de baan bij het startsein naar hun wagens. Er werden niet eerste veiligheidsgordels vastgemaakt. Wie eerst weg kwam was eerst in Hunaudières - de toen 5,5 km lange rechte lijn naar Mulsanne - Eens op de snelle rechte lijn (een Peugeot werd door ijkswacht geflitst tegen 406 km/h...) begonnen de coureurs aan het vastmaken van hun harnas. Stuur loslaten, wringen, tegen een slecht gesloten portiertje stompen, dat terug vastgrijpen, tegen het stuurradje stoten en de controle over de auto verliezen: zwaar accident, zoals onze landgenoot Willy Mairesse overkwam.
In 1969 wandelde Jacky Ickx doodgemoedereerd naar zijn Ford GT 40, nadat de 54 anderen zich aan Russische roulette waagden. 24 Uren later won hij met "camion" GT 40 met 100 meter voorsprong op die andere hele grote Duitse mijnheer Hans Hermann die in een heel handelbaardere en lichtere Porsche reed. Sindsdien is onze landgenoot Jacky Ickx de échte Monsieur Le Mans, al won de Deen Tom Kristensen de race twee keer meer. Ickx gaf de start in Le Mans een veiliger, vriendelijker gezicht.
Er rijden veel nieuwelingen in Le Mans. De omloop is snel en verraderlijk. De nacht, de zon en de regen spelen mee. Weerman en natuur spelen een plaagspelletjes met de rijdende poppetjes. Het verschil in topsnelheid tussen enerzijds de LMP1, LMP2 en anderzijds de GT1 en GT2, blijft vooral 's nachts een gevaarsbron. Maar om 56 auto's aan de start te hebben moét men die koopbare sportwagens er wel bijnemen.
Er is ook een positieve kant aan: de "straatversies" van de Porsche 911, de Ferrari's 458, Aston Martin's en Corvette's laten het verkoops-aspect de komende maanden nog doorwerken. Maar dat is een ander aftands verhaal. Morgennamiddag om 15 uur wordt vierentwing uur later (zondagnamiddag) duidelijk wie in het voorbije jaar het grootste autovernuft heeft ontwikkeld of gepefectioneerd. Er is dan weer een autobladzijde sinds 1923 bijgeschreven.(Walter Rombauts)
MARK WEBBER'S VISIE OP DE NACHTELIJKE 24 UREN VAN LE MANS
Het leven kan hard zijn. Hartritmestoornissen die samenvallen met de GP van Canada. Zodat je niets op je blog kan kribbelen. Terwijl je ziet hoe Lewis Hamilton - verdiend - een goedmakertje voor het drama van Monaco binnenhaalde. Mooi. Elektroschokken doen wonderen, als ze tenminste niet worden gebruikt om te martelen. Den "tikker" is weer in orde voor de grootste industriële auto-confrontatie sinds 1923: de magnetisch geladen 24 Uren van Le Mans. De winnaar komt normaliter uit de categorie LMP1. Vier merken meten zich met elkaar.
Audi (dat meer dan tien jaar domineert in La Sarthe), zustermerk Porsche (dat voor het eerst won met de 917 in 1970), Toyota (dat Japans-moedig Audi tracht te verslaan) en Nissan (dat in 1990 de pole haalde, maar niet won) en nu een nieuwe poging doet om het op alle gebied dynamische merk zondagnamiddag 14 juni 2015 in de geschiedenisboeken van de organiserende l'Automobile Club de l'Ouest te schrijven. Tot nu toe is het alleen Mazda geweest die als Japanse auto, de 787 met rotary-engine in 1991 de hardste etmaalrace won. Met Volker Weidler, Bertrand Gachot en Johnny Herbert aan het stuurrad. Dat is zowat de inleiding, de proloog, voor 13 en 14 juni 2015.
Vaak wonen meer dan 200.000 toeschouwers de race bij. Er is kermis, een gigantische rad, honderden frietkramen die wedijveren voor het meest (-braadworst) en het minst in tientallen stripteasetenten. Als de nacht valt - zo iets voor 22 uur ontsteken de verstralers - is ruim de helft zat, slaapt, neukt, weet niet meer wat er op de piste al dan niet gebeurt. Laat staan wie er aan de leiding rijdt. Jacky Ickx - zesmaal winnaar - kon het allemaal vanuit zijn Ford en Porsche zien.
Nu mailde Mark Webber dat hij de nacht moeilijk vindt. Als je zintuigen niet extra alert zijn, dan wordt je tegen 340 km/h soms afgeleid door grote en kleine campings, barbecue's, kermisglitter. De nacht is bijna de kortste van het jaar. Tegen vier uur 's ochtends, komt de opkomende zon je vermoeidheid extra op de proef stellen. Prikt in je ogen, verhoogt het verlangen naar slaap, na op de gekste uren te eten en een dutje te doen in de mobilhome. Want we zijn met drie per auto. Dus ligt het levensritme anders. Je moet elkaar goed verstaan. Niet moeilijk doen ondereen...Tot daar Mark Webber. Hij rijdt in de Porsche 919 Hybrid die net als de Audi R18 e-tron Quattro een speciale achtervleugel heeft. Aerodynamisch vernuft. Van dat laatste zit Le Mans vol. Op en naast de 13,629 km lange baan. Een reusachtige flipperkast die een onvoorstelbare auto-industriële diepgang heeft.(Walter Rombauts/Foto's:wr)
HAMILTON BLIJFT SNELST, VETTEL EN RÄIKKÖNEN ZETTEN MUUR VOOR ROSBERG
Met een superieure chrono van 1'15"988 "zetelde" Lewis Hamilton ook in de tweede vrije trainingen aan top. Tweede werd....Vettel (1'16"304) en... derde Räikkönen (1'16"310), beiden in dat sakkerse steigerende paard, die Ferrari F15 T. Vierde klokte Rosberg (1'16"440) die ziet dat de Ferrari's een wig hebben gedreven tussen de beide Mercedessen W06. Als de geluiden uit de paddock waar zijn, de tamtams juist zijn beroerd, zou Ferrari drie "tokens" hebben toegepast. Dat zijn al dan niet grote technische ingrepen die vanaf deze race mochten worden gewijzigd. Als de chrono's van Vettel en Räikkönen daarvan het gevolg zijn, dan zal de regerende wereldkampioen Hamilton het er nog warm van krijgen. Morgennamiddag zien we of die situatie zich kan nestendigen. Hamilton zal verbeten vechten, want zijn dramatische - onterechte - nederlaag van Monaco is nog niet verteerd.(wr)
De Brit Lewis Hamilton (Mercedes) heeft de snelste tijd gereden in de eerste vrije trainingen voor de GP van Canada. Hij ging ploegmaat Nico Rosberg vooraf. 1'16"212 voor de regerende wereldkampioen. 1'16"627 voor zijn rivaal. De Canadese GP over 4,361 km wordt gereden in een feeërieke omgeving, maar net omdat er tijdens het jaar in het parkdomein geen andere auto- of motorwedstrijden worden gehouden, is de baan in het begin stofferig. Ze is wel gekuist, natuurlijk, maar in het begin blijft er een glibberig tapijtje over. Het zijn de coureurs die bij het km-malen de ideale lijn trekken waarop de verschillende bandencompounds al dan niet meer grip krijgen.
Romain Grosjean (Lotus), Sebastien Vettel (Ferrari) en Hülkenberg (Force India) voeren in die volgorde verder mee de spits aan. Max Verstappen (Toro Rosso), hersteld van het schrikken van de strengheid van St.Devote in Monaco, bezet voorlopig een waardige tiende plaats. Hij rijdt tussen namen als Alonso (Mc-Laren-Honda), Kimi Räikkönen (Ferrari). Jongens waarvan je zegt "die moeten toch mee vooraan zitten ?" Nu eigenlijk zeker, want voor deze wedstrijd hebben de ingenieurs enkele "tokens" mogen uitspelen. Een aantal kleine wijzigingen mogen doorvoeren in het hart van de motor en daarrond. Dus kan de GP van Canada verrassende resultaten in petto hebben.(Walter Rombauts)
PORSCHE NIPT SNELLER DAN AUDI OP TESTDAG IN LE MANS
Le Mans. Als een magneet zuigt die plek je naar zich toe. Daar is sinds 1906 autogeschiedenis geschreven zonder weerga. De 24 Uren van Le Mans zijn begonnen in 1923. Al georganiseerd door de l'Automobile Club de 'l Ouest. De grote verdienste van die historische club is dat ze autoconstructeurs toestonden verschillende technieken toe te passen. Wat in de F1 niet het geval is. Dat is eenheidsworst. Niet altijd geweest, want al voor WOII - terwijl nu de derde eraan komt - bekampten Italiaanse- en Duitse autoconstructeurs elkaar met wat op zich "ingeniositeit" kan worden genoemd. Alfa Romeo, Auto Union (nu Audi), Mercedes. Met grote namen als Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck sr en andere von Manfred von Brauswitch's. Dat is nu verleden tijd. Het leven kabbelt geëloktroniseerd verder. Met elkaar praten kunnen mensen niet meer. Langs de tablet of het idiote Facebook kan alles, en zelfs verder.
Terug naar die magnetische plek Le Mans. Jacky Ickx (°1945) heeft die etmaalrace zesmaal gewonnen. Hij is de grootste Belgische autocoureur ooit. Hij heeft ook Parijs-Dakar gewonnen en was vice-wereldkampioen toen posthuum Jochen Rindt in een Lotus - build by Colin Chapman - in 1970 Monza dodelijk verongelukte. In 1955 gebeurde de grootste autosportramp uit de geschiedenis. Pierre Levegh (Mercedes) en Mike Hawtorn (Jaguar D) kregen een misverstand voor de hoofdtribune waardoor de Mercedes in die "rijkentribune" vloog, ontplofte, en 82 toeschouwers doodde, naast vele tientallen gewonden. Juan Manuel Fangio (Mercedes) wist door het twistmis-verstand, doorheen de chaos zijn vel te redden. Maar Mike Hawton en Yves Bueb wonnen in een Jaguar wel de race. Waarom die race dan niet wordt gestopt ? Omdat paniek en het afvoeren van doden en gewonden niet zou worden verstoord. Punt, andere regel.
Op de testdag gisteren wist de Australiër Brendo Hartley in de Porsche 919 Hybrid met 3'21"061 de overhand te houden op het trio Treluyer-Fässler-Lotterer die de twee jongste edities wonnen in de Audi R18 e-tron Hybrid Quattro. Deze traingsdag werd getekend door regen. Het belette niet dat onze landgenoot Laurens Vanthoor - eindelijk in Le Mans ! - in een Ligier HPD van Oak-racing in de LMP2 de snelste chrono voor zich opeiste. De LMP2 sluit aan bij de krachtiger en wat grotere LMP1, de klasse waaruit normaliter de algemene winnaar uitkomt.
Dat zijn dan de Porsche's 919 Hybrid, de Audi's R 18 e-tron Hybrid Quattro, en Toyota's TS 040 Hybrid en de Nissan GT-R LMP1. Toyota bleef "steken" op 4" van de Porschetijd, en Nissan geraakte door elektriciteitsproblemen in "hybrid" niet verder dan een achttiende plaats. Maar tegen 7 juni, wanneer de echte Le Mans-week begingt en de kamp om de "pole" wordt ingezet zal Nissan dat wel hebben opgelost. Toen ze in 1990 met een blauw-rode auto afkwamen eiste Nissan daarmee de pole-position op. Nu is er als herrinnering ook een blauwe wagen met rood dan én één helemaal in het rood. De autowereld kijkt met ongeduld uit naar de confrontatie tussen Japan met Nissan en Toyota tegen Duitsland met Porsche en Audi.
De eerste Japanse auto die in Le Mans won, was de Mazda 787 in 1991. Hij werd bestuurd door Volker Weidler, Johnny Herbert en Bertrand Gachot. Die auto had een rotatiemotor, een erfenis van wijlen Felix Wankel. De motor is commercieel nooit echt doorgebroken omdat de afdichting tussen stator en rotors nooit "brandstofdicht" was en er toch altijd een beetje compressieverlies opzat. Toen speelde het brandstof verbruik ook niet echt mee. Nu wél.
Voor wie hybride een te moeilijk woord vindt en tweeslachtigheid eerder op bi's terugslaat, is het infomatief te zeggen dat de groep aspirantwinnaars zowel een verbrandingsmotor- als een elektrisch aandrijf-aggregaat hebben. Deze zijn constant in onderlinge actie. Ieder van de vier kanshebbers, Audi, Porsche, Toyota en Nissan hebben hun eigen visie daarin ontwikkeld. Dat is in de eenheidsworst van de F1 niet meer denkbaar. Daarom is Le Mans zo ingenieus technisch getint als autokoers. De 24 Uren van Le Mans is de diamant op de kroon van het "World Endurance Championship" (WEC).
De behaalde punten in Le Mans tellen dubbel voor het kampioenschap. Toch worden niet daarvoor enkele miljarden geïnvesteerd. Wel omdat winnen in Le Mans als autoconstructeur de grootste publiciteit is die het grote publiek, de automarkt raakt. Daarom is het zo spijtig dat Mercedes en Peugeot daar niet meer bij zijn. De 83ste 24 Uren van Le Mans 2015 gaan door op 13 en 14 juni a.s. De datum staat - behoudens heerkracht - altijd het dichtst tegen de langste dag en dus de korste nacht. Er worden 250.000 toeschouwers verwacht.(Walter Rombauts)
Na het verschrikkelijke gebeuren in de GP van Monaco, Hamiltons sabotage vanuit eigen team, heeft Niki Lauda (hallo; niet eender wie...) zijn afkeer uitgedrukt van wat er is gebeurd. Toen de Safety Car op de baan kwam na Verstappen's jeugdzonde, kreeg Hamilton het verzoek via de radio om banden te wisselen. De regerende wereldkampioen reageerde dat het niet nodig was.
Er ontstond volgens Niki Lauda die bij Mercedes kan "meeluisteren" een chaotische woordenwisseling. Maar Lewis Hamilton, van kindsaf streng opgevoed via de karting door Ron Dennis, wilde niet ongehoorzaam zijn en kwam de pits in. Zijn nieuw, pas afgesloten Mercedes-contract dat op 100 miljoen dollar wordt geschat, zal zijn gedweeheid hebben geholpen. Hij reed al 72 van de 78 ronden foutloos aan de leiding. Zijn zege was een feit. Nog 6 ronden.
Terug op de piste stelde hij vast dat...ploegmaat Nico Rosberg aan de leiding reed. Met Sebastien Vettel (Ferrari) op de tweede plaats...Op het stratencircuit van Monaco is dat een niet te omzeilen buffer. Lewis ontplofte zowat in zijn cockpit... Hij reed er zelfs voor over stoepen om het tweetal weer voorbij te komen. Vergeefs natuurlijk. Gefrustreerd stopte hij voor de Prinselijke Tribune en vergat niet zijn winnende tegenstander de hand te drukken om te feliciteren.
Teamleider Toto Wolff heeft zich bij Lewis in alle gedaantes verontschuldigd. Niki Lauda drukte de Mercedesbaas Dieter Wietsche op het hart tot op het bot in deze zaak binnen het team een onderzoek in te stellen. De bandenwissel was compleet niet nodig, Hamilton moest gewoon doorgereden zijn. Maar wilde niet ongehoorzaam zijn aan zijn "superieuren". Een te strenge opvoeding wreekt zich meestal later. Lewis is menselijker dan gedacht.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
Als automobilist ben ik gelukkig met een Peugeot 308 HDi Turbodiesel met commonrail-injectie, handgeschakelde zes versnellingsbak en genoeglijk zitcomfort. Dit product is ei zo na perfect. De grootste aantrekkingskracht gaat uit van die comfortabele koppelcurve in de motor. Tussen 1700 en 2100 t/m klauwen de schitterende Michelinbanden - de besten - in het asfalt, beton of kasseien. Als een leeuw. De "Leeuw van Sochaux", die door de krisis die in 2008 begon (-en nog steeds voortduurt-) klappen kreeg. De familie Peugeot moest met ietwat weemoed aanzien dat derden aandeleninbreng verwierven.
Peugeot-Citroën herstelt zich langzamerhand. Peugeot is een steengoede naam in de autowereld. Het merk won de "500 Mijlen van Indianapolis", toen bijna niemand, buiten Mercedes, de oversteek vanuit het - nu letterlijk - Oude Continent durfde en financieel kon maken. Peugeot won eigenlijk in alles, ook in de "24 Uren van Le Mans". Van de editie 2015 gaat de testdag door op zondag 31 mei a.s. Peugeot is er niet bij. Het gaat tussen Porsche, Audi, Toyota en Nissan voor de totale zege op 13 en 14 juni aanstaande. Peugeot speelt nu liever in de woestijnzandbakken. Geen ergernis daarover, want ondergetekende is medeplichtig daaraan.
Door deel te nemen aan "La Piste des Lions" over 21.000 km door landen waar nu alleen maar kommer en kwel heersen, bommen vallen, mensen elkaar naar het leven staan. Naar mijn mening waren alle toenmalige modellen van de gamma in de "raid" van de partij. Het was een huzarenstukje. De woestijn is een valkuil als geen ander. Over heel die afstand had het gamma van Peugeot te kampen met één defect: een kapot achterlicht. Vastrijden over dagelijkse ritten was er natuurlijk bij. Onvermijdelijk, zoals in Djanet, naast duinen van 300 meter hoog. Waartegen overigens Thierry Sabine, stichter en vormgever van de echte Parijs-Dakar destijds, zich met een helikopter de dood invloog.
Bedenker, bezieler van "La Piste des Lions", was Peugeot's familievriend en pr-man als geen ander, Corrado Provera. Net als Churchill had hij altijd een dikke sigaar in zijn vingers of mond. 's Morgens om 6 uur liet hij iedereen ontwaken op de tonen van een militaire march. "Ordnung müss sein". Pienter als hij was, had hij voor alle zekerheid om iedere in het zand vastgereden "leeuw" te kunnen lostrekken, een Mercedes G meegenomen. Die tufte achter de meute zandstorm zaaiende Peugeot's. Zekerheid voor alles. Vele van de deelnemers hebben vele keren "de Ster" gezien. Tot daar, om te zeggen dat Peugeot een meer dan bekwame autoconstructeur is, briljante pepermolens maakt en minstens leuke fietsen aanbiedt.
Als een stuk van je leven doorgebracht is met Peugeot's allerhande, je ooit kind aan huis was in Sochaux, tja dan is het om zéér persoonlijke redenen overstappen van een intieme relatie overstappen naar de platheid van de dealerships natuurlijk een niet gemakkelijke stap. Maar het was een gewilde, zéér bewuste keuze dat mijn 308 door Peugeot Deurne is geleverd. Dat dealership is nu weg en houdt huis aan de Boomsesteenweg. De overgang naar Deurne > Wilrijk, iets voor Ikea, heeft aan wat mensen hun job gekost. Herstructureren heet dat. Kankers, klieren en dure werknemers, 35 tot 40 jaar dienst buitenjassen. Ervaring weggooien.
Ze vervangen door echte etters, zoals nu bij Peugeot aan de Boomsesteenweg. Waar voordien vriendelijke, attente, verkopers rondliepen, "en famille", is het in Wilrijk zoeken naar iemand die je te woord wil staan. Ook met een zak centen achter je slepend, smachtend naar misschien een nieuwe "Leeuw van Sochaux", een Peugeot. Eén die het met minder dan 4 liter over 100 km doet. Zo kun je tenminste vanuit dierentuin Antwerpen naar Nice rijden in één trek om er op de Promenade des Anglais op een terrasje, een ijsje te gaan likken. Eén "plein" in zo'n Peugeot brengt je zorgeloos zo ver.
Ah ja, na die bemerking, er was natuurlijk de receptie, met drie verzorgde heren achter de barrière klant-ontvanger. Eén van de drie werd de mijne. Een mij onbekend iemand. Verzorgd, mij wat weemoedig aankijkend, met in het achterhoofd "wat komt die ouwe zak hier vragen...". Ik had een aangetekende brief gekregen dat er aan de spoorstangen vooraan bouten moesten worden vervangen. De tweede keer op 25.000 km dat "er iets" gratis, wegens grote bezorgdheid om de kwaliteit, moest worden vervangen. Op zich niet erg. Iedere autoconstructeur moet al eens wagens binnenroep om een na-leverings-ingreep op te vangen. Sterren als Mercedes, Toyota, Mazda, Nissan en andere Audi's hebben dat ook voor.
Ik vroeg naar de directeur die minstens een ouwe vriend was. Die het van mecanicien tot bedrijfsleider had gebracht. Die was er niet. Hij vertelde er niet bij dat juist dàt gezicht, en nog enkele andere dure, ervaren vakmannen zélf de handdoek in de ring hebben gegooid. Vervangen door postkaarten die bij gebrek aan gewicht door de wind omhoog worden geblazen... We stelden samen anoniem een datum vast. Naamloos. Ah, nee, hij vroeg mijn nummerplaat. Ik moest denken. De politie aan "mijn zee" in Zoutelande, Domburg, Renesse, kent die van buiten, ik betaal daarvoor, maar zelf ken ik ze niet echt, net als mijn vast telefoonnummer. Ik moest twee seconden denken. Voor de wreed, koele, onvriendelijke man achter de loopgraaf had ik Alzheimer. Plots hielp me een oplichtende ster het nummer uit te braken. Het nummer was juist ! Hij reageerde zelfs niet zoals in het eeuwige programma "Blokken". Alleen koele afstandelijkheid was eigenlijk zijn antwoord.
Daarom heb ik maar niet meer gevraagd om een nieuwe Peugeot, een "Blue", die nog milieuvriendelijker en zuiniger is. Ik zag als klant, als passionant van het merk, vele sterren. Ze schitterden zo dat ik meende dat de Drie Koningen aankwamen. Melchior, Wathelet en Balthazar. Aan één ervan zal ik me ooit vastklampen, "de" Ster, tenminste als ze net als Hyundai een achtgangige automaat hebben. Daarmee zal het joggen in een auto - naar ouderwetse gewoonte - dan gedaan zijn. Maar zeker niet meer bij Peugeot. Omdat er geen gezicht meer is. Althans in "Antwerpen" toch niet. Goud, Mirre en Wierook worden niet door Peugeot naar Antwerpen gebracht. Daarvoor moet je elders zijn. Moest hij het weten, Corrado Provera wrat zijn sigaar op...De klant was Koning voor hem. Met de onvriendelijkheid en arrogantie waarmee Peugeot zich nu tooit hebben ze straks zelfs geen drie Koningen meer.(Walter Rombauts/Foto's: wr)
KAPEL VAN ST.DEVOTE IN MONACO WERD IN 1606 GEBOUWD
De patroonheilige van Monaco is St.Devote. Hij heeft een mooie kapel die zowat achterin staat in de eerste rechtse, zéér verraderlijke, bocht na de start van de GP van Monaco. "Virage St.Devote" is zowat synoniem geworden met de Formule 1. De grootste namen zijn er al in de val getrapt. Raïkkönen en Verstappen natuurlijk nog vorige weekend. Vanuit de cockpit gezien is het alsof hij telkens een andere gedaante aanneemt. Hij maakt net geen (90°) rechte hoek, vanuit de helikopter gezien lijkt hij op een boemerang.
De kapel staat net ver genoeg achteruit opdat er geen bolide kan invliegen. Daardoor is er voor wie bijvoorbeeld te laat remt, een vluchtplaats. Voor een schietgebedje. De mooie kapel is in 1606 gebouwd, daarna is de gevel nog eens vernieuwd en tijdens WOII zijn onder de Duitse bombardementen alle mooie glasramen aan diggelen gevlogen. Een zekere Fassi Cadet restaureerde ze in 1948. Voor iedere bezoeker aan Monaco is ze een bezoek waard. Zonden worden er vergeven en er staan héél grote offerblokken. Zoals dat in Monte Carlo hoort.
Anthony Noghès, voorzitter van de "Automobile Club de Monaco", dikke vriend van de familie Grimaldi, ligt aan de basis van de eerste GP met die naam. Hij werd gewonnen door William-Grover-William in een Bugatti 35. Net als zijn vriend, landgenoot en tegenstrever op de piste's, de Fransman Robert Benoist ging Grover in het verzet en belandde in het Duitse concentratiekamp Dachenau waar hij op zijn 42ste in maart 1945 werd doodgemarteld. De stratenomloop van Monaco is opgenomen in de lijst van "Zeven Sportwonderen van de Wereld". Werelderfgoed dus en beschermd.
Michaël Schumacher, zevenvoudig wereldkampioen F1, zei ooit over Monaco "vanwege het gevaar is het aanvaardbaar dat het één keer per jaar op de kalender staat, maar eigenlijk kan het niet." Maar gevaarlijker dan skieën waar het niet hoort kan het niet zijn. De Italiaan Lorenzo Bandini is de bekendste van vijf doden die Monaco in zijn geschiedenis eistte. Hij verbrandde levend in zijn Ferrari in de GP van Monaco 1967. St.Devote kon niet helpen.(Walter Rombauts)
ROSBERG WINT, VERSTAPPEN VERKNALT ZEKERE ZEGE VAN HAMILTON
De monotonie door de absolute dominantie van regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes is in de 64ste ronde doorbroken door overmoed van Max Verstappen. Vechtend met Romain Grosjean om de tiende plaats - de eerste plaats die punten geeft - wilde Max V. koste wat het koste, de Franse Lotusrijder voorbij. Als in een kart stuurde hij de Toro Rosso naast de Lotus, maar net iets té nipt.
Zijn linkervoorwiel tikte de rechterachterband van Grosjean aan, het wiel brak af en de Nederlander kon niet meer remmen voor de "Virage de St.Devote"...en knalde héél hard in de bandenmuur: Toro Rosso vernield, Max, even met de ogen knipperend, handen aan het stuurtje, bijna onaangeroerd uitstappend over de bandenmuur. In doktershanden: alles OK. Safety Car op de baan...
Weinige seconden voordien was Hamilton, vreemd op dat ogenblik, maar zoals later bleek door het team daarvoor binnengeroepen, nieuwe rubbers gaan halen en kwam na Vettel (Ferrari) en nieuwe leider Rosberg (Mercedes) als derde terug op de piste. De Safety Car bevroor alles en bleef tot ronde 72 van de 78 op de baan. Volgens ondergetekende, ervaringsdeskundige, heeft de koersdirectie de Safety Car te lang laten ronddtoeren.
Lewis Hamilton zat te koken in zijn cockpit, terwijl ieders banden door de lage snelheid, afkoelden. Drama naar het einde toe, met de wetenschap dat voorbijsteken in Monaco zo goed als een mirakel is. Heel vaak beslist St.Devote (patroonheilige van Monaco) aan het einde van de aankomstlijn daarover...Dit keer weer. Door Verstappen's (over-)moedige maneuver kon Nico Rosberg in een Mercedeszetel naar zijn derde opeenvolgende zege rijden voor zijn deur.
Alleen Ayrton Senna heeft hem dat voorgedaan. Maar iedere vergelijking tussen beiden valt in het niet. De op 1 mei 1994 in Imola verongelukte Ayrton deed dat zonder de Lotto te winnen, en zonder door - zoals vandaag - afgeschermd te zijn voor zijn ploegmaat Lewis door Sebastien Vettel (Ferrari). Senna deed dat zonder Lottowinst. Senna won vijf keer deze elite-wedstrijd en Graham Hill vier keer.
Max Verstappen (17) heeft Rosberg's zege cadeau gedaan. En misschien een te partijdige koersdirectie die de Safety Car te lang op de baan hield. Het is niet de eerste keer dat zo wordt gewonnen in Monaco. Maar na afloop gaf iedereen elkaar de hand op het podium. Dat is veel waard. Wat Hamilton heeft gemist, innerlijk onnoemelijk onder lijdt, heeft beleefdheid, opvoeding en etiquette, hem groter gemaakt dan hij al geworden was. Hij is de echte, morele, winnaar van de GP van Monaco F1 2015.
Lewis Hamilton heeft heel even een dipje gehad in zijn loopbaan. Nu rijdt hij opnieuw als wereldkampioen 2014 bij Mercedes. Dat de Brit, die duidelijk veel aan zichzelf heeft gewerkt, zoveel vertrouwen krijgt van Mercedes en daarmee een platina hernieuwd contract, heeft zo zijn redenen. Iedereen is stilaan vergeten dat LH in 2008 wereldkampioen werd in een Mc Laren-Mercedes... Over die titel kan ook een verhaal worden gebrouwen. Want iedereen is ook vergeten dat Felipe Massa als wereldkampioen over de meet reed.
Maar in de laatste bocht van Interlagos (Brazilië) ,in gutsende regen, reed Lewis voorbij Timo Glock en daaraan genoeg had om Massa als wereldkampioen te onttronen. Niemand zal ooit overtuigd weten of LH voorbij Glock is gereden, of Glock even van het gaspedaal is geweest... Officieel heet het dat Glock op slicks reed en Hamilton door zijn regenbanden zo gemakkelijk voorbij kon. In zo'n sfeer is die pitstop van Lewis Hamilton in Monaco ook verlopen. Een duistere niet doorzichtige pitstop. Die niet nodig bleek !
Lewis Hamilton blijft leider in de voorlopige stand om het WK met 126 punten tegenover ploegmaat Nico Rosberg met 116. Sebastien Vettel telt er 98. De rest kan 2015 al vergeten, voor hun zijn de resterende GP's kermiskoerskens. Met wel een eerste op de paardenmolen van het eiland St.Hélène, aan de rand van Montreal, binnen veertien dagen. De zevende GP, ook voor Max V.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HAMILTON RIJDT 43STE POLE IN KWALIFICATIE GP VAN MONACO
Met 1'15"098 in de Q3 van de kwalificaties voor de GP van Monaco behaalde de Brit Lewis Hamilton zijn 43ste pole-position in zijn loopbaan. Ploegmaat Nico Rosberg pakte de tweede plaats. De Duitser liet zich ook "vangen" in St.Devote waarin hij te laat remde en, zonder schade, tijd verloor. Op de derde plaats start morgen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in de Ferrari. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) hield ploegmaat Daniil Kvyat van de vierde chrono. Kimi Raïkkönen (Ferrari) kwam niet verder dan een zesde plaats.
Carlos Sainz jr (Toro Rosso-Renault) pikte de achtste tijd in en ploegmaat Max V. zette uiteindelijk de tiende tijd neer. Beide "rookies" deden het dus uitstekend. Fernando Alonso strandde al direct in de Q2 in St.Devote wegens een manke Mc Laren-Honda. Dat verdiende de Spanjaard niet, want stuurmansgewijs gezien, hoort hij iedere race in de spits te rijden. Maar Mc Laren sukkelt oeverloos met die nieuwe Honda V6 Turbo, die nochtans hoog in de verwachtingen stond. In Q2 verdwenen ook Massa (Williams-Mercedes), Hulkenberg (Force India), Jenson Button (Mc Laren-Honda) en Romain Grosjean (Lotus).
In de Q1 was de opmerkelijste tegenvaller Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) en de andere vier boys Mehri, Stevens, Ericsson en Nasr waren al bij voorbaat gedoemd om de achterhoede te vormen. Het zijn die "kleine" teams die het financieel nog moeilijker zullen krijgen als in 2017 de F1 "ge-update" wordt naar hogere vermogens en wellicht plusminus 6" snellere rondetijden. Dat ze nu achteraan bengelen is gewoon omdat ze niet meer geld krijgen uit de pot omdat de centen verkregen worden in functie van de resultaten. Maar dat is een apart verhaal waarin ook Bernie Ecclestone fungeert...Er doen geruchten de ronde over regen morgen in Monaco. Zou God een F1-fan zijn ? (wr)
VETTEL KATAPULTEERT ZIJN FERRARI VOOR ROSBERG IN FP3
Aanvankelijk spelde Lewis Hamilton in zijn Mercedes de wet in de derde vrije oefeningen voor de GP van Monaco. De snelsten, Rosberg, Vettel, in het begin ook Raïkkönen, gebruikten allemaal supersofts. Net voor een half uur chronojagen liet de ervaren Fin Kimi Raïkkönen in zijn Ferrari zich toch verschalken in...de rechtse bocht van St.Devote. Hij tikte iets te hard de curbstone's aan en de Ferrari brak achteraan uit. Spijtige schade, die hem verder verhinderden mee te dingen naar de snelste tijd. Pikant detail is dat Nico Rosberg zijn ploegmaat naar de derde wijzerstand verwees. Daar komt straks in de kwalificaties zeker een gevolg op.
In het begin van FP3 reed de jonge Max Verstappen weer eens de vijfde tijd, maar tikte dan een vleugel kapot en moest de pits binnen. Aan het eind van de FP3 nam zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso die plaats over en Raïkkönen - een tikkeltje ontdaan - moest genoegen nemen met de zesde plaats. Jenson Button bracht zijn Mc Laren-Honda naar de achtste snelste wijzerstand, net achter de Red Bull van de Rus Daniil Kvyat, wiens ploegmaat Ricciardo een knappe vierde tijd klokte. Max V werd negende en Fernando Alonso (Mc Laren-Honda), die even op de vierde plaats kwam piepen, verdween door mechanische prutsen in de achterhoede. Toch wordt hij voor het eerst in de kwalificaties (14 uur onze tijd) in de Q3 verwacht.(wr)
HAMILTON SNELST NA REGEN, VERSTAPPEN ZEVENDE IN FP2
Pijpenstelen-regen ontnam iedereen de lust om chrono's van de FP1 te verbeteren. Tot de zondvloed ophield, want dan ging Lewis Hamilton direct op chronojacht. Weerom niet onverwacht zette hij de snelste tijd met in zijn schaduw ploegmaat Nico Rosberg. Allebei in de superieure Mercedes. Derde snelste, Sebastien Vettel in zijn Ferrari, kijkt nog steeds tegen "het gat" tussen zijn rode bolide en de zilverpijlen aan. Teambaas Maurico Arrivabene geeft toe de de uitgekiende update's niet het verwachte effect hebben gegeven. Ook al pakte Kimi Räikkönen de vierde tijd. Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault werd vijfde.
Max Verstappen moet in de eerste vrije oefeningen (FP1) zelf geschrokken zijn van zijn tweede tijd op 0,149" achter Lewis Hamilton, want in de FP2 was hij iets gematigder en moest ondervinden dat zijn ploegmaat Carlos Sainz bij Toro Rosso hem naar de zevende tijd verwees. Niettemin nog altijd goed voor Max, want het is de eerste keer dat hij in Monaco aantreedt. Bovendien is het slechts zijn zesde GP waaraan hij deelneemt...
Hij is in Monaco het gesprek van de dag en allerlei speculaties doen de ronde voor de derde vrije trainingen van morgen, zaterdag (FP3) en de kwalificaties voor de "pole" in de namiddag". Ook wordt in de wandelgangen van de paddock meer en meer de naam Stoffel Vandoorne gefluisterd die zinnens is de F1-stap te wagen. Monaco brengt nog een weekend vol verrassingen.(wr)
HAMILTON HOUDT NIPT VERSTAPPEN AF IN FP1 IN MONACO
Dat Lewis Hamilton met 1'18"750 de snelste tijd reed in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Monaco heeft geen mens verwonderd. Maar dat de "rookie" Max Verstappen in de laatste minuut van die FP1 in zijn Toro Rosso op 0,149" de tweede plek zou pakken verbaasde iedereen. Het is nu, voordat straks FP2 aanvangt het onderwerp van gesprek in heel het Prinsdom. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault) werd derde en viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) vierde. Ook werd bekend dat de Brit - LH - zijn contract bij Mercedes met drie jaar verlengd ziet. Eigenlijk een morele opdoffer voor ploegmaat Nico Rosberg... In 2009, het jaar na zijn eerste wereldtitel in 2008 (ten koste van Felipe Massa...), juichte Lewis Hamilton in het rond "dat hij nooit bij Mc Laren weg zou willen...". Of hoe "t kan verkeren", Bredero's spreuk nog altijd actueel is. (wr)
GP VAN MONACO IS HET BALLETJE IN DE ROULETTE VAN DE CASINO
Winnen in Monaco is de droom van iedere Formule 1 coureur. Morgen zijn de straten van Monaco weer het toneel van bloedstollend bochtenwerk. Wie er de "pole" haalt heeft een "+" als vertrekpunt. Als je ongehavend door de eerste - oerverraderlijke - rechtse bocht van St.Devote raakt en als een raket de helling naar het Casino opschiet, is de kans aanwezig dat geen van je tegenstrevers je nog voorbij komt. Want net voordat je het Casino zou binnenrazen en als een balletje in de roulette zou vliegen, moet je links, letterlijk langs de voordeur van "Hotel de Paris", om direct weer rechts te sturen en de hobbelige daling naar de lussen van Mirabeau te nemen.
Voor het hotel "Löws" stuur je de kist vlijmscherp op de ideale lijn naar links om honderdvijftig meter verder naar de zee de duiken. Voor dat er op het strand met schupjes, blondjes en pondjes kan worden gespeeld, wacht een rechtse bocht waarin je best zo dicht mogelijk langs de vangrail uitkomt. Die geldt namelijk als lanceerbasis om de bochtige tunnel in te duiken en er met zo'n vaart van 300 km/h uit te komen. Net het ogenblik waarin je in de remijzers moet om de chicane te nemen. Daarna is "Le Bureau de Tabac" en het kronkelen rondom het zwembad bijna kinderspel.
De laatste bocht voor de aankomst - en een nieuwe volgende ronde - is ook niet meer die haarspeld zoals destijds het zinnebeeld terecht bezegelde. Het is nu een vrij "comfortabele" bocht. Niet echt een sinekure, maar bijna enkele seconden een adempauze om weer naar St.Devote te trappen. St.Devote, daar in het miljardairsparadijs, heeft met zijn bedriegelijke verschijning vanuit de cockpit gezien, de grootste namen al in zijn val gelokt. Net niet in zijn kapelletje. Wie deze rondenwals 78 keren onberispelijk uitvoert, kan mogelijk de GP van Monaco winnen, zesde race om het WK F1 2015. Vroeger werd de Monegaske race over 100 rondjes gereden. Maar zelfs de grootste namen als Jack Brabham en Ayrton Senna, raakten concentratie kwijt en beukten in de vangrails terwijl ze aan de leiding reden. Het reglement is na beraad clementer geworden.
Komt er regen bij kijken, dan toveren de straten van het Prinsdom altijd een wit konijn uit de winnershoed. Héél vaak iemand uit de achterhoede. Olivier Panis (1996-Ligier-Honda), Jarno Trulli (2004-Renault), Jean-Pierre Beltoise (1972-BRM) - fotoinzet links boven -, zelfs Juan Pablo Montoya (2003-BMW-Williams) hoort daar bij. En één keer heeft Jacky Ickx die in de 42ste GP van Monaco in 1984 koersdirecteur was de race voortijdig op basis van regen afgevlagd. De overwinning van Jean-Pierre Beltoise zal iedere purist bijblijven want ze werd behaald op een schaatsbaan en niet op asfalt. In de jaren dat watergladheid, nog niet ten volle tot het verstand van de modale automobilist was doorgedrongen.
Net op het moment dat het "witte-konijn-van-de-eeuw", Ayrton Senna da Silva in zijn Toleman-Hart, leider Prost dreigde voorbij te rijden...Alain Prost, viermaal wereldkampioen, niet de braafste onder de rakkers, was bang in de regen. Begrijpelijk, maar de morele winnaar was reeds het - overlopend - talent van Senna als Christus die op het water wandelde... Noch Ickx, noch Prost worden hier graag aan herinnerd.
Morgen dus op post voor de eerste vrije trainingen. Mercedes zal snel zijn, Honda, wiens motor de Mc Laren aandrijft, heeft laten weten dat de handelbaarheid daar hun gootste troef is. Force India verwacht een wonder, Ferrari is zwijgzaam. Williams-Mercedes hoopt met Massa en Bottas de beter begoede teams van antwoord te dienen. Het is allemaal onvoorspelbaar. Er wordt al gegokt nog voor de speelzaal open is.(Walter Rombauts/Foto:BRM/ELF)
EEN VALIES VOL DOLLARS ZAL IN 2017 IN DE F1 NIET MEER VOLSTAAN
In 2017 zal de Formule 1 er helmaal anders uitzien. Het zal niet meer volstaan om met een valies vol dollars aan te komen om een stuurtje te hebben. Echte coureurs hoeven zich geen zorgen te maken. Zij hadden en hebben het altijd van hun stuurmanskunst. Dat zal blijven. Sebastien Vettels, Kimi Räikkönen, Fernado Alonso's en - mogelijk - vergeet ie er één, zullen blijven. Maar Pastor - wat een heerlijke voornaam - Maldonado zal zich zorgen beginnen te maken. Lotus zal niet meer tevreden kunnen zijn met de valies olie-dollars die "Pastor" ieder jaar opnieuw met zich brengt. Maldonados heeft wel het geld, maar niet de klasse. De F1 in 2017 zal teruggrijpen naar de grote namen.
Opnieuw tanken, vrije compoundkeuze in banden, kunnen sturen met auto's die in plaats van de nu geldende "kermismolen" rondjes rijden, naar 750 kW (1000 pk) neigt. Er zullen vele "visiteurs-par-hasard" wegvallen. DE uitdaging is natuurlijk hoe de teams financieel dat rond krijgen. Het is niet evident dat kleine teams dat budget en de salarissen van de acteurs (lees=piloten) niet meer rond krijgen. En dan ? Zoals altijd en overal stoppen met alles. Bernie Ecclestone (debutant in de oertijd van de F1 met een schitterende Connaught) is nu 84. Alzheimer (Light) heeft toegeslagen. Hij maakt naar de buitenwereld - gewild of ongewild - geen duidelijk testament.
Want laat ons de rechtschapenheid eer aandoen: HIJ, onooglijk mannetje, heeft de F1 wel gemaakt tot wat die nu is ! Denken we na, en proberen we zijn afwezigeheid voor te stellen...Ondergetkende heeft met hemzelf een ei zo na een gerechtelijk conflict kunnen vermijden. Mits een bemiddelaar (Maurice Belën, directeur Zolder zaliger...). Ik acht Bernie hoog. Hij heeft de - voornamelijk Britse renstallen - uit de armoe gehaald. Met als hoogtepunt 1981 waar de "Formule One Constructors Assiocation" (FOCA) is opgericht. Bernie leeft in weelde voort, door jaloersheid ter dood gewenst. Maar gaat de zéér verdienstelijke Jean Todt - President van de FIA - die taak van Bernie overnemen ? Journalistiek met een vraagteken is slechte journalistiek. Men dient het te weten. Zonder vraagteken. (Walter Rombauts)
IN LE MANS 2008 ZORGDE - JOS - VERSTAPPEN VOOR DONDER EN BLIKSEM
In de 24 Uren van Le Mans 2009 reed Jos Verstappen (43) in een Aston Martin LMP1. Hij deelde die V12 benzine-auto met een "ouwe getrouwe" van het merk, Darren Turner en Formule 1 rijder Anthony Davidson. Darren Turner won in 2007 en 2008 in La Sarthe de GT-1-klasse en dus had hij dat zitje in de Gulf-kleurige Aston Martin LMP1 best verdiend. Jos Verstappen, zoch eerst een stuurtje bij Audi en Peugeot in een diesel-LMP1, maar toen dat niet lukte belde hij gewoon naar Aston Martin waarbij hij langs de grote poort mocht binnengaan. Met een vuursteen-persoonlijkheid had hij in 2008 tijdens de nachtelijke uren in verschrikkelijke onweders en stortregens chrono's gereden alsof het tijdens een zonnige dag was. Die prestatie gemachtigde hem bij de grote LMP1-merken aan te bellen.
Maar hoewel die Aston Martin liefst meer dan 478 kW (650 pk) uitbraakte, en een maximum koppel van 700 Nm voor acceleratie-soepelheid zorgde, vooral bij het uitkomen van trage bochten. Maar - dat is bekend - de dieselmotoren van Audi en Peugeot (dat in 2011 door de crisis afhaakte) overtroefden alle benzinemerken. Ze hadden de beste combinatie inzake vermogen, koppel en brandstofverbruik. In de Hunaudières haalde onze Noorderbuur (vader van Max-in-de-F1) een snelheid van 339 km/h, maar er zat veel tegenspoed in de race voor het trio met het nummer 008. De zege dat jaar ging naar Peugeot met de 908 FAP. De laatste zege tot nu toe van de "Leeuw van Sochaux" in het Mekka van de wereldwijde industriële autosport: Circuit de la Sarthe, Le Mans.
Op 31 mei 2015 is er de tradioneel geworden "Journée de Test". De eerste keer dat alle wagens kennis maken met het circuit anno 2015 - tegen de chrono. Audi, Porsche en Toyota krijgen in de LMP1 wederwoord van Nissan. Altans ligt dat binnen de verwachtingen, maar Nissan probeerde eerder al. In de vorige eeuw. Zonder resultaat. Misschien is dat nu anders. Twee Japanse merken tegen twee Duitse. In de LMP1 vormen zij de all-over zege. Tot vandaag is Mazda het enige Japanse merk dat in 1991 de hoogste autoconfrontatie van het jaar won. Met een "rotary-engine" nog wel. (het Wankelmotortje, weet je nog, van Felix Wankel die in de NSU Prinz in 1965 lag) De jockey's ervan waren Volker Weidler, Johnny Herbert en "onze" Bertrand Gachot, als Franssprekende Luxemburgse Belg. Maar hij had wel een Belgische vergunning.
Het wordt dus naar 13 en 14 juni 2015 toe de hoogste tijd om naast de Formule 1 over de etmaalrace in Le Mans te schrijven. Sinds 1923 is ze de hoogste commerciëel veelbetekendste race. Straffer dan de 500 Mijlen van Indianapolis die een mindere verkoops-impact heeft. Wie in de autowereld zijn spierballen en de centen wil laten rollen, is aan zichzelf verplicht aan de 24 Uren van Le Mans deel te nemen. De drie huidige constructeurs in de F1, Ferrari (wel in de GT's in Le Mans, zoals Porsche ook naast de LMP1), Renault en Mercedes, aarzelen om te gaan in de LMP1. F1 én Le Mans samen doen, daarvoor moet je er miljarden-en-miljarden tegenaan gooien.
Dat kan niet zomaar. Mercedes zou het wellicht nog wél kunnen. Maar het trauma dat in 1955 de Mercedes van Pierre Levegh in de hoofdtribunes tegenover de pits 82 mensen doden is nog niet weg. Het is een beetje als WOII. Na zeventig jaar komen de verschrikkende verhalen nog steeds terug. Het verleden is op welk gebied dan ook niet zomaar uit te gommen. Al heb je het met vergrijzend potlood geschreven. Ook niet in Le Mans. Een anekdote van Walter Rombauts die van 2015 zijn laatste bedevaart naar het Mekka van de autosport maakt.
Net zoals de F1 voor mij zal uitsterven, zal Le Mans me in de toekomst ook te machtig worden. Het zijn de jongeren die aan de bak zijn. Na 65 jaar met de neus op de rijdende laboratoria te hebben mogen kijken is het goed geweest. Ik word een "armchair"-enthousiast" voor de televisie, van in Honfleur bijvoorbeeld, of Anne-le-Sallud" in Bretagne. Of gewoon thuis. Aanspreekpunten als Mark Webber (Porsche) worden zeldzamer. Bernie Ecclestone is 84. Hij doet alsof hij altijd zal bestaan...Niemand heeft het eeuwig leven. De gieren cirkelen nu al over de circuits voor hem. Anders denken is domheid.
Hoewel moet gezegd dat monument, "Il Commendatore" Enzo Ferrari nog op zijn 81ste in 1980 de vierde nieuwe versie van de Ferrari 312 T4 in Maranello voorstelde. Een drieliter 180° boxermotor waarin de "T" staat voor Transversale versnellingsbak én differentieel. Daarmee Jody Scheckter moesten Gilles Villeneuve (°1982 in Zolder) rijden. Die legendarische persoonlijkheid Enzo Ferrari voerde altijd drama op. "Mes joies terribles" placht hij te zeggen. Mogelijk houden passie én liefde jong. Die heilzame medicijnen zijn niet bij apothekers of dokters te vinden. Tenzij het over die beroemde blauwe pilletjes gaat, naast vele andere merken. Maar toen "Il Commendatore" nog zijn speeltjes had - racewagens, vrouwen en winnen - werd hij verteerd in zijn binnenste door een hellebrand. Wellicht is dat zijn echte doodsoorzaak geweest. Niet de klinische.
Enzo werd 90 jaar en stierf op 14 augustus 1988. Zijn dood werd op zijn verzoek pas twee dagen later openbaar. Hij wilde dat omdat hij in de geboorteregisters ook twee dagen te laat was ingeschreven. Hij ging zelden naar races. Hij bleef in Maranello of Fiorano. Tijdens de GP van Italië werd hij al eens "gespot". Persoonlijk ben ik door hem - op voorspraak - twee keer in Fiorano in zijn - toen - nachtblauw bureau één uur ontvangen.
Het eerste gevoel dat je als jonge journalist overkwam was voor God te staan. Eén blik van hem was voldoende om te oordelen of je naar de hel ging of naar zijn hemel. "l' Ingegnere"" zag dat het goed was en overstelpte me met wijsheid en passie. Verterend vuur. Hij sprak Italiaans, maar zijn toen onechte zoon Piero Lardi uit een buitenechtelijke relatie (die Ferrari later ook heeft erkend). Die Pierre Lardo Ferrari fungeerde als tolk en vertaalde alles naar het Frans en vice-versa.
Ook dat alles behoort bij die magische magnetische plek Le Mans in toch nog altijd "La Douce France". Dit jaar op 13 en 14 juni. Ik ken een heel respectabel iemand die opmerkte dat de race een etmaal duurde, maar dat ik er een maand voor weg was. Daarom is het een bedevaart: De testdag, de aankomst van teams en wagens in La Sarthe, het innemen van de boxen, de technische keuring op "La Place des Jacobins", de kwalificaties, de Parade door het mooie centrum van Le Mans. De race...! Het is een bedevaart. Genoeg geschreven, binnen een maand kennen we de winnaar(s) al ! (Walter Rombauts)
NICO ROSBERG SCOORT EERSTE SEIZOENZEGE IN GP VAN SPANJE
De Duitser Nico Rosberg heeft alle twijfels rond hem weggereden door de GP van Spanje te winnen. Mercedes zag in de 46ste ronde ploegmaat Lewis Hamilton even aan de leiding komen, maar dat was door een bandenwissel. Rosberg beheerste de "pole", startte het snelst, en behield de 66 ronden lang de absolute controle over heel de race. Lewis Hamilton werd tweede en behoudt zijn leidersplaats in de voorlopige stand om het wereldkampioenschap. Met nog maar 20 punten voorsprong op ploegmaat Rosberg.
Sebastien Vettel vocht als een leeuw, maar stelde vast dat "het gat" tussen Mercedes en Ferrari, waarover hij vorige week herhaaldelijk sprak, inderdaad te groot is. Ook Kimi Räikkönen bleef "haperen" achter zijn landgenoot Vallteri Bottas (Williams-Mercedes) die vierde eindigde. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) reed weer een prachtrace. Hij finishte elfde maar moest wel ondervinden dat zijn Spaanse ploegmaat Carlos Sainz jr hem vooraf ging op de negende plaats... De volgende GP is deze van Monaco, waar in de straatgevechten de lange messen worden getrokken.(wr)
ROSBERG GEEFT HAMILTON SCHOT VOOR DE BOEG MET POLE
Nico Rosberg heeft vandaag zijn ploegmaat Lewis Hamilton een schot voor de boeg gegeven door in de kwalicaties voor de GP van Spanje de "pole" te pakken. De tijd 1'24"681, hetzij 0,267 van een seconde sneller dan de regende wereldkampioen. Nico Rosberg liet de voorbije weken weten dat hij aan zichzelf werkte om weer op het snelheidspeil van de Brit te komen. In de derde vrije trainingen vanochtend nam hij het commando en zette dat in de kwalificaties om in deze pole-position.
Sebastien Vettel (Ferrari) werd derde, Vallteri Bottas (Williams) vierde. Vanaf de vijfde en zesde plaats is het een revolutionnaire bedoening. De Spanjaard Carlos Sainz jr en de Nederlander (- geboren Belg) Max Verstappen met de Toro Rosso's eigende zich die respectievelijke plaatsjes op de startgrid toe. Kimi Räikkönen (Ferrari) kijkt er vanop de zevende plaats een beetje sip naar. Achtste, negende en tiende werden Daniil Kvyat (Red Bull), Felipe Massa (Williams) en Daniël Ricciardo (Red Bull).
Fernando Alonso heeft het eigen publiek niet kunnen behagen door in de Q3 te geraken met de Mc Laren-Honda. De jonge Carlos Sainz heeft die rol nu overgenomen. Jenson Button de tweede Mc Laren-Honda ook niet kwalificeren voor het eindduel. In Q2 sneuvelden naast Alonso en Button ook Nasr, Grosjean en Maldonado.(wr)
ROSBERG REDT ZIJN GEZICHT MET SNELSTE CHRONO IN FP3
De derde vrije oefeningen voor de GP van Spanje die zopas zijn gereden in Barcelona hadden al wat race-allures. Ze zijn eigenlijk de voorbereiding op de kwalificaties voor de pole die straks om 14 uur aanvangen. Tot ieders verrassing - zeker die van Hamilton en Vettel - zette de Duitser Nico Rosberg met 1'26"021 de scherpste wijzerstand in zijn Mercedes. Wat een genoegdoening voor hem na alle kritische commentaar op hem in de schoot van het team. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) reed met 1'26"177 de tweede tijd en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton ging met 1'26"222 Kimi Räikkonen (Ferrari) vooraf en Max Verstappen reed de achtste snelste chrono in de Toro Rosso. Nog anderhalf uur geduld en dan is er de kwalificatie voor de "pole". Het is niet ondenkbaar dat Fernando Alonso (Mc Laren-Honda) de Q3 haalt. Daarnet pikte hij de zevende tijd in, alleen te danken aan eigen magistraal stuurwerk.(Walter Rombauts)
HAMILTON KRAAKT CHRONO VAN ROSBERG IN FP2 IN BARCELONA
De tweede vrije oefeningen zijn voor regerend wereldkampioen Lewis Hamilton een formaliteit geworden. Met alle gemak zette hij nogal vlug de snelste chrono die niet meer werd verbeterd. Zelfs viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) verdrong Nico Rosberg naar de derde plaats en eigende zich de tweede tijd toe.Dit is al herhaaldelijk gebeurd. De sympathieke Duitser moet stilaan gaan beseffen dat daarmee het "tableau" voor de rest van het seizoen is getekend. Overigens wil Rosberg bij Mercedes blijven in 2016, maar moet toch ook op de hoogte zijn dat Vallteri Bottas's naam de ronde doet om in de nabije toekomst een Mercedes W06, dan zal het al de "W07" of "W08" zijn. Toto Wolff, teambaas van Mercedes is namelijk de manager van de talentvolle Fin die nu bij Williams-met-een-Mercedesmotor rijdt...
Voor de rest is er weinig over die FP2 te vertellen. Behoudens dat de Mc Laren's het beter doen. Ook dat de Australiër Daniël Ricciardo een drietal minuten voor het afvlaggen van de FP2 op mediums nog een ronde kon rijden waarin hij zijn laatste plaats op de lijst omzette in een dertiende plaats. De vorige trainingstijd van de FP1 en FP2 bracht hij met zijn Red Bull-Renault zenuwslopend door in de pits wegens een motorprobleem. Zijn Russische teammaat Daniil Kvyat in de tweede Red Bull klokte de vijfde tijd, voor een toch wel verrassend goede Max Verstappen in de Toro Rosso. Morgenochtend worden de derde vrije trainingen gereden en dan in de namiddag is er de kwalificatie voorde "pole". Nico Rosberg kan dan nog een poging doen, hoewel.(Walter Rombauts/Foto: Mercedes)